eitaa logo
اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
676 ویدیو
285 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢رساله اغلاط مشهوره، رساله‌‌ای در روایات جعلی ✍️ محمدباقر ملکیان 🔻علمای شیعه - انار الله برهانهم- بر خلاف اهل سنّت، تألیفات مستقل چندانی در موضوع روایات جعلی ندارند. البته این را نمی‌توان به سبب اهمال و کوتاهی آنها بر شمرد، علت و یا عللش مفصّل است که در نگاشته‌ای منتشر نشده بدان پرداخته‌ام. از سویی کم نیستند عالمانی که در مباحث علمی شان ـ چه اعتقادی، چه فقهی و چه تفسیری ـ حکم به جعل و یا تحریف روایاتی کرده‌اند. در میان نگاشته‌‌‌های مستقلّی که عالمان شیعه در این موضوع نگاشته‌اند رساله اغلاط مشهوره تألیف سید محمّد طباطبائی معروف به سید مجاهد کمتر دیده شده است، و چه بسا بسیاری از حدیث پژوهان تا کنون آن را ندیده‌اند. این رساله مختصر، که به همّت علیقلی دهخوارقانی در سال ۱۳۳۳ ق در مطبعه اسد آقا در ۶۴ صفحه به چاپ رسیده است، رساله‌ای است به زبان فارسی، و به تعبیر دهخوارقانی: «در بیان بعضی اخبار مجعوله از اهل سنّت و متصوّفه که در میان احادیث شیعه رضی الله عنهم قاطی شده، و عوام از تشخیص و تمیز آنها عاجز و قاصر بودند». آنچه مؤلّف در این رساله نگاشته به تعبیر خودش: «قلیلی از این رویات است که روی بی فکری بر زبان‌‌‌ها جاری می‌گردد». 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/f71552 🆔 @ijtihad
💢«مدرسه عالی فقاهت»، به سوی اجتهاد تمدن‌ساز ✔️ تاریخچه تأسیس مدارس علمیه در جوار بارگاه مطهر امام هشتم (ع) به اعصار و ادوار گذشته برمی‌گردد. مثل مدرسه میرزا جعفر، مدرسه خیرات خان، مدرسه بالاسر مبارک در نزدیکی روضه منوره رضوی، مدرسه پریزاد، مدرسه دودر و… . حالا و در ادامه این مسیر «مدرسه عالی فقاهت» تأسیس شده است. 🔻حجت‌الاسلام سیدحسن وحدتی شبیری در این باره می‌گوید: مدرسه عالی فقاهت به دنبال تدوین نرم‌افزار تمدن نوین اسلامی با رویکرد فقهی است. این مدرسه به عنوان یک نهاد اصیل حوزوی برای رسیدن به اجتهاد تمدن‌ساز پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی مطرح است. این مدرسه نه تنها رقیب حوزه‌های علمیه و دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیست، بلکه می‌تواند بازوی علمی و فقهی برای سایر مجموعه‌ها به‌ویژه مجموعه‌های علمی باشد. تربیت نیروی متخصص برای عرصه‌های فقهی مورد نیاز جامعه اسلامی و دستیابی به تمدن نوین اسلامی، ارتقای منطق فقاهت و حوزه‌های تخصصی فقه در مسیر طراحی و اجرای نظام‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی و…، تولید محتوا و منابع پژوهشی و آموزشی در زمینه‌های تخصصی فقه و علوم مرتبط و…از جمله اهداف راه‌اندازی این مدرسه است. 👈اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/w45271 🆔 @ijtihad
💢 آیا نمرهٔ قیاس در همه موارد صفر محض است؟ ✍️استاد محمد عندلیب همدانی 🔻در کتب اصولی و فقهی شیعه با توجه به نهی أکید امامان (علیهم السلام) از به کارگیری برخی از شیوه‌های استنباطی اهل سنت، از جمله قیاس موضع‌گیری خاصی در این باره وجود دارد و نتیجتا قیاس مطلقا از دایرۀ تحلیل‌ها و بررسی‌های فقهی طرد شده است. 🔹اما باید گفت جایگاه قیاس در فقه شیعه نیاز به یک بازخوانی مجدد دارد. 🔸از نگاه ما قیاسی که مورد نهی شدید واقع شده است، در واقع قیاس به عنوان یک دلیل مستقل در عرض کتاب و سنّت است. 🔹در زندگی معمولی و مادی انسان‌ها قیاس بسیار مشاهده می‌شود؛ اما نباید فراموش کرد که برخی فقهای اهل سنت از این ساز و کار فکری در جهت بستن درب خانه عترت و در راستای خاموش کردن این چراغ نورانی سوء استفاده کردند.... 🔸ولی می‌توان از قیاس تنها و تنها به عنوان یک قرینه و مؤید، آن هم بیشتر در دائرهٔ امضائیات بهره برد‌ و نیز به نظر می‌رسد استفاده از آن به عنوان یک قرینه در جبران ضعف سند و دلالت روایت و یا قرینه‌ای بر وهن خبر مشکلی ندارد. 🔹اگر چه بزرگانی مثل شیخ ‌اعظم (قدس سره) قیاس را به طور کلی هم بر مسلک انسداد و هم بر مسلک انفتاح طرد کرده‌اند، ولی مرحوم شیخ مفید (رضوان الله علیه) به آن اشاره‌ای کرده‌اند. 🔸عبارت زیر نقل محقق حلی (قدس سره) در معارج الاصول از شیخ مفید است: «خبر الواحد القاطع للعذر هو الذی یقترن الیه دلیل یفضی بالنظر فیه الی العلم و ربما یکون ذلک اجماعا او شاهدا من عقل او حاکما من قیاس». 🔹البته خود محقق حلی می‌فرماید اگر مراد شیخ مفید از قیاس، برهان است سخنی تام است ولی اگر مقصود قیاس فقهی است قابل قبول نیست.... 🔸آیت الله سیستانی (دامت برکاته) برداشت دیگری از عبارت مرحوم مفید دارند ولی ما آن را با توجه به قاعدهٔ تجمیع قرائن و شواهد تفسیر می‌کنیم. 🔹هر کسی که این قاعده را پذیرفته باشد مخصوصا بر مسلک مختار که «اضطرار در استنباط » است می‌تواند از این عنصر البته با رعایت قیود ذکر شده بهره ببرد، ولی مطرح شدن آن به عنوان دلیل مستقل به ویژه در تأسیسیات قطعا و جزما باطل است. 🔸البته می‌توان با مراجعه به آثار فقهی فقهای بزرگ ریشه‌هایی از این روش را یافت. 🆔 @ijtihad
💢استخاره در دوراهی! ✔️استاد حیدر حب‌الله در مقاله مفصلی به نام «فقه الاستخاره» پس از بررسی ادله شرعی و عقلی، استخاره با عدد به وسیله تسبیح و سنگ‌ریزه را مطابق تمام مسالک در حجیت خبر واحد، به دلیل فقدان روایتی معتبر در این باب، ضعیف ارزیابی کرده است. همچنین درباره استخاره با قرآن به دو شیوه شمارش اوراق مصحف و شیوه امروزین که آیه اول از صفحه گشوده را می‌خوانند، معتقد است به طریق معتبر قابل اثبات نیست. افزون بر آن، درباره حکم استخاره با دو رقعه، سه رقعه و شش رقعه که برخی فقیهان متأخر امامیه تلقی به قبول کرده‌اند، اختلافاتی واقع شده است. حب‌الله پس از بررسی روایات استخاره ذات‌الرقاع، حجیت آن را موافق با نظر محقق سبزواری مورد تأمل می‌داند؛ هرچند در انواعی که نمی‌توان انتساب آن را به شریعت صحیح دانست، در صورت پذیرش قاعده تسامح در ادله سنن می‌توان بدان عمل کرد. نوع دیگر یعنی استخاره قلبی به این صورت است که پیش از انجام عمل قلب خود را متوجه خداوند گرداند و به آنچه احساس کرد اقدام و عمل کند. وی می‌گوید برخی روایات این نوع استخاره معتبر است و می‌توان گفت از استخاره مشورتی قوی‌تر و از استخاره دعایی ضعیف‌تر است... با این حال، فقهای معاصر آرای مرسوم در باب استخاره را می‌پذیرند. آیت‌الله شبیری زنجانی پس از ذکر حکایتی معتبر از استخاره‌های ویژه حاجی کلباسی، مخالفت با استخاره را بنا بر احتیاط واجب جایز نمی‌داند. بنا بر نظر آیات عظام تبریزی و سیستانی انجام استخاره با تسبیح و رقعه تنها به قصد رجاء بلامانع است. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/w00312 🆔 @ijtihad
abasalt.PDF
3.54M
📚دانلود کتاب «مُسند اباصلت» 👤گردآورنده: استاد محمدحسن ربانی بیرجندی 📖صفحات: 294 🔻«مُسند» نوعا به نوشته‌هایی اطلاق می‌شود که نویسنده روایت را بدون واسطه از گوینده گرفته و در کتاب ضبط می‌کند. عنوان مشهور دیگر برای این گونه آثار، «اصل» است، در دوره امام باقر و امام صادق علیهما‌السلام بیش از 400 مسند نوشته شد؛ برای نمونه «زُراره»، «محمّد بن مُسلم» و سایر اصحاب ایشان، روایات را در کتاب خود بدون واسطه ضبط می‌کردند اما اگر توضیح، لغت، شرح یا تاریخی به آن افزوده می‌شد، دیگر اسمش مسند نبود. به مرور زمان بزرگانی چون ثقه‌الاسلام کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی مجموعه‌ها و کتب بزرگی تعریف کرده و تمام مسندها و اصول را در درون آن آوردند، از همین رو توجه علما، محققین و حدیث پژوهان به خود این اصول کم‌تر شد چرا که کتب جامع‌تر و مدون‌تری در دسترس بود اما بعضی از مسندها هنوز باقی مانده است. بعضی از بزرگان معتقدند برای فهم متن روایات و مقصود آن‌ها بهتر است فقیه روایات منقول از یک راوی را یک جا ببیند چرا که ائمه گاهی بر حسب مقتضای مخاطبین صحبت می‌کردند و فرمایشاتشان بر حسب مقتضای زمان، مکان و مخاطب فرق می‌کرد. تأکید آیت‌الله بروجردی و برخی علما مبنی بر این که اگر روایات یک راوی جمع شود در فهم روایات تأثیر بسزایی دارد، غرض و انگیزه‌ای شد تا نویسندگانی پیدا شوند و مسندهایی که از بین رفته را تا حد مقدور بازسازی کنند، یعنی به مجموعه‌های روایی مفصل مراجعه کرده و روایات منقول از یک راوی را جمع آوری کنند. 🆔 @ijtihad
🔰رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مسئولان نظام و مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت اسلامی: 🔷وحدت مسلمانان تاکتیکی نیست بلکه یک امر اصولی است 🔹وحدت و اتحاد مسلمانها یک امر تاکتیکی نیست که بعضی خیال کنند حالا به خاطر شرائط خاصی ما بایستی باهمدیگر متحد باشیم، نه یک امر اصولی است. هم‌افزایی مسلمانها لازم است؛ اگر مسلمانها متحد باشند هم‌افزایی میکنند، همه‌شان قوی میشوند. اتحاد مسلمانان یک فریضه‌ی قطعی قرآنی است. 🔶شاخص اصلی وحدت، فلسطین است؛ دولت‌هایی که عادی‌سازی کردند خطای خود را جبران کنند 🔸شاخص اصلی برای اتحاد مسلمانان قضیه فلسطین است و هر چه جدیت بیشتری برای احیاء حقوق فلسطینیان به خرج داده شود، اتحاد اسلامی تقویت می‌شود. اقدام بعضی دولت‌های منطقه برای عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی گناه و خطایی بزرگ است؛ این دولت‌ها باید از این حرکت و راه ضد وحدت اسلامی برگردند و خطای بزرگ خود را جبران کنند. 🔷انفجارهای اخیر در افغانستان نمونه‌ای از نتیجه اختلاف افکنی بین شیعه و سنی است 🔸دست‌آموزهای آمریکا در هر جای دنیای اسلام بتوانند فتنه ایجاد میکنند. نزدیکترین نمونه‌اش همین حوادث تأسف‌بار و گریه‌آور افغانستان در این دو جمعه‌ی گذشته است که مسجد مردم و مسلمان را، در حال نماز را، منفجر کردند. چه کسی منفجر میکند؟ داعش. داعش کیست؟ داعش همان مجموعه‌ای است که آمریکایی‌ها - همین گروه دموکرات آمریکا - صریحاً گفتند که این را ما به وجود آوردیم، البته حالا نمیگویند و انکار میکنند. 👈گزارش دیدار: https://b2n.ir/j22834 🆔 @ijtihad
💢رسول اسلام نداریم/ امام صادق (ع) موسس مکتب شیعه نیستند! ✍️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔻پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، رسول اسلام و رسول مسلمانان نیستند و رسانه‌ها دقت کنند که بر روی نام پیامبر اکرم به عنوان رسول اسلام تاکیدی نداشته باشند. چون آن حضرت رسول خداست از طرف آسمان و رسول انسان است از طرف زمین. مشخص نیست واژه رسول اسلام یا رسول مکرم اسلام را چه کسی القا کرده است. با معارف رسول خدا‌ می‌توان برادری انسانی را نهادینه کرد. تاکید‌ می‌کنم، نه فقط برادری دینی و مذهبی بلکه برادری انسانی که از بیش از ۱۰ آیه استفاده‌ می‌شود و‌ می‌توان خانه مشترک بشریت را ساخت. از دو رفتار گلایه دارم. وقتی سخنرانان و رسانه‌ها‌ می‌خواهند امام صادق (علیه‌السلام) را وصف کنند،‌ می‌گویند موسس مکتب جعفری و موسسه مذهب شیعه و غفلت خودی‌ها و زرنگی مخالفان به این خبط ناموجه دامن‌ می‌زند. البته مکتب شیعه مرهون و مدیون امام صادق (علیه‌السلام) است اما آن حضرت موسس مکتب شیعه نیستند. 👈 گلایه دیگر این است که...: https://b2n.ir/z13336 🆔 @ijtihad
💢زیست مردمی پیامبر اعظم(ص) ✍️دکتر سید عباس صالحی 🔻شاید در میان کتاب‌های علامه طباطبایی کتاب «سنن النبی» متفاوت از همه آثار ایشان باشد، چه این‌که وی به‌عنوان فیلسوف، فقیه، مفسر، عارف در همه آثارشان به‌وضوح دغدغه نوآوری و ابداع را می‌بینیم اما «سنن ‌النبی» گونه دیگری است. آن‌گونه که علامه طباطبایی در تقریظ بر چاپ اول کتاب نوشته‌اند این کتاب در حوالی ۱۳۵۰ هجری قمری تدوین شده است، آن زمان در نجف بوده‌اند و در سنین حدود ۴۳ سالگی و چهار سال قبل از بازگشت به ایران و تبریز. این کتاب از همان تاریخ در نوشته‌های خطی ایشان بود و در جلد ششم المیزان در بحث: ادب انبیا ۱۸۳ روایت نقل می‌کنند و به این رساله خطی ارجاع می‌دهند. اما بالاخره ایشان اجازه نشر آن را به جناب شیخ محمدهادی فقیهی می‌دهند و با تقریظ علامه طباطبایی در دارالکتب اسلامیه به چاپ می‌رسد. کار ایشان علاوه بر ترجمه اثر، افزودن روایاتی بود که ایشان در تحقیق و تتبع گردآوردند و پس از رؤیت علامه و نظر ایشان به‌عنوان ملحقات بر اصل اثر افزودند. اصل کتاب ۲۱ باب و ۴۱۱ حدیث و ملحقات ۲۳ باب و ۵۰۷ حدیث است که کلاً ۹۱۸ حدیث در این کتاب آمده است. خواننده این اثر علامه طباطبایی را در مقام یک محقق نمی‌بیند بلکه ایشان در چهره یک محدث که به گردآوری و طبقه‌بندی روایات همت گمارده، مشاهده می‌کند، کاری که علامه دیگر تکرار نکرده است حتی اگر او به پاورقی مجلدات نخستین بحارالانوار می‌پردازد، باز در مقام تحقیق و درایه‌الحدیث است اما کتاب سنن النبی صرفاً گردآوری محدثانه است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/f11435 🆔 @ijtihad
🌐 آغاز به کار وبسایت هندی و رسانه آذری KHAMENEI.IR ✔️هم‌زمان با فرارسیدن ایام میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، امام جعفر صادق علیه‌السلام و هفته وحدت، فعالیت وبسایت هندی و رسانه آذری پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (KHAMENEI.IR) آغاز شد. 🆔 @ijtihad
🔺کنگره بین‌المللی نهج‌ البلاغه؛ انسان در تراز نهج ‌البلاغه ✔️محورهای اصلی: 1️⃣ انسان اخلاقی در تراز نهج البلاغه 2️⃣ انسان سیاسی در تراز نهج البلاغه 3️⃣ انسان اقتصادی در تراز نهج البلاغه 4️⃣ انسان فرهنگی و اجتماعی و مدنی در تراز از نهج البلاغه 5️⃣ انسان سالم در تراز نهج البلاغه 🗓 تاریخ برگزاری: ۲۵ بهمن مصادف با ۱۳ رجب ⏰ زمان ارسال چکیده و اصل مقالات تا ۳۱ دی ماه 🌐 سایت کنگره: nahjcongereh.khuisf.ac.ir 🆔 @ijtihad
71 مجازی.pdf
3.6M
📰 دانلود نشریه «عهد» شماره 71 🗞 ویژه‌نامه: رشد و خدمت 📦محصول خانه طلاب جوان 🆔 @ijtihad
🔺سلسله نشست‌های «نظام حقوقی حاکم بر فضای مجازی» 🔹 نشست اول: حاکمیت دولت بر فضای مجازی؛از منظر نظام حقوقی اسلام (۳آبان۱۴۰۰) 🔸 نشست دوم: حقوق و آزادی‌های ملت در فضای مجازی؛ از منظر نظام حقوقی اسلام (۵آبان۱۴۰۰) 🔹 نشست سوم: حاکمیت دولت بر فضای مجازی؛ از منظر نظام حقوق (۹آبان۱۴۰۰) 🔸 نشست چهارم: حقوق و آزادی‌های ملت در فضای مجازی؛ از منظر نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران (۱۱آبان۱۴۰۰) 🔹 نشست پنجم: الگوی تحدید حدود در بستر فضای مجازی؛ بر اساس حقوق و آزادی‌های ملت و حاکمیت دولت (۱۷آبان۱۴۰۰) 🎙اساتید دوره؛ 👤 استاد عباس کعبی 👤حجت‌الاسلام دکتر حسین تاج‌ آبادی 👤حجت‌الاسلام دکتر حمید شهریاری 👤 حجت‌الاسلام دکتر احمدعلی قانع 👤 دکتر قاسم محمدی 👤 دکتر محمدباقر اصغری 👤 دکتر باقر انصاری 👤 دکتر باقر شاملو 👤 دکتر غلامحسین الهام 👤 دکتر فرید محسنی 👤 دکتر قدرت‌الله رحمانی 👤 دکتر محمدرضا رهبرپور 👤 دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی 👤 دکتر سیدمحمد صادق امامیان 🏢 مکان: دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی/مرکز علم و فناوری حقوق؛ سالن جلسات شهید آوینی. 💻 لینک ورود به نشست https://www.skyroom.online/ch/mahdisiavashi/neshast1 🆔 @ijtihad
💫فقه ما به جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ورزش کمتر پرداخته است 💫با موضوع‌شناسی ابعاد فقهی ورزش را تبدیل به قانون کنیم ✔️حجت‌الاسلام وحدتی شبیری، مدیر مدرسه عالی فقاهت🔻 🔹موضوع‌شناسی اکنون از امور مهم در حوزه پژوهش‌های دینی است. باید ورزش را شناخت و تصور درستی داشت تا بتوان به آن پرداخت. در سنت هزارساله فقه شیعی پیشینه پرداختن به ورزش هم وجود دارد. سبق و رمایه از کتب فقهی است که به مسائل مسابقات و ورزش‌ها پرداخته است؛ اما اکنون ورزش از حالت سنتی خود خارج شده است. 🔸اکنون ورزش تبدیل به یک صنعت بزرگ شده و ابعاد اقتصادی و سیاسی و جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی وسیعی نیز پیدا کرده است، ما به جهت فقهی آن‌چنان بدان نپرداخته‌ایم و به جهت حقوقی نیز دارای ضعف هستیم. باید با موضوع‌شناسی به جنبه‌های فقهی آن توجه و در نهایت به قانون‌گذاری ختم کنیم. 🔹معتقدم باید به‌صورت چند ضلعی به مسائل پرداخته شود، یعنی فقیه متصدی بیان فقه باشد، ولی در موضوعات اجتماعی از کارشناس امر برای تبیین موضوع استفاده کند. درنهایت فقیه باید بتواند موضع دین درباره آن مساله را بیان کند. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/r09217 🆔 @ijtihad
📒فصلنامه «علوم حدیث» ۱۰۰تایی شد ✔️یکصدمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث به صاحب امتیازی دانشکده علوم حدیث و مدیر مسئولی محمد محمدی ری‌شهری، سردبیری رضا برنجکار و جانشین سردبیری سید محمد کاظم طباطبایی با ۱۱ مقاله علمی در ۲۷۲ صفحه چاپ و عرضه شد. 🔻عناوین مقالات عبارتنداز: 🔹پاسخ به چند پرسش درباره احادیث ساختگى (موضوع و مجعول)/ ضا استادی 🔸معناشناسی «عقل عن الله در روایات/ عبدالهادی مسعودی 🔹درآمدی تحلیلی بر تبویب کتب حدیثی/ مهدی مهریزی 🔸نسل دوم حدیث پژوهی؛ معنا، مبنا و روش/ عباس پسندیده 🔹بازتاب پارادایم فقه حیل در الکافی کلینی/علی راد 🔸آموزه نفی صفات در احادیث شیعه/ رضا برنجکار و محسن زارع پور 🔹واکاوی پیوند مهارت سواد اطلاعاتی با حدیث پژوهی؛ ضرورت، چگونگی و پیشنهادها/ عبدالحسین طالعی 🔸زمینه‌های پدید آمدن حدیث مشکل/ محمدکاظم طباطبایی 🔹مطالعه علم سنجی فصلنامه علوم حدیث/ رضا کریمی و زهرا صدرآبادی 🔸کبریت احمر، عنقاء مغرب – و اسلام شناسی (نکاتی از تهذیب الاحکام شیخ طوسی)/ قاسم جوادی 🔹لزوم اهتمام به حدیث و علوم وابسته به آن اثر رضا مختاری 👈 مطالعه و دانلود اصل مقالات: https://b2n.ir/d03778 🆔 @ijtihad
📚الفقه الفهرستی؛ عرض و استدلال لاحکام المیاه + دانلود ✔️«الفقه الفهرستی؛ عرض و استدلال لاحکام المیاه» تألیف حجت‌الاسلام خدّامیان آرانی، عنوان اثری است که می‌کوشد اثبات کند بهره‌گیری از دانش فهرست (کتاب‌شناسی)، به عنوان راهی برای اثبات حجیت احادیث، در پیچ و خم تعارض احادیث، راه روشنی را برای مجتهد باز می‌کند. 👈 معرفی + دانلود اثر: https://b2n.ir/u00198 🆔 @ijtihad
🔺اختتامیه رویداد نخبگانی مسأله محور دین و حکمرانی 🔰رونمایی از کتاب مجموعه نشست‌های مسأله محور حوزه و دانشگاه به همراه تقدیر از برگزیدگان ✳️نمایشگاه دستاوردهای حل مسأله حوزوی 🕒 زمان: پنج شنبه ۶ آبان ۱۴۰۰، ساعت ۱۵ 🏢مکان: قم - خیابان جمهوری، سالن همایش‌های دانشگاه معارف اسلامی 🆔 @ijtihad
🔺سلسله نشست‌های «عرصه‌های نوین فقاهت» ✔️سلسله نشست علمی «عرصه‌های نوین فقاهت» با حضور اساتید فقه و اصول و طلاب سطح سه و چهار در موضوعات مستحدثه فقهی از جمله فقه رسانه، فضای مجازی، فقه تربیت، فقه محیط زیست، فقه شهروندی از سوی مرکز تخصصی طوبی با حمایت میز توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی و همکاری معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و «شبکه اجتهاد» برگزار می‌شود. 🗓 زمان برگزاری: از ۶ آبان الی ۱۱ آذر، هر هفته پنجشنبه‌ها 👈 جزئیات بیشتر و جدول زمان بندی: https://b2n.ir/j49390 🆔 @ijtihad
🔰بسته ویژه (1)/ بیانات آیت‌الله صافی گلپایگانی، بازتاب‌ و واکنش‌ها 🔻آیت‌الله صافی و دیگر مراجع به رئیس مجلس چه گفتند: https://b2n.ir/u53690 🔻حکم شرعی انزوای سیاسی/ سید مصطفی محقق‌داماد: https://b2n.ir/m41101 🔻استفاده ابزاری از نهاد مرجعیت/ مهدی ابوطالبی: https://b2n.ir/h29482 🔻نامه جمعی از «اساتید و فضلای حوزه علمیه قم» در دفاع از ساحت مرجعیت: https://b2n.ir/u39178 🔻حرکت شومی بود؛ محکوم می‌کنیم/ احمد فرخ‌فال: https://b2n.ir/w95563 🔻عبرت رئیس‌جمهور مخالف ولی‌فقیه و مرجعیت کافی نیست؟: https://b2n.ir/k67878 🔻مرجعیت شیعه باید تذکر دهد؛ وظیفۀ ما در قبال مرجعیت شیعه چیست؟/ سید محمدجواد علوی بروجردی: https://b2n.ir/m00112 🔻مراجع شیعه، ناصحان امین و حامیان حکیم انقلاب/ عبدالله زنجانی: https://b2n.ir/h56378 🔻بیانیه جامعه مدرسین و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در محکومیت اهانت به ساحت مرجعیت شیعه: https://b2n.ir/q04590 🆔 @ijtihad
🔺ترجیج قوه مقننه یک مجلسی بر دو مجلسی در ساختار نظام‌های تک ساخت (بسیط و یکپارچه) از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران 👤ارائه کننده: حجت‌الاسلام حسین جوان آراسته، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 👥ناقدان: 🔸حجت‌الاسلام ابراهیم موسی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 🔸دکتر احمد تقی زاده، مدرس دانشگاه تهران 🔸مهدی عبدالملکی، معاون حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس 🔹دبیر علمی: حجت‌الاسلام حسین هوشمند فیروزآبادی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🗓 زمان: شنبه 8 آبانماه 1400 ساعت 10 ◀️ ورود به جلسه مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 🆔 @ijtihad
🔺پروانه انتشار رسانه غیر برخط «اصول الفقه، رویة مقارنة بین المذاهب الاسلامیة» در زمینه فقه و حقوق اسلامی (تخصصی) به زبان عربی و ترتیب انتشار دوفصلنامه به نام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تاریخ 1400/6/23 به شماره ثبت 88813 صادر شد. 🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺خصوصیات پنج‌گانه فقه تمدن‌ساز 🎥 استاد علیرضا اعرافی ➖احکام شرعی، مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعیه است. ➖ما با تجویزات و تکالیف متکثری مواجه هستیم. ➖این گزاره‌های متکثر، نظام‌مند و منسجم است. ➖با تکیه بر پایه‌های ثابت و اصیل می‌توان به تغییرات و تطورات زمانه پاسخ نظام‌مند و قاعده‌مند داد. ➖این منظومه تعالیم دینی، نگاهی به همه ساحت حیات بشر دارد و لذا تمدن‌ساز است. 🔻تحول در فقاهت را دارای سه مرحله است: 1️⃣ مرحله‌ تعمیق و بسط همین فقه موجود؛ 2️⃣ مرحله‌ منظومه‌سازی که از طریق طبقه‌بندی و برش‌های صحیح ابواب مختلف فقهی بر اساس مسئله‌های جدید شکل می‌گیرد؛ 3️⃣ مرحله‌ نظام‌سازی که عمیق‌تر از لایه‌های قبل است. در این مرحله از گزاره‌های تجویزی فراتر می‌رویم و به نظریه‌های پایه و زیربنایی در موضوعات مختلف می‌رسیم. 🆔 @ijtihad
💢عراق مستعد و محتاج گفت‌وگو است 💫ملاحظاتی در خصوص دیدار قریب‌الوقوع آیت‌الله سیستانی با شیخ الازهر ✍️سید حمیدرضا میررکنی ‌بنادکی: 🔹بازنمایی ما از این دیدارها عمدتاً نظیر دیدار یک فقیر غرق عطش با یک غنی مستغنی است؛ گویی اگر پاپ به محضر مرجع عالی‌قدر ما رسیده، از برای شنیدن حرف‌هایی که نشنیده و تلمذ و خاکساری بدانجا آمده. این تصویر گرچه ما شیعیان را خوشحال می‌کند، اما پیش از خوشحالی ما را دچار بلای خوش‌خیالی می‌کند. ما از این قبیل اخبار خرسند می‌شویم و آن را همچون یک پیروزی تاریخی قلمداد می‌کنیم، حال آنکه سؤالات مهم‌تری را رها کرده‌ایم... 🔸این دیدارها در راستای یک برنامه واقعی از سوی طرفین برقرار می‌شوند. در واقع پاپ یا شیخ الازهر ضرورتی را در برقراری گفت‌وگو می‌بینند. آن ضرورت چیست؟ 🔹ساده‌لوحی است اگر فرض کنیم که حضور شیخ الازهر – به‌مثابه یکی از نقاط مولد و مراجع رسمی عالم اهل‌سنت – صرفاً یک بازدید سیاحتی است یا کاری است برای درک محضر یک مرجع شیعه؛ آنچه حضور شیخ الازهر را ضروری کرده است میدانی است که ۳۱ درصد جمعیت عراق عرصه آن است... 🔸برخی افراد که علاقه‌مند به زیستن در فانتزی‌های تاریخی هستند، مثال‌هایی نظیر ارتباط شیخ الازهر با آیت‌الله بروجردی را پیش می‌کشند و خیال می‌کنند تنها شکل ارتباط عمیق چیزی شبیه به همان کار است… . درحالی که نمی‌بینند ایران این ارتباط را به شکل قدرتمندتر و فراگیرتری در منطقه پی‌گرفته است... 👈 متن کامل یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/k60775 🆔 @ijtihad
