32.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فقه، دربرابر چالشی بزرگ
✂️برشی از سخنرانی دکتر عطاءالله بیگدلی، با موضوع «بررسی وضعیت حقوق در ایران معاصر و آینده رابطۀ فقه و حقوق»
🗓 ارائهشده در همایش «انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی» اسفند ۱۴۰۱؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
موضوعات مصوب فقه معاصر .pdf
120K
📓 ۱۸۷ موضوع مصوب فقه معاصر، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم (مدارج علمی)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📺 امام خمینی (ره) و مرجعیت
➕مرجع تقلیدی که به استقبال امام خمینی(ره) آمد
➕ ناگفتههایی شنیدنی از ارتباط آیتالله مرعشی با حضرت امام خمینی (ره)
🖥 برنامه تلویزیونی جماران - قسمت ۱۹
👤میهمان: حجتالاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی؛ فرزند آیتالله سید شهابالدین مرعشی
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۷ آبان، ساعت ۲۳، شبکه یک سیما
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹تواضع و فروتنی فوقالعاده آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (رضوان الله علیه) در بیان آیتالله شبیری زنجانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره)
🗓زمان: پنجشنبه، ۱۸ آبانماه ۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲
🏛مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش علمی «نظریه نظام انقلابی مبانی، الزامات و راهبردها»
✔️ سومین همایش سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، با تمرکز بر «نظریه نظام انقلابی»، و بررسی ابعاد نظری و از پس مواجهه نظری، شناخت الزامات و راهبردهای تحقق آن در ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
⌛️ مهلت ارسال چکیده مقالات: تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲
⏳ مهلت ارسال متن کامل مقالات: ۳۰ آذر ۱۴۰۲
👈 مطالعه جزئیات بیشتر و ارسال آثار: khl.ink/f/54321
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝فراخوان چهارمین همایش ملی فقه هنر
📌محور همایش: «فقه هنر و حکمرانی»
🔺موضوعات: B2n.ir/g11855
⏳زمان: اسفندماه ۱۴۰۲ مشهد مقدس.
❇️ارسال عنوان و چکیده مقاله از طریق برنامه ایتا: @fegh_honar
☎️تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱
🔰دبیرخانه همایش ملی فقه هنر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی « مطالعه تطبیقی الگوی بیمهای تکافل و دیدگاه فقهای شیعه درباره تامین تقابلی»
🎙ارائه دهنده: حجتالاسلام سید مهدی مرویان حسینی (پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه و دانشگاه)
👤ناقدین:
🎙حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی معلمی (استاد حوزه و دانشگاه)
🎙حجتالاسلام والمسلمین محسن ملکی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه)
🗓 زمان: پنجشنبه ۱۸ آبان ساعت ۹ صبح
🏛مکان: مشهد، مدرسه علمیه عالی نواب، سالن کنفرانس
🔗لینک جلسه مجازی (از طریق گزینه مهمان وارد شوید): h-navvab.ir/webinar-p
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بررسی فقهی خشونت در خانواده14020803-رکوردر جامعه الزهرا-Segment 1.mp3
23.22M
🎧 دریافت صورت: «کرسی علمی ترویجی «بررسی فقهی خشونت در خانواده»
🎙ارائه: حجتالاسلام و المسلمین حسین بستان، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و رئیس پژوهشکده علوم و معارف اسلامی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهراء (سلام الله علیها)
👤ناقدین:
🎙استاد جواد حبیبیتبار، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی و رئیس هیئت مدیره انجمن علمی زن و خانواده
🎙حجتالاسلام والمسلمین فرج الله هدایت نیا، عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
mabani-shih-ejtehad402-8-17.mp3
6.26M
🎧 دریافت صوت: لزوم توجه به ملاکات استنباط
🔺 توضیح و تشریح لزوم توجه به قواعد اصولیه و قواعد فقیه بعنوان دو رکن اساسی در اجتهاد
🎙برشی از سخنان استاد سیفی مازندرانی در دیدار با اساتید سطوح عالی مدرس علامه مجلسی(ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تلازم حکم تکلیفی و وضعی
📗برگرفته از درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای
🔹حاصل و مجمل استدلال بزرگان علم اصول این است، که میگویند: نهی تکلیفی در معاملات یک اعتبار و یک جعل از قِبَل مولاست، نهی وضعی هم یک اعتبار و جعل دیگر است. این دو به هم ربطی ندارند. وقتی که مولی میگوید: این کار را نکن، به معنای اینکه این امر حرام است، این، یک نوع نگاه به این امر و معامله است. وقتی که میگوید: این معامله باطل است! این، یک نوع اعتبار دیگر و یک حرف دیگری است. این دو گفتار ربطی به هم ندارند.
