eitaa logo
«مسعا» | مرکز مطالعات سیاست‌گذاری علوم انسانی-اسلامی
209 دنبال‌کننده
167 عکس
26 ویدیو
21 فایل
ارتباط با ادمین @projectsystem ihisps.ir Institute for Humanities–Islamic Sciences Policy Studies
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی نظر امثال در نوشته را می خوانم احساس می کنم وی و امثالهم حدودا 300 سال است که از برنامه توسعه عقب مانده و در رنسانس متوقف شده اند. نمی دانم چيزی از ایده درباره شنیده اند؟ ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
«مسعا» | مرکز مطالعات سیاست‌گذاری علوم انسانی-اسلامی
وقتی نظر امثال #محسن_رنانی در نوشته #روستای_نصف_جهان را می خوانم احساس می کنم وی و امثالهم حدودا 300
سوال: سلام و احترام عمرتون به خیر و نیکی و عاقبت بخیری عزاداری‌هایتان قبول راستش من دقیق متوجه پُست امروزتان نشدم... بحث آقای محسن رنانی دقیق چه بوده است و ایده پُست مدرنیسم درباره بازگشت به روستا چیست؟ بله. هم نوشته اولش و هم نوشته دوم... نوشته اولش به نظرم اشکالی نداشت تا اینکه رسید به پاراگراف آخر که از انتخابات گفت... و در نوشته دوم که گفت منظورش این نبوده و اگر چنین برداشتی شده، عذرخواهی کردند. عشق من روستای نصف‌جهان | تارنمای محسن رنانی https://renani.net/texts/notes/my-love-esfahan-village/ پاسخ: سلام و احترام عزاداری ها قبول (اگر جناب رنانی این را مصداق عدم توسعه یافتگی ندانند) متاسفانه همان ادعاهای گزاف در مورد توسعه مطرح شده است هیچ کدام از مصادیق مطرح شده، مصداق توسعه و توسعه گرایی نیستند، امیدوارم بسیاری از ما درک کنیم گره اول توسعه پذیرش زیست بوم ایرانیان است، کسانی که این مسئله را درک نکنند لاجرم در برنامه های توسعه رضاخانی و اتاتورکی محصور می شوند. ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
روزی هزاران در این مملکت برگزار می شود، توسعه است، خیر روزی هزاران هیات و مجلس و میتینگ و گردهمایی مذهبی برگزار می شود، توسعه است، خیر روزی صدها نوشته اعتراضی در باب دولت در ایران نوشته می شود، توسعه هست، نوشته های انتقادی ما خیر ✍ بنده غرب ستیز نیستم اما به نظر می‌رسد جناب و امثالهم توسعه را می پندارند ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این دیگه نمیشه اسمش را گذاشت، یک مدل برای تقسيم گوشت قربانی است ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لمپنیسم در لباس دانشگاه ▫️نهاد آموزش عالی در کشورهای اسلامی مرهون حوزه های علمیه و نهاد روحانیت است، متاسفانه جناب دکتر بی اطلاع از شکل گیری نهاد روحانیت در طول تاریخ، خرافه گرایی را به این صنف منتسب می کند. ▪️رهگیری شکل گیری نهاد روحانیت _ اگر ادعایمان این باشد که در زمان معصومین و در شبکه وکلا و یا نظامیه ها اتفاق نیفتاده باشد _ در زمان آل بویه و ایلخانیان ایجاد شده است، رهاورد این شبکه عظیم تربیت دانشمندانی همچون خواجه نصیر، ابن سینا، خوارزمی، شیخ اشراق و ادیبان نام آوری همچون مولوی، سعدی، حافظ و ... است. ▫️در زمان صفویه نیز به دلیل حضور طیف فقیهان - فیلسوفان ما همواره با نوعی و گسترش آن و توسعه مکتب شیعی مواجه هستیم. بزرگانی همچون ملاصدرا، میرداماد، محقق کرکی، سید سند، میرفندرسکی و ... در این دوره زیست می کنند. ▫️اتفاقا در دوره مورد نظر دکتر رنانی، با رشد عقلانيت، دانش فلسفه در محوریت دانش های اسلامی قرار می گیرد و زبان دانش اسلامی، زبان واقع گرایانه می شود. 🙃چه بد به حال سیاستگذاری در آموزش عالی که گیر چنین کارنشناسانی افتاده است ... تعظیم شعائر شیعی در زمان صفویه به اوج خود رسیده است و احتمالاً طبق نظر دکتر رنانی آقای رئیس جمهور هم که این شب ها مشغول هیأت رفتن است در میدان ترویج خرافات گیر افتاده اند... به نظر می رسد جناب آقای پزشکیان تا دیر نشده به جای هیات رفتن و روضه گرفتن و مداحی کردن، مرزبندی خود را صریح و شفاف با این افرادی که در شورای راهبری دولتند مشخص کنند. ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
فودفیدینگ بزرگترین خیریه غذا در آمریکا روزانه 45 میلیون غذا را به شکل در بین نیازمندان توزیع می کند، در مقابل شیعیان هم سنت اطعام خود را با روضه‌خوانی سیدالشهدا پیوند زدند و پایه گذار فناوری اجتماعی اطعام مبتنی بر آموزش عمومی شدند. هم کسب معارف هم اطعام هم شبکه توزیع غیرمتمرکز! ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
مهمترین مانع در پیدایش نه مخالفان که عالمان بی تفاوتند. با ظهور دولت جدید، گرفتار استعاره های تکراری الهیاتی می شویم مثلا: اسلام به نظریه کارشناسی اهمیت می دهد، یا ما در تشخیص موضوع ورود نمی کنیم و حکم کلی را خواهیم گفت، یا اینکه اگر علم در چین هم باشد باید تحصیل شود. ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
‌«مرتجع» یعنی چه؟ ما وقتی میگوییم «مرتجع»، ذهن بعضی‌ها میرود به کسی که یک عرقچینی بر سرش است؛ نه، مرتجع آن ‌کسی است که در سیاست و سبک زندگی، تابع سیاست و سبک زندگی غربی است؛ این مرتجع است. این [وضع] در کشور ما بود؛ ‌در دوران حاکمیّت فاسد و وابسته‌ی پهلوی، سبک زندگی غربی در کشور بود، انقلاب آمد آن را پس زد؛ هر کس به آن برگردد ‌مرتجع است. ممکن است این شخصی که مرتجع است تی‌شرت و شلوار لی و پاپیون و اودکلن فرانسوی هم بزند، امّا مرتجع است. ‌هر کسی که به سمت زندگی و فرهنگ و سبک زندگی غربی برود، او مرتجع است.‌۱۴۰۱/۰۳/۱۴ ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
تحوّل، یک عنوان عامّی است؛ خیلی‌ها در دنیا هم وقتی راجع به ما صحبت میکنند، بحث تحوّل را مطرح میکنند؛ در داخل کشور ‌هم بعضی‌ها که گرایشهای بیشتر غربی و میل به شیوه‌های غربی و مفاهیم غربی دارند، بحث از تحوّل میکنند، منتها آن تحوّلی ‌که مورد نظر آنها است، تحوّل در اصلِ انقلاب است؛ یعنی در واقع به یک معنا ارتجاع؛ یعنی تحوّل آنها به معنای ارتجاع است؛ ‌برگشت به عقب. مفاهیم انقلابی را میخواهند نفی کنند. می‌بینیم در اظهاراتی که در باب تحوّل میکنند، راجع به عادّی‌سازی، ‌یعنی به هنجارِ جهانی نزدیک شدن کشور و انقلاب، بیشتر تحریض میکنند و تحریص میکنند و این را در واقع خطّ نشان تحوّل ‌به شمار می‌آورند. در واقع حرف ما، مراد ما از تحوّل، تحوّل برای تقویت انقلاب است؛ مراد آنها از تحوّل، تحوّل برای نفی انقلاب و ‌نفی مبانی انقلاب است، مراد آنها نزدیک شدن به هنجارهای نظام سلطه است. ‌۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
در دل ما داغ ابراهیم بود ناگهان کشتند اسماعیل را
🔰هفتمین جلسه‌ی کارگروه هنر و صنایع خلاق شورای تخصصی حوزوی با موضوع بررسی و نقد «سند ملی میراث فرهنگی» برگزار شد. ✅ پیش‌نویس سند ملی میراث فرهنگی که با مشارکت صاحب نظران و متخصصان نهادهای دولتی و خصوصی توسط معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نگاشته شده، جهت بررسی به کارگروه هنر و صنایع خلاق شورای تخصصی حوزوی ارجاع شده است. ✅در این جلسه که با حضور اعضای کارگروه برگزار شد، کلیات و متن پیش‌نویس سند ملی میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و نکاتی جهت اصلاح و تکمیل آن مطرح شد. ✍مهمترین انتقادات به پیش نویس سند ملی میراث فرهنگی عدم توجه به زیر نظام هایی همچون گردشگری است. هر چند سند تا حدود زیادی می خواهد از نگاه شی انگارانه احتراز کند اما عملا در دام ان افتاده است. مباحث اکتشاف و گسترش و توسعه دانش هایی همچون باستان شناسی، تبارشناسی، دیرینه شناسی و زبان شناسی نیز در این سند پیش نهادی مغفول مانده است. ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem