💢قاعده الزام یکی از قواعد فقه سیاسی است/ مسئولان اگر به آنچه فقه میگوید درست عمل کنند، بسیاری از مشکلات را ندارند
🔻آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔸اگر قاعده الزام مورد توجه قرار نگیرد، راه برای ارتباط مسلمان با غیرمسلمان از جهت دینی روشن نخواهد شد!
🔸هیچ اشکالی ندارد اگر کسی ادعا میکند اسلام حکومت ندارد، اجازه داشته باشد و میدان پیدا کند که حرفش را بزند نباید بلا فاصله او را با تهمت و نسبتهای ناروا از میدان خارج کرد؛ بلکه باید استقبال کرد و اشکالات نظرش را به صورت علمی و در فضای مناظره و گفتگو ذکر کرد.
🔸حرف ما این است که شما اگر به آنچه که فقه میگوید درست عمل کنید، بسیاری از این مشکلات را ندارید. چه مقدار مسئولین با فقه و آنچه که دین مطرح میکند آشنایی دارند؟ افراد زیادی هستند که از آن اطلاع ندارند و از آن طرف فکر میکنند افراد در حوزه تکرار مکررات دارند و حرفهای هزار سال پیش را تکرار میکنند!
👈 متن کامل: https://b2n.ir/267540
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢اعتبار عقلی و شرعی رأی اکثریت، منتشر شد
📝نویسنده در این کتاب به بررسی پنج مبنا (حق تعیین سرنوشت، کشف حقیقت، مشروعیت، مصلحت و مقبولیت) برای اعتبار رأی اکثریت پرداخته است و در نهایت به این نتیجه رسیده است که مبنای «حق تعیین سرنوشت» که مبتنی بر ادله متقن عقلی و شرعی است تنها مبنای استواری که میتواند بیشتر موارد مراجعه به آرای عمومی در جوامع امروز و ترجیح رأی اکثریت در آنها را موجّه سازد.
🔸این کتاب، تألیف دکتر مسعود امامی، دبیر علمی شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی است.
#تازه_های_نشر
👈 معرفی کامل کتاب و اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/emamibook
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢ما در این چهل ساله کمتر نهادسازی و بیشتر مونتاژ کردهایم!
🔻حجتالاسلام دکتر احمد واعظی:
🔸حکمرانی موجود، چنان پیچیده شده است که صرف انطباق یا عدم انطباق با فقه و استنباطات فقهی نمیتواند مصلحت بودن یا قیودات لازم را برای تصمیم کلان مدیریتی را تنظیم کند.
🔸ما در این چهل ساله کمتر نهادسازی و بیشتر مونتاژ کردهایم یعنی از تجارب عقلاییه موجود در نظامات اجتماعی دیگر را مثل بانک، قیوداتی زده و آن را اسلامی کرده ایم.
🔸اگر بخواهیم حکمرانی اسلامی داشته باشیم و اهداف و اصولی که اسلام معرفی کرده و تمدن اسلامی را رقم بزنیم باید در حوزه سیاست، مناسبات مالی، اقتصاد، شؤون آموزشی و جنبههای دیگر نهادسازی کنیم که این نهادسازی البته و صدالبته وجه فقهی دارد ولی یک سره برآمده از فقه نیست بلکه باید علاوه بر تکیه بر فقه، مسلط بر علوم انسانی اجتماعی باشیم.
👈 گزارش تفصیلی: https://b2n.ir/vaeziahmad
🆔https://eitaa.com/ijtihad
📝 مرجعیت علمی و قضاوت زنان/ علی نصیری
🔸نقصان عقول زنان ناظر به مرتبه فعلی است نه شأنی. از این جهت هر یک از زنان میتوانند با غلبه کارکرد فعلی عقل بر احساسات و زینت طلبی، از عقل فعلی کامل بسان مردان بهرهمند شوند.
🔸اگر قرار باشد زنان را به خاطر تلازم پذیرش مسئولیت قضاء، کارگزاری یا مرجعیت علمی با عدم امکان رعایت اصل تستر و تحجب، از این مناصب محروم کنیم، باید آنان را طبق همان روایت از هرگونه حضور در اجتماع ممنوع کنیم.
🔸تحقق شرایط لازم برای پذیرش مسئولیتهای اجتماعی از سوی زنان دشوار است، اما چنان نیست که مانع شرعی موجهی در بین باشد.
👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/nasirizanan
🆔https://eitaa.com/ijtihad
📚انتشار دو کتاب جدید در زمینه «پولطلا»
✅کتاب «درآمدی بر نظریه پولطلا؛ نظام پولی تمدن نوین اسلامی» و کتاب «احیای پولطلا؛ راهبرد خروج از بحران پول اعتباری» بهتازگی از سوی انتشارات کتاب فردا روانه بازار نشر شد.
🔹کتاب «درآمدی بر نظریه پولطلا؛ نظام پولی تمدن نوین اسلامی» تألیف سید محمدحسین متولی امامی و محمدحسن غلامی با پشتوانه ۱۵ سال مطالعه کتابخانهای و میدانی تألیف شده است و پیشنهادی برای تغییر نظام پولی در شرایط کنونی جمهوری اسلامی میباشد.
🔹کتاب «احیای پولطلا؛ راهبرد خروج از بحران پول اعتباری» ترجمهای از کتاب «رؤیه نقدیه فی أزمه الاموال غیر الحقیقیه»، نوشته دو پژوهشگر الجزایری (ناصر یوسف و موسی العربانی) از اساتید برجسته دانشگاه اسلامی – بینالمللی مالزی است که از سوی سید محمدحسین متولی امامی و محمدحسن غلامی مکتوب شده است.
در این کتاب، ماهیت پولهای اعتباری و چگونگی ظلم سیستمی نظام پولی جدید به ملتها مورد بررسی دقیق قرار گرفته و «رجوع به پول طلا» بهعنوان راهکار خروج از بحران پول اعتباری پیشنهاد شده است.
👈معرفی کامل و توضیحات بیشتر: https://b2n.ir/pultala
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢جریان موسوم به روشنفکری دینی در ایران، بیشتر نوعی انشعاب و خروج از فقه است
🔻استاد مجتبی الهی خراسانی در نشست «روشها و عرصههای جدید در فقه معاصر» مطرح کرد:
🔹فقه معاصر امامیه چندان هم یکدست نیست و علاوه بر گشوده شدن عرصههای مختلف، روشها و رویکردهای متنوعی هم پیدا کرده است.
🔹با یک فرع، مدل اجتماعی درست نمیشود بلکه باید ارزشهای حاکم بر حکم، هدف از اجراء حکم، کارکرد حکم در جامعه و سایر عناصر مربوط به حکم شناخته شوند.
کاربردی کردن فقه، نیاز به استخراج نظام واره از فقه در عرصههای فراخ و وسیع اجتماعی است تا به مقررات، فرهنگ و مدلهای زندگی تبدیل شود.
🔹فقه پزشکی استعدادش برای این که به باب فقهی مستقلی تبدیل شود کمتر از ابواب مستقل دیگری چون مزارعه و مساقات و ظهار و ایلاء و لعان نیست. همچنین فقه بانک، هنر و رسانه.
🔹هنوز در بحث ملاکات که بیش از دویست سال سابقه دارد، دچار مشکل هستیم و احراز ملاک و حیثیات تقییدیه و تعلیلیه و کشف مستقل ملاکات مورد بحث است.
🔹رویکرد مدرن ... فقه گریز است و میگوید باید به جای فقه مدلهای دیگری را برای مطالعه اسلام با مبادی و اصول موضوعه متفاوت در نظر بگیریم.
🔹جریان موسوم به روشنفکری دینی در ایران... را رویکرد فقهی تلقی نمیکنیم. این مبنا بیشتر نوعی انشعاب و خروج از فقه است؛ هرچند در آن کسانی باشند که چند صباحی در دروس فقه هم فعال بوده اند.
👈گزارش تفصیلی: https://b2n.ir/elahikhorasani
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢فقیهی که دغدغه اجتهاد و اخلاق داشت/ سید کمالالدین موسوی
✅ نگاهی به توصیه ها
و سلوک علمی و عملی مرحوم آیت الله خلخالی:
🔸اگر مردم احساس کنند آن نور ایمانی که لازم است در روحانیت و در اهل علم نباشد نهتنها استفادهای نمیکنند بلکه عقب گرد میکنند و از روحانیت، جدا میشوند بلکه از دین هم زده خواهند شد.
🔸متأسفانه الآن در حوزهها محدود شده به مدرکگیری و این هم یک مشکلی است که یک فاضلی، عالمی، طلبهای به یک گواهی که از حوزهها میگیرند، اکتفا میکنند، نه برادر! تو علمت را بالا ببر، عمر است، سرمایه است این سرمایه را میخواهی چه کار کنی؟!
🔸علمت را تا حد تفقه و اجتهاد بالا ببر تا جایی که حرفت برای دیگران حجت باشد، حجت نیست الا أن یکون فقیهاً، ما مسئلهگو نمیخواهیم، مسئلهگو فراوان است، طلاب حوزه باید به درجه اعلی اجتهاد برسند.
🔸تواضع از روحانی بهترین تبلیغ برای مردم است. مردم وقتی ببینند یک روحانی محترم با علم و تقوا این قدر تواضع میکند، در آنها هم اثر میکند».
🔸اصول و فقه در درجه اعلا باید دنبال شود؛ انقلاب بر اساس مرجعیت امام بود که فتوایش بر مردم حجت بود. باید برسد بهجایی که فتوایش حجت باشد باید برسد بهجایی که آری و نه او حجت باشد.
👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/khalkhali
🆔https://eitaa.com/ijtihad
⚛ پرونده ویژه اولین سالگرد فقیه عالیقدر و مدرّس بزرگ، آیت الله سید محمدمهدی خلخالی (ره)
مشتمل بر زندگینامه، آثار، بیانیه ها، دیدگاه ها، سلوک علمی، ...
👈 مشاهده پرونده: https://b2n.ir/khalkhali2
🆔https://eitaa.com/ijtihad
📗 آخرین «پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی» منتشر شد
✔️ شصت و یکمین شماره فصلنامه «پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی» به صاحبامتیازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل منتشر شد.
📜 عناوین مقالات این شماره بدین قرار است🔻
📚 صورتپردازی؛ ادله تحریم و نقد آنها
📚 تأملی بر تأثیر اماره ید در جرم پولشویی
📚 مبانی فقهی حقوقی بیمه اموال توقیفی
📚 معاملات معارض با شرط فعل حقوقی در مذاهب خمسه و حقوق ایران
📚 حلّ تعارض سلطه شوهر بر زن و حریم خصوصی او
📚 تحلیل تأثیر تحول ساختار قدرت در خانواده بر حقوق زوج
📚 تحلیل فقهی و حقوقی تظاهر به افعال حلال با تاکید برنظام حقوقی ایران
📚 ارث متوارثین فوتشده همزمان در حوادث مشابه هدم
📚 ضمان قتل ناشی از جماع در فقه و حقوق کیفری ایران
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تشکر آیت الله صافی گلپایگانی از ریاست دادگاه قانون اساسی کشور اتریش
✅ آیت الله صافی گلپایگانی در نامه ای از ریاست دادگاه قانون اساسی کشور اتریش به خاطر ابطال رأی ظالمانهای که حقّ مسلّم رعایت حجاب را بر مسلمانان منع نموده، بود تشکر کردند:
بسم الله الرحمن الرحیم
عالی جناب آقای دکتر کریستوف گرابنوارتر
ریاست محترم دادگاه قانون اساسی کشور اتریش
با ابلاغ سلام و تحیّات
شرافت ذاتی انسان که ودیعه خداوند بزرگ برای ابناء بشر با هر رنگ، زبان، فرهنگ و جغرافیاست، همواره از سوی نظامهای سلطه مورد تعرّض و تخریب بوده است.
انسانهای فرهیخته و نهادهای داوری هر جامعه که مسئولیت صیانت از حقوق انسانها و اجرای عدالت را بر دوش دارند، بزرگترین نقش کنترل حکومتها را نیز بر عهده دارند. آنها واجد نقش بازدارندگی در برابر بیعدالتی و تداوم ظلم و جفا در حقّ ملّتها و فرهنگها و آداب و رسوم و اعتقادات دینی میباشند.
اقدام بحقّ و شایسته دادگاه قانون اساسی کشور اتریش و بخصوص نقش عادلانه و شرافتمندانه آن عالی جناب و دیگر قضات عالی رتبه در احقاق حق اعتقادی مسلمانان کشورتان و ابطال رأی ظالمانه که حقّ مسلّم رعایت حجاب را بر مسلمانان منع نموده بود مایه خوشحالی و مسرّت قاطبه مسلمانان جهان و دیگر صاحب نظران فرهیخته ادیان ابراهیمی گردید.
اینجانب مراتب تشکّر و تقدیر خود را به خاطر اقدام شرافتمندانه انسانی و عادلانهتان در حقّ مسلمانان اتریش اعلام میدارم و موفقیت بیشتر شما را آرزومندم.
۲۹ آذر ۱۳۹۹ ه ش
۴ جمادی الاولی ۱۴۴۲ ه ق
لطف الله صافی
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢رابطۀ فقیهان و حکیمان/ سید محمدمهدی میرباقری
فقیهی که میخواهد ولایت کند، فقط تفقّه در احکام ندارد، بلکه تفقّه در معارف، ارزشها و اخلاق هم باید داشته باشد وگرنه نمیتواند جامعه را رهبری کند. تفقّه در احکام به تنهایی کافی نیست، بلکه ما نیاز به تفقه در دین داریم.
اگر مقصود از فیلسوف، حکیم باشد، حکیم حلقۀ اتصال جامعۀ شیعی به امام معصوم است؛ چرا که خودِ حکمتِ او هم شیعه است و نه اینکه صرفاً شخصِ حکیم، شیعه باشد. «حکمت» فاعل تبعیِ حکیمان است و حکیمان باید حکمت شیعی تولید کنند.
👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/mirbagheri
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢نسبت میان فلسفه شریعت با فلسفه فقه
✅ استاد علی اکبر رشاد:
فقه معرفتی است که فقیه برای شناخت آن شریعت نفسالامری تلاش کرده است و همان چیزی که از ساحت الهی نازل شده را میشناسد. پس شریعت، «الفقه المنزل» است و فقه «الشریعه المستنبط» است.
فلسفه شریعت در عداد فلسفههای مضاف به امور و فلسفه فقه در فلسفههای مضاف به معرفت است. به لحاظ غایات و مسائل نیز متفاوت هستند.
👈 متن کامل گفتار: https://b2n.ir/rashad2
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢 علت و معلول در موضوعشناسی جایگاه مهمی دارد/ در موضوعشناسی باید به اهلفن اعتماد کنیم
🔻استاد محسن ملکی در نشست «ضرورت موضوع شناسی در فقه» مطرح کرد:
🔸«فاسئلوا اهل الذکر» معنایش فقط مراجعه به اهلبیت علیهمالسلام در علوم الهی نیست؛ بله آنها سرسلسله علوماند اما در هر موضوعی، اهل ذکر، اهل فن آن موضوعاند و در تشخیص موضوعات هم، چنین است.
🔸موضوع شناسی مسائل علوم وقتی منقح شود، نتیجهاش تعلق عوارض، حالات محمولات و احکامی است که ما را به موضوع کلی مسئله میرساند که سرچشمه همه مسائل علم است. در نتیجه کار بر روی موضوع مسائل علم کاری استقرائی است و حجت استقرائی است که هم معلومات انسان را بالا میبرد و هم بنیان و موضوع علم را تقویت میکند.
🔸علت و معلول در موضوع شناسی بسیار جایگاه مهمی دارد و کسانی که دستشان از مسائل و استدلالات عقلی خالی است از نظام تحقیقاتی در این زمینه فاصله میگیرند.
🔸در مسئله بیماری کرونا، مقام معظم رهبری بسیار فقیهانه وارد شدند. در مثل مسئله «استفاده از ماسک» و «رعایت دستورات بهداشتی» حکم به لازم بودن آن نمود، منظور از آن، لزوم اجتماعی نیست بلکه لزوم فقهی است. تمام احکامی که بر موضوعات بار میکنیم باید جنبه الهی داشته باشد.
🔸امام در موضوع شطرنج از باب موضوع وارد شدند و فرمودند موضوعات در تغیرند و پویایی فقه پیرو این تغیر است و هر جا موضوعات عوض شوند فقه راهکار ارائه میدهد.
👈 گزارش تفصیلی: https://b2n.ir/mohsenmaleki
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢 عرصههای نوین حدیث پژوهی؛ از اعتبار سنجی احادیث تا عصریسازی روایات و تجمیع قرائن عامه
🔻استاد سیدعلی دلبری در نشست «عرصههای نوین حدیث پژوهی» مطرح کرد:
1⃣ عرصههای نوین در علم حدیث کاربردی
روایه و رجال الحدیث
🔻گفتار اول: روایه و رجال الحدیث
۱. اعتبار سنجی احادیث؛ سند بسندگی یا قرینه محوری
۲. قلمرو حجیت خبر
۳. تسامح در ادله سنن
۴. تبعیض و تفکیک در حجیت
5. کتابشناسی و شناخت اصول معتبره
🔻گفتار دوم: فقه الحدیث
۱. اعتبار و دلالت فعل و تقریر معصوم
۲. عصری سازی روایات
۳. اعتبار سنجی فهم روات
۴. تجمیع احادیث، ذیل آیات
۵. ارتباط احادیث موضوعی با علم روز مرتبط
۶. نهادینهسازی آموزههای حدیثی
۷. تألیف کتب حدیثی موضوعی خودآموز
۸. مطالعات حدیثی آیندهپژوهانه
2⃣ عرصههای نوین در علم حدیث نظری
۱. قرینه محوری و تجمیع قرائن عامه
۲. تجمیع و تنقیح مبانی فقه الحدیثی فقها و اصولیین گذشته
۳. تجمیع نسخ
👈گزارش تفصیلی: https://b2n.ir/delbari
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢 قرارداد ریپو و شرط بازخرید در بیع
✔️ سومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط
👤 ارائه دهنده : حجتالاسلام و المسلمین محمد عشایری
🗓 زمان: یکشنبه ۷ دی ماه، ساعت ۱۲:۴۵
🏢 مکان: مدرسه امام کاظم علیه السلام
✉️ ثبت نام با ارسال پیامک : ۰۹۱۰۲۸۲۸۵۲۷
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نقد و بررسی نظریه «عدم حجیت اطمینان» استاد محمدتقی شهیدیپور
✅ ارائه نظریه توسط: حجتالاسلام سید حسن روحبخش
ناقدین و داور بحث: حجج الاسلام سیدفرید حاجی سیدجوادی، عبدالله محمدی، سید طاهر غفاری (داور)
این جلسه در حوزه علمیه امام کاظم (ع) قم به صورت وبینار برگزار شد.
👈گزارش تفصیلی نشست: https://b2n.ir/shahidi
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢خاطرات آیتالله موسوی خلخالی از استادش آیتالله العظمی خویی/ سید کمال الدین موسوی
✅ آیتﷲ سید محمدمهدی موسوی خلخالی از شاگردان سرآمد مکتب آیت الله خویی در خلال جلسات، دیدارها و سخنرانی و به مناسبتهای مختلف به ذکر خاطراتی از استاد معظم خود آیتالله خویی (ره) پرداخته است:
🔸امتیازات درس استاد
آقای خویی زحمت بسیار کشیده بود، قوی بود در فهم، یعنی در فهمش امتیاز داشت، حالت استثنایی داشت، خب اینها ممکن است در بزرگان دیگر هم باشد لکن خوشبیانیای که ایشان داشت در کمتر استادی دیده میشد.
🔸مطالعه پیش از تدریس
گفتم آقا مطالعهتان همین بود... فرمود: بله ما اینها را پخته کردیم الآن داریم گرمش میکنیم، یعنی در ایام جوانی مطالب را حل کردهایم.
🔸دنبال فقه بروید
یک شب آقای سیستانی گفتند: ما الآن دوره دوم است که در درس شرکت میکنیم. خوب است به آقا بگوییم: فکر بیشتری بکنید و مطالب جدیدی بیان کنید که ... ایشان یک تبسمی کرد و فرمود:
این درسی که من برای شما میگویم، گفتنیهای سه استاد بزرگ است... شما این را درست ضبط کنید و دقت کنید. برای استنباط، همین کافی است؛ ...
بعد فرمود دنبال فقه بروید! ... اصول یک فن است ... إن قلت و قلت خیلی در آن میشود که ثمره عملی بر آن مترتب نیست، همین مقدار که ثمره عملی دارد کافی است.
🔻عناوین خاطرات دیگر:
🔸نگارش معجم رجال الحدیث در کهنسالی
🔸چرایی تعطیلی درس تفسیر
🔸مشتی حسن
🔸مناقشه با پدر برای مطالعه شبانه
🔸استاد فکر، روش و آرامش
👈متن کامل خاطرات: https://b2n.ir/khalkhali3
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢 دوره تخصصی «منهج شناسی فقهای امامیه»
👤 ارائه دهنده : حجتالاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی
(مدرس خارج فقه و اصول و علوم حدیث حوزه علمیه مشهد)
🗓 روزهای پنج شنبه (از دی ماه ۱۳۹۹ تا آخر سال تحصیلی)
🌐 بصورت آفلاین از طریق شعبه مجازی مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان:
https://masathe4.lms2.hozehkh.com/course/13001
✔️ کلیه طلاب برادر و خواهر سطح سه و چهار حوزههای علمیه میتوانند در این دوره بصورت رایگان شرکت کنند.
📝 کسانی که بطور کامل در این دوره شرکت کنند گواهی اعطاء میشود و به تقریرات برتر از مباحث استاد هدایائی تعلّق میگیرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نخستین کارگاه هم اندیشی و توانمندسازی اساتید اصول (بصورت وبینار)
🔹ارائۀ کننده: استاد مجتبی الهی خراسانی
(عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی)
🔸مهمترین محورهای کارگاه:
• ویژگیهای علمی و آموزشی حلقات
• ساختار اصول فقه در حلقه اول و ثانی
• نظرات بنیادین اصولی در حلقه اول و ثانی
• روشها و چالشهای تدریس حلقه اول و ثانی
⏳ پنج شنبه ها ساعت 18 تا 19:30
🗓(از 4 دی تا 9 بهمن 1399)
👈لینک حضور: https://asatid.lms2.hozehkh.com/ws/tosool1
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢ناگفتهها وخاطرات «آیتالله موسوی خلخالی» از علما و بزرگان حوزه نجف
🔹مرحوم آیتالله شیخ حسین حلی
وقتی پیش ایشان میرفتیم میگفت ماکو خبر تازه؟ خبر تازه چه دارید؟ خبر تازه یعنی یک اشکال جدید بیسابقه را میگفت، اما اشکالاتی که از جاهای دیگر بود و دیگران گفته بودند و ایشان دیده بود، میگفت ... این خبر تازه نیست.
🔹مرحوم آیتالله شیخ مرتضی طالقانی
هر طلبه که خدمت ایشان میرفت هر درسی که میخواست برایش میگفت، یکی می گفت من لمعه میخواهم بخوانم میفرمود: کتاب را بازکن ... یکی می گفت من سیوطی میخواهم... یکی میگفت آقا من کفایه میخواهم بخوانم...، اگر توان بدنیاش اجازه میداد از صبح تا شب هر کس هرچه میخواست درس میگفت.
🔹شهید آیتالله سید محمدباقر صدر
آقای صدر کثیرالاشکال بود، به استاد زیاد اشکال میکرد، آقای خویی میفرمود بنویسید، آقای خویی یک قاب عینکی داشت سؤالات آقای صدر را میگذاشت توی قاب عینک، بعد آن را میبردند منزل و فردا از قاب عینک جوابها را تحویل ایشان میداد.
🔻به همراه خاطراتی از آیات عظام: خویی، سید محسن حکیم، سید علی بهشتی، سید ابوالحسن اصفهانی، حاجآقا حسین قمی، محمدعلی کاظمینی، ....
👈 متن کامل: https://b2n.ir/khalkhali4
🆔https://eitaa.com/ijtihad
📗 شرح کتاب «الفائق فی الاصول» منتشر شد
✅ این کتاب در دو جلد و ۶۳۰ صفحه در قطع وزیری به قلم حجت الاسلام علی ظهیری است که برگرفته از تقریرات درس آیت الله شب زنده دار و بر اساس آخرین اصلاحات ویرایشی بر چاپ هفتم کتاب «الفائق فی الاصول» آماده ارائه به طلاب ارجمند میباشد.
👈لینک خرید: www.nashrehowzeh.ir
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢 از راهاندازی مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی تا تربیت طلاب برای قضاوت
✅ حجتالاسلام علیرضا امینی، رئیس مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی:
🔸تاریخچه تاسیس مرکز «تخصصی حقوق و قضای اسلامی» به دهه هفتاد و به همت آیتالله استادی و موافقت مرحوم آیتالله یزدی، رئیس قوه قضائیه وقت، برمیگردد.
هدف از راه اندازی این مرکز، فراگیری دانش حقوق برای طلابی که قصد خدمت در منصب قضاوت دارند، میباشد.
🔸مرکز آموزشهای تخصصی فقه از سال ۹۱ به صورت رسمی شروع به کار کرد و تا کنون در این مرکز ۹ دوره «فقه القضاء» برگزار گردید.
🔸کارکرد اصلی مدرسه عالی قضاوت، تربیت طلاب و دانشپژوهانی است که علاقه دارند در زمینه قضاوت یا زمینههای مشابه مشغول به کار شوند.
🔸مرکز تخصصی فقه و حقوق به آموزش رشتههای «فقه با گرایش حقوق» یا «فقه مضاف به حقوق» خواهد پرداخت.
👈توضیحات بیشتر: https://b2n.ir/amini23
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢 نسبت دیدگاه حیرت با روشنفکری دینی/ مهدی نصیری
🔸آنچه من در کتاب مطرح کردهام منبعث از کتاب و سنت است هر چند نمیتوان منکر وجود مشابهتهایی اغلب صوری و بعضا محتوایی با پاره ای از انگارههای روشنفکری در این دیدگاه شد که البته من آن را نه نقطه ضعف که نقطه قوت آن دانسته و مایه انسجام ملی و دینی جامعه متنوع و متکثر ایران میدانم.
🔸در قبض و بسط سخن از نوعی نسبیت مطلق و کلی است اما در دیدگاه حیرت این نسبیت به نحو جزیی و نسبی است.
🔸تکثر و تعدد، منبعث از اجتهاد شیعی است و با پلورالیسم روشنفکری که ناشی از انکار حقیقت مطلق و ثابت است و از نوعی سوبژکتیویته دفاع میکند، متفاوت است.
🔸امکان عمل به دین حداکثری را در عرصه فردی و اجتماعی ممکن ندانسته و بلکه مضر و ویرانگر میدانم و لذا سخن از دین حداقلی در مقام عمل و حکمرانی میگویم.
🔸در عصر غیبت در مورد انسانها اصل بر قاصر بودن و کوتاه دستی از حجت و در عین حال برخورداری از کرامت ذاتی است مگر آن که خلاف آن ثابت شود.
👈 متن کامل نوشتار: https://b2n.ir/nasirimahdi
🆔https://eitaa.com/ijtihad
✅ از ابتدای سال 99 تا کنون، در چند نشست علمی به صورت مجازی شرکت کرده اید؟
👇 پاسختان را علامت بزنید👇
EitaaBot.ir/poll/89j4w?eitaafly
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢نسبت عقل و شریعت در اندیشه آیتالله سیستانی/ حمیدرضا تمدن
🔸شاهد عقلی ... عبارت است از قانون فطری الهام شده که خداوند آن را در نفوس بشری به ودیعت نهاده است و نسبت این قانون طبیعی با شرایع الهی که پیامبران به آن همّت گماردهاند نسبت اصل به فرع است.
🔸پیامبران برانگیخته شدند تا آنچه در عقول و نفوس بشری وجود دارد را توضیح دهند و میتوان آن را «قانون فطری» به شمار آورد.
🔸نقش پیامبران، پنددهی، یادآوری و همچنین زدودن حجابهای ایجاد شده است و شرایع نیز تبیین کننده قانون فطری هستند. قانونی که متجدّدان آن را قانون طبیعی نامیدهاند و ما به آن «قانون فطری» میگوییم.»
👈متن کامل نوشتار: https://b2n.ir/sistani2
🆔https://eitaa.com/ijtihad