eitaa logo
فحوا | Fahva
186 دنبال‌کننده
308 عکس
11 ویدیو
16 فایل
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی www.ifahva.ir ارتباط با ادمین @Fahva_support شبکه‌های اجتماعی https://zil.ink/fahva
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 برای آبادی زمینی که مال ماست 🔸 ... روز آخر، کارش که تمام شد، افطار شده بود. کنار درخت پر شکوفۀ بادام، جانمازی پهن کرده بود و نماز می‌خواند. برایش افطاری بردم. فهمیدم که بچۀ شهرستان است و چند ماهی است که کارگر یکی از پیمانکارهای شهرداری تهران در حوزۀ فضای سبز شده. خسته نباشید جانانه‌ای گفتم و از کارش حسابی تعریف کردم: «این زمین را آباد کردی.» با لهجۀ جنوبی‌ گفت: «خانه‌ات آباد آقا مهندس» و با لحنی پر از حسرت ادامه داد «کاش این فعلگی را توی دهات خودم کرده بودم و زمین پدری را مفت از دست نمی‌دادم. کاش زمین پدری خودم را آباد کرده بودم. صاحب جدیدش همۀ درخت‌ها را قطع کرده و می‌خواهد پارکینگ بسازد.» این چند جملۀ کوتاه، شد دل‌مشغولی چند روز آیندۀ من. به «جلیل» فکر کردم که احتمالاً باز هم تکه زمین خشک دیگری را به او می‌سپارند تا آبادش کند؛ زمینی که بازهم مال او نبود و باز هم حسرتش برای آبادی زمین پدری بیشتر می‌شد. انگار علاقه به خاک و مثل یک غریزۀ قوی در وجود انسان نهادینه شده و پس از سال‌ها هم نمی‌شود بی‌خیالش شد. انگار آبادی وطن، مثل یک بدهی بزرگ به گردن آدم می‌ماند و تا پرداختش نکند، تا باغچه‌ای که در آن جان گرفته را آباد نکند، آرام نمی‌گیرد. به جلیل‌هایی فکر کردم که زمین و سرزمین پدری‌شان را رها کرده و تا آن سر دنیا به امید زندگی بهتری رفته‌اند و برای آبادی ممالک و دوَلی کار می‌کنند که برخی‌شان شب و روز به دنبال شکست و تحریم و ایرانی هستند. آن‌ها طعم تلخ این بدهی را خوب می‌فهمند و احساس ناتمامی که هرچه باغچۀ اجنبی را آبادتر کنی، حسرت آبادی زمین پدری بیشتر به دلت می‌ماند؛ حتی پس از سال‌ها کار و زحمت، نمی‌توانی بگویی که خانه‌ام را آباد کرده‌ام. تو هرگز نمی‌توانی زمینی را که متعلق به آن نیستی، «خانه» بخوانی. 🖋 به قلم مجتبی مویدی 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی @ifahva_ir
نگاهی به شاخص مقاصد گردشگری رمضان 🔸 در میان مسلمانان جهان، ایدۀ در ماه مبارک ، اساساً هوادار چندانی ندارد؛ بلکه مسلمانان در تمامی کشورهای اسلامی ترجیح می‌دهند ماه خدا را در وطن خود سپری کنند. 🔸 بااین‌حال، برخی محافل در کشورهای اسلامی در تلاش‌اند تا ضمن مراعات شرایط روزه‌داری، مشوّق‌هایی را برای جذب گردشگرانِ مسلمان به سایر شهرها و کشورهای اسلامی تدارک ببینند. یکی از شاخص‌هایی که این ایده را با اعداد و ارقام توصیف می‌کند، شاخص «مقاصد [گردشگری] رمضان» یا همان Ramadan Destination Index (RDI) است. این شاخص به روزه‌دارانی که قصد سفر به سایر کشورهای اسلامی را دارند، کمک می‌کند تا بهتر بتوانند مقصد مسافرتی خود را انتخاب کنند. 🔸 این شاخص، - اعم از عربی و غیرعربی - را بر اساس چندین مؤلفه رتبه‌بندی می‌کند (بر اساس آمار ۲۰۲۲): • مدت‌زمان روزه‌داری • میزان گرمی هوا • میزان سهولت انجام روزه و سایر عبادات اسلامی • برآورد میزان [تنظیم‌گری] دولت در امور مربوط به روزه‌داری و تعظیم رمضان 🔸 براین‌اساس کشورهای مالزی، ترکیه و اندونزی در رتبه‌های اول تا سوم جای گرفته‌اند؛ بدین معنا که این کشورها، بهترین مقصد گردشگری رمضانی محسوب می‌شوند. در این فهرست، کشورمان نیز با دارابودن رتبۀ ششم، جایگاه نسبتاً خوبی را از آن خود کرده است. نکتۀ جالب‌توجه دراین‌بین آن است که رتبه‌های برتر این فهرست، تماماً از آنِ کشورهای اسلامی غیرعربی است؛ به‌نحوی‌که تقریباً تمامی کشورهای عربی در رتبه‌های پایین‌تر جای گرفته‌اند. 🔸 لازم به یادآوری است کشور عربستان و مشخصاً دو شهر زیارتی مکه و مدینه، از این رتبه‌بندی مستثنا هستند؛ چرا که از دیدگاه برخی فقها، روزه‌گرفتن مسافر در این دو شهر در هر شرایطی مجاز است؛ لذا این دو شهر از دایرۀ این رتبه‌بندی خارج‌اند. 🔸 در انتها باید به این مسئله توجه داشت که این سنخِ گردشگری، نظر به رتبۀ مطلوب کشورمان، می‌تواند در کانون توجهِ سیاست‌های گردشگریِ ج.ا.ا. قرار گیرد. به‌ویژه که کشورمان به سبب مراعات بسیاری از شاخصه‌های دینی در قیاس با حتی سایر کشورهای اسلامی (مثلاً ممنوعیت مطلق شُرب خمر)، می‌تواند برای روزه‌داران مسلمان خارجی جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد. 🖋 به قلم محمدمهدی سلامی 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی @ifahva_ir
