💢ادعای طرفداری از وحدت با روش تنش مذهبی
✍️مهدی مسائلی
🔻قاعدهای کلی وجود دارد که طرفداری از وحدت اسلامی بدون متهم شدن به تفریط در اندیشه مذهبی و تسامح نخواهد بود. اما چند سالی است که این اتهام از ناحیه کسانی به فعالان عرصه وحدت اسلامی داده میشود که خود را طرفدار انقلاب اسلامی و معتقد به ولایت فقیه میدانند. بدیهی است که این عده به واسطهی راهبُردی بودن موضوع وحدت اسلامی در تفکر انقلاب اسلامی، طیف متهم شده را طرفدار افراطی وحدت اسلامی و خود را طرفدار واقعی و اصیل وحدت اسلامی معرفی کنند.
حال سؤال این است که طرفداری از وحدت اسلامی به چه معناست و چه اقتضائات و لوازمی دارد؟ آیا با صرف تکرار لفظ وحدت اسلامی و طرح شعاری آن، کسی وحدتی میشود؟
نهایت مطلبی که این افراد در بیان لوازم وحدت اسلامی بیان میکنند، این است که نباید به اهلسنت توهین کرد و غیر از این هیچ رفتار تبلیغی دیگری با موضوع وحدت اسلامی تعارضی ندارد. به دیگر سخن وقتی شما به اهلسنت توهین نمیکنی طرفدار وحدت اسلامی میشوی و کسی که لوازمی بیش از این را برای وحدت اسلامی مطالبه کند، طرفدار افراطی وحدت اسلامی است.
درمجموع از نگاه این افراد برای التزام عملی به وحدت اسلامی، شما تنها موظف هستید به اهلسنت و خلفای آنها فحش ندهید. با این رویکرد این افراد اختلاف مذهبی بین شیعه و سنی را تا آستانهی دشمنی مذهبی پیش میبرند ولی به زعم خودشان اقدامات آنها همچنان در راستای وحدت اسلامی است.
👈متن یادداشت: https://b2n.ir/z77102
🆔 @ijtihad
🔺روش شناسی اجتهاد در فقه هنر
🎙ارائه: استاد ابوالقاسم علیدوست
📆 زمان: پنجشنبه 1400/10/16، ساعت 15 الی 16:30
🏢مکان: حرم مطهر، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، ساختمان شماره یک دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام، سالن شهید سلیمانی
🌐لینک حضور آنلاین: https://b2n.ir/b36291
🆔 @ijtihad
💢عنوان فقه الاجتماع از علوم انسانی اسلامی مناسبتتر است
✔️سید جواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
🔹آن چیزی که امروز به عنوان علوم انسانی اسلامی مطرح میشود بیشتر یک اشتراک لفظی است. science در زبان فارسی به علم ترجمه شده اما علم به معنای اعم معرفت نیست. انسان اروپایی برای اینکه مانع از هم فروپاشی جامعه بشود علوم انسانی با رویکردهای طبیعی و پدیدارشناسانه را شکل داد.
🔸اما نسبت آنچه که در ایران به نام علوم انسانی اسلامی مطرح میشود با science و علم اجتماعی طبیعی مشخص نیست و نمیتوان آن را علوم انسانی اسلامی نامید بلکه بهتر است نام فقه الاجتماع را بر آن نهاد.
🔹فقه الاجتماع نسبت بسیار وسیعی با تاریخ تفکر در جهان اسلام و ایران دارد. نام علوم انسانی اسلامی نهادن بر این علم خدمت به آن نیست بلکه با این کار علم فقه الاجتماع در ذیل باور اروپامدارانه قرار میگیرد.
🔸اشکال آنجا است که فهم از نظام معرفتی محدود به science و معرفت انسانی شده و همه معرفتها پیش و همزمان با آن معرفت تلقی نمیشود. در حالی که اینطور نیست، انواع معرفت، دستگاهها و نظامهای معرفتی وجود دارد که هر کدام کارکرد و ساحت مشخصی دارد.
🔹آن چیزی که به نام علوم اجتماعی طبیعی با سوژه غربی شکل گرفته مبنایی جز تسخیر عالم ندارد در حالی که فقه الاجتماع، فلسفه الاجتماع و عرفان الاجتماع هیچ سودایی برای تسخیر عالم ندارد. بنابراین دولت به مثابه یک نهاد در نظام جمهوری اسلامی لاجرم باید مسلح به علم الاجتماع باشد.
