eitaa logo
اجتهاد
7هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
666 ویدیو
285 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢سرفصل‌محوری در دوره‌های مقدمات و سطح یک حوزه، نادرست است/ بایسته‌های متن درسی معیار ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام‌ رضا حبیبی، مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهراء (س)🔻 🔹واگذاری متن به این‌که خود استاد آن‌ها را تولید و در کلاس ارائه کند و برخی از متون را به فراگیران تحویل دهد و در قالب کنفرانس در کلاس ارائه دهند، اصلاً شیوه مناسبی نیست. باید خود این ستاد تدبیر روشن و دقیقی را برای تولید و سازماندهی محتوا انجام دهد. 🔹نکته خیلی مهمی که وجود دارد این است که ما اگر محتوا را خوب سر و سامان ندهیم، حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در تعلیم و تربیت رخ نمی‌دهد یا بسیار ناقص است. 🔹در برنامه‌ریزی درسی چند عنصر وجود دارد که البته در تعداد آن اختلاف است ولی سه عنصر کلیدی در آن مطرح می‌شوند👈 https://b2n.ir/354860 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پژوهش‌های دانشگاهی، صوری و فاقد علمیت است/ضعف پژوهشی حوزه را قبول ندارم! ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام‌ مجتبی فروزان‌فر، مسئول آموزش و پژوهش مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره)🔻 🔹این‌که بگوییم آموزش کمرنگ‌تر از پژوهش است جفا به بعد پژوهشی حوزه است. اگر ما بپذیریم که کار علمی و تحقیقی در حوزه قوی‌تر از دانشگاه است فکر نمی‌کنم ادعای گزافی باشد. درست است که دانشگاه کار صوری را به‌خوبی انجام می‌دهد، اما محتوای علمی آن‌ها ضعیف است. این را نمی‌توان قوت پژوهش دانست. 🔹نمی‌توانیم تدریس حوزه را جدا از پژوهش بدانیم که استاد انجام داده است. اگر استاد پژوهشی نکند و صرفاً آراء را نقل کند، مطمئناً شاگردان بحث او را تکراری می‌بینند. لذا صرف آنچه که نقل شده پژوهش نیست. 🔹درس خارج موفق، درسی است که همراه با پژوهش است؛ یعنی نوآوری در محتوا و نوآوری در ارائه و روش باشد. همین‌که مطالب با مبانی قوی گفته شده و سؤالات و شبهات پاسخ داده شود خود روندی پژوهشی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. پس نمی‌توان گفت ارائه پژوهش هم از آموزش کمتر است. مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/819571 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظر مراجع درباره استفاده از خودروی شخصی هنگام آلودگی هوا ✔️آیت‌الله‌ خامنه‌ای درباره استفاده تک‌سرنشین از خودروی شخصی به‌هنگام آلودگی هوا می‌فرمایند «اصل بر این است که ما به دیگران ضرر نزنیم؛ اگر وسیلۀ نقلیۀ شخصی باعث شود هوا آلوده شود و ضرر قابل توجهی به مردم برسد، این کار حرام است.» 🔹آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز درباره استفاده از خودروی شخصی به‌هنگام آلودگی هوا فرموده‌اند: اگر استفاده از وسیله شخصی ضرورتی نداشته باشد، اشکال دارد. تفصیل مطلب(نظر سایر مراجع + پوستر ) 👈 https://b2n.ir/962501 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢صدرها به گفته خود عمل می‌کنند!