4_5938212691003834643.pdf
140.3K
💠 متن کامل سخنرانی استاد پارسانیا در نشست اساتید دانشگاه با رهبر انقلاب
🔹 31 خرداد 1396
🔹 #سند2030 #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
💠 @hparsania
4_5965019845345935614.pdf
438.4K
💠 متن کامل مصاحبه حریم امام با استاد پارسانیا در مورد مسائل فرهنگی، سند 2030 و شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔹 @hparsania
💠 صدور فرمان آتش به اختیار یعنی اسناد فرهنگی اجرا نمیشوند
1️⃣ خیلیها به ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی ایراد میگیرند و میگویند که این شکل از ترکیب نمیتواند موفق باشد. نگاههای آرمانگرایانه دارند و این ایرادها به نظر من وارد نیست. ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی نمیتواند خیلی آرمانی باشد. نیمی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی مجریان فرهنگی جامعه هستند. یعنی با تغییر دولتها، تقریباً نیمی از اعضای شورا جابهجا میشوند. این تغییر از یک لحاظ عیب و به لحاظی دیگر حُسن است. اگر عدهای سیاستگذاری کنند، ولی با مجریان تعاملی نداشته باشند و به مشکلات توجه نکنند، نمیتوانند در کار خود موفق باشند.
2️⃣ اینکه ما با تعبیری به نام «آتش به اختیار» مواجه میشویم، به این معنی است که در ناحیه سیاستهای فرهنگی به استیصال رسیدهایم. یعنی اینکه ما دیگر سیاست فرهنگی نداریم. یعنی هر مجری یا قائل به سیاست فرهنگی نیست یا با بستۀ سیاستی خودش وارد میشود. مجری توجه ندارد که او اختیار بخشی از نظام را دارد و او بر اساس قانون اساسی موظف به عملکرد و اجرا در ذیل سیاستهایی است که ابلاغ می شد. منظورم از مجری فقط دولت نیست؛ این مجری میتواند قوۀ مقننه، قوۀ مجریه و... باشد.
3️⃣ اگر یادتان باشد، دربارۀ سند 2030 صحبت کردیم. وقتی در پیگیری سیاستهای مدون شده شورا غفلت کنیم باعث میشود که یونسکو برای کارگزارهای ما مرجعیت پیدا کنند و کارها آنطور پیش برود که رفت. اگر غفلت کنیم و سیاستگذاری را رها کنیم یا به یونسکو و جاهای دیگر بسپاریم، آن حوادث پیش میآید و تلفات هم خواهد داشت. منظور از تلفات اینکه فرصتهایی را هم که داریم از دست می دهیم. بالاخره جامعه هم بیکار نمینشیند و مسئله را احساس میکند و اقدام مینماید؛ همانطور که در زمان شاه اقدام کرد. در آن زمان جامعه آتش به اختیار بود. جامعه وقتی تکلیف خود را بداند، اقدام میکند؛ ولی وقتی تکلیف خود را نداند، یا به دیگران دل میبندد و یا سر در گم عمل می کند. در این حال آسیبهایی هم به وجود می آید. حداقل آن همافزایی پیدا نکردن فعالیتهای فرهنگی است...
✍ استاد حمید پارسانیا
💠 @hparsania
✅ عمل مردم از نخبگان هوشمندانه تر است.
🔸 بعید میدانم جهان هیچموقع تکقطبی شود. آنهایی که میخواستند یک نظم واحدی را برقرار کنند، کسانی دیگر بودند اصلا اقتضای بشر و حیات بشری این نیست. اما قاعدتا جهان اسلام بهعنوان یک قطب تا برجسته نشود، احساس هویت نخواهد کرد.
🔸 نوعا اگر فعالیتی در سطح مدیریت شده در سطح سیاستگذاری کلان بوده است، مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی را تصویب کرده است. اما از سیاستگذاری کلان که پایینتر میآیید در این مسائل هیچ اقدامی جدی نشده و آن سیاستگذاری با این رویکردها در نطفه خفه شده است.
🔸 کار سیاستگذاری این است که عبور از واقعیتها به سمت آرمانها را نشان دهد. اما بعد از اینکه این سیاستها تدوین و ابلاغ میشود هم، واقعیتها کشش این همراهی را کمتر دارد و موانعی هم در این راه وجود دارد که منجر به این مساله میشود. نتیجه آن این میشود که مثلا در حوزه علم، بخشهایی که به حوزه فناوری باز میگشت، توانست روانتر راه بیفتد اما در حوزه علوم انسانی حتی وقتی سند نقشه جامع علمی کشور تنظیم شد، باز مراعا گذاشته شد که بعدا کار دیگری انجام شود و ما هنوز نتوانستیم سند را مصوب کنیم. بعضا سند تنظیم هم شد و دو رئیسجمهور آن را امضا کردند اما پس از آن کارشناس بعدی خوشش نمیآید و آن را زیر پا میگذارد و آب دهانی هم روی آن میاندازد و تمام میشود و میرود!
🔸 نتیجهاش این میشود کسی که در حوزه سیاستگذاری هست در این مرحله ناگزیر میشود، دخالت میکند و به خط مقدم میآید و خودش هم باید در حوزه اجرا دخالت کند. این هرجومرج ممکن است ما را بهسوی خطری جدی ببرد و آنموقع آن خطر ما را به سوال ببرد که بالاخره باید حل کنیم یا نباید حل کنیم؟
🔸 وقتی مقاومت و مطالبات مردم خودش را نشان میدهد و چالشهایی در این حوزه شکل میگیرد، ناگزیر باید تامل عاقلانهای در رفتار خودشان داشته باشند وگرنه نه از تاک نشان ماند و نه از تاکنشان.
🔸 البته فرهنگ عمومی مردم، عقبه بسیار قویای هست و هوشمندانه عمل میکند اما اینکه نخبگان ما کی این مساله را متوجه میشوند و چگونه بشود اصلاحش کرد، جهات مختلفی دارد.
👤 استاد حمید پارسانیا
🔹 برنامه شوکران
🔹 آبان 1397
💠 @hparsania
✅ کتاب، سخنرانی و مصاحبههای استاد حمید پارسانیا در رابطه با شورای عالی انقلاب فرهنگی:
💠 متن کامل سخنرانی در نشست اساتید دانشگاه با رهبر انقلاب:
📌 https://eitaa.com/hparsania/282
💠 متن کامل مصاحبه با حریم امام:
📌 https://eitaa.com/hparsania/284
💠 استیصال فرهنگی و فرمان آتش به اختیار:
📌 https://eitaa.com/hparsania/285
💠 چالشهای سیاستگذاری و اجرائیسازی فرهنگی:
📌 https://eitaa.com/hparsania/286
💠 معرفی کتاب نگاهی به سند ۲۰۳۰ و مسائل فرهنگی ایران:
📌 https://eitaa.com/hparsania/228
💠 فیلم نشست بررسی ابعاد فرهنگی آموزشی سند 2030:
📌 https://eitaa.com/hparsania/73
💠 @hparsania
💠 نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
🔶️ اندیشه امام خمینی (ره)
🔶️ سخنران:
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا
🔹️ همراه با ارائههایی از :
-مجتبی همتیفر
-احسان بابایی
-صادق ترابزاده
-جمال یزدانی
🔶️ دبیر نشست:
-حجتالاسلام مجتبی نامخواه
🔴 زمان: سهشنبه یازدهم بهمنماه همزمان با برگزاری نماز ظهر و عصر
📍 مکان: میدان فلسطین، خیابان طالقانی، پژوهشکده باقرالعلوم
🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
🆔 @hparsania
جهان فکری امام خمینی (ره)
در اين جلسه قرار است راجع به ابعاد عرفانی و جايگاه اين هويت در كنش و عمل و انقلاب كه حضرت امام (رَه)انجام دادند صحبت كنيم. امام (رَه) قبل از اين كه يك استاد حوزه باشند يك استاد تراز اول فلسفه بودند. امام (رَه) در اين موضوع شاخص بودند كه أفراد جوان را براي فراگيري درس فقه دور خود جمع ميكردند. پس ابتدا حوزه فعاليت ايشان تدريس بود و بعد مرجعيت و بعد هم انقلاب اسلامی.
ما مدرسينی داشتيم كه در حوزه فقه فعاليت داشتند اما در حوزه فلسفه خير و بالعكس. امام (رَه) فردی است كه انقلابی را شكل داد كه در طول تاريخ چنین انقلابی با چنين انسجامی رخ نداده بود. همكاریای كه مردم و امت اسلام با امام (رَه) داشتند از صدر اسلام تا كنون بیسابقه بوده است. حضرت امام (رَه) توانست كاری را در تاريخ تشيع رقم بزند كه نمونه آن وجود نداشته.
آمادگیای كه امام برای انقلاب در سطح جامعه به وجود آورده بود حتی در زمان مشروطه نيز اتفاق نيفتاد. امام با استفاده از ظرفيت مرجعيت توانست حركت بزرگی در حوزههای مختلف اجتماعی و...ايجاد كند.
فقه به تنهايی واقعيت اجتماعی ايران و فرهنگ ايران نمی تواند شكل دهد. ما نميتوانيم از قلمرو فلسفه و فرهنگ و زيست اسلامی عقبههای استدلالي را برداريم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهيم. همين امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغيير دهد يعنی به جاي ابن سينا، كانت باشد با غلبه مبانی غرب چيزي به نام فقه باقی میماند؟خير! عوض ميشود.
ميراث معرفتی جهان اسلام را امام زمانی احيا كرد كه حوزه هاي علميه ها داشتند افول ميكردند. شخصيت فلسفي امام جدای از شخصت سلوكی ايشان نيست. امام شخصيت همه جانبهای است كه تمام ابعاد را در خود دارد. شخصيت فلسفی امام به گذشته فلسفه و تاريخ شيعه برميگردد، او يك شخص نيست كه فرهنگ با او كاری نداشته باشد، ياران و همراهانی دارد.
در آينده اين حركت در صورتی ادامه پيدا ميكند كه اين جامعيت ادامه داشته باشد. انقلاب بايد هويت خود را تحكيم ببخشد و هويتهای ديگر را بشناسد تا بتواند پيام خود را به جهان نشان دهد.
حمید پارسانیا
در نشست جهان فکری امام خمینی (ره)
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
@ammar_ensani
@hparsania
JISS_Volume 10_Issue شماره3(پیاپی39)_Pages 40-70.pdf
523.1K
مقاله نقد و بررسی نظریه «ساخت اجتماعی واقعیت» با تأکید بر چارچوب نظری «جهانهای اجتماعی»
@hparsania
4_5830446975090163757.pdf
2.39M
کتاب «حدیث پیمانه»
پژوهشی در انقلاب اسلامی
حمید پارسانیا
@hparsania
کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب:
کتاب #حدیث_پیمانه نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدتها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله میکردم و میگفتم:
«فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است.
حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامهای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی میتواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.»
وقتی من ترتیب و فصلبندی کتاب شما را (البته همهاش را نخواندهام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کردهاید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیدهاید.
این چیز باارزشی است. الحمدلله اینطور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از اینها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود.
بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئتمدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰
منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱
@hparsania
حل مسائل اجتماعی با ابتناء بر فلسفه؛ امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد.
مرحوم علامه میراث ادبیات تاریخی فرهنگ اسلامی را به صورت همهجانبه در خود هضم کرده بود. همانطور که حضرت امام (ره) این ویژگی را داشت؛ و ما در آن فرهنگ زیست داشتیم.
اگر فیلسوفان این فرهنگ نبودند یا نظریهپردازان رابطه وحی خاتم را با زیست و زندگی جامعه تفسیر نمیکردند، این باعث میشد که در سلسلهمراتب علمی، فقه جایگاهی نداشته باشد.
فقه بخش وسیع این حرکت علمی است. چه کسی میتواند بگوید فقه امتداد جریان فلسفی ما نیست؟ فلذا جریان علمی بین فلسفه و فرهنگ باید دائما برقرار باشد تا مسائل اجتماعی با ابتناء بر فلسفه حل شوند.
در دوران معاصر ما این جریان باز هم حضور داشته است. بهطور خاص، ایران به دلیل عقبه شیعی خود و حوزه تعامل بین نقل و عقل و شهود که فیلسوفان دائما آن را تئوریزه میکردند و در مرحوم علامه طباطبایی، بحث قرآن و برهان و عرفان برجستهتر از همه سابقه تاریخیاش به فعلیت رسیده است.
ایشان حکمت را امتداد داده و با آن زندگی کرده و همین امتداد موجب شده که ما در قرن بیستم، دو انقلاب را بتوانیم محقق کنیم و ایران به انقلابیترین کشور جهان تبدیل بشود.
به واسطه امتداد فلسفه به عرصه اجتماع است که انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی محقق شده است؛ از همین جهت است که اگر فقه را از عرصه زیست و زندگی مردم برداریم، نه انقلاب مشروطه داریم و نه انقلاب اسلامی. فقهی که منجر به این دو انقلاب شده، امتداد فلسفه بوده است.
مواجهه با فرهنگ غرب در چندین لایه مختلف، از لایههای رویی تا لایههای میانی و عمیق ممکن است. برخی افراد مانند مرحوم علامه طباطبایی (ره) عالیترین افق که شهود حقایق هستی است را در خود محقق کردهاند. ایشان لایههایی از عالم و هستی را مشاهده میکند که جهان مدرن بهشدت به آن پشت کرده است.
کسی که ذکر آسمان و زمین را میشوند و جریان حیات را میبیند، وقتی با فلسفهای مواجه میشود که میگوید: «واقعیت در حس، منحصر است و مابقی هر چه هست، صرفا مربوط به ذهن است.» او به چنین فلسفهای میخندد! چراکه او در حال مشاهده واقعیتی عمیق است. اما آن جریان رقیب، فرهنگ عمومی را میروبد.
در مقابله با این جریان، آیا اندیشمندان ما در گفتوگو با فلاسفه غربی وارد میشوند؟ ما فیلسوفانی داریم که حکمت سینوی یا اشراق یا صدرایی را به خوبی میخوانند اما یک کلمه و جمله با جریان رقیب خود درگیر نمیشوند! و اصلا خود را کاملا کنار میکشند!
ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی(ره) برود با آنها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟ کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جابهجای آن به هجمه رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟
شما المیزان را با المنار مقایسه کنید و ببینید این مقاومتی که علامه طباطبایی(ره) در برابر فرهنگ غرب کرده، قابل مقایسه است؟ اینها خصوصیات علامه (ره) است.
اینکه فرهنگ غرب، یک هژمونی عظیم راه انداخته و فضای علمی جهان را تسخیر کرده و برایش تعیینتکلیف کرده، یک نوعی اغواء است. اغواء که فقط به مغالطه لفظی نیست؛ اینکه چشم و گوش جهان را از آنچه خود میخواهد، پر میکند، اغواء است.
در مقابله با این فرهنگ، اگر در انقلاب اسلامی، مرحوم امام (ره) توانست در شکست عرصه عملی و سیاسی موفق عمل کند، اما در مقابله با تنیدهها و رشتههای نظری فرهنگ غرب، آن کسی که قد علم کرد، مرحوم علامه طباطبایی(ره) بود.
البته خیلیهای دیگر هم بودند که سعی داشتند، با فرهنگ غرب مواجه شوند و به آنان پاسخ دهند لکن بعضا وارد چهارچوب مفاهیم و نظام علمی آنان شدهاند و به نحوی شکست خوردند.
متن کامل👇
https://eitaa.com/hparsania/269
حمید پارسانیا
@hparsania
-531816701_-985444146.mp3
12.46M
امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل
نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
استاد حمید پارسانیا
سهشنبه یازدهم بهمنماه ۱۴۰۱
جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
@hparsania