eitaa logo
اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
679 ویدیو
286 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ قربان شهامت این زن! ▪️ روضه‌خوانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مصیبت حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) در سال ۱۳۵۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ روضه‌ وداع؛ گریه‌های شهید مطهری برای آخرین لحظات حیات حضرت سید الشهداء(ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⚫️ چرا پیام امام حسین(ع) محوشدنی نیست؟ امام حسین(ع) پیام خونین خودش را روی صفحه لرزان هوا ثبت کرد، ولی چون توأم با خون و رنگ قرمز بود، در دلها حک شد. امروز شما میلیونها افراد از عرب و عجم را می‌بینید که پیام امام حسین را می‌دانند: «انّی لا ارَی الْمَوْتَ الّا سَعادَةً وَ لَاالْحَیوةَ مَعَ الظّالِمینَ الّا بَرَماً»؛ آنجا که انسان می‌خواهد زندگی کند ننگین، آنجا که می‌خواهد زندگی کند با ظالم و ستمگر، آنجا که می‌خواهد زندگی فقط برایش نان خوردن و آب نوشیدن و خوابیدن و زیر بار ذلت‌ها رفتن باشد، مرگ هزاران بار بر این زندگی ترجیح دارد. این پیام شهید است. امام حسین(ع) که مهاجم است و منطقش منطق شهید، آن روزی که پیامش را در صحرای کربلا ثبت می‌کرد نه کاغذی بود نه قلمی، همین صفحه لرزان هوا بود. ولی همین پیامش روی صفحه لرزان هوا، چرا باقی ماند؟ چون فوراً منتقل شد روی صفحه دلها؛ روی صفحه دلها آنچنان حک شد که دیگر محو شدنی نیست. هر سال که محرم می‌آید می‌بینیم امام حسین از نو طلوع می‌کند. 📗حماسه حسینی، ج۱، ص۱۳۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 مکتبِ "روز عاشورا" روز عاشورا فقط روز عزا و مصیبت نیست... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
سخنرانی عاشور - آیت الله جوادی آملی - 14020505-.mp3
14.11M
🎙صوت بیانات آیت‌الله جوادی آملی در عاشورا ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قوام امامت و ولایت به امام و ولی‌الله است ✍استاد حمید پارسانیا امامت و ولایت به حسب ظاهر به عنوان منزلت، منصب و نهادی اجتماعی و سیاسی، حکمی از احکام و حقی از حقوق الهی است که اهمیتی فراتر از دیگر احکام و حقوق، نظیر نماز، حج، روزه و زکات دارد؛ لکن مهمتر از آن حضور کلمه توحید در افق فرهنگ و حراست از مرزهای هویتی و جغرافیایی جامعه و نظام اسلامی است. در تزاحم بین احکام همواره حکم اهم را باید ترجیح داد و ترجیح حکم مهم بر اهم خطا و گاه نیز گناهی نابخشودنی است.. علی علیه‌السلام در حراست از مرزهای هویتی و جغرافیایی فرهنگ‌ و نظام اسلامی درحالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشت از مقام امامت گذشت و فرزند او حسین بن علی علیه‌السلام در همین راستا آنچه را که مهمتر از آن مقام بود، یعنی امام را که حقیقت خود او بود با همه حریم و حرم خود که حریم و حرم رسول الله بود به مسلخ برد و تقدیم نامی کرد که باید بدرخشد و فرهنگی که باید تداوم یابد و جامعه و نظامی که باید بماند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 روز جدایی 🎙صدای مرحوم استاد علی صفایی حائری را می‌شنوید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دیر رسیدم من.. 