💢روایتی از تلاش پهلوی دوم برای ایجاد تفرقه میان حوزه علمیه قم و مشهد
✔️ آیتالله سیداحمد علمالهدی:
🔹از همان ابتدا شاه به سرکردگی دستگاه استکبار تصمیم گرفت برای حوزه علمیه قم بهعنوان منبع و مرجع شکلگیری بنیادی انقلاب، یک رقیب جدی بتراشد و بر این اساس به سراغ علما، اساتید، مدرسین و طلاب جوان حوزه علمیه مشهد آمد.
🔸اگرچه تولیت آستان قدس با تولیت موقوفه گوهرشاد دو جریان کاملاً مجزا از یکدیگر بودند اما در عمل هر دو نهاد در خدمت حکومت شاهنشاهی قرار داشت.
🔹در این شرایط، بزرگان حوزه علمیه خراسان تلاش کردند تا انسجام میان جریانهای انقلابی و طلاب جوان را حفظ کند، در این راه هم مرارتهای بسیاری متحمل شدند و زیر بار زندانیها و شکنجههای فراوانی رفتند که ثمره این مجاهدتها رقم خوردن شرایطی بود که علمای مشهد پس از رقم خوردن جشنهای ۲۵۰۰ ساله شیراز، بهصورت منسجم و یکپارچه بیانیه محکومیت صادر کردند و جشن خوشامدگویی به محمدرضاشاه در جریان سفرش به مشهد تحریم شد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72628
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیانیه کنفرانس اسلامی مکه مکرمه؛ از دعوت به میانهروی تا هشدار نسبت به پیامدهای قرآنسوزی
✔️کنفرانس بینالمللی «تواصل و تکامل» که روز یکشنبه ۲۲ مرداد با شعار «ارتباط و یکپارچگی» و با حضور ۱۵۰ عالم دینی، مفتی و رئیس مراکز و جمعیتهای اسلامی از ۸۵ کشور جهان در مکه مکرمه آغاز به کار کرده بود، عصر روز دوشنبه با صدور بیانیه پایانی، به نشستهای خود پایان داد.
👈 گزاش تفصیلی + متن بیانیه پایانی: http://ijtihadnet.ir/?p=72631
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سیاستگذاری دینی این نیست که فقه را به جان فضای مجازی بیندازیم/ نیازمند نهضت سواد آموزی فضای مجازی هستیم
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹انسان امروز، انسان رسانه است. اساساً خداوند انسان را رسانهای آفریده است، یعنی بُعد رسانه، بُعد جداییناپذیر و انفکاکناپذیر انسان است، لذا نباید نگاه اکلمیتهای به فضای مجازی داشته باشیم.
🔸اکنون بهترین ندای دین دارد در فضای مجازی انعکاس پیدا میکند. اگر دین را میخواهیم، باید روی رسانه تمرکز کنیم، اگر حوزه علمیه را میخواهیم باید روی رسانه تمرکز کنیم، اگر هویت دینی، هویت انسانی و هویت اخلاقی میخواهیم همه آن رسانه است. رسانه را نباید از دید انداخت. اصلاً به خاطر دین همه شده، باید فضای مجازی را نگه داریم. دین در فضای مجازی صدای قویتر و بلندتری دارد. البته به شرطها و شروطها.
🔹آنهایی که تصور میکنند میشود فضای مجازی را دور زد یا کنار گذاشت یا حذف کرد، نگاه سادهانگارانهای دارند. فضای مجازی، فضای قطعی آخر زمانی است. در برخی از روایات تعابیری از وقایع آخر زمانی شده است که انطباق با فضای مجازی دارد. روایات آخر زمانی هم امام زمان را (عج) منفصل و منفک از فضای مجازی معرفی نمیکند، امام زمانی که در روایات معرفی شده است، امامی که دارد با جهان حرف میزند و در کف دستها دیده میشود و ندای او از یک مکان برخواسته و انعکاس لحظهای در همه جای جهان دارد.
🔸سیاستگذاری دینی اساساً باید در فقه مجازی عوض بشود؛ سیاستگذاری دینی این نیست که فقه را به جان فضای مجازی بیندازیم، اگر هم میخواهیم، باید فقه رسانه را تعریف کنیم که آن هم یک فقه خاص است، اما اگر خواسته باشیم فقه سختگیر کلاسیک را به جان فضای مجازی بیندازیم، آن قهارتر است که با این حرفها کنترل شود؛ و بلعکس به ضرر خود ما تمام میگردد که دیگر پایبند به فلسفه وجودی نخواهد بود.
🔹فقه رسانه، نه به معنای سادهانگارانه آنکه احیاناً برخی میگویند دروغ و تهمت حرام است و ... آنچه بعضاً میگویند فقه رسانه نیست. ما در فقه رسانه باید واقعیت را کشف کنیم، خط و ربط و ارتباطات را کشف کنیم، گستره و خصوصیات آن را بررسی کنیم. لذا شایسته است آنچه قابلحذف نیست، آنچه انسان دارد با آن معنا پیدا میکند و زندگی در آن خلق میشود، اول آن را تعریف کنیم و بعد به فقه رسانه بپردازیم.
🔸سیاستگذاری دینی باید یک فقه رسانه به معنای دقیق را ایجاد کند و ثانیاً تربیت کلامی و ایمانی داشته باشد. ما باید زیرساختهای ایمانی مردم را تقویت کنیم. این فضا چیزی نیست که دست ما باشد و بگوییم بروید یا نروید.
🔹ما باید کلاس نهضت سواد آموزی فضای مجازی راهاندازی کنیم، دوره و کارگاهها برگزار کنیم چرا که برخی افراد در فضای مجازی کلاس اول هم نیستند و این سواد آموزی لازم است. ما هنوز نسبت به فضای مجازی جهل داریم، آنوقت دشمنش میشماریم! نه خودمان فضای مجازی ایجاد میکنیم و نه دیگران را میگذاریم بروند و بعد اعتراض میکنیم! حتی ممکن است کسی در عمرش یکبار هم از ایمیل استفاده نکرده باشد، اما به فضای مجازی فحش میدهد و این درست نیست.
👈ادامه سخنان مهم استاد مبلغی در جمع فضلای رسانهای: http://ijtihadnet.ir/?p=72618
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بسیاری از عناوین مذکور در نصوص شرعی، قابلانطباق بر هنر امروز نیست
✔️یکی از ایراداتی که هنرمندان به فقها وارد میکنند، ناآشنایی ایشان با موضوعات هنری است. به باور هنرمندان، بسیاری از عناوین فقهی اساساً بر مصادیق امروزین هنر، قابلانطباق نیست و یا بهاشتباه منطبق شده است. در این میان، حجیت قول خبره، تقریباً امری پذیرفته شده در میان فقها است.
حال پرسش این است که برای تطبیق عناوینی از قبیل لهو، لغو، لعب و مانند آن که برای اثبات حرمت برخی انواع هنر به کار میرود، آیا میتوان به خبره اعتماد کرد؟ به همین بهانه، با استاد سید صادق علمالهدی گفتگو کردیم. او معتقد است هم خبرویت هنرمندان در مقولات هنری، جای تشکیک دارد و هم حجیت قول خبره در این موارد.
👈مشروح گفتوگوی اختصاصی «اجتهاد» از نگاه شما میگذرد: http://ijtihadnet.ir/?p=72635
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تفاوت بین پخش زنده و غیرزنده در احکام نگاه
✍️ مصطفی قناعتگر
نگاه به تصاویر پخش زنده و غیرزنده، یکی از رفتارهای پُرتکرار مکلّفان در دوره کنونی است. نوشتار پیشرو قصد دارد تفاوت یا تساوی حکم فقهیِ این دو نوع نگاه تصویری را مورد بحث و بررسی قرار دهد. نتیجه این جستار نشان میدهد که حکم نگاه به تصاویر پخش زنده با حکم به تصاویر غیرزنده تفاوتی ندارد. یعنی هرحکمی که برای نگاه به یکی از این دو گونه تصویر اثبات شود، در دیگری نیز همان حکم جاری است.
👈این یادداشت اختصاصی را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72639
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مشهد پایگاه حوزه است و باید مرجعیت علمی خود را پیدا کند/ رهبر انقلاب از احیای برگزاری دروس حوزوی در مدارس داخل حرم رضوی رضایت دارند
✔️حجتالاسلام والمسلمین احمد مروی:
🔹در مشهد حوزههای علمیه بسیاری در اطراف بارگاه قدس رضوی وجود داشتهاند که به دلیل طرح توسعه حرم مطهر و طرحهای نوسازی و بازسازی مقداری آسیب به این امر وارد شده که در صدد جبران آن هستیم.
🔸پیرامون مضجع شریف حضرت رضا(ع) باید حلقههای درس و مباحثه علمی و حضور مدارس دوباره فعال شود. ارتباط مردم و روحانیت باید در حرم مطهر و آستان قدس رضوی محسوس باشد و این امر لازم ایفای وظیفه هدایتگری روحانیت است.
🔹در گذشته مسجد گوهرشاد محفل تجمع و مباحثات علمی علما و روحانیت بوده است، امروز نیز تقویت و رشد حوزه علمیه پیرامون مضجع شریف عالم آل محمد(ص) مورد انتظار است؛ جنبه عالم آل محمد(ص) بودن حضرت رضا(ع) باید در اینجا برجسته باشد و این مهم با پر رنگ شدن رفت و آمد و حضور علمای بزرگ، طلاب، تدریس معارف اسلامی و در یک کلام با حوزه علمیه محقق میشود.
🔸رهبر نقلاب از احیای برگزاری دروس حوزوی در مدارس داخل حرم مطهر رضوی رضایت دارند. حوزه علمیه مشهد به برکت همجواری با مرقد مقدس عالم آل محمد(ص) و با سابقه درخشان تاریخی این ظرفیت را دارد که به مرجعی شاخص برای تربیت فضلا مبدل شود، بهطوریکه اساتید و طلاب نه تنها از سراسر کشور بلکه جهان اسلام برای فراگیری علوم به اینجا بیایند؛ مشهد پایگاه حوزه است و باید مرجعیت علمی خود را پیدا کند.
👈تصاویر دیدار اساتید دارالعلم رضوی با تولیت آستان قدس: http://ijtihadnet.ir/?p=72643
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «کاربردعقل در منابع استنباط احکام شرعی»
🎙استاد ارائه دهنده: مهدی زمانی فرد
🎙اساتید ناقد: محسن ملکی و مرتضی نوروزی
🎙دبیر: استاد سیدحمید علوی آزیز
📆 زمان: چهارشنبه، ۲۵ مردادماه، ساعت ۱۶
مکان: مشهد، حرم مطهری رضوی مدرسه میرزا جعفر (ساختمان شماره یک دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
🔗لینک حضور آنلاین: https://lms2.hozehkh.com/ws/feqhosul
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💠اولین دوره جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان
✔️پژوهشکده معارف اهل بیت علیهمالسلام با همکاری انجمن حدیث حوزه، از حدیث پژوهان جوان دعوت میکند تا مقالات علمی خود را در موضوعات ذیل برای شرکت در اولین جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان ارسال نمایند.
✅ تاریخ حدیث
✅ منابع حدیثی
✅ اعتبارسنجی و رجال الحدیث
✅ فقه الحدیث
✅ مصطلح الحدیث
✅ پاسخ به شبهات حدیثی
✅ و دیگر موضوعات حدیثی و پیراحدیثی
1️⃣مرحله نخست
🔸گزینش ده مقاله برتر حدیث پژوهان جوان توسط هیئت داوران
🎁جوائز این مرحله:
🔹هر یک از مقالات برتر 3 میلیون تومان
2️⃣ مرحله دوم
🔸ارائه مقالات برتر مرحله نخست در نشستهای علمی شناسه حدیث گروه حدیث پژوهی
🔸گزینش سه ارائه برتر حدیث پژوهان جوان توسط هیئت داوران
🎁جوائز این مرحله:
🔹جایزه نفر اول: 10 میلیون تومان
🔹جایزه نفر دوم: 7 میلیون تومان
🔹جایزه نفر سوم: 5 میلیون تومان
❗️حداکثر سن 35 سال(متولدین اول مردادماه 1367 به بعد)
❇️امتیازات ویژه مقالات
✴️ پژوهشی بودن اثر
✴️ نوآورانه بودن اثر
✴️ نشریافته در مجلات پژوهشی معتبر
✴️ دارای رویکرد موافق با اصالت میراث حدیثی شیعه
⏳ مهلت ارسال آثار: تا 1 آبان 1402
📆 اعلام برگزیدگان مرحله اول: 28 آبان 1402
📆 شروع مرحله دوم: اول آذر لغایت 30 بهمن 1402
📆 اعلام برگزیدگان مرحله دوم و اعطای جوائز ایشان: 5 اسفند 1402 (نیمه شعبان)
🔗لینک ثبت نام و ارسال مقالات: https://maaref.org/hadith_festival
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سمینار علمی بررسی اندیشههای علمی علامه محمدباقر مجلسی در اصفهان
🎙علامه مجلسی(ره) و تمایلات اخباری و اصولی، حجتالاسلام والمسلمین مجید هادیزاده
🎙زمینه و زمانه علامه مجلسی، دکتر علی کرباسیزاده
🎙عقلانیت فلسفی علامه مجلسی(ره)، دکتر سید مهدی امامجمعه
📆 زمان: شنبه ۲۸ مرداد، ۹ صبح
🏛 مکان: اصفهان، خیابان ابن سینا، کوچه۴۳، به طرف مقبره علامه مجلسی(ره)، سالن اجتماعات مقبره
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مواظب باشید زود فتوا ندهید!
✍️حجتالاسلام حسن طالبیان شریف
فقیه بزرگوار آیت الله حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی دامت برکاته از اساتید ممتاز خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، یک روز، در درس خارج خود در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی، داستانی عجیب از ملاعلی کنی نقل کردند.
ایشان فرمودند: «من در درس خارج استادم مرحوم آیت الله شیخ حسین حلی ( از شاگردان برجسته میرزای نایینی) شرکت می کردم. یک روز، در درس فرمودند: میرزای نایینی، یک روز در درس خارج خود، خطاب به شاگردان خود گفت: مواظب باشید زود فتوا ندهید، و منصب فقاهت، قضاوت و....را زود قبول نکنید و متصدی مقام فتوا و قضاوت نشوید، احتیاط کنید.
بعد ایشان به مناسبت فرمودند: ملاعلی کنی، مجتهد مسلم بود و از شاگردان شیخ انصاری. به تهران رفته بود. علما و مجتهدان تهران، از ایشان درخواست کردند که ایشان منصب قضاوت را در تهران، عهده دار شود.
ملاعلی کنی، زود قبول نکرده و استقبال ننموده و فرموده بودند: قاضی باید مجتهد باشد و من احتیاط میکنم و تردید میکنم که شاید مجتهد نباشم. علما و مجتهدان زیادی در تهران پاسخ دادند که ما شما را مجتهد مسلم میدانیم و نیاز به قضاوت شما داریم و لذا از شما درخواست میکنیم قضاوت را برعهده بگیرید. ملاعلی کنی، پس از تایید علما و مجتهدان بزرگ تهران، و اصرار ایشان در قبول منصب قضاوت که مورد نیاز جامعه اسلامی آن روز بود، منصب قضاوت را قبول نمودند. میرزای نایینی خطاب به شاگردان فاضل و برجسته خود کرده و فرمودند: مجتهدی با آن عظمت مانند ملاعلی کنی، زود منصب قضاوت شرعی را عهده دار نشد و احتیاط میکردند. شما هم احتیاط کنید و مبادا زود منصب فقاهت و قضاوت را عهده دار شوید!
آیتالله اشرفی شاهرودی پس از نقل این داستان از وضعیت جاری در حوزه علمیه، گلایه کردند و فرمودند: در گذشته در حوزه علمیه، بزرگان اینگونه احتیاط میکردند و زود متصدی مقام فتوا و... نمیشدند، اما حالا اینگونه نیست، زود خود را مجتهد میداند و رساله میدهد در حالی که به اندازه لازم و کافی، اهلیت ندارد. یکی از شاگردان درس مکاسب من که درست در درس و بحث شرکت نمیکرد، اخیرا متوجه شدم که خود را مجتهد اعلام کرده و رساله داده است. هرکس از راه میرسد درس خارج شروع میکند.این کثرت درس خارج، افتحار حوزه نیست بلکه ننگ حوزه است. باید حساب و کتابی باشد. شایستگی لازم و کافی باشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چالشهای فقهی و حقوقی تسهیلات اربعین بانک ملی
🔻پاسخ به دو شبهه مهم؛
✔️حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی:
🔹بانک ملی از این تسهیلات ۶ ماهه، حدود ۲۷ درصد بر مبنای سالانه سود به دست میآورد. شایسته نبود که مهمترین بانک دولتی کشور، از جریان اربعین برای منافع خود سوءاستفاده کند. مضافاً بر این اگر شرط سپردهگذاری، ملغی اعلام نشود، خلاف قانون است.
🔸شبهه مهمی که مقداری مشکلساز است که آیا در مرابحه واقعاً به آن عمل میشود یا خیر؟ زائران میتوانند برای تأمین ارز مورد نیاز خود برای سفر اربعین، با ۱۰ میلیون تومان وام دریافتی، مقدار دینار را ابتدا برای بانک خریداری کنند و سپس از طرف بانک بهصورت نسیه به مبلغ ۱۰ میلیون ۶۸۱ هزار تومان با اقساط ششماهه به خودشان بفروشند؛ اگر این کار را انجام دادند در این صورت بانک کالایی به تسهیلات کننده فروخته و سودی که دریافت میکند شرعاً اشکال نخواهد داشت.
🔹بعضیها استدلال کردند با توجه به نرخ تورم کشور بالای ۳۰ یا ۴۰ درصد هست، سودی که بانک دریافت میکند چون زیر نرخ تورم است، مطابق فتوای مقام معظم رهبری اشکال شرعی ندارد و اساساً ربا محسوب نمیشود! اما این استدلال غلط است، چون در همان فتوایی که رهبری فرمودند تأکید دارند در قراردادهای بانکی که نوع قرارداد و نرخ سود آن مشخص است، باید به مفاد قرارداد عمل بشود و نمیتوان از فتوای تورم استفاده کرد و الا اگر سود دریافت شود از منظر شرعی اشکال خواهد داشت.
👈زائران جزئیات بیشتر را در «اجتهاد» بخوانند: http://ijtihadnet.ir/?p=72662
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصول فقه و علم کلام چگونه به هم کمک میکنند؟/ استفاده شیخ انصاری از علم کلام در بحث اجرای حدود
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹مرحوم شیخ انصاری در کتاب البیع در بحث ولایت فقیه، بحث را به اجرای حدود میکشاند. آیا حدود باید در زمان غیبت جاری شود یا نه؟ شیخ زیر بار نمیرود و میگوید اثبات ولایت فقیه بر اجرای حدود اصطلاحا «دونه خرط القتاد» است یعنی بسیار دشوار است. این در حالی است که اجرای حدود موجب نزول رحمت است ولی ایشان پاسخ میدهد مردمی که لیاقت نداشتند امامشان را نگه دارند حقشان همین است. خب این بحث کلامی است. شاید از هزار فقیه یک فقیه پیدا شود این بحث را با بحث غیبت امام و سببیت مردم برای غیبت امام پیوند بزند و پای آن بایستد.
🔸شما چه اصولی و فقهی و چه کلامی باید متوجه باشید از عناصر دانش متقابل استفاده کنید. مثلا در بحث رابطه ولایت و محبت اهل بیت(ع) با نجات انسان یک مشکلی وجود دارد. یک روایت میگوید کسی که محبت ما را داشته باشد اهل نجات است ولو غرق گناه باشد. روایت دیگری میگوید برزختان با خودتان است قیامتتان با ما، یا حق الناس با شما، حق الله با ما. در هر صورت ضمن اینکه به اصل ارتباط توجه دارید باید در بزنگاه این مسئله را فراموش نکنید و از آن استفاده کنید.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72682
🆔 https://eitaa.com/ijtihad