/ آیت‌الله سبحانی می‌گفت سید صدرالدین مثل پیامبر(ص) بود ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام سید باقر خسروشاهی، مدیر حوزه علمیه شیخ عبدالحسین تهران🔻 🔹مرحوم سید صدرالدین صدر در داخل منزل بسیار محبوب بود. اما در عین محبوبیت، همه از ایشان هراس داشتند؛ یعنی هم هیبت داشت که هیچ‌کس از چارچوب اخلاقی خارج نشود و هم محبوبیت داشت. نمونه محبوبیت ایشان را می‌توان در امام موسی صدر دید که در جای‌جای لبنان محبوب بود. 🔹آیت‌الله شبیری زنجانی بارها می‌فرمودند آقای صدر از نظر مدیریت هم نسبت به آقای حجت و هم نسبت به آقا محمدتقی خوانساری مقدم بود. جلساتی که تشکیل می‌شد بحث انتهایی را سید صدرالدین صدر داشت و نسبت به همه تواضع داشت. 🔹ایشان آن‌قدر تواضع داشت که زبانزد همه بود. اصلاً موفقیت آن‌ها که خود و خانواده‌شان معمولاً در مردم محبوب هستند به خاطر همین عامل است. مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/627682 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست علمی "تحلیل نقش مکمل حوزه و دانشگاه در تربیت مربیان دین مدار" 👥سخنرانان: حجت‌الاسلام والمسلمین الهی خراسانی و دکتر مقصود امین خندقی 🗓زمان:سه‌شنبه 26 آذرماه، ساعت 14 🏢مکان: مشهد مقدس، خیابان دانشگاه، دانشگاه 21، سالن همایش‌های دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دچار فقر سندی در مورد موسیقی هستیم/ تمایزات جوهری بین آرای رهبر انقلاب و بقیه فقهاء در مورد موسیقی ✔️حجت‌الاسلام مجتبی فلاحتی، در نشست رونمایی از کتاب «موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی، تهدید یا فرصت»🔻 🔹اسلام با وجود موسیقی مشکل ندارد، بلکه ماهیت و کارکرد موسیقی است که موضوع فتوا باید باشد. اما در شیعه تقریباً اجماعی در طول ۱۳۵۰ سال بر این داریم که موسیقی که تولید شده سازی باشد حرام است و تنها اقلی از فقها، مثل مرحوم محقق کرکی در جامع المقاصد هستند که موسیقی را منقسم به حرام و حلال می‌­کنند. 🔹در طول ۱۳۵۰ سال تنها نگاه سلبی و از حیث فتوا حرام، را ما در مورد موسیقی شاهد هستیم تا اینکه آقای خویی در دوره دوم تطور فتاوا در مورد موسیقی حرام بودن مطلق موسیقی را مورد تردید قرار می‌­دهند. امام خمینی(ره) اوایل انقلاب موسیقی را حرام اعلام می­ کنند و این در نامه ایشان به رادیو دریا مشخص است، اما از سال ۶۲ به بعد و از وقتی که موسیقی ­دان­ها مسیر موسیقی را عوض کردند، امام نیز فتوا به حلیت برخی موسیقی­‌‌ها می‌دهند. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/320158 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گام دیگر دیوان عالی کشور برای رفع ابهام از «تساوی دیه زن و مرد» ✔️دیه زن و مرد و مبانی تفاوت آن‌ها، نه تنها در میان حقوقدانان مخالفان و موافقان متعددی داشته، بلکه در بین فقهای شاخص از گذشته تا به زمان حال هم در مورد آن اختلاف نظر‌هایی وجود داشته است. 🔹قانونگذار در سال ۱۳۹۲ هنگام تدوین قانون جدید مجازات اسلامی و با توجه به نگاه‌های جدید حقوقی و فقهی که در جامعه حاکم شده بود برای بحث پرچالش دیه زن و مرد و تفاوت مقدار آن‌ها تمهیداتی در نظر گرفت؛ اما در محاکم قضایی با چالش‌هایی مواجه شد. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/993090 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت‌الله سیستانی ایستادند و خواستند با مجروحان عکس بگیرند + ویدئو و عکس ✔️گزارشی از دیدار مجروحان ارتش عراق با آیت‌الله سیستانی🔻 🔹«سرهنگ رحیم»، رئیس انجمن مجروحان عراق در یک برنامه ویژه تلویزیونی درباره برخی جزئیات این دیدار تصریح کرد که نزدیک به هفت ماه پیش با هفت زخمی دیگر ارتش به دیدار آیت‌الله سیستانی رفتند و این دیدار را یک دیدار الهی خواند. 🔹رحیم همچنین تصریح کرد: ایشان هیچ کدام از ما را نمی‌شناختند با این حال خطاب به یکی از مسئولان رسانه ای بیت گفتند که بیایید یک عکس از من و این قهرمانان بگیرد و سپس به یکی از ما گفتند که محمد بیا این جا بنشین؛ ایشان از کجا می‌دانستند که نام این فرد محمد است. 🔹این نظامی عراقی با بیان این که در این لحظه موهای تن آن‌ها سیخ شده، تاکید کرد که همه افراد حاضر در دیدار (از بیت ‌آیت‌الله سیستانی) نیز صلوات فرستادند چرا که به گفته وی، این نخستین بار بود که ایشان می‌ایستند و می‌گویند بیایید از من و این زخمی‌ها عکس بگیرید. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/756910 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اولین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی برگزار می‌شود ✔️اولین سالگرد ارتحال رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی شامگاه پنجشنبه ۲۸ آذر ماه، بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هشدار ۴۰۰ نفر از علماء، اساتید، طلاب و دانشجویان مشهد در مورد وضعیت بحرانی شیخ ابراهیم زکزاکی ✔️۴۰۰ نفر از علماء، فضلا و اساتید حوزه علمیه و اساتید دانشگاه و فعالین فرهنگی-اجتماعی مشهد در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان خواهان پیگیری جدی‌تر وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان و نهضت اسلامی نیجریه شدند و از او خواستند پایان دادن به بازداشت غیرقانونی ایشان اقدام نمایند و به‌صرف صدور بیانیه و یا محکوم کردن اکتفا ننمایند. 📜متن کامل این نامه سرگشاده به‌همراه اسامی امضاکنندگان به این شرح است👈 https://b2n.ir/427594 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تجدید فراش در مواردی که خانواده دچار آسیب می‎شود مرجوح است/ آیه جواز تعدد زوجات، در مقام توهم حظر است ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام دکتر سید حسن وحدتی شبیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی🔻 🔹برخی از علماء و مراجع شیعه، تجدید فراش را به خودی خود مباح و عملی دانسته‌اند که مستحب نیست، یعنی انجام و عدم انجام آن فی حد ذاته مساوی است مگر اینکه عوارض و شرایط ثانوی ایجاد شود که بر اساس این شرایط مطلوبیتی داشته باشد. 🔹ممکن است در شرایط خاصی، ازدواج ثانوی به دلیل عوارضی که به وجود می‌آورد و حتی ممکن است موجب از هم پاشیدن زندگی فرد شود و فرزندان دچار مشکل شوند مطلوبیت نداشته باشد و حتی مرجوح نیز باشد و لذا عملاً برای بعضی از مسندهای اجتماعی نیز ازدواج دوم منع شده باشد؛ چون ممکن است مضراتی داشته باشد. البته در برخی موارد تجدید فراش مباح است. مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/073003 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مجوز نشان دادن متهمان اقتصادی از رسانه ملی را رئیس قوه قضائیه گرفته است/ اگر دست رسانه ملی در مراکز استان‌ها باز باشد، این قدر فساد صورت نمی‌گیرد ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام محمدصادق لیراوی، مدیر گروه پژوهشهای بنیادین مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما🔻 🔹رئیس قوه قضائیه از رهبری درخواست کردند که محاکمه مفسدین اقتصادی رسانه‌ای شود و ایشان هم موافقت کردند. برای در امان ماندن جامعه، از بین رفتن آبروی یک فرد اشکالی ندارد ولی باید دقت شود که واقعاً طرف، گناهکار و مفسد باشد. 