📚موسوعه شیخ بهایی بزودی منتشر خواهد شد
✔️موسوعه شیخ بهایی در ۲۴ مجلد در موضوعات، تفسیری، حدیثی، فقهی، اصولی، فلسفی، کلامی، رجالی، ادبی، هیوی، ریاضی، اخلاقی و کشکول با بیش از یک دهه تلاش بی وقفه محققین و اندیشوران مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورتی بدیع و دقیق طبق آخرین روشهای تصحیحی، تصحیح گردیده و به زودی در اختیار علاقهمندان و دین پژوهان قرار میگیرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝فراخوان چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون با عنوان نحکمرانی دینی و تنظیم گری در مسائل اساسی معاصر»
🔻محورهای اصلی کنفرانس:
🔹دین و حکمرانی فرهنگی
🔸دین و حکمرانی سیاسی
🔹دین و حکمرانی اقتصادی
🔸دین و حکمرانی اداری
⏳مهلت ارسال مقاله: پایان آبانماه ۱۴٠۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «بررسی بنیانهای نظری (فلسفی، کلامی و فقهی) لایحه عفاف و حجاب»
👤 ارائه دهندگان:
🎙دکتر محمود حکمتنیا
🎙استاد جعفر نجفی بستان
📆 زمان: چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴٠۲، ساعت: ۱۰
🏛مکان: قم،خیابان شهید فاطمی (دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر
🔗 لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شرط شرعی بودن اوراق قرضه
✔️حجتالاسلام غلامعلی معصومینیا:
🔹هرچند برای سرمایهگذاران و شرکتکنندگان در بازار سرمایه تفاوتی ندارد چه اوراقی خریداری کنند، چون آنها به هر صورت میخواهند در ازای پولی که پرداخت میکنند سود ثابتی به دست آورند ولی از منظر نقطه مقابل یعنی دولت و پیمانکار اگر بخواهند قیود شرعیاش را رعایت کنند باید حتماً یک فعالیت واقعی اقتصادی انجام دهند و در اثر آن دِین ایجاد شود و بعد به جای دادن وجه نقد اوراق بدهند و بروند آن را تنزیل کنند.
🔸در فقه اهل سنت تنزیل جایز نیست و در فقه شیعه هم مشهورِ فقها جایز میدانند و غیرمشهور هم معتقدند جایز نیست. مثلاً امام راحل در تحریر الوسیله جایز دانستند ولی بعدها در استفتائات فرمودند که جایز نیست، بهگونهای که تا وقتی ایشان در قید حیات بودند سیستم بانکی از تنزیل اصلاً استفاده نکرد و بعد از رحلت ایشان بود که استفاده از تنزیل آغاز شد. براساس شنیدههای بنده علت اینکه امام خمینی(ره) فتوای خود را تغییر دادند به خاطر سوءاستفادههای وسیعی بود که در بازار صورت گرفت.
🔹یکی از شرایط تنزیل این است که دِین باید کاملاً واقعی باشد و دوم اینکه حق ندارند مبلغ اسمی را افزایش دهند. اگر ما بخواهیم اساس بازار سرمایه را بر تنزیل استوار کنیم باید ابتدا نظر فقها را مدنظر قرار داد و بعد اینکه بررسی کنیم آیا اقتصاد اسلامی و آرمانهای آن با تنزیل برآورده میشود.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72913
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امیرالمؤمنین(ع) برای برخورد با فساد سازوکار معیّنی دارند/ فهم و برداشت از سیره ائمه(ع) با یک یا چند روایت ممکن نیست
✔️حجتالاسلام سیدسجاد ایزدهی:
🔹آیا حضرت علی(ع) سازوکاری برای مقابله با خطاها و خیانتها داشتند و امروز آن سازوکارها برای اداره کشور قابل استفاده است؟ همانطور کلیات سیره امام(ع) قابل استفاده است؛ مثلاً ایشان بازرسانی برای استانداران خود میگماشتند و نظارتهایی داشتند تا فساد کمتر شود. امام شرایطی را فراهم کردند که مردم به راحتی میتوانستند با ایشان صحبت کنند و گزارش وضعیت کشور را ارائه بدهند. همچنین امام به محض اینکه کسی مرتکب خلافی میشد او را عزل میکردند.
