📚سنتهای کارآمد حوزه علمیه و سبک زندگی طلبگی
✔️مرحوم شیخ طوسی با هجرت به نجف اشرف حوزه علمیه هزار ساله نجف را تأسیس میکند و میرزای شیرازی با حضور در سامرا حوزه علمیه و مکتب سامرا را تشکیل میدهد، و سید مرتضی در شهرهای مختلف حوزههایی را ایجاد میکند، مطالعه و تحلیل در اینگونه رفتارها نشان دهنده هویت در حوزه علمیه است.
📖کتاب «سنتهای کارآمد و سبک زندگی طلبگی» اثر حجتالاسلام سیدمسعود مرتضوی در ۲۴۰ صفحه توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان در سال ۱۴۰۲ به چاپ رسیده است. این اثر از سه فصل سنتهای اخلاقی و معنوی، رفتاری و گفتاری، عملی و معرفتی تشکیل شده است که شاکله اصلی سنتهای کارآمد را تشکیل میدهد. نکته قابل توجه اینکه حوزه علمیه در تعریف دقیق خود به معنای حوزه سنتی بسیار متجدد و دارای روشهای جدیدی است.
📝 گزارش مراسم رونمایی: http://ijtihadnet.ir/?p=74351
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جدیت و تلاش در تحصیل...
🔻 آیت الله کریمی جهرمی
📽 توجه فوق العاده و جدیت و تلاش آیت الله العظمی گلپایگانی در امر تحصیل
✍🏼 انتشار به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله العظمی گلپایگانی
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
✔️ آیت الله سید موسی شبیری زنجانی (مدظله العالی):
🔸 حاج آقاى ما كه جزء ممتحنين حوزه بود، مىفرمود: آشيخ قاسم نحوى، جزء ممتحنين بود و از طلبه درس خارجخوان، به جاى اينكه از كفايه بپرسد، از فلان مسأله ادبى سيوطى مىپرسيد. حاج آقاى ما ناراحت مىشد و مىگفت: آقا! طلبه در اين وقت، مطالب ادبى يادش نيست، شما بايد از كفايه سؤال كنيد.
هنگامی که از مطالب ادبى سؤال مىشود، طلبه درس خارجخوان که از این مباحث فاصله گرفته است خودش را مىبازد و معلوماتش را فراموش میکند و شكست میخورد.
📚 جرعهای از دریا، ج2 ص691
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
▪️ما زنده به لطف و رحمت زهرائیم
مامور برای خدمت زهرائیم
▪️روزی که تمام خلق حیران هستند
ما منتظر شفاعت زهرائیم
🏴 شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد .
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
13.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نماهنگ «بیمردم»
🔻 حاج مهدی رسولی
🔹رهبر انقلاب بعد از مراسم دیشب، به حاج مهدی رسولی گفتند:
این مرثیهی شما (اشاره به مداحی بی مردم) کار یک منبر نه بلکه کار چند منبر رو با هم کرد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
💢پدیده حجتالاسلام_دکتر
به بهانه 27 آذر، سالروز شهادت حجتالاسلام دکتر مفتح
✍️حجتالاسلام احمد اولیایی
سالهاست که حوزه علمیه بحث معادل سازی مدارک حوزوی و دانشگاهی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پی گرفته است و اکنون طلاب سطح چهار حوزه میتوانند از برخی مزایای مدرک دکتری مانند جذب به عنوان هیئت علمی و تدریس موقت استفاده کنند. همچنین طلاب با گرفتن سطح دو میتوانند به عنوان لیسانسه، در کنکور کارشناسی ارشد و با داشتن سطح سه در کنکور دکتری شرکت کرده و وارد دانشگاه شوند.
از طرف دیگر، سالهاست که ما با دانشگاههای حوزوی مانند دانشگاه باقر العلوم علیهالسلام، دانشگاه ادیان، دانشگاه مفید، موسسه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و ... مواجهیم؛ دانشگاههایی که زیر نظر وزارت علوم فعالیت میکنند و مدرک دکتری میدهند اما با هدف جذب طلاب تأسیس شدهاند.
طبیعی است که در وضعیت فوق، ما اکنون با تعداد زیادی طلبه که وارد دانشگاه شدهاند و مدرک ارشد یا دکتری دانشگاه را اخذ کردهاند، مواجه باشیم. بحث در درستی یا نادرستی فراهم کردن شرایط ورود طلاب به دانشگاه نیست؛ اینکه حوزه اساسا نباید به دنبال معادل سازی میرفت یا دانشگاههای حوزوی نباید تأسیس میشدند یا طلاب نباید به دانشگاه بروند و مانند اینها اکنون بحث این یادداشت نیست.
مسأله اصلی، «مواجهه برخی حوزویان با پدیده «حجتالاسلام-دکتر»هاست. گاهی دیده میشود از چرایی ذکر عنوان «دکتر» برای یک طلبه در یک پوستر این مواجهههای حمله گونه به این پدیده شروع میشود...
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74531
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻═
🌀 وحدت حوزه و دانشگاه یا شبیهشدن حوزه به دانشگاه؟!
🖋 هادی مصریپور؛ #یادداشت_مهمان
🔸 در ایام سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، برخی اساتید ابراز گلایه کرده بودند که همچنان پس از چند دهه، حوزه برای «وحدت حوزه و دانشگاه» برنامهای ندارد.
‼️ اما میخواهم بگویم اتفاقا امروز پس از سی سال، به همت شورای عالی و مرکز مدیریت، «حوزه» از هرروز دیگری به دانشگاه شبیهتر شده است و بجای حفظ سنن حوزوی و تعامل با دانشگاه، دچار اتحاد حوزه با برنامه دانشگاه شدیم:
1️⃣ چه به لحاظ آموزشی و سیستم سرطانیِ ترمی واحدی؛
2️⃣ چه به لحاظ مدرکی که دیگر خروجی حوزهها آیت الله و حجتالاسلام نیستند (یادداشت «دکتر بوشهری و دکتر اعرافی»)؛
3️⃣ چه به لحاظ هویت حوزوی و طلبگی که کاری کردهایم که طلاب حس کنند برای اینکه هویت و بها پیدا کنند لاجرم از داشتن مدرک دانشگاه هم هستند؛ چون وقتی هویت تحصیلی و مدرکی ذیل سیستم دانشگاهی تعریف شد، همه اصالتها هم به ظاهر با دانشگاه خواهد بود و خودبخود حوزه را در سایهی دانشگاه، هویتبخشی کردهایم.
♨️ استمرار همین روند خسارتبارِ خالی از ایده و برنامه، کمکم باعث بدبینی بسیاری از بزرگان و فضلای سنتی حوزه به رهبری شد؛ چراکه اساسا شورای عالی و مرکز مدیریت به فرمایش رهبری ایجاد شدند برای ارتقای حوزههای علمیه، اما آنچه در عمل رخ داد ترقی معکوس یا به تعبیر رهبری ارتجاع بود (عقبگرد و ارتجاع حوزه در آموزش).
⛔️ خناسان و یاوهگویان (متحجرینی که خونکردن دل امام را به ارث بردهاند و فقط وقتی آرام میگیرند که حوزه را برای همیشه به قهقرا برده باشند) نیز از این مجالِ کمکاری و ترک فعل شورای عالی و مرکز مدیریت، نهایت سوءاستفاده را داشتند در جهت بدنامساختن و بیاعتبار جلوهدادن رهبری بین علما و فضلایی که روزبروز نگران ازدسترفتن سنن حوزوی و بیمایه و سردشدن فضای حوزه بودند، فضایی که کمکم تبعات خسرانش در کمیت و کیفیت حوزه نمایان شد.
🔺 فضایی که در آن دیوانسالاری اداری و بیاعتمادی شدید و غلیظ نسبت به استاد و طلبه حاکم شد؛ تا جایی که استاد را مثابه یک رباتی دید که بیاید درسی بگوید و برود، لذا حتی امتحان و نمره استاد را ارجی نمینهند و سیستم دیوانسالارانه خودش باید امتحان کتبی و شفاهی (آن هم به بیکیفیتی که همگان مطلعاند) برگزار کند.
🔻 ساختاری که همهچیز را متمرکز تعریف کرد؛ جالب اینکه همهچیز را دانشگاهی کرد الا نقاط قوتی که دانشگاه داشت و حوزه خیلی پیشتر داشت: «اعتماد به استاد» و یا حتی برخی اختیارات در تعیین سرفصل و گرفتن امتحانات و ارزشیابی غیر متمرکز و بطور کلی «هویت استاد» که در دانشگاه وجود دارد را از «استاد حوزه» دریغ کردیم. حال بعد از سیسال باید ببینیم آثار مثبت این روند بیشتر بوده یا خسارتهایش؟!
🔴 بیانگیزهشدن طلبه برای حاضرشدن در دروس را با حضور و غیاب اجباری بدون هرگونه ایده خلاقانهای اجرا کردیم، ساختار متمرکز برای امتحانات شفاهی و پایاننامه تعریف کردیم، حال بعد از سیسال باید ببینیم آثار مثبت این روند بیشتر بوده یا خسارتهایش؟! (یادداشت «جذب و ماندگاری در حوزه و دو مانع بزرگ!)
❇️ امروز رهبری، تمامی مراجع و علما و فضلای حوزه انتظار دارند این روند اشتباه سیساله «در دانشگاهیکردن حوزه» هرچه زودتر خاتمه داده شود و توضیح داده شود، با چه مجوزی این طور سریعالسیر سنتهای حوزوی را منسوخ ساختیم.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
💢الکلام فیالمُجیز!؛ تأملی در صدور اجازات اجتهاد در عصر حاضر
✔️ استاد رضا مختاری:
🔹اینطور نبوده که یک کسی که اجازه اجتهاد میداده یا اجازه میگرفته، در بوق و کرنا کند که من فلان مقام علمی را دارم. به عنوان نمونه علمای تراز اول نجف اشرف به آیتﷲ سیدجواد خامنهای اجازه دادند. یعنی آیات نائینی، اصفهانی، شیخعبدالکریم حائری، حاجآقاحسین قمی، بروجردی و آقامیرزاعلی آقای شیرازی فرزند میرزای بزرگ شیرازی، اینها به ایشان اجازه دادهاند. اما اصلا خودشان این اجازۀ اجتهاد و روایت را ابراز نمیکردند و حتی در کتابها ثبت نشده است و بعد از قریب به سی سال بعد از وفات ایشان اشخاص مطلع شدند و در صدد نشر این اجازات هستند.
🔸نقل میکنند که عالمی از شیخانصاری اجازه اجتهاد میخواست و شیخ اجازه نمیداد و این شخص رفت نزد عالمی و اجازۀ اجتهاد گرفت و آن اجازۀ اجتهاد را آورد نزد شیخانصاری که شیخانصاری هم ذیلش بنویسد «قد صدر من اهله و وقع فی محله» ولی بر خلاف توقع وی، شیخانصاری زیرش نوشت «الکلام فی المُجیز». یعنی کلام در این است که اصلا خود اجازه دهنده مجتهد است یا مجتهد نیست!
🔹یکوقتی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان بعضیها اجازاتی میگرفتند که برای مجاز بودن شرکت در انتخابات مجلس خبرگان بود و یکی دو مورد که بنده خبر دارم و آن طرف اجازه گیرنده را میشناسم که چه بسا یک حدیث یا یک صفحۀ متن عربی کتاب فقهی را هم درست نتواند بخواند، اجازۀ اجتهاد گرفتن بود یا مدعی اجازۀ اجتهاد گرفته بود. البته اجازه را ندیدیم ولی مدعی بودند..
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74663
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
ابن یوسف شیرازی
همیشه برایم عجیب می نمود که چگونه ممکن بوده بسیاری از عالمان و دانشمندان گذشته ما در حالی که جوان و نوجوان بوده اند تألیفی علمی از خود به جای گذاشته باشند ، به عنوان مثال سید نعمت الله جزائری کتاب «مفتاح اللبیب فی شرح التهذیب» را در حالی که تنها 15 سال داشته است تألیف کرده است. در طی چند سال گذشته با اسامی متعددی از اینگونه برخورد نموده ام ، از جمله دانشمندانی که در چند سال گذشته به خاطر ارتباطم با نسخه های خطی همیشه مورد احترام و علاقه بنده بوده «ابن یوسف شیرازی» می باشد ، ایشان را باید جزء اولین فهرست نویسان نسخه های خطی در ایران دانست که به شیوه کاملا محققانه آثار مختلف را معرفی و فهرست کرده اند که حاصل تلاش مستمر ایشان در این زمینه دو جلد فهرست موضوعی از نسخه های خطی کتابخانه سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری) و نیز دو جلد فهرست از نسخ خطی مجلس شورای اسلامی می باشد ، در اوائل کار که به تازگی با فهرست ایشان آشنایی پیدا کرده بودم همیشه فکر می کردم مؤلف این فهرست یک دانشمند شیخ و جا افتاده ای بوده ، تا اینکه چند سال پیش متوجه شدم ایشان در سال 1366 شمسی در شیراز به رحمت خدا رفته اند در حالی که جلد اول و دوم فهرست کتابخانه سپهسالار را در بین سالهای 1313 (جلد اول ) تا 1318 (جلد دوم) شمسی به چاپ رسانیده اند ، دیروز در حال جستجوی مطلبی برای اهل فضل و ادبی بودم که به صورت اتفاقی دو مطلب ارزشمند درباره این عالم بزرگ پیدا کردم ، اول اینکه تصویر این عالم بزرگ و سال تولد ایشان را در کتاب (دانشمندان و سخن سرایان فارس ، ج2 ، ص 238-239) یافتم و متوجه شدم که ایشان در سال 1283 شمسی متولد شده اند و زمانی چاپ جلد اول فهرست این کتابخانه را به انجام رسانده اند که حدود 30 سال داشته اند و دوم اینکه کتابی از این عالم بزرگ را فرزند خلف ایشان به سال 1380 شمسی با عنوان «نامداران ادب ایران» به چاپ رسانده اند که در مقدمه آن کتاب فرزند عزیز این عالم گرامی یعنی «محمد حسین بن یوسف» گزارش نموده اند که ایشان 15 سال مشغول تهیه و چاپ دو جلد فهرست کتابخانه سپهسالار بوده اند و این بدان معناست که ایشان زمانی که تنها حدود 20 سال داشته اند مشغول این کار ارزشمند و ماندگار شده اند .
خداوند روح این عالم بزرگ را قرین رحمت خود گرداند .
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
▪️کنج زندان چه بلائی به سرت آوردند
▪️چه بلائی به سر چشم ترت آوردند
▪️شدی آزاد دگر از قفس تاریکت
▪️ولی افسوس که بی بال و پرت آوردند
🏴شهادت غریبانه حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد .
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
📣📣📣اولین مسابقه شفقنا ویژه طلاب حوزه های علمیه «خاطرات حجره»
🔴خاطرات و عکس های خود را در محورهای مسابقه برای ما بفرستید
قوانین مسابقه:
🔹تصاویر ارسالی قبلا منتشر نشده باشد
🔹آرم و لوگو و دخل و تصرف در عکس قابل پذیرش نیست
🔹عکس ها میتواند با دوربین و موبایل گرفته شود
🔹حداکثر ده عکس می توانید ارسال کنید
🔹خاطرات حداکثر در دو صفحه Word نوشته شود
🔹خاطره متعلق به شرکت کننده در مسابقه باشد
🔹مطالب با نام اصلی طلاب ارسال شود
🔹در پروفایل نام و نام خانوادگی اصلی ثبت شده باشد
🔺جوایز بخش عکس
نفر اول: مبلغ ۵ میلیون تومان
نفر دوم: مبلغ ۳ میلیون تومان
نفر سوم: مبلغ 2 میلیون تومان
نفر چهارم: مبلغ ۱ میلیون و 500 هزار تومان
نفر پنجم تا هفتم: مبلغ ۱ میلیون تومان
🔺جوایز بخش خاطره:
نفر اول: مبلغ ۵ میلیون تومان
نفر دوم: مبلغ ۳ میلیون تومان
نفر سوم: مبلغ 2 میلیون تومان
نفر چهارم: مبلغ ۱ میلیون و 500 هزار تومان
نفر پنجم تا هفتم: مبلغ ۱ میلیون تومان
برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
https://fa.shafaqna.com/?p=1734325
🌎|خبرگزاری بین المللی شفقنا
🆔| @shafaqna_com