eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
746 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔نشست علمی «کاربردعقل در منابع استنباط احکام شرعی» 🎙استاد ارائه دهنده: مهدی زمانی فرد 🎙اساتید ناقد: محسن ملکی و مرتضی نوروزی 🎙دبیر: استاد سیدحمید علوی آزیز 📆 زمان: چهارشنبه، ۲۵ مردادماه، ساعت ۱۶ مکان: مشهد، حرم مطهری رضوی مدرسه میرزا جعفر (ساختمان شماره یک دانشگاه علوم اسلامی رضوی) 🔗لینک حضور آنلاین: https://lms2.hozehkh.com/ws/feqhosul 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💠اولین دوره جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان ✔️پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم‌السلام با همکاری انجمن حدیث حوزه، از حدیث پژوهان جوان دعوت می‌کند تا مقالات علمی خود را در موضوعات ذیل برای شرکت در اولین جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان ارسال نمایند. ✅ تاریخ حدیث ✅ منابع حدیثی ✅ اعتبارسنجی و رجال الحدیث ✅ فقه الحدیث ✅ مصطلح الحدیث ✅ پاسخ به شبهات حدیثی ✅ و دیگر موضوعات حدیثی و پیراحدیثی 1️⃣مرحله نخست 🔸گزینش ده مقاله برتر حدیث پژوهان جوان توسط هیئت داوران 🎁جوائز این مرحله: 🔹هر یک از مقالات برتر 3 میلیون تومان 2️⃣ مرحله دوم 🔸ارائه مقالات برتر مرحله نخست در نشست‌های علمی شناسه حدیث گروه حدیث پژوهی 🔸گزینش سه ارائه برتر حدیث پژوهان جوان توسط هیئت داوران 🎁جوائز این مرحله: 🔹جایزه نفر اول: 10 میلیون تومان 🔹جایزه نفر دوم: 7 میلیون تومان 🔹جایزه نفر سوم: 5 میلیون تومان ❗️حداکثر سن 35 سال(متولدین اول مردادماه 1367 به بعد) ❇️امتیازات ویژه مقالات ✴️ پژوهشی بودن اثر ✴️ نوآورانه بودن اثر ✴️ نشریافته در مجلات پژوهشی معتبر ✴️ دارای رویکرد موافق با اصالت میراث حدیثی شیعه ⏳ مهلت ارسال آثار: تا 1 آبان 1402 📆 اعلام برگزیدگان مرحله اول: 28 آبان 1402 📆 شروع مرحله دوم: اول آذر لغایت 30 بهمن 1402 📆 اعلام برگزیدگان مرحله دوم و اعطای جوائز ایشان: 5 اسفند 1402 (نیمه شعبان) 🔗لینک ثبت نام و ارسال مقالات: https://maaref.org/hadith_festival 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سمینار علمی بررسی اندیشه‌های علمی علامه محمدباقر مجلسی در اصفهان 🎙علامه مجلسی(ره) و تمایلات اخباری و اصولی، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید هادی‌زاده 🎙زمینه و زمانه علامه مجلسی، دکتر علی کرباسی‌زاده 🎙عقلانیت فلسفی علامه مجلسی(ره)، دکتر سید مهدی امام‌جمعه 📆 زمان: شنبه ۲۸ مرداد، ۹ صبح 🏛 مکان: اصفهان، خیابان ابن سینا، کوچه۴۳، به طرف مقبره علامه مجلسی(ره)، سالن اجتماعات مقبره 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مواظب باشید زود فتوا ندهید! ✍️حجت‌الاسلام حسن طالبیان شریف فقیه بزرگوار آیت الله حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی دامت برکاته از اساتید ممتاز خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، یک روز، در درس خارج خود در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی، داستانی عجیب از ملاعلی کنی نقل کردند. ایشان فرمودند: «من در درس خارج استادم مرحوم آیت الله شیخ حسین حلی ( از شاگردان برجسته میرزای نایینی) شرکت می کردم. یک روز، در درس فرمودند: میرزای نایینی، یک روز در درس خارج خود، خطاب به شاگردان خود گفت: مواظب باشید زود فتوا ندهید، و منصب فقاهت، قضاوت و....را زود قبول نکنید و متصدی مقام فتوا و قضاوت نشوید، احتیاط کنید. بعد ایشان به مناسبت فرمودند: ملاعلی کنی، مجتهد مسلم بود و از شاگردان شیخ انصاری. به تهران رفته بود. علما و مجتهدان تهران، از ایشان درخواست کردند که ایشان منصب قضاوت را در تهران، عهده دار شود. ملاعلی کنی، زود قبول نکرده و استقبال ننموده و فرموده بودند: قاضی باید مجتهد باشد و من احتیاط می‌کنم و تردید می‌کنم که شاید مجتهد نباشم. علما و مجتهدان زیادی در تهران پاسخ دادند که ما شما را مجتهد مسلم می‌دانیم و نیاز به قضاوت شما داریم و لذا از شما درخواست می‌کنیم قضاوت را برعهده بگیرید. ملاعلی کنی، پس از تایید علما و مجتهدان بزرگ تهران، و اصرار ایشان در قبول منصب قضاوت که مورد نیاز جامعه اسلامی آن روز بود، منصب قضاوت را قبول نمودند. میرزای نایینی خطاب به شاگردان فاضل و برجسته خود کرده و فرمودند: مجتهدی با آن عظمت مانند ملاعلی کنی، زود منصب قضاوت شرعی را عهده دار نشد و احتیاط می‌کردند. شما هم احتیاط کنید و مبادا زود منصب فقاهت و قضاوت را عهده دار شوید! آیت‌الله اشرفی شاهرودی پس از نقل این داستان از وضعیت جاری در حوزه علمیه، گلایه کردند و فرمودند: در گذشته در حوزه علمیه، بزرگان اینگونه احتیاط می‌کردند و زود متصدی مقام فتوا و... نمی‌شدند، اما حالا اینگونه نیست، زود خود را مجتهد می‌داند و رساله می‌دهد در حالی که به اندازه لازم و کافی، اهلیت ندارد. یکی از شاگردان درس مکاسب من که درست در درس و بحث شرکت نمی‌کرد، اخیرا متوجه شدم که خود را مجتهد اعلام کرده و رساله داده است. هرکس از راه می‌رسد درس خارج شروع می‌کند.این کثرت درس خارج، افتحار حوزه نیست بلکه ننگ حوزه است. باید حساب و کتابی باشد. شایستگی لازم و کافی باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چالش‌های فقهی و حقوقی تسهیلات اربعین بانک ملی 🔻پاسخ به دو شبهه مهم؛ ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین جواد عبادی: 🔹بانک ملی از این تسهیلات ۶ ماهه، حدود ۲۷ درصد بر مبنای سالانه سود به دست می‌آورد. شایسته نبود که مهم‌ترین بانک دولتی کشور، از جریان اربعین برای منافع خود سوءاستفاده کند. مضافاً بر این اگر شرط سپرده‌گذاری، ملغی اعلام نشود، خلاف قانون است. 🔸شبهه مهمی که مقداری مشکل‌ساز است که آیا در مرابحه واقعاً به آن عمل می‌شود یا خیر؟ زائران می‌توانند برای تأمین ارز مورد نیاز خود برای سفر اربعین، با ۱۰ میلیون تومان وام دریافتی، مقدار دینار را ابتدا برای بانک خریداری کنند و سپس از طرف بانک به‌صورت نسیه به مبلغ ۱۰ میلیون ۶۸۱ هزار تومان با اقساط شش‌ماهه به خودشان بفروشند؛ اگر این کار را انجام دادند در این صورت بانک کالایی به تسهیلات کننده فروخته و سودی که دریافت می‌کند شرعاً اشکال نخواهد داشت. 🔹بعضی‌ها استدلال کردند با توجه به نرخ تورم کشور بالای ۳۰ یا ۴۰ درصد هست، سودی که بانک دریافت می‌کند چون زیر نرخ تورم است، مطابق فتوای مقام معظم رهبری اشکال شرعی ندارد و اساساً ربا محسوب نمی‌شود! اما این استدلال غلط است، چون در همان فتوایی که رهبری فرمودند تأکید دارند در قراردادهای بانکی که نوع قرارداد و نرخ سود آن مشخص است، باید به مفاد قرارداد عمل بشود و نمی‌توان از فتوای تورم استفاده کرد و الا اگر سود دریافت شود از منظر شرعی اشکال خواهد داشت. 👈زائران جزئیات بیشتر را در «اجتهاد» بخوانند: http://ijtihadnet.ir/?p=72662 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصول فقه و علم کلام چگونه به هم کمک می‌کنند؟/ استفاده شیخ انصاری از علم کلام در بحث اجرای حدود ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹مرحوم شیخ انصاری در کتاب البیع در بحث ولایت فقیه، بحث را به اجرای حدود می‌کشاند. آیا حدود باید در زمان غیبت جاری شود یا نه؟ شیخ زیر بار نمی‌رود و می‌گوید اثبات ولایت فقیه بر اجرای حدود اصطلاحا «دونه خرط القتاد» است یعنی بسیار دشوار است. این در حالی است که اجرای حدود موجب نزول رحمت است ولی ایشان پاسخ می‌دهد مردمی که لیاقت نداشتند امامشان را نگه دارند حقشان همین است. خب این بحث کلامی است. شاید از هزار فقیه یک فقیه پیدا شود این بحث را با بحث غیبت امام و سببیت مردم برای غیبت امام پیوند بزند و پای آن بایستد. 🔸شما چه اصولی و فقهی و چه کلامی باید متوجه باشید از عناصر دانش متقابل استفاده کنید. مثلا در بحث رابطه ولایت و محبت اهل بیت(ع) با نجات انسان یک مشکلی وجود دارد. یک روایت می‌گوید کسی که محبت ما را داشته باشد اهل نجات است ولو غرق گناه باشد. روایت دیگری می‌گوید برزختان با خودتان است قیامتتان با ما، یا حق الناس با شما، حق الله با ما. در هر صورت ضمن اینکه به اصل ارتباط توجه دارید باید در بزنگاه این مسئله را فراموش نکنید و از آن استفاده کنید. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72682 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه صفر ۱۴۴۵ قمری در ایران ✔️مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) ۱- رؤیت هلال با چشم مسلّح در غروب چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۱۶ آگوست ۲۰۲۳ میلادی، در سراسرِ ایران، ناممکن است. ۲- در غروب پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ شمسی (و ۳۰ محرّم ۱۴۴۵ قمری در ایران) برابر با ۱۷ آگوست ۲۰۲۳ میلادی، هلال در سراسر ایران با چشم مسلّح دیده می‌شود و جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۱۸ آگوست ۲۰۲۳ میلادی، روز اوّل ماه صفر ۱۴۴۵ قمری خواهد بود. ✔️مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء) ۱- رؤیت هلال با چشم عادی در غروب چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ شمسی، در سراسرِ ایران، ناممکن است. ۲- در غروب پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ شمسی (و ۲۹ محرّم ۱۴۴۵ قمری در ایران)، امکان رؤیت هلال با چشم عادی در سراسر ایران وجود دارد و در اوضاع جوّی مناسب، هلال دیده می‌شود و جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۱۸ آگوست ۲۰۲۳ میلادی، روز اوّل ماه صفر ۱۴۴۵ قمری خواهد بود. 👈 متن گزارش جامع: http://ijtihadnet.ir/?p=72677 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢ابن جنید معتقد به قیاس بود/ اگر دیدگاه ما درمورد قیاس عوض شود، آفاق جدیدی جلوی ما گشوده می‌شود!/ مح
💢خوانش گذرا روایات نهی از قیاس در کافی شریف؛ نقدی مختصر بر مصاحبه استاد حیدر حبّ الله ✍️حجت‌الاسلام علی بهادرزایی تبیینی که به تازگی توسط محقّق ساعی حوزوی، استاد حیدر حبّ الله، در مورد ادله نهی از قیاس مطرح شده، مطلبی است که مواجه عالمانه با آن اهمیت مضاعفی دارد؛ زیرا به اذعان خود ایشان، «با تلقّی مشهور علمای قرون نخستین مخالف است» و در واقع، ارتکازی راسخ در نظام استنباطی شیعه را هدف گرفته است. به صورت خلاصه می‌توان گفت در نظر ایشان قیاس بر دو نوع است: قیاسی مبتنی بر عمل به ظنون( غیر معتبر) در محدوده‌ای که نص وجود ندارد و سپس استنتاج حکمی شرعی از آن‌ها، و قیاسی مبتنی بر ارزیابی نصوص با ظنون (غیر معتبر) و طرح نصوصی که مخالف با آن‌ ظنون هستند؛ ادله نهی از قیاس نیز صرفا ناظر به نوع دوم از قیاس‌ها هستند و دلیل روایی بر نهی از قیاس به معنای اول وجود ندارد. تفصیل این مساله در کتاب «الإجتهاد المقاصدي» بیان شده و مصاحبه ایشان صرفا اشاره‌ای گذرا به ادعا است، نمی‌توان بررسی و ارزیابی چنین مطلبی را در قالب یک یادداشت جای داد و به نظر می‌رسد بازخوانی مختصر روایات نهی از قیاس در پهنه کافی شریف و چارچوب مضیّق «بَابُ الْبِدَعِ وَ الرَّأْيِ وَ الْمَقَايِيس‏»، می‌تواند مدخل خوبی بر سنجش اتقان نظریه یاد شده باشد. بر اساس این بررسی باید گفت ادعا استاد حبّ الله از منظر علم حدیث‌ قابل دفاع نیست و تلقّی مشهور مبتنی بر روایات متعدّدی است که ظاهر یا صریح در رد هر دو نوع قیاس هستند... 👈 مطالعه متن کامل این یادداشت اختصاصی در پایگاه «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=72666 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزاش تفصیلی از نشست «کاربست‌های فقه نظام و روش‌شناسی استنباط آن» ✔️استاد علیدوست: استنباط نظام، ضرورت مؤثر و خطرناکی است/ برای رسیدن به نظام سلامت یا باید به پلشتی‌ها فتوای حرمت دهیم یا به فتوای طهارت با سرکه عمل کنیم! 🔹بعضی‌ها می‌گویند ما در اطعمه و اشربه هم نظام داریم، در طهارت و نجاست نظام داریم و این خیلی حرف است، آیا نظام سلامت داریم؛ اگر آن را استنباط کنیم ممکن است به برخی از پلشتی‌ها فتوای حرمت دهیم یا بلعکس، یا سید مرتضی می‌گوید با سرکه هم می‌شود تطهیر کرد، ممکن است اگر بخواهیم به نظام طهارت برسیم، از این دست فتوا هم داشته باشیم. 🔹استنباط فقه نظام ضرورت مؤثر ولی خطرناک است، باید حواسمان باشد و امید داریم که حرف هدر نمی‌رود. نمی‌شود این مباحث عبور کرد و اگر واقعیت دارد باید به دل حادثه زد و مراقب بود دچار ژورنالیسم نشویم و فقه را انضباط جواهری خارج نکنیم. ✔️استاد مبلغی: فقه ساختار نمی‌دهد چون ساختار جامعه ذیل سنن الهی عمل می‌کند/ خصائص الشریعه را فعال کنیم تا عقلمان نسبت به شریعت این‌قدر کوچک نباشد 🔹فقه الشریعه غیرمسبوق به کلام الشریعه تضمین شده نیست که به درد جامعه بخورد تا بتواند حکم الله را استنباط کند؛ مگر اینکه کسی بگوید من اعتقادی ندارم احکام خداوند منسجم است که این کفر است. 🔹باید خصائص الشریعه به‌مثابه یک فرع علمی در حوزه‌های علمیه فعال کنیم تا عقلمان نسبت به شریعت این‌قدر کوچک نباشد که شریعت را سخت و تنگ بگیریم و احیاناً به جان زندگی بیندازیم. 👈 مطالعه گزارش اختصاصی اجتهاد + دریافت صوت: http://ijtihadnet.ir/?p=72685 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وجود بابی فقهی به نام فقه هنر یا رسانه، اول الکلام است/ در میان مسائل فقه نمایش، اولویت خاصی وجود ندارد/ نمایش با محوریت کنش بازیگر، زیرمجموعه فقه هنر است نه رسانه ✔️شکی نیست که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و سرفصل‌های فقه هنر، مسائل مربوط به هنرهای نمایشی است. درعین‌حال اما به نظر می‌رسد مراد از این سرفصل و آنچه از آن تحت عنوان «فقه نمایش» یاد می‌شود روشن نیست. این موضوع را با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی نهاوندی، در میان گذاشتیم. ده سال مدیرکلی صداوسیمای خراسان رضوی و چندین سال مدیریت بر مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه، وی را یکی از متخصص‌ترین افراد در حوزه هنر و رسانه قرار داده است. او علاوه بر این، سال‌ها درس خارج فقه رسانه را در مشهد و قم برگزار کرده است. همچنین نزدیک به ده کتاب و چندین مقاله در حوزه مباحث فقهی هنر و رسانه منتشر کرده است. مدیر گروه فقه هنر، رسانه و ارتباطات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، در این گفتگوی اختصاصی، از چیستی و گستره فقه نمایش سخن گفت. 👈 مشروح گفتگوی «اجتهاد» از نگاه شما می‌گذرد: http://ijtihadnet.ir/?p=72692 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢معروف و منکر در گفتمان سیاسی معتزله؛ تقاطع کلام سیاسی و فقه سیاسی ✍️حجت‎‌الاسلام على آقاجانى نوشتار حاضر عهده‌دار تبيين مبانى امر به معروف و نهى از منكر؛ پنجمين اصل از اصول پنج‌گانه مكتب عقل‌گراى معتزله است که در این نحله در تقاطع کلام سیاسی و فقه سیاسی قرار می‌گیرد. در اين جهت با بررسى زواياى گوناگون بحث، آرا و دلايل انديشوران مختلف معتزلى در مباحثى همچون چرايى اصل قرارگرفتن آن، وجوب عقلى/شرعى، دلايل نقلى و وجوب كفايى/عينى مورد كاوش قرار می‌‌گيرد. اهميت و هدف وجوب امر به معروف و نهى از منكر تفاوت‌هاى معروف و منكر، گونه‌شناسى منكرات و انقسامات چهارگانه آن، شروط پنج‌گانه وجوب و مراتب مختلف آن از ديگر مباحثى است كه پژوهيده می‌‌شود. هم چنين به اختصار جريان‌هاى سه‌گانه معتزلى در رابطه با رفتار آنان نسبت به اين اصل بيان می‌‌گردد. در پايان نيز به بررسى ماهيت اين اصل نزد معتزله بر پايه معيارهايى همچون منبع تغذيه كننده، جريان، دامنه، شبكه و ساختار فرآيند پرداخته می‌‌شود. بر اين اساس امر به معروف و نهى از منكر عملى‌ترين و سياسى‌ترين اصل كلامى معتزله است كه در بردارنده اكثريت قريب به اتفاق موضوعات سياسى در اين مكتب كلامى است. اين اصل در نزد معتزله واجد ظرفيت‌هاى گوناگونى است و با مفاهيمى چون نظارت اجتماعى، نظام امامت، عدالت و عزل و خروج بر امام پيوند داد. ديدگاه معتزله را می‌‌توان به نوعى جمع ميان دو الگوى حفظ نظام و استقرار امنيت و تعالى نظام و استقرار عدالت به شمار آورد. 👈 مطالعه مقاله: http://ijtihadnet.ir/?p=72698 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
17.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ساده‌زیستی و مردم‌داری آیت‌الله‌حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم) در بیان آیت‌الله شبیری زنجانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad