eitaa logo
هنرکده
282 دنبال‌کننده
858 عکس
423 ویدیو
5 فایل
کانال علمی، هنری، عرفانی ❤️ مورد علاقه فرهیختگان، ادب دوستان، هنرمندان، و ... در این جهان پر غوغا آرامش و لذت را تجربه کنید طراحی لوگو٫ مهر اسم و اسامی تجاری... آموزش خوشنویسی https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409 ارتباط با ادمین @HUNAR2020
مشاهده در ایتا
دانلود
هنرکده
لذات دنیوی همه هیچ است نزد من در خاطر از تغیر آن هیچ ترس نیست روز تنعم و ش
نوشته اند: مرحوم «خواجه نصیرالدین طوسی» آنچنان به تحصیل علوم عقلی و دینی علاقه داشت که شبها کمتر به خواب میرفت و کتب متنوع وگوناگون در نزد خود می‌گذاشت و اگر از یکی خسته می شد به دیگری می‌پرداخت و برای آنکه کسالت را از خود دور سازد، همیشه شبها نزد خود آب داشت و با آن رفع کسالت و خواب می‌کرد. و در این شبها و در این مواقع بود که به کشف معضلات و مشکلات علمی نائل می آمد و از شدت فرح و انبساطی که در آن حالت وی را رخ می داد فریاد میزد: «این ابناء الملوک من هذه اللذه» کجایند فرزندان پادشاهان که ببینند چه لذتی در این علم هست و شاید خواجه نصیر در دو بیت شعر مشهور خود اشاره به همین دوران شیرین زندگانی خود نموده که در خصوص اعتزال از لذائذ زندگی و بی اعتنائی به وجود و عدم آن و تمرکز افکار در یک نقطه و هدف عالی و یعنی مطالعه و درس ، می فرماید: لذات دنیوی همه هیچ است نزد من در خاطر از تغیر آن هیچ ترس نیست روز تنعم و شب عیش و طرب مرا غیر از شب مطالعه و روز درس نیست. «سید حسین بروجردی» در «نخبة المقال» تاریخ ولادت و مدت عمر خواجه را بحساب ابجد در ضمن شعری چنین گفته است : ثم نصیر الدین جده الحسن، العالم النحریر قدوة الزمن، میلاده «یا حرز من لا حرز له»، وبعد «داع» قد اجاب سائله جمله یاحرز من لاحرز له بحساب ابجد می شود: ۵۹۷ که حاکی از تاریخ تولد اوست و کلمه «داع» به حساب ابجد می شود ۷۵ سال که مدت عمر اوست.
هنرکده
لذات دنیوی همه هیچ است نزد من در خاطر از تغیر آن هیچ ترس نیست روز تنعم و ش
نوشته اند: مرحوم «خواجه نصیرالدین طوسی» آنچنان به تحصیل علوم عقلی و دینی علاقه داشت که شبها کمتر به خواب میرفت و کتب متنوع وگوناگون در نزد خود می‌گذاشت و اگر از یکی خسته می شد به دیگری می‌پرداخت و برای آنکه کسالت را از خود دور سازد، همیشه شبها نزد خود آب داشت و با آن رفع کسالت و خواب می‌کرد. و در این شبها و در این مواقع بود که به کشف معضلات و مشکلات علمی نائل می آمد و از شدت فرح و انبساطی که در آن حالت وی را رخ می داد فریاد میزد: «این ابناء الملوک من هذه اللذه» کجایند فرزندان پادشاهان که ببینند چه لذتی در این علم هست و شاید خواجه نصیر در دو بیت شعر مشهور خود اشاره به همین دوران شیرین زندگانی خود نموده که در خصوص اعتزال از لذائذ زندگی و بی اعتنائی به وجود و عدم آن و تمرکز افکار در یک نقطه و هدف عالی و یعنی مطالعه و درس ، می فرماید: لذات دنیوی همه هیچ است نزد من در خاطر از تغیر آن هیچ ترس نیست روز تنعم و شب عیش و طرب مرا غیر از شب مطالعه و روز درس نیست. «سید حسین بروجردی» در «نخبة المقال» تاریخ ولادت و مدت عمر خواجه را بحساب ابجد در ضمن شعری چنین گفته است : ثم نصیر الدین جده الحسن، العالم النحریر قدوة الزمن، میلاده «یا حرز من لا حرز له»، وبعد «داع» قد اجاب سائله جمله یاحرز من لاحرز له بحساب ابجد می شود: ۵۹۷ که حاکی از تاریخ تولد اوست و کلمه «داع» به حساب ابجد می شود ۷۵ سال که مدت عمر اوست. ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
درست بنویسیم می‌باشد.❌ است✅ رسا : رسیده و پخته رثا : سوگ و عزا گریستن در رسای ....❌ گریستن در رثای ....✅ صل الله علیه وآله ❌ صلی الله علیه وآله✅ ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
درست بنویسیم کلمه ای که جمع است دوباره نباید جمع بسته شود کتب ها ❌ کتب✅ بیوت ها ❌ بیوت (خانه ها) ✅ اوراق ها ❌ اوراق✅ ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
می گویند بازرسی به مدرسه ای رفت و سر یکی از کلاسهای درس حاضر شد تا وضعیت علمی دانش آموزان را بسنجد. از یکی از آنها پرسید: می دانی در قلعه خیبر را چه کسی کنده است؟! دانش آموز گفت: آقا به خدا ما نکنده ایم! بازرس عصبانی میشود و به معلم کلاس می گوید: چرا دانش آموز شما نمی داند در خیبر را چه کسی کنده است! معلم با اضطراب میگوید: بچه راست می گوید. فکر نمی کنم در خیبر را او کنده باشد. تمام دانش آموزان این کلاس بچه های خوبی هستند و فکر نمی کنم هیچکدام از آنها این کار را مرتکب شده باشند. بازرس بیشتر عصبانی میشود و به دفتر مدیر مدرسه میرود. به مدیر میگوید: آقا این چه وضعی است؟! در مدرسه شما٬ نه دانش آموزُ٬ نه معلم٬ هیچکدام نمی دانند در خیبر را چه کسی کنده است! مدیر میگوید: بعید میدانم هیچکدام از محصلین ما این کار را کرده باشد. من دستور میدهم تحقیق کنند تا ببینیم کار چه کسی بوده!! بازرس کفری میشود و به آموزش و پروزش ناحیه می رود و به مدیرکل از این وضع شکایت میکند که در این مدرسه نه دانش آموز٬ نه معلم و نه حتی مدیر٬ اطلاع ندارند چه کسی در خیبر را کنده است.. مدیرکل با فروتنی میگوید: جناب بازرس٬ خسارت این در هرچقدر شده باشد٬ من شخصا پرداخت میکنم و شما قضیه را خاتمه یافته تلقی کنید! خدا نکند اطلاعات تاریخی ما اینطوری باشد تا دیدار بعد 😂😂😂😂 ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عارف بالله هیچوقت از درد ناله نمی کند بلکه از درد فراق می نالد چون و دلم خون شد از تو بر بوی تو دل بر سر جان تا کی؟ ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
🔺🔺 رهایی سقوط 🔹 اگر كسی با داشتن از درون و بیرون، كژراهه رفت، خدای سبحان راه توبه، انابه و بازگشت را باز می ‌كند، فرصت می ‌دهد و مانند اینها؛ اما اگر كسی با همه فرصت ها و محبت های الهی، راه بازگشت را به روی خود بست، ذات اقدس الهی او را گمراه می ‌كند. گمراه می کند یعنی او را به حال خودش رها می‌ كند. 🔹 این دعای نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كه بارها عرض می‌ كرد: «إِلهِی لا تَكِلنِی إِلی نَفسِی طَرفَةَ عَین أَّبَدَا»، برای این است كه ما در تمام هویت خویش، هستیم و اگر لطف الهی، لحظه ‌ای از ما جدا شود و ما را به حال خود رها كند، سقوط می‌ كنیم. 👈 اگر کسی را خدای سبحان به حال خودش رها كرد، هر راهی را كه شهوت و غضب او میل دارد او می ‌رود، وهم و خیال او میل دارد می ‌رود. ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
قواعد تحریر کلمه جلال الله در خط ثلث ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
بحث با ناقص خیالان شیوه استاد نیست... علم افلاطون هم حریف جهل مادرزاد نیست... ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
ارتباط میان خوشنویسی و عرفان در فرهنگ اسلامی، به ویژه در ایران، بسیار عمیق و پیچیده است. خوشنویسی به عنوان یک هنر، نه تنها ابزاری برای انتقال کلمات و معانی است، بلکه به عنوان یک وسیله برای بیان احساسات و تجارب روحانی نیز عمل می‌کند. برخی از این ارتباطات عبارت است از: 1. زیبایی و تجلی الهی: خوشنویسان غالباً معتقدند که زیبایی در خط و نوشتار می‌تواند تجلی‌ای از زیبایی الهی باشد. این باور که هنر می‌تواند هنرمند را به نوعی به خدا نزدیک‌تر کند، در آثار خوشنویسان مشهود است. 2. مدیتیشن و تمرکز: فرآیند خوشنویسی به خودی خود می‌تواند نوعی مدیتیشن باشد. تمرکز بر خطوط و حرکات قلم، هنرمند را به حالتی از آرامش و تفکر عمیق می‌برد که مشابه تجربیات عرفانی است. 3. متون عرفانی: بسیاری از خوشنویسان آثار خود را با متون عرفانی و شعرهای عارفانه تزئین کرده‌اند. این متون شامل اشعار مولانا، حافظ و دیگر شاعران بزرگ هستند که خود نیز به عرفان و معنویت پرداخته‌اند. 4. تجربه‌ی درونی: خوشنویسی به عنوان یک هنر، می‌تواند وسیله‌ای برای ابراز تجربیات درونی و احساسات عمیق باشد. بسیاری از خوشنویسان از طریق آثار خود به بیان تجارب عرفانی و معنوی خود پرداخته‌اند. 5. سیر و سلوک: برخی از خوشنویسان به عنوان عارفان نیز شناخته می‌شوند و سیر و سلوک عرفانی را در زندگی خود دنبال کرده‌اند. این دو حوزه به هم پیوند خورده و بر یکدیگر تأثیرگذار بوده‌اند. ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
نسبت طلایی چیست ؟ نسبت طلایی که به آن "فی" (φ) نیز گفته می‌شود، یک نسبت ریاضی است که در هنر، معماری و طبیعت به وفور دیده می‌شود. این نسبت به صورت عددی تقریبی برابر با 1.6180339887... است و به صورت زیر تعریف می‌شود: اگر یک خط را به دو بخش تقسیم کنیم، به طوری که نسبت طول کل خط به طول بخش بزرگ‌تر برابر با نسبت طول بخش بزرگ‌تر به طول بخش کوچک‌تر باشد، آنگاه این نسبت طلایی ایجاد می‌شود. به عبارت ریاضی، اگر a طول کل خط و b طول بخش بزرگ‌تر باشد، نسبت طلایی به صورت زیر بیان می‌شود: a / b = b / a - b = φ نسبت طلایی در طبیعت نیز مشاهده می‌شود، مانند الگوهای رشد گیاهان و شکل‌گیری صدف‌ها. همچنین در هنر و طراحی نیز برای ایجاد تعادل و زیبایی بصری استفاده می‌شود. ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
نسبت طلایی که به آن "نسبت الهی" یا "نسبت فیبوناچی" نیز گفته می‌شود، یک رابطه ریاضی است که به شکل زیر تعریف می‌شود: φ = (1 + √(5))/2 ≈ 1.618 این نسبت در طبیعت و هنر به وفور مشاهده می‌شود و به عنوان یک اصل زیبایی شناسی در طراحی و ترکیب‌بندی استفاده می‌شود. در خوشنویسی، نسبت طلایی می‌تواند به عنوان یک راهنما برای ایجاد تعادل و هماهنگی در آثار هنری و نوشتاری استفاده شود. ▎کاربرد نسبت طلایی در خوشنویسی: 1. ترکیب‌بندی: خوشنویسان می‌توانند از نسبت طلایی برای تعیین محل قرارگیری کلمات و حروف استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر طول یک خط نوشته را در نظر بگیریم، می‌توانیم نقاط مهم یا نقاط عطف را بر اساس نسبت طلایی تعیین کنیم. 2. تقسیم فضا: با استفاده از نسبت طلایی، می‌توان فضاهای خالی و پر را به گونه‌ای تقسیم کرد که حس تعادل و زیبایی بیشتری به اثر بدهد. 3. اندازه‌گیری حروف: در طراحی حروف و کلمات، نسبت طلایی می‌تواند به خوشنویسان کمک کند تا اندازه‌های متناسبی برای حروف ایجاد کنند که چشم‌نواز باشد. 4. حرکت چشم: نسبت طلایی به طور طبیعی حرکت چشم را هدایت می‌کند و باعث می‌شود که بیننده به راحتی بتواند متن را دنبال کند و از آن لذت ببرد. در نهایت، نسبت طلایی یک ابزار مفید در خوشنویسی است که می‌تواند به ایجاد آثار زیبا و متعادل کمک کند و به هنرمند اجازه دهد تا احساسات و مفاهیم خود را به بهترین شکل منتقل کند. ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام على عليه السلام : به كارى كه درستى آن برايت روشن نيست، مگير لا تَعزِم عَلى ما لَم تَستَبِنِ الرُّشدَ فيهِ غرر الحكم حدیث 10183 ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ ۖ آن خدایی که هر چیز را به نیکوترین وجه خلقت کرد .... who perfected everything that He created ... سجده. ۷ ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
جدید ترین و با کیفیت ترین عکسی که از با حجم تصویری 450 گیگابایت گرفته شده 👆👆👆👆 ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
امام علی علیه السلام: الاستِشارةُ عَينُ الهِدايَةِ، و قد خاطَرَ مَنِ استَغنى بِرَأيِهِ 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 مشورت كردن، ديده راهيابى است و كسى كه به رأى و نظر خويش اكتفا كند، خود را به خطر افكنده است ⭕️نهج البلاغه حکمت211 ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
جاذبه زمین یا نیروی گرانش در واقع یکی از چهار نیروی بنیادی طبیعت است و به طور کلی در همه جا وجود دارد. اما در برخی شرایط خاص، می‌توان احساس کرد که نیروی گرانش وجود ندارد یا تأثیر آن بسیار کم است. به عنوان مثال: 1. فضای خارج از جو زمین: در فضا، به دلیل فاصله زیاد از منابع گرانشی (مانند سیارات و ستاره‌ها)، ممکن است احساس کنید که نیروی گرانش وجود ندارد، اما در واقع نیروی گرانش هنوز وجود دارد، فقط شدت آن کمتر است. 2. وضعیت بی‌وزنی: زمانی که فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) قرار دارند، به دلیل اینکه آنها و ایستگاه فضایی به دور زمین در حال حرکت هستند، احساس بی‌وزنی می‌کنند. این وضعیت به دلیل سقوط آزاد آنها به سمت زمین ایجاد می‌شود، ولی در این حالت نیروی گرانش همچنان وجود دارد. 3. درون سیاه‌چاله‌ها: در نزدیکی یا درون سیاه‌چاله‌ها، نیروی گرانش به شدت افزایش می‌یابد و شرایطی ایجاد می‌شود که ممکن است به نظر برسد نیروی گرانش کار نمی‌کند، اما در واقع این یک پدیده پیچیده‌تر است. به طور کلی، نیروی گرانش همیشه وجود دارد، اما شرایطی وجود دارد که تأثیر آن ممکن است کمتر احساس شود. ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
✨ غمگین مباش الله با ماست..... ✨ ‍ ●آنان که خدا را یافته اند، "چیز"ی نمی خواهند. آنان که "چیز"ی می خواهند، هنوز خدا را نیافته اند. ● زیرا آنکه خدا را دارد، اصل را دارد و آنکه اصل را دارد تمام هستی مسخّر اوست. پس به چیزش احتیاج نیست. چنین کسانی برتری شان بخاطر داشتن چیزهای بسیار نیست. برتری شان به برکت وجود خود خداوند است. و این است معنای "اَنتُم الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم" (شما برترین هستید زیرا خدا با شماست!) ●پس آنگاه که نزد خدای رحمن اند، در سکوتی اعجاب انگیز بسر می برند، و هیچ سخنی به درخواست نمی گویند مگر آنگاه که خداوند خود اذن شان دهد "لا یَتَکَلَّمُونَ اِلّا مَن اَذِنَ لَهُ الرَّحمنُ"، که در این صورت نیز باز سخن شان خدایی است و جز به حق نمی گویند. مسعود ریاعی🌸 ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
هنرکده
این مسأله را حل کنید ببینم #اراده #الهی #اختیار #جبر #ابراهیمی دینانی ⭕️کانال #هنرکده 👇👇👇👇 https:
اراده تشریعی و اراده تکوینی دو مفهوم مهم در الهیات اسلامی هستند که به دو جنبه مختلف از اراده خداوند اشاره دارند. ▎۱. اراده تشریعی اراده تشریعی به معنای اراده‌ای است که خداوند برای تعیین قوانین، احکام و دستورات دینی به بشر نازل کرده است. این اراده شامل تمام احکام شرعی، اخلاقی و اجتماعی است که در قرآن و سنت پیامبر اسلام آمده است. به عبارت دیگر، اراده تشریعی نشان‌دهنده‌ خواست خداوند در مورد چگونگی رفتار انسان‌ها و آنچه که باید انجام دهند یا از آن پرهیز کنند، می‌باشد. مثال: یکی از مثال‌های اراده تشریعی، نماز است. خداوند در قرآن و سنت پیامبر (ص) دستور داده که مسلمانان نماز بخوانند. این یک حکم شرعی است که نشان‌دهنده اراده تشریعی خداوند است. ▎۲. اراده تکوینی اراده تکوینی به معنای اراده‌ای است که خداوند برای خلق و ایجاد موجودات و حوادث در جهان دارد. این اراده به معنای واقعی کلمه شامل همه چیزهایی است که در جهان اتفاق می‌افتد و هیچ چیزی خارج از اراده تکوینی خداوند نیست. به عبارت دیگر، این اراده به چگونگی شکل‌گیری و وقوع پدیده‌ها اشاره دارد. مثال: یک مثال از اراده تکوینی، بارش باران است. باران به عنوان یک پدیده طبیعی، نتیجه اراده تکوینی خداوند است که به واسطه آن، شرایط جوی ایجاد می‌شود و باران می‌بارد. این امر خارج از اختیار انسان‌هاست و به خواست خداوند بستگی دارد. ▎نتیجه‌گیری به طور کلی، اراده تشریعی به قوانین و احکام دینی اشاره دارد که بشر باید از آن پیروی کند، در حالی که اراده تکوینی به واقعیت‌های طبیعی و حوادثی اشاره دارد که تحت کنترل خداوند قرار دارند. به عبارت دیگر اراده تشریعی این است که خداوند از بشر می‌خواهد که چه کار بکند و چه کار نکند اما اراده تکوینی این است که خداوند مستقیم آن کار را انجام می‌دهد. پس اراده تکوینی خداوند فراگیر و مطلق و بی نهایت است ولی اراده تشریعی خداوند به دستورات دینی بر می گردد و ما انسانها اختیار داریم که آنها را انجام دهیم یا ترک کنیم؛ لذا کارهایمان را به پای خودمان می نویسند. خداوند ما را مختار آفرید تا آنها را خودمان انتخاب کنیم. ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409