🎙 بیاد مرحوم استاد حسین دست‌پروری (ره) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قومی بر امام معروف و قومی بر امام منکر ✍ حجت‌الاسلام داود مهدوی زادگان مردى در منزل «ثعلبيه» نزد امام حسين عليه‏السلام آمد و در مورد اين آيه كريمه سؤال نمود "يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ" (اﻹسراء: 71) امام فرمود: يعنى پيشوا و امامى كه مردم را به راه راست هدايت كند و مردم هم او را اجابت كنند، و امامى كه مردم را به گمراهى و ضلالت دعوت كند و مردم نيز به دعوت او پاسخ مثبت دهند؛ گروه اول در بهشت و گروه دوم در آتش خواهند بود، و اين قول خداى متعال است كه"فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ" (الشورى: 7)(مقتل الحسين مقرم: 179). مطابق فرمایش قرآنی امام حسین علیه‌السلام آدمیان در اجتماع و گروه زندگی می‌کنند و هیچ گروهی بدون امام و رهبر نیست. گروه با امام و الگوی خود به این سو و آن سو حرکت می کند تا به مقصد نهایی می‌رسد. این مقصد یا خیر است یا شر. عاقبت گروه خیر، بهشت برین است و عاقبت گروه شر دوزخ است. پس، برای اینکه دانسته شود اهل کدام فرقه هستیم، باید امام خود را بشناسیم. باید نسبت به گفته‌ها و اعمال و سیاست‌ها و جهت گیری‌های امام خود شناخت پیدا کنیم. روز عاشورا، دو فرقه رو در روی هم صف آرایی کردند. فریقی اهل جنت بود و فریقی اهل نار. هر دو گروه هم کاملاً امام شان را می‌شناختند. هیچ کس نبود که امامش را نشناسد. گروهی بر امام معروف بودند و گروهی بر امام منکر. امام معروف، حسین فرزند زهرای مرضیه دخت پیامبر خدا بود و امام منکر، دعی بن دعی، ابن مرجانه فرزند زیاد و یزید بن معاویه بن ابوسفیان بود. اگر گمان کنیم که صف آرایی این دو امام فقط مربوط به واقعه کربلا است و تکرار شدنی نیست، سخت در اشتباهیم. دنیای امروز نیز بواسطه دو امام معروف و امام منکر به دو فرقه تقسیم شده است. امامی که دعوت به آخرت می کند و حیات دنیوی را در برابر آخرت قلیل و نا چیز می شمارد: "قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَى وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا" (النساء: 77). امام دیگری که نفی آخرت می‌کند و می‌گوید هر آنچه هست همین دنیا است: "وَقَالُوا مَا هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ" (الجاثية: 24). همگان هر ساله در روز عاشورا مختصات خودمان را که در کدام فرقه حضور داریم، بازخوانی و باز شناسی می‌کنیم. هر بار معلوم می‌کنیم که امام مان کیست تا معلوم شود اهل نوریم یا اهل نار. اگر امام مان را حسینی می‌دانیم، باید همه ساله تجدید عهد کنیم. چون معلوم نیست که تا به آخر بر این عهد مقدس باقی بمانیم. امام رهایمان نمی‌کند ولی از ناحیه خودمان تضمینی نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ سَيِّدِ الْعابِدِينَ الَّذِي اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَجَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَى الَّذِينَ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ، اخْتَرْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَطَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَاصْطَفَيْتَهُ وَجَعَلْتَهُ هادِياً مَهْدِيّاً . اللّٰهُمَّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ حَتَّىٰ تَبْلُغَ بِهِ مَا تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ فِي الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ. ◾️شهادت مظلومانه سید الساجدی امام زین العابدین (علیه السلام) تسلیت باد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مهربانی‌های امام سجاد علیه‌السلام 🎙شما صدای مرحوم استاد علی صفایی حائری را می‌شنوید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نحوه مواجهه حقوقی با اهانت به قرآن و مقدسات بررسی شد ✔️نشست علمی با موضوع قواعد نظام‌های حقوقی در مواجهه با توهین به کتب آسمانی میزبانی خانه ملی قانون اساسی برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی، حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا، دکتر سیدمحمدمهدی غمامی، دکتر حبیب‌نژاد و دکتر هدی غفاری حضور داشتند که هر کدام به تبیین دیدگاه‌های خود نسبت با موضوع فوق پرداختند. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72262 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسیِ حکم رهبر انقلاب در محکومیت قرآن سوزی ✔️استاد علی‌اکبر رشاد: آن‌که چنین جرم سنگینی را مرتکب می‌شود اشد مجازات، اقل مجازات برای اوست، چون جرمی بزرگ است و جرم در حیات بشر و مناسبات انسان‌ها فراتر و بزرگ‌تر از ساحت قرآن متصور نیست. آیا جا ندارد که ما به‌عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین حق انسان‌ - که دین، عنصر فطری است و از انسانیت انسان برمی‌خیزد- چیزی به نام حقوق ادیان را مطرح کنیم و دیپلمات‌ها و دستگاه سیاسی و دیپلماسی ما و کشورهای مسلمان این را تعقیب کنند. ۵۷ کشور مسلمان هستیم و اضافه بر این، مسلمانان در کشورهای گوناگون با مقیاس جمعیتی بالا زندگی می‌کنند، چنین جمعیت عظیمی نمی‌تواند پای این کار بیاید و این حق را احقاق و اثبات کند؟ ✔️استاد احمد مبلغی: اساساً آتش‌سوزی قرآن از حیث اجتماعی مبارزه با هویت دینی است زیرا وقتی امری تکرار می‌شود و این‌طور نیست حالت تصادف داشته باشد آن‌هم باوجود اعتراضات زیاد باز تکرار می‌شد، نشان‌دهنده ردیابی نوعی هجوم به پیروان‌ یک ادیان و کتاب الهی آنان است تا مسلمانان هویت خود را از دست بدهند و در برابر آن منفعل شوند. این مساله مهمی است که قبح مساله ریخته شود و مسلمانان دچار انفعال در این قضیه شوند و نوعی باختن در بعد هویت و از دست دادن و تضعیف هویت را تجربه کنند... همان‌طور که رهبری فرمودند قرآن درخشنده‌تر می‌شود و خود را به جامعه امروزی عرضه می‌کند، در این راستا پیشنهاد بنده این است که فقه‌التقدیس را در حوزه علمیه ایجاد کنیم؛ حوزه‌های علمیه می‌توانند بحث را شکوفاتر کنند. ✔️استاد رضا رمضانی: باید حقوقدانان دنیا این قضیه را بررسی کنند که امری این‌چنینی که باعث آزار و اذیت روحی و روانی بیش از دو میلیارد انسان، بلکه کل پیروان ادیان و تمام بشریت شده چگونه است؟‌‌ اندیشمندان باید وارد میدان شوند و ابعاد مختلف این مساله بررسی شود، غرب نیز باید تکلیف خود را در این حوزه مشخص کند. برخورد دوگانه غرب پذیرفتنی نیست. پاپ در دوره قبل گفت این‌ها باید تفکیک شود نباید به بهانه آزادی توهین به مقدسات صورت بگیرد در این حوزه نیز غرب باید تکلیف حدود را روشن کند این‌ها باید قابل تفکیک باشد. ✔️استاد محمدمهدی ایمانی‌پور: اکنون در تلاشی برای تنقیصی دیگر جلوه‌ای از آتش‌سوزی و هتک حرمت به قرآن کریم را شاهد هستیم، جلوه دیگری از عناد و دشمنی مشرکانه در قالب جاهلانه، اما در پس پرده با اقدامات آگاهانه تأثر عمیق دنیای اسلام از این واقعه تلخ که در سخنان رهبری بیان‌گردیده، گویای جریان پرتکرار تاریخی است که در دنیای امروز تبعا واکنش‌های خود را به همراه خواهد داشت.... به اعتقاد رهبری و کلیه عالمان دینی این کار نباید بی‌پاسخ بماند و مطالبه دارایی توسط قضات اسلامی جهان اسلام حداقل مطالبه‌ای است که در فرمایشات رهبری به آن اشاره شده است. ✔️استاد محمود حکمت‌نیا: در کتاب آزادی بیان حدود ۱۶ مبنا برای اثبات آزادی بیان بررسی شده است که عبارت است از مبنای کشف حقیقت،‌ یعنی با گفتگوی آزاد می‌توان به کشف حقیقت دست یافت. توهین به مقدسات چنین مسیری را منسد خواهد کرد به‌عبارت‌دیگر هنگامی که پای توهین به میان بیاید مسیر کشف حقیقت بسته می‌شود بنابراین حمایت از توهین به مقدسات مبتنی بر آزادی بیان با مبنای آزادی بیان ناسازگار است و ازاین‌جهت آزادی بیان را باید به لحاظ مبنا محدود دانست. 👈 گزارش تفصیلی را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72276 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ehanatt.mp3
28.02M
🎧 صوت کامل هم اندیشی «واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی» 👤با حضور و ارائه: 🎙استاد علی‌اکبر رشاد 🎙استاد احمد مبلغی 🎙استاد رضا رمضانی 🎙استاد محمدمهدی ایمانی پور 🎙استاد محمود حکمت نیا 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مردادماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توهین به قرآن کریم نماد تروریسم نرم غرب علیه دین اسلام است ✔️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، هتاکی به قرآن کریم را نماد تروریسم نرم غرب علیه دین اسلام دانست و گفت: اهانت به مقدسات اسلامی نشان دهنده رویارویی مستقیم جهان اسلام و غرب است. اقدامات رسانه‌‌ای ماهواره‌های خارجی فارسی زبان علیه اذهان آجاد امت اسلامی نوعی اعلام جنگ است که باید با واکنش مناسب روبرو شود. در چنین شرایطی باید با جدیت هرچه بیشتر به قرآن مجید رجوع داشته باشیم زیرا جنگ حقیقی در فضای ذهن‌ها شکل می‌گیرد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72265 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قرآن سوزی اخیر در سوئد با هتک حرمت‌های قبلی متفاوت است/ کشورهای اسلامی به هتاکان درس عبرت دهند ✔️استاد محمود رجبی: 🔹در تاریخ داریم که برخی به قرآن تیراندازی کردند و در نمونه اخیر در کشور سوئد نیز قرآن سوزی رخ داده است؛ قرآن سوزی‌ها پیش از این مورد فردی و یا توسط گروهی معدود بوده اما این مورد متفاوت است؛ نظام سلطه از رواج فکر و‌‌اندیشه قرآن در ملت‌ها احساس خطر می‌کند و اقدام به قرآن سوزی می‌کند؛ مراجع، مردم مسلمان و برخی از مسؤولین کشورهای اسلامی مواضعی متفاوت گرفتند که نشان می‌دهد که این مورد نسبت به هتک حرمت‌های قبلی مظاهر دین متفاوت است. 🔸قرآن سوزی با شعار آزادی بیان اقدامی ضد آزادی بیان است؛ اگر کسی حرفی مقابل قرآن دارد آن را مطرح کند و خود قرآن نیز به صراحت از مدعیان دعوت کرده حرف خود را بزنند اما به جای حرف زدن آتش می‌زنند که مقابله با آزادی بیان است؛ اگر آزادی بیان را قبول دارید باید شرایطی باشد که هر کتابی حرفش را بزند و سوزاندن آن یعنی راه یک فکر به سمت مردم و جوانان را می‌بندید. 🔹این اقدامات نمونه‌های جاهلیت مدرنی است که همه تشکل‌های علمی و فرهنگی که در جهان وجود دارند باید در مقابل این نوع جهالت که می‌خواهد جامعه انسانی را به جامعه حیوانی تبدیل کند بایستند؛ باید اتحادیه‌ها و کشورهای اسلامی اقدام کنند و درس عبرتی بدهند که دیگر تکرار نشود. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72267 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نامه مدیر حوزه‌های علمیه به شیخ الازهر ✔️ در پی اهانت به ساحت قرآن کریم در روزهای اخیر، استاد علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با ارسال نامه‌ای به احمد الطیب شیخ الازهر ضمن تشکر از موضع وی خواستار استمرار پیگیری‌ها و همراهی همه دولتمردان، شخصیتها و عالمان دنیای اسلام شد. 🔹اعرافی تحریم کالاهای کشورهای هتاک و بازنگری در روابط با آنها، اقدام هماهنگ و قاطع همه کشورها برای برخورد جدی با کشور سوئد و کشورهای مشابه، اهتمام به تنظیم و تصویب طرح یا قانونی بین المللی از سوی مجامع بین الملی و دولت‌های اسلامی برای جلوگیری از موارد مشابه و اهتمام به شکل گیری گفتمان مشترک الهی و توحیدی بر اساس آموزه‌های اسلام و ادیان الهی را از جمله اولویت‌های همه دولت‌ها، مجامع علمی دینی و ملت‌های مسلمان دانست. 🔹مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به آمادگی حوزه‌های علمیه قم برای هر گونه همکاری و همراهی مناسب، نوشت: جایگاه برجسته کشور عریق مصر و مجامع دینی و علمی، به ویژه الازهر شریف جایگاهی فاخر و تعیین کننده و الهام بخش خواهد بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 پاسخ گوترش به نامه آیت‌الله سیستانی درباره هتک حرمت قرآن کریم ✔️«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به نامه آیت‌الله «سید علی السیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان عراق در خصوص هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، پاسخ داد. 🔹 از حادثه اخیر سوزاندن قرآن در استکهلم سوئد که به تظاهرات در جمهوری عراق در تعطیلات عید قربان منجر شد، به شدت ناراحت شدم. به من اجازه دهید تا همبستگی خود را با جامعه اسلامی ابراز کنم و تعصب، خشونت و اسلام هراسی را که به تشدید تنش‌ها منجر می‌شود و در تبعیض و افراط‌گرایی سهیم می‌شود، محکوم کنم. 🔹در تماس تلفنی خود با جناب آقای فؤاد محمد حسین معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری عراق در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳، این موضع خود را بیان کردم. این موضوع، همچنین در بیانیه‌های مطبوعاتی دفتر نماینده عالی اتحاد تمدن‌های سازمان ملل در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ در محکومیت سوزاندن قرآن در سوئد منعکس شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیانیه مشترک رهبران ادیان توحیدی ایران در محکومیت اهانت به ساحت مقدس قرآن ✔️در ماهی که گذشت اهانت به ساحت کتاب‌های آسمانی قرآن، انجیل و تورات در سوئد و دانمارک، قلب موحدان و آزادگان جهان را به درد آورد. به همین منظور رهبران ادیان در هم‌‌اندیشی «کتاب مقدس» اعلام کردند این اقدامات خلاف عقل و منطق را که با حمایت برخی دولت‌ها و سکوت مجامع جهانی مدعی حقوق بشر، انجام می‌شود، محکوم می‌کنند. در پایان این هم‌‌اندیشی سران، علما و کارگزاران ادیان توحیدی ایران، با امضای بیانیه مشترکی، اهانت به ساحت کتب آسمانی را محکوم کردند. 👈 متن کامل بیانیه در هفت‌بند به این شرح است + سند: http://ijtihadnet.ir/?p=72251 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣نشست علمی «عواقب هتک حرمت قرآن کریم و مقدسات از دیدگاه حدیث» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد (معاون آموزش حوزه‌های علمیه و عضو هیات علمی جامعه المصطفی) 📆 زمان: دوشنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏛مکان: قم، مدرسه عالی علوم حدیث، سالن شهید صدر 🔺برای حاضرین در نشست گواهی صادر خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
r67171a9149.pdf
2.63M
📗 دانلود کتاب «نهضت حسینی در پرتو قرآن» 🔺تطبیق حوادث کربلا با نمونه‌های قرآنی به دور از ذوقیات ✍️ نویسنده: استاد محسن قرائتی 📖 مباحث کتاب: ⊙ شاخصه‌های قیام امام حسین (ع)، ⊙ جلوه‌هاى قرآن در کربلا، ⊙ شیوه‌های نهی از منکر ⊙ ارزیابی یاران، ⊙ امام حسین در قرآن، ⊙ یقین یاران امام حسین (ع)، ⊙ پیروی از شیطان، عامل سقوط انسان، ⊙ نقش زنان در کربلا، ⊙ سفارش‌های پیامبر در جنگ و... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هم_اندیشی_علمی بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن.mp3
27.26M
صوت کامل هم اندیشی «بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن» 👤با حضور و ارائه: 🎙استاد جواد حبیبی تبار 🎙استاد نجف لکزایی 🎙استاد رضایی اصفهانی 🎙استاد محمدصادق یوسفی مقدم 🏢 قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام، مردادماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی علل و ابعاد هتک ساحت‌ قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن ✔️استاد جواد حبیبی تبار: اهانت قرآن نسبت به اینکه هتاک چه کسی باشد و هدفش چیست، مجازات مختلف است. اگر هتّاک مسلمان بوده باشد و با شرایطی که آمده و فعل او به معنای انکار کتاب باشد، موجب ارتداد است. و نسبت به زن یا مردبودن مجازات حبس ابد یا اعدام درپی دارد. اما اگر هتاک مسلمان نباشد، گاهی یک کار فردی شخصی و گاهی برنامه‌ریزی و سازماندهی‌شده است. اقبال به اسلام در غرب رو به فزونی است و لذا کاپیتالیسم و سرمایه‌داری به هراس‌‌ می‌افتند و لذا یک پسری قرآن در دست‌‌ می‌گیرد و به خانه‌‌ می‌برد، پدر که تحت تأثیر تبلیغات جریان کاپیتالیسم است، قرآن را‌‌ می‌گیرد و به طرفی پرت‌‌ می‌کند یا آن را آتش‌‌ می‌زند. این فرق‌‌ می‌کند با اینکه فردی به صورت سازماندهی‌شده اقدام به هتاکی کند. اما این اهانت‌‌‌‌های اخیر باهدف اسلام هراسی و تحقیر مسلمانان صورت گرفته است. در نتیجه اگر با حرکت گروهی برنامه‌ریزی‌شده و هدف‌گذاری شده قبلی درجهت مقابله با اسلام مواجه باشیم، فرد هتاک مصداق کافر حربی است. ✔️استاد نجف لک‌زایی: ما مسلمانان باید قدر کتاب آسمانی خود را بیشتر بدانیم و مراجعه جدی‌تری به آن داشته باشیم و زمینه‌‌‌‌های لازم برای ورود جدی‌تر قرآن به عرصه‌‌‌‌های معرفتی و انگیزشی و سبک زندگی را فراهم‌تر کنیم. باید حضور قرآن را در صحنه فرهنگ عمومی و تخصصی جدی بگیریم. فقه و اخلاق و اعتقادات و مبانی و درواقع فرهنگی که در آن تنفس‌‌ می‌کنیم قرآنی شود. ما باید زیبایی‌‌‌‌های اسلام را بیان کنیم و قرآن را به همه مردم جهان معرفی کنیم.... علوم انسانی امروز در دنیا به‌مثابه پیش‌قراول فرهنگ غرب عمل‌‌ می‌کند و زمینه را برای نفوذ و ظهور نظام سلطه فراهم‌‌ می‌کند. به نظر‌‌ می‌رسد که وقت آن رسیده مسلمانان با نگاه جدی‌تری، علوم انسانی قرآن بنیاد را تقویت کنند و ما شاهد جایگزینی فراگیرتر و گسترده‌تر این علوم انسانی در سطح مراکز علمی خود باشیم. ✔️استاد محمدصادق یوسفی مقدم: در بحث روش و راهکارهای مقابله با حرمت‌شکنی قرآن کریم باید مطلب را در علل حرمت‌شکنی جویا بشویم. خداوند، قرآن را کتاب قدسی و دارای تقدس‌‌ می‌داند. به نظر‌‌ می‌رسد یکی از اهداف دشمن، شکستن قداست قرآن کریم است. ما این مسئله را در ماجرای اهل‌بیت (ع) هم شاهد هستیم که نمونه بارز آن واقعه عاشوراست. بنابراین جامعه اسلامی باید در زمینه حفظ قداست قرآن کریم تلاش کند، تبلیغ کند و نشر دهد. ✔️استاد محمدعلی رضایی اصفهانی: هرچند خداوند حفظ قرآن را تضمین کرده است ولی این وظیفه دفاع را از ما سلب‌‌ نمی‌کند. ما در اسلام سه نوع جهاد داریم؛ جهاد اصغر به معنای قتال، جهاد اکبر با نفس، جهاد کبیر که جهاد فرهنگی است. هرچقدر آن‌ها توهین به قرآن را بیشتر‌‌ می‌کنند، ما باید به انتشار قرآن بیشتر توجه کنیم. راهکار دوم مقابله با اهانت به قرآن کریم، پاسخ منطقی دادن به شبهاتی است که دشمنان مطرح‌‌ می‌کنند. راهکار سوم تبیین معارف قرآن کریم است. مباحث اعتقادی، اخلاقی و علمی الهی هرچه تبیین شود نوعی راهکار مقابله با این حملات است. راهکار چهارم تبیین اعجاز قرآن است. و بنا بر مطالعاتی که داشتیم 86 بحث درباره اعجاز قرآن‌‌ می‌توانیم ارائه دهیم. 👈 گزارش تفصیلی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72286 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
متن نهایی لایحه حجاب.pdf
797K
🔖متن «لایحه جدید عفاف و حجاب»؛ از تعیین وظایف دستگاه‌های اجرایی تا جریمه نقدی برای متخلفان ✔️متن لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در این لایحه ۷۰ ماده‌ای وظایف دستگاهای مختلف برای ترویج عفاف وحجاب مشخص شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأملی در تأثیرات عاشورا بر رهیافت‌های سیاسی بنی‌هاشم ✔️با شهادت حسین بن علی(ع) درکربلا، صحنه سیاسی اجتماعی جامعه به نحو مشخصی دستخوش تغییر و تحول گشت. تغییر و تحولاتی که زمینه‌های بسیار مساعدی را برای جنبش‌های ستیزه‌جوی‌ هاشمی و کل‌ هاشمیان فراهم‌ می‌‌ساخت و اقبال عمومی را متوجه آنان‌ می‌‌کرد. و همین اقبال و فضای مساعد عمومی است که انشعاباتی را نیز در میان‌ هاشمیان پیدید‌ می‌‌آورد. این انشعابات را در دو پارادایم و نحوه نگرش فکری‌ می‌‌توان تبیین نمود. پارادایم نخست پارادایم اعتقادی – سیاسی است که بیشتر به زیر ساخت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ می‌‌نگرد. عاشورا را نهضت پیروزی‌ می‌‌داند که هدفش تغییر مناسبات اجتماعی جامعه در وهله اول بوده است. به کار فرهنگی و اعتقادی بهای اصلی را‌ می‌‌دهد. مبارزاتش اگر چه بر رژیم است اما اصلاح طلبانه و تدریجی و پوشیده پنهانی است. این پارادایم پارادایم امامیه از شاخه حسینیان در رهیافت و گرایش علوی – فاطمی است. پارادایم دوم پاردایم سیاسی است که وجه غالب در آن با سیاست است نه فرهنگ و مسایل اجتماعی – هدف در آن دست یابی به حکومت و خلافت تعبیر‌ می‌‌شود. پیروان این پارادایم متفاوت ومختلفند و انگیزه‌های گوناگونی دارند. در این پارادایم شاخه زیدیه و حسنیان از گرایش علوی – فاطمی – گرایش و رهیافت علوی – غیر فاطمی – و گرایش‌های عباسیان حضور دارند. همه این گرایش‌ها بر رژیم و علیه آن مبارزه‌ می‌‌کنند. و همه آنها کما بیش روش انقلابی دارند. 👈مقاله دکتر علی آقاجانی را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72291 🆔 https://eitaa.com/ijtihad