eitaa logo
حوزه بی سانسور
760 دنبال‌کننده
101 عکس
40 ویدیو
1 فایل
اخبار ویژه حوزه را در کانال «حوزه بی‌سانسور» دنبال کنید... بدون محافظه‌کاری؛ بدون سانسور؛ بدون جناح‌بازی راه ارتباطی در تلگرام: @hozebisansor_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💥آیت‌الله سیدکاظم حائری از مرجعیت استعفا داد 🔸امروز اول ماه صفر آیت‌الله سیدکاظم حائری در پیامی اعلام کرد به علت بیماری و ضعفِ جسمی و کهولت برای پیگیری امور مرجعیت توانایی لازم را ندارد و از این سِمَت کناره‌گیری می‌کند. ایشان همچنین همه وکالت‌های شرعی خودش را نیز باطل اعلام کرده و گفته که هیچ یک از نمایندگان‌اش حق ندارند، به نام وی وجوه شرعی را بگیرند. 🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور👇 http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 سیدمقتدی صدر کناره‌گیری از مرجعیت و پیام آیت‌الله سیدکاظم حائری را تلویحا خط‌دهی ایران به آیت‌الله برای خالی کردن جریان صدر از عقبه مرجعیتی عنوان کرده و گفته است هیچگاه جریان صدر وابسته و وامدار آقای حائری نبوده و این جریان از برکات پدرش آیت‌الله سیدمحمد صدر است. وی در ادامه اعتزال و کناره‌گیری سیاسی خودش را اعلام کرده و گفته است که فقط مقبره و موزه پدرش باز می‌ماند و تمام مؤسسات تابعه بسته می‌شود. وی گفته اگر از دنیا رفتم یا کشته شدم، برای‌ام دعا کنید و فاتحه بخوانید. 🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇 http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 آیا انحصار مناصب ارشد حوزوی در معمم‌ها شکسته شده است؟ 🔸در روزهای اخیر، مسعود معینی‌پور که چند ماهی از اتمام مدیریت‌اش بر شبکه چهار سیما گذشته بود، به عنوان معاون رسانه دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم معرفی شد. 🔸البته او سال‌ها در بخش‌های مختلفِ دفتر تبلیغات مانند مجله پگاه، مرکز پژوهش‌های خاص و همینطور دانشگاه باقرالعلوم حضور داشته و به‌نوعی به خانه خود بازگشته است اما بعد از حضور جناب خالقی به عنوان یکی از معاونت‌های اصلی حوزه خواهران در سال‌های دور، شاید این نخستین بار در سال‌های اخیر است که یک طلبه‌ی غیرمعمم به عنوان معاون در یکی از معاونت‌های اصلی در نهاد عالی حوزوی منصوب می‌شود، زیرا در شرایط کنونی عمده نهادهای عالی حوزوی اصرار دارند که اصلی‌ترین مناصب را صرفا در چرخه معمم‌ها منحصر کنند و نهایتا معاونت اداری‌مالی و مانندِ آن در اختیار مُکلاها بوده است. 🔸این نوشته در مقام مخالفت با به‌کارگیری طلبه‌های غیرمعمم در شئون مدیریتی نهادهای حوزوی و یا دفاع از آن نیست اما این واقعیت را صرفا روایت می‌کند که زیست اجتماعی بسیاری از فضلای درسخوان و متخصص حوزوی در حال پوست انداختن است و این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت. 🔸به عبارتِ شفاف‌تر در حال حاضر بسیاری از فضلای حوزوی، تلبس دائم ندارند و از سویی به دلیل انحصار جایگاه‌های مدیریتی حوزوی در معمم‌ها، عملا تعدادی از ایشان که از تخصص و استعداد بالایی برخوردارند جذب جاهای دیگر می‌شوند. 🔸برخی معتقدند که عموم طلبه‌ها، فرزندان و سرمایه‌های حوزه هستند و چنانچه دانش، مهارت، تجربه یا تخصص خاصی دارند، شایسته است که از ایشان در مناصب مدیریتی استفاده شود اما برخی مدیران ارشد حوزوی، طلبه‌های غیرمعمم را اساسا فاقد هویت صنفی دانسته و گاه طعنه و کنایه نیز روانه آنها می‌کنند که انتصاب اخیر در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم نشان داد حداقل بخشی از مدیران این نهادها به گونه دیگری می‌اندیشند. حال می‌توان منتظر ماند و دید که با توجه به زیست جدید حوزویان، انحصار جایگاه‌های حوزوی در معممین شکسته خواهد شد یا خیر؟‌ 🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇 http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برخی از زنان لبنانی در بیروت نسبت به آنچه سرکوب زنان و آزادی در ایران می‌دانند، تجمعی اعتراضی برگزار کرده‌اند. "عباس یزبک" هم که یکی از معممین لبنانی مخالف ج.ا.ا و حزب‌الله است، در این مراسم شرکت کرده ولی مورد اعتراض همین جماعت قرار می‌گیرد که چرا در این مراسم شرکت کرده و در هر صورت، او با این لباس‌اش نماینده تفکری است که در ایران زنان را سرکوب می‌کند. معترضان شعار می‌دهند که وی از تجمع‌شان خارج شود و آنجا نماند. 🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇 http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 یکی از مراجع احتمالی نجف درس خارج‌اش را آغاز کرد ⬛️ ضمن عرض تسلیت شهادت زائران حرم احمدبن‌موسی علیهما السلام به‌دست عناصر داعش 🔸سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت(۲۸ربیع‌الاول) "سیدمنیر الخباز" اولین جلسه درس خارج‌اش را در مَدرسی نزدیک منزل آیت‌الله سیستانی آغاز کرد. الخباز از علمای قطیف عربستان و از شاگردان و مقرران آیت‌الله سیستانی است. علاقه و اعتماد آیت‌الله به شاگردش به‌قدری است که حتی برخی بیانیه‌هایی که به‌نام استاد منتشر شده، به قلم شاگرد نوشته شده و با زبان وی خوانده شده است. 🔸الخباز سابقا عضو هیئت استفتای مرحوم میرزا جواد تبریزی بود و پس از فوت مرحوم تبریزی عضو هیئت استفتای دفتر آقای سیستانی شد. با این حال، روحیه استقلالی او باعث شد، جزو دفتریان و حاشیه آیت‌الله محسوب نشود. 🔸چند سال پیش برخی اندیشکده‌های غربی پیشبینی کرده بودند، در سال‌های آینده از نجف و قم تمرکززدایی شده و شاهد بروز مراجع تقلید محلی خواهیم بود. یکی از مصادیق هم این بود که الخباز پس از آیت‌الله سیستانی مرجع شیعیان تقلید شیعیان منطقه شرقیه عربستان و ساکن آنجا می‌شود. اما الخباز که تا پیش از کرونا در قم کرسی درس خارج داشت، چندی است که در نجف به‌سر می‌برد و حالا در آنجا درس خارج‌اش را آغاز کرده است. 🔸گویا پس از فوت آیت‌الله سیدسعید حکیم که کوچک‌تر از آیت‌الله سیستانی بود، جریان سنتی حوزه نجف با وضعیتی غیر قابل انتظار روبه‌رو شده است. راه‌اندازی "بیرونی" شیخ باقر ایروانی و انتقال درس خارج الخباز به نجف نیز احتمالا تدبیری است که برای این وضعیت غیر منتظره اندیشیده شده است. 🔸به‌هرصورت، الخباز نسبت به برخی دیگر از نامزدهای مرجعیت سنتی اقبال بیشتری دارد، زیرا وی در کشورهای خلیج معروف‌تر بوده و با توده مردم مرتبط است. البته نامه تشکری که الخباز برای ملک سلمان و فرزندش بابت فراهم کردن امکان بازگشت طلاب عربستانی به کشورشان در ابتدای فراگیری کرونا نوشت، مورد اعتراض برخی قرار گرفت و نشانه‌ای از گرایش‌های فکری وی است. 🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇 http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 روایت مهاجرانی از درس خارج "امید آینده نجف و جهان تشیع" 🔻سید عطاالله مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد دیروز شنبه ۶ اسفند در یادداشتی با عنوان "تاملّی درباره سفر به عراق" در روزنامه اعتماد نوشته است: 🔸تمام ماه رجب را در عراق بودم. مقرم نجف اشرف بود و در دهم و بیستم و سی‌ام ماه رجب به كربلا و کاظمین مشرف شدم. سفر یک ماهه، مطابق رویه و سابقه‌ام با تامّل و نوشتن یادداشت همراه بود. به چند نکته مهم اشاره می‌کنم: 🔸یکم: زیارت عتبات در عراق، می‌بایست یا شایسته است، یکی از مهترین سفرهای عمرمان باشد. من هم نخستین بار بود به عراق می‌رفتم. ما در زندگی معنوی خویش به زمان یا گوهر زمان نیاز داریم تا در باره خودمان بیندیشیم. به تعبیر قرآن مجید: «به کجا می‌روید!؟» و می‌رویم. فرصت دمزدن در فضای نجف و تامل درباره نهج البلاغه، من به جای تكرار دعاها، تمرکزم بر نهج البلاغه بود. بدیهی است که خواندن و تامّل درباره نهج‌البلاغه در فضای صحن حرم امیرمؤمنان طراوت دیگری دارد. 🔸دوم: در نجف، صبح‌ها بعد از نماز و زیارت در حرم، به درس آیت‌الله ایروانی می‌رفتم. از ساعت ۷ تا ۸ صبح. نیم ساعت اول خارج فقه و نیم ساعت دوم، خارج اصول. به نظرم ایشان در شیوه تدریس، دقت‌های سنجیده و معماری شده، ادبيات بحث، صمیمت در ارتباط با شاگردان و مستمعان، کم نظیرند. یکی از امیدهای بزرگ آینده حوزه علمیه نجف و جهان شیعه. به نظام طلاب دروس خارج فقه و اصول، اگر گذارشان به نجف افتاد حتما درس آیت‌الله ایروانی را بییند و شرکت کنند و تامل کنند، بدیهی است که در نجف دروس متعدد خارج فقه و اصول برگزار می‌شود، از جمله درس آیت‌الله سیدمحمدرضا سیستانی، فرزند مرجع اعلا آیت‌الله سیدعلی سیستانی که: «جهانی است بنشسته در گوشه‌ای.» من در فرصت یکماه در نجف فقط درس آیت‌الله ایروانی شرکت کردم. بسیار مغتنم بود. 🔸سوم: فضای زیارت نجف و نیز كربلا و کاظمین و سامرّا، فرصتی است برای اشنایی بیشتر با هموطنانمان که از گوشه و کنار و متن کشور در قالب کاروان های کوچک به عراق می‌آیند. موسیقی لهجه مشهدی و یزدی و اصفهانی و خوزستانی و … انصافا شنیدنی و مغتنم بود. من در هر نماز با افراد کنار دست‌ام سر صحبت را باز می‌کردم. از کدام ولایت‌اند، چه می‌کنند؟ زندگی چگونه می‌گذرد؟ صفا و صمیمیت و سادگی و نیز دقت و عمقی که در سخنان هموطنان‌مان دیده می‌شد، بسیار دلپسند و مغتنم بود. شما با یک ایران کوچک روبرو هستید و می‌توانید تصویری از مردم ایران داشته باشید. این تصوير با تصوير فضای مجازی و شوهای براندازان به کلی متفاوت است! ... 🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇 http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 تجدیدنظرطلبی در مبانی فقهی به مراجع عظام رسیده است 🔸چند سال پیش آیت‌الله اسحاق فیاض فتوا داد سنّ تکلیف دختران ۱۳ سالگی است. همچنین فتوا داد زنان می‌توانند قضاوت کنند و رئیس‌جمهور و مرجع تقلید شوند. حالا هم آیت‌الله جوادی آملی فتوا داده زنان می‌توانند قضاوت کنند و مرجع تقلید شوند. 🔸هرچند برخی از فتوای آیت‌الله جوادی کمی برآشفته شده‌اند اما جوان‌ترها شاید ندانند وقتی آیات صانعی و جنّاتی و صادقی‌تهرانی و ... همین فتوای سنّ تکلیف دختران و جواز قضاوت زنان یا مانند آن را دادند، چه رگ گردن‌هایی که بیرون نزد و چه شمشیرهایی که برای راست کردن این اعوجاج از نیام بیرون نیامد! 🔸فتوای آیات فیاض و جوادی آملی گوشه‌ای فقهی از تجدیدنظرطلبی‌هایی است که در سطح مراجع علنی شده و سال‌ها و دهه‌های آینده ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. اجمالا اینکه دوران قیّم مآبی فکری‌فقهی رو به پایان است. نوبت به تاریخ و عقاید هم خواهد رسید و تجدیدنظرطلبی علنی در این امور سهم طبقه مراجع عظام😊 آینده است. البته کسانی که نظر یا نظراتی متفاوت دارند، عجله نکنند، مراقب آقایان x و y و ... باشند، پیش‌بینی‌های هواشناسی را به‌دقت در نظر بگیرند و و را بسنجند. 