◾️پیکر آیتالله گرایلی در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد
▪️صبح امروز مراسم تشییع پیکر عالم ربانی و امام جماعت حرم مطهر امام رضا(ع) آیتالله حاج شیخ حسین گرایلی از مهدیه مشهد تا حرم مطهر رضوی با حضور طلاب، علما، خدام و مردم مشهد برگزار شد.
▪️پس از ورود پیکر مرحوم استاد گرایلی به حرم ثامن الحجج(ع)، آیین وداع با پیکر و اقامه نماز میت به امامت آیتالله سید جعفر سیدان در صحن کوثر انجام شد.
▪️پس از اتمام آیین وداع و اقامه نماز میت، پیکر این عالم ربانی با حضور آیتالله اشرفی شاهرودی، آیتالله سیدان، حجتالاسلام عاملی مدیرحوزه علمیه خراسان و... بر دوش عاشقان اهل بیت(ع) در گرداگرد مضجع منور امام رضا(ع) طواف داده شد و در رواق مبارکه دارالعباده حرم رضوی آرام گرفت.
🔺گفتنی است؛ مراسم یادبود مرحوم آیتالله گرایلی امشب پنجشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء از طرف نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی و مدیریت حوزه علمیه خراسان در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد.
🆔 @ijtihad
‼️تمدید فراخوان مقالات همایش ملی حکمرانی اسلامی
🔰 محورهای همایش:
1️⃣ ماهیت و مولفههای حکمرانی اسلامی
2️⃣ حکمرانی و نظامهای معرفتی اسلام
3️⃣ حکمرانی و تجربه نظام جمهوری اسلامی
4️⃣ حکمرانی مجازی
📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰
📅 مهلت ارسال اصل مقالات:، ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰
🗓 برگزاری همایش: اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۲۷ (دبیرخانه همایش)
🆔 @ijtihad
💢دو برداشت مختلف از حقوق بشر اسلامی
✔️دکتر باقر انصاری، دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی:
🔹از مفهوم حقوق بشر اسلامی برداشتهای مختلفی ارائه شده است و برخی از اشخاص، نویسندگان و رجال سیاسی و دینی ما وقتی که کلمۀ حقوق بشر اسلامی را به کار میبرند، منظورشان این است که ما یک سری حقهای بشری داریم که مبنا و منشأ آنها اسلام و منابع اسلامی است و کاری به حقوق بشر بینالمللی که اصطلاحاً به آن حقوق بشر غربی گفته میشود، ندارند.
🔸از نظر این اشخاص، ما حقوق بشر اسلامی داریم و در نتیجه با اصطلاح حقوق بشر بینالمللی میانۀ خوبی ندارند و خود را بینیاز از این میدانند که بروند و مطالعه کنند که دقیقاً این حقوق بشر بینالمللی به چه معنا است.
🔹در معنای دوم حقوق بشر اسلامی که ما به کار میبریم، در واقع همان حقوق بشر بهمفهوم مصطلح بینالمللی است؛ اما حقوق بشری که از فیلتر اسلام عبور کرده باشد. به هر حال خود نظام بینالملل حقوق بشر یک انعطافها و تکنیکهایی را باقی گذاشته که فرهنگها و کشورهای مختلف بتوانند آن اقتضائات تمدنی اخلاقی و فرهنگی خودشان را در عین رعایت حقوق بشر حفظ کنند.
🔸از این منظر میشود گفت که خروجی آن چیزی که از فیلتر اندیشههای اسلامی این اشخاص عبور میکند، حقوق بشری میشود که موردتأیید اسلام است.
🌐ماهنامۀ رویش اندیشه
🆔 @ijtihad
💢اصلاح متون و دغدغه بزرگان
✍حسن اجرایی
🔻خشونت و تندی کلامی که گاه در ادبیات طلاب و فضلا وجود دارد را نمیتوان مسئلهای فردی قلمداد کرد، بلکه امری است که ریشه در برخی رویهها دارد و پس از صدها سال انباشت به شرایط فعلی رسیده و نمیتوان انتظار داشت که با توصیههای اخلاقی و فردی در مدتزمانی کوتاه اصلاح گردد.
به نظر میرسد در تداوم اصلاح و بازسازی بنیادین متون درسی در حوزههای علمیه، لازم است متون مذکور از این منظر نیز ارزیابی، بازبینی و بازپردازی شوند و شیوههای اخلاقی، کارکردی و مؤثر گفتگوی سازنده علمی در خلال متون درسی حوزههای علمیه به طلاب و فضلا آموزش داده شود.
با این وجود، بهرهگیری از روشها و اخلاق موردقبول مجامع علمی را میتوان در مباحثات علمی معاصر مشاهده نمود؛ از جمله آیتالله جعفر سبحانی در پاسخ انتقادی به دکتر عبدالکریم سروش، وی را «دانشمند محترم» خوانده و در ابتدای نوشته خود نیز به خدمات عبدالکریم سروش اشاره کرده و او را «مبدأ آثار نیک و سازندهای» خوانده است.
بر این اساس، نهادهای مدیریتی و فرهنگی در حوزههای علمیه باید تلاش کنند تا روحیه انحصارگرایی در میان حوزویان را در بلندمدت از میان بردارند و آن را با منش مداراجویانه و عالمانه جایگزین سازند. یکی از راهحلهای بلندمدت در راستای تضعیف فرهنگ انحصارگرایی و تشدید مداراجویی علمی، آن است که:
۱- تألیف متون درسی باید بهگونهای برنامهریزی و اجرا شود که در بلندمدت، اخلاق علمی قابلقبول و مبتنی بر هنجارهای پذیرفتهشده امروز مجامع علمی، یا در خلال متون درسی به طلاب و فضلای حوزههای علمیه آموزش داده شود و یا در قالب دروس مستقل موردتوجه قرار گیرد.
۲- استادان دروس خارج و اساتید سطوح عالی و دیگر دروس حوزه نیز در این باره مسئولیت سنگینی به دوش دارند تا در حین تدریس دروس حوزوی تا حد امکان رویکردهای نامناسب و عدم مدارا در بحثهای علمی را به نقد کشند و طلاب و فضلا را از آلودن کلام خود به خشونتهای کلامی بر حذر دارند.
۳- بدیهی است که برای دستیابی به چنان چشماندازی، ابتدا لازم است متون درسی حوزههای علمیه از هر گونه تحقیر و تخفیف نظرات دیگریهای فکری و اعتقادی تخلیه شود، ذکر نام مؤلفان و کتابها و مخصوصاً نظریهپردازان و نظریههای دیگران، به شیوهای همهگیر و مقبول تبدیل شود.
همچنین میبایست روشب اتخاذ شود که از افعالی مانند «قیل» یا «هکذا توهم» بهشدت پرهیز شود و چنانکه پیش از ااین نیز گفته شد، «شبهه» خواندن نظرات دیگران از متون علمی و آموزشی حوزههای علمیه زدوده شود تا طلاب و محصلان بیاموزند که برای رد و نقض نظرات، نیازمند کسب مهارتهای تحقیق و کار علمی هستند و تنها با استدلال و تبیین عالمانه میتوانند به گفتگو و رویارویی علمی با دیگر نظریهپردازان مشغول شوند.
با این حال، بهموازات اینگونه تدابیر مدیریتی، لازم است عالمان بزرگ، اندیشمندان حوزوی و بزرگان حوزههای علمیه، اخلاق گفتگو و مواجهه علمی را نیز در کنار دغدغههای دیگر خویش موردتوجه قرار دهند و شاگردان و علاقهمندان خود را از هر گونه خشونتپراکنی کلامی پرهیز دهند؛ چنانکه در وصف شهید آیتالله سید محمدباقر صدر نیز گفته شده است که وی حتی اگر خطا و بطلان نظریهای را واضح و روشن میدانست، اما هرگز آن را سبک نمیشمرد و به تمسخر آن نمینشست و از عباراتی مانند «هذا مما یضحک به الثکلی» و «هذا مما لا یصدر عمن له أدنی معرفه» بهره نمیبرد.
🌐پیرامون حوزه
🆔 @ijtihad
💠نظام سازی انقلاب اسلامی ،آسیبها و راهکارها
🎙سخنران: استاد محمود رجبی، رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
💠گفتگوی علمی با موضوع: امکان یا امتناع نظام سازی دینی
🎙با حضور:
🔸حجتالاسلام احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
🔸حجتالاسلام محمود شفیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید
🔸دکتر محمد جبارپور، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)
📄 همراه با ارائه مقاله برتر
⏰ زمان: شنبه، ۹ بهمن ماه، ساعت۱۴ تا ۱۷، دانشگاه باقرالعلوم (ع)
📎لینک حضور در جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc
🆔 @ijtihad
💢حال عمومی آیتالله صافی گلپایگانی مساعد است
✔️دفتر آیتالله صافی گلپایگانی در اطلاعیهای اعلام کرد: حضرت آیتالله صافی گلپایگانی جهت انجام بعضی از آزمایشهای پزشکی به بیمارستان مراجعه نمودند و بحمدالله تعالی حال ایشان خوب است.
🔻متن اطلاعیه به این شرح است:
بسمه تعالی؛ به اطلاع مؤمنین محترم میرساند مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی امروز جهت انجام بعضی از آزمایشهای پزشکی به بیمارستان مراجعه نمودند و بحمدالله تعالی حال ایشان خوب است.
