eitaa logo
سنت های کارآمد حوزه علمیه
181 دنبال‌کننده
203 عکس
94 ویدیو
3 فایل
کارگروه سنت های کارآمد حوزه علمیه مشهد مقدس؛ خیابان شهید هاشمی نژاد بین هاشمی نژاد ۹و۱۱ وب سایت(در حال به روز رسانی) www.hzsk.ir ارتباط با ما: @Mohammad_7585
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ آیین رونمایی از کتاب «سنت‌های کارآمد و سبک زندگی طلبگی» با حضور نویسنده اثر و جمعی از حضرات آیات ، حج الاسلام و اساتید محترم دروس خارج حوزه علمیه در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
💠 مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌کند: آئین رونمایی از کتاب «قصّه راستگو» "کتاب تاریخ شفاهی مرحوم حجةالإسلام محمّدحسن راستگو" 🗓 زمان: سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ساعت ۸:۳۰ 📍 مکان: چهارراه شهداء، معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه منفی یک، سالن رضوان ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
💢بازگشت به سنت «روایت‌خوانی» ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی قبلاً در سنت حوزه مرسوم بود که طلبه‌ها یک ساعاتی روایت‌خوانی داشتند، استادی می‌آمد روایات را می‌خواند، ترجمه می‌کرد بعضاً تجزیه و ترکیب می‌کرد و خیلی تأثیرگذار بود و این رویه باید دامنه‌دار و مستمر باشد و طلبه‌ها باید محفل‌های روایت‌خوانی داشته باشند و انس دائمی با روایات و جوامع روایی لازم است. مرحوم علامه مصباح می‌فرمود برخی از اساتید اخلاق گذشته کارشان فقط خواندن روایت و ترجمه آن بود و با صوتی حزین و دلنشین آن روایات را می‌خواندند و برای انتقال معانی به مخاطبان «فقط» ترجمه روایت را بیان می‌کردند. ایشان می‌فرمود آنها گویا روایات در جانشان نفوذ کرده بود و این آموزه‌ها جزء جانشان شده بود و می‌خواندند و ترجمه می‌کردند و اشک می‌ریختند و حال خوشی هم در مردم ایجاد می‌کردند. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
▪️برگزاری مراسم عزاداری ایام فاطمیه در بیت فقیه عالیقدر آیت الله مرتضوی 📅 زمان: از شنبه ۴ آذرماه الی چهارشنبه ۸ آذر ساعت: 9 الی 11 صبح 📌 مکان: هاشمی نژاد ۱۱-پلاک ۱۴ ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
💢برخی هنوز به‌دنبال جمع‌کردن اجازه روایت هستند!/ آیت‌الله شبیری می‌فرمود: من و پدرم از هیچ‌یک از علما درخواست اجازه اجتهاد نکردیم/ تعابیر «آیت‌الله دکتر» و «حجت‌الاسلام دکتر» تعریض به القاب حوزوی و اشتباه بزرگی است ✔️در گفتگو با استاد مختاری: 🔹در عصر ما اجازه روایت جنبه تبرکی دارد؛ چون نسخه‌ها چاپ شده است. از این رو آیت‌الله خرسان در نجف کتابچه‌ای با نام «سلوک مفازة من دون اجازة» نوشته بود، ولی منتشر نکرد و گفته بود که اجازه روایت در این عصر وجهی ندارد. 🔸برخی در این زمان هم به دنبال جمع‌کردن اجازه روایت هستند که این امر اصلاً شایسته نیست. آیت‌الله شبیری می‌فرمود: من و پدرم از هیچ‌یک از علما درخواست اجازه اجتهاد نکردیم. دلیلش این است که این اجازه، اثر ثبوتی که ندارد و به دنبال اثر اثباتی هم نبودیم. اما آقای شیخ عبدالکریم حائری و سیدابوالحسن اصفهانی برای پدرم اجازه ‌فرستادند، زیرا ممکن بود مورد استفاده باشد. 🔹اگر دقت کنیم، تعبیرهای علما از اشخاص، مانند مروج الاحکام، ثقة الاسلام، عماد الاعلام و در نهایت خیلی که می‌خواستند لقب بزرگی بدهند می‌گفتند: حجت الاسلام، بر اساس ضابطه است. حال اگر القاب حوزوی جدای از القاب دانشگاهی حفظ می‌شد، بسیار مناسب بود. الآن می‌گویند: آیت‌الله دکتر، حجت‌الاسلام دکتر. این تعابیر تعریض به القاب حوزوی است و اشتباه بزرگی است. 📝متن گفتگو در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74265 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
📌نقد و بررسی کتاب فیضیه در گذر تاریخ 🔸با حضور ناقدان: دکتر احمد خامه‌یار و دکتر مهدی آشتیانی 🔹و با حضور نویسندگان: دکتر محمد رجائی و استاد محمد حسن عباسی زمان:سه‌شنبه 7 آذرماه 1402 ساعت 14-16 مکان: میدان معلم کوچه 22 پ 26 مرکز اسناد انقلاب اسلامی ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
القاب علمی ؛ پیشینه , کارکردها و چالش ها ✍️ علی راد چندی است بحث از چالش آیت الله دکتر یا حجت الاسلام دکتر در محافل حوزوی و دانشگاهی داغ است و رویکردهای موافق و مخالف در مواجه با آن پدید آمده است. در این یادداشت به این پدیده از منظر یک چالش کهن در تاریخ و میراث مسلمین می نگرم, به اختصار ابهامات آن را مرور می کنم و پژوهش درباره بنیان ها و زمینه های تاریخی و فرهنگی آن را ضروری می دانم .القاب علمی از گونه لقب تشریف و تکریم از اقسام سه گانه القاب است که بر تمایز و برتری شخص در یک وصف یا ویژگی دلالت دارد ( ابن حمدون , محمد , التذکرة الحمدونیة , ج 9 , ص 357 ). گرایش به نام گذاری اشخاص به لقب در کنار اسم و کنیه در فرهنگ عرب پیش از نزول قرآن رویه ای شناخته شده است ( قلقشندي , أحمد , صبح الأعشى في صناعة الإنشاء , ج 5 , ص 413 – 414 ) و قرآن ( « وَلا تَنَابَزُوا بالأَلْقَابِ » حجرات / 11 ) و سنّت ضمن تایید این آیین انسانی در محاورات فقط کاربرد القاب منفی را ممنوع کرد ( ابن حنبل , مسند أحمد , ج 4 , ص 69 , ص 260 ) . شماری از القاب بسیار معنادار و جریان ساز هستند و پیامدهای نظری و عملی مهمی در گفتمان های سیاسی, علمی, مذهبی, اجتماعی, هنری و ... به دنبال دارند و هماره در تاریخ و فرهنگ مسلمین جریان¬های قدرت , سیاست , علم , صنعت , هنر و ... برای امتداد اجتماعی مرجعیت و مشروعیت جایگاه خود از ظرفیت القاب در تثبیت و توسعه هیمنه خود استفاده کردند و گویی القاب پیوندی ناگسستنی با اقسام قدرت و توسعه در ساحت های گوناگون حیات انسان برخوردار است ( بنگرید : قلقشندي , أحمد , صبح الأعشى في صناعة الإنشاء , ج 5 , ص 450 – 418 ). دانشوران علوم حدیث , رجال و تراجم بیش از دیگران به القاب پرداخته اند . در نگاه حدیث پژوهان پیشین القاب شامل نام ها , کنیه ها, نسب و حتی مشاغل نیز هست لذا مفهوم لقب در علوم حدیث اعم از مفهوم نحوی و عرفی آن است که در تقابل با اسم و کنیه است ( بنگرید : ابن حجر عسقلاني , نزهة الألباب في الألقاب , ص 38 ). مسائل نظری و بنیادین لقب پژوهی از اهمیت زیادی برخوردار است و همچنان ابهامات زیادی در مبانی , تاریخچه, رویکردها , معیارها , اهداف آن وجود دارد . مهم ترین سویه های ابهام در القاب علمی عبارتند از : 1) ابهام در چرایی, زمینه ها و آغازه پدیداری لقب گزینی میان دانشوران 2) ابهام در نظام القاب علمی از آغاز تا فرجام 3) ابهام در مبانی دینی برخی از القاب خاص 4) ابهام در معیارهای احراز و اعطای القاب 5) ابهام در فرایندهای حاکم بر ترفیع القاب 6) ابهام در توالی و ترتیب منطقی القاب 7) ابهام در مراجع ذی صلاح در اعطای القاب 8) ابهام در شاخص های سنجش اصالت القاب 9) ابهام در تشخیص القاب اکتسابی از القاب اعطایی 10) ابهام در بنیان ها , رویکرد ها و اهداف القاب اعطایی 11) ابهام در پیشینه و تطورات فرایند های اعطای القاب 12) ابهام در زمینه ها و بسترهای مذهبی و سیاسی القاب اعطایی 13) ابهام در تاریخ گذاری , تداول , اشتهار و تواتر القاب 14) ابهام در تعامل جریان های قدرت , سیاست و مذهب با القاب 15) ابهام در نقش حوزه ها , مکاتب و مدارس فکری در القاب اعطایی 16) ابهام در فراگیری تاریخی و گستردگی جغرافیایی القاب در تاریخ اسلام 17) ابهام در کارکردها و پیامدهای القاب 18) ابهام در تناسب و وجه شبه دارندگان القاب با مفهوم حقیقی لقب 19) ابهام در تبیین چرایی کثرت و تنوع القاب 20) ابهام در جواز مَجاز و غلو در القاب 21) ابهام در چرایی تمایل دانشوران مسلمان به تکثیر القاب 22) ابهام در پیوند القاب با جایگاه اجتماعی و سیاسی اشخاص 23) ابهام در نقش سیاست و ثروت در اعطای القاب به اشخاص. این ابهامات درباره القاب دانشوران علوم اسلامی دیگر چون فقه , تفسیر, کلام , اصول و ... نیز مطرح است . در بخشی از کتاب اسطوره بخارا به این مسئله و ابهامات آن پرداخته ام. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🔔همایش یک‌صدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم با همکاری مراکز علمی برگزار می‌کند: ✳️ کرسی علمی ترویجی تاریخ‌نگاری در حوزه علمیه قم در یک‌صد سال اخیر 👤ارایه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا مطهری 👥ناقدان: حجت‌الاسلام والمسلمین استاد علی‌اکبر ذاکری دکتر سید حسین فلاح زاده 👤دبیر کرسی: محمود بختیاری 🗓 زمان: سه‌شنبه، ۷. ۹. ۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ 🏢
مکان
:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی 🔗 لینک مجازی: https://dte.bz/historyconf ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🔰مراسم گراميداشت حضرت ايت الله حاج سيد رضا صدر ( رضوان الله تعالى عليه ) برادر شهید امام موسی صدر 📅 چهارشنبه ٨ اذرماه ساعت ١٥ الى ١٦:٣٠ با سخنرانی آیت‌الله شب زنده دار و حجت الاسلام‌والمسلمین محمدی عراقی 🕌 ميدان امام حسين ،مسجد امام حسين عليه السلام 📚 مطالعه زندگی نامه و آثار مرحوم سید رضا صدر: 🔻 📌 https://noo.rs/rqjM7 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
💥ان شاء الله به کسی برنخورد! تشریفات و تنبلی و ادعا، از عوامل کاهش نشاط علمی حوزه شده! 🎙استاد سید احمد حسینی : متأسفانه حوزه های ما از نظر نشاط علمی و انگیزه های کاری علمی مثل قدیم نیست. ان شاء الله به کسی برنخورد، شاید یکی از جهاتش این است که بزرگان ما سبک ساده زیستی قدیمی را از دست داده اند. ما در نجف بودیم و با آقایان ، ، شاهرودی، سید عبدالهادی شیرازی و سید محمود شیرازی رفت و آمد داشته ام؛ اینها یک صدم تشریفاتی که الآن آقایان دارند را نداشتند. الآن دنیای ما مادی است و یک قدری ناخودآگاه اینها تحت تأثیر قرار گرفته اند. دومین دلیل «تنبلی» است. تمام زندگی ما در مقایسه با سابق، تنبلی است و حاضر نیستیم جدیّت داشته باشیم و در درس، تدریس، کارهای فرهنگی و کارهای علمی آن طوری که باید و شاید نیستیم. مثلا یک آقای جوان منزل ما آمده بود و حرف هایی می زد. به او گفتم بینک و بین الله تو امروز چه قدر کار کرده ای؟ گفت یک ساعت و نیم بوده است. گفتم من 90 سال عمر دارم و هر روز هشت ساعت کار می کنم. من نمی خواهم خودم را معرفی کنم، ولی این جدیّت است. من در یک سخنرانی مهم در تهران رسما گفتم. گفتم من متأسفم! الآن آقایانی که می گویند ما طلبه هستیم هر روز چهار ساعت روبروی تلویزیون می نشینند و فوتبال و امثال اینها تماشا می کنند و نیم ساعت هم کار جدی نمی کنند. سومین اشکال این است که مدام بگوییم این لازم نیست، آن وقت می برد، آن اضافه است، این کتاب سخت است و باید برای طلبه کار را راحت کرد، این کلمات را نباید به کار بگیریم. یک مثال برای شما بزنم. من یک وقتی فکر می کردم که چرا در حوزه های قدیم ما کتاب های درسی سخت بود. مثلا شرح الفیه ابن مالک برای سیوطی سخت و برای ابن عقیل راحت است. طلبه های 100 سال و 200 سال پیش عقل نداشتند که این راحت تر است؟! مثلا در فقه ابتدایی، شرح لمعه سخت است و شرایع فقه راحت است. چرا شرایع نمی خواندند؟ یعنی این قدر مثل آقایان امروز عقل نداشتند که این راحت است؟! می خواستند علم ملکه باشد. زحمت بکشد و سعی کند تا یک چیزی را به دست بیاورد؛ این در خاطرش می ماند. الآن یکی از آفات حوزه «امتحان» است. طلبه یک روز چیزی را حفظ کند و امتحان بدهد و بعد هم فراموش کند. یعنی طرح هایی که به عنوان تعیین محدوده درسی اعلام می شود هیچ کدام طلبگی نیست. یک وقت من در مدرسه جدید و دانشگاه هستم و می خواهم برگه ای را [امتحان بدهم] تا اینکه سمتی را پیدا کنم؛ طلبه این طور نیست. لذا ما طلبه به این معنای طلبه نداریم. الآن می گویند 80 هزار یا 90 هزار طلبه در قم هست؛ خروجی آن چه قدر است؟! ضعف است. من خیلی معذرت می خواهم. آقایی به منزل ما آمد که از خویشان ما در مشهد است. پدر خانمش مدرسه ای داشته و آن مدرسه را خراب کرده اند و توسعه داده اند و ساخته اند و بعضی طبقاتش هم تکمیل شده است. این جوان به خانه ما در قم آمد. به من گفت حوزه نباید بی در و پیکر باشد و باید نظم باشد. ما از این حرف ها خیلی شنیده ایم. به او گفتم همین حوزه بی در و پیکر، «خمینی» را ساخت؛ شما در این 40 سال چند «خمینی» درست کرده اید؟! همان حوزه بی در و پیکر چنین شخصیتی را ساخت. من شخصیت های فوق العاده دیگر را کاری ندارم. ولی چون او خودش روح انقلابی داشت با او این طور صحبت کردم. یک چیزی را در آخر اضافه کنم؛ اینکه ما عصر ادعا هستیم و هرکسی ادعایی می کند. چون من خیلی معاشر هستم. آقای شیخ خیلی جوانی که شاید 25 سال سن داشت، پیش من آمد که او را نمی شناختم. گفت من الآن چند سال است طلبه حوزه نجف هستم. گفت من گلستان سعدی و دیوان حافظ را درس خوانده ام و درس داده ام. گفتم خیلی خوب شد که به شما برخورد کردم، چند سؤال برای من گیر است، چون من نه درس خوانده ام و نه درس داده ام. گفتم چرا اول گلستان سعدی می گوید «منّت خدای را عزوجل» و نمی گوید منت خدای را تعالی؟ گفت نمی دانم. گفتم منت ذلت دارد؛ می خواهد بگوید من منت را به کسی می برم که عزیزترین همه است. چند سؤال این طوری از گلستان کردم و بعد گفتم در دیوان حافظ می گوید «اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را/ به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» چرا گفته «اگر آن ترک شیرازی» و نگفته آن ترک تبریزی؟ حال اینکه حروف شیرازی با حروف تبریزی یکی است و وزن شعری به هم نمی خورد؛ شیراز ترک ندارد و تبریز دارد. کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم ترک در اصطلاح عرفا به جوانان زیبا و دارای قد رسا می گویند و شیراز هم شهر گل و بلبل است. آن وقت «به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» به چه معنا است؟ کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم هندوهای هند یک چیزی مثل خال قرمز بر پیشانی خودشان می کشند و این خیلی خوشگل می شود. گفتم آشیخ برو درس بخوان؛ این حرف های مزخرف چیست؟! منبع ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
🔅القاب علمی؛ از حقیقت تا مَجاز/2 🖌حجت‌الاسلام دکتر علی‌راد 🔸القاب علمی در مکتوبات مسلمین بیشترین حضور را در کتابهای رجال‌الحدیث و تراجم‌الرجال دارند ولی بازتاب و کاربست القاب به محدّثان اختصاص ندارد و دانشوران دیگر علوم اسلامی نیز هماره از القاب علمی برای تعیین و تثبیت جایگاه خود در گفتمان‌های علمی روزگار خود بهره‌مند هستند. لذا القاب با هویت صنفی و اجتماعی دانشوران پیوندی ناگسستنی دارد و البته سویه‌های اخلاقی، جامعه‌شناختی، سیاسی و فرهنگی نیز دارد . 🔹می‌دانیم که دانش رجال به شیوه‌های شناخت و داوری و بیان اوصاف و احوال راویان و محدّثان بر پایه اصول فنی و معیارهای ویژه این دانش می‌پردازد . اصول و پیش‌فرض‌های دانش رجال اثر پذیرفته از مبانی کلامی، سیاسی و مذهبی مکاتب و جریان‌های رجال پژوهی است و هیچ رویکرد و کتاب رجالی پیراسته از این اصول علمی و مبانی فکری رجالیان نیست. بنابراین هر چند ضابطه‌مندی و مبناگروی از بنیان‌های دانش رجال است ولی نتایج آن به نسبیت تاریخی دچار است و اثبات واقع‌نمایی برایندها و نتایج این دانش از حقیقت راویان بسیار دشوار است لذا برخی از راویان در داوری رجالیان به دوگانگی و تضاد در اوصاف دچار هستند و یک راوی نزد گروهی مقبول و نزد گروهی دیگر متروک است. 🔹این وضعیت در کتابهای تراجم‌الرجال که به شرح و حال نگاری مفاخر علوم و فنون، سَرآمدن قدرت و سیاست، ناموران تاریخ و فرهنگ و تمدن اختصاص دارند، بسیار پیچیده تر است و دستیابی به تصویر واقعی یک شخصیت در کتابهای تراجم دشوارتر از دانش رجال است. زیرا افرون بر آسیب اثر پذیری از مبانی ایدئولوژیک مولفان این آثار، اغراق و غلو، عصبیت، قبیله‌گرایی، تفاخر به ملت و امت، تقابل با جریان‌ها و گفتمان‌های رقیب، سانسور و فروکاست شخصیت‌های مخالف، مصادره به مطلوب و دستبرد در اسناد و مدارک تاریخی، استنا‌د به مدارک و شواهد سست و برساخته، هم‌سویی با حاکمیت و قدرت، کرامت‌سازی و فضیلت‌تراشی و … در غالب آنها موج می‌زند و این همه در قامت و کسوت القاب متنوع خود را پنهان ساخته است. 🔹این چالش زمانی عمیق تر و پیچیده‌تر می‌گردد که یک رجالی بر پایه رویکرد و داده های تراجم‌نویسان به وصف یک محدّث بپردازد یا درباره جایگاه و منزلت او داوری نماید؛ یا بر عکس مولف کتاب تراجم با رویکرد گزینشی فقط از دیدگاه های رجالی همسو و موافق درباره یک محدّث استفاده کند و دیدگاه‌های انتقادی درباره او را حذف و سانسور نماید. اینگونه است که تعارض در این آثار پدید می‌آید و خواسته یا ناخواسته محدّثی از فرود بر فراز یا از فراز بر فرود می‌آید. 🔹تصویر محدّثان در قاب دوگانه‌های تناقض تعظیم و تنقیص، متروک و مقبول، عادل و فاسق، غالی و معتدل، علامه و نادان، واهی و ضابط و … ترسیم می‌شود و تصویر اصیل و معیار محدّث در کرانه‌های ناپیدای تعصب و تقلید مولفان این آثار محو می‌گردد و تشخیص حقیقت از مجاز سخت و دشوار می‌شود. 🔹این تناقضات چنان عمیق و پیچیده هستند که به سادگی در نگاه اول به کتابهای رجال و تراجم قابل رویت نیستند و اکتشاف آنها به واکاوی عمیق، تتتبع طاقت سوز در گردآوری داده‌ها و داوری اندیشه‌سوز در سنجش آراء و انظار نیازمند است. هر چند آسیب یاد شده به معنای انکار ارزش تلاشهای مولفان کتب علم رجال و تراجم نیست اما تحقیق اجتهادی و نقد تاریخی را برای پژوهشگران در جستجوی تصویر راستین و اصیل یک شخصیت از میان آرای رجالیان و تراجم نویسان ضروری می‌سازد و از اعتماد پیش از تحقیق، استناد قبل از نقد و ایمان پیش از پرسش برحذر می‌دارد. 🔹برای برون رفت از این آسیب ناگزیر از رویکرد علمی در لقب‌پژوهی هستیم . بر پایه این رویکرد لقب‌پژوهی، گرایش علمی بینا رشته‌ای، استوار بر مبانی نظری، بهره‌مند از منطق تحلیلی و فرایند علمی از فهم تا نقد و دارای سنجه‌های داوری در ارزیابی القاب علمی است. مسئله اصلی لقب‌پژوهی شناسایی، اثبات و ارزیابی روشمند اصالت و اعتبار القاب علمی است و غرض آن پاسخ به ابهامات و مسائل القاب علمی است. در الگوی تحلیلی القاب علمی به مسائل معطوف به هر لقب پاسخ علمی و قابل دفاع ارائه می‌شود. 🔹مهم ترین مسائل هر لقب علمی عبارتند از: مفهوم و ماهیت، پیشینه و تبار، جایگاه لقب در نظام القاب، القاب هم تراز : تفاوت ها و تمایزها، کهن الگوی لقب، لقب گذاری: فرایند و تاریخ، اسناد و مدارک مُثبِته، جلوه‌ها و پیامدها، شهرت و تواتر، سویه های سیاسی و ایدئولوژیک القاب. بنا بر این لقب‌پژوهی گرایش تخصصی است که از دستاوردهای دانش‌های متنوع در پاسخ به مسائل و دستیابی به هدف خود بهره‌مند است و در شناخت حقیقت از مجاز در القاب علمی سودمند است. مشاهده متن در سایت: https://mobahesat.ir/24239 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🔔 | تلویزیون اینترنتی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند. 🔸پخش زنده نشست علمی: « برنامه درسی در نظام آموزش پژوهش محور » 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام مجتبی زارعی 👤ناقد: حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش دبیر نشست: علی چهرقانی 🗓 زمان: چهارشنبه 1402/09/08 ⏰ ساعت: 10:00 ♨️پخش آنلاین: 🌐 http://livehowzeh.ir/tv ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
. بسم الله الرحمن الرحيم رونمایی کتاب تحفه سلیمانی اثر : حکیم متأله ابوالقاسم میرفندرسکی با پیام علمای اعلام و سخنرانی جمعی از فرزانگان ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
📚سنت‌های کارآمد حوزه علمیه و سبک زندگی طلبگی ✔️مرحوم شیخ طوسی با هجرت به نجف اشرف حوزه علمیه هزار ساله نجف را تأسیس می‌کند و میرزای شیرازی با حضور در سامرا حوزه علمیه‌ و مکتب سامرا را تشکیل می‌دهد، و سید مرتضی در شهرهای مختلف حوزه‌هایی را ایجاد می‌کند، مطالعه و تحلیل در اینگونه رفتار‌ها نشان دهنده هویت در حوزه علمیه است. 📖کتاب «سنت‌های کارآمد و سبک زندگی طلبگی» اثر حجت‌الاسلام سیدمسعود مرتضوی در ۲۴۰ صفحه توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان در سال ۱۴۰۲ به چاپ رسیده است. این اثر از سه فصل سنتهای اخلاقی و معنوی، رفتاری و گفتاری، عملی و معرفتی تشکیل شده است که شاکله اصلی سنتهای کارآمد را تشکیل می‌دهد. نکته قابل توجه اینکه حوزه علمیه در تعریف دقیق خود به معنای حوزه سنتی بسیار متجدد و دارای روش‌های جدیدی است. 📝 گزارش مراسم رونمایی: http://ijtihadnet.ir/?p=74351 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جدیت و تلاش در تحصیل... 🔻 آیت الله کریمی جهرمی 📽 توجه فوق العاده و جدیت و تلاش آیت الله العظمی گلپایگانی در امر تحصیل ✍🏼 انتشار به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله العظمی گلپایگانی ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
✔️ آیت الله سید موسی شبیری زنجانی (مدظله العالی): 🔸 حاج آقاى ما كه جزء ممتحنين حوزه بود، مى‏فرمود: آشيخ قاسم نحوى، جزء ممتحنين بود و از طلبه درس خارج‏خوان، به جاى اينكه از كفايه بپرسد، از فلان مسأله ادبى سيوطى مى‏پرسيد. حاج آقاى ما ناراحت مى‏شد و مى‏گفت: آقا! طلبه در اين وقت، مطالب ادبى يادش نيست، شما بايد از كفايه سؤال كنيد. هنگامی که از مطالب ادبى سؤال مى‏شود، طلبه درس خارج‌خوان که از این مباحث فاصله گرفته است خودش را مى‏بازد و معلوماتش را فراموش می‌کند و شكست می‌خورد. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج2 ص691 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