🔸آنچه به نظر ما میرسد، این است که: تفکیک این دو اعتبار از یکدیگر و احتمال این معنا که در یک معاملهای نهی تکلیفی یعنی مبغوضیت برای مقنّن و شارع باشد و در عین حال این معامله صحیح و ممضی و نافذ باشد، گرایش به این فکر اساساً ناشی از عدم التفات به حکم فقهی اسلامی به عنوان یک قانون جامعه و نگاه به فقه به عنوان یک دستور حکومتی است.
🔹بله، اگر فقه برکنار از جریانات زندگی دانسته شود و گفته شود که فقه برکنار از مسائل حکومتی میباشد، آن وقت نگاه به فقه، نگاه غیر حکومتی است. لذا به ملزومات قانونگذاری فقهی، آن وقتی که میخواهد جامعه را اداره کند توجّه نمیشود.
🔸اين دقّتهای باریک بینانه، این تفکیک اعتبارات از یکدیگر، اینها هم طبعاً به ذهن مبارکشان میرسد. در حالی که وقتی ما فقه را قاعده و مبنای قانونگذاری در جامعه میدانیم، دیگر این حرف معنی ندارد.
🔹وقتی قانونگذار به یک معاملهای که میخواهد انجام بگیرد، نگاه میکند و میبیند وقتی اثر این معامله که همان نقل و انتقال است، تحقّق پیدا بکند، زیانهایی متوجه جامعه میشود و جامعه ضربه میخورد، در اینجا میگوید: این معامله ممنوعٌ (مثل همۀ ممنوعات و محرّمات)، میگوید: این کار ممنوع است.
🔸اينكه ما بگوئیم: معامله ممنوع و حرام است و مجازات دارد، لکن در عین حال همان اثری که مفسده ناشی از آن میشد، آن اثر هم در خارج تحقّق دارد! این قانونگذاری عقلائی نیست. این، مطلقاً قابل قبول نیست.
🔹علّت حکم تحریمی، وجود مفسدهای است که در این معامله است، بما لها من الأثر، بما لها من المحتوی. از این جهت این معامله را تحریم کردهاند.
🔺 بنابراین، تفکیک بین تحریم معامله و در عین حال مجاز بودن محتوای این معامله و اثر این معامله، معقول نیست.
🌐 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم/ در مسیر اجتهاد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗دوفصلنامه «آموزههای فقه و اصول مقارن» متولد شد
✔️نخستین فراخوان مقالات دوفصلنامه «آموزههای فقه و اصول مقارن» با هدف ارتقاء و توسعه دانش فقه و اصول مقارن، به صاحب امتیازی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد منتشر شد.
👈 هیئت تحریریه + محورهای فراخوان + ارزیابی و حق تألیف + نحوه ارسال مقالات: http://ijtihadnet.ir/?p=74040
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی «راهکارهای تقویت و احیاء دروس آزاد حوزه علمیه» در جلسه مشورتی نشست دورهای اساتید
✔️جلسه مشورتی نشست دورهای اساتید با حضور مدرسان برجسته دروس خارج و سطح حوزههای علمیه در مدرسه آیتالله گلپایگانی (ره) قم برگزار گردید. در این جلسه اساتید حاضر به بیان نقطه نظرات خود پیرامون «راهکارهای احیاء و تقویت دروس آزاد حوزههای علمیه» پرداختند که گزارش آن بدون دخل و تصرفی پیشرویتان قرار میگیرد.
