حوزه بی سانسور
🎯 با اخلاقِ هیأتی نمیتوان دولت مدرن را اداره کرد 🔻داوود فیرحی در شبکه اجتماعیش نوشته است: 🔸دیشب و
🎯 اگر اندیشه مدرن علقههای سیاسیش را کنار بگذارد، ظرفیت مدنی هیئت مذهبی را میفهمد
🔻داوود مهدویزادگان در نقد یادداشت داوود فیرحی نوشته است:
🔸سازمانهای موسوم به مردم نهاد (NGOها) نیز ماهیت محفلی و محلی دارند ولی چنین چالشی میان آنها و دولت مدرن تلقی نمیشود. اگر اندیشه مدرن، نگاه بسته و تنگنظرانه و علقههای سیاسی خود را که هر امر غیر مدرن را سد راه پیشرفت میداند، کنار بگذارد، آن وقت خواهد فهمید که امری مانند هیئت مذهبی ظرفیتهای مدنی بالایی در باز کردن گرههای بوروکراسی دارد. قرار نیست که هیئت مذهبی جای دولت را بگیرد و به اصطلاح، دولت به گونهای هیئتی عمل کند، بلکه هیئت مذهبی میتواند کمک کار دولت باشد و حتی دولت میتواند در وضعیت گرههای بوروکراسی به روش مدیریت هیئتی عمل کند و بر مشکلات خود فایق آید.
🔸سربلندی مدیریت هشت ساله دفاع مقدس به دلیل امتزاج آن با مدیریت هیئتی است... چنین ظرفیتی را حتی در تشکلهای مردم نهاد مدرن نمیتوان سراغ گرفت تا چه رسد به احزاب سیاسی که صرفاً دغدغه تصاحب قدرت را دارند.
... در ماجرای سیل اخیر، حتی سازمانهای مردم نهاد (NGOهای) عرفی از مدیریت هیئتی جا مانده بود. اصولاً اینکه باید دولت مدرن در شرایط بحرانی به روش مدیریت هیئتی عمل کند، تجربه پذیرفته شده جهانی است.
🔍حوزه بی سانسور
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 چرا برخی اصرار دارند «آیتالله» نامیده شوند؟
1. به این خبر توجه کنید: «رضا استادی عضو شورایعالیحوزه: استفاده از عناوین دانشگاهی همانند دکتر در مورد طلاب اشتباه است».
2. دغدغه عضو شورایعالیحوزه که گاهی از جانب دیگران نیز مطرح میشود، دغدغه مبارکی است و از این ناشی میشود که برخی برای برخورداری از موقعیت بهتر اجتماعی اصرار دارند دیگران برایشان از عناوین دانشگاهی مانند دکتر استفاده کنند. بدون شک اصرار بر چنین القاب و عناوینی برای جبران خلأهای شخصیتی بوده و نفس انسان معرکه گردان ماجراست.
3.آیا به کارگیری القاب حوزوی به جای القاب دانشگاهی هیچ آسیبی نداشته و صد در صد برای رضای خدا و در راه آرمانهای متعالی است؟ آیا به روند عبور از عنوان «حجت الاسلام و المسلمین»ی و رسیدن به عنوان «آیتالله»ی در حوزه دقت کردهاید؟ آیا غیر از این است که اطلاق عنوان «آیتالله»، ابتدا از نزدیکان و شاگردان و رسانههای وابسته به شخصیت حقوقی یا حقیقی آغاز میشود؟ آیا برخی از اعضای شورای عالی و مدیر سابق حوزه را رسانه رسمی حوزه از مرحله «حجتالاسلاموالمسلمین» بودن عبور ندادند؟ آیا مدیر کنونی حوزههای علمیه و رئیس سابق جامعةالمصطفی را ابتدا روابط عمومی و رسانه جامعةالمصطفی آیتالله نکرد؟ آیا غیر از این است که امام جمعه قم را مکبّر شبستان امامخمینی و رسانههای استان آیتالله مینامند؟ آیا غیر از این است که شیخابوالقاسم علیدوست و شیخعلیاکبر رشاد را پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه آیتالله لقب میدهند؟ چه رسانههایی شیخعباسکعبی را آیتالله مینامند؟ البته ناگفته نماند آیتالله شدن در رساله ملی مشروط به ثبات قدم رسانههای وابسته است تا بتوانند به مرور رسانههای دیگر را همراه کنند و پیش از آن مخاطبان رسانهها با وضعیت متناقضی رو به رو میشود. دوباره ناگفته نماند که پیش از تثبیت عنوان آیتاللهی، برخی فقط به جلساتی میروند و به رسانههایی روی خوش نشان میدهند که آنها را آیتالله بنامند!
4. اگر در یک سطح برخی در تب و تاب القابی چون «دکتر» هستند و بر آن اصرار میکنند، در سطحی دیگر، برخی به دنبال عناوینی همچون آیتالله یا آیتاللهالعظمی هستند. چرا برخی به دنبال این القاب هستند و چه چیزی را دنبال میکنند؟ آیا اصرار بر آیتالله نامیده شدن خوب است؟
🔍حوزه بی سانسور
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 آیتالله سیستانی مسئولیت نتایج را بر عهده بگیرد
🔻علیرضا کمیلی عضو اتحادیه بینالمللی امت واحده در شبکه اجتماعیش نوشته است:
🔸نقش آیتالله سیستانی در عراق که زمانی تصور میشد در حد رهبری مذهبی و به قول عراقیها مرجعیت اعلی خواهد ماند، هر روز بیش از گذشته میشود.
... نگارنده از طرفداران رویکردهای مردم گرایانه ایشان و خواستار تداوم فعالیت سیاسیشان در عراق است ولی معتقد است وقتی توصیههایی را مطرح میکنند، باید بپذیرند که در حال انجام یک عمل سیاسی مستقیماند که تبعات اجتماعی و سیاسی فراوانی دارد.
مساله اینجاست که نمیتوان تبعات این سخنان و رهنمودها را ندید و مسئولیت آنها را بر عهده نگرفت. وقتی یک توصیه که عملا لازمالاجرا و یا دارای اثر سیاسی اجتماعی بسیار زیاد است بیان میشود، مسئولیت نتایج آن بعهده گوینده آن است، چه منجر به بهبود شود و چه تخریب!
🔍حوزه بیسانسور
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 مقام ارشد اطلاعات سپاه در جمع حوزویان چه گفت؟
🎯 طراحی «زمستان شیعی» بعد از شکست «عملیات عنکبوت»
🔻 یکی از مقامات ارشد سازمان اطلاعات سپاه در نشست بسیج اساتید و نخبگان حوزه به تحلیل مسائل اخیر کشور پرداخته و یکی از فضلای حاضر، محتوای جلسه را اینگونه نقل کرده است:
🔸 #عملیات_عنکبوت از سوی «کمیته ایران» در کاخ سفید طراحی شده که اولین مرحله این عملیات در دیماه سال 96 آغاز شد و قصد داشتند 60 روزه براندازی نظام را دنبال کنند اما نتوانستند. در سال 97 نیز طراحی کردند اما موفق نشدند. در سال 98 راه اندازی 3 موج را تاکنون دنبال کردهاند؛ یکی در خردادماه و با هدف طرح مطالبات اقتصادی، دیگری در مهرماه و با هدف ایجاد اعتصابات سراسری و سومی در دیماه امسال و با هدف ایجاد جنگ خیابانی بود.
🔸با شکست طرح عنکبوت که سه سال به طول انجامید، #طرح_نمرود را راهاندازی کردهاند که یکساله است و با الگوگیری از بعضی اتفاقات در سال 2011 که معروف به بهار عربی شد میخواهند #زمستان_شیعی را رقم بزنند.
🔍حوزه بی سانسور
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎯 فیلم| واکنش یوسف صانعی به حوادث اخیر کشور
📌قم، درس خارج فقه، ۹ آذر ۹۸
حوزه بیسانسور:
🔍 @Hozebisansor
🔻علی لاریجانی امروز یکشنبه در نشست خبری:
🎯 اینبار تلاش کردم بزرگان را قانع کنم
خبرنگار: از آنجایی که گفته میشود دوره حیات سیاسی شما فراز و فرود زیادی داشته است نظر خودتان چیست؟
لاریجانی: این سوالات رمانتیک است و من وارد نیستم. انسانها در کارهای سیاسی مثل بقیه امور تجربه پیدا میکنند و من هم در این دوازده سال در خدمت نمایندگان درس آموختم و در سطوحی مشکلات کشور را بهتر دیدم و اگر صدرایی بیاندیشید او به #حرکت_جوهری معتقد بود که انسانها تغییر میکنند.
خبرنگار: باتوجه به اینکه شما به حرکت جوهری ملاصدرا اشاره کردید، آیا اگر #مراجع_قم از شما درخواست کنند در مجلس بعدی حضور بیابید نظر خود را تغییر میدهید؟
لاریجانی: شما هم میدانید کجا از این عبارت استفاده کنید. حقیقت این است که من قصدم بود در مجلس دهم هم ورود نکنم و الان که دوازده سال است که توفیق نمایندگی مردم قم را داشتم همان زمان هم بزرگانی تماس و نظر داشتند به نحوی بود که من را قانع کردند. این بار هم همین شد که من هم تلاش کردم قانع کنم که حضور در این عرصه کافی است و به نظرم میرسد که این تصمیمی لحظهای نیست و من مدتی روی آن فکر کردم.
خبرنگار: نیامدن شما به مجلس بعد چه تغییراتی ایجاد خواهد کرد؟
لاریجانی: من امیدوارم هم موافقان و مخالفان خوشحال باشند. من هم یک فرزند کوچکی هستم. من از محضر نمایندگان بیشتر استفاده میکردم. میبینم نمایندگان میتوانند کارهای اساسی انجام دهد و این عرصه خالی نیست و اینکه مخالفان مطالبی بگویند حتما حجت شرعی دارند. دشمن هم نیستیم و همه داریم کار میکنیم. ما هر وقت هزینهای به دوشمان باشد انجام میدهیم. برای ریاست جمهوری هم برنامهای ندارم.
🔍حوزه بی سانسور
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎧 اختصاصی
🔸در حوادث اخیر کشور، ۵۷ شهر درگیر آشوب شد. استانهایی که بیشترین خسارت را دیدند به ترتیب عبارتند از: کردستان، البرز، فارس و اصفهان
🔸بارش شدید برف در تهران جلوی بسیاری از تحرکات برنامهریزی شده را گرفت اما در حومه تهران مانند ملارد و شهریار، خسارتهای بسیار زیادی وارد شد.
🔸بسیاری از نیروهای نظامی و انتظامی در این فتنه که از پیش طراحی شده بود، غافلگیر شدند زیرا دولت، اطلاعات لازم را به شوراهای تامین استانها نداده بود.
🔍حوزه بی سانسور
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 جنجالی شدن اظهارات مدیر حوزه خواهران کشور درباره استخدام طلاب در آموزش و پرورش
🔸 دیروز یکشنبه ده آذر در خبرها آمده بود عبدالکریم بهجتپور مدیر حوزههای علمیه خواهران در جمع خبرنگاران گفته است: براساس برنامهریزیهای در حال انجام ۱۰ درصد سهمیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش به داوطلبان طلبه اختصاص مییابد که میتوانند در هشت رشته کمک کننده آموزش و پرورش باشند. وی اضافه کرده است که بر اساس مصوبه شورای معین شورای انقلاب فرهنگی ۱۰ درصد استخدام آموزش و پرورش می تواند از میان طلبهها باشد، اما اجرای این مصوبه منوط به تاییدیه آن در شورای انقلاب فرهنگی است.
🔸این اظهارات با واکنشهای منفی در فضای مجازی رو به رو شد و بد اخلاقی رسانهای برخی که مدعی شدند بهجت پور گفته است: «10 در صد استخدام آموزش و پرورش "باید" از بین طلاب باشد»، فضا را بیشتر متشنج کرد.
🔍حوزه بی سانسور
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 حضرت آقا مناسب میدانند علم اصول مستقل از فقه نباشد
🔻محمدصالح حائری شاگرد درس خارج فقه رهبر انقلاب:
🔸با واسطه شنیدم حضرت آقا مناسب میدانند علم اصول در مقام تعلیم، مستقل از فقه نباشد. اینکه ایشان خارج اصول ندارند قطعاً با فرصت اندک ایشان ممکن نیست. در درس نیز گاهی اوقات که لازم باشد بحث اصولی را مطرح میکنند. به خاطر دارم به مناسبتی، بحث خطابات قانونیه را در ضمن چند روز بحث کردند ولی در آن بحثهایی که من شرکت کردم بحث اصولی خیلی پررنگ نبود.
🔸اخیراً نیز ایشان در جمع تعدادی طلاب به گذراندن یک دوره اصول تأکید داشتند البته نه اصول با تفصیل زیاد. به قول ایشان در حد شش سال درس آقای خوئی کافی است.
🔍حوزه بی سانسور
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 رنسانس اسلامی در سایه آزادی بیان محقق میشود
🎯 ترویج پزشکی اسلامی، جهل مقدس است
🔻مصطفی محققداماد در گفتگو با روزنامه ایران:
🔸پیشرفت علم پزشکی در ایران، یکی از افتخارات انقلاب اسلامی است و در مقایسه با پزشکی خارج از کشور، بسیار پیشرفت کرده است. اما عدهای ترویج جهل میکنند و پزشکی الهی و اسلامی درست میکنند! این حرکت، درست مقابل علم است، این عمل به تمام معنا، جهل قدسی است که مردم را بیمار میکنند و مردم از بیماری تلف میشوند، آن هم بهخاطر یک جهل قدسی.
🔸من فکر میکنم رنسانس در اسلام در سایه آزادی محقق میشود. این روزها، سر و صدای زیادی در بحث مبارزه با فساد بلند است، من سالها مسئول بالاترین نهاد نظارتی بودم، همان وقت به این نکته رسیدم که مهمترین نهاد نظارتی «آزادی بیان» برای مردم است.
🔸در اسلام، خلیفه، خلیفه پیامبر است نه خلیفه الله. قدرت، قدسی نیست و با بیعت ایجاد میشود؛ حتی در تشیع. در تشیع اگر مقام امامت قدسی است، مقام ولایت و حکومت، قدسی نیست.
🔍حوزه بی سانسور
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 سلمانها و ابوذرهایی که از یک لقب حوزوی هم نمیگذرند!
🔻امید حسینی در شبکه اجتماعیش نوشته است:
🔸دوران کودکی ما در خاموشی و بمباران و آژیر قرمز گذشت. کودکی و نوجوانی ما با خاطرات جنگ و شهید و شهادت عجیبن شد. سرود کودکی ما "روز خوب پیروزی" بود و "آزاد و رها هستیم". لالایی شبانه ما، نوحههای آهنگران و کویتیپور بود. زمزمه مادربزرگان ما، دعا و گریه به یاد داییها و عموهایی بود که در جبههها میجنگیدند و مظلومانه به شهادت میرسیدند. ذوق و شوق ما، شنیدن مارش نظامی بود و خبر پیروزی رزمندگان. غم و اندوه ما، بدرقه بسیجیها بود و بازگشت پیکرشان بر روی دستان مردم.
🔸... به چهرههای بزرگان انقلاب که نگاه میکردیم، یاد بزرگان صدر اسلام میافتادیم. همه سلمان و ابوذر و مقداد و عمار! یار و یاور محرومان و مستضعفان.
🔸بزرگتر شدیم، انقلابیون به جان هم افتادند. فهمیدیم که چندان هم سلمان و ابوذر نیستند، اشتباهاتی هم دارند! اما توجیه کردیم. گاهی حتی چشم بستیم و ندیدیم. چون پدران و مادران انقلابی به ما یاد داده بودند که مدافع انقلاب باشیم. میگفتند اشکالات مسئولان را نباید به پای انقلاب نوشت.
🔸بزرگتر شدیم. سلمانها و ابوذرها حالا مشغول واردات و صادرات و تجارت و جنگ قدرت بودند، گاهی هم اختلاس! یا درگیر القاب حوزوی که مبادا به آنها بگویند "حجتالاسلام"، فقط "آیتالله"! محصور در حلقه محافظها، با ماشین دودی فاصله خانه تا وزارتخانه و نمازجمعه را طی میکردند.
🔸پیر شدیم. عمارها و ابوذرها عوض شدند اما مردم را به عوض شدن متهم میکنند. عوض شدند اما عوض شدن زمانه و نیازهای جوانان و نسلهای جدید را نمیفهمند. از مردم فاصله گرفتند اما مردم را به فاصله گرفتن از اسلام و انقلاب متهم میکنند. برای خودشان نقشها و جایگاهها و دکانهای مختلف تراشیدند و بودجههای مملکت را حیف و میل میکنند اما مردم را به صبر انقلابی دعوت میکنند. آنها که از شغل و جایگاه و قدرت و ثروت و حتی از یک لقب و عنوان حوزوی هم نمیگذرند، از مردم و جوانان توقع دارند که از نیازهای ساده و مشروع خود بگذرند!
🔍حوزه بی سانسور
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 اقتصاد به این آسانی درست نمیشود!
🔻هاشمزاده هریسی عضو مجلس خبرگان در گفتگو با «جماران»:
🔸اقتصاد به این آسانی درست نمیشود. اصطلاحا باید گفت که اقتصاد دو سیم دارد یکی سیم تولید و استفاده از ثروتهای ملی و دیگری سیم تبلیغ در دنیاست. اگر این دو سیم به هم متصل شود میتوان گفت که اقتصاد وضعی خوب دارد.
🔍حوزه بی سانسور
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4