eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
740 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺کارگاه «روش شناسی فقه در عرصه‌های نوین» 🎙ارائه: استاد مجتبی الهی خراسانی (دو جلسه/ ویژه اساتید) 💠محورها: ۱) روش‌شناسی فقه در عرصه‌های نوین، چیستی و تمایزات ۲) خصلت‌های علمی و پژوهشی عرصه‌های نوین فقه ۳) روش‌شناسی عام فقه در عرصه‌های نوین و چالش‌های آن ۴) روش‌شناسی اختصاصی فقه در عرصه‌های نوین 🕰 زمان: امروز یکشنبه ۲۸ شهریور و سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۳۰ برگزارکننده: دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🔗پیوند حضور: https://www.skyroom.online/ch/isuw99/webinar 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺درس‌گفتار فقه ‌سیاسی با تجربه حکمرانی ✔️توسط: حجت‌الاسلام ‌مصطفی پورمحمدی، استاد حوزه علمیه تهران؛ با تجربه حضور در عرصه‌های مختلف حکمرانی کشور 💠ویژه طلاب سطح ۳ و ۴ مدارس علمیه تهران ⏰زمان: چهارشنبه هر هفته به مدت ۶ جلسه 👈 شروع درسگفتار: از چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ساعت ۱۶ 🔴 علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام می‌توانند: نام‌ونام خانوادگی، نام مدرسه و شماره تماس خود را به شناسه https://eitaa.com/elm_o_aamal در پیام رسان ایتا ارسال نمایند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺نشست علمی «اعتبارسنجی احادیث طبی» 🎙سخنرانان: حجت‌الاسلام والمسلمین سعید باقری و دکتر غلامرضا نورمحمدی ⏰زمان: پنج شنبه ۱ مهر ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📺 پخش زنده پاسخ تی وی: pasokh.tv 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺فراخوان مقاله همایش «کرونا در آینه قرآن و اندیشه‌های فقهی و حقوقی» 📝مهلت ارسال چکیده و اصل مقالات: 1400/8/20 ☎️شماره تماس دبیرخانه: 09390075242 👆محورهای مقالات و اطلاعات بیشتر در پوستر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺اولین همایش ملی مطالعات اربعین (گذشته، حال، آینده) 📆دوشنبه 5 مهرماه/ مصادف با روز اربعین ⏰ساعت: 9:00 الی 14:00 ✳️موضوعات: 1️⃣سیر تاریخی مطالعات اربعین 2️⃣گونه‌شناسی مطالعات اربعین 3️⃣روش‌شناسی و رویکردهای مطالعات اربعین 4️⃣مسئله‌ها و چالش‌ها در مطالعات اربعین 5️⃣آسیب‌شناسی مطالعات اربعین 6️⃣آینده‌پژوهی مطالعات اربعین 💠با حضور اساتید: حجج اسلام والمسلمین سیدکاظم طباطبایی، مجتبی الهی خراسانی، محسن الویری، بهروزی لک، حبیب‌الله بابایی، علی راد؛ آقایان دکتر: علی بیات، سیدضیاء‌الدین میرمحمدی، سعید طاووسی مسرور، محمود سامانی، محمود واعظی 🌐لینک‌های پخش زنده: 1️⃣ webinar.razavi.ir/qom 2️⃣aparat.com/qomislamic/live 3️⃣instagram.com/qomislamic 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💽نرم افزار تحت ویندوز کشف الرجال 🔻برنامه‌ای كاربردی تحقيقاتی در علم رجال 🔹فهرست حدود 355 جلد از كتب رجالی شيعه و سنی 🔸متن كامل 112 جلد كتاب از كتب فریقين 🔹مصادر ترجمه حدود 40000 راوی از روات فریقين 🔸طبقات روات كتب اربعه حدیثی شيعه 🔹طريق شيخين (شيخ صدوق و شيخ طوسی) و ارزيابی آن. 🌐دانلود👈http://ganjineh.valiasr-aj.com/software/view/20/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقد و آسیب‌شناسی تنجیم طبی و طبابت فلکی ✍️حجت‌الاسلام احمد حسین شریفی 🔻 متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد اوج‌گیری جریانات شبه‌علمی و خرافی در بین برخی طلاب و پژوهشگران عرصه طب سنتی – اسلامی هستیم که با چنگ اندازی به میراث یونان باستان و با استنادهای بی‌ضابطه‌ به مرویات طبی و با روش‌های غیر علمی و اثبات نشده، مدعی درمان امراض جسمی و روحی شده‌اند و از همین طریق مبالغ هنگفتی را بابت آموزش و درمان از مردم اخذ کرده‌اند و به نام اهل بیت (ع)، خرافات یونان باستان را ترویج و به آن رنگ اسلامی زده‌اند. رد پای جریان‌های نوظهور معنوی و اخلاقی در حوزه‌های علمیه و در لباس روحانیت و با عناوین مقدس را می‌توان به وضوح مشاهده کرد... فنگ‌شوی و برخی دیگر از معنویت‌های نوپدید هم که عده‌ای از اندیشمندان حوزه و دانشگاه سال‌هاست در نقد آنها سخن گفته و نوشته‌اند و خطر رواج آنها را گوشزده کرده‌اند دقیقاً همین حرف‌ها را می‌زنند! دادگاه ویژه روحانیت و وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه تا دیر نشده است باید وظیفه خود را در جلوگیری از رواج چنین فضاهایی انجام دهند. عده‌ای از طلاب و روحانیان را چه شده است؟ یکی با اخذ مبالغی هنگفت، کلاس تنجیم طبی می‌گذارد و می‌خواهد با تمسک به بروج و افلاک سبک زندگی فردی و اجتماعی و شغلی و رشته تحصیلی افراد را تعیین کند! و در پاسخ به اعتراضات علمی مدعی اجازه اجتهاد از مراجع می‌شود! 👈یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/t54504 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢طب اسلامی از واقعیت تا خیال ✔️نگاهی به تعرض جاهلانه «نواخباریان» علیه جایگاه دانش پزشکی و منابع اسلامی ✍️حجت‌الاسلام سیدضیاء مرتضوی🔻 🔷بها ندادن به پیشرفت‌های علمی بشر از جمله در دانش پزشکی نوین، هر چند به نام دین و مذهب و فرهنگ و سنت، ایستادگی در برابر روش‌های عقلایی و برخاسته از نوعی «اخباری‌گری» به شمار می‌رود که با ادبیات و در قالب‌های نو، آن هم به صورتی تبعیض‌آمیز صورت می‌گیرد. 🔶گمان به شکل‌گیری «طب اسلامی» بر پایه متون روایی، اگر واقعیتی داشته باشد، آن واقعیت، چیزی جز «واقعیت خیال» نیست؛ از این باب که «خیال» و «خیال‌پردازی» نیز در شمار واقعیات است و می‌تواند آدمی یا بخشی از جامعه را به خود مشغول سازد؛ مشغول خیالات! 🔷بسنده کردن به اوراد و اذکار و ادعیه خاص یا عام، حتی اگر در روایت صحیح آمده باشد، و دوری کردن از راه‌های درمانی عقلایی که در عرف متخصصان رایج است، ناسازگار با ادله وجوب حفظ جان و خلاف شرع است. 🔶اخباری‌گری نه زمان می‌شناسد و نه مکان؛ با این تفاوت که نوع مدعیان کنونی، از جمله کسانی که منابع پزشکی جدید را به سان «جاهلان معرکه‌گیر» آتش می‌زنند، از نگاه سطح علمی و فقهی و حدیث‌شناسی، اساساً قابل سنجش با عالمان اخباری گذشته نیستند. 