📝 متن کامل گزارش را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74027
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام آیتالله نوری همدانی به همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی (ره)
🔻عدّهای میخواهند کار امام (ره) را تضعیف نمایند
🔹موضوع وکالت از اصولی است که مرسوم بوده است و در امتهای قبل نیز رایج بوده و کُتب مختلفی در این باب به رشته تحریر درآمده است. و در دوران ائمه معصومین(علیهم السلام) خصوصاً بعد از امام صادق(علیه السلام) شخصیتهایی همانند: عبدالله بن جندب، یونس بن یعقوب، صفوان بن یحیی، ذکریا بن آدم، علی بن مهزیار، و تا احمد بن اسحاق اشعری قمی، و در عصر غیبت نواب چهارگانه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با این عنوان بودهاند و این موضوع در میان مراجع تقلید نیز برقرار بوده و هست و امام عزیز نیز با حساسیت و دقت بالا این امر مهم را نسبت به افرادی که شناخت داشت و یا به واسطه معرفی حداقل ۲ نفر مورد وثوق انجام میدادند.
🔹عدهای یا از جهالت یا از لجاجت یا از عناد میخواهند کار امام را تضعیف نمایند و عدهای هم در پی انتقام هستند اما بنده امروز هشدار میدهم که آن عده بدانند حوزه علمیه جای این نیست که بخواهند به بهانههای مختلف این حرکت بزرگ را زیر سؤال ببرند و تضعیف نمایند، حوزههای علمیه نیز رسالت بزرگ در ترویج افکار امام عزیز دارند.
📝 متن کامل پیام: http://ijtihadnet.ir/?p=74061
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرز هنر، اباحه نیست، بلکه استحباب است و میتواند به مرز وجوب هم برسد/ نه میتوانیم هنر را از عرف بگیریم و نه باید بترسیم که اگر این یک پدیدۀ عرفی است، پس فقه را عرفی میکند
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹هنر از آن تعیّنات و پدیدههایی است که حتما در شریعت مورد نظر است؛ ما نمیتوانیم بگوییم که شریعت مطهر اسلام راجع به هنر نظری ندارد. اگر هنر را به معنای اعم در نظر بگیریم از مرز استحباب شروع میشود. معتقدم که مرز هنر، اباحه نیست، بلکه استحباب است. «ان ﷲ جمیلٌ و یحب الجمال»، این یحب حداقل استحباب را که میرساند. لذا کف هنر استحباب است ولی این استحباب میتواند به مرز وجوب برسد؛ یعنی یک جاهایی هنر لازم میشود که هم باری بر دوش حاکمیت، هم بر دوش فرهیختگان و عالمان میشود و حتی یک جاهایی ممکن است به مرز حرمت برسد.
🔸نباید بترسیم. واهمه هم نباید داشته باشیم، اگر واقعا موضوع عوض شود. ممکن است یک رفتاری در گذشته اضلال و گمراه کردن بوده و یا مصداق طرب و شادی ناموجه و حالت خفّت و سبکی ناموجه بوده است که در اصطلاح به آن طرب میگویند ولی الان ممکن است آن وضعیت را نداشته باشد.
🔹در نشان دادن سیمای معصوم به شکل بدون پوشش ممکن است زمان اثر بگذارد. در یک مقطعی اگر این کار انجام شود، قداستزدایی میکند، اما در یک مقطعی ممکن است نکند. از این جهت ما نه میتوانیم هنر را از عرف بگیریم و نه باید بترسیم که اگر این یک پدیدۀ عرفی است، پس فقه را عرفی میکند.
📝متن گزارش برنامه تلویزیونی «چاوش»: http://ijtihadnet.ir/?p=74018
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«فقه هنر در دایره مسئله و گفتمان» در بازار کتاب
✔️هنر یعنی تبدیل امر ذهنی به عینی و خلق آثار هنری از دیرباز فقه را در موضوعات مختلف هنر به پاسخگویی طلبیده و گاه به پویایی فقه دامن زده است. نوشته حاضر با عنوان فقه هنر در دایره مسئله و پرسمان حاصل چهار نشست علمی است: اسمگرایی، کارکردگرایی و هویتگرایی در فقه و هنر؛ نقش انگیزه و محتوا در حلیت و حرمت هنر؛ آزادی بیان با تأکید بر آفرینشهای هنری؛ بازیهای رایانهای، چیستی، ضرورتها و چالشهای فقهی. در این نشستها، صاحبنظران در دو مرحله موضوعشناسی و حکمشناسی، علاوه بر پاسخگویی به برخی مسائل، چالشهایی را برای بررسی بیشتر و برداشتن گامهای بعدی مطرح کردهاند.
👈 معرفی و فصلهای کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=74052
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚حقّ الناس و راههای جبران آن
✔️«حق الناس» از موضوعات بسیار مهمی است که بیتوجهی یا کم توجهی به آن، آثار زیانبار دنیوی و پیامدهای خطرناک اخروی دارد. بسیاری از گناهان مربوط به «حق الله» صرفاً به وسیله توبه و پشیمانی بخشیده میشوند، ولی تعدی به حق الناس و کوتاهی در این باب - هرچند بسیار اندک - بدون رضایت صاحب حق، قابل بخشش نیست و باید به نحوی جبران شود.
معمولاً هنگام بحث از حقوق الناس، به حقوق جانی، مالی و آبرویی بسنده میشود و حال آنکه «حقوق خانوادگی»، «حقوق علمی، هنری و فرهنگی»، «حقوق سیاسی» و «حقوق اخلاقی» نیز از مصادیق حق الناس است و شایسته بوده (با تکیه بر قرآن و احادیث معتبر) از اهمیت و نیز راههای جبران آنها بحث شود. بهتازگی کتاب «حقّ الناس و راههای جبران آن» اثر علی اکبر کلانتری در ۱۱۹ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده است.
👈 آشنایی با اثر و فصلهای کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=74056
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚موسوعة أحکام المسجد فی الفقه المقارن
✔️جلد اول موسوعه احکام مسجد در فقه مقارن تالیف حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم بهشتی دامغانی در ۵۸۸ صفحه به زبان عربی به همّت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به زیور طبع آراسته شد. این موسوعه با جمع آوری مباحث پراکنده فقهی درباره مسجد در کتب مختلف به صورت منسجم و فصل بندی مناسب، توانسته اثر بدیعی در حوزه خود به وجود آورد. از امتیازات این کتاب استفاده از منابع دست اول و بسیار گسترده از فقهای درجه یک و مطرح مذاهب خمسه است.
👈معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74049
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 موافقت شورای اعطا با تأسیس پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی رقمی (دیجیتال)
✔️شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه های علمیه موافقت اصولی خود را با تأسیس پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی رقمی (دیجیتال) اعلام کرد.
بر اساس گزارش معاونت پژوهش حوزههای علمیه، دبیرخانه شورای اعطا، این پژوهشکده از سه گروه پژوهشی" تاریخ و سیره دیجیتال" ، "قرآن و حدیث دیجیتال (متن کاوی نصوص اسلامی)" و "فلسفه و کلام دیجیتال" تشکیل شده است.
مؤسس این واحد مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است و مأموریت آن "کمک به انجام فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی با بهکارگیری تکنیکهای دادهکاوی و متنکاوی در قرآن کریم و دیگر نصوص دینی و نیز استفاده از هوش مصنوعی در استخراج اطلاعات متون اسلامی و انسانی همچنین تربیت نسل جدیدی از محققان میانرشتهای در زمینه علوم اسلامی و انسانی رقمی از جمله مأموریتهای این پژوهشکده " اعلام شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فتاوای مهم اتحادیه جهانی علمای مسلمان در مورد تحولات فلسطین و وجوب مقابله با رژیم صهیونیستی
✔️اتحادیه جهانی علمای مسلمان با جدیت در زمینه تحولات فلسطین فعال است و تاکنون بیانیههای شدیداللحنی و فتاوی مهمی در مورد تحولات فلسطین و وجوب مقابله با رژیم صهیونیستی، صادر نموده است.
📝 متن گزارش: http://ijtihadnet.ir/?p=74035
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مقابله با اسرائیل بر مبنای حکم «جهاد ذبی» است/ مرتبه «مقاومت» بالاتر از امر به معروف و نهی از منکر است
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹نمیخواهیم بگوئیم جهاد ذبی یک حقیقت شرعیه است، این همان معنای لغوی خودش را دارد ولی از حیث حکم دارای وجوب مولوی است و غیراز جهاد دفاعی است که وجوبش ارشادی است، چون جهاد دفاعی را عقل هم مطرح میکند. اگر ما جهاد ذبی را جزء جهاد دفاعی بدانیم تمام امرهایی که به استقامت شده را باید ارشادی بنامیم در حالی که امرش مولوی است، یعنی ما کنار تکالیفی مثل وجوب نماز، روزه تا برسد به امر به معروف و نهی از منکر، یک تکلیف واجب که از همه مهمتر است بنام وجوب مقاومت بر عهدهمان است.
🔸در ارتباط با قضیه فلسطین و مقابله با اسرائیل بر مبنای همین حکم جهاد ذبی است. امام (ره) بر همین اساس فرمود اسرائیل باید از بین برود. فقه المقاومه شعبهها و فروع فراوانی دارد، مناسب است یک بحث یا یک دورهای پیرامون بررسی ادله لزوم دفاع از کیان اسلام برگزار کنید تا نسبت به این موضوع یک بررسی همه جانبه بشود نه اینکه به کلیگوئی یا اشاره مختصر به بعضی از ادله اکتفا شود!
🔹در سرتاسر دین و فقه ردّ پای مقاومت بسیار مشهود و واضح است، مثل حرمت اتکاء و رکون به ظالم «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا»، انسان باید مقاومت کند و به دین و اولیاء خودش و آنچه که دارد بسنده کند. مقاومت کجای فقه قرار میگیرد؟ به نظر من مرتبه مقاومت بالاتر از امر به معروف و نهی از منکر است، این هم نیاز به تأمل فقهی دارد، چون ...
📝 گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=74030
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بحران جدی در تعامل با حکمرانی جدید داریم
✔️استاد محمدتقی سبحانی:
🔹سؤال اساسی فراروی حکمرانی در ایران این است که نظم جدید پیشنهادات جدیدی برای حکمرانی میدهد و ما در برابر این پیشنهادات چه موضعی داریم؟ آیا ما پیشنهادی داریم؟ اگر مقداری تند صحبت میکنم، چون اقتضاء وجود دارد.
🔸عرصه حکمرانی در ایران به خوبی تشخیص داده است که نظام گذشته در حال تغییر است و اهرمهای قدرت و فشار در حال جابجایی است؛ این را پارهای از حکمرانان ما میدانند و در عملکرد خود لحاظ میکنند ولی در عین حال دارای بحران جدی و کاستی زیادی هستیم.
🔹نیازمند ادبیاتی هستیم که به ما نشان دهد اگر نظم جهانی در حال تغییر است سویههای آن به چه سمتی است. حکمرانی جدید هم در حوزه نظر و هم عمل، فرصت بزرگی فراروی بازاندیشی و بازسازی رفتارهای ما در عرصه حکمرانی است؛ این رفتار فقط هم منحصر به بحث حکمرانی سیاسی نیست بلکه حکمرانی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و هنری را هم شامل میشود و همه عرصههای حیات را درگیر کرده، لذا فرصتی برای ماست تا طرح جدیدی دهیم و از پارهای از اشتباهات گذشته دست برداریم.
