واقعاً این جور حرف زدن با خدای متعال و عرض حاجت کردن و عرض شوق کردن به حضرت حقّ متعال، چیز خیلی فوقالعادهای است، خیلی عالی است؛ یا این فقرهی «اِلٰهی بِکَ عَلَیکَ اِلّا اَلحَقتَنى بِمَحَلِّ اَهلِ طاعَتِکَ وَ المَثوَى الصّالِحِ مِن مَرضاتِک»؛ یا این فقرهی اوج این دعا که امام (رضوان الله علیه) مکرّر این فقره را در بیاناتشان ذکر میکردند: اِلٰهى هَب لى کَمالَ الاِنقِطاعِ اِلَیکَ وَ اَنِر اَبصارَ قُلوبِنا بِضیاءِ نَظَرِها اِلَیکَ حَتَّى تَخرِقَ اَبصارُ القُلوبِ حُجُبَ النّور. ماها واقعاً چه جوری میتوانیم اینها را بگوییم؟ جلوی ما حجب ظلمانی هم یکی پس از دیگری هست؛ آن وقت درخواست این دعا این است که: حَتّىٰ تَخرِقَ اَبصارُ القُلوبِ حُجُبَ النّور.
خب حالا اینها دیگر یک معالم فوقالعادهای است که خوشا به حال آن کسانی که دسترسی دارند و فهمشان، قلبشان، روحشان آشنای با این مضامین است و درست درک میکند این مفاهیم را؛ خوشا به حالشان! خداوند انشاءالله به ما هم بدهد.
📍 به هر حال این ماه پُربرکتی است و انشاءالله بتوانیم از این ماه هر چه میتوانیم و تا هر جایی که ممکن است استفاده کنیم.۱۴۰۰/۱۲/۱۹
بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
مناجات شعبانیه, ماه شعبان, صلوات شعبانیه
🟠 جرعه | دعوتید به یک جرعه معرفت
👈 با ما همراه باشید: بله | آپارات | ایتا | اینستا | تلگرام | یوتیوب
🔰 گزیدهای از اعمال ماه مبارک شعبان
سیدبنطاووس درباره این ماه میگوید: بدان ماه شعبان ماه عظیمالشأنی است و در آن شبی قرار دارد که خداوند متعال بهسبب مولود آن شب، انوار اسلام و ایمان را نگاه داشته است. در شرف این ماه همین روایت کافی که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آن را برای خود اختیار کرده و هرکه او را در این ماه به روزهداری یاری کند را دعا نموده است: «شَعْبَانَ شَهْرِي، رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِي عَلَی شَهْرِي؛ شعبان ماه من است؛ خداوند بیامرزد کسی را که در این ماه، مرا یاری کند»
🔴 اعمال ماه شعبان:
✅ روزه در این ماه؛ هر مقدار که در توان شخص بود. بهویژه در روز نخست این ماه. در روایت است که پیامبر صلیاللهعلیهوآله [جز رمضان] هیچ ماهی را کامل روزه نمیگرفت، مگر ماه شعبان را.
✅ دادن صدقه؛ در روایت است هر که در ماه شعبان صدقهای بدهد، خدا آن را میپرورد تا در قیامت آن را که بهاندازه کوه احد شده است، به او برگرداند.
✅ استغفار. در روایت است هرکه در شعبان هفتاد بار استغفار کند، خداوند گناهان او را میبخشد، اگرچه به تعداد ستارگان آسمان باشد. در روایتی دیگر آمده است در هر روز شعبان، هفتاد بار این استغفار را بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ؛ آمرزش می طلبم از خدایی که معبودی جز او نیست؛ او که زنده و پاینده، بخشنده و مهربان است و به سوی او باز میگردم».
✅ گفتن این ذکر در کل ماه شعبان به تعداد هزار بار: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا نَعْبُدُ إِلَّا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ معبودى جز خدا نيست، و جز او را نمیپرستيم درحالیكه عبادت را براى او خالص مىكنيم، اگرچه مشركان را خوش نيايد».
✅ خواندن صلوات شعبانیه در هنگام ظهر و اذان در هر روز.
🟠 جرعه | دعوتید به یک جرعه معرفت
👈 با ما همراه باشید: بله | آپارات | ایتا | اینستا | تلگرام | یوتیوب
🔰 فرج شخصی و عمومی در بیان آیت الله بهجت
🔴 [فرج، دو نوع است] فرج عمومی یا فرج خصوصی. ممکن است کسی مبتلا [به بیماری یا گرفتاری] است [و فرج خصوصی برای او اتفاق بیافتد]. حضرت حجت از اینکه در قضای حاجت [مؤمن] و نجات او از بلیات (بلاها) سعی کند ممنوع نیست. الی ماشاالله دیده شده که شیعه را در وقتی که راه دیگری نبوده است، نجات دادهاند. این [فرج] ظاهرا شخصی و خصوصی است، و الا [فرج] عمومی همان است که برای همه ظاهر میشود.
‼️ بله! یک چیزی هست که انسان باید ملتفت باشد که او همیشه حاضر است. او ما را میبیند، ما او را نمیبینیم. نعوذبالله نعوذبالله [مثل این که] شیطان ما را میبیند [ولی] ما او را نمیبینیم. این که [امام زمان عجل الله فرجه الشریف] «عین الله الناظره و اذنه الواعیه و یده الباسطه؛ چشم بینای خدا و گوش شنوای الهی و دست توانمند خدا» است [یعنی] قطعاً این صحبتی که ما میکنیم او جلوتر از ما میشنود. این مسافت بین سامع و متکلم فرق [و فاصله] دارد [اما] ایشان [برای شنیدن کلام] قطع مسافت نمیکند، [بلکه] کلام ما را جلوتر از همه ما میشنود، چه [از سوی] متکلم باشد چه مستمع. جلوتر از مستمعین میشنود. اگر ما این را بدانیم حیا میکنیم از معصیت، حیا میکنیم از غفلت!
🟠 جرعه | دعوتید به یک جرعه معرفت
👈 با ما همراه باشید: بله | آپارات | ایتا | اینستا | تلگرام | یوتیوب
16.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فضایل شب نیمه شعبان
جبرییل امین علیه السلام در معرفی فضیلت شب نیمه شعبان به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم عرض می کند: «این شبی است که درهای آسمان و درهای رحمت، خشنودی خدا، آمرزش گناهان، فضل و احسان، توبه، نعمت، جود و بخشش باز است و خداوند تبارک و تعالی از بندگان در این شب به عدد موها و کرک های چارپایان می آمرزد ـ نشان از بخشیده شدگان».(۱)
افق فضیلت شب نیمه شعبان در تشبیه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نمایان شده است. ایشان می فرمایند: «علی بن ابیطالب علیه السلام فی آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم کافضل ایام شعبان و لیالیه نصفه و یومه؛ امیرمؤمنان در میان اهل بیت چه فضیلتی دارد؟ همان فضیلت را شب و روز نیمه شعبان نسبت به سایر ایام دارد.» (۲)
🔴 این شب یکی از چهار شبی است که روایات زیادی درباره احیای آن به عبادت وارد شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «من احیا لیلة العید و لیلة النصف من شعبان لم یمت قلبه یوم تموت القلوب؛ هر کس این شب و شب عید فطر را زنده نگه دارد، در روزی که قلب ها می میرد، قلب او زنده است.»(۳)
‼️ اعمال مختص شب نیمه شعبان
✅ غسل؛ امام صادق علیه السلام در این
خصوص می فرمایند: «... این غسل باعث تخفیف گناهان و جلب رحمت الهی میشود».(۴)
✅ احیای این شب گرانقدر؛ از آنجا که عظمت این شب، بعد از شب قدر قرار دارد. لذا زنده نگه داشتن این شب و عبادت در آن، از وظایف اصلی منتظرانش می باشد. صاحب المراقبات درباره این شب می گوید: از شبهایی است که تاکید بر زنده نگه داشتن آن شده و
و اعمال و عبادات بسیار ارزشمندی در آن وارد شده که می توان گفت، در هیچ شبی اعم از شب قدر یا غیر آن، نیامده است.(۵) این کثرت عبادت و احیای آن شب پرده از راز مهمی بر می دارد و آن عظمت شب نیمه شعبان است.
✅ خواندن نمازهای مخصوص این شب؛ از اعمال بسیار سازنده و نافع در این شب، خواندن نمازهای وارده است. مولود این شب، حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف در مورد نماز می فرماید: *«فما اَرْغَمُ آَنْفَ الشیطان شئٌ افضل من الصلاة»* (۶)؛ «چه کرداری بهتر از نماز، بینی شیطان را به خاک می مالد؟» از نمازهای با فضیلت این شب مبارک عبارت است از: چهار رکعت بین مغرب و عشاء؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «کسی که در شب پانزدهم شعبان میان مغرب و عشاء چهار رکعت نماز بخواند ـ که در هر رکعت سوره حمد را یک مرتبه و سوره توحید را ده بار بخواند و پس از تمام شدن نماز ده بار بگوید «یا ربّ اغفرلنا» و ده بار بگوید «یا ربّ ارحمنا» و ده بار بگوید «یا رب تب علینا» و 21 بار سوره توحید را بخواند و سپس ده بار بگوید «سبحان الذی یحیی الموتی و یمیتُ الاحیاء و هو علی کل شی قدیر ـ خداوند متعال دعایش را مستجاب و حاجاتش را در دنیا و آخرت برآورده و نامه عملش را در قیامت به دست راستش و تا سال آینده در پناه و حفظ و نگهبانی خداوند متعال است(۷)
۱. بحارالانوار، ج 101، ص 103؛ ج 44، ص 286.
۲. اقبال الاعمال، ج 3، ص 320؛ بحارالانوار، ج 98، ص 413.
۳. بحارالانوار، ج 37، ص 52.
۴. اقبال الاعمال، ج 3، ص 354؛ ثواب الاعمال، ص 70.
۵. وسائل الشیعه، ج 3، ص 337، باب 22.
۶. المراقبات، آیت الله ملکی تبریزی، ص 173.
۷. کمال الدین، ج 2، ص 520، بحارالانوار، ج 53، ص 182.
🟠 جرعه | دعوتید به یک جرعه معرفت
👈 با ما همراه باشید: بله | آپارات | ایتا | اینستا | تلگرام | یوتیوب
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
برمهدی و آن هاله نورش صلوات
بر خال لب و جام ظهورش صلوات
بی پرده همه ی انس و ملک می گویند
بر سال و مه و وقت ظهورش صلوات
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
میلاد منجی عالم بشریت ،قطب عالم امکان حضرت حجت ابن الحسن العسکری مبارک باد .
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🟠 جرعه | دعوتید به یک جرعه معرفت
👈 با ما همراه باشید: بله | آپارات | ایتا | اینستا| تلگرام | یوتیوب
🔰 چرا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) غايب شد و چرا ما با آن حضرت ارتباط نداريم؟
سؤال مورد نظر را با بيان مقدماتى كه خود آن مقدمات ما را به نتيجه قطعى مى رساند جواب خواهيم داد:
✅ خداوند متعال و پيامبر اسلام(صلى الله عليه و آله) خبر از پيروزى و غلبه دين اسلام بر جميع اديان در پايان تاريخ بشريت داده اند. خداوند در قرآن کریم مى فرمايد: «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»(1)؛ (او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيين ها غالب گرداند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند!).
✅ مصالح بندگان با اختلاف حالات آنها متغير مى شود؛ خداوند متعال امر تدبير امور بندگان و مصلحت آنها را بر عهده گرفته است، عقلشان را كامل كرده و آنها را به انجام اعمال صالح وادار نموده است تا از اين طريق به سعادت برسند. حال اگر مردم به دستورهاى خداوند تمسك كرده و انجام وظيفه كنند، بر خداوند است كه آنها را يارى كند و با اضافه كردن عنايت هايش بر بندگان راه را بر آنها تسهيل و هموار نمايد؛ ولى در صورتى كه مخالف دستورهايش عمل كنند و مرتكب نافرمانى شوند، مصلحت بندگان تغيير مى كند و در نتيجه موقعيت و وضعيت نيز تغيير خواهد كرد؛ خداوند توفيق را از آنان سلب خواهد نمود و در اين هنگام مستحق ملامت و سرزنش مى شوند.
خداوند متعال امامان را يكى پس از ديگرى به سوى مردم فرستاد و هنگامى كه آنان را نافرمانى كرده و به طور وسيع خونشان را ريختند، قضيه برعكس شد و
و مصلحت بر اين تعلق گرفت كه امامِ مردم، غايب و مستور گردد.
🔴 وجود نازنين امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) به عنوان دوازدهمين امام، براى روز موعود در پس پرده غيبت باشد تا در آن هنگام به اذن خداوند براى هدايت بشر ظهور كند.
🟠 جرعه | دعوتید به یک جرعه معرفت
👈 با ما همراه باشید: بله | آپارات | ایتا | اینستا | تلگرام | یوتیوب
🔰 افضل اعمال امت، انتظار فرج است یعنى چه؟ مگرانتظارچیست؟
انتظار ظهور ولىّاللَّهالاعظم(ارواحنافداه)، مگر چه مضمون و چه معنایى در بطن خود دارد که اینقدر داراى فضیلت است؟ یک معناى انحرافى در باب انتظار بود که خوشبختانه امروز از آن فهم و برداشت غلط، اثر چندانى نیست.
🔴 کسانى که مغرض و یا نادان بودند، اینطور به مردم یاد داده بودند که انتظار، یعنى اینکه شما از هر عمل مثبت و از هر اقدام و هر مجاهدت و هر اصلاحى دست بکشید و منتظر بمانید، تا صاحب عصر و زمان، خودش بیاید و اوضاع را اصلاح کند و مفاسد را برطرف نماید!انقلاب، این منطق و معناى غلط و برداشت باطل را، یا کمرنگ کرد و یا از بین برد. پس بحمداللَّه این معنا، امروز در ذهن جامعهى ما نیست.
‼️ اما معناى صحیح انتظار، داراى ابعادى است که توجه به این ابعاد، براى کسى که مىداند در فرهنگ اسلام و شیعه، چهقدر به انتظار اهمیت داده شده، بسیار جالب است.
یک بُعد، این است که انتظار به معناى قانع نشدن به وضع موجود است. «انتظار داریم»، یعنى هرچه خیر و عملِ خوب انجام دادیم و به وجود آمده، کم و غیرکافى است . منتظریم، تا ظرفیت نیکىِ عالم پُر بشود.
❗️یک بُعد دیگر از ابعاد انتظار، دلگرمى مؤمنین نسبت به آینده است. انتظار مؤمن، یعنى اینکه تفکر الهى – این اندیشهى روشنى که وحى بر مردم عرضه کرده است – یک روز سراسر زندگى بشر را فرا خواهد گرفت. یک بُعد انتظار این است که منتظر، با شوق و امید حرکت بکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
20.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 رجاء و خوف همزمان
‼️عَن اَبی حَمزَةَ الثُّمالیِّ قالَ: قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمَا السَّلامُ:
اُرجُ اللهَ رَجاءً لا یُجَرِّئُکَ عَلى مَعاصیهِ وَ خَفِ اللهَ خَوفا لا یُؤیِسُکَ مِن رَحمَتِهِ.
امام صادق علیهالسّلام میفرماید: آنچنان به خدا امید داشته باش که تو را بر معصیت او گستاخ نسازد، و آنچنان از خدا بترس که تو را از رحمتش ناامید نسازد.
*اُرجُ اللهَ رَجاءً لا یُجَرِّئُکَ عَلى مَعاصیه*
✅ اوّلاً «رجاء» لازم است؛ امید به رحمت الهى، به مغفرت الهى، به عون الهى لازم است -که یکى از گناهان کبیره را «یأس عن رَوحالله» دانستهاند- پس رجاء را همیشه باید داشت یعنى همیشه این ارتباط بین دل شما و خداى شما باید برقرار باشد؛ بدانید که میتوانید از او جلب رحمت کنید، جلب تفضّل کنید؛ این باید باشد، منتها این رجاء و امید، به نحوى نباشد که ما را بر انجام معصیت گستاخ کند. گاهى اوقات جورى با مردم حرف میزنیم یا با خودمان جورى حدیثِ نفْس میکنیم که گویى بهخاطر گلِ روى ائمّه (علیهمالسّلام) خداى متعال ما را هیچ عذاب نخواهد کرد؛ این جرأت دادن و گستاخ کردن به معصیت الهى است؛ این «اغترار بالله» است.
🔴 ما در دعاهایمان در موارد متعدّدى منع شدهایم از مغرور شدن به خدا و اغترار بالله. در صحیفهى سجّادیّه است که: وَ الشَّقاءُ الاَشقى لِمَنِ اغتَرَّ بِکَ ما اَکثَرَ تَصَرُّفَهُ فی عَذابِک، تا آخر این فِقرات که فِقرات تکاندهندهاى است. اغترار بالله صُوَرى دارد که یکى از صورتهاى اغترار بالله این است که انسان هرچه معصیت کند و
و ببیند خداى متعال مجازات نکرد، مغرور بشود، بگوید خدا با ما کارى ندارد. یکى از صُوَر اغترار بالله این است که انسان بدون اینکه وسیلهى تقرّبى پیدا کند و نسبت به خداى متعال [مسیری] در پیش بگیرد، امیدوار باشد بر اینکه بله، خداى متعال ما را [ مجازات نمیکند]؛ [ مثل] مرد رِندِ عرقخورى که اینجورى شعر گفت:
ساقى کوثر نمیدارد دریغ از ما شراب
عیشها خواهیم کرد، اینجا شراب، آنجا شراب
به همین خیال هم باید باشد! یعنى اینجا گناه میکنیم، آنجا هم که دیگر حضرت هست و دست ما را میگیرد! این اغترار بالله است. [ امام صادق (علیهالسّلام)] میفرماید که رجاء تو جورى نباشد که تو را بر معصیت گستاخ کند.
وَ خَفِ اللهَ خَوفا لا یُؤیِسُکَ مِن رَحمَتِه
✅ از آنطرف هم خوف لازم است؛ خوف از خداى متعال لازم است که لازمهى آن، معرفت است؛ کسى که معرفت داشته باشد، خوف پیدا میکند. هرچه معرفت انسان بیشتر باشد، خوف بیشتر است. یک بچّهى دوساله، هیچ خوفى از یک آدم قدرتمند ندارد؛ چون نمیداند، قدرت او را نمیفهمد، اصلاً درک نمیکند، لذا هیچ خوفى هم ندارد؛ یک آدم بزرگتر چرا، میفهمد که این آدم قدرتمند است، باید از او ترسید؛ همچنانکه یک بچّهى کوچک براى یک استاد دانشگاه، براى یک عالِم، براى یک دانشمند، براى یک مرجع تقلید احترامى هم قائل نیست؛ چون نمیفهمد که مقامش چقدر است؛ وقتى بزرگ شد، آنوقت میفهمد که مقام او خیلى بالا است. ما در مقابل پروردگار عالم، خوفمان کم است چون معرفتمان کم است؛ تعظیممان کم است چون معرفتمان کم است، چون عظمت پروردگار را، آن «معدنالعظمه» را -فَتَصِلَ اِلى مَعدِنِ العَظَمَة- درک نکردهایم، نفهمیدهایم، لذا خوفمان کم است، تکریممان کم است، تعظیممان کم است. پس بنابراین خوف لازم است، منتها نباید این خوف بهقدرى باشد که انسان را مأیوس کند؛ اگر جورى شد که انسان یأس پیدا کرد، این [حالت] از یک صفت خوب به یک صفت زشت و بد برمیگردد.۱۳۹۳/۰۲/۰۸
شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه
🟠 جرعه | دعوتید به یک جرعه معرفت
👈 با ما همراه باشید: بله| آپارات | ایتا | اینستا | تلگرام | یوتیوب
May 11