eitaa logo
پژوهشکده اسلام تمدنی|پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
266 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
130 ویدیو
14 فایل
ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/vsharifi
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ قادسیه؛ واقعه‌ای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸 دکتر محمّد باغستانی بخش چهارم عوامل سیاسی هم به عنوان بخشی از عوامل تمدّنی همواره می‌توانند باعث رشد تمدّن‌ها همچنین باعث سقوط آن‌ها بشوند. پدیده‌ای به نام جنگ‌های داخلی و درگیری اشراف و سرداران و شاهان با یکدیگر در درون خود این سلسله، در سال‌های ۳۷۹ تا ۴۲۰ میلادی یکی از زمینه‌های انحطاط سلسله ساسانی است. زمانی که پادشاه مقتدری بتواند مدت‌ها حکومت بکند طبیعتاً نظم و آرامش زیادی رو در مملکت می‌تواند ایجاد کند. ▪
🖋تفسیر کاربردی قرآن- درس ۲۰ 👤نویسنده:دکتر سیدمصطفی احمدزاده دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐منبع: https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
درس20: 1403/01/09 «عبور از خط عابر پیاده در قرآن کریم» ... وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (آل عمران: 140): ... و خدا ستمکاران را دوست ندارد. شاید تعجب کنید که مگر قرآن کریم درباره عبور و مرور در دنیای معاصر هم نکته دارد. اما باید گفت، بله قرآن کریم درباره راهنمایی و رانندگی هم مطلب دارد، اما به صورت غیر مستقیم و اصطلاحاً مصداقی. با این توضیح که در قرآن کریم در آیات گوناگونی می فرماید: خداوند ظالمان را دوست ندارد. ظالم در تعبیر قرآنی چه کسی است؟ کسی که یا حق خداوند را پایمال کند یا حق دیگران را ضایع کند یا حق خودش را زیر پا بگذارد. در مورد نوع دوم، مصادیق بسیار است. به عنوان نمونه اگر کسی با سر و صدا در نیمه های شب، حق استراحت همسایه ها را رعایت نکند، به حق آنان ظلم کرده و در نوع خودش یک ظالم است، هر چند ظالمی که هنوز صفت ظلم در او ثابت و استوار نشده است. اما اگر این حق خوری ادامه پیدا کند و کم کم به صورتی شود که صفت و ویژگی ثابت فردی بشود، دیگر قطعا ظالم شده است و خداوند ظالمان را دوست ندارد. نمونه خیلی روشن آن این است که قانون وضع شده است برای عبور از خیابان از خط عابر پیاده استفاده کنیم. اما اگر کسی از خط عابر پیاده استفاده نکند و از وسط خیابان عبور کند، این فرد، چندین حق مسلم دیگران را پایمال کرده است و ظالم است. نخستین حق مربوط به راننده ای است که در حال عبور از خیابان است و مجبور است برای بی قانونی این فرد، از سرعت خود بکاهد. این نخستین طلم به این راننده است. بعد مجبور است ترمز بگیرد. این حق دوم است که باعث استهلاک ماشین این راننده شده است. بله در قیامت اعمال سر سوزنی نیز محاسبه می شود (وَمَن يَعمَلۡ مِثقَالَ ذَرَّةٖ شَرّٗا يَرَهُۥ: زلزال:8). سومین حقی که زیر پا نهاده، استرسی است که به این راننده وارد کرده است و روان او را حتی بسیار ناچیز به هم ریخته است. چهارمین حق، وقت و زمانی است که از این راننده به خاطر کاهش سرعت هدر داده است. پنجمین حق این که باعث شده است به خاطر همین کاهش سرعت از چراغ سبز بعدی بماند و باز وقتش پشت چراغ قرمز به هدر رود که عاملش این عابر پیاده بوده است. به همین نحو اگر حساب کنیم، می بینیم با این کار تنها چندین حق را از همین راننده از بین برده است. حال اگر چند راننده باشند، چطور؟ اگر، با این کار خود، اهمیت عبور از خط عابر پیاده را در چشم سایر شهروندان کاهش داده است، چطور؟ اگر این کار امروز این فرد که سنی از او گذشته، برای فرزندان خود یا حتی سایر کودکان مایه قانون شکنی شود و در آنان به اندازه خود نهادینه شود، چطور؟ اگر به تبع او، چند نفر دیگر که قصد داشتند از خط عابر پیاده عبور کنند، اما با او همراه شدند و از وسط خیابان عبور کردند، چطور؟ و ... . حال پرسش این است که اگر فردی از خط عابر پیاده استفاده نکرد، ظالم است؟ بر اساس قرآن کریم، ظالم است، اما ظالمی که در ابتدای راه ظلم است. اما اگر این حق خوری در او نهادینه شد و به یک رویه ثابت درآمد و در مصادیق دیگر نیز ادامه یافت، کم کم به یک ظالم حقیقی تبدیل خواهد شد. در نتیجه خداوند قطعا این فرد را دوست نخواهد داشت و اگر کسی را خداوند دوست نداشته باشد، بدبخت هر دو عالم است. نتیجه این که نگذاریم ظلم و ستم به دیگران و حتی به خود و خداوند در ما نهادینه شود و جلوی رشد آن را بگیریم و حتی در این ماه مبارک، سعی کنیم آن را متوقف کنیم و از زندگی مان حذف کنیم. تا خداوند ما را دوست داشته باشد. به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ قادسیه؛ واقعه‌ای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸 دکتر محمّد باغستانی بخش پنجم عامل سومی که نشانه در واقع انحطاط سیاسی در این دوره هست برانداختن یک حکومت محلی بود از حدود چند دهه قبل از حمله مسلمانان که دست‌نشانده‌های امپراطوری ایران در شبه جزیره عربستان از قبل از اسلام بودند. کار آنها یک جلوگیری از حمله قبایل عربی که در داخل خود عربستان بودند به مرزهای امپراطوری روم و کار دومشون این بود که بتوانند در برابر امپراتوری رم و نماینده دست‌نشانده اونا که دولت غسّانی عرب بود در مناطق شمالی عربستان، پیش قراول جنگ‌های بین دو امپراطوری ایران و رم باشند. با برکناری این حکومت محلی مرزهای ایران با عربستان رها شده به حال خودش باز گذاشت.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ قادسیه؛ واقعه‌ای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸 دکتر محمّد باغستانی بخش ششم عامل دیگر که از عوامل اجتماعی است سهم مردم در ساختار حکومت است. هر چقدر مردم در ساختار حکومت سهیم‌ باشند و حضور داشته باشند، انگیزه‌های زیادی برای حمایت از دولت و حکومت و نظامی که خودشون در آن سهیم هستند، دارند. چرخش قدرت در بین فقط خانواده پادشاهان و فرزندان آنها و عدم مشارکت و سهیم بودن مردم در آن سبب شد که حکومت کم‌کم حمایت مردم را از دست داد.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ قادسیه؛ واقعه‌ای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸 دکتر محمّد باغستانی بخش هفتم دین بدون تردید یکی از عوامل فرهنگساز و تمدنساز در همه تاریخ بشر بوده و هست. گزارش‌های تاریخی حکایت از این می‌کنه که آیین زرتشتی در اواخر دوره ساسانی بسیار بسیار متکلفانه شده است یکی از پژوهشگران اخیر زرتشتی به نام چُکسی که رساله‌ای داره رساله دکتریشه و این رساله دکتری رو در امریکا دفاع کرده و خوشبختانه به فارسی هم ترجمه شده «ستیز و سازش» که چگونگی مسلمان شدن ایرانی‌ها رو در آن گزارش می‌کنه بخشیش مربوط به آیین پرتکلّف زرتشتیست که چگونه زندگی رو برای هر متدین زرتشتی سخت می‌کنه. درست نقطه مقابل اسلامه که یک شریعت سهله و سمحه داشت و با ورود به ایران ضمن مشترکاتی که با آیین زرتشتی داشت، توانست ضمن حفظ اعتقادات ایرانی‌ها یک دین آسان و ساده‌ای رو برای اون‌ها به ارمغان بیاره. این دین ساده و به اصطلاح خیلی آسان خیلی کمک کرد برای اینکه تغییر دین هم در ایران اتفاق بیفته.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ‌های صلیبی؛ واقعه‌ای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸 دکتر محمّد باغستانی قسمت اول جنگ‌های صلیبی جنگ‌هایی است که بین دو بخش جهان شرق و غرب که از عصر باستان با همدیگه رقابت‌های مختلفی داشتن و پیوسته می‌جنگیدند و صلح می‌کردند و قرارهایی ارتباطاتی از طریق جنگ‌ها با یکدیگر داشتند، حدود ۲۰۰ سال بین جهان اسلام و جهان رم غربی اتفاق افتاد از قرن پنجم تا قرن هفتم قمری برابر با قرن ۱۱ و قرن سیزدهم میلادی. دلایل زیادی برای این حمله اروپائیان ذکر شده است من جمله این که چرا جای مقدسی مثل بیت المقدس در دست مسلمانان است و از این قبیل که بیشتر نویسندگان غربی خواسته‌اند آن را با دین پیوند بزنند اما چنین نبوده و علت آن بیماری‌هایی مانند وبا و طاعون و فقر گسترده، بیکاری و قحطی و خشکسالی بود که اروپا در آن غوطه‌ور بود و این جنگ راهی بود برای کنترل مردم و جلوگیری از شورش‌های داخلی. این جنگ تأثیر زیادی بر جهان غرب و جهان اسلام داشته و تبعات آن تاکنون نیز ادامه دارد. ▪▪▪
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰کوتاهه های قرآنی(تمدن قرآنی-تمدن انسانی) ✅عدالت علی؛ الگوی انسانی 🎙دکتر سیدعلیرضا واسعی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ‌های صلیبی؛ واقعه‌ای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸 دکتر محمّد باغستانی قسمت دوم تمدّنی این جنگ‌ها رو که حدود ۲۰۰ سال طول کشیده و عمدتاً هم بعد از جنگ‌های اولیه پیروزی با مسلمان‌ها بود. و اروپایی‌ها هرگز نتوانستند قلمرویی رو که در جهان اسلام در همون مرحله اولیه به دست آورده بودند بازپس بگیرند. اما آنچه که نصیب آن‌ها شد، حدود ۲۰۰ سال همنشینی با جهان اسلام بود، جهان اسلامی که در آن دوره در عصر شکوفایی بزرگ خودش به سر می‌برد و از جهات مختلف یک قدرت بسیار بسیار بزرگ بین المللی شده بود. در آن زمان اقتصاد اروپا در حال رکود بود و توانایی اداره خود را نداشت و اولین چیزی که توجه آنان را جلب کرد میزان تولید و مصرف مواد غذایی و تنوع آن در سرزمین مسلمانان بود. بسیاری از محصولات کشاورزی مانند کنجد، ارزن، ذرت، برنج، و میوه‌هایی مثل خربزه، زردآلو، آلبالو، گیلاس، خرما، همچنین پیاز، و لیمو و نیشکر در آنجا شناخته‌شده نبود همچنین در منسوجات و زیورآلات و پوشاکی که بین مسلمانان مرسوم بود در میان اروپائیان وجود نداشت. و کم‌کم بنادری مانند سیسیل، ونیز و جنوا مراکز مهم ورود این کالاها از شرق شد. ◾◾◾
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ‌های صلیبی؛ واقعه‌ای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸 دکتر محمّد باغستانی قسمت سوم جنگ‌های صلیبی موقعیت بسیار خوبی برای اروپا فراهم کرد و آن‌ها را با جهانی شکوفا در اقتصاد، کشاورزی و علوم مختلف آشنا کرد. در عرصه علم واقعاً قصه خیلی خیلی فراتر از اون چیزی است که تا الان گفته شده است. کلیه دانش‌هایی که مسلمان‌ها از یونانی به عربی ترجمه کرده بودند پس از آن که در آنها به استادی رسیدند به نقد آنها و رفع خطاها و اصلاح آنها پرداختند و نظریه‌های جدیدی ارائه کردند و در ایتالیا، اسپانیا و پرتغال دارالترجمه‌هایی ایجاد شد که به ترجمه این آثار به لاتین می‌پرداخت. این نوشته‌ها علوم مختلفی از منطق و فلسفه تا نجوم و پزشکی و حتی ادبیات را دربر می‌گرفت. یکی از بزرگترین آثار آن زمان کمدی الهی دانته است که کاملا برگرفته از معارف اسلامی است. ▪▪▪
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ‌های صلیبی؛ واقعه‌ای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸 دکتر محمّد باغستانی قسمت چهارم جنگ‌های صلیبی و ارتباط ۲۰۰ ساله با مسلمانان تأثیرات بسیاری بر تمدّن اروپائیان گذاشت. از تأثیرات تمدّنی مسلمان‌ها در هنگام جنگ‌های صلیبی و پس از اون بر اروپا تأثیرات علمی است. اسقف خِمینِس و یوحنای اِشپیلی که از مترجمان بزرگ آن دوران هستند مرکزی در شهر تولدو (Toledo) اسپانیا که عرب‌ها نام آن را تولِیتِله گذارده‌بودند برای ترجمه کتاب‌های مسلمانان به لاتین ایجاد کرده بودند جورجی زیدان می‌گوید اروپائیا در این مدت ۲۰۰ سال جنگ‌های صلیبی و بعدش، ۳۰۰ تا کتاب مسلمانان ترجمه کردند. ۹۰ تا کتاب در فلسفه و طبیعیات، ۷۰ تا کتاب در ریاضیات نجوم، ۹۰ کتاب در پزشکی، ۴۰ کتاب در شیمی، تقریباً حاصل ۵۳۶ سال ترجمه در اروپا این مقدار شده و برخی از کتاب‌‌ها بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ سال در آن کشور‌ها تدریس می‌شده است. این کتاب‌ها در حوزه‌های فلسفه، فیزیک، شیمی، تاریخ، مکانیک، جغرافیا، پزشکی، به زبان‌های دیگۀ اروپایی در واقع از زبان عربی ترجمه شده و میزان در واقع مراجعه پزشکان و دانشمندان اون دوره به متون اسلامی خیلی خیلی فراوانه. ▪▪▪
🔰مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی مطرح نمود؛ ✅تأثیر قرآن بر پیدایش و شکوفایی تمدن اسلامی 🎙محمد باغستانی: آگاهی دادن انسان از حقوق خود، تعقل و اندیشیدن، رشد و شکوفایی در علم و دانش، رعایت اخلاق، هویت سازی و ترسیم جامعه موعود از گام های قرآن برای تمدن سازی است. 🌐مشاهده مشروح خبر ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
🔰عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح نمود؛ ✅فتح مکه، اولین واقعه‌ تمدّن‌ساز اسلام در ماه مبارک رمضان 🎙محمد باغستانی: تشکیل اولین دولت شهر مسلمان پس از فتح مکه اتفاق افتاد. 🌐مشاهده مشروح خبر ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰کوتاهه های قرآنی(تمدن قرآنی-تمدن انسانی) ✅توحید معرفت محور؛ شاخصه تمدن اسلامی 🎙دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰کوتاهه های قرآنی(تمدن قرآنی-تمدن انسانی) ✅توحید معرفت محور؛ شاخصه تمدن اسلامی- ادامه 🎙دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔹جنگ‌های صلیبی؛ واقعه‌ای مهم در تمدّن اسلامی؛ در ماه رمضان؛🔹🔸 دکتر محمّد باغستانی قسمت پنجم مجموعۀ گزارش‌های تاریخی می‌گوید که رنسانس پیدا شده در اروپا متأثر از آشنایی مسیحیان و جهان اروپایی با جهان اسلام بود چه در جنگ‌های ۲۰۰ ساله معروف به جنگ‌های صلیبی و چه روابط تجاری، علمی و گردشگری. در زمانی که اروپا در قرون وسطا به سر می‌برده، سرزمین‌های اسلامی در کمال پیشرفتگی خودش بوده و رشد و توسعه داشته، علم و ابداع در آن رونق داشته، مسلمان‌ها بسیاری از مبادی علم جدید رو به وجود آوردند، به آزمایش‌ها در حوزه طبیعت روآوردند، ابزارساختند، (در یونان در آن زمان چنین چیزهایی نبود)، حوزه پزشکی را به دو بخش نظری و عملی تقسیم کردند و ابزار درست کردند، جراحی چشم رو با ابزارهای جدید عملی کردند، هم ساختند و هم در نحوه استفاده از آن‌ها کتاب نوشتند. جورج سارتون در کتاب مقدمه بر تاریخ علمش میگوید اگر بخواهیم ۳۵۰ سال قرون وسطی را درست بنویسیم باید آن را به نام مسلمان‌ها بزنیم آنها تاریخ علم جهانی را توسعه دادند و اگر در آن دوره جایزه‌های جهانی در علوم وجود داشت، باید حتماً به نام ده نفر از اندیشمندان مسلمان اعطا می‌شد چون کسی دیگری مطلقاً قدرت رقابت با آنها را نداشت. متأثر از اندیشه‌های مذهبی اسلامی که هرگز با علم تعارضی نداشت، نهضت‌های ضد کاتولیک به راه افتاد و زمینه‌ساز تحولات علمی در اروپا شد. ▪▪▪
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰کوتاهه های قرآنی(تمدن قرآنی-تمدن انسانی) ✅تمدن، بی عدالت نمی شود! 🎙دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
🔰مدیرگروه و عضو هیأت علمی گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی مطرح نمود؛ ✅عبور از ظواهر به بواطن اعمال در ماه مبارک رمضان 🎙سیدمجید ظهیری: توجه به باطن اعمال رشد و تکامل شگرفی در انسان ایجاد می کند. 🌐مشاهده مشروح خبر ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
🔰مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی؛ ✅عالی ترین مراتب حیات مجدد جان آدمی در خردورزی و تدبر در قرآن نهفته است 🎙سیدمجید ظهیری: رستاخیز، یکی از اصلی ترین پیام های ادیان ابراهیمی است که به طور ویژه در کاملترین شکل آن یعنی قرآن آمده است. 🌐مشاهده مشروح خبر ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
🔰عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان نمود؛ ✅فتح اندلس، دومین واقعه‌ مهم تمدّن‌ساز اسلام در ماه مبارک رمضان 🎙محمد باغستانی: مسلمانان توانستند پس از فتح اندلس، این سرزمین را به یک دوره شکوفایی علمی و تمدنی برسانند. 🌐مشاهده مشروح خبر ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰کوتاهه های قرآنی(تمدن قرآنی-تمدن انسانی) ✅قسط، اساس تمدن انسانی 🎙دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
🔰مدیر گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی مطرح نمود؛ ✅جنگ قادسیه، دیگر واقعه مهم تمدّن‌ساز اسلام در ماه مبارک رمضان 🎙محمد باغستانی: در جنگ قادسیه، امپراطوری بزرگ ساسانی توسط مسلمانان سقوط کرد. 🌐مشاهده مشروح خبر ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰کوتاهه های قرآنی(تمدن قرآنی-تمدن انسانی) ✅امام علی و ارتباط با خداوند 1 🎙دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی ⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/