جغرافیای مسائل فقه تربیتی.pdf
6.81M
🔺جغرافیای مسائل فقه تربیتی
📖تهیه و تنظیم: گروه فقه تربیتی جامعه المصطفی(ص)
1️⃣ باب اول: مبانی فقه تربیتی
2️⃣ باب دوم: احکام تعلیم و تعلم
3️⃣ باب سوم: احکام تربیت
4️⃣ باب چهارم: وظایف عوامل تربیتی
5️⃣ باب پنجم: قواعد فقه تربیتی
🆔 @ijtihad
⚡️اجتهاد بدون نظر متخصصان فن به نتیجه نمیرسد
⚡️در اصول هم باید عنصر زمان و مکان دیده شود
⚡️حوزهها از نظر علمی، بازخوانی جدیدی از مبانی اجتهادی آیتالله سیستانی انجام دهند
✔️استاد محمد عندلیب همدانی:
🔸ما در موضوع شناسی نیازمند یک تعامل و تفاهم و گفت وگوی علمی جدی به دور از تشریفات هستیم. بنده سالهاست فقه پزشکی را تدریس میکنم و مسایل مستحدثه آن را گفتم و میگویم، اما ما در برخی از موارد گیر میکنیم به گونهای که نمیتوانیم خودمان به تنهایی صدر و ذیل مطالب را به دست بیاوریم، در این گونه موارد تا متخصص فن توضیح کامل ندهد، نمیتوان موضوع را به درسی موشکافی کرد و به نتیجه رساند.
🔹تأثیر زمان و مکان میتواند از نظر یک مجتهد کمتر از دیگری باشد و دیگری ممکن است که تأثیرش را بیشتر بگذارد، اما اساس تأثیر قابل انکار نیست. عقیده من این است که تأثیر زمان و مکان را به علم فقه منحصر نکنیم بلکه پیش از علم فقه به اصول رسیدگی کنیم. در اصول ما هم باید عنصر زمان و مکان دیده شود چه بسا پس از اینکه شما این دو عنصر را در علم اصول نیز گنجاندید، نظریات اصولی شما تغییر کند و طبیعتاً پس از تغییر نظرات اصولی بتوانید نظرات فقهی خود را هم مورد بازبینی قرار دهید.
🔸اگر حوزهها از نظر علمی، بازخوانی جدیدی از مبانی اجتهادی حضرت آیتالله سیستانی انجام دهند، در مورد تأثیر زمان و مکان هم در علم اصول و هم در علم فقه، بهتر میتوانند مطالبی را عرضه کنند.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/a81461
🆔 @ijtihad
💢توضیحاتی درباب نسخهای تازهیاب یمنی از احادیث امیرالمؤمنین(ع)
✍️سید حمیدرضا میررکنیبنادکی: آثار فراوانی را سراغ داریم که نامشان در دست است و متنشان به دست ما نرسیده. همینطور نسخههای فراوانی یافت میشود که ما هیچ اطلاعی تاکنون از موجودیت آنها و حتی عناوینشان نداشتهایم.
کتاب «احادیث امیرالمومنین علی (ع) بروایه عبدالعظیم و الحسنی و باملاء القاضی جعفر بن احمد الیمانی – من مخطوطات الزیدیه» جزو کتابهایی است که نه عنوانش در دست بوده و نه متنش، اما به جهات مختلفی مهم است و به واقع لازم است اهلتحقیق توجه ویژهای به آن داشته باشند.
👈برخی وجوه اهمیت این نسخه: https://b2n.ir/w81038
🆔 @ijtihad
💢احیای حقوق عامه صحیح در گرو تقویت و توسعه نظریهپردازی است
🔸دکتر حکمتنیا معتقد است در مسئلۀ حقوق عامه باید توجه داشت که جامعۀ علمی کنونی کشور از اساس دچار خلأ نظریهپردازی و مفهومی در این زمینه است. ما در حال حاضر نتوانستهایم پیشینۀ ذهنی و مفهومی از حقوق عامه را بیابیم و لذا نیاز به نظریهپردازی داریم.
🔹استاد گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی میگوید وقتی که ما از حقوق عامه صحبت میکنیم، نباید خودمان را در فضای فقهی اول کتاب مکاسب بیندازیم؛ چراکه آن نظریه به درد حقوق عامه نمیخورد. گرچه ممکن است از آن استفاده شود اما در کل با فضای حقوق عامه همخوانی ندارد.
