نشر اسلام يكي از برجستهترين مراحل تاريخ اندونزی است. حضور بازرگانان مسلمان پيش از تثبيت اسلام در اين سرزمين، آشكار است؛ زیرا از همان سدههای نخست، تجارت اندونزی در دست اعراب بود. مردم اندونزی از راههای مسالمتآميز اسلام را به عنوان دين خود پذيرفتند. اين امر، نخست به دست بازرگانان ايرانی و عرب مسلمان و در كنار آن، تغییر کيش نخبگان جامعه و برخی اتحادهای سياسی صورت پذيرفت.
#تاریخ_اسلام_در_اندونزی
مطالعات فرهنگی جنوب شرق آسیا
کتاب Indonesia: Peoples and Histories، اثر جین گلمن تیلور، کتابی به زبان انگلیسی است که تاریخ و مردم شناسی کشور اندونزی را از آغاز تا زمان معاصر به خوبی تبیین کرده است.
#معرفی_کتاب #اندونزی
مطالعات فرهنگی جنوب شرق آسیا
https://www.medcom.id/internasional/asean/yNL44V1N-menlu-tegaskan-ri-tak-akan-normalisasi-hubungan-d
پس از شایعات اخیر مبنی برعادی سازی روابط اندونزی و اسرائیل، رتنو مارسودی وزیر خارجه اندونزی این شایعات را تکذیب و اعلام کرد تا این لحظه اندونزی هیچ قصدی مبنی بر عادی سازی روابط با اسرائیل ندارد. خانم مارسودی همچنین بر حمایت اندونزی بر استقلال فلسطین تاکید و اعلام کرد که موضع اندونزی در این رابطه تغییر نخواهد کرد.
#اخبار_اندونزی
💠 گارودا، نشان ملی اندونزی
🔸 نشان ملی اندونزی ترکیبی از پرنده گارودایی است که در سینه خود پنج نشان را در بر گرفته و با پاهای خود طوماری به زبان جاوهای را محکم گرفته است.
🔸 گارودا پرنده ای افسانه ای و عظیم در فرهنگ بودا و هندوست. پنج نشان جای گرفته در سینه گاردو به پنج اصل اساسی اندونزی که "پانچاسیلا" نامیده میشوند اشاره دارند:
1⃣ ستاره: باور به یک خدای متعال؛
2⃣ حلقه زنجیر: عدالت و انسانیت متمدن؛
3⃣ درخت انجیر هندی: که به ریشه ها و شاخه های گسترده اش شهرت دارد نشان وحدت و یکپارچگی است؛
4⃣ سر گاوی: این گاو که از نژاد بنتنگ است نشان دموکراسی است و برخی از احزاب سیاسی اندونزی نیز در نشان خود این سر گاو را دارند؛
5⃣ برنج و گندم: عدالت اجتماعی برای تمام مردم اندونزی؛
🔸 طومار پایین پای گارودا نیز به شعار وحدت در عین کثرت اشاره دارد. حکومت اندونزی، با توجه به وجود اقوام و ادیان متفاوت در آن، به تنوع و گوناگونی موجود با شعار "وحدت در عین کثرت " احترام میگذارد.
#اندونزی
https://eitaa.com/iicssa
💠 نهضت العلماء
#نهضت_العلماء جنبشی سنت گرا در #اندونزی است که از مکتب فقهی #شافعی پیروی میکنند.
🔸 این جنبش در سال ۱۹۲۶ در پاسخ به گسترش #وهابیت در عربستان و نوگرایی اسلامی در اندونزی تأسیس شد و هم اکنون بزرگترین سازمان اسلامی مستقل در جهان میباشد که در سال ۲۰۱۵ نود میلیون نفر عضو داشته است. این سازمان مخالف تفکرات سلفیگری و داعش بوده و به #تقریب بین ادیان و همزیستی مسالمتآمیز بین فرق اسلامی اعتقاد دارد.
#اسلام_در_اندونزی
https://eitaa.com/iicssa
💠 نشان نهضت العلماء و اولیای نه گانه
🔸نه ستاره ای که در نشان سازمان #نهضت_العلماء آمده است به اولیای_نه_گانه اندونزی اشاره دارد که به آنان والی سونگو میگویند. اولیای نه گانه نقش مهمی در #گسترش_اسلام_در_اندونزی خصوصا در منطقه جاوه داشته اند.
🔸مالک ابراهیم اولین نفر از اولیای نه گانه است که اصاتا اهل کاشان (ایران) و از صوفیان کبرویه شمرده شده است. مالک ابراهیم از سادات و از خانواده ای عالم پرور بود که جد او از سمرقند به کاشان مهاجرت کرده بود.
#اسلام_در_اندونزی
#گسترش_اسلام_در_اندونزی
https://eitaa.com/iicssa
💠 باتیک
🔸 باتیک (به فارسی: چاپ کلاقه ای) یکی از روش های چاپ بر روی پارچه است که از قدیم در منطقه جنوب شرق آسیا به ویژه اندونزی مرسوم بوده است. لباس های باتیک برای مردمان اندونزی ارزش بالایی دارند و در مراسمات رسمی و غیر رسمی آن را به تن میکنند. پارچههای باتیک طرح های بسیار متنوع و بعضا پیچیده ای دارند اما ابزار طراحی آنها بسیار ساده هستند.
🔸 در سال ۲۰۰۹، باتیک در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت شد.
🔸در اندونزی، پنج موزه مخصوص به باتیک وجود دارد که در آنها انواع باتیک ها و ابزار قدیمی این هنر کهن و ارزشمند نگهداری میشود.
#هنر_اندونزی https://eitaa.com/iicssa
💠 کلاس قرآن در جاوه در دوران استعمار
🔸 این تصویر مربوط به یک کلاس قرآن در پسنترنی در منطقه جاوه در دوران استعمار هلند است.
🔸 پسنترنها مدارس و موسسات آموزش علوم دینی به دانش پژوهان و طلاب مسلمان در اندونزی هستند. پسنترن ها به عنوان نهادی اجتماعی-دینی نقش مهمی در تاریخ اندونزی ایفا کردهاند.
#اسلام_در_اندونزی https://eitaa.com/icsa_ac
💠 ولی سونگو
🔸
🔸 اولیاي نه گانه که به آنها ولی سونگو wali songo گویند، نخستین بـار اسـلام را در مناطق مختلف جزیره جاوه منتشر کرده اند. اینان عمـدتاً از عرفـا و متصـوفه بـوده انـد. هفت تن آنان از سادات بودند و دو تن دیگر نیـز غیـر سـید و متـأثر از اندیشههاي عرفانی بودند.
🔸 توسعه اسلام در جاوه، به ویژه در دوره اولیـای نـهگانـه ، اغلب توسط جریانهاي صوفی صورت پذیرفت. محتواي آمـوزههـاي عرفـانی بـه گونـهای توسط اولیا و داعیان ارائه شد که با پیشزمینههاي ذهنـی ناشـی از تعـالیم معنـاگرای هندوــ بودیسم مغایرت چندانی نداشت. همین انعطافپذیري تصوف بود که رونـد تبلیـغ اسـلام را در مجمع الجزایر نوسانتارا، از طریق همانندسازی فرهنگـی در زنـدگی اجتمـاعی، فرهنگـی، دینی، هنری، ادبیات، آموزش و آداب و رسوم، تسریع مینمود.
#اسلام_در_اندونزی
https://eitaa.com/icsa_ac