eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.4هزار دنبال‌کننده
202 عکس
44 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
تفکر در 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h009.mp3
17.08M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 9 📖 درس: 1و 2 . تعریف علم النحو و الغرض منه و موضوعه / تعریف الاسم المعرب و حکمه 🔸 شروع: فالجملة التی اول رکنیها / صفحه 11 🔹 پایان: تعریف الاسم المعرب و حکمه / صفحه 17 🕰 زمان: 47:26 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @Ali_khorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
بسم الله الرحمن الرحیم پرسید این عالم و آن یکی عالم چگونه‌اند؟ پاسخ داد فلانی عقلش از علمش بیشتر است و آن دیگری علمش از عقلش. حوزه امروز بیش از هر زمان به عقلا نیاز دارد تا به علما پس بیش از کتاب‌خواندن فکر کنیم. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
هدایت شده از مؤسسه حیات طیبه
چطور محمدباقر صدر، محمد باقر صدر شد؟ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h010.mp3
15.09M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 10 📖 درس: 2 و 3 . تعریف الاسم المعرب و حکمه / أصناف علامات إعراب الأسماء 🔸 شروع: تعریف الاسم المعرب و حکمه / صفحه 17 🔹 پایان: مواضع وقوع العلامة الاصلیة / صفحه 19 🕰 زمان: 41:54 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h011.mp3
16.6M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 11 📖 درس: 3 . أصناف علامات إعراب الأسماء 🔸 شروع: مواضع وقوع العلامة الاصلیة / صفحه 19 🔹 پایان: الثانی فی الجمع المونث السالم / صفحه 20 🕰 زمان: 46:06 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله مقاله «فایده‌مندی تقسیم مشهور علم به بدیهی و نظری در منطق تصدیقات» در مجله علمی آینه معرفت متعلق به دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد. در این مقاله بدیهی و نظری به عنوان دو قسم علم در منطق به چالش کشیده شده است و فایده این تقسیم نفی شده است. بنابر این پژوهش تقسیم علم به بدیهی و نظری هم تقسیم صحیحی نیست و هم اینکه به دانش منطق ارتباط ندارد. در ادامه چکیده و اصل مقاله تقدیم می‌شود. دیدگاه اساتید و طلاب بزرگوار پیرامون این پژوهش و سایر مطالب مزید امتنان است. آدرس مقاله: https://jipt.sbu.ac.ir/article_102189.html 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
بسم الله الرحمن الرحیم مقاله «فایده‌مندی تقسیم مشهور علم به بدیهی و نظری در منطق تصدیقات» چکیده غالب منطق‌دانان مسلمان، علم حصولی را با ملاک فکر به بدیهی و نظری تقسیم می‌کنند. هدف این پژوهش، بررسی مفیدبودن این تقسیم در منطق تصدیقات است. فایده اصلی این تقسیم با غرض رسیدن به حقیقت در دانش منطق، نشان‌دادن نیاز به منطق در گذر از گزاره‌های بدیهی به گزاره‌های نظری است؛ اما در بدیهیات به دلیل یقینی بودنشان، نیازی به این دانش نیست. با تحلیل فکر و قضایای مختلف بدیهی به این نتیجه می‌رسیم که «بداهت» نمی‌تواند عامل یقینی بودن تصدیق باشد چراکه برخی بدیهیاتِ افرادِ دیگر از نظر ما کاذب است. یقینی بودن هرکدام از بدیهیات به عاملی غیر از بداهت آن‌ها مربوط است. هرچند همه بدیهیاتِ ما برای خودمان یقینی است اما در سنجش افکار دیگران به عامل تصدیقِ شخصِ مقابل توجه نداریم و استدلال او را از حیث قواعد صوری و مادی استدلال، بررسی می‌کنیم. فکر در هیچ مبحثی در منطق به‌جز تقسیم علم به بدیهی و نظری موردبحث واقع نشده و این شاهدی بر مفیدنبودن این تقسیم است. تقسیم جایگزین، با ملاک وجود یا عدم وجود استدلال، علم را به مبنایی و بنایی تقسیم می‌کند. بررسی صحت استدلال در تصدیق‌های بنایی، در دانش منطق صورت می‌گیرد. منطق تصدیقات، علم خطایابی در استدلال است نه فکر. کلمات کلیدی تعریف منطق، بدیهی، نظری، فکر، مبناگرایی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h012.mp3
14.59M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 12 📖 درس: 3 . أصناف علامات إعراب الأسماء 🔸 شروع: الثانی فی الجمع المونث السالم / صفحه 20 🔹 پایان: تنبیهان / صفحه 21 🕰 زمان: 40:31 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
JIPT_Volume 21_Issue 4_Pages 1-22.pdf
703.4K
مقاله «فایده‌مندی تقسیم مشهور علم به بدیهی و نظری در منطق تصدیقات» 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
ان شاءالله این گریه روزی همه ما و همه محبین حضرت باشد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h013.mp3
14.86M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 13 📖 درس: 3 . أصناف علامات إعراب الأسماء 🔸 شروع: تنبیهان / صفحه 21 🔹 پایان: الثالث فی جمع المذکر السالم / صفحه 22 🕰 زمان: 41:16 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h014.mp3
16.76M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 14 📖 درس: 3 . أصناف علامات إعراب الأسماء 🔸 شروع: الثالث فی جمع المذکر السالم / صفحه 22 🔹 پایان: الثالث: الاسم المنقوص / صفحه 23 🕰 زمان: 46:33 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h015.mp3
16.47M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 15 📖 درس: 3 . أصناف علامات إعراب الأسماء 🔸 شروع: الثالث: الاسم المنقوص / صفحه 23 🔹 پایان: پایان درس سوم / صفحه 24 🕰 زمان: 45:45 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h016.mp3
16.39M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 16 📖 درس: 3 و 4 . أصناف علامات إعراب الأسماء / الفاعل 🔸 شروع: جمع مذکر سالم مضاف به یاء / صفحه 23 🔹 پایان: الاول: وجوب رفعه / صفحه 35 🕰 زمان: 45:31 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h017.mp3
16.18M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 17 📖 درس: 4. الفاعل 🔸 شروع: الاول: وجوب رفعه / صفحه 35 🔹 پایان: الخامس: وجوب تانیث الفعل / صفحه 36 🕰 زمان: 44:56 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 🔶🔹 در عصر انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین وظیفه‌های حوزه علمیه تراز انقلاب اسلامی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، ارائه نرم‌افزار اداره جامعه بر اساس آموزه‌های دینی است. 🔷🔸 بنابراین عالم دینی عصر انقلاب که موظف به استخراج نظر دین در مسائل نوپدید است باید علاوه بر ویژگی‌های سایر عالمان دینی، توان این را داشته باشد که در مسئله‌ای که برای اولین بار مطرح می‌شود، نظر دین را به طور دقیق استنباط کند. ✍️✨ عالم دینی عصر انقلاب که با مسائل جدیدی در تراز تمدن اسلامی روبرو است باید دارای چه ویژگی‌های علمی باشد و با چه شیوه آموزشی می‌تواند به آن‌ها دست یاید؟ ادامه دارد... 🖌 ( ۱ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h018.mp3
12.74M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 18 📖 درس: 4. الفاعل 🔸 شروع: الخامس: وجوب تأنیث الفعل / صفحه 36 🔹 پایان: السادس: ان الاصل تقدیم الفاعل / صفحه 36 🕰 زمان: 35:23 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 مناجات تأثربرانگیز حاج آقا مجتبی تهرانی "رضوان الله علیه" در شب قدر 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h019.mp3
14.02M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 19 📖 درس: 4. الفاعل 🔸 شروع: السادس: ان الاصل تقدیم الفاعل / صفحه 36 🔹 پایان: اقسام الفاعل / صفحه 37 🕰 زمان: 38:57 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 🔶🔹 در عصر انقلاب اسلامی یکی از مه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ پیشینه تاریخی تمدن اسلامی و غربی و موقعیت ظهور انقلاب اسلامی ♦️ 🍀 برای فهم ضرورت تولید علم‌دینی به خصوص در حیطه علوم انسانی باید به این سوال پاسخ دهیم که انقلاب اسلامی در چه بستری و در مقابله با چه جریانات فکری‌ای ظهور کرده است. برای این منظور به ناچار باید بستر شکل‌گیری انقلاب اسلامی را بررسی کنیم. 🔶🔹 تاریخ، تفکر مغرب زمین را به سه دوره کلی تقسیم می‌کنند که عبارت‌اند از: ۱. دوره باستان (یونان و روم) ۲.قرون‌وسطی ۳. دوران مدرن 🔶🔹 دوران مدرن با ظهور رنسانس آغاز شد. رنسانس نقطه عطفی در پیدایش علوم انسانی در غرب به شمار می‌آید. تا پیش از آن، مابعدالطبیعه متأثر از آموزه‌های مسیحیت، بنیانی بود که حیات علمی و فرهنگی اروپای قبل از رنسانس بر آن استوار شده بود. ویژگی اصلی این دوره آمیختگی دین با زندگی فردی و اجتماعی و تقدم ایمان بر فهم بود. رنسانس آغاز یک چرخش بزرگ بود. 🔶🔹 با آغاز رنسانس، انسان غربی، به یکباره دین را از عرصه حیات اجتماعی خارج کرد و آن را به رابطه شخصی بین انسان و خدا محدود نمود و سکولاریسم به‌عنوان یکی از مبنای مهم مدرنیته متولد شد. معنای شایع سکولاریسم در جهان غرب، جدا انگاری دین از قلمرو سیاست، حکومت و اجتماع است؛ به این معنا که دین باید در مسائل مربوط به انسان و دنیا از قبیل اقتصاد، آموزش و حقوق دست‌شسته و خود را مشغول به تدبیر امور جزئی و فردی از قبیل مراسم دعا، ازدواج و طلاق و کفن کند. ادامه دارد... 🖌 ( ۲ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 📝 مقاله « چيستي قضيه با تأكيد بر نقش اغراض تكلم » 🔸 چکيده در هر متن دست‌کم سه لايه معنايي مفردات (ماده)، ساختارهاي نحوي زبان (صورت) و اغراض تکلم، فهم‌پذير است. مقاله پيش‌رو، به بررسي چيستي قضيه باتوجه به ضلع سوم، يعني «غرض تکلم» پرداخته است. غرض تکلم عبارت است امري که مي‌تواند هدف متکلم از بيان يک جمله باشد. ساختارهاي نحوي، يکي از امکانات زباني در خدمت متکلم بوده و ممکن است يک ساختار نحوي مانند جمله خبري براي اغراضي متناظر مانند خبر يا غيرمتناظر مانند امر، استفاده شوند. جمله خبري در سطح دال، موضوع علم نحو است. در مقابل، جمله خبري در سطح مدلول عبارت است از تصور چند معناي مرتبط همراه با ادعاي تحقق آن ارتباط در عالم واقع. قضيه عبارت است از جمله خبري در سطح مدلول، به‌شرطي که غرض از آن، خبر باشد. بنابراين، جمله خبري در سطح دال که به لايه معناي نحوي مربوط است، بدون توجه به غرض تکلم، نه خبر است و نه انشاء و درنتيجه، بدون قرينه دال بر غرض، جمله خبري صرفاً مقتضي خبر بودن است. منطق‌دانان دو ديدگاه در تعريف منطق دارند. تعريف اول با محوريت صدق و کذب و تعريف دوم با محوريت ايقاع و انتزاع است. تعريف اول، تعريف به لازم است. تعريف دوم براساس هيئت قضيه در لايه معناي نحوي است و درنتيجه، در مواردي که غرض از هيئت جمله خبري، انشاء باشد، مانع اغيار نيست. 🔹 کلمات کلیدی: انشاء، خبر، قضيه، غرض تکلم، معنا ✍️ نویسنده: استاد مجتبی قربانی همدانی 🔍 لینک مقاله: http://manteghi.nashriyat.ir/node/82 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t