💢نامه اقتصادی اساتید حوزه و دانشگاه به رئیس جمهور منتخب
✔️ 21 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه و مدیران اقتصادی در نامهای، پیشنهاداتی درباره تحول اقتصادی و تیم اقتصادی دولت جدید به حجتالاسلام والمسلمین رئیسی ارائه دادهاند.
📝 متن نامه + اسامی امضاء کنندگان: https://b2n.ir/d37429
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺سلسله نشستهای تخصصی «فصل تحول»
✔️نشست اول: دولت سیزدهم گفتمان عدالت و جمهوریت
⏰زمان: یکشنبه ۱۰ مرداد ساعت ۱۰ تا ۱۳
🏢 مکان: تالار گفتگو دانشگاه تهران
🌐 لینک جهت ورود به اتاق مجازی جلسه: www.madresino.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آثار و برکات کرسی درس آیتالله میلانی همچنان در مشهد وجود دارد/ مهمترین وظیفه قرارگاه فقاهت، ساماندهی دروس خارج است
💠 آیتالله سید احمد علم الهدی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای حوزه علمیه خراسان باقی بودن آثار و برکات درس مرحوم آقای میلانی است. ایشان و آیتالله خوئی هر دو از شاگردان مرحوم نائینی بودند؛ تدریس این دو بزرگوار در یک صراط واحد بوده و وضعیتی که در محتوای تدریس مرحوم آقای خوئی وجود داشته در درس مرحوم آقای میلانی هم بوده است.
💠وی افزود: اصلیترین وظیفه قرار گاه فقاهت و مجتهدپروری تلاش در جهت ساماندهی دروس خارج است که با نظارت بر اساتید، حمایت از ایشان و نیز ارزیابی دقیق طلاب درس خارج محقق میشود. باید دروس خارج مسائل مستحدثه مورد توجه قرارگاه قرار گیرد و ارزیابی شود و برنامه پژوهشی برای دروس استاد تنظیم شود و جمعی از فضلاء دروس خارج را سازماندهی کنند.
💠این استاد خارج فقه حوزه علمیه مشهد خود بر توسعه حساب شده دروس خارج با رسمیت بخشیدن به برخی دروس غیررسمی در قالب ورود فضلای انقلابی به عرصه تدریس خارج تاکید کرد.
👈بخوانید: خبر دیدار آیتالله علمالهدی با اعضای قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان + تصاویر: https://b2n.ir/m24137
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی بنیانهای اندیشه آیتالله طالقانی در یک کتاب تازه
✔️ آیتالله سید محمود طالقانی از جمله شخصیتهای اثرگذار معاصر است. سیاستمدار و اندیشمند بزرگ که مشی سیاسی خاص خود را داشت. وی نگرشی از خود بر جای گذاشت که مبتنی بر کثرتگرایی، تساهل و دموکراسی بود.
📗کتاب «پرتوی از اندیشه آیتالله طالقانی» درصدد است تا نوع پیوندی را که آیتالله طالقانی میان شیوههای دموکراتیک سیاسی زمان خود و دین اسلام برقرار میکند مورد بررسی قرار دهد و پرتوی از این اندیشه را آشکار سازد.
👈 این اثر مشتمل بر دو بخش و هر بخش شامل چهار فصل است: https://b2n.ir/y07159
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی فقهی بازی شهروند و مافیا
✔️ بازی شهروند و مافیا، از بازیهای جذاب گروهی است که در کشور ما و سایر کشورها در حال رواج و بومیسازی است. عناصر مهمی که در این بازی نقش دارند؛ عدهای مافیا هستند که باید هویت خود را مخفی نگهدارند و عدهای دیگر که شهروند هستند، باید مافیا را شناسایی نموده و از بازی حذف کنند. این معرفی اجمالی بازی است و هر یک از بازی کنان نقشی دارند که بر اساس آن بازی میکنند و به شهر خود یا گروه مافیایی خود کمک میکنند. این بازی در نگاه اول نمایانگر رواج کذب است و افراد در این بازی دروغ میگویند؛ بنابراین ممکن است حکم حرمت را در پی داشته باشد. این بازی، مانند سایر بازیهای رایانهای و غیر رایانهای که ممکن است شبههای داشته باشد باید مورد بحث و بررسی فقهی قرار گیرد.