🔸کوتاه سخن اینکه "ما خفي أعظم". 🔍بفرمایید حوزه بی سانسور 👇 http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 چرا ج.ا.ا مجبور شد به راست‌مذهبی باج دهد؟ 🔸به‌حتم شنیده‌اید انقلاب را طالقانی و بهشتی و باهنر و مفتح و خامنه‌ای و مطهری به‌ثمر نشاندند اما امروز عمامه به‌سرهای چَرندگوی دیگری به‌جای آنها بر منبر نشسته‌اند! 🔸ماجرا اینجاست که بله، چپِ‌مذهبی تریبون‌دار انقلاب بود و امام هم که پیش از انقلاب در برخی مقولات مانند مسئله وحدت اسلامی و امت‌گرایی به راستِ‌مذهبی گرایش داشت اما به‌علت گرایش‌های عرفانی از آنها فاصله می‌گرفت و هرچه به‌پایان عمرش نزدیک می‌شد، زاویه‌اش با راستِ‌مذهبی تُندتر می‌شد و به‌علت شخصیت خاص او کسی در علن جرأت نداشت ندای "وا اسلاما" سر دهد. 🔸پس از امام و با فقدان بسیاری از شخصیت‌های قابل‌اعتنای جریان چپ‌مذهبی، از آنجایی که راست‌مذهبی صحنه را از قدرت ساحرانه امام خالی می‌دید، وارد صحنه شد و حکومتی هم که به‌نام دین و مذهب تشکیل شده بود باید قشری‌ها و ظاهراندیشان و دلق‌پوشان کوتاه‌فکر را با خود همراه می‌کرد تا در غوغای غوغاسالاران مذهبی مشروعیت‌اش را از دست ندهد. اینگونه بود که x و y به جای بهشتی‌ها و طالقانی‌ها بر منبر وعظ و سیاست نشستند و میراث‌دار انقلاب شدند و بیوت و اشخاصی که با امام خمینی میانه‌ای نداشتند انقلابی شدند و حکمتِ قرآن و درایتِ روایت جای خود را به‌جای خواب و خرافه داد. 🔸آیت‌الله خامنه‌ای نیز که از ابتدا در چپ‌مذهبی دسته‌بندی می‌شد تا جایی که او را وهابی‌زده خطاب می‌کردند، در چنین فضایی درصدد جمع سالم میان طرف‌ها بود اما غوغای راست‌مذهبی و سودای چپ‌مذهبی با واقعیت‌ها همخوان نبود‌ و در برخی موارد اجازه جمع را نمی‌داد. با این‌حال، هرچند برخی از دوستان و شاگردان دیروز آقای خامنه‌ای در سیاست از او فاصله گرفتند اما معتقدند او با آنها قرابت مذهبیِ بیشتری دارد. 🔸در این سه دهه، راستِ‌مذهبی فربه‌تر شده و همه‌جوره از امکانات دین و حکومت برخوردار بوده‌است اما واقعیت‌های دنیا به‌سمت و سویی دیگر رفته است. از‌این‌رو، در آینده راست‌مذهبی میان حکومت و آنچه به‌عنوان دین و مذهب عرضه می‌کند، فقط می‌تواند یکی را انتخاب کند، زیرا امروز فقط پسر‌ها و مادرها نیستند که به‌قول شریعتی می‌گویند: "پدر! مادر! ما متهمیم"، بلکه امروز حتی پدرها و مادرها هم می‌گویند: ما متهمیم. 🔸خلاصه اینکه اگر یکباره ورق برنگردد و اوضاع همینگونه کج‌دارومریز ادامه پیدا کند، ج.ا.ا در دهه‌های آینده و با نبود نگاهی که چپ‌مذهبی را درک کرده و با راست‌مذهبی تعامل می‌کند، با چالش تضاد آشکار و حادّ میان این دو طیف روبه‌رو خواهد شد و اینجا دیگر بیش‌از‌پیش بی‌خاصیتی ابزارهای پوسیده قلع‌وقمع راست‌مذهبی آشکار می‌شود. 📍پی‌نوشت؛ در همین ماجرای فلسطین، از ابتدا و چند دهه قبل، چپ‌مذهبی آرمان فلسطین را در جامعه ایران فریاد زد اما راست‌مذهبی هنوز هم اگر حمایت صریح رهبری از حماس نبود، ترجیح می‌داد از مقاومت فلسطین نامی نَبَرد و حداکثر همه چیز را به‌نام حزب‌الله لبنان تمام کرده یا در نهایت، اشاره‌ای به جهاد اسلامی کند. 🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇 http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 می‌ترسم زمانی برسد که بین سیدمحمد خاتمی و سیداحمد خاتمی فقط ۳ تا تیر چراغ برق برای اعدام وجود داشته باشد! 😊 🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇 http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4