eitaa logo
جگر گوشه نبی سلام الله علیها
121 دنبال‌کننده
150 عکس
56 ویدیو
16 فایل
فضایی برای نشر فرهنگ، فضائل و تاریخ زندگانی اهل بیت علیهم السلام حجه الاسلام محمد فرمهینی فراهانی دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن عضو گروه تاریخ امامت بنیاد بین المللی امامت ✅ ادمین @moftagher135 ✅ کانال ایتا @hyatefatemi ✅ کانال تلگرام @tarikh_shieh
مشاهده در ایتا
دانلود
😭 لحظات آخر عمر مبارک علیه السلام قسمت اول حدیث 🛑عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ اَلْعَبْدِيِّ قَالَ : لَمَّا ضَرَبَ اِبْنُ مُلْجَمٍ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ غَدَوْنَا عَلَيْهِ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِنَا أَنَا وَ اَلْحَارِثُ وَ سُوَيْدُ بْنُ غَفَلَةَ وَ جَمَاعَةٌ مَعَنَا فَقَعَدْنَا عَلَى اَلْبَابِ فَسَمِعْنَا اَلْبُكَاءَ فَبَكَيْنَا فَخَرَجَ إِلَيْنَا اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ يَقُولُ لَكُمْ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ اِنْصَرِفُوا إِلَى مَنَازِلِكُمْ فَانْصَرَفَ اَلْقَوْمُ غَيْرِي وَ اِشْتَدَّ اَلْبُكَاءُ مِنْ مَنْزِلِهِ فَبَكَيْتُ فَخَرَجَ اَلْحَسَنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَكُمُ اِنْصَرِفُوا فَقُلْتُ لاَ وَ اَللَّهِ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ مَا تُتَابِعُنِي نَفْسِي وَ لاَ تَحْمِلُنِي رِجْلِي أَنْ أَنْصَرِفَ حَتَّى أَرَى أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ فَتَلَبَّثْ فَدَخَلَ وَ لَمْ يَلْبَثْ أَنْ خَرَجَ فَقَالَ لِيَ اُدْخُلْ فَدَخَلْتُ عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِذَا هُوَ مُسْتَنِدٌ مَعْصُوبُ اَلرَّأْسِ بِعِمَامَةٍ صَفْرَاءَ قَدْ نُزِفَ وَ اِصْفَرَّ وَجْهُهُ مَا أَدْرِي وَجْهُهُ أَصْفَرُ أَوْ اَلْعِمَامَةُ 🔰اصبغ بن نباتۀ عبدى گويد: چون ابن ملجم بر امير المؤمنين بن ابى طالب(عليه السّلام)ضربت زد ما چند نفر از ياران،من و حارث(بن عبد اللّٰه اعور)و سويد بن غفله و گروهى ديگر صبح زود بديدن آن حضرت رفتيم، بر در خانه نشستيم و صداى گريه از خانه شنيديم و ما نيز گريستيم، امام مجتبى(عليه السّلام) از خانه بيرون آمد و فرمود:امير المؤمنين(عليه السّلام)مى‌فرمايد:به خانه‌هاى خود برويد. بجز من همه رفتند، و صداى گريه و ناله از منزل آن حضرت بلند شد و من نيز گريه كردم، امام حسن(عليه السّلام)بيرون آمد و فرمود:مگر نگفتم برويد؟عرضكردم: نه،بخدا سوگند اى پسر رسول خدا 👈نفسم با من يارى نمى‌كند و پاهايم بار تنم را نمى‌كشد كه بروم جز اينكه امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه را ببينم. حضرت اندكى درنگ كرد و درون خانه رفت،چيزى نگذشت كه بيرون آمد و بمن فرمود:داخل شو،پس بر امير المؤمنين(عليه السّلام)وارد شدم ديدم حضرت تكيه داده و دستمالى زرد بسر مبارك بسته،و👈 از كثرت خونريزى رنگ چهرۀ مباركش بقدرى زرد شده بود كه نمى‌دانم صورت مباركش زردتر بود يا دستمالى كه بسر بسته بود ✍: ادامه دارد انشاءالله.... 📚:الأمالي (للمفید)ج۱ ص۳۵۱   🌻 @hyatefatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😭 لحظات آخر عمر مبارک علیه السلام قسمت دوم 🛑فَأَكْبَبْتُ عَلَيْهِ فَقَبَّلْتُهُ وَ بَكَيْتُ فَقَالَ لِي لاَ تَبْكِ يَا أَصْبَغُ فَإِنَّهَا وَ اَللَّهِ اَلْجَنَّةُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَعْلَمُ وَ اَللَّهِ أَنَّكَ تَصِيرُ إِلَى اَلْجَنَّةِ وَ إِنَّمَا أَبْكِي لِفِقْدَانِي إِيَّاكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ جُعِلْتُ فِدَاكَ حَدِّثْنِي بِحَدِيثٍ سَمِعْتَهُ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَإِنِّي أَرَانِي لاَ أَسْمَعُ مِنْكَ حَدِيثاً بَعْدَ يَوْمِي هَذَا أَبَداً فَقَالَ نَعَمْ يَا أَصْبَغُ دَعَانِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْماً فَقَالَ لِي يَا عَلِيُّ اِنْطَلِقْ حَتَّى تَأْتِيَ مَسْجِدِي ثُمَّ تَصْعَدَ عَلَى مِنْبَرِي ثُمَّ تَدْعُوَ اَلنَّاسَ إِلَيْكَ فَتَحْمَدَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تُثْنِيَ عَلَيْهِ وَ تُصَلِّيَ عَلَيَّ صَلاَةً كَثِيرَةً ثُمَّ تَقُولَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنِّي رَسُولُ رَسُولِ اَللَّهِ إِلَيْكُمْ وَ هُوَ يَقُولُ لَكُمْ أَلاَ إِنَّ لَعْنَةَ اَللَّهِ وَ لَعْنَةَ مَلاَئِكَتِهِ اَلْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيَائِهِ اَلْمُرْسَلِينَ وَ لَعْنَتِي عَلَى مَنِ اِنْتَمَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ أَوِ اِدَّعَى إِلَى غَيْرِ مَوَالِيهِ أَوْ ظَلَمَ أَجِيراً أَجْرَهُ 🔰اصبغ بن نباته می گوید: خود را بروى حضرت انداختم و او را بوسيدم و گريستم.بمن فرمود:اصبغ! گريه مكن،بخدا سوگند به بهشت مى‌روم،عرضكردم:فدايت شوم بخدا سوگند مى‌دانم كه شما به بهشت مى‌رويد و همانا گريۀ من بخاطر آن است كه شما را از دست مى‌دهم. اى امير المؤمنين.فدايت شوم يكى از احاديثى را كه از رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)شنيده‌اى برايم بازگو كه من فكر كنم از اين روز به بعد ديگر نتوانم از شما حديثى بشنوم .فرمود: آرى اى اصبغ،روزى رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)مرا فرا خواند و فرمود:اى على برو بمسجد من،سپس بر منبر بالا مى‌روى و مردم را سوى خود فرا مى‌خوانى،پس حمد و ثناى خدا-عزّ و جلّ‌-بجاى مى‌آورى و درود فراوان بر من مى‌فرستىآنگاه مى‌گوئى:اى مردم،من فرستادۀ رسول خدا بسوى شما هستم،و ايشان بشما مى‌فرمايد: 👈«آگاه باشيد،لعنت خدا و لعنت فرشتگان مقرّب و پيامبران مرسل خداوند و لعنت من بر هر كس كه خود را به غير پدر خودش منتسب كند،يا خود را از آن غير صاحبان خود بداند،يا مزد كارگرى را كم گذارد و باو ستم روا دارد»👉 ✍: ادامه دارد انشاءالله.... 📚:الأمالي (للمفید)ج۱ ص۳۵۱   🌻 @hyatefatemi
😭لحظات آخر عمر مبارک علیه السلام قسمت سوم و آخر 🛑فَأَتَيْتُ مَسْجِدَهُ وَ صَعِدْتُ مِنْبَرَهُ فَلَمَّا رَأَتْنِي قُرَيْشٌ وَ مَنْ كَانَ فِي اَلْمَسْجِدِ أَقْبَلُوا نَحْوِي فَحَمِدْتُ اَللَّهَ وَ أَثْنَيْتُ عَلَيْهِ وَ صَلَّيْتُ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَلاَةً كَثِيرَةً ثُمَّ قُلْتُ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنِّي رَسُولُ رَسُولِ اَللَّهِ إِلَيْكُمْ وَ هُوَ يَقُولُ لَكُمْ أَلاَ إِنَّ لَعْنَةَ اَللَّهِ وَ لَعْنَةَ مَلاَئِكَتِهِ اَلْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيَائِهِ اَلْمُرْسَلِينَ وَ لَعْنَتِي عَلَى مَنِ اِنْتَمَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ أَوِ اِدَّعَى إِلَى غَيْرِ مَوَالِيهِ أَوْ ظَلَمَ أَجِيراً أَجْرَهُ قَالَ فَلَمْ يَتَكَلَّمْ أَحَدٌ مِنَ اَلْقَوْمِ إِلاَّ عُمَرُ بْنُ اَلْخَطَّابِ فَإِنَّهُ قَالَ قَدْ أَبْلَغْتَ يَا أَبَا اَلْحَسَنِ وَ لَكِنَّكَ جِئْتَ بِكَلاَمٍ غَيْرِ مُفَسَّرٍ فَقُلْتُ أُبْلِغُ ذَلِكَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَرَجَعْتُ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَأَخْبَرْتُهُ اَلْخَبَرَ فَقَالَ اِرْجِعْ إِلَى مَسْجِدِي حَتَّى تَصْعَدَ مِنْبَرِي فَاحْمَدِ اَللَّهَ وَ أَثْنِ عَلَيْهِ وَ صَلِّ عَلَيَّ ثُمَّ قُلْ أَيُّهَا اَلنَّاسُ مَا كُنَّا لِنَجِيئَكُمْ بِشَيْءٍ إِلاَّ وَ عِنْدَنَا تَأْوِيلُهُ وَ تَفْسِيرُهُ أَلاَ وَ إِنِّي أَنَا أَبُوكُمْ أَلاَ وَ إِنِّي أَنَا مَوْلاَكُمْ أَلاَ وَ إِنِّي أَنَا أَجِيرُكُمْ۱ 🔰امیرالمومنین علیه السلام: . من بمسجد آن حضرت رفتم،حمد و ثناى الهى بجاى آوردم و درود فراوانى بر رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرستادم،سپس گفتم: «اى مردم من فرستادۀ رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) بسوى شما هستم،و ايشان بشما مى‌فرمايد :آگاه باشيد لعنت خدا و لعنت فرشتگان مقرّب و پيامبران مرسل خدا و لعنت من بر هر كس كه خود را به غير پدر خودش منتسب كند،يا خود را از آن غير صاحبان خود بداند،يا مزد مزدبرى را كم گذارد.». پس هيچ يك از مردم سخنى نگفت جز عمر بن خطّاب كه گفت:اى ابا الحسن پيام را رساندى ولى سخنى سربسته و بدون شرح و تفسير آوردى، گفتم: برسول خدا(صلّى الله عليه و آله)مى‌گويم. پس خدمت پيامبر(صلّى الله عليه و آله)بازگشتم و داستان را بآن حضرت گزارش دادم. فرمود: بمسجدم باز گرد، و بر منبر رو و حمد و ثناى الهى بجاى آر و بر من درود فرست،سپس بگو:اى مردم ما چيزى براى شما نياوريم جز اينكه تأويل و تفسير آن را بنزد خود داريم. آگاه باشيد،منم پدر شما👈(اشاره به حدیث عَنِ اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ۲» من و علی دو پدر این امت هستیم). آگاه باشيد منم مولا و صاحب اختيار شما،👈(اشاره به حدیث غیر و آیه شریفه۶ سوره احزاب) آگاه باشيد منم اجير و مزدبر شما.👈(اشاره به آیه شریفه:قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ۳ ۗ : بگو: من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندان منظور دارید) 📚:منابع: 1:الأمالي (للمفید) ج۱ص۳۵۱   2:علل الشرائع ج 1ص127 3: 23 شوری 🌻 @hyatefatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ سِرّ مستور شب قدر ، از این نکته بدان افضل‌از ذکر‌ و‌ دعا،‌ «گریه به غم‌های حسین»... در روایت آمده است: در حضور یکی از أئمه طاهرین علیهم‌السّلام، سخن از شبی از شبهای مبارکه قدر و فضیلت آن شب و ثواب احیاء و اعمال خیری که در آن شب می‌توان انجام داد، به میان آمد. شخصی در آن مجلسی حاضر بود گفت: آه... که من در آن شب غافل شدم و آن شب را به غفلت گذرانیدم و بر فوت آن شب تأسف می‌خورم. امام علیه‌السّلام رو به شخص کرده و فرمودند: تو در آن شب، عملی انجام دادی که اجر و ثواب آن از همه اعمال دیگر ، بیشتر بوده است؛ در آن شب ، آب خوردی و امام حسین علیه‌السّلام را یاد کردی و بر آن ظالمانی که بر او ظلم کرده‌اند لعنت فرستادی و از ایشان تبرّی نمودی؛ این عمل تو از همه اعمال در آن شب، افضل بوده است. 📚حدیقة الشیعة، مقدس اردبیلی، ص۶۷۷ 🆔 @hyatefatemi
📌 بین و امام (عليه‌السلام) فرمود: «امیرمؤمنان (عليه‌السلام) در شدت گرما به خانه باز مى ‏گشت، ناگهان زنى را ديد كه مى‏ گفت: شوهرم بر من كرد، من را ترساند، به من بی احترامی كرد و سوگند خورد كه من را خواهد زد. امیرمؤمنان (عليه‌السلام) فرمود: صبر كن تا هوا خنك شود، آن وقت ان شاءالله براى تو خواهم آمد. زن گفت: در اين صورت خشم و شوهرم بيشتر خواهد شد. آن حضرت سر پايين انداخت و پس از مدتی سر برداشت و فرمود: به خداى سوگند! بايد كه حق ، بدون كمترين نگرانى، گرفته شود، خانه‏ ات كجا است؟ پس همراه او به راه افتاد و بر در خانه‏ اش رسيد و گفت: السّلام عليكم؛ جوانى از خانه بيرون آمد، (عليه‌السلام) به او فرمود: اى بنده خدا! از خدا بترس، زنت را ترسانده و از خانه بيرون رانده‏ اى؛ جوان گفت: تو را چه به اين كار؟! به خدا سوگند كه براى خاطر اين سخن تو او را خواهم زد! اميرمؤمنان- كشيد و- فرمود: من تو را امر به معروف و نهى از منكر مى ‏كنم و تو منكر انجام می دهی و معروف را بد مى‏ شمارى؟ پس مردم از راه رسيدند و مى‏ گفتند: سلام عليكم یا امیرمؤمنان. آن جوان كه فهميد- در مقابل امام است- و بد كارى كرده است، صورت روى دست (عليه‌السلام) گذاشت و گفت: اى اميرمؤمنان! لغزش من را ببخش، به خداى سوگند براى او همچون زمينى خواهم شد كه آن را لگد مال كند. امام نیز شمشير را در غلاف كرد و فرمود: اى زن! به خانه‏ ات برو و شوهرت را به اينگونه رفتارها ناگزير مكن.» 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل أبي طالب، ج2، ص106. 🆔 @hyatefatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟡 لیله جُهَنی (شب۲۳ ) ✅ امام علیه السلام فرمودند: 🔷 مردی به نام عبدالرحمن بن انیس انصاری (معروف به جُهَنی) در ماه رمضان خدمت اکرم صلی ‌الله علیه و آله و سلم آمد و عرض کرد: من شتران و گوسفندان و غلامانی دارم و در بیرون مدینه به سر می برم. 🔷 نمی توانم هر شب در حاضر شوم، دوست دارم شبی را به من معرفی کنید تا آن شب را به مدینه بیایم و در نماز و عبادت حاضر شوم. 🔷 صلی ‌الله علیه و آله و سلم او را به نزد خود فراخواندند و سر مبارکش را به گوش او نزدیک کردند و آهسته آن شب را معرفی کردند. 🔷 جُهَنی پس از شنیدن این مطلب، هر سال وقتی شب بیست و سوم ماه رمضان فرا می رسید، با همه خانواده و فرزندان و غلامان خویش به مدینه می آمد و آن شب را به نماز و عبادت مشغول می شد و صبحگاهان به محل زندگی خود بر می گشت. 📚 بحارالانوار، ج ۹۴ ص ۹ 🆔 @hyatefatemi
📌 هنر ... که از شاگردان امام (عليه‌السلام) است می گوید: در حال غم و اندوه بر امام (عليه‌السلام) وارد شدم. امام پرسید: سکونی، سبب غصه تو چیست؟ گفتم: دختردار شدم. امام فرمود: دختر را خدا می دهد. و بدان که از رزق تو نمی خورد. سکونی می گوید: به خدا قسم غصه و رنج از من برطرف شد، سپس حضرت از من پرسید: چه نامی بر او نهاده ای؟ گفتم: . امام دست بر پیشانی من گذاشت و سپس فرمود: اکنون که نام او را فاطمه گذاشته ای، 1⃣ نام او را نیک بدار، 2⃣ سوره نور را به او یاد بده، 3⃣ به او مگو، لعنتش مکن، او را نزن. 📚کلینی، كافى، ج۶، ص۴۹ 🆔 @hyatefatemi
📌 چرا از (عليه‌السلام) رویگردان بودند؟ 🌞روزی زنان به ملاقات حضرت (سلام الله علیها) آمدند و احوال وی را جویا شده و گفتند چگونه ها را تحمل میکنی؟ (سلام الله علیها) فرمودند: به خدا سوگند در حالی صبح می کنم که از دنیای شما منزجر و نسبت به مردان شما خشمناکم. وای بر آنان. مگر (عليه‌السلام) چه ایرادی داشت؟ ایراد آنان به (عليه‌السلام) این بود که، 1⃣شمشیر (عليه‌السلام) در راه تغییر منکرات برنده بود، 2⃣در راه اطاعت حق بسیار ایستادگی می کرد، 3⃣خلافکاران را مجازات می کرد، 4⃣خشم و غضب وی در راه خدا بود. آنان تحمل این رفتارها را نداشتند و علی (عليه‌السلام) را بخاطر آنکه حرف خدا را می زد، کنار گذاشتند. 📚شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص۳۴۵ 📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۵۸ 🆔 @hyatefatemi
🔷 مظلومیت و غربت امیرالمومنین علیه السلام 🛑امیرالمومنین مولا علیه السلام‌ میفرماید: فَأَنَا الذِّكْرُ الَّذِي عَنْهُ ضَلَّ، وَ السَّبِيلُ الَّذِي عَنْهُ مَالَ، وَ الْإِيمَانُ الَّذِي بِهِ كَفَرَ، وَ الْقُرْآنُ الَّذِي إِيَّاهُ هَجَرَ، وَ الدِّينُ الَّذِي بِهِ كَذَّبَ. 🔰 من همان ذکرم که از آن گمراه شدند؛ و راهی هستم که از آن منحرف شدند؛ و ایمانی هستم که به آن کافر گردیدند؛ و قرآنی هستم که مهجور و متروک ماند؛ و دینی هستم که مورد تکذیب واقع شد. 📚: الکافی ج ۸ص۲۸ 🆔 @hyatefatemi
🔷 دلیل مخفی بودن قبر مبارک علیه السلام 🛑 وعفیا موضع قبره، بوصیة کانت منه الیهما فی ذلک، لما کان یعلمه علیه‌السّلام من دولة بنی امیة من بعده، واعتقادهم فی عداوته، وما ینتهون الیه بسوء النیات فیه من قبیح الفعال والمقال بما تمکنوا من ذلک.1 🔰شیخ مفید در الارشاد فی معرفة حجج الله علی العِباد می‌نویسد: جای قبر حضرت را طبق وصیت خودش مخفی کردند. علت مخفی کردن این بود که حضرت می‌دانست دولت بنی‌امیه که بعد از ایشان روی کار می‌آید، در دشمنی با حضرت تصمیم قطعی دارند و هرچه در توان دارند، از گفتار و کردار در دشمنی با آن حضرت دریغ نخواهند کرد.❗️ 👇سید بن‌ طاوس 👇 🛑 فاقتضي ذالك أن أوصي بدفنه عليه السلام سرا خوفا من بني أمية وأعوانهم والخوارج وأمثالهم فربما لو نبشوه مع علمهم بمكانهحمل ذلك بني هاشم علي المحاربة والمشاققة- التي أغضي عنها عليه السلام في حال حياته فكيف لا يرضي بترك ما فيه مادة النزاع بعد.2 🔰 این امور باعث این شد که امیرمؤمنان علیه‌السّلام وصیت کردند تا حضرت را از بیم معاویه و خوارج و پیروانانشان، مخفیانه دفن کنند و کسی را مطّلع نسازند تا مبادا آنها بر نبش قبر تصمیم بگیرند و متعرض بنی‌هاشم شوند و در میانشان جنگ و درگیری به طول انجامد و موجب فتنه‌های عظیم شود و آن حضرت در حال حیات آنگونه تلاش می‌کرد که آتش فتنه را خاموش نماید، چگونه وصیّت نفرمایند به ترک امری که منشا درگیری و نزاع بعد از وفات آن حضرت باشد❓ 📚: منابع: 1:الارشاد ج1 ص 1 2: فرحه الغری1 ص54. 🆔 @hyatefatemi
🔷 در این صحنه از تابلو عبدالحمید قدیریان، دو امر به خوبی مجسم شده است: 1️⃣ «تردید» حرّ که البته خیزش او و سمت نگاه و کلاه‌خود برگرفته‌اش به خوبی نشان می‌دهد که او تا حد زیادی انتخابش را کرده و لحظاتی دیگر پاهایش را از ظلمت خارج خواهد کرد. البته سرّ این امر را باید در این آیۀ شریفه جست‌وجو کرد: الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور؛ ایمان حرّ در ادبش نسبت به امام و مادر هستی متجلی شد و این ایمان او را وارد ولایت الله تعالی نمود. 2️⃣ «بی‌اثری» گرما و روشنایی عالم ظلمت که حتی اطراف خویش را گرم و روشن نمی‌کند اما اهالی ظلمت جز همین وهم و دلخوشی بدان چیزی دیگری ندارند. در جنگ احد که کار بر مسلمانان سخت شده بود و ابوسفیان به بت‌های خود بالیده بود پیامبر صلی الله علیه و آله در پاسخ به این نبرد روانی دستور دادند، پاسخ داده شود: الله مولانا و لا مولا لکم. این بی‌کسی و بی‌پناهی و سرگردانی چه خوب اینجا تصویر شده است. 🆔 @hyatefatemi
