و اعمال و عبادات بسیار ارزشمندی در آن وارد شده که می توان گفت، در هیچ شبی اعم از شب قدر یا غیر آن، نیامده است.(۵) این کثرت عبادت و احیای آن شب پرده از راز مهمی بر می دارد و آن عظمت شب نیمه شعبان است.
✅ خواندن نمازهای مخصوص این شب؛ از اعمال بسیار سازنده و نافع در این شب، خواندن نمازهای وارده است. مولود این شب، حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف در مورد نماز می فرماید: *«فما اَرْغَمُ آَنْفَ الشیطان شئٌ افضل من الصلاة»* (۶)؛ «چه کرداری بهتر از نماز، بینی شیطان را به خاک می مالد؟» از نمازهای با فضیلت این شب مبارک عبارت است از: چهار رکعت بین مغرب و عشاء؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «کسی که در شب پانزدهم شعبان میان مغرب و عشاء چهار رکعت نماز بخواند ـ که در هر رکعت سوره حمد را یک مرتبه و سوره توحید را ده بار بخواند و پس از تمام شدن نماز ده بار بگوید «یا ربّ اغفرلنا» و ده بار بگوید «یا ربّ ارحمنا» و ده بار بگوید «یا رب تب علینا» و 21 بار سوره توحید را بخواند و سپس ده بار بگوید «سبحان الذی یحیی الموتی و یمیتُ الاحیاء و هو علی کل شی قدیر ـ خداوند متعال دعایش را مستجاب و حاجاتش را در دنیا و آخرت برآورده و نامه عملش را در قیامت به دست راستش و تا سال آینده در پناه و حفظ و نگهبانی خداوند متعال است(۷)
۱. بحارالانوار، ج 101، ص 103؛ ج 44، ص 286.
۲. اقبال الاعمال، ج 3، ص 320؛ بحارالانوار، ج 98، ص 413.
۳. بحارالانوار، ج 37، ص 52.
۴. اقبال الاعمال، ج 3، ص 354؛ ثواب الاعمال، ص 70.
۵. وسائل الشیعه، ج 3، ص 337، باب 22.
۶. المراقبات، آیت الله ملکی تبریزی، ص 173.
۷. کمال الدین، ج 2، ص 520، بحارالانوار، ج 53، ص 182.
🟠 جرعه | دعوتید به یک جرعه معرفت
👈 با ما همراه باشید: بله | آپارات | ایتا | اینستا | تلگرام | یوتیوب
animation.gif
397K
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
برمهدی و آن هاله نورش صلوات
بر خال لب و جام ظهورش صلوات
بی پرده همه ی انس و ملک می گویند
بر سال و مه و وقت ظهورش صلوات
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
میلاد منجی عالم بشریت ،قطب عالم امکان حضرت حجت ابن الحسن العسکری مبارک باد .
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🟠 جرعه | دعوتید به یک جرعه معرفت
👈 با ما همراه باشید: بله | آپارات | ایتا | اینستا| تلگرام | یوتیوب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چرا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) غايب شد و چرا ما با آن حضرت ارتباط نداريم؟
سؤال مورد نظر را با بيان مقدماتى كه خود آن مقدمات ما را به نتيجه قطعى مى رساند جواب خواهيم داد:
✅ خداوند متعال و پيامبر اسلام(صلى الله عليه و آله) خبر از پيروزى و غلبه دين اسلام بر جميع اديان در پايان تاريخ بشريت داده اند. خداوند در قرآن کریم مى فرمايد: «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»(1)؛ (او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيين ها غالب گرداند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند!).
✅ مصالح بندگان با اختلاف حالات آنها متغير مى شود؛ خداوند متعال امر تدبير امور بندگان و مصلحت آنها را بر عهده گرفته است، عقلشان را كامل كرده و آنها را به انجام اعمال صالح وادار نموده است تا از اين طريق به سعادت برسند. حال اگر مردم به دستورهاى خداوند تمسك كرده و انجام وظيفه كنند، بر خداوند است كه آنها را يارى كند و با اضافه كردن عنايت هايش بر بندگان راه را بر آنها تسهيل و هموار نمايد؛ ولى در صورتى كه مخالف دستورهايش عمل كنند و مرتكب نافرمانى شوند، مصلحت بندگان تغيير مى كند و در نتيجه موقعيت و وضعيت نيز تغيير خواهد كرد؛ خداوند توفيق را از آنان سلب خواهد نمود و در اين هنگام مستحق ملامت و سرزنش مى شوند.
خداوند متعال امامان را يكى پس از ديگرى به سوى مردم فرستاد و هنگامى كه آنان را نافرمانى كرده و به طور وسيع خونشان را ريختند، قضيه برعكس شد و
و مصلحت بر اين تعلق گرفت كه امامِ مردم، غايب و مستور گردد.
🔴 وجود نازنين امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) به عنوان دوازدهمين امام، براى روز موعود در پس پرده غيبت باشد تا در آن هنگام به اذن خداوند براى هدايت بشر ظهور كند.
🟠 جرعه | دعوتید به یک جرعه معرفت
👈 با ما همراه باشید: بله | آپارات | ایتا | اینستا | تلگرام | یوتیوب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 افضل اعمال امت، انتظار فرج است یعنى چه؟ مگرانتظارچیست؟
انتظار ظهور ولىّاللَّهالاعظم(ارواحنافداه)، مگر چه مضمون و چه معنایى در بطن خود دارد که اینقدر داراى فضیلت است؟ یک معناى انحرافى در باب انتظار بود که خوشبختانه امروز از آن فهم و برداشت غلط، اثر چندانى نیست.
🔴 کسانى که مغرض و یا نادان بودند، اینطور به مردم یاد داده بودند که انتظار، یعنى اینکه شما از هر عمل مثبت و از هر اقدام و هر مجاهدت و هر اصلاحى دست بکشید و منتظر بمانید، تا صاحب عصر و زمان، خودش بیاید و اوضاع را اصلاح کند و مفاسد را برطرف نماید!انقلاب، این منطق و معناى غلط و برداشت باطل را، یا کمرنگ کرد و یا از بین برد. پس بحمداللَّه این معنا، امروز در ذهن جامعهى ما نیست.
‼️ اما معناى صحیح انتظار، داراى ابعادى است که توجه به این ابعاد، براى کسى که مىداند در فرهنگ اسلام و شیعه، چهقدر به انتظار اهمیت داده شده، بسیار جالب است.
یک بُعد، این است که انتظار به معناى قانع نشدن به وضع موجود است. «انتظار داریم»، یعنى هرچه خیر و عملِ خوب انجام دادیم و به وجود آمده، کم و غیرکافى است . منتظریم، تا ظرفیت نیکىِ عالم پُر بشود.
❗️یک بُعد دیگر از ابعاد انتظار، دلگرمى مؤمنین نسبت به آینده است. انتظار مؤمن، یعنى اینکه تفکر الهى – این اندیشهى روشنى که وحى بر مردم عرضه کرده است – یک روز سراسر زندگى بشر را فرا خواهد گرفت. یک بُعد انتظار این است که منتظر، با شوق و امید حرکت بکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رجاء و خوف همزمان
‼️عَن اَبی حَمزَةَ الثُّمالیِّ قالَ: قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمَا السَّلامُ:
اُرجُ اللهَ رَجاءً لا یُجَرِّئُکَ عَلى مَعاصیهِ وَ خَفِ اللهَ خَوفا لا یُؤیِسُکَ مِن رَحمَتِهِ.
امام صادق علیهالسّلام میفرماید: آنچنان به خدا امید داشته باش که تو را بر معصیت او گستاخ نسازد، و آنچنان از خدا بترس که تو را از رحمتش ناامید نسازد.
*اُرجُ اللهَ رَجاءً لا یُجَرِّئُکَ عَلى مَعاصیه*
✅ اوّلاً «رجاء» لازم است؛ امید به رحمت الهى، به مغفرت الهى، به عون الهى لازم است -که یکى از گناهان کبیره را «یأس عن رَوحالله» دانستهاند- پس رجاء را همیشه باید داشت یعنى همیشه این ارتباط بین دل شما و خداى شما باید برقرار باشد؛ بدانید که میتوانید از او جلب رحمت کنید، جلب تفضّل کنید؛ این باید باشد، منتها این رجاء و امید، به نحوى نباشد که ما را بر انجام معصیت گستاخ کند. گاهى اوقات جورى با مردم حرف میزنیم یا با خودمان جورى حدیثِ نفْس میکنیم که گویى بهخاطر گلِ روى ائمّه (علیهمالسّلام) خداى متعال ما را هیچ عذاب نخواهد کرد؛ این جرأت دادن و گستاخ کردن به معصیت الهى است؛ این «اغترار بالله» است.
🔴 ما در دعاهایمان در موارد متعدّدى منع شدهایم از مغرور شدن به خدا و اغترار بالله. در صحیفهى سجّادیّه است که: وَ الشَّقاءُ الاَشقى لِمَنِ اغتَرَّ بِکَ ما اَکثَرَ تَصَرُّفَهُ فی عَذابِک، تا آخر این فِقرات که فِقرات تکاندهندهاى است. اغترار بالله صُوَرى دارد که یکى از صورتهاى اغترار بالله این است که انسان هرچه معصیت کند و
و ببیند خداى متعال مجازات نکرد، مغرور بشود، بگوید خدا با ما کارى ندارد. یکى از صُوَر اغترار بالله این است که انسان بدون اینکه وسیلهى تقرّبى پیدا کند و نسبت به خداى متعال [مسیری] در پیش بگیرد، امیدوار باشد بر اینکه بله، خداى متعال ما را [ مجازات نمیکند]؛ [ مثل] مرد رِندِ عرقخورى که اینجورى شعر گفت:
ساقى کوثر نمیدارد دریغ از ما شراب
عیشها خواهیم کرد، اینجا شراب، آنجا شراب
به همین خیال هم باید باشد! یعنى اینجا گناه میکنیم، آنجا هم که دیگر حضرت هست و دست ما را میگیرد! این اغترار بالله است. [ امام صادق (علیهالسّلام)] میفرماید که رجاء تو جورى نباشد که تو را بر معصیت گستاخ کند.
وَ خَفِ اللهَ خَوفا لا یُؤیِسُکَ مِن رَحمَتِه
✅ از آنطرف هم خوف لازم است؛ خوف از خداى متعال لازم است که لازمهى آن، معرفت است؛ کسى که معرفت داشته باشد، خوف پیدا میکند. هرچه معرفت انسان بیشتر باشد، خوف بیشتر است. یک بچّهى دوساله، هیچ خوفى از یک آدم قدرتمند ندارد؛ چون نمیداند، قدرت او را نمیفهمد، اصلاً درک نمیکند، لذا هیچ خوفى هم ندارد؛ یک آدم بزرگتر چرا، میفهمد که این آدم قدرتمند است، باید از او ترسید؛ همچنانکه یک بچّهى کوچک براى یک استاد دانشگاه، براى یک عالِم، براى یک دانشمند، براى یک مرجع تقلید احترامى هم قائل نیست؛ چون نمیفهمد که مقامش چقدر است؛ وقتى بزرگ شد، آنوقت میفهمد که مقام او خیلى بالا است. ما در مقابل پروردگار عالم، خوفمان کم است چون معرفتمان کم است؛ تعظیممان کم است چون معرفتمان کم است، چون عظمت پروردگار را، آن «معدنالعظمه» را -فَتَصِلَ اِلى مَعدِنِ العَظَمَة- درک نکردهایم، نفهمیدهایم، لذا خوفمان کم است، تکریممان کم است، تعظیممان کم است. پس بنابراین خوف لازم است، منتها نباید این خوف بهقدرى باشد که انسان را مأیوس کند؛ اگر جورى شد که انسان یأس پیدا کرد، این [حالت] از یک صفت خوب به یک صفت زشت و بد برمیگردد.۱۳۹۳/۰۲/۰۸
شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه
🟠 جرعه | دعوتید به یک جرعه معرفت
👈 با ما همراه باشید: بله| آپارات | ایتا | اینستا | تلگرام | یوتیوب
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 متهم شدن انقلاب به «دیکتاتوری نعلین»
🔴 انتخابات واقعاً نعمت بزرگی است.این هم از برکات نگاه روشن و عمیق امام بزرگوار ما بود. کسانی در همان زمان بودند که معتقد بودند [وقتی] حکومت اسلامی است، انتخابات لزومی ندارد؛ امام فرمود نه، انتخابات باید باشد و منشأ اثر باشد،مردم تصمیم بگیرند، مردم انتخاب کنند وآنچه مردم میخواهند بشود.
‼️ نتیجهی این سیاست، این شد که مردم در کنار انقلاب و در وسط میدان باقی ماندند و تا امروز بحمدالله باقی ماندهاند؛ چون خود مردمند که دارند انتخاب میکنند، خود مردمند که دارند تصمیم میگیرند.
✅ انتخابات نعمت بزرگی است.
❗️دشمنان ما که حاضرند برای خاطر تشفّی قلبهای سیاه و تاریکشان، شب را روز، و روز را شب جلوه بدهند، کشور را متّهم میکنند به دیکتاتوری و این حرفها. زمان امام (رضواناللهعلیه) هم میگفتند، اوایل انقلاب هم میگفتند: «دیکتاتوری نعلین». نعلین اصلاً قابل دیکتاتوری نیست! طبیعت نعلین طبیعت دیکتاتوری نیست؛ آن طبیعت چکمه است که طبیعت دیکتاتوری است. امام فرمود که ولایت فقیه جلوی دیکتاتوری را میگیرد؛ این فرمایش امام بود و خیلی حرف عمیق و پُرمغزی است؛ واقع قضیّه هم همین است. انتخابات از جملهی چیزهایی است که بحمدالله [در جمهوری اسلامی] هست. ما اینهمه هم انتخابات داشتهایم [امّا] دشمنان ما هم دریغ نکردند از اینکه بگویند اینجا دیکتاتوری است. [درحالیکه] دیکتاتورهای منطقه رفیقهای خودشان هستند و بر سرِ خوان غارت و یغمای ملّتها با هم شریکند و سهیمند، به آنها چیزی نمیگویند
-مثل همین دولتهایی که مشاهده میکنید و میبینید و میدانید- امّا جمهوری اسلامی را متّهم میکنند. اگر انتخابات نبود، این دیگر تهمت نبود [بلکه] واقعیّت میشد؛ یعنی اگر حقیقتاً از مردم این حق گرفته میشد، حرف دشمن راست درمیآمد.
📍بحمدالله این حق به مردم داده شده است، انتخابات هم هست، انتخابات هم بحمدالله آزاد است.
🟠 جرعه | دعوتید به یک جرعه معرفت
👈 با ما همراه باشید: بله | آپارات | ایتا | اینستا | تلگرام |یوتیوب
🔰 منظور از «سنّت هاى الهى» چيست؟
🔶 قرآن در آيه 62 سوره «احزاب»، يكى از سنّت هاى تغيير ناپذير الهى را مسأله ريشه كن كردن توطئه گران با يك حمله عمومى ذكر مى كند كه در امت هاى پيشين نيز بوده است. نظير اين تعبير در مورد ديگرى از قرآن نيز آمده است. از جمله در سوره «احزاب»، آيه 38 بعد از آنكه اجازه شكستن سنت غلط جاهلى را در مورد تحريم «همسر مطلقه پسر خوانده» صادر مى كند، مى فرمايد: براى پيامبر گناه و جرمى نيست كه اوامر الهى را هر چه باشد اجرا كند، سپس مى افزايد: «سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَراً مَقْدُوراً»؛ (در اين، سنت پروردگار است كه در اقوام پيشين و انبياء سلف نيز بوده است و فرمان خدا بر اساس معيارهاى ثابت و تغييرناپذيرى بوده است).
🔷 در سوره «فاطر»، آيه 43 بعد از آنكه اقوام كافر و مجرم را تهديد به هلاكت مى كند مى فرمايد: «فَهَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّةَ الْأَوَّلِينَ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَحْوِيلاً»؛ (آيا آنها انتظار همان سرنوشت شومى را مى كشند كه اقوام نخستين را در برگرفت؟ اما هرگز براى سنت الهى تبديلى نمى يابى و هيچ گاه براى سنت الهى دگرگونى نمى بينى بر سر اينان همان فرود مى آيد كه بر سر آنان آمد!.
♦️ در آيه 85 سوره «غافر» بعد از آنكه تصريح مى كند كه ايمان آوردن كفارِ لجوج، از اقوام پيشين به هنگام مشاهده عذابِ استيصال، مفيد واقع نشد، اضافه مى كند:
«سُنَّة اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ فِي عِبادِهِ وَ خَسِرَ هُنالِكَ الْكافِرُونَ»؛ (اين سنت الهى است كه در گذشته نيز در بندگانش اجرا مى شد و در آنجا كافران گرفتار زيان و خسران شدند).
🔷 و در سوره «فتح»، آيه 23 بعد از آنكه پيروزى مؤمنان و شكست كفار و عدم وجود يار و ياور براى آنها را در جنگها مطرح مى كند مى افزايد: «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً»؛ (اين سنت پروردگار است كه در گذشته نيز بوده و هرگز سنت الهى تغيير نمى پذيرد) .
🔶 و نيز در سوره «اسراء»، آيه 77 هنگامى كه توطئه تبعيد يا نابودى پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم) را بيان مى فرمايد اضافه مى كند: اگر آنها اين كار خود را عملى مى كردند بعد از تو جز مدت كوتاهى باقى نمى ماندند: «سُنَّةَ مَنْ قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِنْ رُسُلِنَا وَ لَا تَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِيلاً»؛ (اين سنت پيامبرانى است كه قبل از تو فرستاديم و هرگز دگرگونى در سنت نمى بينى).
✅ از مجموع اين آيات به خوبى استفاده مى شود كه منظور از «سنت» در اين گونه موارد، قوانين ثابت و اساسى «تكوينى» يا «تشريعى» الهى است كه هرگز دگرگونى در آن روى نمى دهد و به تعبير ديگر، خداوند در عالم تكوين و تشريع، اصول و قوانينى دارد كه همانند قوانين اساسى مرسوم در ميان مردمِ جهان، دستخوش دگرگونى و تغيير نمى شود، اين قوانين هم بر اقوام گذشته حاكم بوده است و هم بر اقوام امروز و آينده حكومت خواهد كرد.
🔴 يارى پيامبران، شكست كفار، لزوم عمل به فرمان هاى الهى هر چند ناخوشايند محيط باشد، عدم فايده توبه به هنگام نزول عذاب الهى و مانند اينها جزء اين سنّت های جاودانى مى باشد.
🟠 جرعه | دعوتید به یک جرعه معرفت
👈 با ما همراه باشید: بله | آپارات | ایتا | اینستا | تلگرام | یوتیوب
🔰 حکمت سنت امتحان و ابتلا چیست؟
🔶 در انسان شناسی قرآن، سلسله قوانینی بر حیات انسانها حکومت میکند که قرآن از آنها به سنتهای الهی تعبیر میکند؛ همان گونه که در عالم طبیعت، قوانینی حاکم است که تخلف از آنها محال است مانند قانون جاذبه. بر حیات فردی و اجتماعی انسانها نیز سلسله قوانینی حکومت میکند که تخلف ناپذیر است.
🔴 شناخت این سنتها برای انسانها، هدایتگر و راهگشاست. از نظر جهان بینی اسلامی عامل هستی، واحد زنده و با شعور بوده و با حیات انسانها در رابطه است. اعمالی که انسان انجام میدهد، در عالم تأثیر گذارده و موجب عکسالعملهایی میشود. ❗️اگر اعمال انسان خوب و مثبت و از سر راستی و درستی باشد، موجب یک سلسله عکسالعمل های خوب از ناحیه مبدأ هستی در زندگی افراد خواهد شد و اگر اعمال انسان منفی و ظلم و فساد و بی عدالتی و دروغ باشد، عامل هستی واکنش منفی از خود نشان خواهد داد. بنابراین این گونه نیست که فرد یا جامعه ای دست به فسق و فجور و یا تبهکاری و قساوت و سنگدلی بزند، اما از هجوم مصائب و بلیات در امان باشد یا فرد و جامعه ای متقی و پرهیزکار و خالص باشد و در عین حال از نعمتهای الهی محروم باشد.
⚠️ باید توجه داشت که حاکمیت سنتهای الهی مغایر آزادی و اراده و اختیار انسانها نیست. از دیدگاه جهان بینی اسلامی هیچ گاه پذیرش سنتهای الهی، به معنای نفی نقش اراده انسان در تغییر جامعه و تاریخ نیست؛ زیرا انسان با اختیار خویش زمینه اجرای سنتهای الهی را فراهم میسازد.
✅ همچنین سنتهای الهی عام و غیر قابل تبدیل و تحویل هستند؛