🔹اصل مجوز علنی کردن محاکمات توسط رئیس قوه قضائیه اخذ شده است اما قاضی نیز می‌تواند در این زمینه نظر خود را بیان کند. اگر مجوز داشت، خود رسانه هم می‌تواند اجتهاد کند و مصالح و مفاسد این مطلب را بررسی کند. 🔹رسانه باید ورود کند و لاپوشانی کردن و نگفتن، کار را درست نمی‌کند. چون الآن مثل سی سال پیش نیست که اگر مخفی‌کاری کنیم، کسی نفهمد. اگر رسانه هم پخش نکنند، در رسانه‌های دیگر به‌صورت فیلم یا خبر، پخش می‌شود. لذا بهتر است که خود ما مطرح کنیم. این مسئله باعث جلب اعتماد می‌شود. مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/557455 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست نقد بررسی و تحلیل فرهنگ، حوزه علمیه و تبلیغ دین در بودجه 1399 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا اعتراضات اخیر، روحانیت را هدف گرفته بود؟ ✔️یادداشت وارده/ برات‌محمد هدایتی🔻 🔹اغتشاشات ماه اخیر که به بهانه بنزین به وجود آمد، یکی از حوادثی بود که اغتشاشگران، به چند مدرسه علمیه حمله کردند و خساراتی را به بار آوردند. این حادثه، به‌عنوان دلیلی بر «مبغوضیت روحانیت»، تفسیر و تحلیل شد. 🔹این نوع تحلیل می‌تواند مربوط به دو گروه مختلف باشد. گروهی از سرِ دلسوزی‌های انقلابی قصد هشدار به طلاب و روحانیون و توجه دادن آن‌ها به وظائف و کم‌کاری‌هایش را دارند و گروه دیگر، فارغ از این دلسوزی‌ها، اساساً دارای چنین تفکری و به دنبال «ترویج» چنین هستند. 🔹هر دو گروه به خطا رفته‌اند. چه اینکه دلسوزان، با نقد غیرعالمانه به ترویج این تفکر کمک کرده‌اند و گروه دوم این‌گونه حوادث را براساس پیش‌فرض‌های خود تحلیل می‌کنند و در حقیقت آن‌ها را تفسیر به «رأی» می‌کنند. 📜این‌گونه تحلیل‌ها از چند جهت غلط است👈 https://b2n.ir/500440 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در نگاه رهبری، مطلق لهو حرام نیست!/ رهبری، اطراب را خارج از معنای غنا می‌داند ✔️استاد احمد مبلغی در نشست «روش‌شناسی اجتهادی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای براساس کتاب درس‌نامه غنا و موسیقی»🔻 🔹برخی فقیهان «طرب‌انگیز بودن» را از مؤلفه‌های غنا برشمرده‌اند که به نظر رهبری، این ارتباط بین طرب‌انگیز بودن و غنا که از سوی فقیهان صورت گرفته منجر به ابهام شده است و طرب‌انگیز بودن دخلی در مفهوم غنا ندارد و اطراب، مناط و ملاک برای حرمت نیست. ایشان با مفهوم‌یابی طرب در دیگر کتب لغویون ثابت می‌کند که طرب، خود یک مفهوم دیگری داشته و در معنای غنا مدخلیتی ندارد. 🔹گرایش‌ها و رویکردهای عمومی (که گاه به خاطر تأثیر پذیری فقیه از جامعه اتفاق می‌افتد) هر چند «عن‌لاشعور» باشند، در منهج و روش استنباط فقیه مؤثر است. 🔹استعمال زیاد برخی واژه‌ها در موارد منفی و تحریمی، باعث این می‌شود که فقیه و فقها با آن واژه با دید منفی نگاه کرده و با آن سلبی برخورد کنند. واژه لهو از این دسته واژگان است که حتی در نزد برخی، مناط حرمت واقع شده است. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/816108 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توضیحات موسویان درباره سخنان منتسب به وی در دیدار با آیت‌الله مکارم‌ شیرازی ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و از طراحان و مدافعان طرح موسوم به بانکداری اسلامی هستند که اخیراً از تأیید این طرح توسط مراجع تقلید به ویژه آیت‌الله مکارم شیرازی خبر داده بود. 🔹در پاسخ به این خبر، حجت‌الاسلام محمد مبشری‌عارف از اساتید فقه‌الاقتصاد و از شاگردان آیت‌الله مکارم شیرازی، در نامه‎ای که خدمت این مرجع تقلید نوشته‌ دیدگاه ایشان درباره سخنان حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان، مبنی بر تأیید این طرح توسط این مرجع تقلید را جویا شده‌ است که در ادامه می‌آید👈 https://b2n.ir/396107 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢طرح جدید بانکداری مناسب با ترکیه و مالزی است، نه جمهوری اسلامی ✔️حجت‌الاسلام دکتر محمد اسماعیل توسلی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی🔻 🔹حتی اگر یک فرد عادی آخرین نسخه‌ طرح را مطالعه کند، فکر می‌کند این طرح برای ترکیه و مالزی نوشته شده است و نه جمهوری اسلامی ایران چراکه تنها نشانه اسلام در این طرح، چند عنوان اسلامی است که در بخش‌هایی از طرح گنجانده شده است. 🔹کسانی که این طرح را تنظیم کرده‌اند اعتقادی به وجود اقتصاد اسلامی ندارند و پیش فرض‌شان این است که اقتصاد اسلامی نظرات اساسی در رابطه با پول و بانک ندارد که ما بخواهیم از آن مبانی و نظرات در طرح بانکداری استفاده کنیم. به واسطه این پیش فرض از این طرح یک موجود سکولار متولد‌ می‌شود که نتایج آن نیز ایجاد آثار اقتصاد لیبرالی در جامعه خواهد بود. 🔹همه تلاش‌هایی که در طرح بانکداری بدون ربا صورت گرفته است به اندازه قابل قبولی نبوده است که مردم و مراجع معظم تقلید را قانع کند. مراجع معظم تقلید معتقدند این بانکداری موجود ربوی است. از این رو طرح بانکداری با بحران مشروعیت مواجه است. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/070011 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گرفتن دیرکرد حرام است ✔️آیت الله نوری همدانی، صبح امروز( چهارشنبه ۲۷ آذر ماه) در درس خارج فقه🔻 🔹بنده دو هفته قبل گفتم گرفتن دیر کرد به هر کیفیتی ربا و حرام است و بحث مفصلی با دلایل فقهی خود در سال گذشته در اینجا داشته‌ایم و از شدت ربا بحث کردیم. 🔹بعضی‌ها گفته‌اند که این جریمه دریافت و درحساب خاص و برای فلان کار استفاده می‌شود، بحث بر مصرف آن نیست، بحث بر اصل دریافت آن است که این موضوع به هیچ طریق قابل حل نیست. 🔹امروز چقدر ما نامه داریم، مردم نگران دیرکرد هستند. چقدر افراد زندگی خود را از دست داده‌اند، البته ما به طرحی که به مجلس فرستاده‌اند اشکالات متعدد داریم و در نامه فضلا که منتشر هم شد اشکالات هم بیان شده است. 🔹آقایان با حوزه و علمای که در این رشته کار کردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود. به هر حال ما با این طرح موجود که از مجلس فرستادند و مطالعه کرده‌ام، با این کیفیت مخالفم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتشار نسخه الکترونیکی ویژه‌نامه نکوداشت آیت‌الله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی ✔️نسخه الکترونیکی ویژه‌نامه نکوداشت آیت‌الله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی، محقق و متفکر اسلامی معاصر، با عنوان «قرآن پژوه روشن بین» به همت شبکه اجتهاد منتشر شد. 🔹این ویژه نامه در چهار بخش «زندگی‌نامه و سلوک علمیِ آیت‌الله محمد واعظ ‌زاده ‌خراسانی»، «یادداشت‌ها»، «مصاحبه‌ها» و «ضمایم» در ۱۹۲ صفحه تهیه و تدوین شده است. تفصیل مطلب و مشاهده مجله👈 https://b2n.ir/993263 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نسبت‌هایی به شهید صدر می‌دهند که فرسنگ‌ها با اندیشه‌اش فاصله دارد ✔️حجت‌الاسلام سید امید مؤذنی، مترجم آثار شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر در گفتگو با «اجتهاد» عنوان کرد🔻 🔹اساساً کلمه «فقه نظام» مربوط به شهید صدر نیست. آنچه مربوط به اندیشه شهید سید محمدباقر صدر است، «فقه نظریه» و «فقه مذهب» است. 🔹آقای رشاد نسبتی به شهید صدر می‌دهند که حقیقتاً تعبیر دقیق درباره آن «دردناک و اندوه‌بار» است. استاد رشاد به شهید صدر نسبت می‌دهند که ایشان معتقد هستند می‌توانیم نظامات متعددی داشته باشیم و گویی این نظامات متعدد به این معناست که ما در خود اسلام نظام‌های متعددی داریم! در حالی که شهید صدر به انواع مختلف عبارات، تفاوت نفس‌الامر مکتب و اکتشاف مکتب را توضیح دادند. تفصیل گفتگو👈 https://b2n.ir/296625 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«جهاد ذَبّی» اثر جدید استاد محمدجواد فاضل لنکرانی ✔️نظریه «جهاد ذَبّی»، با عنوان «النهضه الحسینیه و الذبّ عن بیضه الاسلام» اثر استاد محمدجواد فاضل لنکرانی به زبان عربی در قالب کتاب تدوین و از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) چاپ و منتشر شد. 🔹این استاد حوزه علمیه قم با تفحص در منابع فقهی به «جهاد ذَبّی» دست یافته که نه جهاد ابتدایی است و نه دفاعی مصطلح. او معتقد است «جهاد ذَبّی» در زمانی واجب می‌شود که کیان اسلام به خطر افتد. او تصریح دارد نهضت حسینی در واقع «جهاد ذَبّی» بود و هدف اصلی حفظ نفس دین بوده است که هیچ معروفی مهم‌تر از آن و هیچ منکری بدتر از نابود ساختن دین نیست. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/670525 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علم اصول مسئله زائد ندارد، مباحث زائد دارد/ تحول، برهم ریختن اوضاع و نادیده گرفتن تراث نیست ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست، در درس خارج خود در مدرسه دارالشفای قم🔻 🔹تحولات زیادی صورت گرفته که اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم باید بگوییم روند تحول مثبت بوده. منتهی باید توجه کنیم که منظور ما از تحول، بهم ریختن اوضاع و نادیده گرفتن تراث و حمله به گذشتگان نیست. 🔹در تحول باید با تبادل نظرات، حرف‌های همه را بشنویم و نقد کنیم. البته در این مساله هم برخی افراد که هیچ شناختی از حوزه‌ها و ضوابط آن ندارند، ادعاهایی مطرح می‌کنند که اشتباه است و باید بدون تندی و عصبانیت، جواب آن‌ها را هم داد. نکته مهم این است که اگر ما چیزی را نفهمیدیم، فورا انکار نکنیم. 🔹بنده معتقدم که علم اصول مسئله زائد ندارد ، مباحث زائد دارد. مثلاً ممکن است یک بحثی مثل مشتق، کاربردش کم باشد و بحث دیگری مثل حجیت خبر واحد، کاربرد زیادتر داشته باشد. حالا اگر من نفهمیدم که کاربرد مشتق کجاست، نباید فورا ادعا کنم که این بحث زائدی است و آنرا به عنوان زوائد علم اصول، لیست کنم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شیخ انصاری انفتاحی است نه انسدادی ✔️گفتاری از آیت‌الله شبیری زنجانی🔻 🔹ابتدا فکر می‌کردیم که نظر مرحوم شیخ بر انسداد است ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل می‌کند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است. هم چنین یک آقایی یک مطلبی را از یکی از مباحث اصولی شیخ انصاری نقل می‌کرد که درست بودنش متوقف بر قول به انفتاح بود و با انسداد درست در نمی‌آید، که دیدم حرف درستی است. 🔹هم چنین مرحوم شیخ، قائل به حجیت شهرت و اجماع منقول نبوده ولی با این حال در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت ها فتوا داده است، که در مورد آن دو احتمال وجود دارد🔻 🔸یکی این که درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که تراکم نقل‌ها باعث ایجاد ظن بسیار قوی شود، از باب یک ظن خاص مثل اطمینان حجت است. 🔸احتمال دیگر این است که مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب ظن خاص مثل خبر واحد حجت نمی‌دانسته ولی به خاطر انسداد از باب حجیت مطلق ظن حجت دانسته و در فقه به آن‌ها عمل کرده است. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/670385 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جواز چندهمسری از احکام متغیر شریعت نیست/در شرایط فعلی، ازدواج مجدد مستحب نیست/ «عاشروهن بمعروف» حکم وجوبی نیست ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با استاد نجفی بستان، استاد خارج فقه جنسیت🔻 🔹دلایلی که برای استحباب ازدواج مجدد وجود دارد قابل مناقشه است. برخی ادله استحباب خودِ ازدواج را ثابت می‌کنند؛ یعنی خود دلایلی که استحباب ازدواج را ثابت می‌کنند اطلاق دارند و شامل هر ازدواجی می‌شوند. 🔹ازدواج دوم در شرایطی که هیچ مفسده‌ای نداشته باشد مستحب است؛ اما در شرایطی که مفسده ایجاد می‌کند مثل شرایط کنونی که موجب اختلاف و طلاق خواهد شد، در این شرایط مشکل است که بگوییم این ازدواج استحباب دارد. 🔹استدلال به استحباب افزایش جمعیت شیعیان و کشور ایراد دارد. علماء در اصول عنوان می‌کنند برای این‌که به اطلاق دلیلی تمسک کنیم، باید آن دلیل در مقام بیان باشد.اصل این‌که روایات گفته‌اند تکثیر نفوس مستحب است ثابت است؛ اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا فرزندآوری مستحب است بطریق ازدواج مجدد یا کسی که یک همسر دارد به‌جای این‌که یک یا دو فرزند داشته باشد جایز است تعداد بیشتری داشته باشد؟ ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/467333 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢۳۰ سال امامت یک حکومت دینی، تابه حال سابقه نداشته است/ رهبر متأثر از سید قطب نیست ✔️در نشست نقد کتاب «اندیشه سیاسی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» عنوان شد🔻 🔹از آنجا که امامت ۳۰ ساله حکومت دینی توسط یک شخص تا به حال سبقه تاریخی نداشته است، این امر را مهم جلوه می‌کند که در حوزه فهم اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری ، تأمل و توجهی صورت بگیرد. 🔹کسانی که اندیشه‌ورز و نظریه‌پرداز در حوزه سیاست هستند، صاحبان مکاتب سیاسی‌اند. مقام معظم رهبری در زمره این قسم از صاحبان اندیشه واقع می‌شود و باید او را نظریه‌پرداز سیاسی دانست نه اندیشمند سیاسی. 🔹نویسنده اصرار دارد که معظم له رساله سیاسی مکتوب ندارند؛ بله اگر سیاست را به معنای مصطلح بدانید همینطور است اما نگاشته‌های ایشان می‌تواند به عنوان آثار مکتوب سیاسی ایشان نیز قلمداد شود. تفصیل گزارش👈 https://b2n.ir/451836 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad