eitaa logo
اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
676 ویدیو
285 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️پیام تسلیت رهبر انقلاب و مراجع تقلید درپی ارتحال علامه حسن‌زاده آملی ✔️حضرات آیات خامنه‌ای، نوری همدانی، علوی گرگانی، جوادی آملی، سبحانی و جمعی از علما در پیام‌های جداگانه‌ای ارتحال دانشمند نادر و ذوفنون، علامه فقید آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی را تسلیت گفتند. 👈مشاهده متن پیام‌ها: https://b2n.ir/n91629 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علامه حسن‌زاده آملی و سنت‌های فراموش‌شده آموزشی ✍️دکتر سید عباس صالحی 🔻علامه ذوالفنون استاد حسن‌زاده آملی نمادی از زیست متفاوت در دانش‌ورزی بود. به نظر می‌رسد که او از آخرین نمونه‌های این نسل بود. 🔷ملای کتابی! 🔸علامه حسن‌زاده آملی چند بار این خاطره را نقل کرده بودند که وقتی از علامه شعرانی درباره یکی از بزرگان پرسیده بودند که ایشان از نظر علمی چگونه‌اند؟ ایشان در پاسخ فرموده بودند که ملای کتابی نیستند! به نظرم این تعبیر بسیار مهمی است و اشاره به یک سنت آموزشی دارد که متأسفانه هم در دانشگاه‌ها و هم در حوزه‌های علمیه منسوخ شده و یا کم‌تر دنبال می‌شود. ملای کتابی کسی است که متون اصلی علم را از آغاز تا انتها می‌خواند، برای فهم سطر به سطر بلکه واژه به واژه از جان‌مایه می‌گذارد، تحصیل آن متون را به همان شیوه پیش عالی‌ترین دانایان آن متن دنبال می‌کند، حتی گاه یک متن مفصل چونان شفا و اسفار را از آغاز تا پایان پیش چند استاد می‌گذراند و پس از گذران تحصیل چونان استادان مبرز خوبش، او هم این متون. از آغاز تا پایان تدریس می‌کند و بارها و بارها آن را ارایه می‌کند. متأسفانه این سنت در اثر فست‌فودگی دانش‌پژوهی رو به انقراض است. دانشجویان و طلاب چند برگی از متن را می‌خوانند و در ترکیب‌سازی شتاب‌زده، مدعی فهم مفاهیم مندرج در متون می‌شوند، غافل از آن که متون اصلی، شبکه‌ای درونی از فهم معانی دارند که جز در افق آن نمی‌توان به فهم معنا و دیدگاه مؤلف آثار نزدیک شد. 👈 متن کامل یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/w46328 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مروری بر ۱۵ مقاله در «علوم حدیث تطبیقی» 📙شماره جدید دوفصلنامه علمی پژوهشی «علوم حدیث تطبیقی» (بهار و تابستان ۱۴۰۰)، به صاحب امتیازی جامعه المصطفی (ص) العالمیه، مدیر مسئولی محمدحسن بهرامی و سردبیری مهدی رستم‌نژاد در ۴۰۱ صفحه منتشر شد. ✔️این شماره از پژوهش‌نامه «علوم حدیث تطبیقی» با ۱۵ مقاله از اساتید و پژوهشگران حوزه علوم حدیث به چاپ رسیده است که عناوین مقالات عبارتنداز: 🔹«بررسی انتقادی روایات عاشورایی تاریخ طبری (بازۀ زمانی عاشورا به بعد)» 🔸«بررسی روایات فریقین دربارۀ آیات آغازین سورۀ برائت» 🔹«بررسی روایی مقابله با احکام ترجیحی» 🔸«رابطه روایت «النساء عیّ و عوره» و وجوب حجاب شرعی تا قرن پنجم» 🔹«بررسی تضعیف ابوالمفضل شیبانی در تحریف و جعل اسناد» 🔸«شاخصه‌‌‌های ‌فقه الحدیثی ‌امام‌رضا‌(ع)» 🔹«معناشناسی روایت احمرین از منظر فریقین» 🔸«تحلیل دیدگاه دانشمندان اسلامی پیرامون استحقاقی یا تفضلی‌بودن ثواب» 🔹«روش‌شناسی حاکم نیشابوری در المستدرک و جایگاه آن از دیدگاه فریقین» 🔸«تحلیل آسیب‌شناختی حدیث «عشره مبشره»» 🔹«بررسی پیامد‌های فقهی حدیث حکمرانی زنان در مذاهب خمسه» 🔸«اعتبارسنجی احادیث شهر ری» 🔹«معناشناسی «احد» در سورۀ توحید از منظر روایات فریقین» 🔸«بررسی تأثیر تغذیه بر ابعاد روانی و معنوی انسان» 🔹«کنکاشی در حدیث ضحضاح از نگاه فریقین» 👈👈 نیم‌نگاهی به محتوای مقالات + دانلود متن کامل: https://b2n.ir/j25612 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺«فقه حقوق شهروندی؛ حق بر خروج زوجه» 🎙ارائه دهنده : دکتر زهرا اخوان صراف 🖋ناقد: استاد جواد حبیبی تبار 🔹دبیر علمی: استاد علی شریفی ⏳زمان : شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ⏰ساعت : ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰ 👈لینک (به صورت میهمان وارد شوید) : https://vcpro.ir/riicj2 🏢برگزار کننده: پژوهشگاه فقه معاصر با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشکده اسلام تمدنی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتشار ترجمه جدید از کتاب «الفائق فی الاصول» 📚ترجمه کتاب «الفائق فی الاصول» سعید زارعی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۸۰ صفحه به چاپ رسید. «الفائق فی الاصول» یکی از نوشتارهایی است که برای رفع بعضی کاستی‌ها در کتب اصولی و درسی رایج در حوزه‌های علمیه و تکمیل مباحث آن توسط گروهی از صاحب نظران و اساتید حوزه علمیه قم تدوین شده و اکنون در حال تدریس است. 👈 ساختار اثر: https://b2n.ir/t22834 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعطای مجوز به پژوهشکده وقف/ آشنایی با ساختار و وظایف ✔️مجوز پژوهشکده وقف از سوی شورای اعطای مجوزها و امتیازات علمی حوزه علمیه زیر نظر شورای عالی حوزه علمیه اعطا شد. طبق این مصوبه، پژوهشکده دارای سه گروه پژوهشی «پژوهش‌های فقه و حقوق وقف»، «پژوهش‌های اقتصاد وقف» و «پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی وقف» است. 👈بخوانید: اهداف، ساختار و وظایف «پژوهشکده وقف»: https://b2n.ir/h40936 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دوفصلنامه «حدیث پژوهی» در پله ۲۵ 📗شماره جدید دوفصلنامه «حدیث پژوهی» به منظور گسترش و تعمیق مطالعات حدیثی و پژوهش‌های مرتبط با سنت اسلامی و تبیین آراء و نظریات جدید در حوزه مطالعات حدیثی؛ به صاحب امتیازی دانشگاه کاشان با ۱۵ مقاله علمی به قلم اساتید و حدیث‌پژوهان در ۳۷۴ صفحه عرضه شد. ✔️این شماره حاوی مقالات زیر می‌باشد: 🔹«بررسی و تحلیل معیارهای طبرسی در نقد متنی احادیث تفسیری» 🔸«واحدی نیشابوری و فضایل و روایات اهل بیت در «الوسیط» (کارکردها و اعتبار)» 🔹«مکتوبه‌های حدیثی در روایات امامان شیعه و نقش علی بن مهزیار در نگهداری و انتقال آن‌ها» 🔸«بررسی حدیث سبعه احرف در منابع شیعه» 🔹«جستاری تطبیقی در تبیین ویژگی‌های اهل بیت پیامبر(ص) در آیینه حدیث صلوات» 🔸«ملاک‌های عالمان شیعی در تدوین کتب ادعیه» 🔹«قرب الاسناد در نگارش‌های امامیه» 🔸«نقد و بررسی رایج ترین واژگان مستعمل برای روایات موضوعه» 🔹«روایات اسماء و صفات و اثبات وجه امکانی واجب الوجود» 🔸«واکاوی چرایی تاخیر تدوین کتب درایه در شیعه با تاکید بر اصطلاحات حدیثی موجود در کتب روایی شیعه» 🔹«جستاری در شعار «کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا «سیر تاریخی شکل گیری، معناشناسی و صحت» 🔸«چیستی اصطلاح حدیثی روایت منتقله و ملاک انتقال و نقد و بررسی آن» 🔹«مرزهای پسندیده و نکوهیده رهبانیت مسیحی و اسلامی در روایات فریقین» 🔸«تبارشناسی روایات قصار حضرت علی (ع) در تحف العقول» 🔹«بررسی روایات تنزیه کتاب التوحید شیخ صدوق» 👈👈 نیم‌نگاهی به محتوای مقالات + دانلود متن کامل: https://b2n.ir/m53720 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
