💢حدیث نامکرر اختلاف دیدگاه درباره حوزه و تمدنسازی
✔️پاسخ محسن الویری به رسول جعفریان؛
🔹جعفریان: «با تشکیل گروه تمدن اسلامی در این جا و آنجا و از جمله برخی از پژوهشگاهها، تمدن درست نمیشود. تمدن را مردم، دولت، برنامهریزی علمی و نیروی متخصص ایجاد میکند. هزینه اینها را باید در دانشگاه و صنعت هزینه کرد تا تمدن درست شود. باید نیروی متخصص و نخبه در کشور بماند تا تمدن درست کند»... «اشکال این است که در ۱۵۰ سال کذشته، دیگران کشف علمی یا اختراع جدید و ..دارند و ما بدون اینکه مشارکت علمی و تکنیکی در این امور داشته باشیم فقط حکمش را بیان میکنیم! اشکالی ندارد، امر شرعی است. اما اولا خوب بشناسیم و نیامده انکارش نکنیم، ثانیا داعیه حل همه معضلات را نداشته باشیم»
🔹الویری: مخالفتی با بخش عمده موضع و سخنان دردمندانه حضرت استاد جعفریان ندارم. بنده هم بر این باورم تعداد قابل توجهی از گروهها و مجموعههایی که ذیل عنوان تمدن نوین اسلامی پدید آمدهاند و فعالیتهای آنها، اگر در مسیر تمدنسوزی نباشد، به آسانی نمیتوان آنها را همسو با تمدنسازی پنداشت. ولی با وجود این همآوایی نسبت به یادداشت آقای جعفریان، نسبت به متنی که بازنشر شدهاست، شش نکته را که شاید بتوان آنها را نقد به حساب آورد شایسته تأمل میدانم:
👈 بخوانید: https://b2n.ir/d42673
🆔 @ijtihad
💢قیاس از نگاهی دیگر
✍️ حمیدرضا تمدن
🔻یکی از معانی اصطلاح قیاس در نوشتههای اصولی سدههای نخستین، ارزیابی روایات(بهویژه اخبار آحاد) بر مبنای کتاب، سنت و دیگر شواهد است که به دلایل مختلف گاه از آن به "قیاس" تعییر شده است و لذا نمیتوان به محض مشاهده این اصطلاح در متون، بلافاصله آن را به معنای قیاس معروف فقهی دانست. همچنین به نظر میرسد که مسأله قیاس، بهویژه در میان امامیه باید مورد بازنگری قرار گیرد و چهبسا همانگونه که آیتالله سیستانی تلاش نموده است تا روایات و گزارشهای تاریخی مربوط به قیاس را بازخوانی نماید، برداشتهای نویی از آن ارائه گردد و فهم ما از روایات را دگرگون سازد. این در حالی است که در آثار اصولی امامیه، بهویژه از مکتب حلّه به این سو گاه از قیاس به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی خبر واحد و همچنین به عنوان یکی از مرجحات باب تعارض سخن به میان آمده است و دستکم به عنوان مؤيد و از باب "تجمیع قرائن" گاه مورد توجه قرار گرفته است.
👈متن یادداشت را در «اجتهاد» مطالعه کنید: https://b2n.ir/q73819
🆔 @ijtihad
🔻گزاش تفصیلی «اجتهاد» از فصل سوم مدرسه مجازی حدیث پژوهی مقارن با عنوان «تدوین جوامع حدیثی فریقین»
✔️اعتبارسنجی و تاریخگذاری کتابهای حدیثی در دو سنت شیعی و اهلسنت/ دکتر حسن انصاری: https://b2n.ir/r72143
✔️گفتمانهای حدیثی شیعه و تأثیر آن بر جوامع اولیه حدیث/ دکتر سید محمدهادی گرامی: https://b2n.ir/b58940
✔️رویکردهای مشترک و اختصاصات جامع نویسان شیعه و اهلسنت/ دکتر مجید معارف: https://b2n.ir/a07438
✔️جامع بخاری در مقایسه با کافی کلینی/ حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی سجادیزاده: https://b2n.ir/t21643
🆔 @ijtihad
🔔 فقه و تغییرات اجتماعی
🎙ارائه: دکتر یحیی بوذری نژاد، دانشیار دانشگاه تهران
👥ناقدین:حجتالاسلام دکترمحسن جهانگیری، دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی و حجتالاسلام دکتر محمدمهدی یزدانی: استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی
👤مدیرجلسه: دکتر محمدرضا قائمی نیک، استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی
⏰ زمان: چهارشنبه ۶ بهمن ساعت ۸ صبح
🏢 مکان: ساختمان شماره 2 دانشگاه علوم اسلامی رضوی اتاق جلسات
🆔 @ijtihad
🔔چالشهای فقهی اهدای جنین
👥ارائه کنندگان: اساتید قائینی نجفی و سیدرضا طباطبایی
📅زمان: چهارشنبه، 6 بهمن ماه 1400، ساعت 16
🏢مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، سالن امام خمینی(ره)
🖇لینک ورود به جلسه: http://www.markazfeqhi.com/live
🆔 @ijtihad
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی حجتالاسلام علیرضا پیروزمند، عضو هیئتعلمی فرهنگستان علوم اسلامی و کاظم قاضیزاده، عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس با موضوع «واشکافی نسبت میان حوزههای علمیه و ساختار حاکمیت»
🔹پیروزمند: بعد از تجربه چهار دهه مردمسالاری دینی چشم مان را ببندیم و بگوییم روحانیت باید ناظر و ناصح باشد؟ آیا سیره امام این است؟
🔸قاضیزاده: امام چرا رفتند قم و گفتند ما باید به وظیفه اصلیمان برسیم؟ سیره امام این است. جملات امام را باید با سیرهاش تفسیر کنیم.
