eitaa logo
اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
688 ویدیو
287 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢اختلاف در رؤیت هلال در دوره ائمه(ع) هم وجود داشته است ✔️حجت‌الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده، رئیس ستاد ترویج احکام دین🔻 برخی شایعه‌پراکنی می‌کنند که این اختلافات در دوره طاغوت نبود و بعد از انقلاب ایجاد شده است، در صورتی که در آن زمان هم وجود داشته است؛ در تاریخ هم موارد متعددی ذکر شده از جمله در دوره خلافت امام علی(ع) در کوفه برخی گفتند که ماه دیده شده در حالی که ۲۸ روز روزه گرفته بودند، حضرت اعلام فرمودند که یک روز روزه قضا به جا بیاورید؛ همچنین به خاطر دارم در دوره امام خمینی(ره)، یک روز نزدیک ظهر اعلام شد که عید است. مقلدین مراجعی که دیدن با چشم غیرمسلح را ملاک می‌دانند باید از مرجع تقلید خود پیروی کنند و اگر تردید حاصل شد، حکم همه مراجع این است که روز آخر شعبان را باید یوم الشک بگیرند. برای عید امسال هم منتظر هستیم تا ستاد استهلال و گروه‌های رصدی نتیجه را بیان کنند. اگر صرفاً هم با ابزار دیده شد، مقلدین مراجعی که ابزار را قبول ندارند باید روز آخر ماه رمضان را روزه بگیرند، ولی اگر در آن روز رسماً عید اعلام شد، مخالفت عملی با نظر رهبری جایز نیست و فقط باید به وظیفه خود عمل کنند و باید هوشیار باشیم دشمن دنبال تفرقه میان مسلمین است. 👈 بیتشر بخوانید: https://b2n.ir/s67283 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی اعتبار چشم مسلح در رؤیت هلال ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)🔻 به نظر می‌رسد که اعتبار رؤیت هلال با تلسکوپ را به‌خوبی می‌توان از ادله استفاده کرد؛ اولاً نه رؤیت و نه هلال، هیچ یک دخالتی ندارند و واقع قمر و ولادت قمر معتبر است؛ اما اگر پذیرش این مطلب سخت باشد، رؤیت اطلاق دارد و همه این ابزارها را در برمی‌گیرد، دلیلی هم بر انصراف و استحاله ثبوتی نداریم. همچنین این‌که کسانی که عمومی بودن رؤیت هلال را دخیل در حکم وجوب روزه می‌دانند، به‌ناچار باید بپذیرند که اگر ماه در یک افقی رؤیت شد، باید برای همه مردم نیز معتبر باشد؛ چراکه در غیر این صورت عمومی بودن آن مخدوش می‌شود. به‌عبارت دیگر با استدلال به «هی مواقیت للناس» چاره‌ای جز عدم وحدت افق نیست و باید این مبنا را معیار قرار دهند که رؤیت هلال در هر نقطه‌ای برای عموم مردم کفایت می‌کند. 👈متن کامل سخنان + پاسخ به برخی نقض‌ها: https://b2n.ir/b81684 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اختلاف درباره عید فطر و چند نکته قابل توجه ✔️حجت‌الاسلام علی نصیری، استاد حوزه علمیه قم🔻 منشأ اصلی اختلاف چگونگی تحلیل آیه شریفه «فمن شهد منکم الشهر فلیصمه» و چگونگی تحلیل منطقه و افق شهود است که عموم فقیهان معاصر موضوع شهود را شهود با چشم سر می‌دانند و برخی از مراجع همچون رهبری و مرحوم آیت‌الله فاضل شهود با چشم مسلح؛ یعنی با استفاده از تلسکوپ و امثال آن را نیز مکفی می‌دانند. بررسی تفصیلی و فقهی این بحث نیازمند مجال مناسب دیگری است. با این حال باید اذعان کرد که دیدگاه دوم قابل دفاع بوده و به صواب است؛ زیرا از یک سو در آیه شریفه هیچ سخن صریحی از نوع شهود به میان نیامده است و از سویی دیگر آن چه به عنوان موضوع حکم و محط اصلی گرفتن روزه در ماه مبارک یا خوردن روزه در روز عید فطر، مطمح نظر خداوند است، پرتو افکنی هلال ماه در افق هر منطقه است. به عبارت روشن، شهود طریقیت دارد نه موضوعیت. بر این اساس، نه تنها در اثبات آغاز ماه قمری نه تنها شهود بصری و با چشم غیر مسلح لازم نیست، بلکه اساساً شهود هم ضرورت ندارد و از هر طریقی که طلوع و پرتو افکنی ماه بر یک منطقه به یقین اثبات شود، می‌توان به ترتب آثار آن تن داد. ماه بر اساساً تنظیم ماه‌های قمری به عنوان تقویم شرعی و احاله شماری از عبادات و مناسک به آغاز و پایان ماه قمری، با هدف تحقق واقعی آن ماه معنا پیدا می‌کند. گذشته از بحث فقهی، با اختلاف نسبتا گسترده مراجع مکرم تقلید در مثل قضیه عید فطر چگونه باید تعامل کرد؟ 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/k60670 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلام اول ماه جزء وظایف ولی فقیه نیست/ قرآن تصریحی در مورد ملاک استهلال ندارد/ آیت‌الله سیستانی، تنها مرجعی است که مرکز نجوم تأسیس کرد ✔️در نشست «رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۲ قمری» مطرح شد🔻 هیچ مرجع تقلیدی نمی‌گوید که اعلام اول ماه بر حاکم شرع و مرجع تقلید واجب است، از آقا سؤال هم شد که اگر فقط در یک بخش کشور دیده شود چه باید کرد، رهبری فرموده بودند حاکم شرع در اینجا حکم کرده و تکلیف را مشخص می‌کند. در ایران اعلام عید واحد است و طوری نیست در منطقه‌ای عید اعلام و در منطقه‌ای نشود، نظر سایر مراجع هم در این بحث تأمین نمی‌شود، زیرا ممکن نیست و اختلاف در فتاوا هم طوری است که این کار شدنی نیست. مثلاً آقای صافی اگر هلال در آفریقا دیده شود، اول ماه را ثابت می‌داند، ولی طبق نظر رهبری اینطور نیست. در قرآن کریم تصریحی بر اینکه ملک، رؤیت است یا محاسبه در بحث استهلال وجود ندارد و صرفاً مواقیت برای مردم ذکر شده است. از منظر آیت‌الله سیستانی، اگر ماه در شهری رؤیت شود، در تمام شهرهای کره زمین که با آن شهر هم افق هستند یا در غرب آن شهر قرار دارند، اول ماه خواهد بود. همچنین ایشان مناسبات نجومی را با پیشگویی منجمان ثابت نمی‌دانند، مگر اینکه انسان از گفته ایشان یقین پیدا کند. تنها مرجعی که مرکز نجومی با آن عظمت تأسیس کرده است آیت‌الله سیستانی است، ولی ایشان می‌فرماید حرف منجمان اگر موجب یقین باشد، قابل پذیرش است و یقین مطلق برای آنان قائل نیستند. 👈 گزارش نشست: https://b2n.ir/u14860 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 رؤیت هلال ماه شوال نزد رهبر انقلاب ثابت شد ✔️دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است. 🔻متن اطلاعیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) محرز شده و به آن حکم کرده‌اند، بنابراین پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙هلال ماه شوال برای آیت‌الله سیستانی در عراق و مناطق مجاور ثابت نشد ✔️رؤیت هلال ماه شوال با چشم غیر مسلح نزد آیت‌الله سیستانی ثابت نگردید، بنابراین فردا پنج شنبه سی‌ام ماه رمضان و جمعه اول ماه شوال خواهد بود. 🔻در اطلاعیه دفتر معظم‌له آمده است: بسم الله الرحمن الرحيم لم تثبت لدى سماحة السيد السيستاني (دام ظله) رؤية الهلال بالعين المجردة في العراق والمناطق المجاورة له بعد غروب الاربعاء ٢٩ شهر رمضان المبارك، فوفقاً لمبناه الفقهي يكون غداً الخميس مكملاً لعدة شهر رمضان وتكون الجمعة يوم عيد الفطر السعيد، أعاده الله على الجميع بالخير واليمن والبركات. مكتب السيد السيستاني - النجف الأشرف (رؤیت هلال ماه شوال با چشم غیر مسلح پس از غروب روز چهارشنبه (٢٩/ ماه مبارک رمضان) براى آیت‌الله سیستانى (مدّ ظلّه) ثابت نگردید، بنا بر نظر فقهى معظم له فردا پنجشنبه آخر ماه رمضان و جمعه روز عید سعید فطر خواهد بود. با آرزوى قبولى عبادات و طاعات همگان عید سعید را پیشا پیش به تمام مسلمانان تبریک مى‌گوییم.) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙روایت رؤیت؛ گزارش دفاتر مراجع از هلال ماه شوال ۱۴۴۲ قمری 👈گزارش لحظه‌به‌لحظه/ هلال ماه شوال برای برخی مراجع احزار شد: https://b2n.ir/t56212 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 رؤیت هلال ماه شوال نزد آیت‌الله نوری همدانی ثابت شد ✔️متن اطلاعیه به این شرح است🔻 بسم الله الرحمن الرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنین ومومنات، طبق گزارشات متعدد ازسوی افراد موثق حلول ماه شوال المكرم برای مرجع عالیقدر آیت‌الله نوری همدانی دامت بركاته ثابت گردید. براین اساس معظم له فردا پنجشنبه ٢٣ اردیبهشت را اول شوال المكرم اعلام فرمودند. دفتر آیت‌الله نوری همدانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙اطلاعیه دفتر آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی 🔻تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برای آیت‌الله مکارم شیرازی ثابت نشده است. در صورت اثبات از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙اطلاعیه دفتر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی 🔻تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برای آیت‌الله جوادی آملی ثابت نشده است. در صورت اثبات از طریق سایت و کانال‌ها خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🌙اطلاعیه دفتر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی 🔻تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برای آیت‌الله جوادی آملی
🔻اطلاعیه جدید 🌙از سوی دفتر آیت‌الله جوادی آملی، پنج شنبه سی ام ماه مبارك رمضان اعلام گردید. آيت‌الله جوادی آملی در معيار تحقق اول ماه قمری در توضيح المسائل خود بيان می‌دارد: معيار اول ماه قمری آن است که 1. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، 2. [فاصله و نسبت] ماه و زمين و 3. مجموع دو نسبت ياد شده به قدری باشد که رؤيت ماه به صورت عادی امکان‌پذير باشد. آنچه طريق ثبوت اول ماه است امکان ديدن با چشم غير مسلح است و آنچه موضوع اصيل [اول ماه] است تحقق نسبت‌های سه گانه است. بنابراين با توجه به اينكه رويت هلال ماه شوال در روز چهارشنبه با چشم غير مسلح نزد آيت‌الله جوادی آملی ثابت نگرديد بنابراين فردا پنج شنبه سی ام ماه مبارك رمضان و جمعه 24 اردیبهشت ماه، اول ماه شوال و عيد سعيد فطر خواهد بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رصدخانه نجف اشرف: هلال ماه شوال در عراق رؤیت نشد 🔹براساس محاسبات علمی کمیته استهلال در رصدخانه ستاره شناسی نجف اشرف در مرقد صافی صفا الیمانی، هلال ماه شوال ۱۴۴۲ از گنبد این رصدخانه، با چشم مسلح و چشم غیرمسلح رویت نشده است. 🔹این رصدخانه در اطلاعیه خود دلیل عدم رویت هلال ماه شوال را تراکم ابرها در منطقه افق (نقطه رصد) دانست و آورده است: این موضوع باعث ناپدید شدن هلال شد و امکان رصد آن را ناممکن کرده است و علاوه بر این، داده‌های نجومی هلال در امشب ضعیف است. همچنین، خورشید به دلیل تراکم ابرها، چهل دقیقه قبل از موعد غروب، ناپدید شده است. 🌐الفرات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⭕️فوری ✔️مقام معظم رهبری، «حکم» صریح بر ثبوت هلال شوال کرده‌اند 💠حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی، مدیر دفتر استفتائات و مطالعات فقهی دفتر مقام معظم رهبری بر «حکم حکومتیِ» رهبری به ثبوت هلال ماه شوال تأکید کرد. 🔻در اطلاعیه دفتر رهبری نسبت به استهلال ماه شوال آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) محرز شده و به آن 👈حکم کرده‌اند، بنابراین پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود.» ✅به دنبال تشکیک برخی نسبت به معنای «حکم» در بیانیۀ مذکور، مدیر دفتر استفتائات و مطالعات فقهی دفتر مقام معظم رهبری در گفتگویی تلفنی بر صدور «حکم حکومتی» از سوی مقام معظم رهبری نسبت به ثبوت هلال شوال تأکید کرد. 💫با توجه به اینکه برخی مراجع معظم تقلید «حکم حاکم» را همراه با شرایطی برای ثبوت هلال ماه، کافی می‌دانند، لازم است مؤمنین مطابق نظر مرجع تقلید خود، عمل کنند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارش ستاد استهلال دفتر رهبری درباره رؤیت هلال ماه شوال ۱۴۴۲ ه‍.ق ✔️دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی گزارشی به وضعیت استهلال ماه شوال در مناطق مختلف کشور پرداخته است. 👈 در «شبکه اجتهاد» مشاهده کنید: https://b2n.ir/b51641 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙بر اساس گزارش دریافتی؛ تاکنون رؤیت هلال ماه شوال نزد حضرات آیات حسین وحید خراسانی، سید موسی شبیری زنجانی، جعفر سبحانی، سید محمدتقی مدرسی، محمد اسحاق فیاض و سعید حکیمثابت نشده است. در صورت اثبات از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙هلال ماه شوال نزد آیت‌الله صافی گلپایگانی ثابت شد 🔻در اطلاعیه دفتر معظم‌له آمده است: با عرض تبریک فرارسیدن عید سعید فطر به امت اسلامی و روزه‌داران گرامی، به اطلاع مومنان عزیز می‌رساند حلول ماه شوال ۱۴۴۲ برای آیت‌الله صافی گلپایگانی ثابت شد و پنج‌شنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰)، روز اول ماه شوال و عید سعید فطر می‌باشد. ضمن تبریک این عید بزرگ، از همه مومنان مسئلت داریم دعا جهت تعجیل در فرج موفور السرور حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء را در صدر اعمال و ادعیه این روز مبارک قرار دهند و برای عزّت و عظمت امّت اسلامی و شیعیان اهل البیت علیهم‌السلام دعا نمایند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رؤیت هلال ماه شوال نزد آیت‌الله مکارم شیرازی ثابت شد ✔️حلول ماه شوال برای آیت‌الله مکارم شیرازی به اثبات رسیده و ایشان امروز پنجشنبه 23 اردیبهشت ماه را عید سعید فطر اعلام فرمود. 🔻در اطلاعیه دفتر معظم‌له آمده است: بسمه تعالی به اطلاع برادران و خواهران ایمانی می‌رساند، از ساعات اولیه غروب آفتاب روز گذشته حسب دستور حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بررسی گزارشات نمایندگان و دیگر معتمدین اقصی نقاط داخل و خارج کشور در مورد رویت هلال ماه شوال آغاز گردید. این مهم ساعت ها بطول انجامید و سرانجام برای معظم له رویت هلال ماه شوال ثابت گردید از این رو امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، روز اول ماه شوال ۱۴۴۲ و عید فطر می‌باشد. خداوند طاعات و عبادات  مومنان را مورد قبول درگاه خویش قرار دهد و این عید را بر همگان مبارک گرداند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 هلال ماه برای آیت‌الله علوی گرگانی محرز شد 🔻در اطلاعیه دفتر ایشان آمده است: هلال ماه شوال نزد حضرت آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی ثابت شده است و پنج‌شنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر می‌باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙نظر رهبر انقلاب درباره اختلاف با مراجع تقلید در موضوع رویت هلال ماه ✔️به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیده‌‌ی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همه‌‌ی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمی‌شود. بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل می‌کند. منتها البته امسال هم مشاهده کردید، با اینکه بعضی از آقایان بزرگ و محترم و مراجع عظام نظرشان نظر دیگری بود، هیچ تظاهری به این نظر مخالف انجام نگرفت؛ شما ملاحظه کردید. این خیلی چیز مهم و عظیمی است؛ خیلی باید قدردانی کرد. اینجور نبود که حالا یک نماز عید روز یکشنبه تشکیل بشود مثلاً در اصفهان یا در مشهد یا در تهران یا جای دیگر، یک نماز عید هم روز دوشنبه. همچین کاری اتفاق نیفتاد؛ این خیلی مهم است. بزرگان انصافاً همینطور که همیشه‌‌ی عقیده‌‌ی ما بوده و الان هم هست، به مصالح نظام، به مبانی نظام خیلی پایبندند، خیلی معتقدند؛ انسان اینها را می‌بیند و واقعاً باید قدردانی کرد، شکرگزاری کرد. بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمه‌‌ی دشمن که نیستیم. 🌐در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری؛ پنجم شوال ۱۴۳٠ قمری/ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8094 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺مبلغ زکات و کفاره سال 1400 مطابق نظر مراجع معظم تقلید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رؤیت هلال ماه شوال نزد آیت‌الله وحید خراسانی ثابت نشده است 🔻پیرو سؤالات مکرر عموم مؤمنین از دفتر معظم له به اطلاع می‌رساند: رؤیت هلال ماه شوال المکرم۱۴۴۲ در غروب روز چهارشنبه۲۲اردیبهشت۱۴۰۰ برای حضرت آیت‌الله وحیدخراسانی مد ظله العالی اثبات نشد. بنابر این عید سعید فطر در روز پنجشنبه۲۳اردیبهشت برای معظم له ثابت نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙هلال ماه شوال برای آیت‌الله سبحانی محرز نیست 🔻نظر به سوال عده کثیری از مومنین به اطلاع می‌رسانیم: رؤيت هلال ماه شوال در نزد آیت‌الله جعفر سبحانی ثابت نشده است. براین اساس اگر برای کسانیکه از راه‌هایی شرعی رؤيت هلال ثابت شود می‌توانند بر اساس آ ن عمل کنند، در غیر این صورت باید امروز را به عنوان ۳۰ ماه مبارک رمضان روزه بگیرند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وفاقی مبارک و ضروری ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست🔻 🔹در بسیاری از سال‌ها مراجع عظام تقلید نسبت به رؤیت هلال شوال (عید فطر) اختلاف پیدا می‌کنند؛ و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام می‌کنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید می‌دانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام می‌کنند که منشأ این اختلاف سه امر است. 🔸بر کسانی که نسبت به فرایند اجتهاد آشنا نیستند گاه این ابهام و پرسش رخ می‌نماید که چرا مراجع تقلید با هم نمی‌نشینند این اختلاف‌ها را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرایند استنباط می‌دانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه می‌کنند حتی گاه با هم مباحثاتی دارند ولی بنا نیست همه اختلاف‌های نظری با نشست و مذاکره حل شود همان گونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم با هم اختلاف‌هایی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند. 🔹به نظر می‌رسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگ‌نمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هر چند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است ولی جلو برخی سرگردانی‌ها و سوءاستفاده‌ها را نمی‌گیرد؛ و به نظر می‌رسد بتوان برخی راه حل‌ها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است. 👈 راه مورد نظر این است: https://b2n.ir/z29739 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر فتوا در شورای اجتهاد پخته شود، حجیت بالاتری دارد/ بررسی مزایا و چالش‌های اجتهاد گروهی ✔️استاد محمد عندلیب همدانی🔻 🔹یک وقت فقیهی خودش می‌آید یک بحثی را مطرح می‌کند، ولی یک وقتی می‌آید این را با یک فقیه فوق تخصص دیگر مطرح می‌کند، طبیعتاً اینجا مسئله خیلی پخته‌تر می‌شود‌، چه‌بسا به ذهن آقای الف چیزی رسیده که به ذهن آقای باء نرسیده است، یا کامل‌ترش می‌کند یا نقدش می‌کند. آن چیزی که الآن میسر است شورای استنباط و اجتهاد است. 🔸اگر برای نسل جدید مرجعیت شیعه این مطلب آرام آرام روشن بشود که اولاً، رساله نوشتن من الاول فقه الی آخر الفقه معنا ندارد، ثانیاً فتوا یا در آن شورای اجتهاد، یا در این شورای افتاء پخته بشود حجیت بالاتری دارد و این پذیرفته خواهد شد، منتها نباید سمت‌وسوی حکومتی و قدرت پیدا کند. اگر در این مسائل حکومت بخواهد روبرو بشود، سنت حوزه جلویش می‌ایستد و حق هم دارد. تأکید می‌کنم هیچ‌گونه دخالتی نباید بشود چون آن موانع و حساسیت‌ها خودش را نشان خواهد داد. 🔹در ترسیم گام‌های عملی برای اجتهاد گروهی؛ قدم‌ اول برگزاری و پیگیری کرسی‌های نظریه‌پردازی است، قدم بعد فراگیری شیوه‌ی تدریس سامرایی در حوزه‌ها است و قدم سوم تشکیل شورای اجتهاد است. اگر موارد محقق بشود و آقایان مراجع به این نتیجه برسند که این مهم را کسی از بیرون حوزه هدایت نمی‌کند و یک نظم درونی حوزه هست نه برونی، می‌شود‌ به تشکیل شورای اجتهاد و فتوی امیدوار بود. 👈 مشاهده گفتگو: https://b2n.ir/x49448 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شماره جدید فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» منتشر شد 💠یکصدوپنجمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» در بهار ۱۴۰۰ با هفت مقاله علمی – پژوهشی از سوی اساتید و محققان حوزه فقه و اصول در ۲۰۸ صفحه نمایه شده است. ✔️عناوین مقالات عبارتنداز🔻 1️⃣«واکاوی فقهی و حقوقی اقاله ‌الکترونیکی» نوشته امیر احمدی 2️⃣«بررسی تطبیقی معلومیت ثمن در حقوق مدنی ایران و مصر با رهیافتی به مستندات فقهی» اثر محمدرسول آهنگران و لقمان رضانژاد 3️⃣«به‌کارگیری قضات غیرجامع‌شرائط و دامنه اختیارات آنان» به قلم سیدضیاء مرتضوی 4️⃣«تأثیر بهبود بر کاهش میزان دیه آسیب‌های جنایی در فقه و قانون مجازات اسلامی ایران؛ خلأها و چالش‌ها» اثر سعید نظری توکلی و محمدجعفر صادق‌پور 5️⃣«بررسی فقهی نظریه اتصال و امتزاج در تصفیه آب‌های آلوده» نوشته مهدی عرفانیان؛ محمد جعفری هرندی و سیدعلی حسینی 6️⃣«بازخوانی مبانی فقهی دیه منفعت شنوایی در افرادِ دارای یک گوش شنوا (تأملی در مبانی ماده ۶۸۳ قانون مجازات اسلامی)» به قلم امین سلیمان کلوانق؛ سیدمحمدجواد وزیری‌فرد و محمد نوذری فردوسیه 7️⃣«فقه پزشکی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» اثر محمدعلی قاسمی 👈 نگاهی به محتوا + دانلود مقالات: https://b2n.ir/e02983 🆔 https://eitaa.com/ijtihad