🆔 @ijtihad
💢نگاهی به الگوی شهید صدر برای نزدیکسازی فقها و روشنفکران
✔️رابطه روشنفکر و فقیه مدتها نامناسب بوده است و ریشه آن به چالش رابطهی فقیه و فیلسوف در قرن اول هجری برمیگردد. بحرانی که مسلمانان بین فقها و فلاسفه، بین معتزله و اهل حدیث و یا بین گرایشات عقلی و نقلی میشناسند، نوعی اختلاف میان روشنفکر و فقیه است. «ابن رشد» سعی در حل این مساله داشت و «ملاصدرا» نیز با تلفیق حقیقت، طریقت و شریعت در صدد دستیابی به این هدف بود.
پس ریشه بحران رابطه روشنفکر و فقیه را میتوان به قرون گذشته مرتبط دانست اما چهره جدید آن به چند دهه پیش میرسد. جایی که تفکرات فلسفی و انسانگرایانه جدا از دین شکل گرفت و علوم انسانی به شیوهای جدید و غیرمبتنی بر مبانی دینی ساخته شد. بنابراین روشنفکری ظهور کرد که به مسائل انسانی بدون مراجعه به کتاب یا سنت میپرداخت.
تقابل فقیه و روشنفکر از روش و طرز فکر شروع میشود و هر یک بنا به درک جامعهی خود، قدرت میخواهد و در نهایت به مشکل شناخت میرسد یعنی باید مرا تصدیق کنید و انکار وجود من به معنای مبارزه با شماست. این سه مسئله بیانگر معضل موجود است. حال باید دید شهید صدر در این زمینه چه تلاشهایی انجام داده است. آیا رفتار ایشان به عنوان یک فقیه روشنفکر عاملی برای ایجاد تقریب بین این دو گروه عمده بوده است یا خیر؟
👈گفتار استاد حیدر حبالله را در این باره بخوانید: https://b2n.ir/w73221
🆔 @ijtihad
💢جدیدترین استفتائات مطابق با فتوای رهبر معظم انقلاب
✔️ استفتائات (آذر و دی ۱۴۰۰) مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد.
🔹وطن اتخاذی
🔹وظیفۀ وسواس
🔹اطاعت از والدین
🔹خمس سرمایه
🔹خمس ارزش افزوده ارث
🔹خمس کالایی که نسیه فروخته شده
🔹خمس لباسهایی که برای آینده خریده شده
🔹قضای نماز آیات بانوان هنگام عذر شرعی
🔹استمرار عذر پس از تیمم بدل از غسل
🔹جایگزین کردن نماز جعفر طیار با نافله
🔹نماز و روزه در محل سکونت موقت
🔹کسب درآمد از کاشت ناخن
🔸و.....
👈مشاهده کنید: https://b2n.ir/e48706
🆔 @ijtihad
4_5953961876516768694.pdf
370.6K
🔺مدخل شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
✍️استاد سیّد محمدجواد شبیری
۱- مظلومیت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه پیامبر (ص)
۲- بررسی و اثبات سه هجوم به بیت وحی و کیفیت آن
۳- گزارشهای مستند پیرامون احراق بیت و صدمات و لطمات وارده بر حضرت زهرا (س)
۴- بررسی وقایع هجوم تا شهادت
۵- بررسی گزارشهای مختلف روز شهادت حضرت صدیقه (س)
۶- بازتاب شهادت حضرت در اشعار
۷- اشاره به برخی شبهات درباره شهادت حضرت و جوابهای اجمالی آن
📗دانشنامه فاطمی سلام الله علیها، جلد اوّل، صفحات ۳۳۶-۳۶۰.
🆔 @ijtihad
شخصیت شناسی حضرت فاطمه زهرا (س).pdf
977.8K
📗دانلود کتاب «شخصیت شناسی حضرت زهرا (س) بر پایه کتاب و سنت»
✒️نویسنده: دکتر مجید معارف
📖تعداد صفحات: 96
🗃ناشر: نشر مشعر - قم
🆔 @ijtihad
null.pdf
293.2K
📌 بررسی فقهی حوادث بعد از پیامبر اکرم (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س)
👤استاد ابوالقاسم علیدوست/ دیماه ۱۴۰۰، قم
🆔 @ijtihad
🔔 فراخوان چهاردهمین جشنواره علامه حلی
👤 طلاب زیر 35 سال حوزههای علمیه برادران و خواهران سراسر کشور تا پایان روز شنبه 31 اردیبهشت 1401 فرصت دارند فرایند ثبتنام در این جشنواره را تکمیل نمایند.
📚 گروههای علمی پژوهش، در این دوره از جشنواره عبارتند از: تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث و درایه، کلام، اخلاق و تربیت، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و منطق، اصول فقه، تاریخ اسلام و تشیع، ادبیات، علوم انسانی (مرتبط با حوزه دین).
📌به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزههای علمیه، کلانموضوع «دستاوردهای دانشی و عملکردی حوزه علمیه قم» به عنوان بخش ویژه جشنواره چهاردهم تعیین شد.
📗 آثار علمی باید با محتوای پژوهش، تألیف، تصحیح و ترجمه و در قالب مقاله، کتاب، تحقیق پایانی و پایاننامه باشد.
✅توضیحات تکمیلی در خصوص شرایط و مراحل جشنواره و ریزموضوعات بخش ویژه دوره چهاردهم را در سایت جشنواره علامه حلی(ره) مطالعه نمایید: https://3c5.com/fPtfs
🆔 @ijtihad
💢انتصاب رؤسای شوراهای علمی گروههای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
✔️دکتر عطاالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در احکامی جداگانه حججاسلام والمسلمین و آقایان؛ حمید پارسانیا را به عنوان رئیس شورای علمی و سرپرست گروه فرهنگی و اجتماعی، نجف لکزایی را به عنوان رئیس شورای علمی و سرپرست گروه مطالعات بنیادین حکمرانی، سید حسین میرمعزی را به عنوان رئیس شورای علمی و سرپرست گروه اقتصاد، سید سجاد ایزدهی را به عنوان رئیس شورای علمی و سرپرست مطالعات سیاسی و محمود حکمتنیا را به عنوان رئیس شورای علمی گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس منصوب کرد.
🆔 @ijtihad
📚جدیدترین کتابهای فقهی شامل فقه رمزارزها، فقه پول، فقه پزشکی، فقه بورس و اوراق بهادار، فقه حقوق و اعتبارات مالی و فقه عقود مستحدثه؛ به همت دفتر فقه معاصر، از سوی انتشارات حوزههای علمیه چاپ و منتشر شد. این کتب تقریرات درس اساتید محمد قائنی، عندلیبی، مدرسی، شهیدی و شوپائی است.
📗طلاب و پژوهشگران میتوانند این کتابها را از نمایشگاه کتاب حوزه واقع در قم، میدان روح الله، جنب بیت امام(ره) تهیه نمایند و یا از فروشگاه اینترنتی نشر حوزه به نشانی www.nashrehowzeh.ir اقدام نمایند.
🆔 @ijtihad
💢میراثِ دانشمندی مسلمان در سدههای میانی؛ ابن طاووس و سرنوشت کتابخانۀ او
✍️ محمد خراسانی
🔻این مقاله، به یک یادداشتِ بیانگر وقف میپردازد که تنها اثر برجایمانده از کتابخانۀ مشهورِ دانشمندِ شیعه، علی بن موسی بن طاووس است. این یادداشت، بینش جدیدی نسبت به کتابهایی که وی در اختیار داشته، ارائه میدهد و چارچوب قانونیای را که این کتابها طی آن به نوادگانِ او منتقل شدهاند، روشنتر میسازد. همچنین در این مقاله، تاریخچۀ مفصلتری دربارۀ این نسخۀ خطی از انتقال آن از دمشق تا استانبول ترسیم میشود و راهکارهایی برای ردیابی چنین یادداشتهایی که اغلب عامدانه نابود شدهاند، مطرح میشود.
👈در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e45523
🆔 @ijtihad
🔺رمز ارزها، ماهیت شناسی و تطبیق با مبانی فقهای معاصر
🔍 موضوع شناسی: دکتر مظهر قراملکی
🎙ارائه فقهی: حجتالاسلام مرتضی ترابی
✅ مخصوص طلاب سطح ۲ و ۳
📌 ۶ جلسه حضوری _ یکشنبه ها
🕰 ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰:۰۰
🗓 ۱۹ دی لغایت ۲۴ بهمن
👈 ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/ISgS7FA
📞راه ارتباطی: 02537725225
🆔 @ijtihad
📝 تمدید فراخوان مقاله علمی پژوهشی با موضوع «فقهشهر» ویژه همایش الهیات شهر تا 30 بهمن
✔️محور مقالات این فراخوان عبارتند از:
۱- مفهوم، ضرورت و شبکۀ مسائل فقه شهر
۲- روششناسی فقه شهر
۳- قواعد فقه شهر (کاربرد قواعد عمومی، قواعد اختصاصی)
۴- فقه و «مدیریت و حکمرانی شهری»
۵- فقه و «اقتصاد و کسب و کار شهری»
۶- فقه «جرایم و امنیت شهری»
۷- فقه و «محیط زیست شهری»
۸- فقه و «سلامت و بهداشت شهری»
۹- فقه و «میراث و هویت شهری»
۱۰- فقه و «حق به شهر و حقوق شهروندی»
۱۱- فقه و «اخلاق شهرنشینی»
۱۲- فقه و «آسیبها و ناهنجاریهای شهری»
۱۳- فقه و «توسعه و پیشرفت شهری»
۱۴- فقه «مالکیت و اراضی شهری»
۱۵- فقه «حمل و نقل و ترافیک شهری»
۱۶- فقه و «حوزۀ عمومی و ارتباطات شهری»
۱۷- فقه و «قانونگذاری و اجرائیات شهری»
۱۸- فقه و «سیما و منظر شهری»
۱۹- فقه و «فضاهای شهری»
۲۰- فقه و «معماری و ساختمانهای شهری»
۲۱- فقه و «آرایهها و نمادهای شهری»
🌐سامانه ارسالآثار: urbantheology2021.um.ac.ir
🆔 @ijtihad
🔺هویت شناسی قضایای عقلی اصول فقه
👤ارائه دهنده: حجتالاسلام حسین فرزانه
🔸ناقدین: حجتالاسلام رحمت الله کریمزاده
🔸حجتالاسلام محمّدمهدی یزدانی
🔹مدیرجلسه: حجتالاسلام سیّدجعفر علوی
⏰زمان: دوشنبه بیستم دیماه ساعت 12:30
🏢مکان: ساختمان شماره 2 دانشگاه علوم اسلامی رضوی اتاق جلسات
🆔 @ijtihad
💢چالشهای حوزه مطالعات حدیثی در دوره معاصر
✔️حجتالاسلام علی راد:
🔹متاسفانه بنا به دلایل موجهای نتوانستیم مطالعات حوزه حدیثی را آنچنان که شایسته است به حوزه نوآوری و تحول نزدیک کنیم یکی از علل و زمینههای این چالش فقدان گفت و گو و تعادل با حوزههای جدید مطالعاتی در فهم متون دینی است.
🔸برای ارائه ظرفیت متنوع میراث حدیثی شیعه نیازمند داشتن زبان و ادبیات و منطق مفهمه مشترک با مراکز تولید دانش در جهان هستیم البته بعد از انقلاب اسلامی در توجه به میراث حدیثی کارهای مهمی صورت گرفته است.
🔹در مطالعات حدیثی تک روشی هستیم و از روشهای تلفیقی و جدید در تحقیق متون حدیثی و نقد و فهم آنها استفاده نمیکنیم و بایستی از این انحصار و انسداد روشی خارج شویم و به سمت وضعیت تکثر روشی البته با حفظ مبانی و مبادی و اصول رایج در حوزههای علمیه حرکت کنیم.
🔸تاکنون در حوزه احراز عدم مخالفت با کتاب و احراز موافقت با کتاب پژوهش جدی که ما را با یک نظریه که بتواند ابعاد مختلف این احراز موافقت و یا مخالفت را نشان بدهد نداشتیم اما کتاب ارزشمند موافقت معنایی نمونه موفقی است در عرصه این چالشها و ایجاد تحول در مطالعات حدیثی به ویژه در خصوص اعتبار سنجی احادیث با قرآن کریم و این کتاب یکی از شاخصهای تحول آفرین در حوزه پژوهشهای حدیثی است.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/y49146
🆔 @ijtihad
💢دین حداکثری است یا حداقلی
👤 استاد محمدتقی شهیدی:
🔻برخی فقهاء دین را حداقلی دانستهاند. طبق این مبنا غیر از مواردی که خود شارع به عنوان ارزشها و محرمات و واجبات مطرح کرده است، در سایر موارد، مردم هرطور که مایلند میتوانند با هم قراردادهای مختلف ببندند و زندگی کنند.
طبق این مبنا اصلا دین در غیر مواردی که متذکر آن شده است، حکم ندارد و منطقۀ الفراغ است.
قائلین به این قول به برخی از روایات استدلال کردهاند که از جمله آنها روایت جابر از امام باقر علیه السلام است:
«أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي لَمْ أَدَعْ شَيْئاً يُقَرِّبُكُمْ إِلَى الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ نَبَّأْتُكُمْ بِهِ»
طبق این روایت، هر چیزی که مقرب به بهشت یا مبعداز جهنم باشد را شارع بیان کرده است، لکن درمورد چیزهایی که نه معبد از جهنم و نه مقرب به بهشت است، مطلبی نفرموده است. قید در این جا ظهور در احترازیت دارد لذا اینگونه استفاده کردهاند که در مورد چیز هایی مبعد از جهنم و مقرب به بهشت است، مطلبی توسط شارع بیان نشده است.
اشکال به این نظریه این است که:
اولا سند این روایت مشتمل بر عمرو بن شمر است و ضعیف میباشد.
ثانیا به سند معتبری همین روایت به این مضمون آمده است «عدة من اصحابنا عن احمد بن محمد عن ابن فضال عن عاصم بن حمید عن ابی حمزة الثمالی عن ابیجعفر علیه السلام قال خطب رسول الله صلی الله علیه و آله فی حجة الوداع فقال یا ایها الناس و الله ما من شیء یقربکم من الجنة و یباعدکم من النار الا و قد امرتکم به و ما من شیء یقربکم من النار و یباعدکم من الجنة الا و قد نهیتکم عنه»
بنابر این صرفا اوامر و نواهی شرعی در موارد مقرب و مبعد است و در غیر آن شارع بیاناتی دارد ولی امر و نهی نکرده است.
ثالثا روایات متعددی بر خلاف این نظریه دلالت دارد مانند صحیحه حماد: « عَلِيٌّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَا مِنْ شَيْءٍ إِلَّا وَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ».
🆔 @ijtihad
🔔دوره تربیت پژوهشگر هوش مصنوعی با رویکرد علوم اسلامی
✔️مفهوم کاوی فقه هوش مصنوعی
✔️مبادی تصدیقی فقه هوش مصنوعی
✔️فقه هوش مصنوعی و متعلقات آن
✔️فقه جرائم هوش مصنوعی
📆آخرین مهلت ثبت نام: ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰
💠متقاضیان محترم جهت ثبت نام به این سایت مراجعه نمایند: www.itsetad.ir
📲شماره واتسآپ جهت ارسال سوال و پشتیبانی: ۰۹۹۲۳۹۸۲۰۷۱
🆔 @ijtihad
💢گزارشی از داستان کشف حجاب
✍️مرحوم آیتالله سید احمد زنجانی در کتاب الکلام یجر الکلام مینویسد:
🔻اين ماه دی است. هفدهم دى سنه 1314 مطابق روز منحوس 13 شوال 1354، روزى بود كه زن شاه كه ملكهاش ناميده بودند، با دو تا دختر شاه، بدون حجاب به دانشسرا رفتند؛ امّا ملكه در عين حال، در حجاب بود؛ چنانچه در عكسى كه همان روز برداشته بودند، فقط يك قسمت از صورتش پيدا بود و بقيّه مستور بود؛ مثل اينكه آثار جبر و اكراه، در پيكرش نمايان بود؛ ولى دخترانش در نهايت لاقيدى، مثل اينكه اصلاً تقيّد به آئين اسلام ندارند.
● ... اين آژانهاى شهربانىها، چه آتشى روشن كردند. اینکه در کوچهها، چادر از سر زنها برداشتند و روسریها پاره کردند، به جاى خود؛ در خانهها، از صندوقها و در حمّامها، از بقچهها نيز چادر بيرون آورده، بردند.
يكى از ارباب اطّلاع نقل كرد كه شهربانى مشهد، به مركز راپورت داده بود كه هجده هزار روسرى در شهربانى جمع شده، تكليف آن چيست؟ چه زنهاى عفيف در حالتى كه چون بيد مىلرزيدند، جلب به شهربانیها كردند و در دادگسترىها، جرم و حبس نوشتند؛ در صورتى كه اصلاً چنين قانونى نبود كه آنها را مخالف آن قانون قرار داده باشد. چه قدر زن، از ترس بچّه سقط كرد و چه قدر زهره چاك شد، سر به خاك فنا نهادند، شمارهاش را خدا مىداند. اسم اين، نهضت بانوان بود، با اينكه بيچاره زنها، در زير اين شكنجهها، سخت در فشار بودند.
● خوشم آمد از يك زنى كه عازم مشهد بوده، همين كه به دروازه مشهد رسيده بود، آژان كه مأمور دروازه بود جلو او را گرفته بود كه بايد سرت را باز كنى، او قبول نكرده بود. آژان هم راه نداده بود. هر چه خواسته بود با پول و التماس، دست تعرّض او را كوتاه نمايد، نشده بود. با اينكه آژان، نوكر پول است و قانون به هر مهمّى را فداى پول مىكند، نمىدانم چه طور شده بود كه پول نيز حلّ اين مشكل را نكرده بود. زن از همان جا، رو به گنبد شريف كرده، عرض كرده بود: «السلام عليك يا علىّ بن موسى الرضا!» من از راه دور، (گويا از تبريز يا اصفهان آمده بود) به قصد آستانبوسى تو آمدهام؛ ولى شريعت جدّت اجازه نمىدهد كه من با هيئت زشت وارد آستانهات بشوم. همين عرض سلام مرا از اينجا قبول كن و مرا مرخّص كن.
اين عرض را كرده، پس ماشين را برگردانيده، وارد مشهد نشده بود. واقعا مردانگى كرده!
از اين مقوله زن، خيلى سراغ دارم كه از آن تاريخ كه آژانها دست تعرّض به چادر آن ها دراز نمودند، از خانه قدم بيرون ننهادند.
● از انصاف نگذرم، همه آژانها، بد جنس نبودند، آژانهاى نجيب و اصيل هم زياد است. خيلى از آنها بودند كه خودشان را مورد مؤاخذه قرار مىدادند؛ ولى دست به طرف ناموس مردم دراز نمىكردند.
جميع طبقات همين طورند؛ خوب هم دارند، بد هم دارند. همه را يك كاسه نمىشود حساب كرد. هستند اشخاصى كه در لباس تقوا و پرهيزگارى مىباشند؛ ولى در باطن، از هيچ گونه نافرمانى خدا فروگذار نمىكنند؛ گرگاند در صورت ميش. و بالعكس، اشخاصى هم هستند در جامه نظامی؛ ولى در نهايت پرهيزگارى. / zanjani_net
🆔 @ijtihad
483126_124.mp3
23.78M
🎚 روایت شنیدنی آیتالله حسین نوری همدانی از ابعاد قیام ۱۹ دی
🆔 @ijtihad
📺پخش زنده ارتباط تصویری امام خامنهای حفظه الله با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی
🎙 رهبر انقلاب اسلامی در سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم در سال ۱۳۵۶ علیه رژیم ستمشاهی، به صورت تلویزیونی با مردم قم سخن خواهند گفت.
این سخنرانی ساعت ۱۰ صبح امروز یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ به صورت زنده از سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکههای اجتماعی و همچنین از شبکههای تلویزیونی و رادیویی رسانه ملی پخش خواهد شد.
دیدار رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی، هر سال با حضور هزاران نفر از مردم این شهر در حسینیه امام خمینی برگزار میشد که امسال به علت رعایت شیوهنامههای بهداشتی، از طریق ارتباط تصویری با جمعیت حاضر در شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار خواهد شد.
🆔 @ijtihad
اجتهاد
📺پخش زنده ارتباط تصویری امام خامنهای حفظه الله با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی 🎙 رهبر انقلاب اسلام
💢مروری بر بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم قم
📣دربارهی حادثهی مهمّ و تاریخی نوزدهم دیماه ۱۳۵۶
♦️این حادثه و دنبالههایش نشانهی عمق اعتقاد دینی مردم است.
🔶ربط این حادثه به یک مرجع دینی یعنی شخص امام راحل، این حادثه را به وجود آورد.
✅در اغلب قضایای مهمّی که در این ۱۵۰ سال اخیر در کشور ما واقع شده پای یک عالم دینی شجاع و مبارز و سیاستشناس در میان بوده است.
◀️در قضیهی تنباکو میرزای شیرازی است.
◀️در مشروطه مراجع نجفند، علمای بزرگ تهران و تبریز و اصفهان و جاهای دیگرند.
◀️در حادثهی مهمّ مسجد گوهرشاد، مرحوم حاج آقا حسین قمی و علمای مشهدند.
◀️در سی تیر مرحوم آیتاللّه کاشانی است.
◀️در پانزده خرداد سال ۴۲ امام بزرگوار و برخی از بزرگان و علمای دیگر هستند.
⁉️راز دشمنی قدرتهای مستکبر عالم با علمای سیاسی و با دین سیاسی این است که حضور اینها، حضور ضدّ استکباری و ضدّ استعماری است.
⁉️جمهوری اسلامی، مظهر اعتقاد دینی مردم و ناشی از نگاه انقلابیِ برخاستهی از دین به مسائل جهان و کشور است؛ از این جهت آمریکا با جمهوری اسلامی مخالف است.
♻️غیرت دینی اساساً ناشی از بصیرت است. بصیرت یک شعبه از عقلانیّت است.
❇️شخصیّتهایی که بیشترین غیرت دینی را دارند، غالبا دارای عقلانیّت بالا هستند مثل شخص امام بزرگوار و فقیه و فیلسوف معاصرمان مرحوم آیت اللّه مصباح یزدی.
🔹قیام ۱۹ دی یک ترکیب درخشانی است از غیرت و عقلانیّت
🔹هدف طاغوت از نوشتن آن مقاله در روزنامه اطلاعات شکستن قدسیت امام بود. اگر مشت محکم مردم قم در روز نوزدهم دی به سینهی طاغوت نمیخورد، این کار ادامه پیدا میکرد.
❌در ژانویه سال ۵۶ کارتر در تهران گفت ایران جزیرهی ثبات است. آنها توطئه چیدند امّا این توطئه علیه خودشان تمام شد.
🌱میخواستند امام را بشکنند، امام مستحکمتر، پُرفروغتر در صحنه ظاهر شد.
↘️محاسبهی غلط آمریکا در دستگاهمحاسباتیشان همینطور ادامه دارد.
❇️آنها فکر میکردند که با از بین بردن شهید سلیمانی نهضت و حرکت عظیمی که او نمایندهاش بود، خاموش خواهد شد؛ میبینید که بیشتر شده.
❌دستگاه محاسباتی دشمن حقّاً و انصافاً غافل و خراب است؛ نمیتوانند حقایق مربوط به جمهوری اسلامی را آن چنان که هست دریابند.
❇️حقیقت ملّت ایران را جریان تشییع شهید سلیمانی نشان میدهد؛ نه نظرسنجیها.
🔸ما بایستی وظیفهی لحظهی کنونی را بشناسیم، بایستی چشمانداز را روشن کنیم، به آن چشمانداز چشم بدوزیم و با همهی قدرت، همهی توان به سوی آن باید حرکت بکنیم.
📣 تذکراتی خطاب به مردم و مسئولان:
1️⃣تذکّر اوّل این است: غیرت دینی را حفظ کنید.
2️⃣تذکر دوّم: یکی از کارهایی که امروز بشدّت در برنامهریزیهای دشمنان مطرح است، عبارت است از حسّاسیّتزدایی نسبت به اصول و بیّنات و مبانی انقلاب.
✅اصول انقلاب مثل حاکمیّت دین خدا، عدم تسلیم در برابر دشمن مستکبر، حفظ استقلال کشور، مبارزهی با فساد، مبارزهی با بیعدالتی و امثال اینها.
3️⃣تذکّر سوم مسئلهی حفظ وحدت در کشور است.
4️⃣تذکر چهارم تقویت امید و چشمانداز به آینده است.
5️⃣تذکّر پنجم: نگذاریم موفّقیّتهای جمهوری اسلامی مکتوم بماند.
🔈مشکلاتی در زمینه اقتصادی داریم ولی بعضی این مشکلات را آنچنان بیان میکنند که گویا هیچ موفّقیّتی در جمهوری اسلامی اتّفاق نیفتاده.
📢دهها موفّقیّت در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، بایستی این موفّقیّتهای بزرگ را بگوییم.
6️⃣تذکر ششم مسئلهی مردمی بودن است.
🔻بحمداللّه دولتی که امروز بر سر کار است، ارتباطاتش با مردم خوب است، این را باید تکمیل کرد.
🌿اوّلاً ادامه پیدا کند. ثانیاً به وعدههایی که به مردم داده میشود عمل بشود. آنجایی که عمل به این وعده امکانپذیر نیست برای مردم توضیح بدهند.
📌وظیفه دولت و مسئولان نظام:
✍️طراحی سازوکاری برای استفاده از نظرات صاحب نظران و متخصصین در تصمیمسازیهای دستگاههای مسئول کشور
✍️طراحی سازوکاری برای استفاده از ظرفیّتهای مردمی
✍️استفاده از ظرفیت مردمی برای نظارت عمومی
📝 متن کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم قم منتشر شد.
🔍 بخوانید👇🏻
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=49361
🆔 @ijtihad
💢عناصر لازم برای نوسازی فتواها
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹باز آفرینی تعریف محتوا و نسبت آن با اجتهاد یکی از این عناصر است. ذهنیتها قرنها پیش شکل گرفته و نیازمند تقویت است. فتوا باید گسترده تر دیده شود و به نوعی موضع شریعت در آن بیان شود.
🔸کالای دین باید همراه با اخلاق حرفهای و به صورت باکیفیت عرضه شود. فتوا نیز به نوعی عرضه است و باید به آن نگاهی مسئولانه وجود داشته باشد و پیامدهای آن مدنظر باشد. البته تا زمانی که تعریف و جایگاه فتوا تغییر نکند فتوا نوسازی نمیشود.
🔹امروزه واژههای فتوا قدیمی شدهاند و نسل جدید با آن ارتباط برقرار نمیکنند. از طرفی بازسازی محتوایی هم بسیار مهم است به طوریکه اجراپذیر باشد و قابل عمل کردن باشد. کلی گویی و ابهام در فتوا فسادزاست و سلیقه وارد آن میشود. مسائلی مثل حجاب، موسیقی، حضور زنان در جامعه باید قابل اجرا باشد. همچنین فقیه نباید با احتیاط و ترس فتوا دهد بلکه باید مطالعه و شناخت هم همراهش باشد.
🔸ما الان یک نوع فتوا داریم در حالیکه فتوا باید انواع مختلفی داشته باشد؛ مثلا فتوا درباره قوانین که با به روز شدن قانونها باید به روز شوند و مورد استفاده قرار گیرند.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k96366
🆔 @ijtihad
💢روششناسی اجتهاد به سمت خوبی پیش نمیرود/ دوگانگی در برخی روشهای فقهی
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست
🔹ما بزرگانی داریم که فاقد قرار هستند یعنی در یک جا انسدادی هستند و در جای دیگر انفتاحی، در جایی مقاصدی هستند و در جای دیگر ضد مقاصدی هستند، یک جا پیامدگرا و در جای دیگر عکس آن عمل میکنند؛ مثلا به بحث ربا که میرسند محکم میایستند که مگر حرمت آن شوخی است لذا به حیل ربا هم اعتقادی ندارند ولی در خیار غبن طور دیگری رفتار میکنند؛
🔸شیخ انصاری معتقد است که اگر فردی در فروش خانه دچار غبن شود و قصد فسخ داشته باشد میتواند بلافاصله فسخ کند ولی اگر در همین فرصتی که مغبون میخواهد دنبال فسخ قرارداد برود خریدار (غابن) آن را به دیگری اجاره ۵۰ ساله بدهد، مغبون باید ۵۰ سال صبر کند تا قرارداد خریدار با مستاجر سر آید و این فرد به مال خود برسد و در طول ۵۰ سال هم اجاره برای خریدار ملک است ولی محقق کمپانی وقتی به نقد این حکم میرسد آن را حکم بشیعی میداند البته امام(ره) معتقد است شیخ انصاری خلاف قاعده حرف نزده است. فقیه یا باید در همه جا قانونگرا باشد یا به مقاصدالشریعه توجه کند.
🔹روششناسی اجتهاد امروزه به سمت خوبی پیش نمیرود، گفتمان و تخصص لازم دارد، گاهی فصلنامهها و کتابها، مطالبی به نام روششناسی مطرح میکنند که درست نیست. متاسفانه در حوزههای علمیه، روششناسی، کارتنخواب است و ردیف بودجه ندارد؛ روششناسی باید حداقل در زندگی علمی ما از کارتنخوابی بیرون بیاید زیرا ما اختیار حوزه را نداریم ولی اختیار مطالعات خودمان را که داریم.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/s07930
🆔 @ijtihad