eitaa logo
پژوهشکده اسلام تمدنی|پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
280 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
151 ویدیو
16 فایل
ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/vsharifi
مشاهده در ایتا
دانلود
حضور مدیر کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی در نشست اساتید هوش مصنوعی کشور در دانشگاه فردوسی
🖋تفسیر کاربردی قرآن- درس 31 👤نویسنده:دکتر سیدمصطفی احمدزاده دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐منبع: https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
درس31: 1403/08/19 «انسان معتدل، انسان قرآنی» وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ ... (لقمان:19)و در رفتارت میانه روی اختیار کن .... حضرت لقمان علیه السلام به پسرش توصیه هایی دارد، از جمله به او می گوید: در زندگیت میانه رو و معتدل باش. قرآن کریم در موارد متعددی درباره میانه روی تذکر داده است. خداوند خود میانه روست، در کنار غفران، از عذاب سخن به میان می آورد (حجر:50-49). پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، نیز انسان میانه رو و معتدل است. در عین بشارت، بیم هم می دهد(بقره:119). قرآن می فرماید هنگامی که می خواهی در راه خدا انفاق کنی، نباید همه دارایی ات را بدهی به طوری که برایت هیچی نماند و نه باید هیچی ندهی به طوری که از دستت آب نچکد، بلکه میان رو باش و معتدلانه انفاق کن به طوری که نه سیخ و نه کباب بسوزد (اسراء:29 و فرقان:67). در نماز نباید صدا بلند یا آهسته باشد، بلکه میان این دو باشد (اسراء:110). این گونه دستورات در قرآن می خواهد بگوید انسان عاقل، انسانی است که میانه روست. در هزینه کردن میانه روست و به حرف مردم وابسته نیست. در زندگی، در کنار وقت گذاشتن برای کار و درآمد، برای جسم و روح خود و نیازهای عاطفی خانواده اش هم وقت می گذارد. در عین تامین خوراک و پوشاک فرزندان به تربیت آنان نیز می پردازد. در عین پرداختن به والدین، به همسر خود نیز توجه دارد. در موضع گیری ها و اقدامات سیاسی، جانب اعتدال را از کف نمی دهد. در پاسخ به هر کاری نه سریع عمل می کند و نه با تأخیر. در رفتارهای خود هم عاقلانه عمل می کند و هم بر اساس عواطف. هم به جزئیات توجه دارد و هم به کلیات. هم دنیا را در نظر دارد و هم آخرت. هم امر به معروف و هم نهی از منکر. هم همکاری با مسجد و بسیج و هیات و هم وقت گذاشتن برای ورزش و بیرون شهر و تفریح. هم سفر زیارتی و هم سفر سیاحتی. هم گفتن نکات منفی و هم دیدن نکات مثبت. در یک کلام، انسان قرآنی کسی است که در همه جا و در همه زمان و در همه کار: اعتدال، اعتدال و اعتدال. به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
🖋تفسیر کاربردی قرآن- درس 32 👤نویسنده:دکتر سیدمصطفی احمدزاده دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐منبع: https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
درس32: 1403/09/02 «قدس را خدا آزاد خواهد کرد» «وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ... »(کهف:39) ... و تو چرا وقتی به باغ خود درآمدی نگفتی که همه چیز به خواست خداست و جز قدرت خدا قوه‌ای نیست؟... . خداوند در سوره کهف درباره دو باغبانی سخن می گوید که یکی بر دیگری فخر فروشی می کند و می گوید: مال و فرزندان من نسبت به تو بیشتر است ... یک روز صبح که به باغ خود می رود، می بیند همه چیز از بین رفته است. گفت و گوهای میان این دو نفر بسیار درس آموز است. دومی به اولی می گوید چرا وقتی به باغ خود وارد شدی، نگفتی که این باغ نعمت پروردگار من است. چرا نگفتی که هیچ قدرت و قوتی جز از طرف خداوند نیست. در پایان داستان، خداوند به عنوان نتیجه گیری می فرماید: اکنون ثابت شد که ولایت و قدرت خداوند، عین حق است. از این آیات درس می گیریم که انسان در زندگی نباید به زیبایی، سلامتی، مقام، پول، فرزندان، دوستان، مدرک تحصیلی، دانش، تجربه، مهارت و در نهایت در یک کلمه قوت و قدرت خود مغرور شود. در ادبیات سیاسی امام خمینی رحمه الله علیه، قدرتی به غیر از قدرت خداوند در عالم نیست. نه این که قدرتی هست و در برابر قدرت خداوند ضعیف است؛ بلکه اساسا قدرتی در عالم به جز قدرت حضرت حق وجود ندارد. بر این اساس، هیچ فرد یا گروهی نباید به توان جنگی و نظامی خود غره شود. متاسفانه امروزه جسته و گریخته در ادبیات نظامی و دفاعی، برخی از فرماندهان بدون توجه به این درس قرآنی، بر توان موشکی و اطلاعاتی خود تأکید می کنند. اینان باید بدانند که در هر اتفاقی در عالم، هیچ کاره هستند و آن که مبدا همه تحولات عالم است، خداست و لا غیر. بر اساس همین درس قرآنی است که حضرت امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد. اگر برای آزادی قدس تلاش می کنیم، نباید آن را از خود بدانیم و مانند امام خود باید بگوییم: قدس را خدا آزاد خواهد کرد. توحید در دفاع مقدس حاکم شد و به پیروزی رسید، در جنگ اسرائیل هم باید توحید در محور قرار گیرد تا پیروزی به دست آید و الا فلا. به امید پیروزی اسلام بر کفر و صهیونیست کودک کش. به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
36.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اقدامات کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی شیخ بهایی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در هفته کتاب ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir
🎧از پژوهشکده اسلام تمدنی بشنوید 🌐 https://eitaa.com/iciisca
16K همایش حکمت مقاومت - کل همایش.mp3
24.3M
همایش حکمت مقاومت 🔹 یادبود شهید سید حسن نصرالله و شهدای مقاومت 🎤 سخنرانان: • آیت الله غلامرضا فیاضی • حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی • حجت الاسلام و المسلمین مهدی زمانی‌فرد ⬅️ از پژوهشکده اسلام تمدنی بشنوید 🌐 https://eitaa.com/iciisca ⬅️همایش ها و نشست های پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید
🎧از پژوهشکده اسلام تمدنی بشنوید 🌐 https://eitaa.com/iciisca
📒هفدهمین شماره دوفصنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش های عقلی نوین منتشر شد ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir
به همت پژوهشکده اسلام تمدنی و اداره نشریات شعبه خراسان رضوی، هفدهمین شماره از دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «پژوهش‌های عقلی نوین» مربوط به بهار و تابستان ۱۴۰۳ چاپ و منتشر شد و مقالات این شماره بر روی سامانه نشریه به آدرس http://novin.isca.ac.ir نمایه گردید. «موضوع متافیزیک نزد حکیم تبریزی و تنزیه خداوند از مصادیق آن» اثر محمود هدایت افزا؛ «بررسی معنا و کاربرد عقل در یونان باستان، با تاکید بر افلاطون و ارسطو» به قلم عباس یزدانی؛ مسعود بیگی؛ «تأثیر الگوی خدای قرآنی بر مفهوم خدا در اندیشۀ کندی» نوشته حسن عباسی حسین‌آبادی؛ اکرم عبدالله‌پور؛ از جمله مقالات این شماره است. همچنین «رابطه ایمان و اختیار از نگاه علامه طباطبایی و پل تیلیخ» اثر طیبه خسروی؛ فرح رامین؛ «اتحاد نفس با عقل فعال در اندیشه ابن‌سینا و صدرالمتألهین» نوشته محمدعلی اسماعیلی؛ مهری چنگی اشتیانی؛ «انگاره تشکیک‌پذیری علم حصولی بر پایه مبانی صدرائی» اثر مهدی عباس زاده؛ زهره زارعی؛ «نقش علم النفس صدرایی در تبیین وحدت عالم در حکمت متعالیه» نوشته خدیجه سپهری؛ حمید ملک مکان؛ عباس قربانی؛ «رویداد و چیستی آن از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری» اثر حسن لاهوتیان؛ «خطاناپذیری علم حضوری و چالش پدیده عضو خیالی (بررسی و پاسخ)» نوشته میثم عزیزیان مصلح؛ جمال سروش؛ «نگاهی به مفهومِ استحمار: جامعه شناسی دین در بستر سنت پسا-استعماری در خوانش شریعتی» اثر سیدجواد میری منیق از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است. دوفصلنامه پژوهش‌های عقلی نوین در بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه مجلات تخصصی نور (Noormags)؛ پایگاه استنادی سیولیکا (Civilica)، پایگاه استنادی جهاد دانشگاهی SID؛ پرتال جامع علوم انسانی؛ سامانه نشریه(http://novin.isca.ac.ir) کتابخوان همراه پژوهان (pajoohaan.ir) و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) نمایه می‌شود. ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir
🔰 به همت اداره فضای مجازی هنر ورسانه اولین جلسه از دوره‌ی آموزش هوش مصنوعی برگزار شد. 👤 مدرس: دکتر شریفی 🖌 🆔️ @mehrnegar_org
🔰برگزاری کارگاه آموزشی «جامعه شناسی خانواده» 🎙ارائه دهنده: استاد دکتر سیدمحسن میرسندسی، عضو هیأت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی ✅برگزار کننده: اداره آموزش های کاربردی مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir
🔔 گرامیداشت هفته پژوهش و دهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی زمان: 🗓 19 آذر تا 27 آذر 1403 ⬅️اهم برنامه ها : ◾️رونمایی از آثار پژوهشی ◼️معرفی محصولات فناورانه 🔲معرفی مجلات برتر ◾️نکوداشت پژوهشگران، پژوهشکده ها، گروه ها، مراکز برتر و ادارات ◾️عرضه و فروش آثار مکتوب و دیجیتال با تخفیف ویژه بخش ویژه: ◾️پژوهش و حکمرانی مقاومت 🏢 مکان: چهارراه خسروی، نبش کوچه روشن، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اداره کل پژوهش، پژوهشکده اسلام تمدنی ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
🔰در راستای برگزاری هفته پژوهش و دهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ❇️اولین برنامه علمی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
✅کتاب ماهیت گروه های نوپدید دینی و شیوه های مواجهه با آن ها منتشر شد نوشته محمدمسعود سعیدی ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
🖋تفسیر کاربردی قرآن- درس 33 👤نویسنده:دکتر سیدمصطفی احمدزاده دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐منبع: https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
درس 33: «مومنان، از ولی جامعه خط می گیرند و منافقان ... » «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّىٰ يَسْتَأْذِنُوهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ۚ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» (نور:62) مؤمنان حقیقی آنهایی هستند که به خدا و رسولش ایمان (و انقیاد کامل) دارند و هرگاه در کاری اجتماعشان به حضور رسول (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) لازم باشد حاضر آیند و تا اجازه نخواهند هرگز از محضر او بیرون نمی‌روند. و (ای رسول ما) آنان که از تو اجازه می‌خواهند اینان به حقیقت اهل ایمان به خدا و رسولند، پس چون از تو اجازت طلبند که بعضی مشاغل و امور خود را انجام دهند از آنان هر که را خواهی اجازه ده و بر آنها از خدا طلب مغفرت و آمرزش کن، که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. خداوند در این آیه به مومنان دستورات مهمی می دهد. یکی از این دستورات این است که شاغول جامعه، ولی جامعه است. همه باید از ولی جامعه خط بگیرند. اگر ولی جامعه به امری دستور داد، همه باید فورا بر آن امر اجتماع کنند. این نشان گر آن است که در جهان بینی قرآن کریم، کسی نمی تواند نسبت به جامعه بی تفاوت باشد. کسی نمی تواند به خود اجازه دهد در کنار صدای ولی جامعه، صدای دیگری راه بیندازد. کسی نمی تواند بگوید من امورات مهم تر دیگری دارم که باید به آنها بپردازم. از امر ولی جامعه، امر مهم تری برای مومن متصور نیست. مومن هر کاری دارد باید رها کند و دو دستی بچسبد به امر ولی جامعه. باید همه برنامه های خود را برای اعتلای امر ولی جامعه سمت و سو دهد. باید گوشش به دهان مبارک ولی جامعه باشد. اگر مومنان در خط ولی جامعه باشند، پیروزی با آنهاست؛ اما اگر ولی جامعه از سوی مومنان پشتیبانی نشود، کارکردهای ولایت یکی پس از دیگری از بین خواهد رفت و خیمه جامعه بی ستون فرو خواهد ریخت. هر صدا و ندایی و هر کار و دستوری و هر نامه و نوشته ای و هر رسانه و حرفی و هر بنگاه تجاری و خدماتی، خارج از خط ولی جامعه، برای مومنان پشیزی ارزش ندارد و باید مورد بی مهری قرار گیرد. مومنانی که در خط ولی جامعه حرکت می کنند، منافقان جامعه را به خوبی می شناسند و خود را از فروافتادن دوباره یا چند باره در دام آنان نگه می دارند. به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/