eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
711 ویدیو
291 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📘شماره ۱۱۱ فصلنامه «علوم حدیث» منتشر شد ✔️یکصد و یازدهمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث، ویژه بهار ۱۴۰۳ با سردبیری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. 📖 در این شماره از فصلنامه می خوانید: 1. مذهب حفص بن غیاث نخعی؛ عامی یا شیعه؟ ✍️ علی راد 2. دعائم الاسلام و روایات مخالف با مذهب امامیه ✍️ سیدحسین فلاح زاده ابرقویی / محمدکاظم رحمان ستایش 3. نقش شیعه در پیدایش و گسترش مدرسه حدیثی قم ✍️ رضا سبحانی نیا 4. اعتبارسنجی داده ‏های رجالی امامیه در پرتو منابع غیر رجالی – غیرشیعی ✍️ حمید باقری 5. بررسی روایت «الزیدیة هم النصاب»؛ از صحت تا جعل ✍️ مهدی عسگری / قاسم جوادی 6. تأثیر تمایزات فرهنگی در فهم تشبیه انسان به أَتَانٍ دَبِرَةٍ (الاغ زخم‏پشت‏)... ✍️ پوران میرزایی / عطیه سلمانی 7. ظرفیت متن مقدس در مبناسازی برای حقوق با برداشتی از خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه ✍️ محمدحسین صالح آبادی 8. دلایل جایگزینی الگوی فقاهت مکتب حلّه با مکتب بغداد ✍️ حامد مصطفوی فرد 9. تحلیلی نقادانه بر روایات عاشورایی سبط ا‏بن‏‏ جوزی در «تذکرة الخواص» ✍️ محسن رفعت 10. تبارشناسی و تحلیل گفتمانی روایات مشعر بر مذمت پیشه معلمی ✍️ سارا خدری کیارسی / محمدحسن صالحی هفشجانی ◀️ متن مقالات: https://hadith.riqh.ac.ir/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
51.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند «عین صاد» مستند عین صاد روایتی است از بخش‌هایی از زندگی مرحوم استاد صفایی حائری که توسط محمد دریایی تولید و در شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی منعکس شده است. ◀️ نسخه با کیفیت مستند 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
76.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند «برای پس از مرگم» 🔺به مناسبت بیست و پنجمین سالروز رحلت استاد علی صفایی حائری (مستند «برای پس از مرگم» کاری از عبدالرضا نعمت اللهی است که به بخشی از زندگی نورانی مرحوم استاد صفایی می‌پردازد.) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«خوارج نو» در ایران امروز ✍️حجت‌الاسلام حبیب الله بابایی پیش از این در مقالۀ «تفکر اجتماعی خوارج» بر اصل «گسست میانِ من و دیگری» به مثابه نخستین اصل در اندیشه خوارج پرداخته‌ام، اینکه هرکسی از من نیست در دارالکفر هست. این اصل، پایه‌ای موثر در اخلاق دینداری خوارج و خودشیفتگی و خودارضاییِ دینی و سیاسی آنها در برخوردهای اجتماعی با دیگران بوده و همین نیز موجب انسداد گفتگوی خوارج با اغیار بوده است. آنگاه فکر می‌کردم مصادیق مهم از این جریان را می‌توان در برخی از خطبا و طلبه‌های تندرو در ایران مشاهده کرد، لیکن تجربه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی در ایران نشان داد که روحیۀ خوارجی صرفا یک روحیۀ دینی و مذهبی نبوده، بلکه قالب‌های روشنفکری و گاه ریشه‌های دانشگاهی عمیقی دارد، قالب‌هایی که دارالکفرش را از خودی‌ها شروع می‌کند، «دیگری»هایش را از خودی‌ها و «خودی»هایش را از بیگانگان برمی‌گزیند، و به رغم ادعای گفتگوی تمدن‌ها، نمی‌تواند همین گفتگو را در وطن بوجود آورد و بلکه در دام تئوری های جدید خشونت می‌افتد. اصل دیگر در عقاید اجتماعی خوارج، اصل «عدم تبعیض ایمان» است، اینکه ایمان یک امر به هم پیوسته است و قابل تجزیه (بعض بعض کردن) نیست. از این رو کسی یا ایمان دارد و یا ندارد و کافر است. کسانی که گناهکاراند، نمی‌توانند ایمان داشته باشند و کسی هم که ایمان ندارد کافر و مهدور الدم است. دوباره زمانی که این مطلب را می‌نوشتم تصورم این بود که مصادیق این اصل را باید در میان برخی از روحانیون انحصارطلب جستجو کرد، لیکن بعدها دیدم این سخت‌گیری و گاه ساده‌لوحی را می‌توان در میان برخی جریان‌های روشنفکری در ایران نیز پی گرفت. بر اساس چنین اصلی همه باید نابِ ناب باشند و جامعه نیز باید مبرای از خطا باشد (برای همین، این طیف یا سفید سفید می بینند و یا سیاه سیاه). (اصل «استعراض» یا «اعدام مرتدان»). قاعدۀ دیگر در رفتار اجتماعی خوارج تقدم «شور» بر «عقلانیت» است. شور و هیجانات نفسانی (passion) همواره یکی از محوری‌ترین پرسش‌ها در اندیشه سیاسی بوده و هست. اندیشمندان بسیاری مانند اسمیت و پاسکال و دیگران در مورد امکان مهار (harnessing) و یا سرکوب (repressing) هیجانات نفسانی و غریزی سخن گفته‌اند و کسانی نیز با عنوان کردن "کنترل آتش با آتش"، شورهای نفسانیِ خطرناک را قابل کنترل با شورهای و هیجانات دیگر تلقی کرده‌اند. در این باره برخی نیز تأکید کرده‌اند که تا زمانی که شورهای نفسانی از رهگذر عقل و اندیشه تعدیل نشود (تبدیل به interest نشود) نظم اجتماعی بوجود نمی‌آید. آنگاه دوباره مصادیق آن را در میان برخی از جریانات مذهبی و گروه‌های به اصطلاح فشار انقلابی می‌دیدم، لیکن الان که تحولات پیرامونی‌ام را می‌بینم تقدم هیجانات و شورهای کور نفسانی بر عقل و اندیشه، و تقدمِ تعصب‌های کور بر قانون و اخلاق را در جریان‌های مدعی مدرنیته درایران بوضوح می‌بینم. در دوگانگی بین این دو نوع افراطی‌گری در ایران، به نظر می‌رسد افراطی‌گری مذهبی شاید جامعه را به چیزی برساند (دست کم به دنبال سنت می‌رود)، ولی افراط‌‌گری مدرن که از سنت بریده و به مدرنیته هم نرسیده، ما را به هیچ جا نخواهد رسانید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله نشست های حکمرانی پاسخگویی دینی (سطوح پاسخگویی دینی از منظر حکمرانی اسلامی) 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🗓 زمان: یکشنبه 31 تیر 1403، ساعت : 10:30 الی 12 🏛مکان: قم، سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🔗لینک شرکت بصورت وبیناری: https://mmps.ir/conf 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔اجتهاد به مثابه روش تولید علوم انسانی اسلامی 🎙ارائه: استاد احمد مبلغی | حجت‌الاسلام والمسلمین سید فرید موالی زاده | حجت‌‌الاسلام والمسلمین امین اسدپور ⏳تاریخ شروع دوره مجازی با ارائه گواهی معتبر: از دوشنبه ششم مردادماه 🔗 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: B2n.ir/n79235 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارگاه علمی «آشنایی با جوامع حدیثی فریقین» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد) 🗓 زمان : از ۶ مرداد تا ۹ مرداد، ساعت: ۷ تا ۱۱ و ۱۶ تا۱۹ ✅ شیوه ثبت نام از طریق: @VReza70 ☎️تلفن: 0563252572 و 09357131462 ✅ کارگاه به صورت حضوری برگزار می گردد 🕌مکان: قاین، مدرسه علمیه جعفریه قدیمه (سطح عالی و تخصصی تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 فراخوان «مدرسه معارفی درایه» تحت اشراف استاد میرباقری 🔰 دوره آشنایی و انس با قرآن کریم و روایات 🔻 ویژگی‌ها: ◽️ مرور قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم کلیدی و روایات تفسیری ◽️ خوانش مصادر اصلی حدیثی با محوریت کتاب شریف کافی ◽️ آشنایی با نظام اندیشۀ معارفی ◽️ کارگاه‌های آموزشی علوم قرآنی و پیراحدیثی (اعتبارسنجی، منبع‌شناسی، تاریخ حدیث) ⏳مدت دوره: سه سال تحصیلی به‌صورت حضوری (شنبه تا چهارشنبه، بعدازظهرها) 📌ثبت‌نام: از ۲۵ اردیبهشت الی ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ 🌐 سایت مدرسه درایه: madreseyederaye.ir ☎️شماره تماس: ۰۹۱۹۱۹۸۹۳۹۸ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله جلسات «تقابل دو گفتمان در مناسبات دین و قدرت در واقعه عاشوراء: تحول اندیشه سیاسی در ۵۰ سال نخست بعد از پیامبر (ص)» 🎙ارائه: دکتر حسن انصاری، استاد موسسه مطالعات پیشرفته، پرینستون، نیوجرسی 📖۸ درسگفتار، شروع جلسات از ۲۱ جولای، ۲۰۲۴ ◽️ یکشنبه ها، ۷:۰۰ تا ۹:۰۰ شب ◽️ سه شنبه ها، ۸:۰۰ تا ۱۰:۰۰ شب ◽️(زمانها به وقت شرق آمریکا) 🔗لینک شرکت در وبینار: Zoom Webinar (lecture series), https://mit.zoom.us/j/93933325521 Meeting ID: 939 3332 5521 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
03 14030424.mp3
11.33M
🎧 بشنوید I خشونت در خانواده و راه‌های پیشگیری از آن، با نگاهی فقهی و حقوقی 🎙ارائه: اساتید علی محمدی جورکویه و فرج‌الله هدایت‌نیا ➖ انواع خشونت در روابط خانوادگی ➖ توضیح پیرامون خشونت جنسی ➖ انواع خشونت در رابطه با والدین ➖ توضیح درباره خشونت جسمی، ضرب، جرح و قتل ➖ توضیح مختصر درباره کودک آزاری و سالمند آزاری ➖ بیان فقهی خشونت بین زوجین و مجازات های کیفری آن، حدود ، قصاص و دیات ➖ آیا مجازات های کیفری کافی است یا مسأله باید از جای دیگری حل گردد. 📻 رادیو سراسری معارف 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تبیین حجاب شرعی در بیان آیت‌الله خامنه‌ای 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ایران، سرزمین زیستِ عفیفانه ✍️دکتر محمدرضا قائمی‌نیک ماجراهای حداقل دو سال گذشته به‌خوبی نشان می‌دهد که نهادهای مختلف جمهوری اسلامی، مخصوصاً نهادهای فرهنگیِ آن در حوزۀ حجاب، دچار کاستی‌های فراوانی هستند. جمهوری اسلامی از یک سو، به‌دلیل گره‌خوردنِ حجاب شرعی با احکام شریعت اسلام و پذیرفتنِ اسلامی سیاسی و آموزۀ امر به‌معروف و نهی از منکر و به‌تبع، قانونی‌بودنِ حجاب شرعی در ایران، نمی‌تواند از این حرام سیاسی و شرعی دست برداشته و تن به کنارگذاشتنِ قانون حجاب بدهد. اما از سوی دیگر، دستگاه‌ها و ایده‌های فرهنگیِ او به‌وضوح نتوانسته‌اند در مقابل بارِ سنگین فرهنگیِ بی‌حجابیِ معاصر غربی و اکنون، جهانی‌شده، مقاومت کنند. عرفی‌شدن و نرمالیزه‌شدن یا طبیعی‌انگاشتنِ این مسئله نیز نمی‌تواند مخصوصاً در درازمدت، تنش و چالش مسئله را مرتفع سازد، چه آنکه بدنۀ مذهبیِ جامعه، مخصوصاً در ایام محرم و صفر و ماه رمضان، نمی‌تواند این بدنۀ خاصِ بی‌حجاب یا شل‌حجاب را تاب بیاورد. با این‌حال، تقید به حجاب شرعی و عدم تن‌دادن به بی‌حجابی یا شل‌حجابیِ معاصر، یک خواست صرفاً سیاسی متعلق به بخشی از جامعه نیست، بلکه عمق تاریخیِ خاص خود را داشته و تن‌دادن به جواز بی‌حجابی، نه تنها پاگذاشتنِ بر احکام شرعیِ اسلامی و نفیِ حکم شارع مقدس است، بلکه پا گذاشتنِ بر روی تمام زحمات، تلاش‌ها و همت‌هایی است که زنان و مردان ایرانی، بر سر این مهم نهاده‌اند. از این‌جهت تن دادن به این جواز، به‌معنای تغییر مسیر تاریخی و هویتی ... 📝ادامه یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75857 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حواشی یک سخنرانی و گفتگو در باب «حکومت ولایی» ✔️سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی در حسینیه امام خمینی (ره) پیرامون حکومت ولایی و انعکاس فرازی از آن در شبکه‌‌های اجتماعی و فضاهای علمی که «شیعه در طول تاریخ حکومت ولایی نداشته، حتی زمان امیرالمومنین و در زمان امیرالمومنین حکومت ولایی نبود»، واکنش‌هایی از سوی برخی اساتید به‌دنبال داشت. 🔻در گروهی که مجمعی از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه حضور دارند گفتگوی مکتوبی بین استاد سید جواد ورعی و استاد علی شیروانی، با حضور استاد حسینی قمی -که واسط گفتگو با استاد عالی بودند- در گرفت که با توضیحات تکمیلی و پاسخ‌های استاد مسعود عالی همراه بود. تفصیل گفتگوی مکتوب اساتید پیرامون موضوع و مباحث فوق، بدون دخل و تصرفی و با مقداری ویرایش و تلخیص از منظر ارباب فکر و اندیشه می‌گذرد. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75908 https://eitaa.com/ijtihad
💢از ولایت الاهی تا حکومت ولایی ✍️حجت‌الاسلام علی صالحی منش حکومت، حقّی است الهی، که تحقّق آن، به‌واسطهٔ پذیرش مردم و جامعه ممکن خواهد شد. امیرالمؤمنین (ع)، به نصب خاصّ الهی، امام و ولیّ جامعه است، امّا این نعمت بی‌نظیر الهی که اتمام نعمت بر بشر بود، هیچ‌گاه در زمانه فتنه‌آلود آن حضرت، از سوی مردم، به جز شمار اندکی از آنان، پذیرفته نشد. حتی بیعت صورت‌گرفته با آن حضرت نیز، از این باب نبود و به همین جهت، آن امامِ حق، ابتدا، از پذیرش بیعت امتناع فرمود. لشکریان آن حضرت در صفین در شعار خود و به عنوان دلیل حقانیت خود، به وجود جناب محمد بن ابی بکر، فرزند خلیفه اول، به عنوان «الطیب ابن الطیب» یعنی پاک پاکزاده تأکید می‌کردند نه به همراهی علی ابن ابی طالب و حسنین علیهم السلام و این خود از وجوه مظلومیت اوّل مظلوم عالم است. آیا چنین جامعه‌ و چنان حکومتی که به دست این جامعه محقق شده است را می‌توان جامعه‌ و حکومتی ولایی برشمرد؟ روشن است که در این‌جا سخن از حقّ ولایت علی بن ابیطالب (ع) و نصب الهی آن بزرگ‌رهبر نیست، بلکه سخن از آن چیزی است که در ظرف واقع بر این کرهٔ خاکی محقّق شده است که باید گفت در این ظرف، هیچ‌گاه حق علی بن ابی طالب(ع) حتّی به حداقل آن ادا نگردید. بر این اساس نمی‌توان گفت حکومتِ تشکیل‌شده بر پایهٔ بیعت جامعه با آن حضرت، حکومتی ولایی بوده است. 👈 ادامه یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75904 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حضرت امیرالمومنین(ع) و حکومت ولائی ✍️حجت‌الاسلام سیدعباس قائم مقامی گذشته از آنکه مسئله "ولایت فقیه" در اصل و نیز در فروعات از نگاه فقیهان، همچون سایر مسائل فقهی محل بحث و اختلاف نظر می‌باشد، هیچ یک از فقیهان قائل به این نظریه اما، کمترین تردیدی در عدم تلازم میان ولایت ظاهری شرعی فقیه با ولایت باطنی و معنوی نداشته و بارها به صراحت بر نفی این تلازم تصریح نموده‌اند. امام خمینی( ره) به مثابه طراح و مجدّد این نظریه در دوران معاصر، خود بارها و بارها به صراحت کم نظیری بر ضرورت تفکیک این دو حوزه از یکدیگر زنهار و هشدار داده و با تأکيد بر تفاوت ماهوی "ولایت فقیه" با "ولایت باطنی و معنوی" که خاص اولیا و برگزیدگان الهی است، یادآور می‌شود که دومی (ولایت باطنی) از زمره امور تکوینی و حقیقی بوده و اولی (ولایت فقیه) ناشی از قرارداد و اعتبار عقلایی می‌باشد و با اشاره به عدم تمایل حضرات معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) عموماً، و یادآوری سخن ماندگار حضرت امیر (سلام الله علیه) در بی‌‌اعتباری و بی‌ارزشی امر خلافت و عدم تمایل ایشان در پذیرش ولایت سیاسی و ریاست ظاهری... 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75899 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظام اسلامی، غیر از شخص حاکم است، ولو آن حاکم، علی (ع) باشد ✍️حجت‌الاسلام علی مهدیان ملاک حکمرانی در ساختار نظام اسلامی، نصب الهی است و انتخاب و تطبیق و تعیین ویژگی‌ها توسط مردم، طریق هستند. لذا حاکم، ولایتش مطلقه است و تقدم حکم او بر دیگر احکام شریعت، خودش شرعیت دارد. او غاصب نیست. تصمیم‌ها در این نظام مقدسند، جان دادن برای آن ارزش است، به خلاف مدل‌های دیگر که تقدم احکام بر شریعت، خلاف و بدعت است و بنابر این حتما در دولت شخص غاصب، دولت دیگری وجود دارد، پنهانی، ذیل حکومت ولی الهی و اگر تبعیتی از حاکم رسمی هست به دستور او انجام می‌شود. مدلی که تا قبل از پیروزی انقلاب هم ادامه داشت. برخی خیال کرده‌اند آقای عالی، منظورش این است که شرط تبعیت و اطاعت سیاسی از ولی فقیه، اعتقاد به الهی بودن جایگاه آن است. این افراد، مساله را کلا اشتباه فهمیده‌اند. بحث در اطاعت افراد نیست که خلط بین تعبدیات و توصلیات را تذکر دهیم، بلکه بحث در مبنای معماری نظام اسلامی است که به دست جامعه انجام شده. آیا مردم، نظام و ساختار ولایی و الهی را شکل داده‌اند یا ساختار بشری صرف. مردم ایران امام خمینی (ره) را به جای محمدرضا نگذاشتند، بلکه ساختار و نظام ولایی را جایگزین ساختار سلطنت کردند. 👈 متن یادداشت را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75896 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | پاسخ استاد عالی به منتقدان درباره حکومت ولایی 🔻ولایت دو جنبه دارد: ۱) جنبه ثبوتی و نفس‌الامری که اهلبیت (ع) آن را از جانب خدا داشته و دارند و ربطی به پذیرش مردم ندارد. ۲) ‌جنبه اثباتی و برای دیگران که تحقق آن منوط به پذیرش دیگران است و با زور و تحمیل نیست.(مثل الامام مثل الکعبه اذ توتی ولا تاتی)در زمان حضرت امیر‌علیه‌السلام این اتفاق نیفتاد که به عنوان ولی خدا و امام معصوم او را بپذیرند(تاچه رسد به سایر امامان معصوم)بلکه حضرت را به عنوان خلیفه چهارم پذیرفتند. (لم یمتثل امر رسول الله فی الهادین بعد الهادین) حکومت ولایی به همین معناست که مردم امیرالمومنین (ع) را به عنوان ولی خدا بر خود حاکم کنند، نه صرفا به عنوان خلیفه و این امری جدا از ولایت ثبوتی خود حضرت امیر است که از طرف خدا به او داده شده و ربطی به پذیرش مردم ندارد. اما ولایت اثباتی (پذیرش ولی خدا به عنوان ولی و حاکم توامان) در زمان ائمه و حضرت امیر‌ تحقق نیافت،‌ ولی در زمان حاضر ولایتی که برای فقیه به اجماع فقها (با اختلاف در محدوده آن) بنا به نصب معصومین به عنوان نیابت عامه قرار داده شده،توسط مردم پذیرفته شد.لذا ثبوتا و اثباتا نظام به عنوان نظامی ولایی است. نپذیرفتن ولایت معصومین بی‌لیاقتی و عدم رشد مردم آن زمان بوده و هیچ کسر شانی برای اهلبیت (ع) نیست. البته پذیرش در زمان ما نشانه رشد و بلوغ شیعه است که از زمینه‌های حکومت ولایی مهدوی است ان شاالله. غرض، تذکر نعمت نظام اسلامی و مردم ولایی و کمک به آن است که با انتقاد درست و بجا ممکن خواهد بود و نه تخریب و تهمت و لجن پراکنی. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عقلانیت سیاسی، حلقه مفقوده سیاست‌ورزی‌های گفتمانی ✍️حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا دو کلیپ از حضرات آقایان اساتید جناب «مسعود عالی» و جناب «ناصر نقویان» را گوش دادم. یکی حکومت چندساله امیرالمؤمنین را ولایی نمی‌دانست و دیگری بر او نقد زد که اصلاً مأموریت تشکیل حکومت در دستور کار حضرت امیر(ع) نبوده تا ولایی باشد یا نباشد. وجه مشترک دو دیدگاه دغدغه «حکومت» است. یکی درد حکومت ولایی با نصب مستقیم خدای‌ تعالی را دارد. دیگری خدای متعال را از نصب حکومت دینی خلع کرده و اختیار حکومت را به عقل واگذار کرده است. پیشاپیش از تیزی عنوان این یادداشت عذرخواهم و حتماً دنبال این نیستم که عَلَم سومی را در کنار آن دو برافرازم اما علاقمندم تا ناقد و منقود را بر ترازوی انصاف نقد نمایم. 👈 متن یادداشت را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75919 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی 💠نکاتی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی 1️⃣توجه به شأن پاسخگویی مجلس ♦️مجلس صرفاً یک نهاد پرسشگر نیست بلکه یک نهاد پاسخگو هم هست 👈در درجه‌ اول به خدا 👈بعد هم در قبال مردم 2️⃣همکاری با سایر قوا ☑️بخشهای مختلف نظام باید در کنار هم یک کُل را تشکیل بدهند. ✅ اگر لازم باشد که یک کل از اینها به وجود بیاید، پس باید با هم تعامل داشته باشند. 💎توصیه‌ مؤکد من تعامل سازنده‌ با دولت جدید است 👌اگر رئیس جمهور در اداره‌ کشور، 🌟به موفقیت دست پیدا کند، 🎖همه‌ ما به موفقیت دست پیدا کرده‌ایم 💬در مسائل مهم کشور باید صدای واحدی از کشور شنیده بشود 💢آن کسانی که در دنیا گوش تیز کردند که نشانه‌های اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند، مأیوس بشوند 3️⃣حاکمیت اخلاق در مباحثات صحن عمومی مجلس 👈مجلس باید مرکز انتشار آرامش و طمأنینه به سطح افکار عمومی کشور باشد 👈مجلس نباید منشأ تشنج در افکار عمومی مردم بشود 🔸حضور نمایندگان نه فقط در مجلس، 🔷در مجامع عمومی 🔷یا در فضای مجازی ❇️آرامش‌بخش باشد، ❌اختلاف‌برانگیز نباشد ✨مخاطب شما دلگرم بشود به اینکه شما طرفدار اتحاد و اتفاق و همدستی و همدلی نیروها هستید. ☝️خلاف این را نبایستی پیام بدهید 🛡این حفظ امنیت روانی مردم است 💻لشکر سایبری دشمن منتظر سوءاستفاده است؛ 📱گاهی اوقات آنها از زبان رقیب سیاسی شما 🔻به شما 🔻به شخصیت مورد احترام شما، 🔻یا یک شخصیت موجه دینی یا سیاسی 💢اهانت میکنند، برای اینکه شما را برافروخته کنند 4️⃣قانونگذاری با هدف پیشرفت کشور و خدمت به مردم ⭕️خصوصیات قانون خوب: ❇️مبتنی بودن بر کارشناسی ❇️صریح و تأویل‌ناپذیر بودن ❇️قابل اجرا بودن با توجه به ظرفیت کشور ❇️منطبق بودن با اسناد بالادستی ❇️ایجاد نشدن تراکم قانونی 🔺در ارائه‌ طرحها واقعاً بایستی قناعت بشود به حداقل لازم ❇️تسریع در قانونگذاری و کمک به دولت در موارد فوری 5️⃣نظارت با هدف ارتقاء کارآمدی دولت 🔻نظارت فقط ناشی از همین است: 👈احساس یک کمبود در قوّه‌ی اجرائی 👈تذکر و توجه به آن و سعی برای برطرف کردن آن 🔹نظارتها منصفانه انجام بگیرد؛ 🔹ملاحظات شخصی و سیاسی و مانند اینها وسط نیاید 6️⃣هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان ♦️گاهی یک نماینده‌ای از روی غفلت یا به هر انگیزه‌ای یک حرکتی انجام میدهد، ۲۹۰ نماینده زیر سؤال میروند ☝️باید پیشگیری بشود؛ اگر پیشگیری ممکن نشد، علاج بشود 📌نتوانستیم ببینیم آن‌چنان که باید و شاید، کار انجام بگیرد. 7️⃣حضور مجلس در مسائل سیاست خارجی و بین‌المللی 👌دولتها در دنیا از این وزنه‌ سنگین مجالس خودشان استفاده میکنند؛ 📌هم در مذاکرات 📌هم در تعامل 📌هم در مشارکتهای عملی ✔️یک نمونه از کارهای خوب، همین قانون اقدام راهبردی در مجلس قبل بود 📌خیلی از کارها را مجالس میکنند و دولتها از پشتوانه‌ اقدام مجالس استفاده میکنند. 👌در مسئله‌ تحریم مجلس میتواند حضور داشته باشد، واقعاً تأثیرگذار باشد. 8️⃣کار فوری مجلس؛ رأی به کابینه‌ای که آقای پزشکیان ارائه خواهند کرد 🏷میدان اقتصاد 🏷میدان فرهنگ 🏷میدان فعالیتهای سازندگی، 🏷میدان تولید 📌چه کسی میخواهد میدان‌دار باشد؟ ♦️آن کسی را باید میدان‌دار کرد که: 🔹امین 🔸صادق 🔹متدین 🔸معتقد به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی از بُن دندان ✅ با ایمان ☑️امیدوار به آینده ✅متشرع ☑️اشتهار به پاک‌دستی و صداقت ❇️نداشتن سابقه‌ی سوء ☑️داشتن نگرش ملّی ✅کارآمد بودن ☝️این معیارها باید رعایت بشود؛ ⏪هم رئیس‌جمهور محترم اینها را رعایت کنند، هم مجلس 💠درباره مسئله غزه 🚨مسئله‌ غزه، همچنان مسئله‌ اول دنیای اسلام است ❗️آرام نگیرید، ساکت نمانید؛ کار مهم است ⭕️همان اهمیت روزهای اول، امروز وجود دارد، بلکه بیشتر 💪قدرت مقاومت روزبه‌روز بیشتر خودش را دارد نشان میدهد ❌نهایت جنایت و سَبُعیت دارد جلوی چشم مردم دنیا انجام میگیرد 🍀امیدواریم که خدای متعال آنچه خیر اسلام و مسلمین است، آنچه خیر شماها است، خیر ملت است پیش بیاورد. ۱۴۰۳/۰۴/۳۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست تخصصی «رویکردی / راهبردی فقهی ـ حقوقی تازه در آیات حجاب» 🎙ارائه‌: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن جواهری 🎙ناقد: دکتر محمود حکمت‌نیا 🎙دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی 🗓زمان: چهارشنبه 3 مرداد 1403 ساعت 10 الی 12 🏢محل برگزاری: سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (دفتر قم) 🔗لینک برگزاری جلسه: https://www.skyroom.online/ch/iict/nezamha 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «روش شناسی اجتهاد» 🎙 ارائه: استاد ابوالقاسم علیدوست 🗓 زمان: پنج‌شنبه 4 مرداد 140، ساعت 9 الی 16:30 🏢مکان: تهران، خ جمهوری اسلامی، خ فلسطین، خ شهید صالحی، پلاک 31 🔗 لینک حضور مجازی: B2n.ir/j67875 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارگاه آموزشی «نظریه ها درباره مفهوم حق» 🎙ارائه: دکتر محمود حکمت نیا (عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 🗓 زمان: پنج شنبه، 4 مرداد، ساعت 11 🏢مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار، طبقه دوم، سالن جلسات 🔗 لینک شرکت مجازی: Www.markazfeqhi.com/live ✅علاقمندان برای شرکت در این کارگاه آموزشی، نام و نام خانوادگی خود را به شماره تماس 09198377139 پیامک دهند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚موسوعه تقریرات دروس آیت‌الله محقّق داماد ✔️موسوعه تقریرات دروس فقه و اصول آیت‌الله العظمی سیّد محمّد محقّق داماد (ره) به کوشش مؤسسه کتابشناسی شیعه جمع آوری و تدوین و در قالب ۲۱ مجلد در کنگره آن مرحوم ارائه شده است. از این موسوعه ۱ مجلد به عنوان مدخل و ۵ مجلدش با عنوان تقریرات فقه و اصول توسط مؤسسه برای اوّلین بار چاپ شده و مابقی در مراکز علمی دیگر فراهم آمده است. 📙المدخل: ترجمة آیةالله المحقّق الداماد و سیرته 📘کتاب الطهارة (الأجزاء ۱ – ۳) 📒کتاب الصلاة (الأجزاء ۴ – ۷) 📗کتاب الصوم و الاعتکاف (الأجزاء ۸ – ۹) 📕کتاب الخمس (الجزء ۱۰) 📔کتاب الزکاة (الجزء ۱۱) 📘کتاب الحجّ (الأجزاء ۱۲ – ۱۵) 📒رشحات الأصول (الأجزاء ۱۶ – ۱۷) 📙المحاضرات في الأصول (الأجزاء ۱۸ – ۲۰) ✍️اسماء المقرّرین: ۱. آیةالله الشیخ ناصر مکارم الشیرازي – الجزء ۱ ۲. آیةالله الشیخ عبدالله الجوادي الآملي – الأجزاء ۵ – ۱۵ ۳. آیةالله الشیخ محمّد المؤمن القمي – الجزء ۴ ۴. آیةالله السیّد علي المحقّق الداماد – الجزءان ۱۶ و ۱۷ ۵. آیةالله السیّد جلال الدین الطاهري الإصفهاني – الأجزاء ۲ و ۳، ۱۸ – ۲۰ ☎️سفارش تلفنی: 02538802232 📱موبایل: 09128512891 🏷 سفارش از طریق ایتا، واتساپ و تلگرام: @shiabookbio1 📨 ارسال به سراسر کشور. فروشگاه: قم، خیابان توحید، توحید 7، پلاک 22 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کلام فقاهتی، فقاهتی متکلمانه ✍️ سجاد علی‌‌بیگی یکی از شهرهایی که در تاریخ تمدن شیعی می‌درخشد شهر تاریخی حلب است. هر چند امروزه جمعیت شیعه در این شهر بسیار اندک، ولی در گذشته یکی از شهرهای پرجمعیت شیعه نشین بوده است و در طی قرون اولیه اسلام شاهد علمای فراوانی از آن منطقه بوده‌ایم که دو تن از بزرگان شیعی یعنی ابوالصلاح حلبی و ابن زهرة حلبی از آن دیار می‌باشند. ابن زهرة منتسب به خانواده‌ای از اهل علم نیز می‌باشد که خود نشان دهنده‌ی رونق بازار علم در آن دیار بوده است. متاسفانه در قرون میانه اتفاقات تلخی به وجود می‌آید که تا مدت‌‌ها فروغ شیعیان حلب را خاموش می‌کند و کم‌کم منجر به مهاجرت شیعیان حلب به سمت لبنان می‌شود. کتاب «غنیة النزوع الی علمی الاصول و الفروع»‌‌ که از مترجَم ذکر شده یعنی ابن زهرة می‌باشد - و در این یادداشت به آن می‌پردازیم- از جمله یادگاری‌‌ها و بازماندگان حلب شیعی است که نشان دهنده پر رنگ بودن هر سه حوزه‌ی کلامی، فقهی و اصولی در آن دیار است. 👈 این یادداشت را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75891 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خطر فعال‌سازی گسل‌های مذهبی و قومیتی توسط برخی چهره‌های سیاسی ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹واقع‌اش نمی‌فهمم تبعیض مثبت که توسط برخی از آقایان مطرح شده یعنی چه؟ در شرایط کاملا مساوی بگوییم این پست را می‌دهیم به تو، به آن یکی نمی‌دهیم یا بحث اعتقادات را _حالا چه رسمی و چه غیررسمی_ مطرح کنیم، بحث نژاد را مطرح کنیم، این رویه قابل دفاع نیست. هر کسی بیشترین اولویت را دارد او اولی است. حالا ممکن است از فلان قوم باشد، یا از فلان قبیله! آن چه که قانون اجازه می‌دهد، باید کار صورت بگیرد. 🔸بحثی را مطرح می‌کنیم که گرچه شروعش با ماست اما دیگر ادامه‌اش با ما نیست! به هر حال بحث تشیع و تراث شیعه است این مطلب مطلبی نیست که خدای‌ ناکرده ما با بی‌دقتی یا با سوءاستفاده دیگران کاری کنیم که در معرض هجمه و حمله قرار بگیرد یا حتی باعث گسل مذهبی بشود، فردا یک عده را طلب کار کند و یک عده را بدهکار کند! 🔹متأسفانه بعضی حرکت‌ها را می‌بینیم که حتی عالمان بزرگ غیرشیعه هم آن‌ها را تأیید نمی‌کنند! یعنی از کارهایی که انجام می‌شود، خب این‌ کارها گاهی موجب می‌شود یک وقت بهانه دست این‌ها داده می‌شود. خیلی باید تلاش کرد که هم وحدت اسلامی خدشه‌دار نشود هم از حریم تشیع دفاع شود. به هر حال تشیع تراث بزرگی است که ما باید با چنگ و دندان از آن دفاع کنیم به تعبیری گنج رنج هزاران عالم و فقیه و بزرگان است. 🔸به عنوان یک شهروند عرض می‌کنم، هر جمله‌ای که باعث گسل ملی شود و بخواهد جمعیت‌ها را به جان هم بیندازد یا حداقل زمینه را آماده کند، ناصحیح است. 👈 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=75924 🆔 https://eitaa.com/ijtihad