🔔نشست علمی «چارچوب فقهی سیاستگذاری در بهرهبرداری از اراضی موات»
🎙ارائه: حجتالاسلام منصور شریفی (پژوهشگر فقه اقتصاد مرکز پژوهشی فقه های تخصصی)
👤ناقدین علمی:
🎙استادجعفر نجفی بستان (مدرّس خارج فقه و اصول و عضو محترم شورای فقهی بورس)
🎙استاد سعید فراهانی فرد (دانشیار دانشگاه قم ومشاور وزیر اقتصاد در اقتصاد اسلامی)
🗓زمان: دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۰
🏛مکان: بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیهالسلام، مجتمع صدوق، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی طبقه دوم سالن شماره ۲۱۷
🔗پخش زنده مراسم به آدرس: https://room.gharar.ir/997a39e7-a8a1-482b-9a1b-f6c5669f9bce
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ضرورت حکومت از نظر اسلام»
🎙ارائه: استاد محمدجواد ارسطا
🗓زمان: یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح
🏢مکان: قم، دانشگاه مفید، سالن شهر زبان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بررسی دیدگاه علامه طباطبایی (ره) در خصوص مبانی نظری حکومت فقیه در زمان غیبت
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی برکتین
🗓زمان: دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ الی ۱۷
🏛مکان: قم، میدان روحالله جنب مسجد سلماسی، دارلعلم امام حسن (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
13.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تقید رهبری به تحقق جهات شرعی
🔻روایت استاد صادق آملی لاریجانی از تغییر آییننامه رأیگیری مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط رهبری معظم جهت تحقق جهات شرعی:
🔹در باب مصلحتی که میتواند جلوی حکم اولی شرع را بگیرد، رهبری فرمودند اگر ۱۵ نفر مخالف و ۱۶ نفر موافق هستند، این مصلحت روشن نیست، با این تعداد موافق نمیتوان از شرع عبور کرد. ابتدا فرمودند دو سوم اعضای حاضر رأی بدهند، به همین دلیل با ۲۰ نفر مصوبه رأی میآورد.
🔹در زمان اصلاح آيیننامه مجمع ایشان فرمودند باید دو سوم اعضای مجمع رأی بدهند، اعضای حاضر با اعضای مجمع متفاوت است، من با ایشان گفتگو کردم و خلاصه به سه پنجم اعضا رسیدیدم. رهبری اینگونه به رعایت شرع تصلب دارند./ درس خارج فقه ۱۴۰۲/۷/۸
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرجعیت دینی سکولار شدنی نیست
✍️حجتالاسلام داود مهدوی زادگان
برخی از معممین حوزوی و غیر حوزوی عرفیگرا سالهاست که آگاهانه و نا آگاهانه تلاش میکنند دو گانه مرجعیت دینی و حکومت اسلامی را در افکار عمومی القا کنند. به زعم آنان مرجعیت دینی راه جدایی دین از سیاست و عدم دخالت دین در سیاست را میپیماید ولی حکمرانی دینی راه عدم جدایی و لزوم دخالت دین در سیاست را طی میکند.
وقتی این دسته از حوزویان عرفی گرا بیهیچ سند و مدرکی چنین نسبتهای ناروایی را به مراجع دینی حیّ و حاضر میدهند، طبیعی است که به خود اجازه دهند گذشتگان از علما و مراجع را همداستان با گرایش سیاسی سکولار تفسیر کنند و بگویند بزرگانی چون آیات عظام بروجردی، خویی، شعرانی، نائینی و آخوند خراسانی بر همین نهج و عقیده بودهاند.
البته که دستاورد القای چنین شبههای نهادینه شدن ذهنیت جدایی دین از سیاست در افکار عمومی و دورسازی مردم دیندار از اسلام سیاسی و تضعیف پایههای مردمی حکمرانی دینی است.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73974
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استقبال گرم فقها یا حضور رفع تکلیفی؟
✔️مباحثات نوشت: فرایند ثبتنام ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان از امروز آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، این درحالی است که براساس مشاهدات، سطوح عالی و فقهای حوزوی واکنشهای جدی نسبت به ثبتنام در این انتخابات نداشتهاند. هر ازچندی که در محافل یا گعدههای علمایی این موضوع طرح میشود با مواجههی بسیارسرد نیز مواجه میشود.
همانگونه که در آئیننامه مجلس خبرگان آمده، یکی از اصلیترین شرایط نمایندگی در این مجلس «اجتهاد» است. اگرچه تعاریف و احراز این شرط برای کاندیداها در دورههای مختلف تغییرات و اصلاحاتی داشته اما کلیت آن همچنان شرط اصلی برای تایید صلاحیت کاندایداها است.
باتوجه به شرط فوق کاندیداتوری مجلس خبرگان عملا در انحصار و صلاحیت فقهای حوزههای علمیه است و استقبال یا عدم استقبال این سطح از فقها برای کاندیداتوری در مجلس خبرگان بسیار معنادار خواهد بود.
نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری در دهه شصت که منجر به مهمترین تصمیم نظام در انتخاب مقام معظم رهبری شد شامل فقهای عالیمقام و شخصیتهای شاخص و مورد احترام مردمی از سراسر کشور بود. در کمتر از دهسال پس از این دوره، چندتن از نمایندگان مجلس اول از سوی جامعه مدرسین به عنوان مراجع تقلید انتخاب شدند و اغراق نیست اگر گفته باشیم حمایت مردمی از انتخاب حضرت آیتﷲ خامنهای به عنوان رهبر، مرهون اعتماد و احترام فوقالعاده مردم به نمایندگان خود در مجلس خبرگان بودهاست.
باتوجه به مقدمه فوق سوالات و نکات ذیل باید مورد توجه قرار گیرد:
📝بخوانید:http://ijtihadnet.ir/?p=73971
🆔https://eitaa.com/ijtihad
20.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تبیین مبانی قرآنی و روایی مقاومت
🔺سخنان استاد سیفی مازندرانی پیرامون مسائل فلسطین؛ در حاشیه درس خارج فقه،۱۳ آبان ۱۴۰۲، حرم حضرت معصومه (س)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 انتشار چهارمین جلد «تکملة التبصرة في شرح التبصرة»
✔️کتاب «تکمله التبصره فی شرح التبصره» تالیف آیتالله محمد اسماعیل غروی تبریزی (ره)، یک دوره فقه استدلالی از طهارت تا دیات در ۱۰ جلد است که جلد چهارم آن تحت اشراف آیتالله جعفر سبحانی در مؤسسه امام صادق (ع) منتشر شد.
🔻فقیهان شیعه دو نوع فقه نوشتهاند؛ برخی موفق به نگارش تمام ابواب فقه شدهاند یعنی از طهارت تا دیات؛ برخی موفق به نگارش بخشی از کتابهای فقهی شدهاند. گروه نخست نسبت به گروه دوم اندک هستند و از این قسم میتوان مبسوط شیخ و شرایع محقق و جواهر را نام برد.
از این رو، کتاب تکمله التبصره یک دوره فقه جامع از طهارت تا دیات است که جلد چهارم آن بهتازگی از چاپ خارج شده است و به تعبیر برخی از فقیهان معاصر برادر کوچکتر جواهر میباشد. کتاب حاضر شرحی بر کتاب «تبصرهالمتعلمین فی احکامالدین» تالیف علامه حلی است.
نویسنده کتاب آیتالله حاج شیخ محمد اسماعیل غروی تبریزی (۱۲۹۵-۱۳۶۰) است که آثار فراوانی در علوم اسلامی دارند و این دوره فقه در ده جلد منتشر میشود.
علاقهمندان جهت کسب اطلاع بیشتر و تهیه اثر میتوانند با شماره تلفن ۳۷۷۴۵۴۵۷ (۰۲۵) تماس حاصل نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 تقریر اصول «آیتالله وحید خراسانی» منتشر شد
✔️جلد دوم کتاب ارزشمند «تحف العقول فی علم الاصول» توسط انتشارات باقرالعلوم (ع) تحت اشراف موسسه تنظیم و نشر آثار آیتالله حسین وحید خراسانی به زیور طبع آراسته شد.
📖 این کتاب به مباحثی از علم اصول پرداخته که آیتالله وحید در مسجد اعظم قم تدریس نموده و توسط حجتالاسلام والمسلمین علی کرباسی به رشته تحریر در آمده است.
🔺استاد کرباسی از قدیمیترین شاگردان آیتالله وحید و از اعضای دفتر ایشان بوده و تقریر او با تقریظ استاد به طبع رسید.
📌پیش از این، مباحث اصول این مرجع عالیقدر از سوی اساتید سید علی میلانی، شیخ محمدرضا فرهنگ (انصاری) و شیخ نزار آلسنبل منتشر شده بود که آیتالله وحید تنها بر تقریر اخیر تقریظ نگاشته است.
👈 معرفی + نحوه خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=73976
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصولاَ اخلاق در فقه نمیتواند نباشد/ هیچ قانونگذاری خلاف ارزشهای خود قانونگذاری نمیکند/ فقه بسند به نص و اطلاق قانون در مقابل فقه عدالت و فضیلت و اخلاق
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹گاه گفته شده آن چه ما داریم در واقع عدالت در تکوین است نه عدالت در تشریع؛ خداوند در تکوین سر سوزنی ستم نمیکند، مراعات عدالت را میکند؛ اما نباید در تشریع خود را پایبند عدالت کنیم. این سخن ناصحیح است.
🔸اگر عدالت و فضیلت را پذیرفتیم آیا میتوان آن را خلاف فقه بدانیم؟ ما ادعای دین جهانی داریم و جامع و جاودان هست؛ همه شئون را در بر میگیرد؛ جامع است برای همه زمانها ست؛ جاودان است و برای همه است؛ جهانی است؛ بعد چنین دینی بخواهد پنجه به ارزشهای اخلاقی بیفکند؟! یا تا جایی پیش برود که ظلم را هم جایز بداند؟! مواردی هم که هست و میبینیم و نمیتوانیم توجیه کنیم از فقه است که خواستیم میپذیریم و نخواستیم نمیپذیریم و الا اصل شریعت جامع فضیلتها است.
🔹اصولا اخلاق در فقه باید باشد و نمیتواند نباشد، اما این را ممکن است کسی بهانه قرار دهد برای خیلی مسائل. اخیرا آمدهاند و گفتهاند ازدواج اصولا اخلاقی نیست چون یک تعهد منفعت طلبانه در آن هست. مسلم است که ما نمیتوانیم از برخی از گزافه گوییها دفاع کنیم. ما اگر از عدالت و فضیلت در فقه دفاع میکنیم این قضیه در برابر فقه نص بسند هست؛ نص بسندیها عمده به اطلاقات ادله تمسک میکنند، یا ممکن است حتی توهم اطلاق داشته باشند!
📝 بخوانید: گونههای پنجگانه گفتگو از مناسبات فقه و اخلاق: http://ijtihadnet.ir/?p=73990
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
8.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 بسته تصویری مرور بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار نخست وزیر عراق. ۱۴۰۲/۸/۱۵
📥 سایت | آپارات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
حاج آقای ربانی (غزه).mp3
2.23M
🎙سخنان مهم استاد محمدحسن ربانی بیرجندی پیرامون تاریخ غزه و پاسخ به شبهه ناصبی بودن فلسطینیها
🗓درس خارج فقه؛ آبان ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad