🔷 یادداشت های رمضان ۲
بهار طبیعت رستاخیز دنیاست که هر سال پبش چشم عالمیان اتفاق می افتد و جهان مرده دیگربار جان تازه ای می گیرد و شور حیات در کالبد آن دمیده می شود. رستاخیز، همچنین یکی از اصلی ترین پیام های ادیان ابراهیمی است که به طور ویژه در کاملترین شکل آن یعنی قرآن آمده است. پس چه خوب است که در این تقارن تلاش کنیم جان های مرده یا فسرده در زنجیر نفسانیات را طراوتی دوباره ببخشیم و به برکت و لطافت قرآن در ماه ضیافت الهی روح ها را به اشک تضرع در پیشگاه حضرت حق (جل و علا)، زنگار بزدائیم. عالی ترین مراتب حیات مجدد جان آدمی در خردورزی و تدبر در آخرین پیام وحی یعنی قرآن نهفته است.
در بهار که چشمه های خشکیده و یخ زده به جوشش در می آیند و سفره احسان الهی برای همه جانداران، گسترده می شود و زردی به سبزی و خشکی به لطافت و سردی به گرمی و سکون به تحرک و جمود به نمو می گراید، درس هایی است که عبارتند از:
۱. امید؛
۲. تحول،
۳. تکامل؛
۴. تلاش؛
۵. تجدد؛
۶. احسان؛
۷. نشاط؛
۸. خوشرویی؛
۹. مهرورزی
۱۰.صرافت و سادگی.
🔷 یادداشت های رمضان ۳
از تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن درسهای فراوانی می آموزیم، یکی از آن درس ها صرافت و سادگی است. طبیعت هیچگاه راه سخت نمی رود و همیشه آسان ترین راه را انتخاب می کند، مثلا آب هیچ وقت سر بالا نمی رود. همین درس یعنی سادگی و تزریق آن به رسوم پسندیده نوروز، همچون دید و بازدید، امر صله رحم را آسان می کند. درس بعدی، که از بهار طبیعت می گیریم، احسان است. خداوند که "دارای علی الاطلاق" و "خیر محض" است، سفره نعماتش را برای همه جانداران صرف نظر از نوع ، نژاد، رنگ، زبان و قومیت می گشاید. پس چه خوب است کسانی که توانایی دارند، بانی احسان شوند و زمینه صله رحم را در این ماه پر فضیلت بیش از پیش فراهم سازند. پس از توجه به عنصر احسان، این عنصر امید به آینده بهتر است که شجاعت عمل در حال را به انسان می دهد و گرنه ترس و ناامیدی نسبت به آینده شهامت عمل کردن در حال را هم از آدمی می گیرد و او را افسرده و زمین گیر می کند. هیچگاه در بهار طبیعت عنصری از ناامیدی دیده نمی شود. طبیعت است که از زیر خروارها خاکستر و خون لاله سرخ زیبا می رویاند. رمضان را تمرین سادگی، احسان، امید و شجاعت در عمل کردن قرار دهیم.
🖋تفسیر کاربردی قرآن- درس 18
👤نویسنده:دکتر سیدمصطفی احمدزاده
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐منبع: https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
درس18: 1402/01/04 «اختلاف افکنان، یاران دشمن»
وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا (نساء:35) : و چنانچه بیم آن دارید که نزاع سخت بین آنها (زن و شوهر) پدید آید، از طرف کسان مرد و کسان زن داوری برگزینید، که اگر مقصود اصلاح داشته باشند خدا میان ایشان موافقت و سازگاری برقرار کند، که خدا دانا و آگاه است. پیام اصلی آیه این است که اگر زن و شوهری با یکدیگر اختلاف داشتند، تلاش کنند اختلافات را در درون خانه و خانواده حل کنند. در گام بعدی اگر این اختلافات حل نشد، بلافاصله آن را در میان اقوام و خویشان علنی نکنند تا برخی مغرضان سوء استفاده کنند، بلکه یک ریش سفید از خانواده مرد و یک ریش سفید از خانواده زن، وظیفه دارند این اختلاف را اصلاح کنند. این پیام آیه می تواند از زن و شوهر به کل خانواده و در گام بعدی به یک سازمان یا مجموعه و در گام بعدی به یک نهاد و در گام بعدی به یک جامعه و حتی امت اسلامی تسری پیدا کند. یعنی اگر در سازمانی، اختلافی شد، نخست در درون همان سازمان این اختلاف حل شود، اگر نشد، دو طرف اختلاف از دو مشاور و صاحب نظر استفاده کنند تا مسئله در درون سازمان حل شود. معنا ندارد در جامعه اسلامی، رسانه ها و شبکه ها به هر دلیلی به دنبال رصد و برجسته سازیِ اختلافات دیگران باشند! قطعا رسانه هایی که از اختلاف پراکنی سود می برند و حیات خویش را در این راه می بینند، رسانه قرآنی نیستند. معنا ندارد در جامعه اسلامی، دو نماینده یا دو گروه از نمایندگان در بیرون فضای مجلس شورای اسلامی، علیه یکدیگر جار و جنجال راه بیندازند! در درون مجلس شورای اسلامی، اختلافات خود را حل کنند و فضای جامعه را ملتهب نسازند. معنا ندارد در درون یک سازمان اسلامی، اختلافاتی باشد و به بیرون سازمان درز پیدا کند. این اختلافات به دو قطبی سازی جامعه منتهی می¬شود. نباید اختلافات از هر سطحی به سطح بالاتر راه پیدا کنند. زیرا انتشار اختلاف، خود اختلاف افزاست و به هر مقداری که دامنه اختلاف انتشار پیدا کند، ضریب برگشت و اصلاح آنان نیز کاهش پیدا می کند. تا جایی که اختلاف کوچکی که به راحتی قابل حل بوده است به اختلاف بزرگی تبدیل می شود که نه تنها دیگر قابل حل نخواهد بود؛ بلکه دامنه اختلاف را از زن و شوهر به خانواده ها و از خانواده ها به گروه ها و از گروه ها به همه جامعه تسری می دهد. مانند سنگی که در درون آب بیفتد، موج های با گستره بیشتر یکی پس از دیگری ایجاد می کند تا حدی که همه سطح آب را در بربگیرد. از این رو، اختلاف زایی چه از دشمن آگاه و چه از دوست ناآگاه، هر دو افتادن در دام بزرگ شیطان است و به شدت باید از آن برحذر بود. از این رو، بر همگان است که به اختلاف دامن نزند و یکدیگر را نسبت به گناه بزرگ اختلاف افکنی و اختلاف پراکنی برحذر دارند که این دام، از جمله برنده ترین سلاح های شیطان برای نابود سازی جامعه مسلمانان است. امید که خداوند نیز رحمت خویش را بر آنان بیفزاید و آنان را ثابت قدم بدارد.
به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید
https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
33.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹فتح اندلس؛ واقعه مهم دیگر در تمدن اسلامی؛ در ماه رمضان🔹🔸
دکتر محمّد باغستانی
بخش اول
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی دیگه از وقایعی که در تاریخ اسلام و بعد هم تاریخ شرق جهان و بلکه تاریخ جهان غرب و اروپا تاثیر خیلی خیلی فوق العادهای از خودش بر جای گذاشته آغاز فتح سرزمینیه که معروف شد بین مسلمونها به اندلس از سال ۹۱ هجری قمری در ماه رمضان.
اندلس رو امروز در جهان ما به عنوان دو کشور مستقل از همدیگه میشناسیم یعنی کشور اسپانیا و کشور پرتغال در حالی که در دوره قرون وسطا و سدههای میانه به خاطر حضور اقوام قدیمی واندالها در این سرزمین< این کلمه از طرف مسلمانان که بعداً اونجا رو فتح کردند، نامی شد برای این شبه جزیره که به واندلسیا و بعداً به اندلس منتهی شد نام کهن تاریخی او شبه جزیره ایبرو بود که مربوط به حضور اقوام ایبرو در اروپا در این بخش جنوب جنوبی اروپا واقع اتفاق افتاد
مسلمانان که تا قبل از اون خودشون رو به مناطق شمال افریقا رسونده بودند و همسایه با این سرزمین شده بودند به دلیل رفتارهای انسانی که با ساکنان منطقه داشتند و نسبت به ادیان و مذاهب گوناگون هم که قبل از خودشون اونجا بودند یک رواداری و تسامح نشون داده بودند خصوصا نسبت به مسیحیان و یهودیانی که در شمال زندگی میکردن، از احترام و اقبال خوبی برخوردار شدند.
▪
31.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فتح اندلس؛ واقعه مهم دیگر در تمدن اسلامی؛ در ماه رمضان؛ بخش دوم
با ورود مسلمانان یه دوره جدیدی در تاریخ ابتدا جنوب اروپا شروع شد و سپس به بقیه مناطق اروپایی که در اون دوره در قرون وسطی به سر میبردند استمرار پیدا کرد و گسترش یافت
مسلمانان حدود ۱۰۰۰ سال تقریباً در این سرزمین حضور داشتند که نزدیک ۹۰۰ سالش، دولت داشتن و حدود ۱۰۰/ ۱۲۰ سالی هم به صورت یه جمعیت اقلیت بدون دولت زندگی کردند تحت فشارهای خیلی فراوان دولت مسیحی قدرتمندی که در اواخر به وجود آمد. مسلمانان در این دوره طولانی توانستند فرهنگ و آداب و رسوم شرقی و اسلامی رو به این سرزمین منتقل بکنند. از لحاظ تمدنی جهان جدید اسلامی رو که مرکب شده بود از بخشهایی از امپراتوری رم و کل امپراطوری ایران که تحت به اصطلاح حاکمیت مسلمانان قرار گرفته بود جهان بدون مرز اسلامی رو گسترش بدن تا جنوب اروپا. این جهانی که در عصر باستان بیسابقه بود تشکیلش چون همواره دولتهای بزرگ و امپراطوری بزرگ جهان رو به دو قسمت تقسیم کرده بودند
33.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹فتح اندلس؛ واقعه مهم دیگر در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛ 🔹🔸
بخش سوم
دکتر محمّد باغستانی
.... گوستاو لوبون محقق و تمدّنشناس معروف انگلیسی: ای کاش مسلمانان میتوانستند در همون دوره فرانسه رو هم بگیرند و پاریس خیلی خیلی زودتر از این در تاریخ خودش به یک رتبه تمدّنی بزرگ برسه چنانچه که شهر قرطبه یا کوردوبای کنونی در اسپانیا بزرگترین مرکز علمی، سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی جهان اروپایی برای مدت چندین سده شد.
▪
39.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹🔸جنگ قادسیه؛ واقعهای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان🔹🔸
دکتر محمّد باغستانی
بخش اول
جنگ قادسیه در ماه رمضان آغاز شد و به دنبال آن سلسله ساسانی و امپراتوری بزرگ ساسانی که یکی از دو امپراطوری بزرگ ایران باستان به حساب میآمد سقوط کرد. از منظر تمدّنی این رخداد، رخداد بزرگی بود که جهان پس از خودش رو دگرگون کرد چنانکه هنگامی که این سلسله برپا شد تحول بزرگی رو در جهان باستان به وجود آورده بود.
سقوط این امپراتوری برای خیلی از پژوهشگران تاریخی محل بحث و گفتگو شده است که با اون عظمت، با اون شکوفایی، با اون اقتدار، و با اون قدرت جهانی که در برابر امپراطوری روم توانسته بود مدتها رقابت جدی داشته باشد، چگونه بود که با یک حمله توسط گروهی از اعراب مسلمان که شمارشان به تعداد سپاهیان مستقر در یک پادگان کوچک مرزی دولت امپراتوری ساسانی هم نمیشد، در هم ریخت و سقوط کرد.
▪
40.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ قادسیه؛ واقعهای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان🔹🔸
دکتر محمّد باغستانی
بخش دوم
یکی از ابعاد تمّدن، نظام اجتماعی است که در هر دوره تاریخی باید برپا باشه تا تمّدن بر اساس اون شکل بگیرد. بر اساس گزارشهای تاریخی که به فراوانی وجود داره و پژوهشگران هم بهش اشاره کردند، در سقوط ساسانیها که به تدریج اتفاق افتاده و حمله اعراب مسلمان، اون ضربه نهایی به حساب میاد، عوامل اجتماعی نقش مهمی داشته است.
سیستم اداری ساسانیان به گونهای بوده که طبقات متوسط و پایین و فرودست به عنوان رعیت ازشون یاد میشه و اونها امکان ارتقاء به طبقات بالاتر رو نداشتند ولو این صلاحیت اجتماعی رو پیدا میکردند.
این سیستم طبقاتی، ارتباط مردمی رو بین شاهنشاه و مردم ایجاد نمیکرد و طبیعتاً آن علاقهای که مردم میتوانستند به حکومت داشته باشند از دل مردم زایل شد.
در هنگامی هجوم اعراب به ایران کاملاً میتوان مشاهده کرد که جمعیت زیادی از ایرانیها خودشون تمایل به سقوط دولت ساسانی داشتند چون که به او علاقهای نداشتند.
▪
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔹جنگ قادسیه؛ واقعهای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸
دکتر محمّد باغستانی
بخش سوم
یکی از عوامل شکوفایی تمدنها رشد و توسعه اقتصادی است.
اولین عامل رکود اقتصادی در آن دوران: عوامل طبیعی مثل طغیان رودخانههای دجله و فرات باعث خرابیهای زیاد و از بین رفتن بسیاری از زمینهای کشاورزی در این دوره شد و همچنین شیوع بیماریهایی مثل طاعون در ایران موجب مرگ و میر گسترده شد و به دنبال اون قحطیهای زیادی که در ایران به وجود آمد موجب رکود اقتصادی جامعه ایران شد.
دومین عامل: مالیاتهای سنگینیه که امپراتوری از مردم میگرفت حتی در سالهایی که وضعیت کشاورزی اونها مناسب نبود.
▪
🖋تفسیر کاربردی قرآن- درس ۱۹
👤نویسنده:دکتر سیدمصطفی احمدزاده
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐منبع: https://eitaa.com/tafsirkarbordiqur
درس 19: 1403/01/07 «غذای جسم، غذای روح»
... فَلْيَنْظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا فَلْيَأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ... (کهف:19): ... و باید بنگرد که کدامشان طعام پاکیزهتر و حلالتر دارند تا از آن روزیی برایتان فراهم آرد... . این آیه مربوط به قصه اصحاب کهف است. بعد از این که از خواب بیدار شدند، گفتند که یک نفر برود و بررسی کند که چه غذایی پاکیزه است و از آن بگیرد و بیاورد. قرآن کریم در ضمن گزارش قصه اصحاب کهف، نکات تربیتی خویش را به خواننده منتقل می کند. انسان باید نسبت به غذایی که می خورد، حساس باشد. غذا حلال، سالم، طیب، مفید، به اندازه، مناسب طبع، بهداشتی و ... باشد. آیا غذاهایی که در طول روز می خوریم، این گونه اند؟ قرآن کریم واژه «ازکی» را به کار برده تا بر پاکیزگی غذا تأکید کند. چرا؟ چون غذایی که وارد بدن انسان می شود، آثاری دارد. از جمله این که میان غذای جسم و روان انسان رابطه برقرار است. برخی از غذاها، موجبات پلیدی روان و روح انسان اند و بعضی غذاها به انسان آرامش و انرژی مثبت می دهند. انسان باید به ورودی هایش توجه داشته باشد، زیرا این ورودی ها در نهایت به خروجی ها منجر می شود. از این رو، دقت در نوع تغذیه و انتخاب غذا بسیار مهم است. بر این اساس، آیا ما مجازیم از غذاهایی بخوریم که به روان و روح ما آسیب می رسانند؟ آیا ما اجازه داریم برای خود وخانواده خود از غذاهایی تهیه کنیم که مضر هستند؟ آیا ما می توانیم بر سر سفره مهمانی که شیعیان امیر المومنین علی بن ابی طالب سلام الله علیه بر سر آن سفره نشسته اند، غذایی یا نوشیدنی ای بگذاریم که برای بدن مهمانان مضر است؟ آیا ما باید هر چیزی که کودکانمان میخواهند و یقین داریم که برای آنها مضر است، برایشان بخریم؟ آیا می توانیم در سازمان و محل کار خود از فرهنگ غذایی قرآن کریم فاصله بگیریم؟ آیا حکمرانی اسلامی اجازه می دهد در جامعه اسلامی، بخشی از سرمایه بیت المال برای تولید، توزیع و مصرف غذاهایی استفاده شود که برای اعضای جامعه خطرناک است؟ آیا تبلیغات غذاهای مضر در جامعه اسلامی جایز است؟ بیاییم زین پس، هر روز با دقت بیشتری برای خود و خانواده خود، غذا تهیه کنیم، زیرا، تغذیه مناسب، نخستین پایه تربیت درست است.
به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید
https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کوتاهه های قرآنی( تمدن قرآنی- تمدن اسلامی۲)
دکتر سیدعلیرضا واسعی
39.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ قادسیه؛ واقعهای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸
دکتر محمّد باغستانی
بخش چهارم
عوامل سیاسی هم به عنوان بخشی از عوامل تمدّنی همواره میتوانند باعث رشد تمدّنها همچنین باعث سقوط آنها بشوند.
پدیدهای به نام جنگهای داخلی و درگیری اشراف و سرداران و شاهان با یکدیگر در درون خود این سلسله، در سالهای ۳۷۹ تا ۴۲۰ میلادی یکی از زمینههای انحطاط سلسله ساسانی است.
زمانی که پادشاه مقتدری بتواند مدتها حکومت بکند طبیعتاً نظم و آرامش زیادی رو در مملکت میتواند ایجاد کند.
▪
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کوتاهه های قرآنی(تمدن قرآنی-تمدن انسانی۳)
دکتر سیدعلیرضا واسعی
🖋تفسیر کاربردی قرآن- درس ۲۰
👤نویسنده:دکتر سیدمصطفی احمدزاده
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐منبع: https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
درس20: 1403/01/09 «عبور از خط عابر پیاده در قرآن کریم»
... وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (آل عمران: 140): ... و خدا ستمکاران را دوست ندارد. شاید تعجب کنید که مگر قرآن کریم درباره عبور و مرور در دنیای معاصر هم نکته دارد. اما باید گفت، بله قرآن کریم درباره راهنمایی و رانندگی هم مطلب دارد، اما به صورت غیر مستقیم و اصطلاحاً مصداقی. با این توضیح که در قرآن کریم در آیات گوناگونی می فرماید: خداوند ظالمان را دوست ندارد. ظالم در تعبیر قرآنی چه کسی است؟ کسی که یا حق خداوند را پایمال کند یا حق دیگران را ضایع کند یا حق خودش را زیر پا بگذارد. در مورد نوع دوم، مصادیق بسیار است. به عنوان نمونه اگر کسی با سر و صدا در نیمه های شب، حق استراحت همسایه ها را رعایت نکند، به حق آنان ظلم کرده و در نوع خودش یک ظالم است، هر چند ظالمی که هنوز صفت ظلم در او ثابت و استوار نشده است. اما اگر این حق خوری ادامه پیدا کند و کم کم به صورتی شود که صفت و ویژگی ثابت فردی بشود، دیگر قطعا ظالم شده است و خداوند ظالمان را دوست ندارد. نمونه خیلی روشن آن این است که قانون وضع شده است برای عبور از خیابان از خط عابر پیاده استفاده کنیم. اما اگر کسی از خط عابر پیاده استفاده نکند و از وسط خیابان عبور کند، این فرد، چندین حق مسلم دیگران را پایمال کرده است و ظالم است. نخستین حق مربوط به راننده ای است که در حال عبور از خیابان است و مجبور است برای بی قانونی این فرد، از سرعت خود بکاهد. این نخستین طلم به این راننده است. بعد مجبور است ترمز بگیرد. این حق دوم است که باعث استهلاک ماشین این راننده شده است. بله در قیامت اعمال سر سوزنی نیز محاسبه می شود (وَمَن يَعمَلۡ مِثقَالَ ذَرَّةٖ شَرّٗا يَرَهُۥ: زلزال:8). سومین حقی که زیر پا نهاده، استرسی است که به این راننده وارد کرده است و روان او را حتی بسیار ناچیز به هم ریخته است. چهارمین حق، وقت و زمانی است که از این راننده به خاطر کاهش سرعت هدر داده است. پنجمین حق این که باعث شده است به خاطر همین کاهش سرعت از چراغ سبز بعدی بماند و باز وقتش پشت چراغ قرمز به هدر رود که عاملش این عابر پیاده بوده است. به همین نحو اگر حساب کنیم، می بینیم با این کار تنها چندین حق را از همین راننده از بین برده است. حال اگر چند راننده باشند، چطور؟ اگر، با این کار خود، اهمیت عبور از خط عابر پیاده را در چشم سایر شهروندان کاهش داده است، چطور؟ اگر این کار امروز این فرد که سنی از او گذشته، برای فرزندان خود یا حتی سایر کودکان مایه قانون شکنی شود و در آنان به اندازه خود نهادینه شود، چطور؟ اگر به تبع او، چند نفر دیگر که قصد داشتند از خط عابر پیاده عبور کنند، اما با او همراه شدند و از وسط خیابان عبور کردند، چطور؟ و ... . حال پرسش این است که اگر فردی از خط عابر پیاده استفاده نکرد، ظالم است؟ بر اساس قرآن کریم، ظالم است، اما ظالمی که در ابتدای راه ظلم است. اما اگر این حق خوری در او نهادینه شد و به یک رویه ثابت درآمد و در مصادیق دیگر نیز ادامه یافت، کم کم به یک ظالم حقیقی تبدیل خواهد شد. در نتیجه خداوند قطعا این فرد را دوست نخواهد داشت و اگر کسی را خداوند دوست نداشته باشد، بدبخت هر دو عالم است. نتیجه این که نگذاریم ظلم و ستم به دیگران و حتی به خود و خداوند در ما نهادینه شود و جلوی رشد آن را بگیریم و حتی در این ماه مبارک، سعی کنیم آن را متوقف کنیم و از زندگی مان حذف کنیم. تا خداوند ما را دوست داشته باشد.
به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید
https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
45.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ قادسیه؛ واقعهای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸
دکتر محمّد باغستانی
بخش پنجم
عامل سومی که نشانه در واقع انحطاط سیاسی در این دوره هست برانداختن یک حکومت محلی بود از حدود چند دهه قبل از حمله مسلمانان که دستنشاندههای امپراطوری ایران در شبه جزیره عربستان از قبل از اسلام بودند.
کار آنها یک جلوگیری از حمله قبایل عربی که در داخل خود عربستان بودند به مرزهای امپراطوری روم و کار دومشون این بود که بتوانند در برابر امپراتوری رم و نماینده دستنشانده اونا که دولت غسّانی عرب بود در مناطق شمالی عربستان، پیش قراول جنگهای بین دو امپراطوری ایران و رم باشند.
با برکناری این حکومت محلی مرزهای ایران با عربستان رها شده به حال خودش باز گذاشت.
▪
42.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ قادسیه؛ واقعهای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸
دکتر محمّد باغستانی
بخش ششم
عامل دیگر که از عوامل اجتماعی است سهم مردم در ساختار حکومت است.
هر چقدر مردم در ساختار حکومت سهیم باشند و حضور داشته باشند، انگیزههای زیادی برای حمایت از دولت و حکومت و نظامی که خودشون در آن سهیم هستند، دارند. چرخش قدرت در بین فقط خانواده پادشاهان و فرزندان آنها و عدم مشارکت و سهیم بودن مردم در آن سبب شد که حکومت کمکم حمایت مردم را از دست داد.
▪
39.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ قادسیه؛ واقعهای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸
دکتر محمّد باغستانی
بخش هفتم
دین بدون تردید یکی از عوامل فرهنگساز و تمدنساز در همه تاریخ بشر بوده و هست.
گزارشهای تاریخی حکایت از این میکنه که آیین زرتشتی در اواخر دوره ساسانی بسیار بسیار متکلفانه شده است یکی از پژوهشگران اخیر زرتشتی به نام چُکسی که رسالهای داره رساله دکتریشه و این رساله دکتری رو در امریکا دفاع کرده و خوشبختانه به فارسی هم ترجمه شده «ستیز و سازش» که چگونگی مسلمان شدن ایرانیها رو در آن گزارش میکنه بخشیش مربوط به آیین پرتکلّف زرتشتیست که چگونه زندگی رو برای هر متدین زرتشتی سخت میکنه. درست نقطه مقابل اسلامه که یک شریعت سهله و سمحه داشت و با ورود به ایران ضمن مشترکاتی که با آیین زرتشتی داشت، توانست ضمن حفظ اعتقادات ایرانیها یک دین آسان و سادهای رو برای اونها به ارمغان بیاره. این دین ساده و به اصطلاح خیلی آسان خیلی کمک کرد برای اینکه تغییر دین هم در ایران اتفاق بیفته.
43.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگهای صلیبی؛ واقعهای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸
دکتر محمّد باغستانی
قسمت اول
جنگهای صلیبی جنگهایی است که بین دو بخش جهان شرق و غرب که از عصر باستان با همدیگه رقابتهای مختلفی داشتن و پیوسته میجنگیدند و صلح میکردند و قرارهایی ارتباطاتی از طریق جنگها با یکدیگر داشتند، حدود ۲۰۰ سال بین جهان اسلام و جهان رم غربی اتفاق افتاد از قرن پنجم تا قرن هفتم قمری برابر با قرن ۱۱ و قرن سیزدهم میلادی.
دلایل زیادی برای این حمله اروپائیان ذکر شده است من جمله این که چرا جای مقدسی مثل بیت المقدس در دست مسلمانان است و از این قبیل که بیشتر نویسندگان غربی خواستهاند آن را با دین پیوند بزنند اما چنین نبوده و علت آن بیماریهایی مانند وبا و طاعون و فقر گسترده، بیکاری و قحطی و خشکسالی بود که اروپا در آن غوطهور بود و این جنگ راهی بود برای کنترل مردم و جلوگیری از شورشهای داخلی.
این جنگ تأثیر زیادی بر جهان غرب و جهان اسلام داشته و تبعات آن تاکنون نیز ادامه دارد.
▪▪▪
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کوتاهه های قرآنی(تمدن قرآنی-تمدن انسانی)
✅عدالت علی؛ الگوی انسانی
🎙دکتر سیدعلیرضا واسعی
45.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگهای صلیبی؛ واقعهای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸
دکتر محمّد باغستانی
قسمت دوم
تمدّنی این جنگها رو که حدود ۲۰۰ سال طول کشیده و عمدتاً هم بعد از جنگهای اولیه پیروزی با مسلمانها بود. و اروپاییها هرگز نتوانستند قلمرویی رو که در جهان اسلام در همون مرحله اولیه به دست آورده بودند بازپس بگیرند. اما آنچه که نصیب آنها شد، حدود ۲۰۰ سال همنشینی با جهان اسلام بود، جهان اسلامی که در آن دوره در عصر شکوفایی بزرگ خودش به سر میبرد و از جهات مختلف یک قدرت بسیار بسیار بزرگ بین المللی شده بود.
در آن زمان اقتصاد اروپا در حال رکود بود و توانایی اداره خود را نداشت و اولین چیزی که توجه آنان را جلب کرد میزان تولید و مصرف مواد غذایی و تنوع آن در سرزمین مسلمانان بود.
بسیاری از محصولات کشاورزی مانند کنجد، ارزن، ذرت، برنج، و میوههایی مثل خربزه، زردآلو، آلبالو، گیلاس، خرما، همچنین پیاز، و لیمو و نیشکر در آنجا شناختهشده نبود
همچنین در منسوجات و زیورآلات و پوشاکی که بین مسلمانان مرسوم بود در میان اروپائیان وجود نداشت.
و کمکم بنادری مانند سیسیل، ونیز و جنوا مراکز مهم ورود این کالاها از شرق شد.
◾◾◾