از دریچۀ ایکس: تحلیل توییت‌های مربوط به ماجرای درمانگاه قم ▪️ گاهی میزان توجه افکار عمومی به برخی رویدادها به‌قدری زیاد است که برای صحبت از آن کافی است به کلیدواژه‌ای از آن ماجرا اشاره شود؛ مانند اتفاقات «درمانگاه قم». ▪️ در این گزارش سعی داریم با بازنمایی واکنش‌های کاربران فارسی به ماجرای درمانگاه قم، واکنش مردم به اتفاقات مشابه را پیش‌بینی کنیم. برای این منظور، کلیدواژه‌های پرتکرار با رصد انسانی استخراج شده و سپس داده‌کاوی و تحلیل شده است. البته قطعاً داده‌های به‌دست‌آمده و تحلیل پیش رو، همۀ جامعۀ ایرانی را نمایندگی نمی‌کند. ▪️ بررسی مضامین این توییت‌ها، از احساس منفی و انتقادی کاربران نسبت به فرد روحانی حکایت دارد. حدود ۶۷٪ از محتوای منتشر شده دربارۀ ماجرای شامل موارد: «محکوم‌کردن فرد روحانی و انتقاد شدید از او»، «حمایت و ستایش خانمی که با فرد روحانی درگیر شد»، «درخواست مجازات فرد روحانی» و همچنین «انتقاد از بی‌تفاوتی مردم حاضردرصحنه» بوده است. می‌توان پیش‌بینی کرد که این نگرش در حوزۀ کنشگری آن‌ها نیز نمود پیدا کند. ▪️ حدود ۲۱٪ از توییت‌های تحلیل شده، مضمون «خشم نسبت به حکومت» و «شماتت اسلام، روحانیت و حکومت» دارند و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی و مفاهیم اسلامی را دلیل بروز چنین اتفاقاتی می‌دانند. ▪️ حدوداً ۱۳٪ از محتواها نیز جهت‌گیری چندانی ندارند و با «به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط»، اشاره به لزوم «بحث و تحقیق بیشتر» و همچنین «ابراز ناامیدی و سرخوردگی» از شرایط اجتماعی و سیاسی کشور، واکنش نشان داده بودند. ▪️ برخی نیز با حمایت از فرد روحانی، تلاش او برای امربه‌معروف را ستوده بودند که فراوانی این محتواها کمتر از ۰.۵٪ بوده است. ▪️ بازتاب حوادث جامعه در دیدگاه بخش قابل‌توجهی از مردم نسبت به مسائل مختلف را روشن می‌کند و می‌تواند در امر سیاست‌گذاری مفید واقع شود. در اتفاقات درمانگاه قم مشخص شد که دیدگاه‌ها در مواجهه با امربه‌معروف در چنین شرایطی چه خواهد بود و نسبت به برخورد با بی‌حجابی چه دیدگاه‌ها و کلیشه‌هایی در اذهان وجود دارد. 🖋 برشی از یادداشت علی رسول‌زاده در سایت فحوا 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی @ifahva_ir
فحوا | Fahva
از دریچۀ ایکس: تحلیل توییت‌های مربوط به ماجرای درمانگاه قم ▪️ گاهی میزان توجه افکار عمومی به برخی ر
‼️ نظرسنجی به نظر شما مهم‌ترین عامل این پدیده چیست؟ ۱. نگاه تحقیرآمیز بعضی گروه‌های اجتماعی و سیاسی به مردم ۲. غیرت دینی ۳. زیست جدا و با فاصله از مردم ۴. نگاه تبعیض‌آمیز برخی سیاست‌مداران به مردم لینک شرکت در نظرسنجی: https://EitaaBot.ir/poll/8em2jr @ifahva_ir
زمانه 15.pdf
16.02M
💠 را چو نکو بنگری همه پند است... 🖇 شماره پانزدهم 🗓 تحلیلی بر پدیده‌های فرهنگی بهمن و اسفند ۱۴۰۲ : زمانـه به مسائلی می‌پردازد که لایه‌هایی عمیق و پنهان دارند و عمدتاً از نگاه رسانه‌های روزمره دور می‌مانند. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی @ifahva_ir
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✊🏻 مقاومت در قلب نیویورک 🇵🇸 شعار جوانان آمریکایی حامی در متروی نیویورک... 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی @ifahva_ir
🟣 آنچه در زمانهٔ فحوا گذشت: ... بازخوانی آماری و موضوعی نشریه‌های در سال ۱۴۰۲ 📊 سری اول | مرور آماری : زمانـه را چو نگو بنگری همه پند است... ❗️عکس‌ها را از بالا و از چپ به راست دنبال کنید. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی سایت | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی @ifahva_ir