فحوا | Fahva
راهکارهای بسط و ترویج حلقههای میانی
💠 #حلقههای_میانی جوانانی دغدغهمند و نخبه از دل مردم و کلید به میدان آوردن ظرفیتهای جدید و ایجاد اجماع در جامعه هستند. این حلقهها هم نقش مهمی در تحقق #دولت_اسلامی دارند، ازاینجهت که مطالبهگر، ناظر بر دولت، زبان گویای مشکلات مردم و ارائهدهنده راهکارهای خلاقانه برای حل مسائل هستند؛ هم نقش ویژهای در تحقق #جامعه_اسلامی دارند، به این معنا که الگویی برای تکتک مردم در زمینه #جهاد_مخلصانه در مسیر پیشرفت اسلامی - ایرانی و تحقق آرمانهای بلند الهی هستند. در واقع همان قوه عاقلهای که توانایی هدایت مردم به سمت حل مسائل کشور با رویکرد صحیح را دارند.
♦️ علیرغم گذشت ۴ سال از تأکید رهبری برای تشکیل حلقههای میانی و پیشبرد برخی از مسائل کشور که از عهده دولت و مردم برنمیآید، هنوز اقدامات چشمگیری برای بسط و ترویج این امر نشده و همچنان نمیتوان از فراگیر شدن حلقههای میانی صحبت کرد. اگرچه نهادهای مختلفی از حلقههای میانی صحبت کردهاند؛ اما اغلب این صحبتها و جلسات در حد الزامات تشکیل این حلقهها مانده و کمتر شاهد ارائه راهکارهایی اجرایی در این مسیر بودهایم.
🔷 حلقههای میانی با میدانداری #جوانان #متعهد و #نخبه و بهدوراز هرگونه وابستگی سازمانی، باید با شناسایی مسائل اصلی، تعیین راهکار حل مسائل و هدایت مردم به سمت اجرای راهکارها، ایجاد دسترسی و تعامل آسان میان مردم و دولت و #شبکهسازی میان جوانانِ نخبۀ متعهد، زمینهها و الزامات تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی را فراهم کند. البته برای تحقق این امر باید مسیر نیل به آن تسهیل و موانع احتمالی نیز برطرف شود. در همین راستا، پیشنهاداتی برای تسهیل بسط و ترویج حلقههای میانی و کاهش موانع پیش رو عنوان میشود:
۱. گفتمانسازی، توسعه دغدغه و بسیج عمومی در راستای تشکیل حلقههای میانی
مسائلی همچون برگزاری نشستها و مناظرات نخبگانی در دانشگاهها و حوزههای علمیه، درخواست از اساتید حوزه و دانشگاه برای توسعه ادبیات این گفتمان و تولید برنامههای رسانهای بهمنظور ایجاد درک میان عموم مردم از چیستی، کارآمدی و اهمیت حلقههای میانی در حل مسائل کشور، مصادیق این راهبرد هستند.
۲. طراحی سازکار تسهیلگری، بسترسازی و حمایت از تشکیل و فعالیت حلقههای میانی
تهیه لایحه قضائی و تصویب قوانین مصونیتبخش و حمایتی از حلقههای میانی، ارائه مشاورههای موردنیاز این گروهها برای بهبود فعالیت، الزام دستگاههای دولتی و حاکمیتی برای حمایت غیرمالی از حلقههای میانی و فعالسازی ظرفیت مساجد در زمینه تقویت نقش مردم در حل مسائل، میتواند در نیل به این هدف مفید باشد.
۳. طراحی سازِکار نقشآفرینی حلقههای میانی در راستای حل مسائل، اداره امور کشور و تحقق دولت اسلامی
ایجاد امکانات آشنایی حلقههای میانی با مسائل ساختاری و نرمافزاری دستگاههای دولتی و حاکمیتی و تدبیر راهکار حل آنها و هماهنگسازی پژوهشکدههای کشور بهمنظور تقسیم کار و کنش هماهنگ در زمینه شناسایی و اولویتبندی مسائل کشور، حلقههای میانی را در مسیر حل مسائل کشور قرار میدهد.
۴. ایجاد زمینههای تعامل مستمر، هماهنگی و همافزایی حلقههای میانی
ایجاد سامانه شبکه حلقههای میانی با هدف ارتباط و تعامل آنها با یکدیگر، تعامل با دولت و تعامل با مردم در زمینه شناسایی مسائل و مشکلات و حمایت از تشکیل حلقههای میانی فرابخشی با مأموریت هدایت، ساماندهی و اتصال حلقههای میانی بخشی، میتواند در راستای این راهبرد انجام شود.
۵. طراحی سازِکار نظارت و بازخوردگیری از عملکرد حلقههای میانی
نحوه فعالیت و میزان رضایت مردم از عملکرد حلقههای میانی نیز باید از طریق ایجاد سامانههایی برای نظارت مردمی سنجیده شده و گزارشی تطبیقی از اقدامات متناسب با دریافتها توسط این حلقهها آماده شود.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
زمانه 10.pdf
26.52M
💠 تحلیلی از پدیدههای فرهنگی روز را در #زمانه بخوانید.
🖇 شماره دهم
🗓 ۲۴ شهریور تا ۱۱ مهرماه ۱۴۰۲
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
🇸🇦این روزها که اخبار توسعۀ #عربستان در حوزۀ اقتصاد، سیاست، فرهنگ، ورزش و... در جهان شهره شده است، بهموازات آن، اخباری دال بر هموارشدن مسیر عادیسازی رابطۀ این کشور با #رژیم_صهیونیستی به گوش میرسد. در واقع سیاستهای نوگرایانه و تحولخواهانۀ محمدبنسلمان، ولیعهد سعودی - که در راستای سند چشمانداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی قابلتفسیر است - عملاً این بازیگر مهم منطقهای را به حرکت در دو مسیر «توسعۀ مدرن» از یک سو و «تلاش برای عادیسازی رابطه با رژیم صهیونیستی» از سوی دیگر سوق داده است.
جوانان سعودی، خوشبین به آینده
🔶نظرسنجی سالانۀ مؤسسۀ «أصداء بي. سي. دبليو» (ASDA’A BCW)، بزرگترین مطالعه در نوع خود از بزرگترین جمعیت آماریِ جهان عرب محسوب میشود که بیش از ۲۰۰ میلیون جوان را شامل شده است. در بخشی از نظرسنجی مذکور، متعلق به سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ که با پرسش از جوانان عربستان انجام شده، بالای ۹۰٪ درصد از جوانان سعودی، ریلگذاری حاکمانشان برای توسعۀ اقتصادی و نیل به عربستانی ثروتمند و توسعهیافته در چشمانداز ۲۰۳۰ را یک ریلگذاری صحیح میدانند.
📈در همین راستا و در بخشی از این نظرسنجی، تقریباً تمامی جوانان سعودیِ شرکتکننده (۹۹٪) ابراز اطمینان کردهاند که چشمانداز ۲۰۳۰، تضمینکنندۀ یک اقتصاد قوی برای کشورشان است. درصد مشابهی از آنها (۹۷٪) نیز معتقدند که روزهای بهتری در آینده پیش رویشان خواهد بود. همچنین ۹۷٪ از این جوانان بر این عقیدهاند که اقتصاد عربستان در مسیر صحیح خود حرکت میکند؛ بهعلاوه آنکه از هر ده شرکتکننده، نُه نفر معتقد است که در مقایسه با والدینش، از زندگی بهتری بهرهمند است.
📊همچنین ۹۸٪ از دختران و پسران عربستانی معتقدند که رهبران این کشور به نظرات آنها اهمیت میدهند و دولت (قوۀ مجریه) سیاستهای مناسبی را برای حل مشکلاتشان اتخاذ میکند؛ از جمله در زمینۀ #کیفیت_آموزش، ایجاد #فرصتهای_شغلی و #رشد_اقتصادی.
کوتاهسخن آنکه در یک برآیند کلی، جوانان دختر و پسرِ عربستانی، نسبت به آیندۀ خود بسیار خوشبیناند.
جوانان سعودی، در شمارِ مخالفترین جوانان منطقه با فرایند عادیسازی
🇵🇸از سوی دیگر، ۹۸٪ جوانان عربستانی، در بخش دیگری از همین نظرسنجی، مخالفت جدی خود را با فرایند #عادیسازی رابطۀ کشورشان با رژیم صهیونیستی ابراز داشتهاند.
بهعبارتدیگر، همان جوانانی که به ریلگذاری توسعۀ مدرن از سوی حاکمانشان بسیار خوشبیناند، با تلاش حاکمانشان برای عادیسازی رابطه با اسرائیل بسیار مخالفاند!
جوانان عربستان، بر سر یک دوراهیِ هویتی
♦️در یک برآیند کلی در خصوص جوانان عربستان، میتوان گفت با نسلی روبهروییم که تلاش دارد دورانی نو برای سرنوشت خود آغاز کند؛ دورانی که احتمالاً در آیندهای نهچندان دور، او را بر سر یک دوراهی پرچالش قرار خواهد داد: «اعتماد به ریلگذاری حاکمانشان برای نیل به توسعهیافتگیِ مدرن» از یک سو و «تلاش دولتشان برای عادیسازی رابطه با اسرائیل» از سوی دیگر. اکنون باید دید مواجهۀ این جوانان و در واقع نسل آیندۀ عربستان با این دوراهی خطیر چه خواهد بود؟ آیا آرمان #قدس_شریف موجب خواهد شد که در صورت تزاحم میان این دوگانه، پایبندی به آرمان #فلسطین را بر توسعهیافتگی متکی بر عادیسازی ترجیح دهند؟ یا اینکه انتخابشان به گونۀ دیگری خواهد بود؟
⚠️اگرچه بهتازگی گفته شده عربستان به دلیل جنایات اخیر رژیم صهیونیستی روند عادیسازی را متوقف کرده، اما صحت این ادعا، پایداری این روند و اینکه صرفاً برای حفظ ظاهر در شرایط فعلی نباشد، محل تردید است.
🖋محمدمهدی سلامی پوریان
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
🔰شاهد موجی از انتشار ویدیوهای مختلف با مضامین حمایت از مردم مظلوم #فلسطین و نقد جنایتگری #رژیم_صهیونیستی و ذات ضدانسانی صهیونیستها هستیم. پراکندگی جغرافیایی کاربرانی که تصاویری از اتفاقات #غزه و مسائل پیرامون آن به اشتراک می گذارند، یا روایاتی که از آنها نقل میکنند حاوی یک درس بسیار مهم است؛ هنوز وجدانهای بیدار در سراسر جهان زندهاند و روزنهای حقیقت میتواند آنها را به سمت خود جذب کند.
🇵🇸عوامل متعددی در بازتاب گسترده وقایع فلسطین دخیل بوده است که بخشی از آن به وسعت و اهمیت ماجرا و بخشی دیگر به نحوه #روایت و بهرهگیری از #ظرفیتهای_رسانهای مربوط میشود. اگر که درگیر بودن جان انسانها در غزه و مظلومیت مردمان آنجا باعث برانگیخته شدن احساسات جهانی شده، انتشار ویدیوهایی از وضعیت زیست مردم در غزه و اشاره همزمان به ذات پلید صهیونیستها و عقبه تاریخی جنایات و رفتار آنها نیز مهم بوده است.
♦️بسیاری از وقایع در #تاریخ_اسلام و همچنین مسائل بنیادی همچون #مهدویت، قابلیت به مراتب بالایی برای همراه ساختن جریان جهانی دارند که به دلیل ضعف در #جهاد_تبیین و عدم بهرهگیری هوشمندانه از ظرفیتهای محتوایی و فنی، به خوبی منتقل نشده است. شاید ماجرای غزه درسی باشد که جهاد تبیین را جدیتر بگیریم، بهتر و دقیقتر بشناسیم و با برنامهریزی و جدیت بیشتری در دستور #کار_فرهنگی کشور قرار دهیم.
🖋علی رسولزاده
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
از مقام خود کناره گرفتند؛ اما کنار غزه ایستادند!
🇵🇸جنگ #غزه و جنایات دامنهدار #صهیونیستها در این جنگ، جهانیان را به واکنشهای اعتراضیِ متعددی واداشت؛ بهنحویکه بهعنوان نمونه، برخی سیاستمداران، روزنامهنگاران یا هنرمندان در اقصینقاط جهان - فارغ از دیانت یا ملیتشان - چاره را در آن دیدند که از مناصب خود استعفا دهند؛ چرا که گمان میکردند سازمان یا نهاد متبوعشان، #شریک_جرم رژیم صهیونیستی بوده و بقای آنها در آن منصب، شراکت در جنایت است.
چند نفر از آنان که برای ایستادن کنار غزه، از پست خود کنار رفتند:
1️⃣ مدیر امور عمومی و کنگرۀ دفتر امور سیاسی و نظامیِ وزارت خارجۀ #آمریکا، در اعتراض به کمکهای نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی، از سِمت خود استعفا داد. جاش پُل، در حساب خود در شبکۀ لینکدین نوشت: «نمیتوانم ادامۀ کار در شغلی را بپذیرم که در قتل غیرنظامیان #فلسطینی سهیم است.»
2️⃣ لارا فریدمن، رئیس بنیاد صلح خاورمیانه (FMEP) - واقع در واشنگتن.دی.سی ـ و از متخصصان سیاست خارجۀ آمریکا در پروندۀ منازعۀ اسرائیل - فلسطین، به سبب همکاری دولت بایدن با دشمنان مردم غزه، از منصب خود کنارهگیری کرد.
3️⃣ بسام بونِنّی، خبرنگار دفتر #بی_بی_سی در شمال آفریقا، پس از پوشش خبری جانبدارانۀ این بنگاه خبرپراکنی به نفع دشمن صهیونیست، از این بنگاه خبری استعفا داد.
4️⃣ لطفي بوشناق، هنرمند تونسی و سفیر حسننیت #سازمان_ملل_متحد، در اعتراض به آنچه که وی «#سکوت_هولناک» این سازمان در قبال جنایات رخداده در حق شهروندان فلسطینی خواند، از این عنوان کناره گرفت.
💠اینها نمونههای کوچکی از رفتارهای نمادینِ آزادیخواهان در سراسر جهان بود که با اقدام بهنگام خود، ایستادن در کنار #مظلوم را به کارکردن - به هر قیمتی - برای ظالم یا حامی او ترجیح دادند.
🖋محمدمهدی سلامی پوریان
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
44.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 فیلم کوتاه «ولد»
🖋️ 🎥 نویسنده و کارگردان: امیرعباس ربیعی
🎞️ باشگاه فیلم سوره
🇵🇸به یاد شهیدان مظلوم #غزه و به امید آزادی کامل #فلسطین
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
زمانه 11.pdf
24.09M
💠 #زمانه را چو نکو بنگری همه پند است...
🖇 شماره یازدهم
🗓 ۱۲ مهرماه تا ۷ آبانماه ۱۴۰۲
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
جهانوطنی و مسئلۀ فلسطین
لزوم همگرایی مردم و حاکمیت در موضوع فلسطین
🇵🇸مرور رخدادهای این روزهای #غزه، نمایانگر چیزی جز مرگ انسانیت و #جنایت علیه بشریت نیست.
♦️واکنش به این مسئله از کشورهای #خاورمیانه فراتر رفته و عملاً به دغدغهای جهانی بدل شده است و در سراسر جهان شاهد موجی از واکنشهای افراد حقیقی و حقوقی هستیم. تاجاییکه برخی برای حمایت از #فلسطین، هزینه نیز میپردازند.
⚠️در این بین اما، برخی واکنشهای جامعه ایرانی نیز قابل تأمل است؛ اشاره به حمایت افراطی جمهوری اسلامی از فلسطینیها و بیتوجهی به مشکلات مردم ایران، مشابهتسازی #حماس با داعش و نیروهای نظامیِ خودسر و اتخاذ موضع مثبت نسبت به رژیم صهیونیستی با انگیزۀ دشمنی با جمهوری اسلامی، از جمله این واکنشها بود.
📊نتایج پیمایشها نشان میدهد حدود ۳۰٪ از مردم #ایران معتقدند که حاکمیت باید مشروعیت #اسرائیل را بپذیرد. این عدد در بازهٔ سنی ۱۵ تا ۳۵ سال چیزی حدود ۴۱٪ ارزیابی شده است.
‼️بر این اساس به نظر میرسد شکاف میان دستگاه حاکم و مردم در حال تعمیق است و کنشگران فرهنگی باید به دنبال چراییهای این شکاف باشند و راهکارهایی برای رفع چنین چالشی ارائه کنند تا در نهایت همگرایی هرچه بیشتر میان مردم ایران و حاکمیت ایجاد شود؛ چراکه اساساً این موضوع فارغ از نگاه سیاسی، بحثی انسانی و فراملیتی است.
🖋متن کامل یادداشت «لزوم همگرایی مردم و حاکمیت در موضوع فلسطین» به قلم علی رسولزاده را در وبگاه فحوا بخوانید.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
دوربینها خاموش!
مظلومیت اصحاب رسانه در جبهۀ ضدصهیونیستی
♦️طبق گزارش #الجزیره، تعداد شهدای رسانه در #فلسطین در طول ۲۲ سال (۲۰۲۲-۲۰۰۰) ۵۵ نفر بوده است؛ در حالی که در جریان حملات اخیر، طی ۲۲ روز نخست، ۳۴ نفر از اصحاب رسانه به شهادت رسیدند که این آمار تا هفتم نوامبر ۲۰۲۳ به ۴۸ نفر رسید.
⚠️در این بین اما بیتفاوتی بعضی رسانههای بینالمللی قابلتوجه است. برای نمونه پس از شهادت عصام عبدالله، #رویترز فقط از کشتهشدن فیلمبردار لبنانی خود ابراز تأسف کرد و از هویت قاتل او حرفی نزد که خشم کاربران لبنانی را برانگیخت.
♦️همچنین کابینۀ #تلآویو پس از حمله به #بیمارستان_المعمدانی، علاوه بر ایجاد اختلال و قطع کردن اینترنت و سایر راههای ارتباطی با غزه، دستور تعطیلی تمامی دفاتر خبرگزاری الجزیره در سرزمینهای اشغالی را با ادعای زیانبار بودن برای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی صادر کرد.
‼️آنچه امروز در #غزه میگذرد، اقیانوسی از جنایت است که نهادهای بینالمللی در مقابلش سکوت کردهاند و تلاش صهیونیستها برای خاموش کردن دوربینها و صدای رسانهها، تنها گوشهای از این اقیانوس است.
🖋 متن کامل این یادداشت را به قلم محمدمهدی سلامی پوریان در وبگاه فحوا بخوانید.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
کارش همه صورتگری
نسبت میان هنر و هوش مصنوعی
💠امروز #هوش_مصنوعی کنار ماست تا کسی در خلق اثر هنری احساس ناتوانی نداشته باشد. دیگر فقط کافی است مفاهیم در قالب واژگان به #ماشین داده شود تا در کمترین زمان ممکن روایتهای مصور متنوعی از آنها بسازد.
🔶تمام توان هوش مصنوعی، صرفاً خلق هنری نیست؛ این الگوریتمها میتوانند سبک هنری جدیدی را بیاموزند و خروجیهای متعددی را #تصویر کنند یا سبک یک اثر را بر اثری دیگر اعمال کنند؛ مثلاً عکسی با سبک نقاشیهای #ونگوگ.
🔷ازطرفی پایگاه داده و سطح دسترسی هوش مصنوعی بهحدی است که میتواند اثری را در سطوح مختلف تحلیل کند و نسخههای غیراصل را تشخیص دهد. اصلاح ایرادات و حتی پیشنهادات هنری گوناگون نیز از دیگر قابلیتهای این ابزار ماشینی است.
🔶همچنین با کمک این ابزار، پروراندن ذوق و خیال، خلق #رؤیا و تصویر کردن #آینده نیز امری در دسترس و ممکن است. تصاویری که احتمالاً این روزها دیده باشید: #غزه یکبار دگر شاد و جوان خواهد شد...
♦️نکتۀ مهم اما شناخت و بهرهگیری آگاهانه از این امکان تکنولوژیک است؛ چراکه ناآشنایی و غفلت از اهمیت چنین حوزههایی، در آیندهای نزدیک موجب از بین رفتن فرصتها و ظرفیتهایی خواهد شد که جبران آنها آسان نیست.
🖋️ متن کامل این یادداشت را به قلم محمدرضا جلالی در وبگاه فحوا بخوانید.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پویانمایی «سکوتی برای کودکان»
🖋️ نویسنده: حسن اسدی
🎬کارگردان: محمدعلی اسدی
#غزه #فلسطین #المعمداني #کودک_کشی
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
همۀ دوربینها خاموش!
بایکوت رسانهای غزه در آیندهای بسیار نزدیک
▪️ با شروع حملههای زمینی پیوسته به #غزه، ابعاد رسانهای این واقعه وارد فاز جدیدی شده است؛ چراکه وایرال شدن ناتوانی ارتش #اسرائیل مقابل یک حزب، عملاً نگرانی خاصی را برای صهیونیسم رقم زده است.
▪️ تاجاییکه اسرائیل در اقدامی عجیب، حتی دیدن محتواهای حامی #حماس را در شبکههای اجتماعی جرمانگاری کرده؛ آن هم با بهانهای موهوم و تکراری: مبارزه با تروریسمی به نام حماس!
▪️ ازطرفی برخی رسانهها، خبرنگاران و بهخصوص فیلمبرداران خود را به دلیل مستندسازی عملیات طوفان الأقصی به نفع قرائت #جبهۀ_مقاومت، تعدیل یا تعلیق کردهاند. سی.ان.ان، رویترز، نیویورک تایمز و آسوشیتد پرس از جمله مجریان چنین حرکت غیرحرفهای و سوگیرانهای علیه جبهۀ ضدصهیونیستی بودهاند.
▪️ اما تلخترین وجه ماجرا آن است که بنا بر اعلام شرکت «جوال»، نخستین اپراتور تلفن همراه فلسطین، به علت اتمام سوخت، همۀ خدمات اینترنتی و مخابراتی غزه از پنجشنبه ۱۶نوامبر متوقف شده و احتمالاً دیگر این بخش از کرۀ زمین در بایکوت رسانهای کامل قرار خواهد گرفت!
🖋 متن کامل این یادداشت را به قلم محمدمهدی سلامی پوریان در وبگاه فحوا بخوانید.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
نوجوان؛ بیگانهای در شهر
استفاده از ظرفیت نوجوانی در حل بحرانها
💠کمپانی 3M سالانه با برگزاری مسابقاتی، سعی در حل علمی برخی مشکلات جامعۀ #آمریکا دارد. از مهمترین آنها، مسابقۀ پژوهشگران #نوجوان است؛ بهطوری که فهرستی از مسائل در اختیار نوجوانان دبیرستانی قرار میگیرد، شرکتکنندگان دورههای آموزشی مشخصی را میگذرانند و ایدههای برتر به مرحلۀ تجاریسازی راه پیدا میکنند. دستآخر نیز هرکدام از ۱۰ فینالیست، هزار دلار و نفر اول ۲۵هزار دلار جایزه میگیرند.
🔶نوجوانی توأمان پرظرفیتترین و پرچالشترین دوران زندگی است؛ چراکه با قرارگیری مقابل امواج گوناگون، #هویت فرد شکل میگیرد و مسیر او مشخص میشود.
🔷در #ایران اما تودۀ ۱۱میلیونی نوجوانان، جنسی از سرگشتگی و غربت را تجربه میکنند و عملاً جایگاهی در مناسبات اجتماعی و نسبتی با مسائل خرد یا کلان جامعه ندارند. به همین دلیل هم بخش مهمی از معضلات فرهنگی و اجتماعی معطوف به نوجوانان است.
🔶باید توجه داشت که بهکارگیری این ظرفیت در ساخت چند سرود و نماهنگ لازم است و اما کافی نیست. در نهایت آنچه میتواند تضمینی برای امروز و آیندۀ ایران و حل مشکلات آن باشد، توجه حداکثری به توانمندی بالقوۀ این گروههای سنی است.
📝 یادداشت مجتبی مؤیدی در نشریۀ زمانه، شمارۀ یازدهم
📷 ایراسوگرافی
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
ثروت یا انسانیت؟
منفعت اقتصادی، انتخاب عربستان در قبال مسئلۀ فلسطین
🔰به تعبیر یک اندیشمند عرب، اعراب از نوعی بیتفاوتی و بهانهجویی تاریخی در قبال مسئلۀ #فلسطین رنج میبرند؛ به خود میگویند: «این نبرد، نبرد من نیست؛ بلکه #حماس بود که جنگ را آغاز کرد!» رفتار دولت #عربستان پس از #طوفان_الأقصی، نمونهای واضح از این بیتفاوتی دول عربی است.
🟠از همان ابتدای تجاوزات وحشیانۀ صهیونیستها به #غزه، درحالیکه رسانههای عربی اخبار میدان جنگ را پوشش میدادند، العربیه دائماً نگران تأثیر جنگ بر بازار نفت و انرژی بود.
🔴در روند عادیسازی روابط با #رژیم_صهیونیستی نیز وضع به همین منوال است: با تشدید حملات این رژیم، عربستان مذاکرات عادیسازی را به تعلیق درآورد؛ اما تعلیقی به وضوح تاکتیکی و موقتی؛ چنانکه عربستان پس از آغاز جنگ نیز به دولت #بایدن اطمینان داده که همچنان به عادیسازی روابط با اسرائیل علاقه دارد.
🟠از سوی دیگر در اوج پویش جهانی تحریم #اسرائیل و کالاهای صهیونیستی، دولت سعودی «#مکدونالدز» را شریک رسمی جشنوارۀ «فصل ریاض» معرفی کرد؛ مکدونالدزی که از آغاز جنگ غزه، میان نظامیان صهیونیست غذای رایگان توزیع میکند!
⚠️همینها کافی است که بگوییم برای عربستان امروزی، منافع اقتصادی از مسئلۀ فلسطین بهمثابه مسئلۀ هویتی جهان اسلام، اولویت بالاتری دارد.
🖋 متن کامل این یادداشت را به قلم محمدمهدی سلامی پوریان در وبگاه فحوا بخوانید.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
زمانه 12.pdf
19.18M
💠 تحلیل پدیدههای فرهنگی روز را در #زمانه بخوانید.
🖇 شماره دوازدهم
🗓 آبان ماه ۱۴۰۲
زمانه را چو نکو بنگری همه پند است...
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی | بله
یکی از هزار تاوان بیسوادی رسانهای
کاهش حمایتگری حداکثری مردم نسبت به فلسطین
▪️ آزادی #فلسطین و مبارزه با #اسرائیل از آرمانهای اصلی جهان #اسلام است که در ایران پس از #انقلاب با جدیت دنبال شد. به همین دلیل نیز اخبار مربوط به این حوزه از بخشهای ثابت رسانههاست.
▪️ اما سؤال اینجاست که آیا در این چهار دهه توانستهایم درست و تأثیرگذار از ابزار #رسانه استفاده کنیم؟! قطعاً با توجه به نگرش بخش قابلتوجهی از بدنۀ جوانان و نوجوانان، پاسخ به این سؤال منفی خواهد بود.
▪️ محدود ماندن فعالیتهای رسانهای به پوشش برخی رویدادهای دلخراش، راهپیمایی روز قدس، حمایت #دولت و ملتهای دیگر همگی از مصادیق بهرهگیری حداقلی از رسانه است؛ بهطوری که ادامۀ همین رویه در این سالها موجب بیتفاوتی و سر شدن مردم نسبت به مسئلۀ فلسطین شده است.
▪️ از سوی دیگر، این تصور نادرست به وجود آمده که ایران سردمدار کمکهای مالی و نظامی به فلسطین است؛ و بنابراین ماندن طبقۀ محروم در #فقر، عقبماندگیهای اقتصادی و پایداری تحریمها نیز از همین حمایتها نشأت میگیرد.
▪️ شاید پیشی گرفتن مردمان لندن و استکهلم از ما در اعتراض به رژیم صهیونیستی و سکوت جامعۀ بینالمللی، نتیجهٔ ادامه پیدا کردن همین کنشگریهای نادرست رسانههای ایرانی است.
📝 یادداشت کامل هدی فردوسیزاده را در نشریۀ #زمانه (شماره ۱۱) بخوانید.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | توئیتر | ویراستی
زخم باز اعتراض و تورم
تهدیدی برای کارزار ۱۴۰۲
🔹در تاریخ پس از #انقلاب، #انتخابات دورۀ یازدهم با مشارکت ۴۲.۵۷درصدی، کمترین میزان مشارکت را به خود اختصاص داده است؛ مسئلهای که زنگ خطری جدی را برای کارزار ۱۴۰۲ به صدا درمیآورد.
🔹فارغ از مباحث گفتمانی، کارآمدی پایین دستگاههای نظام تأثیر بسزایی در فاصله گرفتن مردم از #حاکمیت و به دنبال آن صندوقهای رأی داشته است؛ مسئلهای که در موج اعتراضی آبان۹۸ و انتخابات همان سال هم نمود پیدا کرد.
🔹کارزار اسفند۱۴۰۲ نخستین انتخابات بعد از اغتشاشات ۱۴۰۱ است و بیم آن میرود که همان روند کاهشی مشارکت در انتخابت بار دیگر تکرار شود.
🔹ازطرفی، به نظر میرسد اوضاع بد اقتصادی مسئلۀ مهم دیگری است که بر کم و کیف مشارکت مردمی اثرگذار میگذارد. طبق اعلام مرکز آمار، میانگین #تورم کالاها در ۲سال گذشته بیش از ۱۱۰٪ بوده و موادغذایی با ۱۴۰٪، بیشترین عدد را به خود اختصاص داده است.
🔹کوتاهسخن آنکه بیتوجهی به این دو موضوع اساسی، احتمالاً انتخابات کمرونقتری را در قیاس با ادوار رقم خواهد زد؛ یکی التیام نیافتن آثار منفی موج اعتراضی ۱۴۰۱ و دیگری اوضاع بد معیشتی.
🔹بدیهی است که در صورت رخداد این پیشبینی، چارهاندیشی سخت میشود و به دنبال آن هجمهها علیه مقبولیت حکومت افزایش مییابد. به همین دلیل مادامی که سیگنالهای امیدبخش و ناظر بر تحولات محسوس به بدنۀ جامعه منتقل نشود، نگرانی هرباره از کاهش حضور مردم پای صندوقهای رأی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.
📷داوود قهردار
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | توئیتر | ویراستی
قورباغهات را قورت بده اما گوسفند نباش!
گرایش روزافزون به محتواهای موفقیتمحور
▪️ برگزاری و استقبال از همایشهای #موفقیت در جامعۀ #ایران گویای نکات بسیاری است. در فرهنگ سرمایهداری اینگونه همایشها و کتابها برای قبولاندن هدف خاصی به مخاطب طراحی شدهاند: اگر موفقیتی برایت حاصل نشده، ریشه در خود تو دارد و نه از بیعدالتی #حاکمیت!
▪️ اما در کشور ما مخاطب چنین محتواهایی طبقۀ متوسط به بالای شهری بهویژه پایتختنشیناناند: دقیقاً آنانی که اتفاقاً کامرواتر از اکثریت ۸۰درصدی جامعهاند.
▪️ به راستی سرچشمۀ این #افسردگی و #ناامیدی و احساس نیاز به انگیزه برای ادامه دادن کجاست؟ چه ارتباطی میان استقبال از چنین محتواهایی با میل بالای ما به مهاجرت و میزان بالای ناامیدی نسبت به آینده وجود دارد؟
▪️ اساساً اوضاع حکمرانی و انگارۀ مردم نسبت به آن، چه اندازه در این مقوله مؤثر است؟ میتوان این گرایش را صرفاً به هجمههای فرهنگی و تبعاتشان نسبت داد یا کیفیت و محتوای آموزش عمومی کشور هم در تشدید این تب نقش دارد؟
📝 یادداشت سعید وجدی شعاع را در #زمانه شمارۀ ۱۲ بخوانید.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | توئیتر | ویراستی
آقایان باید درد را علاج کنیم!
نیمنگاهی به تکرارهای ساسی مانکنها
💢دیگر مواجهه با وایرال شدن #موزیک ویدئوهای #ساسی_مانکن به طنز تلخی تبدیل شده است؛ چراکه عیار بسیاری از اقدامات فرهنگی کشور را نشان میدهد.
💢هر بار ابتدا برای برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب، تیزری منتشر و سپس بستۀ کامل آن در بستر #فضای_مجازی فراگیر میشود. بعدتر هم خیلی زود دابسمشهای متعددی است که با همخوانی کودکان و نوجوانان دستبهدست میچرخند.
💢اما جالب اینجاست که در این فرایند تکراری، مرحلهای تکراریتر است؛ همان غافلگیری، ناراحتی و استیصال مسئولان فرهنگی در مواجهه با محتوایی مستهجن که ضدارزش است و مستقیم #فرهنگ ایرانی را هدف قرار داده!
💢ازطرفی قطعاً ترند شدن محتوای امثال ساسیها، به این معناست که ذائقۀ جامعه خریدار چنین محتوایی شده است. اما سؤال اینجاست که آیا در گرایش بخش قابلتوجهی از مردم به چنین محتواهایی، باز هم فقط خود مردم مقصرند؟
💢اما در واقعیت، محتواهای رسمی و غیررسمی دیگر هم چندان بیشباهت به این کلیپها نیستند؛ پس اساساً ذائقۀ مردم به این سمت هدایت شده است.
💢بنابراین در چنین وضعیتی، انتشار موزیک ویدئوهای ساسی مانکن در واقع بهمثابه تبی است که خبر از بیماریهای پنهان بسیاری در تن نحیف فرهنگ جامعۀ ایرانی میدهد. به همین دلیل هم باید به فکر علاجی اساسی باشیم و نه صرفاً فرونشاندن این تبهای زودگذر.
🖋متن کامل علی رسولزاده را در وبگاه فحوا بخوانید.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | توئیتر | ویراستی
اسرائیل؛ دشمن بشر و حجر و شجر
تخریب آثار تاریخی و میراث فرهنگی در غزه
▪️ جنایتهای صهیونیستها در #فلسطین اشغالی فقط به خونریزی خلاصه نمیشود. ما با جنایتکاری روبهرو هستیم که رسانههای عربی، دشمن «البشر و الحجر و الشجر» میخوانندش! تاریخ این تجاوزگری هم فقط محدود به دیروز و امروز نیست؛ آنها دشمنان #تمدن بشریاند!
▪️ مورخ عرب، ولید خالدی، در کتاب «تا فراموش نکنیم» از نابودی کامل ۴۱۸ روستا در فلسطین میگوید؛ اینکه چطور در خلال #جنگ ۱۹۴۸، ساکنان این مناطق ناچار به کوچ اجباری شدند. این روستاها قطعاً بخشی از تمدن بشری را همراه داشتهاند.
▪️ جنگ اخیر #غزه نیز گواهی دیگر بر #جنایت علیه #فرهنگ و بشریت است. به گفتۀ وزارت فرهنگ فلسطین از آغاز بمبارانها تا نیمههای نوامبر، ۵ کتابخانه و انتشارات، ۶ مرکز فرهنگی، بخش گستردهای از بافت تاریخی غزه با ۱۴۶ خانه و عمارت تاریخی از بین رفته است.
▪️ تخریب بسیاری از مساجد، کلیساها، مدارس، بندرها و بازارهای تاریخی و حتی قبرها را هم میتوان به این نابودیها افزود. در این میان بخش مهمی از آرشیو مرکزی ۱۵۰سالۀ شهرداری غزه و موزۀ القراره هم نابود شدند.
▪️ کمی آنطرفتر، ناقوسهای کلیسای سنت پورفیریوس و مأذنههای مسجد كاتبالولاية هم در امان نماندند. درحالیکه این کلیسا جانپناه صدها نفر از آوارگان فلسطینی بود، بمباران شد و بار دیگر خون مسیحیان و مسلمانان در هم آمیخت.
▪️ در این بحبوحه، وزیر میراثِ #اسرائیل، پرتاب #بمب_اتم به نوار غزه را یکی از گزینههای پیش رو معرفی میکند و بر محو غزه از روی زمین تأکید!
▪️ کوتاه سخن آنکه با رژیمی مواجهایم که نهتنها انسانها، بلکه تمدن بشر و حتی منابع طبیعی را هدف قرار داده و تلاش برای نابودی حرث و نسل، فصل مشترک همۀ رفتارهای تکفیرگونۀ آن است.
🖋 آنچه خواندید برشی است از یادداشت محمدمهدی سلامی پوریان در وبگاه فحوا.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | توئیتر | ویراستی