📌 مردم و مظلومیت امیرمومنان امیرمومنان علیه السلام خطاب به مردم کوفه فرمود: اما، هنگامى كه، زمام كار را به دست گرفتم ◀️جماعتى از ايشان عهد خود شكستند، ◀️گروهى از دين بيرون شدند ◀️و قومى همدست ستمكاران گرديدند.  گويى، سخن خداى سبحان را نشنيده بودند كه مى گويد: «سراى آخرت از آن كسانى است كه در زمين نه برترى مى جويند و نه مى كنند و سرانجام نيكو از آن پرهيزگاران است.» آرى، به خدا سوگند كه شنيده بودند و دريافته بودند، ولى در نظرشان جلوه مى كرد و و زيورهاى آن فريبشان داده بود.  📚سیدرضی،نهج البلاغه، خطبه۳ 🆔 @hyatefatemi
✅اعتبار کتاب شریف بحار الانوار 🔺نقد یک باور مشهور... ....باوری غلط در باره این مجموعه ارزشمند حدیثی در بسیاری از اذهان رسوخ کرده است و آن این که بحار الانوار انبان و معجونی از روایات صحیح و غلط و معتبر و نامعتبر و غث و سمین است و 👈🏻 مجلسی تنها جمع آوری کننده همه روایاتی بوده است که در کتابهای حدیثی منسوب به شیعه وجود داشته است👉🏻 🔹 و عجیب این که این باور غلط  به خود مجلسی نسبت داده می شود و گفته می شود : که وی خود مذعن و معترف به این امر بوده است! تعجب از که چگونه دقت نکرده اند که اسم اثر حدیثی مجلسی بحار نیست تا ایشان استدلال کند که بحار دُرّ و خزف با هم دارد، بلکه اسم کامل آن چنین است: «بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار» (دریاهای نور حاوی گوهرهای حدیثی امامان معصوم) 🔶اما حقیقت چیست❓ 🔺 ابتدا باید این نکته را توضیح داد که انتساب این حرف به خود مجلسی هیچ سندی ندارد بلکه بر عکس، وی بر اتقان و صحت و دقت کار خود در تدوین بحار الانوار در مقدمه بحار تصریح کرده است. وی در مقدمه می نویسد: 🔷«اى برادران دينى من و اى دوستان ائمه طاهرين ‏عليهم السّلام! اگر شما در اظهار دوستى خود صادق هستيد، بشتابيد به جانب خوانى كه من گسترده ‏ام، با دست‌هاى اعتراف و يقين آن را بگيريد، با وثوق و اطمينان به آن چنگ زنيد و از آنها نباشيد كه چيزى بر زبان مي‌رانند كه در دل ندارند. و از آنها نباشيد كه از روى نادانى و گمراهى، دل‌هايشان از بدعت‏گذارى و هواپرستى سيراب شده و آنچه را که اديان حقه ترويج كرده ‏اند، با مطالب و عقاید باطل و شبیه به حق منکران شرایع مخلوط مى‏سازند. برادران من! به شما مژده مي‌دهم؛ مژده مي‌دهم به كتابى كه جامع مقاصد و داراى نكات بى ‏نظيرى است كه روزگار به خوبى و روشنى آنها نياورده است، و ستارگانى است كه از افق غيب درخشيده و چشم بندگان به روشنى و درخشندگى آنها نديده است؛ رفيق شفيقى است كه پيش از اين كسى در صداقت و وفا، مانند آن را ياد ندارد.... من نظر به اينكه اين كتاب مشتمل بر انواع علوم و حكمت‌ها و اسرار است و از مراجعه به تمام كتب بى ‏نيازكننده مى‏باشد، آن را «بحار الانوار»، (درياهاى نور) جامع گوهرهاى اخبار ائمه اطهار. علیهم السلام، ناميدم.» 📚: بحار الأنوار  ج1  ص 5 ⏯بر این اساس، باطل بودن این پندار که خود مجلسی نیز معترف به عدم اعتبار  بحار و مخلوط بودن آن از احادیث و روایات درست و نادرست است، روشن می شود.... 🆔 @hyatefatemi
📌 ۲۷ المبارک| *به مناسبت رحلت علامه مجلسی رضوان الله علیه..* 👈🏾 آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله تعالی: در درس خارج فقه، ادامه بحث سند جامعه کبیره از کتاب به خدمات احیاگر مذهب ، علامه محمد باقر مجلسی رضوان الله تعالی علیه پرداخته و فرمودند: وظیفه است که مفاخر این مذهب شناخته شوند. وظیفه انسانیت است که شکر منعم بجا اورده شود. مرحوم مجلسی کاری کرد که (لم یوجد له نظیر) و اهل فضل باید شکر این منعم را بنماید. بعضی بیسواد ها پیدا شده اند و به کتاب بحارالانوار به نظر تضعیف نگاه میکنند. دقت کنید! این مذهبی را که ما به راحتی داریم به باد میدهیم، او چگونه آن را حفظ نمود و برای احیای آن چه کرد. کتاب جلاء العیون و حیات القلوب را نوشت تا عوام را متوجه مذهب کند. و از طرفی کتاب مرأت العقول را نوشت که محققین رجال را در تصنیف و توثیق روایات متحیر می کند . او با این علم رجال و دقت نظر کتاب بحارالأنوار را نوشت که مبادا یک گوهر از جواهر علم علیهم السلام ضایع شود. در بحارالأنوار روایات صحیح و ضعیف همه را جمع نمود و خدمتی کرد که تاکنون نشده و نخواهد شد. بعضی نگاه میکنند به روایاتی که سندش ضعیف است و درک نمی کنند کسی که خودش مرأت العقول را می نویسد و استاد کل است به این نکته توجه داشته است. ولی در ضعاف متونی است که دلالتشان از سند محکم تر است و این خدمتی است که این فحل الفحول به جامعه ارایه کرد. این را بفهمید! و به خاطر تمایل و خوشامد بعضی ها دست از عقاید این مذهب بر ندارید و به خاطر اغراض سیاسی، عظمت پهلوی شکسته شده را از یاد نبرید و حق کسی که گفت: «صبرت و في العين قذي و في الحلق شجي» را از دست ندهیم 🆔 @hyatefatemi
📌 زیارت علیه السلام باعث شادی علیهم السلام ✍ از علیه السلام روایت شده: 💠 اگر زائر امام حسین علیه السلام می دانست به واسطه این که چقدر شادی و سرور بر صلی الله علیه وآله و بر علیه السلام و بر حضرت علیهاالسلام و به شهدا از ما اهل بیت وارد می‌آید و اگر می دانست آنچه از دعای ایشان به واسطه زیارتش، هنگامی که برمی گردد و آنچه را که از ثواب در همین دنیا و در آخرت خواهد داشت و آنچه را که برای او پیش خداوند ذخیره شده است، هر آینه دوست می داشت که آنجا () خانه اش می بود و همانا زائر امام حسین علیه السلام از این مسافرتش بر‌می‌گردد و گامش بر روی چیزی نمی آید مگر اینکه برای او دعا می‌کند و هنگامی که خورشید بر او می تابد، گناهانش را از بین می برد، همان طور که آتش هیزم را از می سوزاند، خورشید چیزی از گناهان او باقی نمی‌گذارند، پس برمی‌گردد در حالی که هیچ گناهی بر او نیست و برای او درجاتی رفیع خواهد شد که کسی که در خون خود، در راه خدا غوطه ور است بدان نمی رسد و فرشته ای به جای او موکل خواهد شد و برای او استغفار می کند، تا اینکه دوباره به زیارت برگردد، یا اینکه 3 سال بگذرد یاتا وقتی که بمیرد. 📚 مستدرک الوسائل، ج10، ص343. 🆔 @hyatefatemi
📌 سلام‌الله‌علیها برای زائران علیه السلام استغفار می‌کند... ❇️ داود بن کثیر می‌گوید: علیه‌السلام فرمود: « علیهاالسلام دختر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در کنار زائران قبر فرزندش حاضر می‌شود و برای آنان طلب آمرزش می‌نماید.» 📚 کامل الزیارات، ص۱۱۸. 🆔 @hyatefatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 به نیت خاک کجایی پسرت خاک نشد آب کجایی پسرت آب نخورد ➖ أللهم عجل لولیك الفرج ➖ أللهم ارزقنا زیارته وشفاعته في الدنيا والآخرة 🆔 @hyatefatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
➖ شرط قبولی در ماه مبارک 🛑امام عليه السلام: ‌إنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّكَاةِ يَعْنِي الْفِطْرَةَ كَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ يُؤَدِّ الزَّكَاةَ فَلَا صَوْمَ لَهُ إِذَا تَرَكَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاةَ لَهُ إِذَا تَرَكَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله ‌‌ 🔰امام علیه السلام : کامل کردن روزه به پرداخت زکات فطره است، همانطور که بر صلی الله علیه و آله کمال است. ‌همانا کسی که بگیرد و ندهد روزه‌ای برای او نیست هنگامی که عمدا ترک کند و نماز نیست هنگامی که بر صلی الله علیه و آله را ترک کند. ‌ 📚 الفقیه، ج۲، ص۱۱۹ 🆔 @hyatefatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌عید سعید مبارک باد. اللّٰهُ أَكْبَرُ اللّٰهُ أَكْبَرُ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَكْبَرُ اللّٰهُ أَكْبَرُ وَ لِلّٰهِ الْحَمْدُ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ مَا هَدانا، وَلَهُ الشُّكْرُ عَلَىٰ مَا أَوْلانا. 🕌🌙طاعات و عبادات قبول درگاه حق 🆔 @hyatefatemi
🔷 اندوهی به وسعت هزاران .. 🛑 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ" علیه السلام" قَالَ قَالَ: یَا عَبْدَ اللَّهِ مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یَتَجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ "صلی الله علیه و آله" حُزْنٌ قُلْتُ فَلِمَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِمْ.1 🔰حنّان بن سدیر از عبد اللَّه بن دینار، از امام "علیه السّلام "نقل کرده که آن جناب فرمودند: ای عبد اللَّه! هیچ عیدی برای مسلمین نمی آید چه قربان و چه فطر مگر آنکه برای آل محمّد "علیهم السّلام" حزن و اندوه تجدید می‌شود. عبد اللَّه می‌گوید: عرضه داشتم برای چه ؟!حضرت فرمودند: چون می‌بینند که حقّشان در دست دیگری است . ✍توضیح مرحوم علامه "رضوان الله تعالی علیه" مینویسد👇 🛑«لأن العيد إنما وضع ليجتمع الناس عند الإمام و يأخذوا عنه معالم دينهم فإذا رأوا أئمة الضلال غاصبين لحقوقهم يضلون الناس عن الصراط المستقيم يحزنون لما يصيب الناس من الهلاك و الضلال لا لأنفسهم فإنهم في جميع الحالات فائزون بأعظم السعادات.»2 🔰 حکمت برای این است که مردم گِرد امام معصوم آیند و معالم دینشان را از ایشان اخذ کنند، اما اهل بیت علیهم السلام وقتی می‌بینند که حقشان در دست سرانِ گمراهی است و مردم را از صراط مستقیم منحرف می‌کنند و به هلاکت و ضلالت می‌کِشانند، محزون می‌شوند. لذا این حزن بخاطر خودشان نیست، چراکه آنان در اوج سعادتند. ⬅️ مرحوم شیخ حرّ عاملی" رضوان الله علیه "در وسائل الشیعۀ یکی از تکالیف روز و را میفرمایند : 🔺بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِي الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ .3 🔷إستحباب غمگینی در دو و ، به دلیل آن که حقّ آل " صلوات الله علیهم اجمعین،" غصب شده است . ✍کلام علامه مجلسی (ره) در توضیح این روایت:👇 🔺يدل على استحباب إظهار الحزن في العيدين عند استيلاء أئمة الضلال و مغلوبية أئمة الهدى" صلوات الله عليهم"4 🔰این روایت دلالت دارد بر مستحب بودن اظهار غم و اندوه در و در روزگار تسلط ائمه ی گمراهی و مغلوبیت ائمه ی هدایت "صلوات الله علیهم" وقتی بزرگان اصحاب معصومین (علیه السلام) چنین رفتار کرده اند به علاوه اینکه اظهار اندوه اقتدایی است به ائمه (علیه السلام) آنچنان که نقل شده در هر عیدی به خاطر دیدن حقِ خویش در دست دیگران غم و اندوه شان تجدید می شود. 📚:منابع 1: الفقیه ج۱ ص۵۱۱ 2: مرآة العقول ج ۱۶ص۴۱۱ 3: وسائل الشیعه ج۷ ص ۴۷۷ 4: بحارالأنوار ج ۸۸ ص۱۳۵ 🆔 @hyatefatemi