🔺نظر آیتاللهجوادیآملی درباره تعطیلی روز شنبه
✔️در پی استفتائی از آیتالله جوادی آملی درباره تعطیلی روز شنبه، دفتر ایشان متن استفتاء را منتشر کرد:
✍️ بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین
از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و دادوستدهای اقتصادی جهانی است و مؤثر در حل برخی از مشکلان اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه، علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد.
اجتهاد یادآور میشود، مجلس شورای اسلامی به تعطیلی روز شنبه رای داده است. البته این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون باید به تأیید شورای نگهبان برسد.
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔺نظر آیتاللهجوادیآملی درباره تعطیلی روز شنبه ✔️در پی استفتائی از آیتالله جوادی آملی درباره تعطی
💢درنگی کوتاه در فتوای آیتالله جوادی آملی در موضوع جواز شرعی تعطیلی شنبهها در ایران اسلامی
✍️ حجتالاسلام علی راد
تصویر فتوای منسوب به دفتر ایشان (علی الظاهر) در شبکههای اجتماعی در حال انتشار است. برخی از فرهیختگان ابهامات و پرسشهایی درباره این فتوا از جمله اطلاق آن داشتند.
به نظر میرسد که فتوای معظمله از اطلاق برخودار نیست و حداقل مقید به چهار قید در متن فتوا است که هر کدام منفردا در اعتبار جواز بیان شده دخیل و موثرند و به انتقای هر کدام منفردا یا جمیعا حکم جواز منتفی خواهد شد از این رو به نظر میرسد معظمله با توجه به شرایط حاکم بر ایران و با توجه به این قیود، فتوای به عدم منع تعطیلی روز شنبه را اعلام کردند و فتوای ایشان از اطلاق زمانی برخودار نیست.
این قیود عبارتنداز:
۱- لزوم هماهنگی با عرف جهانی در داد و ستد
۲- اثر گذاری آشکار در حل مشکلات اقتصادی
۳- اثر گذاری آشکار در مهار تورم رایج در ایران
۴- منتفی بودن قصد قانون گذار در تشبه به مخالفان
البته تفسیر فتوا از سوی دفتر معظمله مبانی عمیق این فقیه و مرجع نامدار شیعه را بیشتر و دقیق تر روشن خواهد نمود.
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🛎 بازخوانی انتقادی تحول علوم انسانی
🔻میز تخصصی اسلامی سازی علوم انسانی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میکند:
👤 اساتید ارائه دهنده:
🎙حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی
🔺مسئلهپردازی در عرصه دین و معارف دینی به منظور توسعه دین در جامعه
🎙حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی
🔺مسئله پردازی در عرصه اندیشه ورزی به منظور مقابله با بحرانهای تفکر
🎙دکتر عادل پیغامی
🔺مسئله پردازی در عرصه اقتصاد به منظور تولید ثروت و رفع نیازهای مادی
🎙دکتر محمود حکمت نیا
🔺مسئله پردازی در عرصه حکمرانی به منظور تامین اهداف عالی حاکمیت
🗓 زمان: ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
🏢 مکان: مشهد مقدس، مجتمع فرهنگی ولایت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 اطلاعیه مراسم سالگرد ارتحال آیتالله بهجت (قدسسره)
🔰به مناسبت فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی آیتالله محمدتقی بهجت قدساللهنفسهالزکیه، مراسم یادبود این مرجع عالیقد، از سوی بیت معظمله و شاگردان ایشان برگزار میگردد.
