eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
740 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تأملی در تأملات ✂️ چه بخواهیم و چه نخواهیم، تعطیلی روز شنبه، قطعا در تغییر فرهنگ دینی و کمرنگ شدن تعظیم شعائر الهی موثر واقع خواهد شد. و امر فقط متوجه تعطیلی روز شنبه نخواهد شد. به لحاظ فقهی، اگر چه حل تعارض تعظیم روز جمعه به عنوان یکی از نماد‌های جامعه اسلامی با ضرر متنابه اقتصادی که مشکل جدی جامعه است، راه حل دارد، اما این در صورتی است که اولا احراز شود که ضرر متنابه از ناحیه عدم تعطیلی روز شنبه حاصل شده است و ثانیا تنها راه حل تعارض تعطیلی روز شنبه باشد، از آنجا که خود کارشناسان اقتصادی در این امر متوفق نیستند، لذا احراز این دو امر و فتوا به آن برای فقیه مشکل خواهد بود. 📝یادداشت حجت‌الاسلام سعید فاقدی را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75542 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شهید مطهری و مسئله‌ای به نام روز تعطیل مسلمانان ✅ متن زیر عین کلام استاد است و با برخی از آنچه در فضای مجازی منتشر شده است از جهت جابجا شدن ترتیب مطالب متفاوت است. 🔹مسئله‌ تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که استعمار آمد، اين را معمول كرده كه هنوز هم هست، در پاکستان هنوز اين جوری است. 🔸از وقتی انگلیسی‌ها آمدند به هند و همه سنت‌های آنها را تبديل به سنت‌های خودشان كردند، از آن جمله اینکه تعطیل را از جمعه تبديل كردند به یکشنبه. 🔹چنين چيزی همين‌قدر برگشت ديگر باز عود دادن به حالت اول خيلی مشکل است. هنوز در پاکستانی كه به نام اسلام اساساً مستقل شد؛ پاکستان در مقابل هندوستان هیچ جهت نداشت برای اینکه یک واحد مستقلی باشد الا جهت روحی و معنوی و فکری و ایمانی، که ما مسلمانیم شما هندو هستید و بعد هم از نظر فرهنگ معنوی از یکدیگر جدا هستیم. خب، با هم نمی‌خواهیم زندگي بكنيم مستقل می‌خواهيم باشيم. در عین حال هنوز اینها که در مقابل هندیها آن مقدار مقاومت کردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ کرده‌‌اند؛ يعنی مبدأ سالشان مبدأ مسیحی است و تعطیل هفتگی‌شان هم یکشنبه است. 🔸این را عرض می‌کنم برای این که ما باید توجه داشته باشیم اين نغمه‌ها کم و بیش گاهی وقتها در مجلات مخصوصاً در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه‌علمی می‏‌نویسند: آقا خب اين برای ایران سبب رکود کارهاست که ما بياييم تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم. اکثریت مردم دنیا آنهایی که ما با آنها سر و کار داریم آنها یکشنبه تعطيل دارند. آن‏وقت نتيجه‌اش اين است ما دو روز در هفته تعطیلی داشته باشیم، يك روز جمعه به خاطر خودمان، يك روز یکشنبه برای اینکه دنیا تعطیلی دارد. 🔹پس ما برای اینکه کارمان بیشتر جریان داشته باشد، ما هم بیاییم جمعه را تبدیل بكنيم به یکشنبه. [همچنین می‌گویند] اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کردند، ما آمديم هجری را انتخاب کرديم. این اسباب زحمت است هميشه که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم آنها تاريخشان را به مسیحی می‌نويسند، پس ما بیاییم اين را تبديل بكنيم به تاریخ مسیحی. 🔸اینها همه مقدمه جذب‏ شدن و مقدمه هضم ‏شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است. این یک مطلب که راجع به جمعه خواستم عرض کنم. 🔹مطلب دیگر که این آیه در آن مورد است راجع به نماز جمعه است. جمعه اساساً و حتی شاید اسم جمعه هم اسم اسلامی است یعنی قبل از اسلام این روز به نام روز جمعه نامیده نمی‌شد؛ اسمهای دیگری ذکر کرده‌اند. خود اسلام این اسم را جمعه گذاشت و چه اسم خوبی و در این اسمهای هفته یعنی آن کلمه سَبت که شَبت و این حرفها، یهودی و این چیزها هست این کلمه جمعه یک لفظی است عربی هم هست و عربی‏ الاصل، این نشان می‌دهد که روز جمعه چرا روز جمعه نامیده شده است و گفته‌اند و نوشته‌اند به خاطر اینکه روز اجتماع مردم بوده است. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۸۷-۸۵ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نامسئله‌گیِ تعطیلی، کج‌مسئله‌گیِ شنبه! ✍️حجت‌الاسلام محسن قنبریان؛ مصوبهٔ تعطیلیِ شنبه از یک خاستگاه اقتصادی، و مخالفت با آن از خاستگاهی فرهنگی؛ مثل بسیاری از مسائل دیگر چه‌زود طیف موافق-مخالف اجتماعی را به صف کرد و بر صورت غیردقیقِ معیشت-شریعت صورت‌بندی شد؛ هریک هم مجوّز شرعی از مرجعی گرفتند! چنین بحث‌هایی در جامعه و حتی بین مراجع هیچ اشکالی ندارد، البته اگر موضوعِ مورد مناقشه، واقعاً مسئله باشد! ولی وقتی با نامسئله مواجه باشیم پرداختنِ جانبین به آن، بزرگ‌ترکردنِ نامسئله‌هاست. مسئله» چیست؟! چگونه یافته و صورت‌بندی می‌شود؟! «مشکل عینی»ای در جامعه وقتی منظومهٔ فکری و ارزشی یافته و صورت‌بندیِ خاص شود، «مسئله» متولد می‌شود. اگر مشکل، عینی یا بومیِ ما نبود، صورت‌بندی‌ها «نامسئله» می‌سازد. اگر در نظام اندیشه‌ایِ ناخودی صورت‌بندی شود، «کج‌مسئله» ساخته می‌شود! «حلّ مسئله»، تابع کشف و صورت‌بندیِ درست است. نامسئله، حلّی ندارد و کج‌مسئله، حلّی غلط در پی دارد! باید از موافقان پرسید کدام مشکلِ واقعی، با چه درجه‌ای از اولویّت در نظام اقتصادی، به تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است؛ که ذیل تقدّمِ معیشت صورت‌بندی شده است؟! مخالفان با تقدّمِ شریعت (تشبّه به یهود و…) کدام مشکلِ واقعی را نمی‌بینند؟! 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75550 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نکاتی درباره دو ‌موضع‌گیری متعارض از اسلام سنتی در مورد تعطیلی شنبه‌ها ✍️حجت‌الاسلام سید علی بطحائی رسانه‌ای شدن یک استفتاء دال بر جواز تعطیلی شنبه‌‌ها و علنی شدن یک اظهارنظر مبنی بر عدم جواز تعطیلی شنبه‌‌ها از سوی دو فقیه طراز اول و بلند پایه از اسلام سنتی (که هر دو نظر محترم و دارای مبانی فقهی متقن هستند) نکاتی مهم درباره ضرورت توجه و شناخت دقیق‌تر از اسلام سنتی و رابطه سنتی‌‌ها با اسلام سیاسی را دو چندان کرده است. همچنین شناخت نقاط افتراق و اشتراک خرده جریانهای اسلام سنتی و رسالت اسلام سیاسی در برابر نظرات متعارض فقهای عظام سنتی اهمیتی مضاعف دارد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این باره اشاره خواهیم داشت. بدون لحاظ صحت و یا اصح بودن این دو فتوا یا واکاوی قوت و یا اقوی بودن استدلال‌‌های این دو مرجع سترگ (که هر دو نمایندگانی خوش نام و دارای کارنامه درخشان از دو طیف متمایز از اسلام سنتی هستند)، این دو اختلاف فتوا را بیش از آنکه دو نظر فقهی جزئی بدانیم؛ بایست آن را در دو اختلاف جریانی از دو طیف از اسلام سنتی تحلیل و بررسی کرد. بدیهی است اگر بخواهیم این دو فتوا را بسان سایر اختلافات فقهی رایج بدانیم، از شناخت ماهوی اسلام سنتی بازمانده و نمی‌توان نسبت سنجی درستی بین فتاوای متفاوت اسلام سنتی برقرار کرد. 📝ادامه یادداشت را اینجا بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75546 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📢 رهبر انقلاب در پیام افتتاحیه مجلس دوازدهم: 🔺آرامش‌بخش، امیدآفرین، برانگیزاننده‌ همّت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی در محیط عمومی کشور باشید ✔️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، پیامی صادر کردند. 📝متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که صبح امروز توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمّدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آیین افتتاحیه دوره جدید مجلس شورای اسلامی قرائت شد، به شرح زیر است: ✍️ بسم الله الرّحمن الرّحیم و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد المصطفی و آله الطّاهرین سیّما بقیّةالله فی الارضین. 🔹اکنون که دوازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی مانند همیشه در موعد مقرّر و بی‌تأخیر آغاز میشود، جبهه‌ی خشوع به درگاه خداوند عزیز و حکیم میسایم و استمرار و استحکام مردم‌سالاری دینی را که هدیه‌ی بزرگ الهی به ملّت ایران است، سپاس میگویم. 🔸هر مجلس جدید میتواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزه‌ی ملّت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازه‌نفَس با منتخبان کارآزموده و مجرّب، این پیام را میرساند که خانه‌ی ملّت، با بهره‌گیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسئولیّت سنگینش در جمع ارکان کشور، خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانونگذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد. 🔹بی‌شک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتارِ جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوّه‌ی مقنّنه، به تحقّق همه‌ی ویژگی‌های یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت. 🔸نکته‌ای که همواره بر آن تأکید میکنم آن است که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ی همّتها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است. 🔹نکته‌ی دیگر درباره‌ی سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیّت‌زا است که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه‌ی مدّت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره‌ی عملکرد خویش بدانند. 🔸نکته‌ی بعدی مربوط به التزامات اخلاقی است. سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل میدهد، در عرصه‌ی چالشهای سیاسی و رقابتهای مشروع، اهمّیّت بیشتر می‌یابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّت‌پذیری و کار بی‌منّت، قیمت اصلی خود را آشکار میسازد. شهیدان پرواز اردیبهشت -که اکنون سراسر کشور داغدار آنها است- یکی از خصوصیّاتشان رعایت فضیلت‌های اخلاقی بود. مراقبت از خویش در این زمینه را باید جدّی گرفت. 🔹نکته‌ی آخر یادآوریِ این حقیقت است که هر یک از نمایندگان مجلس، نماینده‌ی همه‌ی ملّت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تأمین منافع ملّی است. پیگیری مسائل حوزه‌ی انتخابیّه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرحهای آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حدّ طاقت بودجه‌ی عمرانی پرهیز شود. 🔸برادران و خواهران گرامی! کار با نیّت خدمت به مردم، عمل صالح و حسنه‌ی مأجور الهی است و خدای شاکر علیم، در دنیا و آخرت به آن پاداش خواهد داد. جذب دلهای مردم و سپاس بی‌دریغ آنان یکی از پاداشهای الهی در دنیا است و تشییع چندین‌میلیونی رئیس‌جمهور فقید و همراهان عزیزش نمونه‌ای از این پاداش الهی است. مردم وفادار و هوشیار در شهرهای مختلف، با گل‌باران و اشک‌باران این پیکرهای پاک، یاد شهیدان دهه‌ی ۶۰ را برای نسل جدید کشور زنده کردند و در عمل، به هزاران دروغ و تهمت و شایعه پاسخ دادند. رحمت و درود خدا بر آنان! 🔹در پایان لازم میدانم از نمایندگان محترم دوره‌ی یازدهم، بویژه رئیس پُرتلاش و هیئت‌رئیسه‌ی فعّال آن، تشکّر کنم. ▫️والسّلام‌علیکم‌ورحمةالله سیّدعلی خامنه‌ای - ۱۴۰۳/۳/۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🕋 امروز ۷ خرداد ساعت ۱۲ و ۴۸ دقیقه ظهر، فرصت تشخیص دقیق قبله 🕌 شاخص قبله: در لحظه اذان ظهر مکه مکرمه، ساعت ۱۲:۴۸ به وقت ایران جهت مخالف سایه شاخص در هر مکان، سمت قبله را نشان می‌دهد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺جایگاه فقه در حکمرانی عادلانه 🎙ارائه: استاد احمد واعظی 🗓پنج‌شنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ 🔺عدم جواز خلط بین تکوین و تشریع در فقه 🎙ارائه: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی 🗓جمعه، ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ 🔺جایگاه مصلحت در فقه از منظر امام خمینی (ره) 🎙ارائه: استاد ابوالقاسم علیدوست 🗓شنبه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 📆 زمان: بعد از نماز مغرب و عشا 🕌مکان: قم، مدرسه فیضیه، سالن اجتماعات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔پذیرش سطح چهار رشته فقه الحکومه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ✔️به اطلاع علاقمندان به مباحث و رشته فقه سیاسی می‌رساند: گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای سطح ۴ فقه الحکومه تعداد محدودی از فضلا را برای سال تحصیلی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳ پذیرش می‌نماید. 🗓 مهلت ثبت‌نام: ۱۴۰۳/۳/۳۰ 🔗شرایط، فرایند ثبت نام و نیز مزایای تحصیلی: http://edu.markazfeqhi.com/node/313/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شمول یک روایت نسبت به متعارضین ✔️از جمله روایاتی که شاید گفته شود مربوط به باب تعارض است، روایت «إِذَا سَمِعْتَ مِنْ أَصْحَابِكَ الْحَدِيثَ وَ كُلُّهُمْ ثِقَه فَمُوَسَّعٌ عَلَيْكَ حَتَّى تَرَى الْقَائِمَ فَتَرُدَّهُ عَلَيْهِ»‌ است، به این بیان که اگر احادیث رسیده از ثقات با یکدیگر تعارض کرد مردم مخیرند به هر کدام از آنها عمل کنند تا امام را ملاقات کنند و حکم را از او بپرسند. آقای خوئی بر این عقیده است که این روایت مربوط به حجیت خبر ثقه است. نگارنده در اینجا درصدد بررسی ارتباط این روایت به باب تعارض است. 📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75587 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 چاپ نهم جرعه‌ای از دریا (جلد اول) منتشر شد 🔺مقالات و مباحث؛ شخصیت شناسی و کتاب شناسی فقیه محقق حضرت آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی ✔️اثر حاضر در سه فصل (آثار فارسی، آثار عربی و طریقیّات) تنظیم شده است. 🔹طریقیات، حکایات و مطالب علمی ارزشمندی است که ایشان بیشتر در بین راه یا در جلسات انس بیان فرموده‌اند: معظم له در ایّامی که کسالتی نداشتند، برای اقامه نماز، مسیر منزل تا حرم مطهّر حضرت معصومه(علیها السلام) و بالعکس را پیاده می‌پیمودند و در طول مسیر، طلّاب و فضلا پروانه وار گرد وجودشان حلقه می‌زدند و از برکاتشان بهره می‌بردند و ایشان هم با تواضعی ستودنی به پرسشهای آنها پاسخ می‌دادند و اگر پرسشی نمی‌شد، خود ابتداءً مطالبی بیان می فرمودند. اکنون نیز که این راه را با اتومبیل پراید طی می‌کنند، در رفت و برگشت بیاناتشان ضبط می‌شود. 🔹آنچه در این فصل گرد آمده، بخشی از این مطالب است که با دقت زیاد از نوار مکتوب، و کوشش شده است که گویش گوینده در بیان مطالب حفظ شود. این فصل آکنده است از سیره بزرگان روحانیت، خاطرات عبرت آموز، مطالب آموزنده و اخلاقی، و احیاناً دقایق و ظرایف بسیار جالب علمی. توضیحات کافی در خصوص چگونگی فصل سوم، در آغاز آن آمده است. 🔸قطع: وزیری، صفحات: ۶۲۰، جلد: سلفون 🔸قیمت: ۳۵۰۰۰۰ تومان 🔸سفارش تلفنی: ۰۲۵۳۸۸۰۲۲۳۲ 🔸موبایل: ۰۹۱۲۸۵۱۲۸۹۱ 🔸سفارش از طریق ایتا، واتساپ و تلگرام: @shiabookbio1 🔸فروشگاه: قم، خیابان توحید، توحید 7، پلاک 22 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جریان‌شناسی حدیثی معاصر با تکیه بر «شناخت فعالیت‌های دارالحدیث» ✔️دارالحدیث، با محوریت مرحوم ‌آیت‌الله ری شهری شکل گرفت. ایشان فعالیت حدیثی را از حدود یک دهه پیش از انقلاب اسلامی آغاز کرد و طی مطالعات حدیثی به فکر نگارش یک کتاب حدیثی با موضوعات و دسته بندی جدید افتاد. زمینه‌های فکری نگارش این کتاب را سه عامل می‌توان برشمرد: ۱. عناوین احادیث در کتابهای قبلی، پاسخگوی همه نیازهای روز نبود. ۲. برخی از احادیث اهل سنّت، ذیل احادیث شیعه قابل استفاده بود و این روشی بود که محدّثان پیشین همچون شیخ صدوق و ... نیز از آن بهره برده بودند. ۳. تنظیم خاصی مد نظر ایشان بود که در کتاب‌های پیشینی، با این ضابطه و فراگیری که در میزان الحکمه دیده ‌می‌شود، وجود نداشت. آیت‌الله ری‌شهری در سال ۱۳۶۷ با پشتیبانی مالی امام خمینی(ره) در زیرزمین منزل آیت‌الله مشکینی سنگ بنای دارالحدیث نهادند. پس از آن با حمایت مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۴ موسسه دارالحدیث را به صورت رسمی افتتاح کردند. در سال ۱۳۷۸ دانشکده حدیث به عنوان نخستین دانشکده حدیثی کشور در شهر ری افتتاح شد. پس از آن در سال ۱۳۸۴ دانشکده حدیث در شهر قم نیز آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۹۱ تبدیل به دانشگاه شد و همزمان محوریت آن از تهران به قم منتقل گشت. در همین سال، باز هم با حمایت مقام معظم رهبری ساختمان جدید دارالحدیث افتتاح شد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75596 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روش نقد آیت‌الله صافی بر شریعتی، الگویی برای محققان ✔️استاد رسول جعفریان: 🔹روش آیت‌الله بر این است که مطالب را بدون یاد از نام دکتر شریعتی آورده و نقد می‌کند و به این ترتیب زمینه برخورد را از حالت شخصی خارج کرده، به اصل موضوع و مطالب احاله می‌نماید. 🔸روش نقد ایشان، در مقایسه با دیگران، کسانی از علمای دینی در قم یا تهران یا مشهد نقد کردند، متفاوت است. در اینجا نمی‌خواهم از نظر ادب نقد، یا نوع مواجهه ادبی یا اخلاقی مقایسه کنم، اما به طور کلی تأکید می‌کنم روش ایشان هم از لحاظ علمی و هم ادب نقد، در سطح بسیار بالاتری قرار دارد. آقای صافی، روش نقد علمی را می‌داند، هرچند دلبستگی مذهبی شدیدی نسبت به متون و مواضع شیعه و سنت‌های پیشین دارد. 🔹به نظرم نقدهای دیگر ‌آیت‌الله صافی از نظر روش، قابل بررسی و اعتنا است، و می‌تواند با روش‌های دیگر و دیگران، و اساسا سنت نقدنویسی در حوزه‌ها مقایسه شود. نقادی اخبار، امری بود که در سنت حوزوی وجود داشت، اما شکل‌های جدیدی از آن در این دوره رواج گرفت که مرحوم سید جعفر مرتضی هم در نوشته‌های نخستین خود ابتکاراتی در این زمینه داشت. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75590 🆔 https://eitaa.com/ijtihad