eitaa logo
جامعه‌شناسی انتقادی
1.5هزار دنبال‌کننده
106 عکس
27 ویدیو
61 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
157097728_-1893074516.pdf
1.16M
پیمایش دینداری در ایران؛ ۱۴۰۲ @iisociology
۷۳ درصد ایرانیان موافق و کاملا موافق با جدایی دین از سیاست؛ در چهل و پنجمین سال انقلاب و جمهوری اسلامی. @iisociology
هدایت شده از نامه جمهور
🖋شماره 4 فصلنامه «نامه‌جمهور» ویژه‌نامه انتخابات مجلس منتشر شد: 📌 تعداد صفحات: 232 صفحه 📎شش فصل این ویژه‌نامه: 1️⃣کلیات 📝راه عدالت‌خانه از عدالت‌خواهی می‌گذرد؛جدال جمهوری‌خواهی و نانمایندگی: مقاومت در برابر «کلمه کمتر»|مجتبی نامخواه 🗞جمهوری اسلامی؛ ولایت فقیه ذیل حاکمیت ملی؛از تعاون تا شورا ذیل مناسبات امر ولایی و امر عمومی در قانون اساسی| محسن قنبریان 2️⃣وضعیت تاریخ پارلمان 🗞کشاکش مجلس و پارلمان؛ چرا پارلمان نداریم؟|محدثه جزایی 📝تاریخ مختصر پارلمان در ایران |علی رحیمی 3️⃣وضعیت کنونی مجلس 📝کارنامه یک مجلس ضعیف؛ گزارشی از وعده‌ها و عملکرد مجلس یازدهم|امیررضا بهنامی 🗞تحول در قانون گذاری اتفاق افتاده است |سعید احدیان 🗞اصل بر عدم قانون گذاری است؛ وظیفه مجلس تحدید قدرت است|سید احمد حبیب‌نژاد 4️⃣جایگاه پارلمان 📝مجلس کجای کار است؟ 📝قانون و فراتر از آن؛ تفوق شوراهای موازی بر مجلس شورای اسلامی شریعت و شورا؛ تأثیر مناسبات فقه و قانون بر مجلس شورای اسلامی 5️⃣سیاست جایگزین گفتگوهایی درباره تجربه تلاش عدالت‌خواهان برای سیاست‌ورزی متفاوت 6️⃣چه باید کرد؟ 📎میزگرد: راه عدالت‌خواهی از انتخابات می‌گذرد؟|باحضورسیدعلی موسوی، روح‌الله ایزدخواه، مجتبی عرب، میلاد گودرزی، مسعود براتی، وحید اشتری ➖➖➖➖ برای تهیه نامه جمهور با مبلغ 150هزارتومان به شماره کارت: ۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳ به‌ نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم واریز کرده و رسید واریز را به همراه آدرس پستی و شماره همراه به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید ➖➖➖➖ 🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور
🔰 برای بازسازی مشارکت. 🔸 درباره شماره چهارم «نامه جمهور» درست در موقعیتی که نه تنها نظام و ایران، بلکه جامعه در اوج نیاز به مردم است؛ وضعیت موجود و برآیند نیروهای سازنده آن، بیش از همیشه انگیزه‌هایی بر ضد مشارکت ساخته است. چه باید کرد؟ آیا برای دعوت به مشارکت باید عملکرد نیروهای سازنده وضعیت، یا خود وضعیت را توجیه کرد؟ آیا باید در باغ سبز غیر واقعی نشان داد و انتظار داشت نیروهای کهنه، امر نو بزایند؟ آیا معقول است که سازندگان وضع موجود، وضعیت دیگری را رقم بزنند؟ بر خلاف آنان که یا خود نفع دارند و یا به صاحبان نفع سرویس می‌دهند، جامعه، بر خلاف نیروهای ضد جامعه، عقل دارد و از وضع درک دارد. بنابراین از یک‌سو نیاز به مشارکت و از سوی دیگر گفتارهای پوچ و ماهیت ضدمشارکتِ اکثر قریب به اتفاق بازیگران رسمی سیاست، پاسخ به پرسش از چرایی مشارکت را با دشواری‌هایی روبرو ساخته است. ما در این شماره از نامه جمهور اما کوشیده‌ایم نشان بدهیم چگونه در زمانه‌ای که هجوم پوچ‌ها، استدلال بر ضرورت مشارکت را موضوعیت بخشیده و با دشواری‌هایی روبرو کرده است، نگاه تاریخی اجتماعی به پدیده مجلس می‌تواند بنیان مناسبی برای مشارکت در ساخت آینده به دست بدهد. کوشیده‌ایم نشان بدهیم درک ما از نهاد مجلس، کارکرد و تطورات آن تا چه اندازه بسیط است. استدلال کرده‌ایم که فراتر از مجلس باید در پی پارلمان باشیم. مجلس ابزار تحدید قدرت است و از همه مهم‌تر: مجلس، عدالت‌خانه است و راه ایجاد عدالت‌خانه از عدالت‌خواهی می‌گذرد. ما در یکی از مهم‌ترین نقاط تاریخ صد و بیست ساله تمنای عدالت‌خانه‌ قرار گرفته‌ایم. درک درست این نقطه ما را بیش و پیش از شرکتِ تنها در انتخابات، فعال می‌کند. توقف در شرکت در انتخابات مطلوب بانیان وضع موجود است و ما باید به سوی مشارکت در بازسازیِ مشارکت پیش برویم. تلاش کرده‌ایم در حد توان در چهارمین شماره از کتاب مجله نامه جمهور توضیح بدهیم این بازسازی مشارکت، چه ابعادی دارد و چگونه از مهم‌ترین ابعاد پروژه عدالت‌خواهیِ اکنون ماست. ✍ مجتبی نامخواه @iisociology
نظر شما کاپیتالیستی نیست راه‌حل ما کمونیستی است؟! تعاونی، نه به‌اندازۀ بخش خصوصی فساد داشته و نه خراب شده است، ولی باید این که بخش خصوصی جواب می‌دهد اجماع بماند. در حوزه علمیه می‌گویند این حرف‌ها کمونیستی است تا هیچ طلبه‌ای به آن سمت نرود. پس چرا شما انگ کاپیتالیستی نخورید؟ چرا نظر شما کاپیتالیستی نیست ولی راه‌حل ما کمونیستی است؟ چطور در قلب دنیای سرمایه‌داری تعاونی وجود دارد؟ ما نباید از آن اصلی که مردم را مالک منابع می‌کند و اصل ناموسی ما است، کوتاه بیاییم. ما باید زیر میز بزنیم.‌ محسن قنبریان در نامه جمهور چهارم @iisociology
رتوریک مذهبی راه‌حل مشارکت نیست! ما اغلب مشارکت را سیاسی و یا حداکثر رسانه‌ای می‌فهمیم. تصور می‌کنیم رتوریک مذهبی، خطبه‌های نمازجمعه و برنامه‌های تلویزیونی محل ترویج مشارکت است و خط تبلیغاتی رسانه‌های ماهواره‌ای بر ضد آن است. تصور می‌‌کنیم روایتی که رسانه ملی و انبوهی از رسانه‌های حاکمیتی می‌سازند مروج مشارکت خواهد بود و روایت مخالفان انقلاب اسلامی مروج عدم مشارکت است. نمی‌توان انکار کرد که تقلیل واقعیت به روایت، اگر چه از منظر اقتصاد سیاسی منفعت قابل توجهی دارد اما نمی‌تواند حقیقت را بر سیاست‌گذاران آشکار کند. مشارکت سیاسی شهروندان و حتی فراتر از آن اعتماد سیاسی آنان، بسیار متأثر از واقعیت و نابرابری است اما در اثر رکود فکر اجتماعی در اثر زمینه‌های سنتی و تفوق تفکر امنیتی، تلاش می‌شود تأثیر واقعیت بر مشارکت انکار شده و مسئله به اقلیت تقلیل داده شود. مجتبی نامخواه در نامه جمهور چهارم@iisociology
اشتراک نظر جریانات سیاسی در مسائل اجتماعی. نیروهای رسمی میدان سیاست تلاش می‌کنند بازی را بر اساس دیگری‌های رقیب خود صورت‌بندی کنند. دیگری‌های که به رغم عدم تفاوت آشکار در برنامه‌های اجتماعی مانند حداقل دستمزد، اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی، شفافیت حقوق و مزایا، نسبت نرخ رشد و عدالت اجتماعی، حمایت از زنان سرپرست خانوار و واگذاری اموال عمومی، بر سر مسائل کم اهمیت‌تر سیاست‌زده ساخته و پرداخته می‌شود. انبوهی از تحقیق‌های انجام شده، به خوبی نشان می‌دهد علاوه بر نابرابری، چگونه دولت با ترک مسئولیت‌های اجتماعی خود در حوزه آموزش، مسکن و بهداشت به گسست میان شهروندان و حاکمیت دامن می‌زند. مایه تأسف است که با تنزل عقلانیت سیاست‌گذاری به سطوح خطابی، مسائل پیچیده اجتماعی با لشکر سایبری و گفتارهای منبری پاسخ داده می‌شود. مجتبی نامخواه در نامه جمهور چهارم @iisociology
افزایش حداقل دستمزد منجر به بالا رفتن اشتغال می‌شود نه ایجاد تورم. 🔸 افزایش دستمزد کارگران تورم‌زا نیست ولی متاسفانه وزیر کار فعلی چنین اعتقادی ندارد. من نمی‌دانم این نظر بر اساس چه شواهدی است، در صورتی که مطالعات این را نشان نمی‌دهد. 🔸 افزایش حداقل دستمزد، نه تنها باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نشده است، چون عامل ایجاد تورم چیز دیگری است؛ بلکه منجر به افزایش اشتغال هم شده است؛ چون شما وقتی دستمزد را افزایش می‌دهید انگیزه کار هم افزایش پیدا می‌کند و کارفرما هم انگیزه پیدا می‌کند نیروی بهتری را داشته باشد. 🔸 سرکوب دستمزد کارگران و افزایش ندادن آن نه تنها شرایط را برای کارگران سخت‌تر می‌کند بلکه تمام جامعه و سیاست‌های دولت را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد و البته قدرت خرید این قشر کامل از بین می‌رود. ✍ علی نصیری‌اقدم؛ استاد دانشگاه علامه طباطبایی ✅ @iisociology
نیکوکاران بدطینت در ایران. انواع جرائم اقتصادی مجموعه‌های خیریه‌ای بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس: 1. برخی از تشکل‌های کاذب با ارسال تصاویر تکان‌دهنده از وضعیت معیشتی و رفاهی نیازمندان اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی نموده و منابع جمع شده را به نفع خود تصرف می‌کنند. 2. برخی دیگر بخش زیادی از منابع جذب شده را در فرایندی بی‌ضابطه و در قالب حقوق به مدیران تشکل می‌دهند و بخش ناچیزی را به نیازمندان اختصاص خواهند داد. 3. برخی دیگر نیز از طریق فاکتورسازی از کمک‌های مردمی و دولتی سوءاستفاده‌های شخصی می‌کنند. 4. مدیران برخی از تشکل‌ها از منابع خیریه‌ای اقدام به خرید خودرو، خانه، سالن ورزش و ... می‌کنند، اما تمام این امکانات به نام نیازمندان و به کام مدیران و آشنایان می‌شود. 5. برخی از سرمایه‌دارها به بهانه کار خیر، دارایی و ثروت خود را وقف تشکل هیئت‌امنایی فامیلی خود کرده و از این طریق اقدام به فرار مالیاتی می‌کنند. 6. برخی دیگر از این افراد نیز فعالیت‌های درآمدزایی و سرمایه‌گذاری‌های خود را به بهانه تأمین مالی تشکل انجام می‌دهند و منابع خود را در حساب‌های تشکل‌های مذکور تجمیع می‌کنند. 7. برخی از تجار و تولیدکنندگان نیز برای اینکه از تسهیلات مالیاتی موضوع ماده (۱۷۲) یا بند «ط» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند، بخش زیادی از درآمدهای خود را به تشکل‌های خود کمک می‌کنند. 8. برخی از مفسدین اقتصادی نیز با تزریق پول‌های کثیف با منشأ مجرمانه به تشکل‌ها و ثبت آن‌ها در حساب «جاری شرکا» و «حساب‌های پرداختنی» دفاتر مالی تشکل اقدام به پول‌شویی می‌کنند. 9. برخی از معاندین نیز از این محل برای تأمین مالی تروریسم سوءاستفاده می‌کنند. @iisociology
jini 1401.pdf
1.27M
توزیع درآمد در ایران؛ ۱۴۰۱ @iisociology
هدایت شده از نامه جمهور
🖋پیش‌فروش شماره 5 فصلنامه «نامه‌جمهور» آغاز شد: 📌 صفحات: 336 صفحه 📎فصل‌های این شماره عبارتند از: 1️⃣کلیات 📝طبقه دولت‌مند و سرکوب رفاه؛ چگونه طبقه مرفه جدید دولت سیاسی را می‌بلعد و رفاه اجتماعی را تعلیق می‌کند|مجتبی نامخواه 2️⃣سرکوب دستمزد نظریه: 📝مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی|گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین قنبریان 🗞افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه |گفت‌و‌گو با علی نصیری‌اقدم میدان: 🗞سرکوب دستمزد؛ زمینه‌ها و چالش‌ها|گفت‌و‌گو با علیرضا میرغفاری و علیرضا خیراللهی 🗞طرد ساختاری کارگران|گفت‌و‌گو با خانم سمیه گلپور 🗞من نمی‌گویم دستمزد را سرکوب کنید|گفت‌و‌گو با سردار علی حسین رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی 📝شما می‌توانید با این حقوق زندگی کنید؟| روایت مردم نگارانه از وضعیت معیشت حقوق بگیران قانون کار 3️⃣مولد سازی یا طبقه سازی 📝مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید|مجتبی نامخواه 🗞فروش زمین زیر پا| گفت‌و‌گو با میثم ظهوریان 4️⃣جراحی؛ این‌بار صندوق‌های بازنشستگی 📝آناتومی یک بحران ساختگی|علیرضا خیراللهی 📝تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری| کیوان سلیمانی 5️⃣نقدنامه نو عدالت خواهی در ترازوی نقد درون گفتمانی با آثار و گفتاری از: علیرضا شجاعی‌زند محمدرضا قائمی نیک و... ➖➖➖➖ جهت تهیه این شماره در طرح پیش‌فروش با ۱۰ درصد تخفیف و ، مبلغ ۱۶۲ هزارتومان به شماره کارت: ۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳ به‌ نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم واریز کرده و رسید واریز را به همراه اطلاعات پستی به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید ➖➖➖➖ 🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور
میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران تقریباً به اندازۀ کل اروپا است. جمعیت ایران حدود ۸۵ میلیون نفر و جمعیت اروپا حدود ۷۵۰ میلیون نفر است. براساس آمارهای بین‌المللی نرخ تعداد خودرو در ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در ایران حدود ۱۸۳ دستگاه و در اروپا حدود ۵۰۰ دستگاه است. براساس آمارهای بین‌المللی نرخ مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۲۳ نفر است. در این شاخص ایران در منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا جزو پنج کشور با بدترین وضعیت است؛ پس از عربستان، یمن، عراق، و لیبی. در بین کشورهای آسیا و اقیانوسیه هم ایران جزو ۱۰ کشور با بدترین وضعیت در این شاخص است. بدیهی است متغیّرهای زیادی نظیر کیفیت خودرو، وضعیت جاده‌ها، گستردگی و کیفیت حمل‌ونقل عمومی، کیفیت رانندگی، الگوی سفر، میزان سفر-کیلومتر با خودرو، و ... در این وضعیت دخیل‌اند، اما با همۀ این‌ها، وضعیت ایران تکان‌دهنده است. رضا امیدی @iisociology