🔸بنابراین امیرالمؤمنین(ع) برای برخورد با فساد سازوکار معیّنی دارند و باید سیستمی را برای مبارزه با فساد تعریف کنیم که متناسب با شرایط روز و ابزار و امکانات امروزی باشد. بنابراین امکان هماهنگی با سیره امام علی(ع) وجود دارد، ولی اینکه در جزئیات و روش بتوان تغییراتی دارد متناسب با شرایط زمانی و مکانی و پیشرفتهای امروزی است. این سخن هم که گفته میشود فسادهای امروز کمتر یا بیشتر از دوره امام علی(ع) است ربطی به سیره ندارد و ناشی از فضای موجود و زیستمحیط حاکم بر جامعه است که موضوع و مسئله سیره است نه خود سیره.
🔹برداشت و فهم سیره با یک روایت و چند روایت ممکن نیست تا بخواهیم برای امروز الگویی ارائه بدهیم ....
👈 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=72930
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکنش ۲ استاد حوزه به سخنان تبریزیان
✔️حجتالاسلام عباس تبریزیان در کلیپی درباره نظر آیتالله ریشهری (ره) نسبت به ولایت فقیه مدعی شده که وی در جلسهای اعتراف کرده که اعتقادی به ولایت فقیه ندارد. حججاسلام عبدالهادی مسعودی و سیدمحمدکاظم طباطبایی که در آن جلسه حضور داشتهاند، به این گزارش وارونه واکنش نشان داده و به این ادعا پاسخ دادهاند.
📹 مشاهده کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=72918
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه معرّف دستگاه فاهمه ایرانی است
✔️دکتر عبدالمجید مبلغی:
🔹برای شناخت دستگاه فاهمه ایرانی برخلاف غرب به دیسیپلین فقه نیاز داریم. اگر ما فقه را درنیابیم، درکی از چند و چون تولید آگاهی میان خود درنخواهیم یافت. چرا باید به فقه بپردازیم؟ شاید کسی به من بگوید مگر چشم خود را بر این بستهای که بخشی از مردم فقهاندیش و فقهباور نیستند و به فقه به مثابه یک منبع برای رفتار خود نگاه نمیکنند. از سر ناآگاهی این سخن را بیان نمیکنم. از آن نظر فقه را به عنوان دستگاه فاهمه ایرانی مطرح میکنم که فقه این کارکرد را دارد، صرف نظر از فقهباور بودن یا نبودن. اگر یک هموطن ارمنی بخواهد در ایران به علوم انسانی بپردازد، باید فقه را مطالعه کند.
🔸هیچ جا همانند فقه ابعاد نهفته این دستگاه را برای ما آشکار نمیکند، زیرا فقه در میانه امور نشسته است و اقتضائات و امکانات مختلف زیست ایرانی در فقه به هم میرسد. فقه در میانه امر قدیم و امر جدید نشسته و هم به گذشته و هم به امروز و آینده مرتبط است.
🔹فقه معرف دستگاه فاهمهای است که نظام آگاهی ما را در جهان بیرون تحت تأثیر قرار میدهد. چهبسا بخشی از جامعه زندگی مؤمنانه نداشته باشند، ولی وقتی فقه در یک مطالعه فقیهانه به سطحی از تولید محتوا میرسد که بسامد جدی بیرونی دارد، بازگویه آنچه پیش از این بوده نیست، بلکه بازگویه یک تحول است که مردم به دو گونه با آن مواجه میشوند؛ زیست مومنانه دارند یا اگر زیست مؤمنانه ندارند، گشودگی ناشی از تحول برآمده از فقه در حاق مناسبات فرهنگ عمومی جای میگیرد.
👈بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72915
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻با «سود علیالحساب» فاتحه بانکداری بدون ربا خوانده شد
✔️ استاد مصباحیمقدم: وعده سود علیالحساب، بزرگترین خطا در حوزه بانکی بود. در آئین نامه شورای پول و اعتبار آمده است که بانکها میتوانند وعده سود علیالحساب بدهند. این مسئله در قانون عملیات بانکی بدون ربا وجود نداشت. در واقع سود علیالحساب پاشنه آشیل بانکداری بدون ربا شد. افرادی میگویند که تمام مشکلات کشور ناشی از کارکرد بانکداری اسلامی است. این سخن ناشی از جهالت است. کدام جنبه از بانکداری اسلامی اجرا شده که نتایج را ناشی از بانکداری اسلامی بدانیم. با سود علی الحساب فاتحه بانکداری اسلامی خوانده شد.
🔻خلق پول نوعی تصرف در اموال آحاد جامعه است، نباید اختیار خلق پول به بانکهای خصوصی داده شود
✔️استاد رشاد: مسأله خلق پول با اموال مردم سروکار دارد و اینگونه نیست که هر بانکی حتی بانک دولتی شأن تصرف در اموال مردم داشته باشد. اینکه هر کسی بانک خصوصی احداث کند و با خلق پول اموالی که در جیب مردم است را بیارزش کند، مگر هر فرد نسبت به دیگران ولایت دارد؟ در نظام اسلامی اصل بر عدم ولایت دیگران است مگر اینکه با ادله متقن اثبات شود.
برای چرخش امول کسانی از ولایت فقیه اختیاراتی دارند که منشعب از ولایت است. اما با توجه به اینکه تاکنون حکومت اسلامی سابقه نداشته است ما هنوز نمیدانیم که رئیس قوه مقننه، رئیس قوه قضائیه، رئیسجمهور و یا وزیران از نظر شرعی تا چد حد ولایت دارند و حتی مدیران بانک تا چه حد حق تصرف و ولایت دارند. این مسائل باید از نظر فقهی روشن شود.
👈 متن گزارش در اجتهاد: http://ijtihadnet.ir/?p=72952
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«قاعده الشرط الفقهیه»، اثر جدید آیتالله جوادی آملی
✔️کتاب «قاعده الشرط الفقهیه» یکی از آثار ارزشمند آیتالله جوادی آملی است که حاصل تدریس ایشان درباره این قاعده مهم فقهی است که در سال ۱۳۹۱ طی ۹۳ جلسه تدریس شده و در قالب یک اثر مجزا به زیور طبع آراسته شده است.
✂️اهمیت و ضرورت این کتاب به نفس قاعده بر میگردد که تنها در مسائل متداوله فردی و اجتماعی جریان ندارد، بلکه در سراسر فقه معاملی و فقه سیاسی ظهور و بروز دارد؛ لذا بر تمام مسائل سیاسی اجتماعی از قبیل قوانین اداری و ملی و بینالمللی و هر چیزی که مرتبط با رابطه حکومت اسلامی با شهروندان مسلمان و غیر مسلمان میشود را سایه افکنده است.
👈 معرفی + خرید با تخفیف: http://ijtihadnet.ir/?p=72938
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
12.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠پیاده روی و حضور مرحوم بحرالعلوم در مشایه در بیان حضرت آیتالله خامنهای
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝سامانه ثبت درس اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم فعال شد
✔️سامانه ثبت درس اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم از تاریخ یک شنبه، پنجم شهریورماه فعال گردیده و اساتید محترم میتوانند با مراجعه به پیشخوان «سامانه اساتید سطوح عالی» نسبت به ثبت دروس خود اقدام نمایند.
👈 جزئیات: http://ijtihadnet.ir/?p=72959
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مقاله نماز جماعت در مدارس.pdf
530.4K
🔖معرفی مقاله/ برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تریبتی
✍️ حجتالاسلام سیدنقی موسوی
📗 فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی
✂️هدف: بررسی اجتهادی «برگزاری نماز جماعت در مدارس» و استنباط حکم آن و نیز احکام روشهای تربیتی در این زمینه و روشهای آسیبزا، هدف این پژوهش بود.
✂️روش: این پژوهش برای حل مساله خود از روش اجتهادی مبتنی بر روششناسی دانش فقه (و فقه تربیتی) بهره گرفته و میزان مطلوبیت نماز جماعت و روشهای مفید و نامفید آنرا با مراجعه به قرآن و سنت و عقل و قواعد فقهی استنباط نموده است.
✂️یافتهها: بررسیها نشان میدهد که اقامه نماز جماعت، بر کارگزاران تربیتی مدرسه از باب وظایف عام هدایتی هر مسلمان، متسحب است و بعنوان کارگزار حکومت اسلامی و یا نائب/وکیل/اجر خانواده مسلمان واجب است. همچنین در جمهوری اسلامی ایران، تکلیفی قانونی است. روشهای برگزاری نماز خود، محکوم به احکام و ضوابطی هستند و از مهمترین ضوابط شرط احتمال تاثیر و حرمت إضرار و إضلال در انتخاب سبکها و روشهای تربیتی است. همچنین بهرهگیری از إجبار شدید (واداشتن متربی با سلب اختیار) و إکراه شدید (واداشتن متربی با تهدید جان و آبرو) و إکراه متوسط (واداشتن متربی با تهدید به سلب حقوق الزامی) در اقامه نماز جایز نیست. همچنین درصورتی که اقامه نماز جماعت موجب تنفر از نماز و یا تثبیت نفاق و دورویی (در بلندمدت) شود، حرام و واجب است کارگزاران مدرسه، روشهای مفیدتر و مبتنی بر کارشناسی دقیق، را جایگزین نمایند.....
🆔 https://eitaa.com/ijtihad