خارج فقه آیت الله خامنه ای.rar
27.88M
📝 دانلود متن درس خارج فقه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔹موضوع: صلاة الجماعة (۶۱ جلسه) 🔸منبع: کانال درس خارج معظم‌له 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استنباط نظام‌ کلان دین بر کشف نظام‌های خرد تقدم رتبی دارد/ امروز به‌طور جدی به‌منظومه‌ای مستند از عناصر دین نیازمندیم ✔️حجت‌الاسلام علی‌اصغر نعیمی در گفتگو با «اجتهاد»: 🔹در سال‌های اخیر، مباحث «فقه نظام» نیز مورد توجه قرار گرفته است. البته در معنای فقه و نظام، میان پژوهش‌گران این حوزه اختلافاتی وجود دارد؛ اما هدف اغلب آنان، کشف تکلیف مکلفان با رویکرد فقهی است؛ خواه مکلف فرد باشد یا جامعه یا هر دو. 🔸بررسی خرد‌ه‌‌نظام‌ها ـ برخلاف طرح‌های کلان ـ با ورود به جزئیات و با دقت‌های خاصی همراه است؛ اما اشکال آن‌ها غفلت از رابطه آن خرده‌ نظام‌ها با سایر بخش‌های نظام کلان دین است؛ زیرا این نظام‌های خرد، در سطح کلان با هم مرتبط بوده و بخشی از نظام کلان دین هستند. توجه به بخشی از آن نظام کلان بدون آگاهی از روابط آن بخش با بقیه منظومه دین، همان مشکل جزء نگری را دارد که بررسی‌های پراکنده و غیرنظام‌مند در سطحی گسترده‌تر داشتند؛ بنابراین استنباط نظام‌ کلان دین بر کشف نظام‌های خرد تقدم رتبی دارد. 🔹امروزه به طور جدی به منظومه‌ای مستند از عناصر دین نیازمندیم. اکنون پرسش‌هایی مطرح است که آیا برنامه‌‌ریزی‌های فرهنگی ما در راستای ترویج نماز باشد یا اول باید آموزه حجاب را نهادینه کنیم و بعد به سراغ نماز برویم؟ آیا اولویتی بین این دو وجود دارد؟ یا برای فرهنگ‌سازی تقوا در جامعه باید از کجا شروع کرد و مقدمات آن تأکید بر چه عناصری است.این گونه پرسش‌ها، توجه به منظومه دین را بیشتر و ضرورت استنباط نظام آن را روشن‌تر می‌سازد. 👈 متن گفتگو: https://b2n.ir/r26043 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺مراسم نکوداشت علامه محمدرضا حکیمی 🎙با حضور و سخنرانی اساتید محترم: 👤سید محمد حیدری یزدی 👤احمد عابدی 👤محمدعلی مهدوی راد 👤مرتضی کیا 👤محمد اسفندیاری ⏰ زمان: پنج شنبه ۸ مهرماه؛ ساعت ۷ بعدازظهر 🌐 پخش از طریق: @ostadhakimi_com و www.aparat.com/DarALQran/Live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝فراخوان مقاله نخستین کنگره کشوری «امر به معروف و نهی ازمنکر» 💠با رویکرد پژوهشی و علمی و فرهنگی 🗓 مهلت ارسال چکیده آثار: 15 آذرماه 1400 📆زمان برگزاری: 17و 18 اسفندماه 👆جزئیات بیشتر و محورهای فراخوان در پوستر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺موضوع‌یابی و مسئله‌شناسی برای پایان‌نامه‌های فقهی 🎙با ارائه: حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی، استاد خارج فقه ‌و اصول ⏰زمان: پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۸ صبح 🌐 نشانی حضور در نشست مجازی: https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/fjz6pqoet5u 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢موضوع‌شناسی الکل و فرآورده‌های آن در فقه اسلامی ✔️حجت‌الاسلام وحدتی شبیری: 🔹دو نوع الکل داریم: ۱. الکلی که از تخمیر و تبخیر شراب الکلی و میعان به‌طور مکرر به دست‌ می‌آید؛ ۲. الکلی که در صنعت تولید‌ می‌شود. این نکته محل خلاف و ابهام فقهای سنتی است. تلقی ایشان از الکل صنعتی چنین بود که الکل در صنعتی مثل ساخت میز و پنجره و رنگ به کار‌ می‌رود و بدین جهت این الکل را پاک‌ می‌دانستند ولذا حکم به طهارت داده‌اند. درحالی‌که الکل صنعتی در اصطلاح علمی آن چیزی نیست که در صنعت استفاده شود بلکه الکلی است که در صنعت تولید‌ می‌شود. 🔸مبنای نجس دانستن الکل در نگاه فقها متفاوت است. برخی علما مانند آیات حکیم و ‌‌بهجت الکل را مطلقاً حرام دانسته‌اند. در مقابل برخی فقها مطلقاً پاک دانسته‌‌اند مانند ‌‌آیت‌الله سیستانی، میرزا جواد آقا تبریزی؛ و برخی تفصیل دادند مانند شهید صدر، ‌‌آیت‌الله اراکی و امام که معتقدند الکلی که از تخمیر به دست‌ می‌آید نجس است ولی الکل صنعتی پاک، زیرا سابقه خمریت در آن نیست. 🔹روایاتی هست که آنچه زیادش مست کننده باشد کمش هم حرام است ولو اینکه مست نکند. البته در کتاب خود مصرف داروهایی که الکل دارند را پاک و حلال دانسته‌ایم. منتهی در ایام کرونا این مساله نمود بیشتری یافت و به‌طور مثال متدینین از آلودگی حرم مطهر به الکل رنجیده خاطر شده‌اند. لذا مساله اهمیت بیشتری پیدا‌ می‌کند. آنچه از اساتید انتظار‌ می‌رود این است که از نظر موضوع شناسی نقد کنند و منابع علمی و بروز را معرفی نمایند. 👈این گزارش را در «شبکه اجتهاد» بخوایند: https://b2n.ir/g53410 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اینترنت، حدیث و صنعت کاغذ ✍️دکتر حسن انصاری ✔️یکی از علل انتشار حدیث و البته انبوه حدیث‌سازی در سده سوم و به ویژه سده چهارم قمری آسان شدن دسترسی و ارزان شدن نسبی کاغذ بود در تمدن اسلامی. پیش از آن معمولاً دستگاه‌های دولتی مانند دبیرخانه‌های اداری دسترسی بیشتری به کاغذ داشتند. محدثان بیشتر کارشان نقل حدیث به صورت شفاهی بود و اگر بنایی بر تدوین و کتابت داشتند طبعاً باید به شکل محدود و شخصی و با حجم پایین این کار را انجام می‌دادند. علوم دیگر هم وضعش بهتر از این نبود. با دسترسی آسان به کاغذ و آسانی ساخت و تولید آن محدثان و فقیهان راه ارتباطی با مخاطب عمومی تری پیدا کردند و همین امر موجب شد که آثار حدیثی بیشتر تألیف و بیشتر کتابت شود. بنابراین هر مطلبی و هر حدیثی به دلیل آنکه به هرحال مکتوب می‌شد و دایره تألیفات و نوشته‌های اشخاص بیشتر می‌شد راه و انگیزه ای را می‌یافت تا گفته و روایت و تدوین شود. اینجا بود که روایات محلی و مهجور و بومی که پیشتر در ابعاد بسیار محدود نقل و روایت می‌شد مخاطب عامتری پیدا کند و جغرافیای اسلامی شکل گیرد و هویت یکپارچه تری با شکل گیری زنجیره‌های ارتباطی نقل حدیث و اسناد سامان گیرد. همین امر موجبات تحکیم مرجعیت و مشروعیت علما را در برابر اهالی قدرت فراهم کرد. در عصر ناصری و با آمدن تلگراف و بهره وری علما از آن دایره مرجعیت‌های محلی توسعه یافت و همین امر مرجعیت‌های عامه را تسهیل کرد. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d79737 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«مطالعات فقه سیاست» دوفصلنامه جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 📝دوفصلنامه «مطالعات فقه سیاست» که به تازگی از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم‌‌السلام) تاسیس شده است، به منظور توسعه و تحول و تعمیق مطالعات فقهی مرتبط با عرصه سیاست از اساتید، فضلا و پژوهشگران جهت ارائه مقالات خود دعوت به عمل آورد. 👈 جزئیات: https://b2n.ir/k57201 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺دوره آموزشی شذرات الفقاهة؛ جستاری در فقه سیاسی براساس جواهر الکلام 🎙تدریس: حجت‌الاسلام محسن قنبریان ⏰زمان: هر هفته ۴ شنبه، ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ 🏢مکان: موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)؛ قم بلوار شهید اخلاقی، بین اخلاقی 1 و بیست متری گلستان 🔰جهت ثبت نام در دوره نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و پایه تحصیلات حوزوی خود را به آیدی @t_hekmat ارسال فرمایید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺دین، دین‌داری و فضای مجازی 📋 مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان مهر ۱۴۰۰ 👆جزئیات و محورهای فراخوان در پوستر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی به یکی از پژوهش‌های فقهی مرتبط با حقوق مردم و حریم خصوصی ✔️در کشور ما تلاش‌ها در حوزه حقوق انسانی چه از حیث علمی و نظری و چه از حیث عملی فقط محدود به محیط‌های دانشگاهی یا فعالان مدنی مرتبط با آنها یا مراکز رسمی در قوای سه‌گانه نمی‌باشد بلکه نهادهای حوزوی و فعالان دینی نیز هم از حیث نظری و هم عملی تلاش‌های در خور توجهی از خود نشان می‌دهند؛ اگرچه جامعه انتظار بیشتری از آنها به ویژه از حیث اثرگذاریه‌ای عملی و نتیجه بخش بر بهبود امور دارند. در گستره وسیع مطالعات حوزوی کم نیستند آثاری که مبتنی بر پاسخ‌دهی به دغدغه‌های ناظر به حقوق مردم و حل برخی چالش‌های موجود تالیف می‌شوند از جمله مقاله‌ای در آخرین شماره دو فصلنامه فقه و سیاست از مجموعه نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم با عنوان «گستره اختیارات نظام اسلامی در عرصه خصوصی و ضابطه‌‌مندی آن از منظر فقه سیاسی شیعه» به قلم سید کاظم سید باقری. 👈 معرفی مقاله: https://b2n.ir/f79885 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
احترام به بزرگان توصیه مرحوم امام .mp3
865.9K
🎙آیت‌الله جعفر سبحانی در جلسه ششم درس رجال خود در سال 1365 هنگام نقد مرحوم قهپایی فرمود: به خاطر حفظ احترام نگفتیم صحیح نیست، احترام بزرگان را باید حفظ کرد. من درس امام را می‌نوشتم روزی مطلبی را از مرحوم آیت‌الله حائری نقل کردم، امام به ایشان اشکال داشت و من در مقام نوشتن، نوشتم «والظاهر انه فاسد»، همه جزوه من را ایشان مطالعه می‌کردند دیدم زیرش نوشته‌اند «همه جا احترام مشایخ محفوظ باشد» و خط زدند و نوشته بودند «انه غیر تام». و لذا از آن زمان که سال 1373 قمری بود دیگر درباره مشایخ واژه «وهو مردود و هو فاسد» را نمی‌گوییم و خیلی بخواهیم جسارت کنیم می‌گوئیم «والظاهر انه غیر تام». 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰ویژه سالروز شهادت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) 🔻امام حسن (ع)؛ الگوی سکوت و فریاد/ محسن اسماعیلی: https://b2n.ir/p10238 🔻تنوع واژگان یادکرد صلح امام حسن (ع) و دلالتهای آن/ محسن الویری: https://b2n.ir/p98931 🔻نقش امام حسن(ع) در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی/ عباسعلی مشکانی سبزواری: https://b2n.ir/n91279 🔻صلح امام حسن الگویی قابل استفاده برای هر مذاکره‌ای نیست/ سید حسین فلاح‌زاده: https://b2n.ir/43402 🔻برنده‌ و بُرنده‌تر از جنگ/ داود فیرحی: https://b2n.ir/r88539 🔻«دو امام مجاهد»، تحلیل مبارزات سیاسی حسنین(ع)/ شش گفتار از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: https://b2n.ir/t31550 🔻میراث علمی امام حسن و امام حسین (علیهما‌السلام)/ محمد باغستانی: https://b2n.ir/e97155 🔻صلح امام حسن(ع) پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ/ رسول جعفریان: https://b2n.ir/a24037 🔻تاریخ دقیق شهادت امام حسن (ع) چه روزی است؟/ یاسر امینیان: https://b2n.ir/46071 🔻تطور‌شناسی اخبار مطلاق بودن امام حسن مجتبی(ع) در منابع اسلامی/ حسین مرادی‌نسب: https://b2n.ir/w08522 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰ویژه سالروز رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) 🔻شرح حدیثی درباره آخرین گفتگوهای پیامبر اعظم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س)/ آیت‌الله خامنه‌ای: https://b2n.ir/j17060 🔻اصلاحات بنیادین فکری-فرهنگی و اجتماعی پیامبر(ص)/ آیت‌الله صافی گلپایگانی: https://b2n.ir/x63055 🔻ویژگی‌های حوزه علمیه مدینه در زمان پیامبر(ص)/ سید احمد مددی: https://b2n.ir/r52428 🔻«خودسازی بی‌پایان»؛ مقایسه نوع جهاد اسلامی در مکه و مدینه/ شهید سید محمدباقر صدر: https://b2n.ir/w29439 🔻پیامبر(ص) از ما دوستی کورکورانه نمی‌خواهند!/ سید یحیی یثربی: https://b2n.ir/p45568 🔻صلح حکمت نبوی است و منشأ وحیانی دارد/ کریم مجتهدی: https://b2n.ir/z16330 🔻بزرگ‌ترین خیانت به ‌امت پیامبر(ص)!/ احمد مبلغی: https://b2n.ir/s92287 🔻وظیفه ما در قبال پیامبر رحمت/ حیدر حب‌الله: https://b2n.ir/e20363 🔻عصری‌سازی افعال پیامبر(ص): روش و نمونه/ مهدی مردانی: https://b2n.ir/573731 🔻از آیات سیاسی مکه تا دولت نبوی در مدینه/ عبدالوهاب فراتی: https://b2n.ir/r56631 🔻آخرین دغدغه‌های پیامبر(ص)/ علی شفیعی: https://b2n.ir/e81595 🔻سیره پیامبر(ص) در برخورد با منکرات اجتماعی/ محمدحسین رجبی دوانی: https://b2n.ir/x73689 🔻طرح عنوان شهادت پیامبر(ص) برای گسترش تقابل مذهبی/ مهدی مسائلی: https://b2n.ir/m95346 🔻مردم باید در رفتار آخوند، پیغمبر را ببینند/ محمدرضا زائری: https://b2n.ir/k99678 🔻شهادت یا وفات رسول خدا (ص)؟/ محمد ذکاوت صفت: https://b2n.ir/s03035 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارشی از دو تحقیق در تاریخ رحلت پیامبر (ص) ✍️محمد ذکاوت صفت 1️⃣ جناب استاد سید محمدجواد شبیریِ زنجانی مقاله ای با نام «تحقیقی در روز وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم» دارند که در آن تحقیق، اقوال مختلف در روز و ماهِ وفات پیامبر (ص) را بررسی می کند و نتیجتاً ثابت می نماید که روز وفات ایشان، دوشنبه دوم ربیع الأول (و نه 28 صفر) سال 11 قمری بوده است. ایشان گفته اند هیچ روایتی ـ حتی ضعیف ـ وجود ندارد که ثابت کند روز رحلت پیامبر (ص) 28 صفر است (روزی که ما اکنون به عنوان سالگردِ رحلت پیامبر می دانیم). و علاوه بر این که قولِ 28 صفر، با روایت صحیحی از امام صادق علیه السلام تعارض دارد، تا پیش از شیخ مفید (وفات: 413 قمری) کسی به رحلت پیامبر (ص) در 28 صفر تصریح نکرده است. ایشان تنها قولی که از ائمه علیهم السلام در تاریخ رحلت پیامبر (ص) روایت شده را دوم ربیع الأول می داند. همچنین، ایشان روز دوازدهم ربیع الأول را مشهورترین قول در نظر مورخان و دانشمندان سنّی دانسته، که از عایشه و ابن عبّاس و دیگران نیز روایت شده است. مرحوم شیخ کلینی و محمد بن جریر بن رستم طبری ـ از دانشمندان شیعه ـ این قولِ مشهور در نزد سنّیان را پذیرفته اند. استاد شبیریِ زنجانی بوسیله ی اموری که از طریق آنها به کشف تاریخ دقیق روز وفات پیامبر (ص) منتهی می شود، جدولی را طراحی کرده و با آن جدول ـ به دلیل تعارض ـ به نفی و رد بسیاری از تاریخ های ادعا شده پرداخته و در نهایت به قول صحیح رسیده است. ✳️ ایشان گفته است که وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز دوم ربیع الأول بوده و در نزد مورخان پیشین نیز قائلان زیادی دارد. جناب استاد، منشأ اشتباه را در این می داند که در روایت صحیح آمده که وفات پیامبر (ص) دو روز پس از هلال ربیع الأول بوده و مرحوم شیخ مفید آن را ـ به اشتباه ـ دو روز پیش از هلال ربیع الأول (28 صفر) نوشته، و بقیه ی علما ـ به دلیل شخصیّتِ علمی شیخ مفید ـ بدون تحقیق، از او تقلید کرده اند. 2️⃣ با این حال، جناب آقای یدالله مقدسی در کتاب «بازپژوهیِ تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم السلام»، روز دوشنبه 28 صفر را به عنوانِ تاریخ رحلت پیامبر (ص) اختیار کرده، و درحالی که جناب آقای شبیری ادعا کرده بودند هیچ روایتی حتی ضعیفُ السند در سندیّتِ روز 28 صفر وجود ندارد، امّا مستند جناب آقای مقدسی سه روایت معتبر است که دو روایت در «کافی» از مرحوم شیخ کلینی، جلد 1، صفحه ی 458، حدیث 1 و جلد 3، صفحه ی 228، حدیث 3 و یک روایت در «دلائل الامامه» از ابن رستم طبری، صفحه ی 79 و 134 آمده است. این سه روایت، مدّت زمان حیات حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را پس از رحلت پیامبر (ص)، ۷۵ روز ثبت کرده اند و روایتِ دلائل الامامه آخرین روزِ حیات حضرت فاطمه (س) را روز سوم جمادی الثانی دانسته است. جناب مقدسی نوشته اند که با بازگشتِ ۷۵ روز قبل از سوم جمادی الثانی، رحلت پیامبر (ص) با تاریخ های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ربیع الاول تطبیق خواهد کرد که هیچ کدام گزارشی در متون شیعه و سنّی ندارند. ✳️ بنابراین، ایشان عدد ۷۵ روز (خمسةً و سبعین) را در نسخه های روایات، تصحیف شده از «خمسةً و تسعین» (۹۵ روز) دانسته و روز رحلت پیامبر( ص) را ۲۸ صفر محاسبه کرده که پس از ۹۵ روز از این تاریخ، شهادت حضرت فاطمه (س) در روز ۳ جمادی الثانی اتفاق افتاده است. جناب شبیریِ زنجانی، اشاره ای به این سه روایت نکرده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکم فقهی آسیب زدن به حریف ورزشی در پرتو قاعده‌های «لاضرر»، «اقدام»، «ضمان»، «اذن» و «تحذیر» ✔️سلسله نشست‌های «کاربرد قواعد فقهی در فروع فقه ورزش» با ارائه حجت‌الاسلام محمدرضا وحیدی صدر، از سوی واحد پژوهش مدرسه علمیه آیت‌الله خویی (ره) برگزار شد. این مدرس سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در این نشست‌ها به تبیین حکم فقهی آسیب زدن به حریف ورزشی در پرتو قاعده‌های «لاضرر»، «اقدام»، «ضمان»، «اذن» و «تحذیر» پرداخته است که خلاصه‌ای از آن پیش‌رویتان قرار می‌گیرد. 👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/f89130 🆔 @ijtihad
🔺فراخوان جشنواره فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی 📚در قالب‌های: کتاب پژوهشی، گزارش اختتام‌یافته پژوهش، رساله دکتری، پایان‌نامه کارشناسی‌ ارشد 📗 آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان اسفند ۱۳۹۹ منتشر و یا پایان یافته‌اند، می‌توانند در این دوره از جشنواره شرکت کنند 📆 مهلت ارسال: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ 🌐 سایت جشنواره: http://farabiaward.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺بررسی فقهی خشونت در خانواده 🎙 استاد: حجت‌الاسلام حسین بستان 📆 زمان: چهارشنبه‌ها/ ساعت 11-12 🏢 محل برگزاری: میدان معلم، بلوار سمیه، پلاک۴۷۲ ✅ شروع کلاس‌ها: چهارشنبه ۲۱ مهرماه سال ۱۴۰۰ 🔰 توجه: در صورت برگزاری درس به صورت مجازی طریقه آن از طریق سایت و کانال مفتاح اطلاع‌رسانی خواهد شد. 🆔 @ijtihad