eitaa logo
اجتهاد
6.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
639 ویدیو
279 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙روایت رؤیت؛ گزارش دفاتر مراجع از هلال ماه شوال ۱۴۴۲ قمری 👈گزارش لحظه‌به‌لحظه/ هلال ماه شوال برای برخی مراجع احزار شد: https://b2n.ir/t56212 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 رؤیت هلال ماه شوال نزد آیت‌الله نوری همدانی ثابت شد ✔️متن اطلاعیه به این شرح است🔻 بسم الله الرحمن الرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنین ومومنات، طبق گزارشات متعدد ازسوی افراد موثق حلول ماه شوال المكرم برای مرجع عالیقدر آیت‌الله نوری همدانی دامت بركاته ثابت گردید. براین اساس معظم له فردا پنجشنبه ٢٣ اردیبهشت را اول شوال المكرم اعلام فرمودند. دفتر آیت‌الله نوری همدانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙اطلاعیه دفتر آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی 🔻تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برای آیت‌الله مکارم شیرازی ثابت نشده است. در صورت اثبات از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙اطلاعیه دفتر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی 🔻تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برای آیت‌الله جوادی آملی ثابت نشده است. در صورت اثبات از طریق سایت و کانال‌ها خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻اطلاعیه جدید 🌙از سوی دفتر آیت‌الله جوادی آملی، پنج شنبه سی ام ماه مبارك رمضان اعلام گردید. آيت‌الله جوادی آملی در معيار تحقق اول ماه قمری در توضيح المسائل خود بيان می‌دارد: معيار اول ماه قمری آن است که 1. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، 2. [فاصله و نسبت] ماه و زمين و 3. مجموع دو نسبت ياد شده به قدری باشد که رؤيت ماه به صورت عادی امکان‌پذير باشد. آنچه طريق ثبوت اول ماه است امکان ديدن با چشم غير مسلح است و آنچه موضوع اصيل [اول ماه] است تحقق نسبت‌های سه گانه است. بنابراين با توجه به اينكه رويت هلال ماه شوال در روز چهارشنبه با چشم غير مسلح نزد آيت‌الله جوادی آملی ثابت نگرديد بنابراين فردا پنج شنبه سی ام ماه مبارك رمضان و جمعه 24 اردیبهشت ماه، اول ماه شوال و عيد سعيد فطر خواهد بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رصدخانه نجف اشرف: هلال ماه شوال در عراق رؤیت نشد 🔹براساس محاسبات علمی کمیته استهلال در رصدخانه ستاره شناسی نجف اشرف در مرقد صافی صفا الیمانی، هلال ماه شوال ۱۴۴۲ از گنبد این رصدخانه، با چشم مسلح و چشم غیرمسلح رویت نشده است. 🔹این رصدخانه در اطلاعیه خود دلیل عدم رویت هلال ماه شوال را تراکم ابرها در منطقه افق (نقطه رصد) دانست و آورده است: این موضوع باعث ناپدید شدن هلال شد و امکان رصد آن را ناممکن کرده است و علاوه بر این، داده‌های نجومی هلال در امشب ضعیف است. همچنین، خورشید به دلیل تراکم ابرها، چهل دقیقه قبل از موعد غروب، ناپدید شده است. 🌐الفرات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⭕️فوری ✔️مقام معظم رهبری، «حکم» صریح بر ثبوت هلال شوال کرده‌اند 💠حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی، مدیر دفتر استفتائات و مطالعات فقهی دفتر مقام معظم رهبری بر «حکم حکومتیِ» رهبری به ثبوت هلال ماه شوال تأکید کرد. 🔻در اطلاعیه دفتر رهبری نسبت به استهلال ماه شوال آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) محرز شده و به آن 👈حکم کرده‌اند، بنابراین پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود.» ✅به دنبال تشکیک برخی نسبت به معنای «حکم» در بیانیۀ مذکور، مدیر دفتر استفتائات و مطالعات فقهی دفتر مقام معظم رهبری در گفتگویی تلفنی بر صدور «حکم حکومتی» از سوی مقام معظم رهبری نسبت به ثبوت هلال شوال تأکید کرد. 💫با توجه به اینکه برخی مراجع معظم تقلید «حکم حاکم» را همراه با شرایطی برای ثبوت هلال ماه، کافی می‌دانند، لازم است مؤمنین مطابق نظر مرجع تقلید خود، عمل کنند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارش ستاد استهلال دفتر رهبری درباره رؤیت هلال ماه شوال ۱۴۴۲ ه‍.ق ✔️دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی گزارشی به وضعیت استهلال ماه شوال در مناطق مختلف کشور پرداخته است. 👈 در «شبکه اجتهاد» مشاهده کنید: https://b2n.ir/b51641 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙بر اساس گزارش دریافتی؛ تاکنون رؤیت هلال ماه شوال نزد حضرات آیات حسین وحید خراسانی، سید موسی شبیری زنجانی، جعفر سبحانی، سید محمدتقی مدرسی، محمد اسحاق فیاض و سعید حکیمثابت نشده است. در صورت اثبات از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙هلال ماه شوال نزد آیت‌الله صافی گلپایگانی ثابت شد 🔻در اطلاعیه دفتر معظم‌له آمده است: با عرض تبریک فرارسیدن عید سعید فطر به امت اسلامی و روزه‌داران گرامی، به اطلاع مومنان عزیز می‌رساند حلول ماه شوال ۱۴۴۲ برای آیت‌الله صافی گلپایگانی ثابت شد و پنج‌شنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰)، روز اول ماه شوال و عید سعید فطر می‌باشد. ضمن تبریک این عید بزرگ، از همه مومنان مسئلت داریم دعا جهت تعجیل در فرج موفور السرور حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء را در صدر اعمال و ادعیه این روز مبارک قرار دهند و برای عزّت و عظمت امّت اسلامی و شیعیان اهل البیت علیهم‌السلام دعا نمایند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رؤیت هلال ماه شوال نزد آیت‌الله مکارم شیرازی ثابت شد ✔️حلول ماه شوال برای آیت‌الله مکارم شیرازی به اثبات رسیده و ایشان امروز پنجشنبه 23 اردیبهشت ماه را عید سعید فطر اعلام فرمود. 🔻در اطلاعیه دفتر معظم‌له آمده است: بسمه تعالی به اطلاع برادران و خواهران ایمانی می‌رساند، از ساعات اولیه غروب آفتاب روز گذشته حسب دستور حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بررسی گزارشات نمایندگان و دیگر معتمدین اقصی نقاط داخل و خارج کشور در مورد رویت هلال ماه شوال آغاز گردید. این مهم ساعت ها بطول انجامید و سرانجام برای معظم له رویت هلال ماه شوال ثابت گردید از این رو امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، روز اول ماه شوال ۱۴۴۲ و عید فطر می‌باشد. خداوند طاعات و عبادات  مومنان را مورد قبول درگاه خویش قرار دهد و این عید را بر همگان مبارک گرداند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 هلال ماه برای آیت‌الله علوی گرگانی محرز شد 🔻در اطلاعیه دفتر ایشان آمده است: هلال ماه شوال نزد حضرت آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی ثابت شده است و پنج‌شنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر می‌باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙نظر رهبر انقلاب درباره اختلاف با مراجع تقلید در موضوع رویت هلال ماه ✔️به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیده‌‌ی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همه‌‌ی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمی‌شود. بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل می‌کند. منتها البته امسال هم مشاهده کردید، با اینکه بعضی از آقایان بزرگ و محترم و مراجع عظام نظرشان نظر دیگری بود، هیچ تظاهری به این نظر مخالف انجام نگرفت؛ شما ملاحظه کردید. این خیلی چیز مهم و عظیمی است؛ خیلی باید قدردانی کرد. اینجور نبود که حالا یک نماز عید روز یکشنبه تشکیل بشود مثلاً در اصفهان یا در مشهد یا در تهران یا جای دیگر، یک نماز عید هم روز دوشنبه. همچین کاری اتفاق نیفتاد؛ این خیلی مهم است. بزرگان انصافاً همینطور که همیشه‌‌ی عقیده‌‌ی ما بوده و الان هم هست، به مصالح نظام، به مبانی نظام خیلی پایبندند، خیلی معتقدند؛ انسان اینها را می‌بیند و واقعاً باید قدردانی کرد، شکرگزاری کرد. بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمه‌‌ی دشمن که نیستیم. 🌐در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری؛ پنجم شوال ۱۴۳٠ قمری/ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8094 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺مبلغ زکات و کفاره سال 1400 مطابق نظر مراجع معظم تقلید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رؤیت هلال ماه شوال نزد آیت‌الله وحید خراسانی ثابت نشده است 🔻پیرو سؤالات مکرر عموم مؤمنین از دفتر معظم له به اطلاع می‌رساند: رؤیت هلال ماه شوال المکرم۱۴۴۲ در غروب روز چهارشنبه۲۲اردیبهشت۱۴۰۰ برای حضرت آیت‌الله وحیدخراسانی مد ظله العالی اثبات نشد. بنابر این عید سعید فطر در روز پنجشنبه۲۳اردیبهشت برای معظم له ثابت نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙هلال ماه شوال برای آیت‌الله سبحانی محرز نیست 🔻نظر به سوال عده کثیری از مومنین به اطلاع می‌رسانیم: رؤيت هلال ماه شوال در نزد آیت‌الله جعفر سبحانی ثابت نشده است. براین اساس اگر برای کسانیکه از راه‌هایی شرعی رؤيت هلال ثابت شود می‌توانند بر اساس آ ن عمل کنند، در غیر این صورت باید امروز را به عنوان ۳۰ ماه مبارک رمضان روزه بگیرند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وفاقی مبارک و ضروری ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست🔻 🔹در بسیاری از سال‌ها مراجع عظام تقلید نسبت به رؤیت هلال شوال (عید فطر) اختلاف پیدا می‌کنند؛ و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام می‌کنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید می‌دانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام می‌کنند که منشأ این اختلاف سه امر است. 🔸بر کسانی که نسبت به فرایند اجتهاد آشنا نیستند گاه این ابهام و پرسش رخ می‌نماید که چرا مراجع تقلید با هم نمی‌نشینند این اختلاف‌ها را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرایند استنباط می‌دانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه می‌کنند حتی گاه با هم مباحثاتی دارند ولی بنا نیست همه اختلاف‌های نظری با نشست و مذاکره حل شود همان گونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم با هم اختلاف‌هایی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند. 🔹به نظر می‌رسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگ‌نمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هر چند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است ولی جلو برخی سرگردانی‌ها و سوءاستفاده‌ها را نمی‌گیرد؛ و به نظر می‌رسد بتوان برخی راه حل‌ها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است. 👈 راه مورد نظر این است: https://b2n.ir/z29739 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر فتوا در شورای اجتهاد پخته شود، حجیت بالاتری دارد/ بررسی مزایا و چالش‌های اجتهاد گروهی ✔️استاد محمد عندلیب همدانی🔻 🔹یک وقت فقیهی خودش می‌آید یک بحثی را مطرح می‌کند، ولی یک وقتی می‌آید این را با یک فقیه فوق تخصص دیگر مطرح می‌کند، طبیعتاً اینجا مسئله خیلی پخته‌تر می‌شود‌، چه‌بسا به ذهن آقای الف چیزی رسیده که به ذهن آقای باء نرسیده است، یا کامل‌ترش می‌کند یا نقدش می‌کند. آن چیزی که الآن میسر است شورای استنباط و اجتهاد است. 🔸اگر برای نسل جدید مرجعیت شیعه این مطلب آرام آرام روشن بشود که اولاً، رساله نوشتن من الاول فقه الی آخر الفقه معنا ندارد، ثانیاً فتوا یا در آن شورای اجتهاد، یا در این شورای افتاء پخته بشود حجیت بالاتری دارد و این پذیرفته خواهد شد، منتها نباید سمت‌وسوی حکومتی و قدرت پیدا کند. اگر در این مسائل حکومت بخواهد روبرو بشود، سنت حوزه جلویش می‌ایستد و حق هم دارد. تأکید می‌کنم هیچ‌گونه دخالتی نباید بشود چون آن موانع و حساسیت‌ها خودش را نشان خواهد داد. 🔹در ترسیم گام‌های عملی برای اجتهاد گروهی؛ قدم‌ اول برگزاری و پیگیری کرسی‌های نظریه‌پردازی است، قدم بعد فراگیری شیوه‌ی تدریس سامرایی در حوزه‌ها است و قدم سوم تشکیل شورای اجتهاد است. اگر موارد محقق بشود و آقایان مراجع به این نتیجه برسند که این مهم را کسی از بیرون حوزه هدایت نمی‌کند و یک نظم درونی حوزه هست نه برونی، می‌شود‌ به تشکیل شورای اجتهاد و فتوی امیدوار بود. 👈 مشاهده گفتگو: https://b2n.ir/x49448 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شماره جدید فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» منتشر شد 💠یکصدوپنجمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» در بهار ۱۴۰۰ با هفت مقاله علمی – پژوهشی از سوی اساتید و محققان حوزه فقه و اصول در ۲۰۸ صفحه نمایه شده است. ✔️عناوین مقالات عبارتنداز🔻 1️⃣«واکاوی فقهی و حقوقی اقاله ‌الکترونیکی» نوشته امیر احمدی 2️⃣«بررسی تطبیقی معلومیت ثمن در حقوق مدنی ایران و مصر با رهیافتی به مستندات فقهی» اثر محمدرسول آهنگران و لقمان رضانژاد 3️⃣«به‌کارگیری قضات غیرجامع‌شرائط و دامنه اختیارات آنان» به قلم سیدضیاء مرتضوی 4️⃣«تأثیر بهبود بر کاهش میزان دیه آسیب‌های جنایی در فقه و قانون مجازات اسلامی ایران؛ خلأها و چالش‌ها» اثر سعید نظری توکلی و محمدجعفر صادق‌پور 5️⃣«بررسی فقهی نظریه اتصال و امتزاج در تصفیه آب‌های آلوده» نوشته مهدی عرفانیان؛ محمد جعفری هرندی و سیدعلی حسینی 6️⃣«بازخوانی مبانی فقهی دیه منفعت شنوایی در افرادِ دارای یک گوش شنوا (تأملی در مبانی ماده ۶۸۳ قانون مجازات اسلامی)» به قلم امین سلیمان کلوانق؛ سیدمحمدجواد وزیری‌فرد و محمد نوذری فردوسیه 7️⃣«فقه پزشکی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» اثر محمدعلی قاسمی 👈 نگاهی به محتوا + دانلود مقالات: https://b2n.ir/e02983 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ماهیت و حکم شرکت در انتخابات از منظر فقه سیاسی ✔️استاد محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم🔻 🔹یکی از مهم ترین ادله‌ای که برای وجوب شرکت در انتخابات اقامه می‌شود‌، وجوب حفظ نظام است. با این بیان که حفظ نظام اسلامی واجب است و اختلال نظام حرام است. وقتی حفظ نظام واجب باشد هر کاری که حفظ نظام متوقف بر آن باشد نیز از باب مقدمه، واجب خواهد بود و شرکت در انتخابات از امور مؤثر در حفظ نظام است. در نتیجه شرکت در انتخابات واجب است. 🔸همچنین از ادله امر به معروف و نهی از منکر نیز می‌توان برای اثبات لزوم شرکت در انتخابات استفاده کرد. با این توضیح که وجوب امر به معروف و نهی از منکر از مسلمات است. هدف از امر به معروف و نهی از منکر این است که تلاش کنیم معروف فراگیر شود و منکر از جامعه رخت ببند. 🔹فراگیر کردن معروف گاهی به این است که ما به شخصی امر می‌کنیم و او را به کار معروف دعوت می‌کنیم و گاهی به این صورت است که با شرکت در انتخابات به فرد شایسته‌ای رأی می‌دهیم تا او با مسئولیتی که به دست می‌آورد زمینه انجام معروف‌های فراوانی را به دست بیاورد. مشخص است که این کار نیز از مصادیق امر به معروف خواهد بود، هرچند در ظاهر امری وجود ندارد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/d91809 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
قاعده فقهی گزینش اصلح.pdf
482.4K
✍️قاعده فقهی گزینش اصلح 💠قاعده فقهی گزینش اصلح، یکی از مهم‏ترین قواعد مورد نیاز در حوزه فقه کارگزار به شمار می‏رود. از لحاظ موضوع‏شناختی، «گزینش» موضوعی مستنبط - و نه عرفی صرف - است و اسلام در این زمینه مؤسس بوده و با کاربست واژگانی ویژه، ایده خود را در قالب «گزینش اصلح» ارائه کرده است. از منظر حکم‏شناختی نیز، این قاعده مبتنی بر قواعدی همچون «الاصلح و فالاصلح» بوده و حکم آن در موارد سه‏گانه مناصب، تخصص‏ها و شغل‏ها متفاوت است. در مناصب رعایت «گزینش اصلح» واجب مؤکد است. در تخصص‏ها و حِرَف، لحاظ این مهم مستحب مؤکد و در شغل‏های معمولی، مستحب غیرمؤکد است. از نظر ساختار و نحوه تشخیص اصلح نیز، پیشنهاد «شورای تشخیص اصلح» در مراتب مختلف تشکیلاتی، قابل ارائه است. 🔹نویسنده: سید صمصام الدین قوامی (استاد خارج فقه‏الاداره و رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی) 🔸منبع: دوفصلنامه فقه دولت اسلامی- شماره دوم- پاییز و زمستان 1399 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زن در جدال سنت و تجدد ✔️بررسی جایگاه زنان در جوامع اسلامی معاصر با تأکید بر آراء مرتضی مطهری، سید قطب، نصر حامد ابوزید در یک کتاب 🔻 هر چند که اندیشمندان و روشنفکران مسلمان، با رویکرد و دیدگاهی اسلامی سعی کرده‌اند تا به بررسی جایگاه زن در اسلام بپردازند؛ اما بسیاری از این تفسیر‌ها به نحوی در مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند؛ به این معنا که گرچه نظرگاه آنان نشأت گرفته و نُضج و نُمو یافته از یک دین بوده و منشأ و منبع نَشو و نمای آراء جملگی‌شان مصادر غالباً یکسانی (همچون مُصحف، سنت، سیره و تاریخ اسلام) است، اما به سبب مداخله‌ی متغیرهای اجتماعی و فرهنگی متنوعی که رویکردهای «احیاگرایانه» و «اصلاحیِ» متفاوتشان را سبب گشته است، قرائت‌ها، تفسیرها و طبعاً تقریرهای مخالفی از هر یک به بار آمده و نهایتاً استنتاجاتِ غایی متمایز و گاه متعارضی نیز از هرجرگه استحصال شده است. مینا جهانشاهی در اثر خود با عنوان «زن در جدال سنت و تجدد» برای آنکه بتواند تحلیل منسجم و منظمی از جایگاه زن در آراء اندیشمندان مسلمان ارائه دهد در ابتدا با توجه به رویکرد و همچنین اهدافی که هر یک از آن‌ها (به مدد تفسیراتشان از مسئله‌ی زن در اندیشه اسلامی) پیگیری می‌کنند، آنان را به دو دسته‌ی اصل‌گرا (سنتی) و متجدد (مدرن) تقسیم کرده است. در این کتاب به‌طور خاص به آراء و اندیشه‌های سه متفکر اجتماعی مسلمان معاصر و مؤثرِ دارای تنفذ عینی و اجتماعی در جوامع اسلامی یعنی شهید مرتضی مطهری، سید قطب و نصر حامد ابوزید حولِ موضوع زنان پرداخته شده است. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/k57247 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
❌تکذیبیه دفتر آیت‌الله نوری همدانی پیرامون فروش کلیه برای تأمین مخارج ازدواج 🔻بسم الله الرحمن الرحیم در پی انتشار استفتائی از سوی عده‌ای از مغرضین و انتشارآن در بعضی از شبكه‌های معاند مبنی بر نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله نوری همدانی «دامت بركاته» پیرامون فروش كلیه برای امر ازدواج، ضمن تكذیب این خبر به اطلاع می‌رساند، هرگونه نظر فقهی و استفتایی مورد استناد است كه ممهور به مُهر شخص معظم له باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استدلال‌های استاد محمدمهدی شب ‌زنده‌دار، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه برای تغییر کتب درسی حوزه🔺 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚ترجمه و تبیین جدید از «فرائدالأصول» ✔️کتاب سه جلدی «ترجمه و تبیین فرائدالأصول» به کوشش حجت‌الاسلام سید محمدمهدی رفیع‌پور از پژوهشگران و مدرسان سطوح عالی حوزه علمیه قم است که چاپ اول آن از سوی انتشارات حقوق اسلامی روانه بازار نشر شده است. 👈آشنایی و تهیه اثر: https://b2n.ir/e94035 🆔 https://eitaa.com/ijtihad