eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
737 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔آئین دومین پیش همایش «مرجع مجاهد» 🔺بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال فقیه و مرجع مبارز خراسان آیت‌الله حاج سید عبدالله شیرازی (ره) 📜با پیام آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و آیت‌الله عبدالله جوادی آملی 👤با سخنرانی اساتید: 🎙لطف‌الله دژکام (نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز) 🎙احمد بهشتی (عضو مجلس خبرگان رهبری) 🎙سید شرف‌الدین ملک حسینی (استاد درس خارج و عضو مجلس خبرگان رهبری) 🎙سید محی‌الدین طاهری شیرازی (تولیت آستان سید علاءالدین حسین و دبیر جامعه روحانیت شیراز) 🎙محمدهادی ایمانیه (استاندار استان فارس) 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲، از ساعت ۸ الی ۱۲ صبح 🕌 مکان: شیراز، آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)، رواق دارالعباده 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚استناد در روش شناخت رجال اسناد ✔️جلد اول کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» با بهره‌گیری از تحقیقات بدیع آیت‌الله شبیری زنجانی و تحت اشراف استاد سیدمحمدجواد شبیری تهیه و تدوین و توسط محققان مرکز فقهی امام محمدباقر (ع) به رشته تحریر درآمده و از سوی مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه‌های علمیه به عنوان متن درسی معرفی شده است. 📖 دانش‌پژوهان در این اثر با منابع اولیه علم رجال ساختار روایات و اسانید کتب اربعه و وسائل الشيعة، شيوه عادی سازی اسناد ویژه مهارت‌های تحریف زدایی و تمییز مشترکات و توحید مختلفات حجیّت توصیفات رجالیان توثیقات خاص و عام و فرقه‌ها و مذاهب مهم آشنا می‌شوند و توانایی لازم برای تبیین و ارزیابی اسناد روایات را به دست می‌آورند. 🔗 معرفی اثر + تخفیف خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=73531 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«نظریه تصحیح» کتاب جدید استاد علی نصیری ✔️مباحث کتاب در سه فصل سامان گرفت: فصل اول: تقسیم ثنایی و رباعی احادیث؛ فصل دوم: ناکارآمدی تقسیم ثنایی و رباعی؛ فصل سوم: دیدگاه مختار در تعریف صحیح. 🔹دیدگاه مورد نظر نگارنده ضمن تاکید بر تقسیم ثنایی روایات، «صحیح حدیثی است منسوب به معصوم در منابع معتبر از طریق راویان موثق که متن آن در عین استواری، مخالف نصوص صریح قرآن و سنت صحیح و دستاوردهای قطعی عقل و علم و مخالف تاریخ صحیح نباشد.» 🔸برای این نظریه هشت مولفه می‌توان برشمرد که عبارت‌اند از: ۱. انتساب به معصوم؛ ۲. اعتبار منابع؛ ۳. وثاقت راویان؛ ۴. عدم مخالفت با دلالت صریح آیات قرآن؛ ۵. عدم مخالفت با روایات صحیح و صریح؛ ۶. عدم مخالفت با عقل قطعی؛ ۷. عدم مخالفت با علم قطعی؛ ۸. عدم مخالفت با تاریخ صحیح. 🔹در این تعریف به عکس تقسیم متاخران، تمام مولفه‌های تصحیح روی سند متمرکز نشده است و بخش قابل توجهی به منبع و متن روایات توجه شده است. بر این اساس، سه مولفه نخست ناظر به صدور و منبع و پنج مولفه دیگر ناظر به متن است. از سویی دیگر، یکی از مشکلات تعریف متاخران تاکید بر اتصال سند است که زمینه بیرون رفتن بسیاری از روایات از مدار صحت را فراهم می‌کند، اما در این تعریف به جای قید اتصال از قید انتساب به معصوم استفاده شده است. 📝 معرفی تفصیلی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=73526 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚مجموعه ۵ جلدی «اجتهاد و تقلید» اثر استاد علیرضا اعرافی ✔️مجموعه «اجتهاد و تقلید» حاصل پنج سال تقریر دروس خارج فقه استاد علیرضا اعرافی است که با ویرایش جدید در پنج مجلد از سوی انتشارات اشراق و عرفان چاپ و روانه بازار نشر شد. 🔹کتاب حاضر نسبت به دیگر کتاب‌های مربوط به اجتهاد و تقلید سه امتیاز اساسی دارد: ۱. تنظیم منطقی مطالب؛ ۲. بیان مقدمات اجتهاد در ابتدای کتاب؛ ۳. طرح و بررسی مسأله شرط فردیت (مرجعیت شورایی) که از مسائل مستحدثه است. 🔹باوجود اختلاف ترتیب مسائل این کتاب با کتاب اجتهاد و تقلید عروه، ذیل هر مسأله به محل بحث آن در کتاب العروة الوثقی، منهاج الصالحین آیت‌الله حکیم (ره)، تحریر الوسیلة امام خمینی (ره) و الفتاوی الواضحة شهید صدر (ره) نیز ارجاع داده شده است تا محققان بتوانند به‌راحتی به این منابع مراجعه کنند. 👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=73523 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قضات باید «مجتهد در فهم قانون» باشند/ «محاکم شرع» را برای جامعه امروز بومی‌سازی کنیم/ حاکمیت به تربیت قاضی «زیرک» بیشتر توجه کند ✔️در گفتگو با استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹مرحوم آقای ابوالحسنی نکات و موارد جالبی از زیرکی‌های علما در محاکم شرع می‌آورد که وقتی مطالعه می‌کردم، جدّاً افسوس خوردم که چرا این شرایط در فقه چندان که باید منعکس نشده است. ما باید به محاکم شرع توجه کنیم و آن محاکم را با همان شفافیت‌ها، با همان قوت‌ها، با همان زیرکی‌ها - و اگر لازم بود با همان حوصله‌ها - بومی‌سازی کنیم و در دوران معاصر پیاده کنیم. 🔸یکی از کاستی‌های موجود در برخی از آثار فقهی، این است که ده تا سیزده شرط برای قضات نام می‌برند و حتی بر شرایط شکلی پای می‌فشارند؛ ولی راجع به لزوم فراست و زیرکی قاضی، بحث نمی‌کنند. گلایه من این بود که فقیهان مُتأخِّر ما یک سری شرایط شکلی و اولیه را مثل «حلال‌زاده بودن»، «بلوغ»، و برخی شرایط جسمی مثل «قدرت بر نطق» و «عدم غلبه نسیان» یا شرط «عدالت» در حد امامت جماعت و همچنین نوع «جنسیّت قاضی» مورد بحث قرار داده‌اند و آورده‌اند ولی به یک سری شرایط لازم‌تر برای قاضی نپرداخته‌اند. 🔹به این نکته که قاضی باید زیرک باشد و فراست و تیزبینی داشته باشد، توجه لازم صورت نگرفته است. در صورتی‌که وقتی ما به روایات مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم گاه آن ‌قدر که روی فراست و فطانت تأکید شده، روی جنسیّت و بلوغ و قدرت بر نطق تأکید نشده است. لذا حاکمیت بایستی ... 📝متن کامل گفتگو را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=73510 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آسیب زا بودن فقه‌های تخصصی بدون توجه به نظام اجتماعی ✔️استاد سید منذر حکیم: 🔹شهید صدر در «المدرسه القرآنیه» تصریح می‌کند که اگر کسی بخواهد فقه را خوب بفهمد باید حتما نظریه اجتماعی را بفهمد تا نظام اجتماعی برخواسته از این نظریه را به دست آورد و بتواند در اجزاء فقه کار کند. تمام فقه‌های تخصصی، منهای این نظام اجتماعی آسیب دارد چرا که بدون آن که به مبانی پرداخته شود، مسئله از خواستگاهش برش داده می‌شود و جداگانه بحث می‌شود و این یک آسیب فنی جدی است. 🔸بسیاری از محققین، نظریه را به عنوان نظام و نظام را به عنوان نظریه معرفی می‌کنند، یا می‌گویند نظریه‌ی نظام اجتماعی. اگر سوال‌های نظریه و نظام را از هم تفکیک کنیم خیلی شفاف‌تر می‌توانیم در نظریه پردازی و نظام شناسی حرکت کنیم. در نظریه باید به دو سوال چیستی و چرایی پاسخ داد... علت خلط نظریه و نظام در آثار بسیاری از کسانی که در این زمینه کار می‌کنند، عدم مطالعه جامع آثار شهید صدر و اکتفاء به مطالعه مقطعی، موردی و موضعی است. 🔹شهید صدر در مقدمۀ فلسفتنا که نظریۀ شناخت و جهان بینی را مطرح نموده، در حد یک کتاب در مورد نظام اجتماعی صحبت کرده و گفته نظام اجتماعی باید مبنا داشته باشد و اگر مبنا خدا باشد، نتایجی دارد که اگر مبنا خدا نباشد، آن نتایج عوض خواهد شد... در تفسیر موضوعی و در بیان نظریه خلافت انسان آن را تفصیل می‌دهد. شهید صدر نوع فهم جدیدی در بحث خلافت به ما می‌دهد و می‌گوید این، نظریه اجتماعی است. این که می‌گوییم انسان خلیفه خدا است حقیقتِ نظریۀ اجتماعی است. 📝بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73545 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توصیه‌های مهم مراجع و علما به وزیر اقتصاد ✔️احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با هدف دیدار با مراجع و علما به شهر مقدس قم سفر کرد و با حضور در بیوت آیت‌الله حسین نوری همدانی و آیت‌الله جعفر سبحانی، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت با ایشان دیدار و به رهنمودهای مراجع تقلید توجه نمود. 🔺دیدار با استاد علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و عضو شورای نگهبان و دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و امام جمعه قم از دیگر برنامه‌های سفر وزیر اقتصاد به قم بود. ✂️آیت‌الله نوری همدانی: زمانی می‌توانیم ادعای موفقیت داشته باشیم که فقر ریشه کن شده باشد و مردم در رفاه قرار بگیرند. نتیجه عملکرد و خدمات دولت باید در سفره مردم مشخص شود. ✂️آیت‌الله سبحانی: تلاش کنید ثبات قیمت‌ها حفظ شود، چراکه این ثبات نشانه تسلط بر امور است. بانک‌ها باید امانت‌دار مردم باشند، اجازه تجارت به بانک‌ها داده نشود، بلکه تجارت در اختیار مردم باشد و بانک‌ها امانت‌دار مردم باشند. 👈 متن کامل گزارش: http://ijtihadnet.ir/?p=73540 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استفتائات جدید مطابق با فتوای رهبر انقلاب ✔️جدیدترین استفتائات (مهرماه ۱۴۰۲) مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. متن ذیل، ۷ سؤال و جواب در موضوع عبادات و معاملات است که توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده شده و به صورت ماهانه به‌روز رسانی می‌شود. 🔹استطاعت زن با مطالبۀ مهریه 🔸روش تعیین اجرت 🔹خرید نسیه بدون تعیین زمان پرداخت 🔸رعایت پوشش در نمازهای مستحبی 🔹فراموش کردن تشهد 🔸وظیفۀ مأموم بعد از قطع اتصال جماعت 🔹استفاده از کِرِم حاوی اجزای حیوان حرام گوشت 📝 مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=73543 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی-ترویجی «ارزیابی روایت «اجر مغنیه» به روش تحلیل فهرستی» 🎙 ارائه: حجت‌الاسلام سیدرضا شیرازی (استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی) 🎙ناقد حجت‌الاسلام حسن نقی‌زاده (استاد دانشگاه فردوسی) 🎙ناقد: دکتر محمود ملکی (استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی) 📆 زمان: پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ 🏛 مکان: مشهد، بست طبرسی حرم مطهر، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، تالار نمایشگاه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تمایز عقلانیت شیعی و غیرشیعی در تبویب کافی کلینی و صحیح بخاری ✍️ حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی تفاوت عقلانیت شیعی و غیرشیعی را می‌توان در تفاوت‌هایی که در تبویب جوامع روایی معتبر آنها وجود دارد، مشاهده کرد. به عنوان مثال پنج فصل ابتدایی کتاب صحیح بخاری را با کتاب کافی کلینی مقایسه می‌کنیم: 📗کتاب صحیح بخاری ۱. بدء الوحی ۲. الایمان ۳. العلم ۴. الوضوء ۵. الغسل 📙کتاب الکافی ۱. العقل و الجهل ۲. فضل العلم ۳. التوحید ۴. الحجة ۵. الایمان و الکفر مرحوم کلینی مقدمه نسبتاً مفصلی برای کتاب خود و فلسفه گردآوری و دسته‌بندی روایات ذکر می‌کند در حالی که بخاری بدون هیچ مقدمه‌ای و توضیحی درباره فلسفه تبویب و دسته‌بندی خاصی که در کتاب آورده‌ است، بعد از بسم الله، روایات مربوط به «کتاب الوحی» را شروع می‌کند. کلینی در توجیه اینکه چرا کافی را با کتاب العقل و الجهل و فضل علم و عالمان آغاز کرده است، جمله‌ای بسیار بنیادین و کلیدی ذکر می‌کند که نشان دهنده عقلانیت و دین‌شناسی شیعی در سراسر تاریخ آن بوده و هست: «و أوّل ما أبدأ به و أفتتح به كتابي هذا كتاب العقل، و فضائل العلم، و ارتفاع درجة أهله، و علوّ قدرهم، و نقص الجهل، و خساسة أهله، و سقوط منزلتهم، إذ كان العقل هو القطب الّذي عليه المدار و به يحتجّ و له الثواب، و عليه العقاب؛ دلیل آنکه کتاب خودم را با کتاب العقل و فضائل علم، و برتری درجه عالمان، و ارزش بلند آنان، و نقص جهل و پستی جاهلان و سقوط جایگاه‌شان شروع کردم آن است که: عقل قطبی است که مدار و محور [حق و باطل و صحیح و سقیم] است. و به عقل احتجاج می‌شود و ثواب برای عقل است و عقاب هم بر عقل است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 آشنایی با فقه اقتصادی ✔️کتاب «فقه اقتصادی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمود عیسوی، استادیار گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، به‌تازگی از سوی نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ۴۲۳ صفحه چاپ و روانه بازار نشر شد. 📖 نگارنده در این اثر قواعد فقهی مورد استفاده در اقتصاد تشریح و سپس دیدگاه اسلام درباره یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف مکاتب اقتصادی یعنی مالکیت و دیگر موضوعات مهم اقتصادی مانند تولید و مصرف از منظر فقهی اقتصادی تببین شده است. 👈 معرفی کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=73537 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مبادا فقه معاصر ما همان نتیجه‌ای را پیدا کند که فقه معاصر اهل‌سنت پیدا کرد/ حق شهروندی قائل شدن برای فرق ضاله، انحراف از فقه است/ نقد نظریه وجود قاعده کرامت در فقه ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹فقه معاصر به این شکل وسیع که امروز در حوزه‌های ما مطرح است به یک برنامه‌ریزی بسیار عمیق نیاز دارد. مبادا فقه معاصر ما همان نتیجه‌ای را پیدا کند که فقه معاصر اهل‌سنت پیدا کرد. تاکید بنده این است در فقه معاصر چارچوب را رعایت کنید و به احکام ضروری ورود پیدا نکنید. 🔸حقوق شهروندی باید در جای خودش بیان و مستدل هم ذکر شود. اصلا دین برای رعایت حقوق آمده است. حق خدا رعایت شود، حق بشر، حق حاکم، حق مردم باید رعایت شود اما اشتباه است یک مطلبی که نزد همه مسلّم است را در ترازوی اجتهاد قرار دهیم و ان‌قلتی در آن بیاوریم و حرف تازه‌ای بزنیم و فکر کنیم فقه معاصر است. این انحراف از فقه است. 🔹اهل سنت روی مسلک مقاصد الشریعه یک قاعده‌ جعلی بنام کرامت بنا کردند. در اثبات جعلی بودن آن هم استدلال دارم. قاعده‌ کرامت کجای فقه شیعه است؟ کدام فقیه در طول تاریخ گفته کرامت در جعل احکام دخالت دارد؟ البته در باب اخلاقیات کرامت غوغا می‌کند. چه کسی گفته از«لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ» کرامت ذاتی استفاده می‌شود؟ 🔸می‌گویند اگر زمانی حجاب واجب بوده چون منافات با کرامت زن نداشته، اما الان با کرامت زن منافات دارد، پس «لیس بواجب»... من تصریح به «قاعده‌ی جعلی» می‌کنم، چرا که ما چیزی در فقه به نام قاعده‌ عدالت که بخواهد ملاک برای جعل احکام باشد نداریم. 📝تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73550 🆔 https://eitaa.com/ijtihad