eitaa logo
در تکاپو | حمیدرضا تیموری
74 دنبال‌کننده
205 عکس
48 ویدیو
19 فایل
پنجره‌ای به «فرهنگ، هنر و اقتصاد» در تکاپو باشید ... ارتباط با من: @hrteimouri
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 دیشب (۲۰ تیر ۴۰۳) میزبان استاد ارجمند، جناب آقای بدرالسماء بودم. مثل همیشه با خلوص مثال‌زدنی‌شون از انقلاب اسلامی و تأثیرش بر جان و دل ایرانی‌ها گفتند. 🔸 به لطف استاد، تعدادی از آثارشون با موضوع «امام حسین (ع)» در غرفۀ «نماخانه» هیئت انصارالمهدی (عج) مرکز فرهنگی شهید مدرس برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است. 🔹 استاد سری هم به غرفۀ «نگارخانه» زدند و با دانش‌آموزان علاقه‌مند به هنر قلمکار گپ‌وگفت کردند و خودشان هم لحظاتی دست به قلم شدند. 🙏🏻 با تشکر از زحمات و الطاف آقای محمدعلی بدرالسماء، فرزند استاد و ممنونیم از پیگیری‌های آقای محمدعلی طائبی 🔆 @hrteimouri_ir
هرچند مسیر مشکل و باریک است با این که به ظاهر آسمان تاریک است در چشم تو پرچم فلسطین پیداست یعنی به امید حق سحر نزدیک است شاعر: سورنا جوکار
♨️همزمان با سالروز نهضت ملی مشروطیت و کودتای استعماری 28 مرداد، 💢 همایشی علمی "از نهضت ملی (۱۴ مرداد) تا فاجعه ملی (۲۸ مرداد)" ظرفیت‌ها و آسیب‌شناسی با توجه به مسائل جاری 🔆 با سخنرانی اساتید برجسته: 🔸دکتر موسی نجفی 🔸دکتر موسی حقانی 🕙 زمان: پنجشنبه ۲۵ مرداد از ساعت ۱۰ صبح 📌مکان : خانه مشروطیت اصفهان
29.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤 السلام علیک یا اباعبدالله 🚩 حضور پر شور مردم اصفهان در مراسم پیاده‌روی اربعین 🔆 @hrteimouri_ir
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ نمی‌دانم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در ایران افرادی را دارند که فضای جامعه‌شناختی ایران را برای‌شان منعکس کند یا نه! اما حالا که برخی کنش‌گران، مردم را از خطر جنگ با ائتلاف جهانی می‌ترسانند، کاش دقایقی هم به خیابان می‌آمدند و شور حسینی مردم را می‌دیدند و زبان در کام می‌کشیدند. 🔆 @hrteimouri_ir
نگاهی انتقادی به نمایش محیطی «ضیافت کشتارگاه» ⚠️ هشدار: این متن افشاگر نمایش است (Spoilers). 📢 معرفی: شنبه ۱۰ شهریورماه به تماشای ضیافت کشتارگاه نشستم. اثری که روایتی هنری از فضای سیاسی و تاریخی پهلوی اول ارائه می‌دهد. این اثر ۱۰۰ دقیقه‌ای، پنجاه‌وسومین اثر اصغر خلیلی، کارگردان اصفهانی است که پس از ۱۸ سال دوری از شهرش، در حوزۀ هنری اصفهان اجرا می‌شود. نمایش حول محور زندگی رییس شهربانی اصفهان و همسر و فرزندان او می‌گردد. استوار غلام‌رضا، داماد رییس شهربانی، خودش آجان است و تلاش دارد فرامین پدرزنش را اجرا کند. یکی از این فرامین، تعطیلی سلاخ‌خانه طوقچی به دلیل ذبح گوسفند برای مراسم عزاداری حسینی است. تاج‌بیگم (همسر رییس شهربانی) اما درصدد برگزاری روضۀ خانگی در پوشش مهمانی است. 📖 بستر تاریخی اثر: نمایش به سیاست‌های «ممنوعیت عزاداری و تعزیه‌خوانی در محرم و صفر» (در دهۀ ۱۳۱۰) و قانون پرآوازۀ «کشف حجاب» (۱۳۱۴) اشاره دارد. سیاست‌هایی که با مبارزۀ خشونت‌آمیز با مظاهر دینی و فرهنگ ملی ایرانیان همراه بود. در آن زمان «زنان برای اینکه از تعرض شهربانی در امان باشند، خانه‌های خود را از داخل و از پشت‌بام‌ها به‌هم متصل می‌کردند و از این طریق نوعی اجتماع مخفی در دل شهر مصیبت‌زده تشکیل می‌دادند.» (تاریخ تحولات سیاسی ایران، ص ۵۰۹) 🔆 @hrteimouri_ir
🔸 چند نکته دربارۀ اثر: ۱. یکی از توفیقات نمایش، اجرای آن در ساختمان حوزۀ هنری است. ساختمانی که در دورۀ پهلوی اول و توسط آندره گدارد، معمار و باستان‌شناس فرانسوی طراحی شده است. تطابق معماری با فضای تاریخی نمایش و گستردگی صحنه (سن) از ویژگی‌های منحصربه‌فرد اثر است. همچنین نورپردازی و صحنه‌آرایی محیطی، موجب چشم‌نوازی فضای اجرا و تمرکز نگاه مخاطب گشته است. ۲. اثر کارگردانی خوب، چیدمان مناسب و ریتم نسبتاً بالایی دارد. دو خرده‌روایت «تعطیلی سلاخ‌خانۀ طوقچی» و «عشق آقا جواد و بهجت خانم (دختر دوم رییس شهربانی)»، نمایش را از یکنواختی درآورده و بعضاً با چاشنی طنز، لبخند بر لبان مخاطب می‌نشاند. کشش نمایش‌نامه و تعدد بازیگران هم آن‌قدر بالا هست که مخاطب تا پایان نمایش، از مشاهدۀ آن انصراف ندهد. استفاده از عنصر تعزیه در انتهای نمایش رنگ‌وبوی دینی و ایرانی به اثر بخشیده است. اما ادبیات نمایش یکدست نیست و گاه عامیانه می‌شود و گاه رسمی (البته ممکن است این ایراد از اجرای بازیگران باشد، نه از نمایش‌نامه). ۳. استفاده از موسیقی زمینه نیز در برخی صحنه‌ها احساس مخاطب را برمی‌انگیزد و او را وارد عالَم شخصیت می‌کند، به‌طوری که بدون نورپردازی و موسیقی زمینه، فهم رؤیای ماه‌منیر (دختر اول رییس شهربانی) سرراست نخواهد بود. 🔆 @hrteimouri_ir