eitaa logo
هنرکده
292 دنبال‌کننده
909 عکس
437 ویدیو
6 فایل
کانال علمی، هنری، عرفانی ❤️ مورد علاقه فرهیختگان، ادب دوستان، هنرمندان، و ... در این جهان پر غوغا آرامش و لذت را تجربه کنید طراحی لوگو٫ مهر اسم و اسامی تجاری... آموزش خوشنویسی https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409 ارتباط با ادمین @HUNAR2020
مشاهده در ایتا
دانلود
🅾️نظریه تکامل و قرآن ✳️خداوند در قرآن درباره منشأ خلقت حیوانات روی زمین و اصناف آن‌ها می‌فرمايد: {وَاللهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ فَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِی عَلی بَطْنِهِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِی عَلی رِجْلَيْنِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِی عَلی أَرْبَعٍ يَخْلُقُ اللهُ ما يَشاءُ إِنَّ اللهَ عَلی كُلِّ شَیْءٍ قَدِيرٌ}؛ «خدا هر جنبنده‏ای را از آب آفرید؛ پس برخی از آنان بر شکم می‏خزند و برخی روی دو پا راه می‏روند و بعضی روی چهار پا. خدا هر چه بخواهد می‌آفریند‌ و همانا خداوند بر هر چیز تواناست». 🖍برخی از طرفداران فرضیه ‏تکامل انواع، این آیه را تأییدی بر آن فرضیه دانسته‌اند؛ زیرا اولاً می‌گوید منشأ حیوانات آب است، ثانیاً به‌ گونه‌ای به مراحل تکامل موجودات زنده نیز اشاره دارد؛ چون نخست از خزندگان و سپس دوپایان و بعد از چهارپایان، سخن گفته است. در پاسخ می‏گوییم اولاً، معلوم نیست این ترتیب موجود در آیه، ترتیب زمانی باشد؛ ثانیاً، بر فرض که ترتیب آن زمانی باشد، تبدیل حیوان دوپا به چهارپا، با فرضیه تکامل نیز سازگار نیست؛ (بلکه تبدیل چهارپا به دو پا مورد نظر فرضیه تکامل است) برای نمونه انسان از حیواناتی است که روی دو پا راه می‏رود؛ آیا اول حیوانات دوپا بوده‏اند و بعد چهارپایان به‌ وجود آمده‏اند؟ پس چرا برای انسان چنین تغییری رخ نداده و به موجودی چهارپا تبدیل نشده است؟ بلکه فرضیه تکامل عکس این را ادعا دارد. 🖍ممکن است کسی بگوید این آیه دربارهٔ تکامل دیگر جانوران است، نه انسان؛ اما باید گفت دلیلی نداریم که انسان مشمول «وَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِی عَلی رِجْلَيْنِ» نیست؛ پس چنان ادعایی با ظاهر آیه سازگار نیست. 🖍اما در واقع نه این آیه و نه هیچ آیه دیگری، دلیل بر صحت فرضیه تکامل نیست و این فرضیه هیچ مؤیدی هم ندارد. البته دربارهٔ حیوانات، شاید نتوان آن را به کلی نفی کرد؛ اما دربارهٔ انسان، دلیل بر نفی آن داریم که بعداً ذکر خواهیم کرد. حتی دربارهٔ حیوانات نیز نمی‏توان این فرضیه را به قرآن نسبت داد. علمی قرآن شناسی ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
🔵 از نگاه قرآن مدت خلقت آسمان‌ها، زمین، اقوات و مجموع آن‌ها چقدر بود؟ ✳️بنا بر آیهٔ 54 سورهٔ اعراف آسمان و زمین در شش روز آفریده شده‌اند: {إِنَّ رَبَّكُمُ اللهُ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَالأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَيّامٍ ثُمَّ اسْتَوی عَلَی الْعَرْشِ}؛ «به‌راستی خدای شما الله است؛ همان که آسمان‌ها و زمین را در شش روز آفرید و سپس بر عرش استیلا یافت». دربارهٔ این‌که منظور از شش روز در این آیه چیست، دو احتمال مطرح است: 1️⃣احتمال اول که بسیار بعید به‌ نظر می‌رسد؛ منظور شش شبانه‌روز متعارف 24 ساعته است. در میان اهل کتاب _ به‌ویژه یهودیان _ این مطلب شهرت داشت که خدا آفرینش را از یکشنبه آغاز کرد و در جمعه به پایان برد و شنبه را به استراحت پرداخت؛ از‌این‌رو یهودیان این روز را «شَبّات» (به معنای استراحت) می‌نامند. به همین دلیل است که روز شنبه برای یهودیان، روز مقدس و تعطیل است. این مسئله در سِفْر پیدایش تورات مطرح شده است. اهل کتاب، عبارتی است در قرآن و منظور از آن کسانی است که به یکی از ادیان یهود، نصاری، مجوس و صابئین باور دارند (سوره حج آیه ۱۷) بنابراین مسلمانان را نمی توان با اصطلاح اهل کتاب یاد کرد. 2️⃣احتمال دوم شاید در این‌جا منظور از شش روز، شش دورهٔ خلقت باشد و این احتمال بعید نیست؛ اما دربارهٔ این‌که این شش دوره، چگونه بوده و به چه اعتباری تقسیم شده است، چیزی از آیات به دست نمی آید. اما کلمه یوم به معنای مرحله زیادبه کار رفته است. علمی قرآن شناسی ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
🔵حفظ آسمان‌ها و نقش ستارگان طبق آیات قرآن از جمله آیهٔ 12 سورهٔ‏ فصلت، که با تعبیر {وَحِفْظاً} آمده از نقش ستارگان در حفظ آسمان‌ها سخن به میان آمده است یعنی ستارگان موجب حفظ آسمان ها از نابودی می شود. ✳️{وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظاً}. 🖍قرآن از آسمان پایین که همه ستارگاه و کهکشان ها در آن قرار دارد با عنوان {السَّمَاءُ الدُّنْيَا} نام می‏برد. برخی پنداشته ‏اند که منظور، آسمانِ عالم دنیاست؛ در حالی ‌که دنیا در این‌جا صفت است؛ یعنی پایین‏ترین آسمان؛ زیرا اگر منظور عالم دنیا بود، باید به‌جای ترکیب وصفی {السَّمَاءُ الدُّنْيَا}، ترکیب اضافی سماء الدنیا می‌آمد. علمی قرآن شناسی ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: 🔵عُمرُ المَرءِ لاقیمةَ لَه. 🌑عمر انسان (آنقدر گرانبها است که) به هیچ قیمتی قابل ارزیابی نیست. 🖍(اسرارالبلاغه، ص ٨٩) ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
چلیپای بی نظیر از استاد امیرخانی ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
در ایران، چندین نوع معنویت‌ها و عرفان‌های نوظهور وجود دارد که معمولاً تحت عنوان شبه‌معنویت‌های نوظهور شناخته می‌شوند برخی از این جنبش‌ها عبارتند از: 1. جنبش‌های نفی‌کننده و طردکننده جهانند: این جنبش‌ها مثل جنبش‌های نوپدید «فرزندان خدا» یا «آگاهیِ کریشنا»، داشتن مرشد، نبی و اعتقاد به خدا را رد می‌کنند 2. جنبش‌های تاییدکننده جهانند: جنبش‌هایی مثل جنبش اوشو یا ساینتولوژی که جهانند را تأیید می‌کنند[ 3. جنبش‌های متوازن‌کننده قوای درونی و بیرونی انسان: این جنبش‌ها سعی در متوازن کردن قوای درونی و بیرونی انسان دارند معنویت‌های نوظهور در ایران تحت تأثیر فرهنگ‌ها و تجربیات مختلف پدیدار شده‌اند و در دنیای مدرن جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. این معنویت‌ها غالباً ترکیبی از عناصر مختلف دینی، فلسفی، روانشناختی و اجتماعی هستند که با هم ترکیب شده‌اند. در اینجا به چند نمونه از این معنویت‌ها اشاره می شود: ### ۱. عرفان‌های شرقی و معنویت‌های این معنویت‌ها شامل آموزه‌های هندی مانند ، ، و آیورودا هستند که در سال‌های اخیر در ایران بسیار محبوب شده‌اند. این روش‌ها بر روی آرامش ذهن، تمرکز و تعادل بدن تأکید دارند. ### ۲. معنویت‌های نوین غربی این معنویت‌ها شامل جنبش‌هایی مانند ، New Age، و تئوری‌های خودیاری هستند. این جنبش‌ها بر رشد فردی، خودشناسی و تجربیات معنوی تأکید دارند و ممکن است از روش‌های روانشناختی و مشاوره استفاده کنند. ### ۳. عرفان‌های بومی و اسلامی برخی از معنویت‌های بر مبنای آموزه‌های عرفان اسلامی و بومی ایران بنا شده‌اند. این روش‌ها ممکن است شامل مراسم دینی، دعا و ذکر، و آموزه‌های عرفانی باشند که در صوفی‌گری و دیگر طریقت‌های اسلامی ریشه دارند. ### ۴. جنبش‌های معنویت محیط زیستی این جنبش‌ها بر اهمیت حفظ محیط زیست و ارتباط انسان با طبیعت تأکید دارند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا تعادل بین انسان و طبیعت را حفظ کنند و به حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهند. ### ۵. معنویت‌های ترکیبی این معنویت‌ها ترکیبی از عناصر مختلف دینی، فلسفی، روانشناختی و اجتماعی هستند که به شکل جدیدی تفسیر شده و به کار می‌روند. این نوع معنویت‌ها ممکن است آموزه‌های مختلفی از فرهنگ‌های مختلف را در خود جای داده باشند و بر اساس نیازها و تجربیات فردی توسعه یافته‌اند. ### ۶. و معنویت‌های مرتبط با انرژی و چاکراها این معنویت‌ها بر تئوری‌های انرژی‌های بدن و تمرکز دارند و شامل روش‌هایی مانند و هستند. ### ۷. آموزه‌های معنوی نویسندگان و فیلسوفان معاصر برخی از از آموزه‌ها و نظریات نویسندگان و فیلسوفان معاصر نشأت گرفته‌اند. این آموزه‌ها ممکن است شامل تفسیرهای جدید از مفاهیم سنتی و باشند. ادامه دارد ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
. هر یک از این معنویت‌ها ویژگی‌ها و خاص خود را دارند که می‌توان به طور مختصر به آن‌ها اشاره کرد: ### ۱. عرفان‌های شرقی و معنویت‌های هندی - ویژگی‌ها: شامل آموزه‌های مانند ، مدیتیشن، و آیورودا. - خطرات: سوءاستفاده مالی، ترویج باورهای نادرست، ایجاد وابستگی‌های روانی، و فاصله گرفتن از ارزش‌های و فرهنگی محلی. ### ۲. معنویت‌های نوین غربی - ویژگی‌ها: شامل جنبش‌هایی مانند ساینتولوژی، New Age، و تئوری‌های خودیاری. - خطرات: ترویج باورهای ، سوءاستفاده مالی، ایجاد وابستگی‌های ، و کاهش تمرکز بر مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی. ### ۳. عرفان‌های بومی و اسلامی - ویژگی‌ها: بر مبنای آموزه‌های عرفان اسلامی و بومی ایران. - خطرات: احتمالا تفسیر نادرست از آموزه‌های دینی، ایجاد تفرقه و اختلافات مذهبی، و سوءاستفاده از ایمان مردم برای مقاصد شخصی. ### ۴. جنبش‌های معنویت محیط زیستی - ویژگی‌ها: تأکید بر حفظ محیط زیست و ارتباط انسان با طبیعت. - خطرات: ترویج باورهای نادرست، ایجاد وابستگی‌های روانی، و کاهش توجه به مسائل مهم‌تر اجتماعی و اقتصادی. ### ۵. معنویت‌های ترکیبی - ویژگی‌ها: ترکیبی از عناصر مختلف دینی، فلسفی، روانشناختی و اجتماعی. - خطرات: ترویج باورهای نادرست، ایجاد وابستگی‌های روانی، و سردرگمی در مورد اصول و ارزش‌های اصلی. ### ۶. عرفان و معنویت‌های مرتبط با انرژی و چاکراها - ویژگی‌ها: تمرکز بر تئوری‌های انرژی‌های بدن و چاکراها. - خطرات: ترویج باورهای نادرست، سوءاستفاده مالی، و ایجاد وابستگی‌های روانی. ### ۷. آموزه‌های معنوی نویسندگان و فیلسوفان معاصر - ویژگی‌ها: نشأت گرفته از آموزه‌ها و نظریات نویسندگان و فیلسوفان معاصر. - خطرات: تفسیر نادرست از مفاهیم فلسفی، ترویج باورهای نادرست، و کاهش تمرکز بر مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی. متأسفانه در ایران بسیاری از جوانان متوجه منشأ اینگونه عرفان ها و خطرات آن نیستند. جهت روشنگری لطفا نشر دهید ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409