eitaa logo
«مسعا» | مرکز مطالعات سیاست‌گذاری علوم انسانی-اسلامی
199 دنبال‌کننده
117 عکس
18 ویدیو
14 فایل
ارتباط با ادمین @projectsystem ihisps.ir Institute for Humanities–Islamic Sciences Policy Studies
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔سلام علیکم وقت به خیر، بنده طلبه و دانشجوی دکتری مدرسی مبانی نظری هستم، یه سوالی برام پیش آمد که شما چرا نمیخواهید هیات علمی بشید؟ چون هیات علمی شدن هدف خیلی هاست، و اگر مساله خاصی در این هست بفرمایید که شاید بنده هم تغییر هدف بدم. ممنون Dr rostamikia: سلام و احترام ▫️حداقل سه چهار سالی هست که در حال مقاومت برای هیات علمی شدن هستم و احساس می کنم هیات علمی شدن طلاب را سرکوب می کند. دوست دارم اگر زمانی مجبور به پذیرش هم شدم به این شرط هیات علمی بشم که خودم را به ثمر برسانم. ▫️ساعت ها پای درد هیات علمی ها نشستم که چطور دانشگاه و پژوهشگاه ها آن ها را از مسیر خود جدا کرده یا حرکت شان را کند کرده است. ▫️تا کنون هیات علمی نشدم چون دوست داشتم پژوهش هایم از گزند تحریف ارزیابان و معاونت ها و گروه های علمی در امان بماند. ▫️هیات علمی را شیوه ای برای مهار استعدادها می بینم نه پرورش آن و شاید این تا حدودی به جامعه علمی محافظه کارمان برگردد ولی هیات علمی شدن را فعلا به صلاح نمی بینم ▫️تا کنون هیات علمی نشدم چون همیشه هراس این را داشته ام که برای ارتقا رتبه، ارتباطم و راهنماییم برای طلاب و دانشجویان مشروط شود ▫️از سوی ديگر روند آینده نشان می دهد جریان علم از آکادمی خارج شده و در شرکت ها و موسسات تجاری دنبال خواهد شد. هیات علمی ها به نظر می رسد در آینده نزدیک جزو کسادترین شغل های تاریخ بشوند ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
می‌فرماید: حوزه و وزارت علوم، نمی‌خواهد فکری برای پژوهشگران مستقل کند؟ علی: حوزه و وزارتخانه نباید فکری کنند، چون این افراد، خارج از جریان آب رسمی قدم می‌زنند. آن‌ها مخالف تفکر رسوب‌یافته هستند و نباید دیده‌شوند. چون اگر دیده شوند، خانه‌ی ما را آب می‌برد! مشتری ما را می‌برند! دَک و پُز ما از بین می‌برد! دژ محکم و خانه‌امن دور ما سوراخ می‌شود! @ihispsir
اضافه کنم: اگر آدم ملّایی در میدان علم حضور دارد و خودش آنقدر خلاقیت دارد که یک بساطی پهن کند و چند نفری را جذب دُکانش کند، چرا باید داغ بردگی پاساژهای مندرس و فاسد را به جان بخرد؟ اگر کسی بتواند نیاز مالی و بیمه‌ای اش را تامین کند و خودش جوشش کار علمی داشته باشد (بنویسد، بخواند، بگوید، منتشر کند، خودش را در معرض نقد قرار دهد، در اتمسفر میدان علم حضور داشته باشد)، چرا سر سالمش را دستمال ببند؟ دوره هیئت‌علمی شدن گذشته؛ چنانکه دوره اسب‌سواری گذشته. دیری نیست که نقش هیئت‌علمی‌شدن را مثل اسب، فقط اطراف سواحل خزر و دور میدان نقش جهان خواهیم دید؛ این چیزی است که کلان‌روندهای عرصه علم به وضوح نشان می‌دهند. البته واقعا سخت است، دور ریختن تصور شیک و باپرستیژ هیئت‌علمی‌شدن را (تصوری که یک آدم میدان علم، حداقل ۱۵سال آن را در ذهنش پرورانده)؛ همانقدر که برای پدرومادرهای نسل قبل، سخت بود تصور اینکه شغل باپرستیژی غیر از کارمندشدن هم وجود دارد!! @ihispsir
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 نسل سوم : آیت الله شهید محمد حسینی بهشتی 🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر در ایران با رقم خورد، ایده را آقا علی مدرس در مدرسه رقم زد. این مسئله گام بزرگی در امتداد بخشی حکمت متعالیه در ساخت آموزش عالی است. جزو اولین اقدامات رضاخان برای مرجعیت بخشی به ، تبدیل مدرسه سپهسالار به مدرسه ارامنه بود. ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