💠 برخی از اشکالاتی که میتواند این بازی در پی داشته باشد را مطرح میکنیم و ادله جواز و منع این بازی را مطرح میکنیم.
✍️ متن یادداشت حجتالاسلام مسعود بُندار را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/s22570
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تحلیلی بر روششناسی فقهی شهید سید محمدباقر صدر
✔️جلسه دفاعیه رساله سطح ۴ (دکتری) حوزه علمیه مشهد با عنوان «تحلیلی بر روششناسی فقهی شهید صدر» توسط حجتالاسلام والمسلمین علی رحمانی، از سوی مدیریت مدارج علمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان، با حضور اساتید داور حججاسلام والمسلمین محسن ملکی و سید محسن حسینی فقیه بهصورت حضوری و آنلاین در مدرسه علمیه عالی نواب، برگزار شد. این رساله علمی از هدایت و راهنمایی حججاسلام والمسلمین احمد مبلغی در مقام استاد راهنما و مجتبی الهی خراسانی بهعنوان استاد مشاور، بهره برده است.
🔻استاد رحمانی: پرسش مهمی مطرح است که آیا دانش فقه، غیر از علم اصول روش دیگری دارد یا اینکه وقتی سخن از روش فقه را مطرح میکنیم، منظورمان همان علم اصول است و نباید به دنبال مباحث دیگری باشیم. اگر بحث از روششناسی هم باشد میبایست به شناخت اصول پرداخت و آنچه از اصول بر فقه میتواند تأثیرگذار باشد را شناسائی کرد. در پاسخ به این پرسش، جوابهای متعددی داده شده است.
✅ در روش شناسی فقهی، مطالعه روش فقه از منظر بیرونی و با رویکردی فلسفی انجام میپذیرد. این نوع از مطالعه برای توجه دادن به این نکته است که آیا آنچه در رسیدن به حکم، به فقیه کمک میکند واجد عقلانیت است یا نه؟ این پرسش از جنس فلسفه علم و در بحث حاضر از جنس فلسفه فقه بوده و به پژوهشگر کمک میکند تا دریافت صحیحی از روششناسی داشته باشد.
👈👈 سخنان ارائه دهنده، اساتید ناقد، راهنما و مشاور را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/y85816
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دیدار مدیر حوزههای علمیه با آیات صافی گلپایگانی و سبحانی
✔️استاد علیرضا اعرافی مدیرحوزههای علمیه، جهت دیدار و گفتگو با آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی و آیتالله جعفر سبحانی در دفتر ایشان حضور یافت و گزارشی از وضعیت حوزههای علمیه و برنامههای آن از جمله وضعیت دروس طلاب در سال تحصیلی جدید ارائه کرد.
💠آیتالله صافی گلپایگانی در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از حضور استاد اعرافی و برنامههای صورت گرفته در حوزه علمیه، بر ارتقای توانمندی علمی طلاب و اساتید تاکید کرد و توصیههایی در راستای برنامههای حوزه داشت.
💠همچنین، آیتالله سبحانی در این دیدار با اشاره به گزارش مدیرحوزههای علمیه از برنامههای حوزه، ضمن تقدیر از فعالیتهای مرکز مدیریت در طول سال تحصیلی گذشته، توصیههایی نسبت به برنامههای سال آینده حوزه و آغاز سال تحصیلی به استاد اعرافی داشت.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1.pdf
423.3K
💢مبانی جامعهشناختی فقه تمدنی
✍️نویسندگان: استاد ابوالقاسم علیدوست و حجتالاسلام سیدمحمدحسین متولی امامی
✔️تمدن، بزرگترین مقیاس حیات اجتماعی است كه تمامی ابعاد زندگی انسانها را تحت تدبیر و تأثیر خویش قرار میدهد؛ بنابراین رسیدن به تمدن اسلامی، میتواند بالاترین آرمان جوامع و دولتهای اسلامی باشد. تمدن اسلامی، تمدنی است كه از پایگاه شریعت اسلامی و از معبر استنباط فقهی سیاستگذاری شده باشد. بنابراین توجه حداكثری به فقه تمدنی، از ضرورتهای حوزههای علمیه در دوران كنونی است.