👈 بخوانید: چهار نکته اساسی در مسئلۀ حقوق عامه: https://b2n.ir/f97690
🆔 @ijtihad
💢دروس خارج نگاه حکمرانی به مسایل ندارند/ «شورای دروس خارج فقههای حکمرانی» شکل بگیرد
✔️استاد عبدالحسین خسروپناه علاوه بر اینکه تأکید دارد حوزه علمیه در دهه اخیر سیر صعودی و تکاملی داشته است، به دو آسیب فعلی دروس خارج فقه اشاره دارد: یک آسیب اینکه دروس خارج «نگاه نظام وار و شبکهای» به مسایل ندارند و دومین آسیب اینکه دروس خارج فقه تخصصی نیاز به یک «مدیریت سیستمی» دارد تا در نتیجه پاسخ بسیاری از مسایل داده شود. خسروپناه پیشنهادی برای رفع این کاستیها ارایه داد و آن اینکه در مرکز مدیریت حوزه علمیه، «شورای دروس خارج فقههای حکمرانی» شکل بگیرد تا بسیاری از مسایل و مباحث را سیاستگذاری و تسهیل گری کند.
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/a45433
🆔 @ijtihad
💢تأملی بر کتاب «شرح لمعه» در نظام آموزشی حوزههای علمیه
🔻 «الروضه البهیه» یا همان «شرح لمعه» یکی از متون درسی در نظام آموزشی حوزههای علمیه برای آموزش روش استدلال و استنباط است. ناصر نجفی در این نوشتار گفته است که شرح لمعه نهتنها کتاب استدلالی نیست بلکه نیمهاستدلالی هم نمیباشد. انگیزۀ خود شهیدین نیز از نوشتن این آثار، اثر نیمهاستدلالی نبوده است. نیمهاستدلالی نبودن شرح لمعه را با مقایسۀ لمعتین با دیگر آثار فقهی شهیدین بهروشنی میتوان نشان داد. شرح لمعه افزون بر نداشتن استانداردهای آموزشی، از معایب دیگری نیز رنج میبرد؛ مانند اصرار بر بررسی تمام مسائل، بررسی مسائلی که مورد ابتلا نیست و نپرداختن به تطبیقات بهروز و ملموس برای مخاطب. از این رو وجود این متن درسی در نظام آموزشی حوزه نقض غرض بوده و میتوان از متون فقهی استدلالی دیگر بهعنوان جایگزین استفاده کرد. همچنین روشهای کارآمد دیگری برای مأنوس شدن طلاب با تراث علمی وجود دارد که در این مقاله در بخش پیشنهادات به این مسئله پرداخته شده است.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/g83030
🆔 @ijtihad
🔺نشست علمی «نظام حکمرانی دینی» به منظور تدوین «فقه مدیریت و نظام اداری»
🎙 سخنران: استاد محسن اراکی
📝زمان: دوشنبه ٢٩ آذرماه ١۴٠٠، ساعت ١٧:٣٠
📌پخش زنده: https://mohsenaraki.ir/farsi/live/
🆔 @ijtihad
💢گزارشی از گفتگوی استاد علیدوست و احمد النعیم درباره «فقه و مصلحت»
✔️دومین نشست مجازی از سلسله برنامههای چشم اندازی به سوی شرق چندی قبل با حضور استاد ابوالقاسم علیدوست استاد حوزه علمیه قم و نویسنده کتاب «فقه و مصلحت» و پروفسور عبداللهی احمد النعیم از دانشگاه اموری آمریکا و نویسنده کتاب «اسلام و حکومت سکولار»؛ با موضوع «فقه و مصلحت» برگزار شد
🔰احمدالنعیم ضمن اشاره به اینکه مطالبی که در فقه وجود دارد الهی نیست بلکه فهم انسان از مسائل الهی است تصریح کرد: حاصل آن هم احکامی است که من بسیاری از آنها را رد میکنم. استاد علیدوست در پاسخ به اظهارات احمدالنعیم اظهار کرد: اینکه بگوییم برخی مطالب فقه فهم بشری است یا در فقه، فهم بشری دخیل است قابل انکار نیست ولی نتایجی که ایشان میگیرند باب هر گفتوگویی را میبندد.
👈 مطالعه گزارش: https://b2n.ir/e86798
🆔 @ijtihad
💢«بازخوانی فقه شیعه» از چه میگوید؟
✔️حجتالاسلام محسن عباسنژاد، نویسنده مجموعه «بازخوانی فقه شیعه» اعتقاد دارد نزدیک به دو قرن است که نگارش کتابهای جامع فقه از دستور کار بیشتر فقها، خارج و درسهای خارج، جایگزین نگارش مجموعههای فقهی شده است.
مولف مجموعه «بازخوانی فقه شیعه» با بیان اینکه تمام جلدهای این اثر آماده و تاکنون ۳ جلد آن منتشر و قرار است هر ماه یک جلد دیگر آن روانه بازار کتاب شود، میگوید: مجموعه ۱۸ جلدی کتاب «بازخوانی فقه شیعه» در طول یک دهه به سرانجام رسید.
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/p31894
🆔 @ijtihad
🔺ظرفیت حجیت اصولی در علوم انسانی
💬 با گفتگوی حججاسلام اسکندری و حسینی نسب
🔰 حجتالاسلام حسینی نسب (مدرس سطوح عالی و خارج) معتقد است طبق مسلک مرحوم نائینی در ماهیت حجیت که عبارت است از تمیم کشف و جعل علمیت، میتوان از حجیت در علوم کشف محور و توصیفی بهره برد.
🔰 اما حجتالاسلام اسکندری (مدرس سطوح عالی و مقرر درس استاد قائینی) عقیده دارد که تفاوت مسالک حجیت تاثیری در مقام ندارد و در هر صورت حجیت مربوط به مقام معذریت و منجزیت و دایره تعبد و تامین از عقاب است و قابل استفاده در علوم کشف محور نیست.
⏳ زمان: دوشنبه ۲۹ آذر، ساعت ۱۲:۳۰
🏢 مکان: قم،مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)، طبقه ۳ سالن سلمان فارسی
🆔 @ijtihad
💢تربیت مجتهدین توانمند «بسیار کند» است/ لزوم بازنگری شیوه تدریس درسهای خارج
✔️استاد حسن معلمی:
🔹تربیت مجتهدین توانمند همپای انقلاب نبوده است. واقعیت این است که انقلاب ما نیاز داشت، ۴۰ سال قبل از آن تئوری پردازی شده باشد که وقتی انقلاب میشود، دست ما از مطالب پر باشد. متاسفانه این اتفاق که نیفتاد، بعد از انقلاب هم این روند کند صورت گرفت.
🔸حضور ۵۰۰ نفر سر یک کلاس درس خارج و یادداشت برداری صرف از سخنان استاد از آنها مجتهد نمیسازد، ۴۰ سال هم که بیایند سر کلاس، مجتهد نمیشوند. باید روش تدریس تغییر کند. امروز از کلاس ۵۰۰ نفره درس خارج، دو نفر مجتهد بیرون میآید و این یک آفت و آسیب بزرگی است.
🔹استاد از این ۵۰۰ نفر مصاحبهای کند و ۳۰ تا ۴۰ نفر را گزینش کند و بعد آن را در گروههایی تقسیم بندی کند و برای هرکدام زمانی را تعیین کند که برای تکمیل بحث خود نزد استاد بیایند. در این صورت نیاز به خواندن درس خارج در ۴۰ سال نیست، با این روش، فرد در مدت ۵ سال میتواند مجتهد بشود.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/y54765
🆔 @ijtihad
💢بررسی راههای حلِّ تعارض احادیث
✍️مجتبی باقری
🔻مهم ترین منبع شناخت دین اسلام پس از قرآن، روایات معصومین (ع) است. با مراجعه به کتب حدیثى و بررسى روایات در ابواب گوناگون احکام و سایر معارف اسلامى، با روایات متعارضى روبهرو مىشویم تا آنجا که شیخ طوسى کمتر بابى از ابواب فقه را خالى از اخبار متعارض مىداند.
مسألۀ تعارض و اختلاف اخبار در قرن چهارم و پنجم، یکى از شبهات کلامى و ایرادهاى عمدۀ اهل سنّت بر شیعه به شمار مىرفته است؛ شیخ طوسى در مقدمۀ تهذیب از شیخ مفید نقل مىکند که یک شریف (در اصطلاح امروز: سید) به خاطر همین تعارض روایات ائمه(ع) از مذهب امامیه برگشته است.
شهید ثانى این دانش را مهمترین فن در علم حدیث میداند که براى تمامى طوائف علماء، بهخصوص فقیهان، لازم است، از آنجا که این مسأله از جمله مسائل بسیار اساسى و کارآمد علم فقه و حدیثپژوهى است، تسلّط و آگاهى کامل بر آن بر هر حدیثپژوه و فقیهى لازم و ضرورى است.
علماء و حدیث شناسان همواره میکوشند تا با روشهای مقبول میان روایات جمع و سازش برقرار سازند و مهمترین مسئلهایی که توانایی یک فقیه و حدیث پژوه برای از بین بردن تعارض احادیث را افزایش میدهد، شناخت اسباب اختلاف حدیث است. همانطور که آیتالله سیستانی به آن اشاره کردهاند: اگر فقیه بر اسباب اختلاف احاطه پیدا کند، خواهد توانست میان اخبار مختلف، جمع عرفى برقرار کند و نیازمند مراجعه به روایات علاجیه نخواهد بود.
👈متن یادداشت: https://b2n.ir/m87511
🆔 @ijtihad
💢رونمایی از کتاب «رجال تفسیری» با اشراف علمی آیتالله جوادی آملی
✔️استاد حسینی بوشهری: حوزه قم نیازمند نگاه عمیق و ژرف در علم حدیث است
🔹کتاب «رجال تفسیری» بینظیر و یک شاهکار علمی است؛ تفسیر را نباید دست کم بگیریم چون به وحی و معارف ارتباط دارد. نمیشود خود را مستغنی بدانیم از بحث رجالی روایاتی که نسبت به مباحث تفسیر از ذوات قدسی معصومین نقل شده است. حوزویان ما با دقت بیشتر به حدیث و زوایای مختلف حدیث نگاه کنند.
✔️حجتالاسلام جوادی آملی: کتاب «رجال تفسیری» جریان علمی برای احیای حدیث شناسان است
🔸دانش رجال تفسیری یک حقیقت عینی علمی است. تاکنون ۷ جلد این اثر بهنظام علمی تقدیم شده است و پیشبینی میشود تا ۲۰ جلد برسد. این یک جریان علمی است تا حدیث شناسان حوزه معارف ما هم احیا شود.
✔️حجتالاسلام علی نژاد: آیتالله جوادی براساس نیاز روز جامعه به موضوعات ورود میکنند
🔹دانش رجال از جمله علومی بوده که مورد توجه علما، قدما و بزرگان دین بوده است که متأسفانه رفتهرفته بخشی از علوم اسلامی مهجور و به فراموشی سپرده شد. از ویژگیهای آثار آیتالله جوادی آملی این است که معمولاً موضوعاتی که ورود پیدا میکنند یا سخن میگویند یا مینویسند، براساس نیاز روز است.
✔️حجتالاسلام رحمان ستایش: علامه طباطبایی اولین کسی است که در روایات تفسیری نظریهپردازی کرد
🔸توجه تفسیر به علم حدیث یک امر ضروری و روشن است و لذا اقدام آیتالله جوادی در زمینه رجال تفسیری جداً قابل تقدیر است و دارای ابداع و نوآوری میباشد.
👈گزارش نشست: https://b2n.ir/r46011
👈 گزارش تصویری: https://b2n.ir/r45922
🆔@ijtihad
💢فقیهی که معتقد بود «در عین حفظ ساختار، باید نوآوری کرد»
✔️گزارشی از بزرگداشت پنجمین سالگرد ارتحال آیتالله موسوی اردبیلی با سخنرانی: حججاسلام سیدعلی موسوی اردبیلی؛ سعید رهایی، سید ابوالفضل موسویان، سید ضیاءالدین کیاء الحسینی و دکتر سید مسعود موسوی اردبیلی، دکتر میرسعید موسوی کریمی
✂️آیتالله موسوی اردبیلی(ره) با وجود نوآوریهایی که در فقه داشت، هیچگاه در مجامع حوزوی متهم به ابداع روش جدید و سخنان شاذ نشد چون نحوه نوآوری ایشان به گونهای بود که همواره نوآوری را با حفظ ساختار فقه دنبال میکرد و هیچ وقت به دنبال ساختارشکنی در فقه نبود بلکه معتقد بود در عین حفظ ساختار باید نوآوری کرد.
✂️موضع ایشان نسبت به آموزههای فلسفی بسیار شکاکانه بود و مطلقا قائل نبودند که استدلالهای فلسفی منجر به نتایج یقینی میشود و این استدلالها را هیچ گاه پایه اعتقادات دینی قرار نمیدادند.
✂️ مرحوم آیتالله موسوی اردبیلی در برخی استنباطات فقهی هم به مردم به عنوان قاعده اولیه توجه داشت. از جمله در زمینه قصاص، قضا، تحکیم داوری، شرایط شهود.
👈گزارش را بخوانید: https://b2n.ir/f25451
🆔 @ijtihad
💢آیتالله خویی کدام روایت را در تعارض با قرآن میدانست؟
✔️حجتالاسلام سیدمحمود طیبحسینی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گفت: روایاتی داریم که از نظر سندی ضعیف و از نظر معنا هم معنای تعجببرانگیزی دارد و اینها را باید بازتحلیل کنیم؛ مثلاً در تفسیر عیاشی روایتی نقل است: «لو قری القرآن کما انزل …؛ اگر قرآن را همانطور که نازل شده بود قرائت میکردید، ما اهل بیت(ع) را با اسممان در قرآن مییافتید. آیتالله خویی با صراحت این روایت را در تعارض با قرآن دانسته و آن را رد کرده است.
👈 گزارش نشست «واکاوی واژگان قرآن از منظر روایات اهل بیت (ع)»: https://b2n.ir/p59108
🆔 @ijtihad
💢علوم انسانی اسلامی بدون فقه نظام ساز ممکن نیست/ کمیسیون فقه علوم انسانی تشکیل شود
✔️رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی، با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی بدون فقه نظام ساز ممکن نیست، گفت: تا زمانی که نسبت علوم انسانی و فقه را تعریف نکنیم، نمیتوان بین فقه و علوم انسانی سطح مثبتی تعریف کرد.
👈سخنان استاد رشاد در کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی: https://b2n.ir/g01028
🆔 @ijtihad
💢فقها به سؤالات روز «حقوق اساسی، حقوق شهروندی و حقوق زنان» پاسخ دهند
✔️حجتالاسلام دکتر محمد مقدم، معتقد است که فقه بالنده به سوالات اصلی بشر امروز در حوزههای مختلف از جمله سیاست، فرهنگ، خانواده و حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی میپردازد و در حقیقت فقه زندگی است. وی اصلی ترین مساله امروز را «حقوق اساسی» و در مرحله بعد مسایل مربوط به «حقوق شهروندی و حقوق زنان» دانست و گفت: اگر در این عرصه نتوانیم کارآمدی لازم را برای فقه تعریف کنیم طبیعتاً فقه به مسایلی میپردازد که هیچگونه رابطهای با حقوق اسلامی و دینی و دیگر ابعاد زندگی ندارد و به تدریج به انزوا کشیده میشود.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/e43607
🆔 @ijtihad
💢گفتمان فقهی در تعامل حوزههای علمیه و نظام حکمرانی شکل بگیرد
✔️عطاءالله رفیعی آتانی، رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:
🔹در حال حاضر یک نگاههای ظاهرگرایانهای در فضای اجتماعی تبلیغ و ترویج میشود مبنی بر اینکه فقه در عمل بی تاثیر و ناموفق بوده است، آنها نیز برخی مباحث اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را به عنوان شاهد مثال خود مطرح میکنند.
🔸شاید برای برخی از افراد جامعه این شبهه وجود داشته باشد که چرا کشور با خمس و زکات اداره نمیشود و یا در ارتباط با نظام بانکی سوالات اساسی وجود دارد، ما باید این سوالات را دریافت و به صورت دقیق از نگاه فقهی به آنها پاسخ دهیم.
🔹باید یک گفتمان فقهی قوی برای پاسخ به نیازهای جامعه و مسائل مستحدث و جدی پیش روی نظام در دل حوزههای علمیه شکل بگیرد. لازم است یک گفتمان فقهی قوی در تعامل حوزههای علمیه و نظام حکمرانی کشور در فضای حل مسائل کشور شکل بگیرد و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید به عنوان درگاه ورود و خروجی این گفتمان فقهی، نقش آفرینی نماید.
👈 وظابف و محورهای عملکرد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: https://b2n.ir/m21841
🆔 @ijtihad
💢دعوتی که اجابت نمیشود!
✍️استاد ابوالقاسم علیدوست
🔻سخنانی تحریک کننده از سوی امام جمعه سابق اهل سنت آزاد شهر درخطبه های نماز جمعه صادر شد. پاسخهای متعددی از سوی عالمان شیعه و - حتی - از جامعه اهل سنت از داخل و خارج ایران به آن داده شد. خود وی نیز که به گمان خویش، به توجیه سخنان خود پرداخت، عذرخواهی کرد؛ لکن این همه نتوانست از بخش عظیمی از التهابی که ایجاد شده بود، جلوگیری کند.
غافل نشویم: با کاشتی که در همسایگی شرقی ما شده و جمعیتی سر کار آمده که جز تیر و تبر، طرد و تشر نمیشناسد، منطقه، مستعد فتنه، افراط گرایی، خشونت و خون است؛ و هر حرکت یا سخن ناصحیح – که نه بر مذهب خود قائل، قابل دفاع است ونه بر مذهب طرف مقابل – دمیدن در صور شقاق است، جمعیتهایی را در مقابل هم قرار میدهد که دهها نسل در کنارهم زندگی کرده و مناسک خویش را انجام دادهاند و دهها نوع پیوند با هم دارند. در این جا است که توجیه، توبه و عذرخواهی نمیتواند مشکل ایجاد شده را به راحتی و در وقت معقول و مطلوب حل کند.
در پایان به عنوان مسئول کرسیهای نقد، نوآوری و نظریه پردازی علوم نقلی از دلسوزان دین، آیین، قرآن، امت اسلام، ممالک اسلامی و ایران دعوت میکنم: اگر سخنی قابل طرح و گفتگو دارند و به وزانت حداقلی آن، معتقدند، میتوانند آن را در کرسیهای فوق مطرح کنند تا بیطرفانه در اطراف آن صحبت شود، مورد نقد و بررسی قرار گیرد و از خروجی آن استفاده شود.
👈 متن کامل: https://b2n.ir/q90483
🆔@ijtihad
💢غایب بزرگ فقه عبادات!
✍️حمید عظیمی
🔻از عجایب معارف شیعی این است که با وجود تصاحب بخش اعظم ساحت مناسک ما توسط زیارات و توسلات و مراثی، این حوزهها کماکان ظهور و بروزی در فقه متعارف پیدا نکردهاند. این نمیتواند تنها ناشی از قرار گرفتن این سه دسته در دائرۀ مندوبات باشد چرا که سنن دیگری همچون نوافل و عمره و اعتکاف و … به تفصیل در فقه موضوع بحث بودهاند.
آنچه دستۀ نخست مناسک را متمایز میکند عدم صدق احکام وضعی صحت و بطلان بر آنهاست. در واقع این شگفتتر است که شارع برای مهمترین مناسک هویتساز شیعه نه تنها حکم تکلیفی که حتی حکم وضعی نیز صادر نکرده است. به همین جهت است که ۵۲ باب فقه ما طابق النعل با فقه عامه در عناوین یکی است.
👈متن یادداشت: https://b2n.ir/h75977
🆔@ijtihad
💢تأثیر قاعدۀ لطف در اصول الفقه براساس دیدگاه شیخ طوسی
✔️استاد سیدعلی طالقانی با بیان اینکه قاعده لطف از نگاه شیخ طوسی در چهار مسأله اصولی شروط حسن امر، واجب تخییری، قیاس و اجماع لطف اثرگذار است، بیان داشت: مهمترین جایی که شیخ طوسی از قاعدۀ لطف استفاده کرده است در بحث اجماع میباشد که ایشان از قاعدۀ لطف برای اثبات حجت اجماع استفاده میکند که ظاهراً بعدا نیز همه با آن مخالفت کردهاند. این قاعده گل سرسبد کاربرد قاعدۀ لطف در اصول است که از آن با نام اجماع لطفی یاد میشود.
👈گزارش هفتمین نشست از سلسله نشستهای «جایگاه و تأثیرگذاری صفات الهی در اصول فقه امامیه»: https://b2n.ir/q92687
🆔 @ijtihad
🔺شاخصههای نظام استنباط امام خمینی (ره) در مقایسه با سایر نظامات
⏰ زمان: امروز سهشنبه ۱۴۰۰/۹/۳۰، ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵
🖇لینک ورود به جلسه:
https://meeting.atu.ac.ir/ch/tis7
🆔 @ijtihad
💢هوش مصنوعی میتواند تحول در اجتهاد ایجاد کند/ با هوش مصنوعی اجتماعی بودن دین قابل اثبات است
✔️استاد محمد جواد فاضل لنکرانی:
🔹امروز اگر از هوش مصنوعی در پیشبرد دین استفاده نکنیم یک جفای بزرگ هم به خود هوش مصنوعی و هم به دین کردهایم. چه بسا در آینده برای تبلیغ و ترویج دین و ارتباط با مخاطب راهی، غیر از هوش مصنوعی نباشد.
🔸هوش مصنوعی میتواند تحول در اجتهاد ایجاد کند. اجتهاد مسئله بسیار بسیار سخت و مشکلی است، گاهی بعضی میگویند حاصل عمر یک مرجع تقلید همین یک جلد رساله عملیه است؟ آنها نمیدانند برای رسیدن به حکم یک موضوع چه بسا یک سال تحقیق و مطالعه لازم باشد.
🔹خود ما در مباحث معاملات درس خارج بیع، یک سال طول کشید تا یک مسئله از کتاب تحریر امام را تمام کردیم. قرآن هست، روایات، عقل و اجماع هست، تازه غیر از اینها یک مبانی اصولی، رجالی، قواعد فقهیه و یک سری مؤلفههای دیگر وجود دارد، همه اینها را که یک انسان نمیتواند به صورت جامع در ذهن داشته باشد.
🔸هوش مصنوعی درک معنا میکند، ممکن است یک فقیهی متوجه نباشد که معنای این آیه با معانی ده آیه دیگر مرتبط است ولی با هوش مصنوعی میتواند این ارتباط را درک کند و از این جهت است که عرض میکنم تحول در اجتهاد ایجاد میکند. همینطور در روایات که تعدادش زیاد است.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/u66708
🆔 @ijtihad
💢کارکرد هوش مصنوعی در فرایند اجتهاد/ هوش مصنوعی در عرصه اجتهاد بهتنهایی نمیتواند خودکفا باشد
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹آیا میتوان از هوش مصنوعی که امروزه استفاده از آن در علوم مختلف رو به افزایش است، در اجتهاد نیز مورد استفاده قرار گیرد؟ برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که اجتهاد یک عمل فکری پیچیده و به تعبیرمصطلح مترامیهالاطراف است؛ یعنی اطراف و ابعاد مختلفی فراروی فقیه برای رسیدن به حکم شرعی وجود دارد. فردی نظیر ابوعلی سینا با جامعیتی که در علوم معقول و منقول زمانه، هنگام مواجهه با فقه و اجتهاد خضوع میکند چرا که به دقت و ظرافت این علم واقف است. با این اوصاف آیا میتوان آن حجتی که مهر تائید را بر نتیجه فرآیند اجتهاد میزند و آن را حجت شرعی قرار میدهد، فرآیند رسیدن به حکم از طریق هوش مصنوعی را هم مورد تائید قرار دهد؟
🔸هوش مصنوعی در عرصه اجتهاد بهتنهایی نمیتواند خودکفا باشد و به حکم شرعی برسد. اجتهاد باید از هوش بشری عبور کند و نتایج هوش مصنوعی نیز باید در نهایت از این مسیر عبور کند. اجتهاد، فقاهت و دقت در لحن کلام معصومین علیهمالسلام است؛ فقاهت یک مذاق و طعم است و این موضوع را هوش غیرانسانی درک نمیکند. این مذاق، خاصیتی انسانی است.
👈برای استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد باید نکاتی را مدنظر داشت: https://b2n.ir/m75678
🆔 @ijtihad