🗓 زمان: روز پنجشنبه مورخ ۲۷ اردیبهشت ماه ١۴٠٣، پس از نماز مغرب و عشا؛
🕌 مکان: قم، مسجد آیتالله بهجت (مسجد فاطمیه گذرخان)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویر کمتر دیده شده | یاد و خاطره مرحوم آیتالله بهجت و مرحوم استاد فاطمینیا گرامی باد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
jadidinajad-kotobe-rejali.MP3
26.41M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «نقد دیدگاه حاکم بر کتب رجالی»
🎙ارائه: حجت الاسلام والمسلمین جدیدی نژاد
🗓 ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، قم، مرکز تخصصی علوم حدیث
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢درنگی کوتاه در فتوای آیتالله جوادی آملی در موضوع جواز شرعی تعطیلی شنبهها در ایران اسلامی ✍️ حجت
💢هویت زمانی، روز هفته و تأملات در فقه فرهنگی
✔️در بررسیهای فقه فرهنگی، از جمله مسائل، آداب و سنتهایی است که موضوع آنها زمان است و در حقیقت، زمان موضوع حکم شده است. مناقشات جاری در تعطیلات هفته در این چارچوب ملاحظاتی دارد که کوتاه و گذرا اشاره میشود:
#تعطیلی_شنبه
📝 یادداشت حجتالاسلام سیدمحمد طباطبائی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75476
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تشبه به کفار و تعطیلی شنبه
✔️ایزدی، طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران
🔹بحث خارج فقه استاد مروی درباره حلق لحیه است. همین امروز بحث کردند که برخی معتقدند علت حرمت حلق لحیه تشبه به مجوس یا یهود است.
🔹در نقد این کلام، استاد مروی از قول برخی فقها فرمودند الان دیگر حلق لحیه تشبه به یهود یا مجوس نیست؛ زیرا بسیاری از مسلمانان هم این کار را انجام میدهند؛ لذا این دلیل برای اثبات حرمت، کافی نیست و باید از ادله دیگری استفاده کرد. این حدیث از نهج البلاغه رو هم موید آوردند که حضرت امیر میفرمایند اینکه پیامبر گفته با فلان خضاب، خضاب نکنید چون علامت غیر مسلمانان بوده ولی الان اینطور نیست: لذا اشکالی هم ندارد.
🔸پینوشت: بحث تعطیلی شنبه هم همینطور است. این عمل مختص یهود نیست بلکه بسیاری از کشورهای مسلمان هم شنبه تعطیلند؛ لذا این دلیل برای اثبات حرمت کافی نیست.
🔸همین مسئله در لباس پوشیدن کنونی ما هم صدق میکند. فرهنگ ایرانی اسلامی، لباس کنونی ما یعنی کت و شلوار و پیرهن را نداشت بلکه مردم عادی هم قبا و دشداشه و دستار میپوشیدند. آیا میتوان گفت چون این سبک لباس پوشیدن شروعش از یهود یا نصرانیها بوده، الان هم حرام است؟
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢موضوع شناسی، پاشنه آشیل دستگاه فقاهت
✔️حجتالاسلام علی محمدی
🔹موضوع شناسی، دهههاست که پاشنه آشیل دستگاه فقاهت ماست. مندرج کردن تعطیلی روز شنبه در ذیل عنوان تشبه به کفار که سالهاست متأسفانه دیگر کُرکی به کلاهش نمانده، از اول هم دست فرمان جریان توسعهگرا بود که ظاهرا موفق هم شدهاند.
🔸در تعطیلی روز شنبه، موضوع اصلا تشبه به کفار نیست، موضوع تبعیت از کفار است و البته نجات اقتصاد ایران، عنوان انحرافی آن ...
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هزینه-فایده فراگیر تعطیلی شنبه
✍️ دکتر محمد جواد توکلی
وقتی میخواهیم سیاستگذاری کنیم باید هزینه فایده فراگیر سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم. در این میان هزینه فایده فرهنگی-اجتماعی از اقتصادی هم مهمتر است؛ اینکه تصمیم ما چه تاثیری بر هنجارهای اجتماعی میگذارد و سبک زندگی را چگونه تغییر میدهد، مهم تر از تاثیر ان بر منافع و هزینههای اقتصادی است.
برای تعطیلی شنبه عمدتا هزینه فایده اقتصادی مطرح شده است و خبری از تحلیل هزینه فایده سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیست. حتی هزینه فایده اقتصادی طرح هم چندان مشخص و متقن نیست.
