♨️ نگاهی فرامتنی به اثر:
۱. بیشک اصفهان به تقویت هنرهای نمایشی نیازمند است و باید بیش از پیش شاهد اجرای تئاتر در این شهر هنرخیز باشیم. اما یکی از ایرادات جدی به ضیافت کشتارگاه، هزینۀ بسیار زیاد آن است. بر اساس برخی برآوردها، این نمایش با رقمی بالغ بر ۱.۵ میلیارد تومان برای ۲۳ شب اجرا میرود که درصد قابلتوجهی از آن را حامیان اثر (حوزه هنری اصفهان و دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان) پرداخت کردهاند. بهتر نبود این هزینه به تقویت گروههای نمایشی نوپا در اصفهان و تبلیغ نمایشهای آنان اختصاص یابد؟! و چرا باید هنرمندان پایتختنشین بودجههای شهرستانها را نیز به خود اختصاص دهند؟!
۲. ضیافت کشتارگاه ذاتاً اثری سیاسی تاریخی است. اما اگر لایههای فرامتنی نمایش را بکاویم، این نمایش تنه به تنۀ اعتراضات ۱۴۰۱ و جنبش مهسا میزند و نقدی جدی به سیاستگذاری فرهنگی کشور در حوزۀ حجاب دارد. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم که اثر «ضد حجاب» است. در بین دیالوگها، رد پای این گزاره را میتوان دید؛ مثلاً در دیالوگ یکی از شخصیتهای فرعی چنین آمده: «حتم دارم این آجانها یا اجنبی هستند یا بیبته. ورنه کسی با دختران و زنان شهرش اینگونه نمیکند». یا در دیالوگ دیگری وقتی ماهمنیر از پیشکار میخواهد زنانی که حجاب از سرشان کشیده شده و به خانۀ رییس شهربانی آمدهاند و به زن رییس شهربانی طعنه میزنند، بیرون کند، پیشکار میگوید «اینها که لخت هستند!» و ماهمنیر جواب میدهد «اینها که سر تا پایشان پوشیده است». یا در دیالوگ پایانی تاجبیگم جملۀ مشهور «الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم» را میخواند. اصغر خلیلی در مصاحبه با روزنامۀ اصفهان زیبا میگوید: «اینکه یک نمایش تا چه میزان میخواهد بر کدام مفاهیم پافشاری کند، جزو اهداف نهایی اثر است که من بهعنوان کارگردان اجازه بازکردن آن را برای مخاطب ندارم و از طرفی این کار از دید هنری منطقی نیست. به نظر من از دل یک اثر دراماتیک بینهایت برداشت انجام میشود و این در حالی است که یک مفهوم اصلی و کلیدی برای آن اثر وجود دارد که در نمایش جاری است. این برداشتی که شما اشاره کردید (برخی منتقدان میگویند این نمایش نگاه منتقدانهای به مقوله «قدرت» دارد) درواقع یکی از دهها برداشتی است که بیننده میتواند در ذهن خود متصور شود».
📎 پینوشت:
مصاحبه اصفهان زیبا با اصغر خلیلی را از اینجا بخوانید:
isfahanziba.ir/59384
در جریان نگارش این متن، چند خرده روایت از «مصائب برپایی مجالس عزاداری در دوران رضاخان» توجهم را جلب کرد. آن را از اینجا بخوانید.
#یادداشت
#نقد_نمایش #ضیافت_کشتارگاه #حوزه_هنری_اصفهان
🔆 @hrteimouri_ir
❤️ عشق باید در دل تاریک تا روشن شود
📜 درآمد
فکر نمیکنم کسی دوست نداشته باشد نامش در تاریخ جاودانه شود؛ مگر آنکه گرفتار بیماری روانشناختی باشد. منظورم از جاودانگی، شهرهشدن یا به قول فرنگیها سلبریتیشدن نیست؛ بلکه مرادم «حضور در بطن آیین و فرهنگ» ایرانی یا جهانی است. هنر بستری است برای حضور در لایههای فرهنگی جامعه و هنرمند و هنردوستْ صدرنشین تاریخ هر ملت.
غرض نقشیست کز ما باز ماند
که هستی را نمیبینم بقایی
مگر صاحبدلی روزی به رحمت
کند در کار درویشان دعایی
#یادداشت
#هنر #امام_رضا #آستان_قدس_رضوی
🔆 @hrteimouri_ir
🔹 روایت
سال گذشته که توفیق تشرف به حرم مطهر علیبنموسیالرضا (ع) را داشتم، از بخشی از موزۀ آستان قدس رضوی بازدید کردم. یکی از چیزهایی که توجهم را جلب کرد شمعدانهایی بود که در دورههای مختلف تاریخی، بهجهت ابراز ارادت یا به امید شفاعت، وقف بارگاه شاه خراسان شده بود؛ تا همواره شمعی روشن بماند در این حریم نورانی ...
بر روی هر شمعدان آرایهها و نقوش و کتیبههایی به خط نستعلیق، با ظرافت و نفاست تمام قلمزنی شده بود که حکایت از عشق و معرفت سازندگان و واقفان آثار داشت. روی گردن یکی از این شمعدانها دو ردیف نقوش اسلیمی کار شده و در بخش میانی دو بیت شعر فارسی در چهار قاب قلمدانی خودنمایی میکرد:
عشق باید در دل تاریک تا روشن شود
شمع اگر آتش نبیند از کجا روشن شود؟
گر فروزد صد هزاران شمع، بی رخسار تو
دل از آن شمع هزاران، کی مرا روشن شود؟
این شمعدان برنجی کتیبۀ وقف هم دارد: «وقف روضۀ ابوالحسن علیبنموسیالرضا نمود محمدبنعلی الحسینی کاشانی»
بر شمعدان کتیبهدار دیگری با نقش ترنج اثر دست استاد داوود ریختهگرزاده در لاهور هند (946 ه.ق.) نیز اشعار زیر نقش بسته بود:
شاهی که کحل هر بصر از خاک پای اوست
دائم شفای خلق ز دارالشفای اوست
گردون مطیع و چرخ به فرمان رای اوست
سلطان رضا که حکم قضا بر رضای اوست
از شخصیت و زندگی استاد داوود ریختهگرزاده یا آقای محمد حسینی کاشانی هیچ نمیدانیم. آنچه میدانیم نقشی است که از ایشان در تاروپود فرهنگ و هنر ایرانی به یادگار مانده و نشان از قدمت سرسپردگی ایرانیان به سلطان طوس دارد. روحشان شاد.
🔸 پینوشت
هنر فلزکاری از جمله هنرهایی است که در دورۀ تیموریان به شکوفایی رسید و چند قرن بعد صفویان آن را در فرمهای جدیدی احیا کردند.
۱۴ شهریور ۱۴۰۳
#یادداشت
#هنر #امام_رضا #آستان_قدس_رضوی
🔆 @hrteimouri_ir
✳️ در جریان نگارش مطلب «عشق باید در دل تاریک تا روشن شود» به دو مقاله با موضوع «بررسی کتیبههای آثار روشنایی در موزه آستان قدس رضوی» برخوردم. خواندنشان خالی از لطف نیست.
#معرفی_منبع
#هنر #آستان_قدس_رضوی
🔆 @hrteimouri_ir
29.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤯 در این روزهای انتخاب رشته برای کنکوریها، برخی سردرگمن که رشتههای مختلف دانشگاهی چه تفاوتی با هم دارن و با پا گذاشتن در اون، چه سرنوشتی در انتظارشونه!
😎 سه سال پیش به همت دوستانم در روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، در برنامه «مسیر» دانشکدهها و رشتههای دانشگاهی این دانشگاه رو معرفی کردیم.
🙌 اگه بچه کنکوری دارید یا توی فامیل و دوستانتون کسی هست که میخواد بدونه توی رشتههای مهندسی و علوم پایه چه خبره لینک زیر رو براش ارسال کن. دم همتون گرم
#مسیر #رشته_دانشگاهی #رشته_های_مهندسی #علوم_پایه #دانشگاه_صنعتی_اصفهان
🔆 @hrteimouri_ir
📺 برنامه «مسیر»
آشنایی با دانشکدهها و رشتههای تحصیلی دانشگاه صنعتی اصفهان
✅ رشتههای مهندسی
آشنایی با دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها
https://www.aparat.com/v/4LVXp
آشنایی با دانشکده مهندسی عمران
https://www.aparat.com/v/hYnaU
آشنایی با دانشکده مهندسی کشاورزی
https://www.aparat.com/v/FrsRg
آشنایی با دانشکده مهندسی معدن
https://www.aparat.com/v/s94SK
آشنایی با دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر (گرایش برق)
https://www.aparat.com/v/APGsV
آشنایی با دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر (گرایش کامپیوتر)
https://www.aparat.com/v/I6vjc
آشنایی با دانشکده مهندسی مکانیک
https://www.aparat.com/v/bkG8d
آشنایی با دانشکده مهندسی شیمی
https://www.aparat.com/v/AP9kq
آشنایی با دانشکده مهندسی مواد
https://www.aparat.com/v/H280c
آشنایی با دانشکده مهندسی نساجی
https://www.aparat.com/v/Ox1Yt
آشنایی با دانشکده مهندسی منابع طبیعی
https://www.aparat.com/v/ha2Zn
✅ رشتههای علوم پایه
آشنایی با دانشکده فیزیک
https://www.aparat.com/v/E3BUQ
آشنایی با دانشکده شیمی
https://www.aparat.com/v/NSdtL
آشنایی با دانشکده علوم ریاضی
https://www.aparat.com/v/8RuQp
✅ توصیهها
توصیههای مشاور تحصیلی به داوطلبان کنکور سراسری
https://www.aparat.com/v/qpAjC
#مسیر #رشته_دانشگاهی #رشته_های_مهندسی #علوم_پایه #دانشگاه_صنعتی_اصفهان
🔆 @hrteimouri_ir
هدایت شده از ماه تیوی
🔸 نشست اول دورهمی مستندپژوهشی «نیمماه» 🔸
🔅 نمایش و گفتوگو دربارۀ پرفروشترین اثر تاریخ سینمای مستند: فارنهایت 9/11
✳️ با حضور جمعی از مستندسازان حرفهای کشور
⏰ چهارشنبه، 21 شهریور 1403 - از ساعت 15 تا 18
📌 خانه مشروطیت اصفهان
🎯 ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر:
📞 09103020925
🌐 https://digiform.ir/nimmaah1
🔰 @maahtv_net
🔗 تلگرام ::: اینستاگرام ::: ایتا ::: بله
16.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️ «بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف جهان» در سال ۱۳۸۹ با هدف تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی دربارۀ «اصفهان»، توسط جمعی از مسئولان اصفهانی تأسیس شد. این بنیاد کمک به حل مسائل استان را با بهرهمندی از توان و تجربۀ نخبگان اصفهانی و استفاده از تمام ظرفیتها در دستور کار خود قرار داده و با رویکرد تسهیلگری، حمایت، مشاوره و مطالبۀ فراجناحی، بدون ورود به فعالیتهای اجرایی و انتفاعی، در میدان عمل حاضر شده است.
#نمونه_کارها
#گویندگی #بنیاد_نصف_جهان
#اصفهان #بنیاد_مطالعات_و_پیشرفت_نصف_جهان
🔆 @hrteimouri_ir