🔸بدانیم ادبیات حکمرانی جدید در حوزه نظر و عمل، چالشهای بزرگی فراروی ما گذاشته؛ ما به دلیل اشتباهاتی که در بازشناسی مفاهیم مدرن جدید داشتیم گاهی در چالههای ادبیات حکمرانی جدید افتادهایم و حتی اسلامگرایان و سنتگرایان هم اسیر این گفتمان مدرن شدهاند و ما را گرفتار چالش کردهاند؛ تهدیدات جدی است و اگر سوار بر این مسئله نشویم آثار گرانباری ایجاد خواهد کرد.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74024
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فیرحی در دام «روشزَدگی» و «تکلف روششناختی»
✍️سید محمدهادی گرامی
کتاب قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام نوشته داود فیرحی یکی از برجستهترین پژوهشهای حوزه اندیشه سیاسی اسلام در دوره معاصر است. فیرحی در کل کتاب به دنبال پاسخ به این پرسش بنادین است که: «ماهیت دانش سیاسی مسلمین که در دوره میانه تأسیس شده است، چیست؟». وی برای پاسخ به این پرسش، روش خاصی اتخاذ کرده است که تلفیقی از سه جریان نظری در: تفکرات اسلامی، هرمنوتیک و برخی مفاهیم میشل فوکو است. الگویی از تحلیل گفتمانی که در این کتاب بهکار رفته است، نصّ دینی را همواره در مرکز دایرهی فرهنگ سیاسی مسلمانان قرار میدهد و آنگاه با توجه به ساخت و روابط قدرت در جهان اسلام به تحلیل دانش سیاسی و سازوکارهای اقتداری آن در تمدن اسلامی اقدام میکند.
گرچه نصوص دینی در جوامع اسلامی متن پایه و مولدی است که تمام یا بیشتر گونههای متون و اندیشهی سیاسی را، که فرهنگ ما انباشته از آنها است، زاده و پرداخته است. اما، چرا از بین امکانهای مختلف تنها وجه اقتداری این نصوص به عقلانیت پایهی تاریخ ما بدل شده است؟ چرا چنین است؟ این نظریههای اقتدارگرا از کجا آمدهاند؟ چگونه تدوین شدهاند؟ چگونه عمل کرده و میکنند؟ و چه نقش و سلطهای در زندگی و اکنون ما دارند؟ پرسشهایی هستند که این کتاب در پی انداختن پرتوی بر برخی زوایای ناروشن است تا دایرهای از دوایر ممتد و پیچیدهی اقتدار در دانش سیاسی سنتی ما را بازنمایانند.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74045
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فقه دموکراسی و مسأله ایران:
به مناسبت سومین سالگرد درگذشت دکتر داود فیرحی
🎙دکتر سید صادق حقیقت، عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
🎙دکتر ابوالفضل دلاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🎙دکتر منصور میراحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
🎙دکتر سیدعلی میرموسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم
🎙دکتر سید محمدعلی حسینی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
🎙دکتر فردین مرادخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان
🎙دکتر کاوه حسین زاده، دانش آموخته دانشگاه تهران
🎙دکتر محمدرضا مرادی طادی، پژوهشگر مرکز مطالعات کشورهای وارث تمدن ایرانی
🎙دکتر رضا نجف زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
🗓 زمان: شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🏛 مکان: تهران، خیابان نجات اللهی، خانه اندیشمندان علوم انسانی، تالار فردوسی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 مکتب فقاهتی حضرت امام خمینی (ره)
🎙درس خارج اصول استاد احمد مبلغی
📘با محوریت کتاب انوارالهدایه امام خمینی (ره)
🗓 زمان: شنبه تا دوشنبه، بعد از نماز مغرب و عشا
🏠مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار، طبقه همکف، اتاق ۱۲، مدرس ۴
🔗 ارائه برخط در بستر اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/so
🆔 https://eitaa.com/ijtihad