متن پیشرو با روش تحلیلی ـ كتابخانهای، درپی پاسخ به این پرسش است كه «مبانی جامعهشناختی فقه تمدنی چیست»؟ بهنظر میرسد برای پاسخ به این پرسش، حداقل پنج شاخصة اصلی كه میتوانند در روش اجتهاد مؤثر باشند، باید مورد مطالعه و توجه قرار گیرند: نظاموارگی، تحمیلگری، جهتدار بودن، موقعیتمندی و مشكك بودن.
این مقاله، از سویی با ترسیم تمدن بهعنوان پدیدهای شامل در زندگی بشر، از رویكردهای حداقلی فقه پرهیز دارد و از سوی دیگر، با ترسیم تمدن بهعنوان پدیدهای سیال و موقعیتمند، تفاوت خود را با رویكردهایی كه سعی دارند فارغ از مواجهه با واقعیتهای اجتماعی، به طراحی تفصیلی ساختارهای تمدنی بپردازند، برجسته میكند. فقهی كه امكان و بستر تمدن اسلامی را فراهم میكند، با تكیه بر نظریههای فقهی، ساختارهای اجتماعی را در تناسب با موقعیتهای سیاسی و نیازها و اقتضائات اجتماعی شكل میدهد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روش حل مساله فقهی
✍️استاد مهدی زمانیفرد: در هر قضیه سه طرف داریم: موضوع، محمول، نسبت قضیه. برای حل مساله فقهی چند گام و مرحله را باید طی کنیم.
🔹گام اول: موضوع شناسی
🔸گام دوم: تشخیص محمول
🔹گام سوم: تشخیص نسبت بین موضوع و محمول
🔸گام چهارم: مراجعه به ادله نقلی؛ قرآن و سنت و اجماع
👈👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/u41351
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ربا، قمار و اکل مال به باطل در «پول اعتباری»
✔️استاد شیخ محمد سند در نشست «استخراج نظام اقتصادی از فقه سنتی با تطبیق بر «رمزارزها»🔻
🔹شهید صدر (ره) برای رهایی بانکها از ربا، کتاب البنک اللاربوی را نوشتند اما در همه راهحلهای ایشان فرض شده که پول عینی دادوستد میشود و راهکارهای ارائه شده در رابطه با پول ذمی (پول اعتباری) را بررسی نکردهاند. اگر فرض پول عینی را کنار بگذاریم هویدا میشود که نظریه بانک بدون ربای شهید صدر ربای محض است.
🔸یکی از مشکلات ارز الکترونیک، بر ذمه (اعتباری) بودن آن است. در دادوستد ذمی (اعتباری) سه غده سرطانی اقتصادی است که دین آن را بسیار خطرناک و کشنده میداند. اول: ربا، دوم: قماربازی و سوم: دادوستدهای تهی (پولشویی) که بیان دیگر آن اکل مال به باطل است.
🔹پول الکترونیک بستر بزرگی برای این سه مشکل است و دادوستد ذمی (اعتباری) رابطه تنگاتنگی با این سه دارد.
🔸به لحاظ تجربی نیز بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ والاستریت که مهار نشد ناشی از دادوستد ذمی (اعتباری) بود که حقیقت نداشت و بالاخره ترکید و فلسفه حرمت ربا، قمار و پولشویی همین است.
🔹کسی منکر مالیت اعتباری نیست، اما صاحب ذمه باید التزام داشته باشد و ضمانت کند و اگر ضمانت نکند، مالیت اعتباری هیچگاه مالیت نیست و پولشویی میشود. در شرایط فعلی کسی متعهد به پرداخت مابه ازاء در قبال رمزارزها نیست. در حالی که پول سیستم بانکی اینگونه نیست.
👈 گزارش تفصیلی نشست: https://b2n.ir/n10533
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فتاوای فقهی در ملکیّت آب و بهرهبرداری از آن
✔️ دو سوم سطح زمین پوشیده از آب است. آبهای زیرزمینی نیز بخش عمدهای از آبهای کره زمین را تشکیل میدهد. مالکیت این آبها و نیز نحوه بهرهبرداری از آنها از گذشته تا کنون از مباحث پردامنه فقهی بوده است. دیرینه این مباحث را در روایات نیز میتوان یافت. این نوشتار در صدد گزارشی اجمالی از آرای فقیهان گذشته و معاصر درباره ملکیّت آب و بهرهبرداری از آن و مستندات آن است.
💠 دکتر مسعود امامی، دبیر علمی شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در گزارشی به تبیین و تشریح فتاوای فقهی در ملکیّت آب و بهرهبرداری از آن پرداخته است و مباحث خود را بر اساس اقسام آبها چون: اقیانوسها، دریاها، دریاچهها، مردابها، رودهای بزرگ، نهرهای کوچک، چشمهها، آبهای زیرزمینی، باران و سیل؛ تنظیم کرده است که از منظرتان میگذرد؛
👈متن گزارش را در «شبکه اجتهاد» مطالعه نماید: https://b2n.ir/u49038
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظریهها ذیل واقعیتها شکل میگیرند؛ مدل پیشنهادی «حکمرانی حِکمی ـ شبکهای»
✔️استاد عبدالحسین خسروپناه، از جمله نظریهپردازان حکمرانی اسلامی است که از سالها پیش تاکنون با تفقّه و تدریس در این حوزه، بر ضرورت شکلگیری حکمرانی همپایه در تمامی ارکان فرهنگی، اجتماعی، نظامی، سایبری و… پای فشرده است.
مدل پیشنهادی حکمرانی حِکمی ـ شبکهای او یکی از الگوهای حکمرانی در کشور است. بهباور او، دولت اسلامی بهمعنی عام دربردارنده ساختارهای اسلامی و ساختارهای راهبردی مبتنی بر احکام اخلاق و مبتنی بر مقاصد الشریعه است و وقتی دولت اسلامی شکل بگیرد، حکمرانی اسلامی تحقق پیدا میکند.
این استاد حوزه علمیه، تحقق هر هفت توصیه راهبردی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب را با نگاه حکمرانی در دولت اسلامی میسّر میداند و معتقد است این زمانی اتفاق میافتد که نگاه حکمرانی اسلامی میان مدیران کلان، مخصوصاً وزارتخانهها تحقق پیدا کند.
وی که نقدی به حکمرانی کشورمان دارد، بیان میکند: پیوند وثیقی بین حکمرانی و حکمت وجود دارد لذا باید بحث حکمت و فقاهت حکمرانی را دنبال کنیم و یک الگوی حکمرانی حکمی ـ شبکهای مطلوب برسیم که متناسب با فرهنگ جامعه خودمان باشد.
خسروپناه معتقد است: نهتنها علوم انسانی اسلامیسازی میشوند بلکه بر بومیسازی هم تأکید ویژهای دارم و معتقدم هر کسی اگر یک ذره ذوق علوم انسانی را بچشد میفهمد که بسیاری از نظریهها بومیسازیاند.
این گفتگو را بخوانید: https://b2n.ir/b00564
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتشار دو کتاب جدید در حوزه «قضا»
📚کتاب «مسئولیت مدنی داور؛ ابزار نظارت و کنترل قضایی» و کتاب «قضات غیرحرفهای در نظامهای حقوقی» از سوی پژوهشگاه قوه قضاییه منتشر و وارد کتابفروشیها شد.
👈 معرفی آثار: https://b2n.ir/r78856
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺فراخوان ارسال مقالات با محوریت «حفظ و احیای حقوق عامه»
با توجه به اهمیت موضوع حفظ و احیای حقوق عامه، با همکاری پژوهشکده حقوق عمومی و بینالملل و گروه نشریات تخصصی پژووهشگاه قوه قضاییه، یک شماره از مجله حقوقی دادگستری به انتشار مقالات مرتبط با این موضوع اختصاص یافت.
بر اساس فراخوان منتشر شده، علاقمندان میتوانند مقالات خود را در سه محور اصلی شامل مبادی تحلیلی، الزامات ساختاری و سازوکارهای حقوقی احیای حقوق عامه، آسیب شناسی نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران در احیا و تضمین حقوق عامه و مطالعات تطبیقی در حوزه حقوق عامه بر اساس شیوهنامه نگارش مجله حقوقی دادگستری تنظیم و به آدرس ایمیل publicrights@jri.ac.ir ارسال کنند.
مقالات ممتاز در یکی از شمارههای آتی مجله حقوقی دادگستری( علمی – پژوهشی) و مقالات برگزیده در نخستین شماره مجله علمی میزان حقوق عامه ( با رویکرد علمی – پژوهشی) متعلق به پژوهشکده حقوق عمومی و بینالملل پژوهشگاه قوه قضاییه به چاپ میرسد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺تحلیل فقهی اعتبار اسناد عادی در اموال غیرمنقول
✅ارائه دهنده: حجتالاسلام مصطفی جلالی
🎙استاد ناقد: حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی
📆 سه شنبه 12 مرداد ساعت 10
🕌مکان: دفتر تبلیغات اسلامی مشهد، طبقه دو اتاق جلسات
💫برگزارکنندگان: معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و معاونت راهبردی قوه قضائیه با همکاری مرکز تخصصی آخوند خراسانی
🔗لینک شرکت (با انتخاب گزینه میهمان): https://pajuhesh.lms2.hozehkh.com/ws/neshast1
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکنش علمای افغانستان به پیشرویهای طالبان
✔️علمای افغانستان سالهاست که در حوزه سیاست نقش فعال دارند. با اینکه مذاهب مختلفی در این کشور وجود دارد، ولی پیروان دو مذهب حنفی و جعفری در این کشور اکثریت را تشکیل دادهاند.
🔻درباره قضایای جاری افغانستان، علمای حنفی بهصورت عموم به سه گروه بزرگ تقسیم شدهاند؛
🔹دسته اول به حکومت فعلی افغانستان وفادارند و این طیف بیشتر شامل کسانی است که در کنار دروس حوزه، تحصیلات دانشگاهی نیز دارند. طیف دوم بیشتر شامل علمای شهرهایی است که تحت تصرف دولت است و تحصیلات دانشگاهی هم ندارند. این گروه موضعگیریهای مشخصی تا چند ماه قبل نداشتند، ولی بعضاً متهم به طرفداری از گروههای تندرو و جهادی مخالف دولت بودند. گروه سوم نیز علنا از گروههای افراطی و مخصوصاً گروه طالبان (امارت اسلامی افغانستان) حمایت کردهاند.
🔸علمای شیعه دوازدهامامی افغانستان نیز تا هنوز درباره این قضیه سکوت اختیار کرده و جهتگیری مشخص و روشنی نداشتهاند. شنبه ۴ اسد(مرداد) بعضی از شخصیتها و علمای شیعه هرات بیطرفی شیعههای این ولایت را اعلام کردند که البته این حرکت در بین کاربران شبکههای اجتماعی به حمایت از طالبان تعبیر شده است.
🔹مراجع تقلید شیعه افغانستانی از جمله آیتالله فیاض نیز هنوز جهتگیری خاصی در این مورد نداشتهاند. آیتالله واعظزاده بهسودی که فعلاً دفاتر مرحوم آیتالله محقق کابلی زیر نظر اوست، در پیام عیدی خود فقط بیان کرده که ...
👈 متن یادداشت را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/j37838
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پاسخ به سوالی درباره نجس بودن سگ و چند نکته
✍️استاد ابوالقاسم علیدوست
امروزه بسیاری از ضروریات دین مورد انکار قرار میگیرد صرفا به این بهانه که در قرآن نیست! سؤال میکنم چقدر از احکام نماز، روزه، حج در قرآن هست! ولی مورد وفاق همه مسلمانان از عالم و غیر عالم است؟
منابع معرفتی ما سه چیز است؛ وحی(قرآن)، روایت معتبر و عقل. بنابراین وقتی چیزی در قرآن نبود، لکن در سنت و روایات معتبر بود (دقت کنید که میگویم: روایات معتبر) یا مطابق درک عقل بود، میتوان به دین نسبت داد، هر چند در قرآن نباشد.
در قرآن نه به نجاست سگ تصریح شده و نه به طهارت آن. این پدیده را باید از دیگر منابع معرفتی دین به دست آورد. منابع معرفتی معتبر که سنت و روایت معتبر باشد به نجاست سگ تصریح دارد.
نجسبودن یک اعتبار شرعی است که قانونگذار اسلام آن را اعتبار کرده است و البته ممکن است بنابر مصالحی بوده که قانونگذار در این اعتبار دیده است. جالب است بدانیم که «نجاست سگ» به «لزوم پرهیز از سگ» تفسیر شده است بدون این که ارتباطی با پستی و پلشتی سگ داشته باشد. البته ما نمیدانیم شاید ارتباط با سگ و حضور آن در زندگی برای انسان ضررهایی دارد که این اعتبار الاهی را توجیه میکند.
امروز وارد کردن سگ در زندگی یک مجموعه فرهنگ است که نمیتوان در اظهار نظر آن را نادیده گرفت؛ حضور سگ با خود تبعاتی دارد بدون آن که نشانه تمدن، فرهنگ و به روز بودن باشد! به روز بودن را با امور دیگری نشان دهیم.
👈 متن یادداشت در «شبکه اجتهاد»: https://b2n.ir/b51734
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺فراخوان حمایت از رسالهها و پایاننامههای دانشگاهی و حوزوی با محوریت قضای اسلامی
✔️ پژوهشگاه قوه قضاییه در نظر دارد از رسالهها و پایاننامههای دانشگاهی حوزوی (سطح سه، چهار و پنج) و پایان نامههای کارشناسی ارشد و دکتری با محوریت حکمرانی و قضای اسلامی حمایت مادی و معنوی به عمل آورد.
✅مطالعات رویکرد محور در تاریخ قضای اسلامی، مسائل مستحدثه قضایی، بررسی فقهی لوایح قانونی جدید با رویکرد قضایی، قضای اسلامی در فقه مقارن و آیاتالقضاء و بررسی و تحلیل نظامهای قضایی کسورهای اسلامی از دیگر محورهای این فراخوان هستند.
👆جزئیات بیشتر در پوستر👆
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مشروعیت حکومت در اسلام از منظر اهل سنت و شیعه
✔️موضوع نظام حکومت در اسلام، از جمله مهمترین موضوعاتی است که در قالب پژوهش در «فقه سیاست مشروع» بدان پرداخته شد، به طوری که دیدگاههای مختلفی درباره سازماندهی حکومت در اسلام و قدرت در حکومت اسلامی و نیز تفاوت حکومت در متون تاسیسی و واقعیت امروزین بروز کرد، اما زوایای پرداختن به این مسئله و اختلاف مذهبی و سیاسی و اشکال موجود در رابطه بین متن و تاریخ، مانع از آن شد که باب این مبحث یک بار دیگر در فرایندهای پژوهشی بسته شود و این موضوع با وجود انجام پژوهشهای گستردهای که از حیز شمار بیرون است، همچنان جنجال برنگیز بوده و خواهد بود.
با اینکه ابواب مستقلی در کتابهای علم کلام به موضوع حکومت، شرایط برپایی و آداب آن پرداخته است و تعداد قابل توجهی از فقها و متفکران، کتابهای مستقلی در این موضوع تالیف کردند، اما باز هم این موضوع، به دلایل مختلف، خود را به حوزه پژوهشی تحمیل میکند.
با این حال، میتوان گفت که این رویکردهای مختلف، روی یک نگاه با یکدیگر اشتراک نظر و میتوان گفت تا حدی اجماع دارند که: مسئله سیاسی در اسلام، اصل معادله به شمار میرود و باید آن را تفکیک کرد.
📚کتاب «مشروعیت حکومت در اندیشه سیاسی اسلام» به قلم دکتر سمیر ساسی (نویسنده تونسی و عضو گروه پژوهشی «پدیده دین در تونس») آوریل ۲۰۲۱ میلادی از سوی مرکز عربی پژوهشها و بررسی سیاستها در قالب ۳۸۰ صفحه منتشر شده است.
👈 معرفی تفصیلی اثر: https://b2n.ir/n72907
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ابعاد فقهی سقط جنین و پیشنهادات تقنینی
✔️سقط جنین از موضوعات مهم در نظامهای حقوقی کشورهای مختلف جهان است. این مسئله دارای ابعاد گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و حقوقی است. دامنه جواز و عدم جواز سقط در مقررات کشورهای گوناگون با یکدیگر تفاوت دارد، ولی اجمالاً در بیشتر کشورها، سقط جنین به طور مطلق آزاد نیست و در عین حال در همه این کشورها مواردی از حکم عدم جواز سقط، استثناء شده است که مهمترین آنها سقط برای نجات جان مادر است.
سقط در فقه و نظام حقوقی ایران نیز گرچه ممنوع است، اما مواردی از این حکم استثناء شده است. از سوی دیگر در فقه و حقوق ایران برای سقط جنین بلکه هر آسیب وارد شده به جنین، دیه مقرر گردیده است. در این نوشتار فتاوای فقیهان در فروع مختلف مربوط به سقط جنین گزارش داده میشود.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/z15617
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درسنامه «قواعد فقهی خانواده» وارد بازار نشر شد
📚چاپ اول کتاب درسنامه «قواعد فقهی خانواده» به کوشش دکتر لیلا ثمنی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) در ۱۸۰ صفحه، از سوی نشر ادیان، به قیمت ۵۰ هزار تومان، چاپ و منتشر شده است.
👈 معرفی و لینک خرید با تخفیف: https://b2n.ir/r53480
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢میخواهیم ضعفها را با شعار حل کنیم/ اجتهاد؛ لازمه فعالیت در عرصه علوم اسلامی
✔️استاد سید احمد مددی🔻
🔹چارهای نداریم جز اینکه با زبان علمِ دنیای امروز کار کنیم. در امور حقوقی، قضایی و... نیاز به زبان علم دنیا داریم. در حقیقت ما باید درست بایستیم و حرف درست بزنیم. در انجام کارهای علمی باید با مراکز علمی دنیا ارتباط برقرار کنیم.
🔸مشکل بزرگ ما این است که میخواهیم ضعفها را با شعار حل کنیم. بهعنوان نمونه در مبحث اقتصاد که کارهای زیادتری صورت گرفته است، این کارها را باید به دانشکدههای اقتصاد ارائه داد تا بررسی شود؛ اما این کار نمیشود.
🔹یکی دیگر از مشکلات این است که میزان آشنایت افرادی که بر روی علوم اسلامی کار میکنند با اسلام در حد شناخت احتیاط و معارف آن است و بعضی شاید اجتهادی داشته باشند. نشناختن فرهنگ، اصول و اصطلاحات دنیای اسلام از جمله مشکلات ماست.
🔸موازیکاری در اقتصاد، علوم اجتماعی، جامعهشناسی، امور عقلی(حکمت) داریم و البته مشکلی نیست. مشکل در این است که این موازیکاری هدفمند نیست. نباید فکر کنیم که چند کتابی را که در اقتصاد داریم بهعنوان پایه بگیریم و روی آن کار کنیم.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/q88159
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻حکم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران + متن سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم
💠بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔸 و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّة الله فی الارضین.
🔹خداوند علیم و قدیر را سپاس میگویم که با فضل و عنایت خود، ایران را بار دیگر در آزمون سیاسی و اجتماعی انتخابات سرافراز فرمود و ملّت عظیمالشّأن در شرایطی پیچیده و دشوار، با حضور پُرمعنا و عزّتآفرین خود، حاکمیّت رأی مردم بر ادارهی امور کشور را نمایان ساخت، و با انتخاب شخصیّتی مردمی و عالیقدر از تبار سیادت و علم، و مزیّن به پرهیزکاری و خردمندی، و دارای سوابق درخشان مدیریّت، عزم راسخ خود را بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب که مسیر عدالت و پیشرفت و آزادی و عزّت است نشان داد.
🔹امروز میهن عزیزمان، تشنهی خدمت و آمادهی حرکت جهشی در همهی عرصهها، و نیازمند مدیریّتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندیهای آشکار و نهفتهی ملّت، بویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورَد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملّی را بِجِد دنبال کند، و قشرهای متوسّط و پایین جامعه را که سنگینیِ مشکلات اقتصادی بر دوش آنها است، توانمند سازد؛ مدیریّتی که با مشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادّی و معنوی ملّت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به سمت جایگاه شایستهاش را شتاب بخشد.
🔹اکنون با تشکّر از مردم عزیز و با پیروی از گزینش آنان، رأی به عالِم فرزانه و خستگیناپذیر و کارآزموده و مردمی، جناب حجّتالاسلام آقای سیّدابراهیم رئیسی را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم، و از خداوند متعال توفیق و سربلندی ایشان و همکارانشان را مسئلت مینمایم و یادآوری میکنم که رأی ملّت و تنفیذ اینجانب تا هنگامی است که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب ادامه داشته باشد، که به فضل الهی چنین خواهد بود؛ انشاءاللّه.
والسّلام علی عباداللّه الصّالحین
سیّدعلی خامنهای
۱۲ مرداد ۱۴۰۰
👈👈متن بیانات رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران بدین شرح است: https://b2n.ir/z44908
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺فراخوان مقاله کنفرانس بین المللی «یافتههای نوین مناسبات دین و خانواده»
✍️مهلت ارسال چکیده مقالات: 15 شهریور 1400
📝مهلت ارسال مقالات: 10 آبان 1400
🗓زمان برگزاری کنفرانس: 10و 11 آذرماه 1400
🌏سایت کنفرانس: https://rfc.rihu.ac.ir/fa
🌏محورها و موضوعات کنفرانس: https://rfc.rihu.ac.ir/fa/page/233
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کتاب «نظام سیاسی در اسلام» به چاپ رسید
📚«نظام سیاسی در اسلام» نوشته حسین جهان آراسته به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۴۰ صفحه به چاپ رسید.
🔸اثر پیش رو بازنویسی کتاب مبانی حکومت اسلامی است که ۲۰ سال پیش انتشار یافت و بارها تجدید چاپ شد و به عنوان متنی آموزشی از سوی برخی مراکز حوزوی و دانشگاهی انتخاب گردید و اکنون در سامانی جدید با تفکیک نظام سیاسی از نظام حقوقی در دو جزء منتشر میشود.
🔹در کتاب حاضر محورهای کلی نظام سیاسی در اسلام در سه بخش ارائه شده است؛ بخش اول به «اسلام و حکومت»، بخش دوم به «مشروعیت حاکمیت و حکومت» و بخش سوم به «ساختار دولت حکومت اختصاص یافته است».
👆جزئیات و راهنمای خرید کتاب در پوستر👆
🆔 https://eitaa.com/ijtihad