صرف نظر از این نکته، تعطیلی شنبه از جهت فرهنگی-اجتماعی نوعی پذیرش هنجارها و سبک زندگی حاکم بر اقتصاد جهانی کنونی است که زیربنای عقیدتی آن نوعی مسیحیت و یهودیت رنسانسی است.
ما نظم دنیای اقتصادی کنونی را میپذیریم بهجای اینکه نظم حاکم بر تفکر اسلامی بر اساس مفهوم مقدس روز جمعه را ترویج کنیم؛ روزی که در آن نماز جمعه برگزار میشود و زمانی است که در آن آخرین منجی عالم بشریت ظهور میکند.
ما با تعطیلی شنبه کل نظم فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه را بر هم میزنیم؛ نظمی که ریشه در تاریخ کهن اسلامی-ایرانی ما دارد؛ این هزینه حتی به منفعت اندک اقتصادی تصور شده هم نمیارزد.
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ماجرای تعطیلی شنبه و دو نکته
✍️حجتالاسلام احمد اولیایی
۱. فاصله زیاد آنچه در فرآیندهای ساختار دولت مدرن (لایحه و مرکز پژوهشها و مجلس) در مورد مسأله میگذرد با آنچه در گفتگوهای نخبگان میانی در باب همان مسأله رد و بدل میشود تعجبآور است.
۲. همه براحتی از مسأله اصلی «چرایی کاهش ساعات کار و افزایش تعطیلی» عبور کرده اند و بر سر روز آن بحث میکنند و حال آنکه اساسا ۱۶ ساعت کاهش در ماه با توجه اشکالات اساسی فرایند بهرهوری شغلی، فرهنگ کار، نظام بروکراسی و ... هیچگونه تأثیری ندارد.
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢یهود و تعطیلی شنبه
✔️آیتالله حائری شیرازی (ره)
🔹الان در تمام دنیا، شنبه بهخاطر کلیمیها تعطیل است. کشور اندونزی، بیشترین جمعیت مسلمانان را دارد. در جاکارتا، مسجدی هست به نام «مسجد استقلال» که فقط صحن آن، حدود ۳۰ هزار متر وسعت دارد. شبستان آن هم پنج طبقه است. خیلی بزرگ است. جمعیت نمازگزارانش در روز جمعه، از نماز جمعۀ تهران خیلی بیشتر است! پُرِ پُرِ پُرِ میشود.
🔹با این حال، اینها جمعه تعطیل نیستند! از صبح تا ظهر، ادارات باز است، کارخانجات، مغازهها، مدارس، بیمارستانها همگی باز هستند. بازار هم کلاً باز است؛ فقط یکی دو ساعت برای نماز جمعه تعطیل میکنند. اما در عوض، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. شنبه به احترام یهودیها و یکشنبه به احترام مسیحیها تعطیل است. جمعه هم به احترام مسلمانها تعطیل نیست! [خندۀ حضار]
🔹الان شما در یک روزِ شنبهای از بازار مشیر یا خیابان توحید [شیراز] عبور کنید. میبینید که بازار تَق و لَق است. دیگران هم چون میبینند که در روز شنبه، دکانهای معتبر، تعطیل هستند، اینها هم در آینده شنبه را تعطیل میکنند و شما شاهد تعطیل شدن شنبه در بسیاری از خیابانها خواهید بود. آن مشتریِ مسلمان هم چون میداند که مغازهها بسته است، روز شنبه نمیرود بازار. مغازههای دیگر هم چون میدانند که روز شنبه، این قسمت از بازار، تق و لق است، اگر کاری داشته باشند، میگذارند روز شنبه مغازهشان را تعطیل میکنند. بعد چه میشود؟ فرهنگ آنها بر فرهنگ دیگران حاکم میشود.
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
❓پرسش فقهی در باب فقه فرهنگ از استاد علیاکبر سیفی مازندران با موضوع «تشبّه به کفار و یهود برای منافع اقتصادی»
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درباره جابجایی تعطیلات هفته در فقه اهل سنت
✍️حجتالسلام سید علی بطحائی
نضج فقه عقل گرایانه تیسیری، ترویج مقاصد الشریعه و توجه به مصلحت گرایی در فقه الاجتماع باعث بوجود آمدن فتواهای راهگشا در فقه سنتی اهل سنت بویژه در تعامل جامعه اسلامی با تازه مسلمانان و غرب شده است. مهمترین بستر فتواهای مصلحت گرایانه فقهای سنتی در مواجه با مسائل اجتماعی نوپدید جوامع مسلمان با غرب خود را نمایان کرده است و مسایل عبادی فردی، کمتر در دایره این فتواها قرار دارند.
مسئله تعطیلی روز شنبه و یا جابجایی روزهای تعطیلات بیش از دو دهه است که در بین فقهای کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح شده و فقهای این کشورها با «شرط عدم تشبه جامعه اسلامی به غیر مسلمانان» و «تقویت بنیانهای اقتصادی جامعه» آن را جایز دانستهاند. آنها با این مجوز که رعایت مصلحتهای عالیه جامعه اسلامی، حد نهایی مقاصد الشریعه است این فتواها را مجاز دانستهاند.
#تعطیلی_شنبه
📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75481
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نظر مهم آیتالله سبحانی درباره تعطیلی شنبه
✍بسم الله الرحمن الرحیم
محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی - دام تاییداتهم
با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم.
تصدیع میدهد؛ تعطیلی روز شنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است.
از لحاظ خارجی:
در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری میکنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟
از نظر داخلی:
۱. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست میگویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمیشود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب میکند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفتهاند و سبب آن این است که میخواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.
۲. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمیکنند و این سبب میشود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست.
۳. سالهاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است.
۴. در دراصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است».
باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود.
قم، جعفر سبحانی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درنگی در مبانی فتوای تعطیلی روز شنبه
🔻اجتناب از تشبّه به مخالف در تقویم فرهنگی شیعیان؛
مطالعه موردی حدیث: حدیث «مَنْ أَرَادَ سَفَراً فَلْيُسَافِرْ يَوْمَ السَّبْتِ فَلَوْ أَنَّ حَجَراً زَالَ عَنْ جَبَلٍ فِي يَوْمِ السَّبْتِ لَرَدَّهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى مَكَانِهِ» از جمله احادیث امامیه است که به اهمیت روز شنبه برای آغاز سفر تاکید دارد؛ این حدیث را حفص بن غیاث نخعی از امام صادق (ع) روایت کرده است.
📖 محورهای یادداشت حجتالاسلام علی راد
🔹مبنای اجتناب از تشبّه به مخالف در روایات
🔸اهتمام امام صادق(ع) به تقویم فرهنگی شیعه
🔹تقابل اهل بیت با فرهنگ اموی در قداست روز شنبه
🔸تعارض در احادیث روز شنبه و راهکار حل آن
#تعطیلی_شنبه
📝در «اجتهاد» مطالعه کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=75498
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تعطیلی شنبه با فرهنگ اسلامی در بلندمدت چه میکند؟
✍️حسین ایزدی
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرام آرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد. این تحول نرم طی یک شنبه را روز اصلی تعطیلات قلمداد خواهد کرد.
ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم. اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطيلي یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد.
#تعطیلی_شنبه
📝 مطالعه متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=75487
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شنبه تعطیل!
✍️دیدگاه و نظر/حجتالاسلام علی مهدیان
یکی از رفقا میگفت پرده کعبه را بوسیدم، یک شرطه وهابی بدخیم، با باتوم مرا زد، گفت چرا میبوسی؟ گفتم تو حاضری آب دهان بیندازی به کعبه؟ گفت نه، گفتم به همان دلیل که تو اهانت نمیکنی به کعبه، من آن را میبوسم. برای عدهای باید اینطور توضیح داد.
تو حاضری به جای عاشورا، روز اول فوریه، روز غیر کاری و تعطیل باشد؟ ولو پول بیشتری گیر شرکتها و تجار و اینها بیاید؟ تو حاضری به جای اول ذیالحجه، ولنتاین را روز عشق و ازدواج و این حرفها قرار دهیم؟ ولو پول خوبی هم توش باشد؟ حاضری جمعه و یک شنبه را عوض کنیم؟ نه؟ خوب چرا نه؟ به همان دلیل که آن نه، این هم نه. بعید میدانم جا بیفتد.
هنوز جای "حکمرانی مجازی" که هاپولیاش کردید و رفت، درد میکند، جای "طرح جامع حساب شده" نریختن برای حجاب و حیا، حتی بعد از آن همه خون به ناحق ریخته شده، و بازگشت به گشت ارشاد، درد میکند. شما فرهنگ نمیفهمید یعنی چه. ما بیخود جزع و فزع میکنیم.
راستش را بخواهید مشکل از خود ما است، وقتی پسر فلان مرجع و دفتر فلان حاج آقا، نامه میدهند که این کار، تشبه به کفار نیست، تکلیف آن جوانان دلپاک و کم فکر دیگر معلوم است. کسی نیست بگوید اولا این کار ذیل "تشبه به کفار" نمیرود بلکه "تبعیت از کفار" است. ثانیا تشبه به کفار، عنوان قصدی فردی نیست که بگویید قصدشان خیر است انشالله، یک پدیده اجتماعی فرهنگی معنا دار است.
#تعطیلی_شنبه
📝ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75493
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢طرح تعطیلی شنبه؛ پروژه یهودی سازی سبک زندگی مسلمانان
✍️دیدگاه و نظر/ حجتالاسلام داود مهدوی زادگان
ایده تعطیلی روز شنبه نمونهای از پروژههای یهودی سازی است. اگرچه این ایده از سوی برخی با گرایشهای لیبرالیستی به بهانه توسعه تعاملات اقتصادی با جهان طرح شده ولی باطن آن خواسته یا نا خواسته گامی بلند در مسیر یهودی سازی و تشبه به کفار است. در حالی که به دلایل مختلف این سخن مردود است.
مسلما با تعطیلی شنبه تغییرات گستردهای در فرهنگ و سبک زندگی مسلمانان اتفاق میافتد و هیچ تضمینی برای رشد و توسعه اقتصادی و صیانت از فرهنگ اسلامی نیست. چنانکه کشورهای زیادی هستند که شنبه و یکشنبه را تعطیل میکنند ولی همچنان توسعه نیافته باقی مانده اند و فرهنگ بومی شان دستخوش تغییر شده است.
تجارت مسلمانان با بازار جهانی سوپر مارکتی یا مرکز خریدی نیست بلکه چنین تجارتی توسط تجار بزرگ انجام میشود و آنها هم در معاملات جهانی با یکی دو روز اختلاف در زمان کار اضراری نمی بینند. چنانکه تجارت جهانی هیچ انقیادی به روز های تعطیل شنبه و جمعه ندارند. در نظام سرمایه داری هیچ روزی تعطیل نیست. قرآن کریم به حیله کاری یهودیان در روز شنبه اشاره کرده است.
#تعطیلی_شنبه
📝 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=75490
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مسألهی تعطیلی جمعه
✔️شهید آیتالله مرتضی مطهری
مسألهی تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است كه در بعضی كشورهای اسلامی از وقتی كه استعمار آمد آن را تغییر داد. مثلاً در پاكستان انگلیسیها از زمان ورودشان به هند سعی كردند همهی سنتهای آنها را به سنتهای خودشان تبدیل كنند. از جمله اینكه روز تعطیل را از جمعه به یكشنبه تبدیل كردند. هنوز هم در پاكستان همین طور است؛ اگر یك چیزی برگشت، عود دادنش به حالت اول بسیار مشكل است. پاكستان اساساً به نام اسلام مستقل شد، یعنی پاكستان در مقابل هندوستان هیچ جهتی برای اینكه یك واحد مستقل باشد نداشت مگر جهت روحی و معنوی و فكری و ایمانی كه ما مسلمانیم و شما هندو هستید و از نظر فرهنگ معنوی از یكدیگر جدا هستیم و نمیخواهیم با شما زندگی كنیم و میخواهیم مستقل شویم. در عین حال اینها كه در مقابل هندیها آنقدر مقاومت كردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ كردهاند؛ مبدأ سالشان مبدأ مسیحی و تعطیل هفتگی آنها هم یكشنبه است.
این را عرض میكنم برای این كه ما باید توجه داشته باشیم به نغمههایی كه كم و بیش در مجلهها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه علمی شنیده میشود. مینویسند این برای ایران سبب ركود كارهاست كه تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی كه اكثریت مردم دنیا كه ما با آنها سر و كار داریم تعطیلاتشان یكشنبه است. آن وقت ما مجبوریم كه در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم، روز جمعه به خاطر خودمان و روز یكشنبه برای اینكه دنیا تعطیلی دارد.
پس ما برای اینكه كارمان بیشتر جریان داشته باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یكشنبه كنیم. دربارهی تاریخ هم میگویند: اكثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب كردهاند ولی ما سال هجری را انتخاب كردهایم و این اسباب زحمت است كه ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل كنیم. اینها همه مقدمهی جذب شدن و مقدمهی هضم شدن فرهنگی در هاضمهی دیگران است./ مجموعه آثار شهید مطهری. ج۲۶، ص: ۲۹۸
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تعطیلات-تفصیلی.pdf
591.8K
🔖 گزارش توصیفی_تحلیلی در رابطه با مصوبه اخیر مجلس برای (تعطیلات آخر هفته)
🔺تهیه شده در پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
دستاوردهای+تعطیلی+شنبه+ویرایش+شده.pdf
564.5K
🔖گزارش تحلیلی | دستاوردهای تعطیلی شنبه واقعیت یا افسانه
⁉️ پاسخ به ۳۰ پرسش افکار عمومی در رابطه با تعطیلات کشور
🔺تهیه شده در پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأملی در پاسخ استفتاء
✔️درباره مسئله «تعطیلی روز شنبه» و استفتائی که از آیتالله جوادی آملی انجام گردیده است، نکات چندی قابل طرح است که تقدیم میشود. در این یادداشت، به عناوینی که میتوانند خلاف شرع بودن «تعطیلی روز شنبه» را اثبات نماید، استدلال میشود.
#تعطیلی_شنبه
📝در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75496
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢به بهانه تعطیلی شنبه
✍️حسین نیک
دو موضعگیری متفاوت و متقابل از سوی دو فقیه و مرجع عالیقدر در برابر موضوع امروزه کشور پیرامون تعطیلی شنبه، نشان دهنده نیاز مبرم و فوری دستگاه فقاهت و مرجعیت به بروزرسانی روشی در مواجهه با مسائل نوپدید است.
فارغ از اینکه کدام یک از این دو دیدگاه صحیحتر و با مجموعه ادله اجتهادی و فقاهتی سازگارتر باشد، نشان دهنده این مسئله است که اصولا در مسائل اجتماعی که مملو از پیچیدگیها و ترابطهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... است، نمیتوان به سبک منهجی فقاهت سنتی، به روشنی به نتیجه و اصطلاحا به فتوای مستقر رسید. این نکته به معنای ناکارآمدی فقه نیست، بلکه به معنای ضرورت پیشرفت و تحول برای پاسخگویی به نیازها است. بسان تحولی که به دست شیخ طوسی، وحید بهبهانی و شیخ انصاری رقم خورد.
اختلاف فتوای دو فقیه طراز در فقه سنتی، طبیعتی پذیرفته شده دارد، زیرا خود صاحب فتوا و محققین بعدی به روشنی متوجه میشوند که او بخاطر انتخاب چه شبکهای از مبانی رجالی، اصولی و ... در کتاب الصلاة یا کتاب الصوم و ... به چنین نظری رسیده است. به عبارتی همه مبانی و روشی که فقیه را به فتوا رسانده برای خودش و ناظر بیرونی روشن و واضح است.
اما آیا این وضوح و روشنی در مسائل اجتماعی از قبیل تعطیلی شنبه برای خود فقیه و یا دست کم ناظر بیرونی وجود دارد؟!
#تعطیلی_شنبه
📝ادامه مطلب را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75501
🆔 https://eitaa.com/ijtihad