🔹پیروزمند: یعنی میفرمایید امامی که قبل از انقلاب کتاب ولایت فقیه نوشته است، خودش به ولایت فقیه اعتقاد نداشت؟
🔸قاضیزاده: اشتباه شما این است که وقتی من میگویم روحانیت باید ناظر باشد فکر میکنید یعنی حکومت نباید دینی باشد.
🔹پیروزمند: نه میگویم نقش حوزه و روحانیت در معاونت حاکمیت دینی چیست.
🔸قاضیزاده: نقش حوزه تربیت کادرهای خاص مربوط به روحانیت است مانند پرورش رهبر، فضلای خبرگان و قضات.
🆔 @ijtihad
📚انتشار کتاب «تحریر البحوث الأصولية» تأليف استاد سید فالح الموسوی
📖 نویسنده در این کتاب به بررسی موضوعی و تطبیقی پژوهشهای اصولی شهید آیتالله سید محمدباقر صدر (ره) بر اساس تقریرات سه تن از شاگردان ایشان؛ آیات سید محمود هاشمی شاهرودی، سید کاظم حائری و شیخ حسن عبد الساتر پرداخته است.
📙این اثر در چهار مجلد از سوی انتشارات "مكتبة الأبرار للطباعة والنشر والتوزيع" چاپ و منتشر شده است.
📗مطالعه مقدمه و تقریظ علامه حسن عبد الساتر بر کتاب در پایگاه الاجتهاد: http://ijtihadnet.net/?p=47871
🆔 @ijtihad
🔸اولین نشست از سلسله نشست های آشنایی با فقه مقارن
💠 با موضوع: تأثیر فقه مقارن در فهم روایات اهل بیت علیهم السلام
🔹حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوندخراسانی
⏰ چهارشنبه 6 بهمن، ساعت 10-11:30 به صورت حضوری و آنلاین
🏢 آدرس حضوری: دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه سوم، اتاق جلسات
🌐 لینک آنلاین:
👉 https://bbb01.dte.ir/b/knf-10c-hck-c5m
🆔 @ijtihad
💢پژوهندگان مسائل فقهی تواناییهای خود را در پویایی به نمایش بگذارند
✍️آیتالله ناصر مکارم شیرازی در پیام به همایش اساتید مرکز تخصصی فقه امام کاظم(ع):
🔻بی شک فقه اهل بیت (ع) در طول تاریخ پر افتخار خود همواره به برکت تلاش و مجاهدت فقها و فتح باب اجتهاد در حال بالندگی بوده و میباشد و به این جهت مسائل و مبانی آن و علوم وابسته، پیوسته در حال تنقیح و تهذیب و تعدیل بوده است و باعث گردیده این فقه، فقهی پویا و به روز به شمار آید از این رو سزاوار است پژوهندگان مسائل فقهی امروز نیز تواناییهای خود را در پویایی به نمایش بگذارند و با کسب قابلیتهای گستردهتر به چالشهای نو پدید پاسخ روشن و در شأن فقه اهل بیت دهند چنانکه در سلف صالح همین گونه بوده است.
اما رسیدن به این مرحله نیازمند تلاشهای مضاعف و مستمر است خاصه آنکه با پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس نظام دینی، ضرورت این امر صد چندان شده است. این فرصت طلایی که برای فقه اهل بیت (ع) پیش آمده اگر خدای ناکرده از دست رود تکرار نخواهد شد. آنگاه پشیمانی به بار میآورد.
امروزه چشمها به حوزههای علمیه دوخته شده است که از این فرصت چگونه بهره میبرد، قطعاً انجام این رسالت خطیر و تاریخی قبل از هر کسی بر دوش فقیهان ماهر و استادان کاردان و آزاداندیش و صاحبان ذهنهای خلاق است.
همه باید بدانند فقه اهل بیت (ع) به رسم گذشته خود با نگاهی نو و عمیق و با تکیه بر اصول اصیل خود میتواند در سطح دنیای معاصر امکانات بی مانند و دگرگونهای خود را به نمایش بگذارد. و با نقد سبک زندگی غلط و پاسخ به پرسشها و شبهات منحرف کننده شیوه صحیح زندگی اسلامی متناسب با نیازها و اقتضائات انسانی در این دوران را ارائه دهند.
لذا باید پیشگامان این تحول عظیم دامان همت بر کمر استوار کنند و یک بار دیگر چون سلف صالح خود فصل جدیدی را در تاریخ فقه اهل بیت (ع) رقم بزنند.
🆔 @ijtihad
🔔 استخراج و تدوین ضوابط ابای عام از تخصیص
🎙ارائه: حجت الاسلام سیدرضا شیرازی، استادیار پژوهشکده علوم اسلامی
✔️دوره جدید نشستهای علمی شبهای پنجشنبه با محوریت موضوعات کاربردی و مسائل مستحدثه؛ در محضر استاد عالیقدر آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی از این هفته آغاز میگردد.
⏰زمان: چهارشنبه ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۸
🏢مکان: شیرازی ۱۶ پلاک ۴۵۲
🆔 @ijtihad