✍️ بیانیه جامعه مدرسین و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در محکومیت اهانت به ساحت مرجعیت شیعه ✔️جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه‌ای جداگانه‌، هرگونه تعرض به ساحت مرجعیت را محکوم و غیرمنصفانه دانستند و از مسئولان و ارباب رسانه خواستند زمینه‌های اینگونه اقدامات را بر طرف نمایند و اصحاب قلم از ایجاد اختلاف و دودستگی در جامعه بپرهیزند. 🔻یادداشت انتقادی یکی از نویسندگان در نقد سخنان حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی تحلیلی غیرمنصفانه بود. مرور مواضع قاطع و انقلابی آن مرجع معظم این حقیقت را آشکار می‌سازد که ایشان فراتر از اختلافات و نگاه‌های سیاسی جناحی موضع می‌گیرند و با شناخت و بصیرت انقلابی در راستای اهداف انقلاب اسلامی به مسائل جامعه ورود پیدا می‌کنند، بی‌شک تنزل دادن سخنان مرجعیت معظم، به پایین‌ترین سطح کنش‌های سیاسی جفا به اسلام، انقلاب و مرجعیت دینی است. 👈متن کامل این دو بیانیه را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/q04590 🆔 @ijtihad
💢جایگاه و تأثیرات صفت حکمت الهی در اصول فقه ✔️ حجت‌الاسلام حمید درایتی استاد خارج فقه و اصول و تفسیر حوزه علمیه خراسان. در ششمین نشست از سلسله نشست‌های کلامی علم اصول در موسسه پژوهشی دانشوران مشهد به تبیین موضوع «تأثیرات و جایگاه صفت حکمت الهی در علم اصول» پرداخت. 🔻یکی از قواعد مهم در علم اصول که مرتبط با حکمت است، تبعیت احکام از مصالح و مفاسد است. دلیل قول به تبعیت احکام از مصالح و مفاسد این است که خداوند حکیم است و کار لغو انجام نمی‌دهد و تمام افعال او مبتنی بر اهداف و اغراضی است. البته مسائل دیگری نیز مبتنی بر قاعده‌ی تبعیت می‌باشد که نشانگر این واقعیت است که احکام نه تنها در اصل وجود ملاک تابع مصالح و مفاسد هستند بلکه حتی تابع کیف و کم این ملاکات نیز می‌باشند. به‌عنوان نمونه اگر فعلی دارای مصلحت لزومی باشد نمی‌توان آن فعل را هم واجب و هم مستحب کرد. 👈 گزارش این نشست را بخوانید: https://b2n.ir/d17687 🆔 @ijtihad
🔺یکصدوهفتمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» در پاییز ۱۴۰۰، با هفت مقاله از سوی اساتید و محققان حوزه فقه و اصول در ۲۰۲ صفحه نمایه شده است. ✔️عناوین مقالات عبارتنداز: 🔹«حجیت قاعده مدعی بلامعارض بدون ید و کاربرد آن از منظر فقه امامیه» نوشته علی سائلی سیدمرتضی تقوی و محسن ابراهیمی 🔸«بررسی فقهی ضمان ناشی از خودداری مجنی‌علیه از درمان» اثر علیرضا فجری 🔹«تأثیر رجوع از اذن سابق بیمار در انگاره اثبات و انکار مسئولیت پزشک» به قلم مهدی کیان‌مهر؛ رحیم سیاح و سیدحسام‌الدین حسینی 🔸«بازنگری در دلالت‌شناسی ادله خاص قرآنی و روایی برپایی آستان‌های مقدس» اثر سیف‌الله صرامی 🔹«بررسی مشروعیت وقف منقطع و سرنوشت عین موقوفه بعد از انقراض صاحبان وقف» نوشته سیدتقی واردی 🔸«جستاری انتقادی در حکم تعدد زوجات» به قلم مهناز دهقانی و محمدجعفر صادق‌پور 🔹«بررسی ادله احتیاط با رویکرد جواز تلقیح مصنوعی در رحم جایگزین» اثر محمد رحمانی‌زروندی 👈 مطالعه و دانلود متن کامل مقالات: https://b2n.ir/a58763 🆔 @ijtihad