مقام معظم رهبری:«اگر این آینده‌نگری امروز در حوزه‌ی قم انجام نگیرد و به وضع موجود راضی باشیم؛ به همینی که حالا حوزه را یک جوری اداره کنیم؛ به این اگر قناعت کنیم، فردا یا حوزه‌ای نداریم یا حوزه‌ای رو به انحطاط خواهیم داشت ✍️ این سخنرانی بیش از 15 سال پیش ایراد شده است ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
گردش مالی در سال 1402 در صنعت نشر 12 همت در صنایع خلاق حدودا 30 همت و در شرکت های دانش بنیان 430 همت بوده است اما همچنان دانشگاهیان و حوزویان به بیشتر اهمیت می دهند تا باز هم تاکید می کنم مرز آکادمی در حال کمرنگ شدن است و جریان دانش به شرکت های بزرگ منتقل می شود ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
معروفه که خیرین 17 بار برای آیت الله شهید سید محمد باقر صدر خانه خریدند، تمامی منازل را به شاگردان خود هبه کرد، استدلالش این بود: "خیرین مجددا برای من خانه می خرند اما شاگردانم این فرصت را پیدا نخواهند کرد" هر گونه فروکاست مفهوم استاد در حوزه به هیأت علمی و... خیانت به علمای بزرگی همچون ایشان است ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
در بسیاری از ملت ها و کشورها فلسفه هفته مبتنی بر است، و روزهای مقدس به ترتيب در میان یهودیان و مسیحیان است و به جهت توصیه سنت مکتوب و شفاهی کار کردن در این روزها جایز نیست. اونوقت در کشور اسلامی ما استدلال نمایندگان محترم مجلس برای تعطیلی شنبه است. ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
دانش برچسبی ✍ دکتر مجتبی رستمی کیا ▪️نهاد دانش با تجربه، تکرار و روی گشاده به سوی افکار دیگر بارور می شود، یک دانش به صورت کامل زمانی نقد می شود که فهم صحیحی از آن شکل بگیرد و نقد لزوما به معنای طرد نظر مقابل نیست، ممکن است گزینش یا قبول حداقلی از گزینه های یک نقد مطلوب باشد. نقش « مقابل‌خوانی» در ترویج و انتقال «دانش مدرَسی» نیز قابل تردید نیست. ◾️متاسفانه با مواجهه ای طرف هستیم که از بیرون با چند لیبِل ( برچسب) کار را تمام می کند. نرخ شاه عباسی نقدهای امروزه ما را می توان در چند گزاره خلاصه کرد: - سکولاریسم را در پی خواهد داشت. - غربی هست و هژمونی تمدن غرب را در پی خواهد داشت. - مبتنی بر پوزیتویسم است. - الحادی هست. - به جریان فکری x و y مرتبط است. - این مسئله یک کلان شبهه است. - این ها فیزیکال اند. و ... ▪️پیش خودم فکر می کردم که چرا مثلا بزرگان فلسفه ما در برخی شبهات برچسبی عمل نمی کردند؟ مثلا چرا بزرگان کلام و فلسفه از شبهه ابن کمونه بحث می کرده اند، استدلال هایشان را وارسی می کردند و به دقت مغالطات به کار رفته در آن را نشان می دادند؟ ◾️ مثلا فرض بفرمایید مرحوم شهید مطهری در « علل گرایش به مادیگری» از همان ابتدا می گفت ما « گپ پارادایمی» داریم یا مثلاً می گفت مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی ما به مادیگرایان نمی خورد و بحث را تمام می کرد. دیگر این همه برکت از کتاب های آقای مطهری، ملاصدرا، ابن سینا، فارابی و ... نصیب ما می شد؟ ▪️فرض بفرمایید در مواجهه با انتقادات غزالی یا فخر رازی نسبت به فلسفه اسلامی، فیلسوفان می گفتند « ولشان کنید این ها اشعری و اخباری مسلک اند»، واقعا دیگر چه می ماند از فلسفه؟ به قول شهید مطهری خدمتی که فخررازی ها به فلسفه کرده اند، فیلسوفان نکرده اند، نقش رقبا در پیشرفت آرای فلسفی را باید جدی گرفت. ▪️رقیب جدی ما در فلسفه و الهیات در آینده نزدیک بی شک علوم شناختی است، از این رو بایستی اجازه توسعه معقول «دانش های شناختی» در ایران را داد. ▪️البته بی شک تحلیل « کلان رَوندهای دانش‌های اسلامی» و حفظ « سنت‌های دانشی» گذشته از سیاست‌های معقولی است که هر نظامواره مستقل علمی به آن اصرار می ورزد، اما به نظر می رسد این سیاست را نه در گسترش دانش رقیب که در نقد دانش رقیب باید به کار بست. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