🔷امور غیر تشریعی اساسا جای اعتبار و «تعبّد» نیست تا شارع حکیم امر درمان و تندرستی و اثربخشی خوراکی‌ها و اشیای بیرونی را که تنها می‌تواند بر امور واقعی و تکوینی استوار باشد، با اراده تشریعی خود بر آنها بار کند. 🔶علامه طباطبایی چند بار به عنوان یک اصل مسلم تاکید کرده است که خبر واحد در غیر احکام اعتبار ندارد و اساسا جعل حجیت برای آن در امور حقیقی و غیر اعتباری را امری بی‌معنا می‌داند. 🔷یک اشکال مبنایی و روشن درباره آنچه روایات «طب اسلامی» خوانده می‌شود این است که این روایات حتی اگر با معیارهای رایج در اعتبارسنجی روایات احکام، صحیح و معتبر هم باشد، از نگاه اصولی و به صورت مبنایی در شمار ظنونی است که دلیل بر اعتبار آنها نیست. 🔶روایات طبی در مواردی که با آگاهی انسان از واقعیت موجود، به صورت قطعی یا ظنی یا احتمال قابل اعتنا مخالف باشد یا کلیت و عمومیت نداشته باشد و احتمال برود که نتیجه عکس بدهد یا درمان واقعی را به تاخیر اندازد، اعتبار ندارد و در صورت احتمال ضرر نباید طبق آنها عمل کرد. 🔷هیچ کسی حق ندارد به استناد روایات طبی برای کسی نسخه بپیچد و این امر قابلیت جرم‌انگاری در مجاری قانونی دارد و اگر سبب آسیب شود، برابر موازین فقهی، قابل پیگیری قضایی است. 🔶یکی از مشکلات در بسیاری از روایات طبی که مایه آسیب زدن به جایگاه دین و خدشه بر چهره دین‌باوران است و می‌تواند نوعی خیانت به شمار رود، این است که محتوای این روایات به تناسب «موضوع» طب و «حکم» نسخه‌پیچی، نمی‌تواند عمومیت برای هر زمان و هر مکان و هر فرد داشته باشد. 🔷نوع اثر و دامنه تاثیرات و پی‌آمدهای مختلف روایات طب باید با روش‌های علمی و طی آزمایش‌های مختلف آزمایشگاهی و بالینی بررسی شود تا میزان عمومیت آن شناخته و مجوز استفاده عمومی از آن صادر گردد، از این رو نمی‌توان با گشودن یک کتاب روایی یا شرکت در یک جلسه آموزش طب اسلامی یا سنتی در جایگاه نسخه‌پیچی برای بیماران نشست. 🔶شیخ صدوق در رساله اعتقادات که با همراهی و تاکید شیخ مفید نیز روبه‌روست، روایات طبی را مواجه با اشکالات چندی از جمله جعل از سوی مخالفان به هدف تخریب چهره مذهب، معرفی کرده تا کسی گمان نبرد که می‌توان محتوای آنها را به دین نسبت داد و جامعه را به آن فرا خواند. 🔷انتساب چنین روایاتی به اسلام که باید عاری از هر گونه آلایش و برچسب‌های سلیقه‌ای و برداشت‌های جاهلانه باشد، به عنوان بخشی از دستورات دینی و عنوان‌هایی مانند طب اسلامی، امری نامشروع و نامعقول است. 🔶اولیای امور به ویژه در حوزه‌های علمیه وظیفه دارند در برابر کسانی که به انگیزه‌های مختلف در صدد گسترش چنین رفتارهای جاهلانه و سودجویانه‌ هستند، بایستند و از آسیب وارد شدن به سلامت جامعه و چهره دین و روحانیت جلوگیری کنند. 📝 متن کامل یادداشت را در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید👈: https://b2n.ir/s56585 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دوره رکود و تقلید یا دوره تبیین و استحکام! ✍️محمدباقر ملکیان 🔻 در کتاب‌هایی که درباره تاریخ فقه شیعه نوشته شده (که البته با اشکالات متعدّدی چه از لحاظ ساختار، چه محتوا و چه نگاه تاریخی مواجه است) از دوره صد ساله پس از شیخ طوسی تا عهد مرحوم ابن ادریس حلی، به دوره رکود فقه شیعه و یا دوره مقلّدین شیخ طوسی یاد می‌شود. این مطلب، در بسیاری از کتب تراجمی که به زندگانی این ادریس پرداخته‌اند نیز تکرار شده است. اما به نظر می‌رسد تعبیر «تقلید» و یا «رکود» برای این دوره، از سوئی، نگاه نادرست به تاریخ فقه و ازسوئی، کم لطفی در حقّ فقهاء و زعمای علمی شیعه در این دوران است. 👈 توضیح این که: https://b2n.ir/y74686 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برنامه‌های جدید حوزه علمیه در موضوع «فقه معاصر» ✔️استاد علیرضا اعرافی خبر داد: 🔹در دو سال گذشته با همراهی اساتید شناخته شده دروس خارج، درس‌هایی را در موضوعات فقه پول، فقه پزشکی، فقه بورس و فقه رمزارزها برگزار کردیم که به همت دفتر فقه معاصر تقریرات این دروس به صورت کتبی فاخر به زودی انتشار خواهند یافت. 🔸درختواره رشته‌ها و حوزه‌های دانشی «فقه و اصول» و «فقه و حقوق» نیز نهایی شده است که در آینده با استفاده از محصولات دفتر فقه معاصر و سایر مراکز تحقیقاتی‌ می‌‌تواند نیازهای علمی طلاب برای ورود به عرصه‌های جدید دانش را تامین نماید. 🔹امسال با مصوبه‌ای که ابلاغ شده است تمامی اساتید رسمی دروس خارج‌ می‌‌توانند حداقل یک روز در هفته از تدریس خود را به موضوعات فقه معاصری که رسما اعلام‌ می‌‌شوند اختصاص دهند. 🔸بعد از چاپ کتاب الفائق فی الاصول که مورد استقبال حوزویان واقع گردید، دفتر فقه معاصر طی دو سال فعالیت‌های مستمر و جلسات متعدد شورای علمی، کتاب «شخص حقوقی» را تالیف کرده است. این کتاب امسال به صورت آزمایشی توسط آیت‌الله شب زنده دار و برخی اساتید دیگر تدریس‌ می‌‌گردد. 👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/u56052 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تعظیم شعائر هم به صورت فردی باید باشد و هم به صورت حکومتی/ پیگیری و تعمیق جریان هویتی، بر عهده حکومت است/ دین رسانه‌ای، همان دین حداقلی است که بیشتر به ظواهر توجه دارد ✔️هفتمین نشست از سلسله وبینار‌های تخصصی حقوق و رسانه با عنوان «رسانه‌ها و تعهد بر اقامه شعائر دینی» توسط معاونت حقوقی و امور مجلس برگزار شد. در این نشست مجازی استاد ابوالقاسم علیدوست، رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم، دکتر حسین رضی، هیأت علمی دانشگاه صداوسیما و دکتر سیداحمد حبیب‌نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به عنوان دبیر علمی حضور داشتند. گزارش این نشست را بخوانید: https://b2n.ir/g17907 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ترجمه فارسی «نهج‌البلاغه» منتشر شد 📚کتاب ترجمه فارسی نهج‌البلاغه برای بهره‌گیری محققان، اندیشمندان و دین‌پژوهان به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد. 📗 این اثر با همکاری مترجمان باسابقه‌ای در ترجمه عربی به فارسی که سابقه بیش از ۳۰ سال در امر ترجمه دارند، تهیه و تدوین‌شده است که به لحاظ ظاهری، نوع خط و صفحه‌آرایی و همچنین محتوای ترجمه، کتاب بسیار فاخر و ارزشمندی است. 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/m67087 🆔 https://eitaa.com/ijtihad