IH_Volume 38_Issue 14-15_Page 134-139.pdf
354.3K
الزامات جدی ساخت تمدنی حوزه‌های علمیه ✍ دکتر مجتبی رستمی‌کیا مجله حوزه دفتر تبلیغات اسلامی 🔻 دوره انضباط علمی 🔻دوره پاسخگویی 🔺 دوره تمدن سازی 👇 https://journals.dte.ir/article_75175.html ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
🔴 سالهاست خادم آستان مقدس امام رضا علیه السلام هستند. در شب میلاد مبارک علی بن موسی الرضا دست بر آستان امام رئوف هستیم اَمَّن یُجیبُ الْمُضطَّر اذا دعاهُ وَ یَکشِفُ السوء🤲
اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنا انا لله و انا الیه راجعون سعادتی است در رختخواب نمردن، برای عزت یک ملت جان خود را وفا کردن، خداوند روح این شهیدان را غرق در رحمت کند. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
: هزاران سال از آغاز حیات بشر بر این کره‌ی خاکی می‌گذرد. و همه‌ی آنان تا به امروز مرده‌اند و ما نیز خواهیم مرد. و بر مرگ ما نیز قرن‌ها خواهد گذشت.خوشا آنان که مردانه مرده‌اند و تو ای عزیز، می‌دانی.تنها کسانی مردانه می‌میرند که مردانه زیسته باشند. یاد شهدایمان به خیر! ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
برخی از صحنه های نسل کشی ‌رفح رو فقط تو روضه ها شنیدیم سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت... ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 رهبر انقلاب: مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ی همّتها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز ‎ و ‎، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد. 🖼 😔😔 ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
یادم هست سال گذشته در ایام نوروز که رهبری نام سال را گذاشتند با یکی از بزرگان حوزه دیدار کردیم و فرمودند حوزه علمیه از 1000 سال پیش تا کنون دانش بنیان بوده و شعار آقا سابقا در حوزه اجرا شده! جدیدا ایشان در حوزه هم چنين نکته ای ایراد فرمودند توضیحات ما هم افاقه نکرد... ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
امروزه یکی از مباحث مهم ورود دانش های شناختی به عنوان یکی از اصلی ترین پیشران های آینده به فضای آموزش و پرورش و آموزش عالی است، مقالات و کتب ذیل تا حدود زیادی خطوط کلی این مسئله را روشن می کنند: 👇 https://www.intechopen.com/chapters/86544 دانشگاه عمان https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5568102/ دانشگاه مجازی در آمریکا https://learningandteaching.byui.edu/editions/fall-2011/perspective-magazine/perrys-model-of-cognitive-development-during-the دانشگاه هاروارد https://psycnet.apa.org/record/2021-09894-010 این پژوهش هم موردهای مطالعاتی اش جمعی از دانشجویان و به تبع دانشگاه هست https://core.ac.uk/download/pdf/235420863.pdf روی دوره های تابستانی شناختی گفتگو شده است ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
Understanding-Feminist-Philosophy-Elizabeth-Potter-Feminism-and-Philosophy-of-Science_-An-Introduction-Routledge-2006.pdf
1.07M
فمنیسم و فلسفه علم الیزابت پری 1 تجربه گرایی فمینیستی طبیعی شده 2 تلاقی فمینیستی بین علم و فلسفه علم 3 فلسفه علم فمینیستی و نظریه ارزش فمینیستی 4 تجربه گرایی زمینه ای فمینیستی 5 دیدگاه معرفت شناسی علم 6 برهان پایانی: آیا فلسفه علم می تواندبدون ارزش باشد؟ یکی از علاقمندی های مطالعاتی من، مطالعه بر روی روندهای « زنانه شدن» دانش است، « روند زنانه شدن دانش های اسلامی» هم احتمالا یکی از پیشران های آینده باشد و بحث « فمنیسم شناختی» را مطرح نماید، منبع پیوست شده می تواند در زمینه فلسفه علم ادبیات پنهان برخی از مباحث فلسفی در کشور را ایضاح نماید ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تجربه شخصی: هر چقدر از سیستم های رسمی شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان فاصله میگیریم، نخبگان واقعی بیشتری یافت می شوند. ————— 🔘 رسانه نخبگان https://eitaa.com/najmnews
فودفیدینگ بزرگترین خیریه غذا در آمریکا روزانه 45 میلیون غذا را به شکل در بین نیازمندان توزیع می کند، در مقابل شیعیان هم سنت اطعام خود را با روضه‌خوانی سیدالشهدا پیوند زدند و پایه گذار فناوری اجتماعی اطعام مبتنی بر آموزش عمومی شدند. هم کسب معارف هم اطعام هم شبکه توزیع غیرمتمرکز! ✍ به نظر می رسد عمق بسیاری از فناوری های اجتماعی تشیع درک نشده است ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
🔻دکتر مجتبی رستمی‌کیا در گفتگو با روابط عمومی مرکز خدمات حوزه های علمیه: 🔹اردوهای دفتر حمایت از جامعه نخبگانی با رویکرد حل مساله برگزار می شوند ✅ حل مسئله یک عرصه وسیع مبتنی بر کار گروهی و تیمی است و در نظر دارد با همکاری نهادهای عمومی کشور، مسائل پیش‌روی حوزه را شناسایی و در گام بعد، حل نماید؛ ✅ یکی از مؤثرترین ابزار شناسایی ابعاد مسئله، رفتن به سمت بازیدهای میدانی و تجربه‌نگاری های عمیق از بازخوانی نقش حوزویان در زیست بوم حل مسئله است. ✅ طرح اردوهای راهیان پیشرفت و تعالی توسط دفتر حمایت از جامعه نخبگانی طراحی گردید و سفر عسلویه هفتمین سفر تعالی و پیشرفت بوده است. مشروح مصاحبه را در سایت مرکز پیگیری کنید: 👇 B2n.ir/w00940 🔷🔸💠🔸🔷 📢 کانال رسمی روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه https://eitaa.com/joinchat/3359965196C1263113437
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دانایی خلاقانه و سامانه مدیریت دانایی (KMs) جهت دیده شدن تجربیات خلاقانه شخصی و سپس تبدیل به دانایی فراگیر 🎙دکتر محمد علی متولیان 21 خرداد ۱۴۰۳ گفتگو در جمع مدیران مراکز و دفاتر نخبگانی کشور آنچه در این صوت می شنوید:👇 ▪️اولویت "تسهیل گری" به جای "حمایت مستقیم در حمایت از نخبگان" در مدیریت و رهبری استعدادهای برتر کشورهای پیشتاز ▫️ بسترسازی شکوفایی و دیده شدن ◾"دانایی خلاقانه نخبگان" دارای هویتی متفاوت از "دانش رسمی مراکز آموزشی" و لزوم احترام و اعتنا به این دانایی از سوی مدیران و رهبران آموزشی! ( جنس دانایی از جنس حکمت است) ▫️پروفسور نوناکا (ایجاد مدل حلزونی برای تبدیل تجربیات شخصی نخبگان به دانش رسمی مرکز آموزشی) ▪️دانایی خلاقانه امام خميني مهمتر از دانش رسمی عرضه شده در کلاس و کتاب ایشان بوده است. ▫️آسیب انحصار به تجلیل از پژوهش های ناظر به دانش رسمی ▪️بالاترین سرخوردگی نخبگان از دریافت یا عدم دریافت هزینه اردو نیست بلکه از دیده نشدن دانایی خلاقانه او است ▫️علاقه به دیده شدن خلاقیت توسط رب اصغر ( در امتداد علاقه به دیده شدن خلاقیت در رب اکبر: کنت کنزا مخفیا فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لأعرف) ▪️ شرکتهای مختلف ایرانی سامانه ایرانی KMs را ساخته اند و توسط سازمانهای بزرگ بکار گرفته شده است. از وظایف ما، تسهیلگری برای دیده شدن دانایی خلاقانه نخبگان حوزوی نه در دانش رسمی بلکه در تجربیات تبلیغی و حل مشکلات مردم و... است. 🔘 رسانه نخبگان https://eitaa.com/najmnews