با تقدیر و تشکر از پیگیریهای مؤمنان و ارادتمندان مرجعیت، عزّت و سربلندی شیعیان امیرالمومنین علیه السلام را در سایه لطف و عنایات حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف از خداوند متعال مسئلت داریم.
گفتنی است، در فضای مجازی و در برخی رسانهها از حال نامساعد این مرجع تقلید و بستری شدن ایشان در بیمارستان منتشر شده بود.
🆔 @ijtihad
🔔«آشنایی با فقه نظام تربیت» با ارائه اساتید و اعطاء گواهی
✅دوره بصورت حضوری و مجازی ویژه برادران و مجازی ویژه خواهران برگزار میگردد.
🗓 تقویم برگزاری دوره: پنجشنبهها بمدت پنج هفته متوالی (ساعت ۱۵ - ۱۸)
⏱ تاریخ شروع دوره: پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
📌تذکرات
۱. دارندگان مدرک کارشناسی دانشگاه و طلاب محترم سطوح عالی امکان حضور در این دوره را برخوردارند.
۲. جهت ثبتنام ،نام و نام خانوادگی خود را به شناسه کاربری @f_nezzam در پیامرسان ایتا و یا از طریق اسکن بارکد، پیام ارسال نمایید.
🔅هزینه ثبتنام:
۱. شرکت کنندگان حضوری ۱۰۰ هزار تومان
۲. شرکت کنندگان مجازی ۵۰ هزار تومان
🆔 @ijtihad
💢نگاهی به تفاسیر امام حسن عسکری(ع)، عیاشی و قمی
✔️ استاد محمدحسن ربانی بیرجندی؛
🔹در میان نوشتههای عالمان شیعی، نخستین تفسیر روایی که میتوان در حال حاضر به آن مراجعه کرد، تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع) است؛ اما علما بر اساس این تفسیر سیر نکردند؛ یعنی اگر چه از آن روایت نقل کردهاند، اما آن را به عنوان یک کتاب متقن بدانند، اینگونه نیست. شک دارند که آیا کسی که این روایات را از امام حسن عسکری (علیهالسلام) نقل و جمع آوری کرد، آیا همه را از خود حضرت نقل کرده است و یا اینکه خودش هم در آن چیزی را اضافه نموده است.
🔹کتاب روایی دیگری که در میان شیعه وجود دارد، «تفسیر عیاشی» است که تألیف محمد بن مسعود عیاشی سمرقندی است. وی از اکابر شیعه و استاد محمد بن عمر کشی بوده است. کتاب اختیار معرفه الرجال مرحوم کشی که به وسیله شیخ طوسی تهذیب و تصحیح شد و به عنوان اختیار معرفه الرجال باقی ماند؛ چون نام اصلی کتاب «معرفه الناقلین» بود. محمد بن عمر کشی بیشتر روایاتش را از استادش محمد بن مسعود عیاشی سمرقندی نقل میکند.
🔹علی بن ابراهیم قمی صاحب تفسیر قمی است و به احتمال قوی در سال ۳۱۱ هجری قمری از دنیا رفته است. نجاشی از علی بن ابراهیم در کتاب خود یاد کرده است و در باب او تعبیرات جالبی آورد: «ثقه خبیر بالحدیث بصیر بالحدیث …» علی بن ابراهیم را شخصیت دانشمندی یاد کرده است؛ مرحوم کلینی بیشترین روایات کافی را از ایشان و او هم از پدرش ابراهیم بنهاشم نقل میکند. کافی حدود ۱۶۰۰۰ روایت دارد که قریب ۷۰۰۰ روایت را از علی بن ابراهیم قمی نقل میکند.
👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/z04037
🆔 @ijtihad
💢از بودجه عمومی تا استقلال حوزه علمیه
✔️حجتالاسلام سید ابوالحسن نواب:
🔹حوزه بهخاطر چهار قِران بودجه از حقطلبی کوتاه نمیآید. واقعا من بودجه دولت را به حوزه در همین حد چهار قران میدانم. شما بودجه کشور را که ۱۵۰۰ هزار هزار میلیارد تومان پول است را تقسیم کنید بر این بودجهای که حوزه میگیرد تا ببینید چه درصدی به دست میآید.
🔸کمک دولت به روحانیت از کمکی که به بخشی از افراد آسیبپذیر میکند کمتر است. اکنون سالیانه حوزه حدود ۵۰۰-۴۰۰ قاضی تربیت میکند، قیمت تمامشدهی همین را به حوزه بدهید که حوزه چقدر تربیت میکند. ارتزاق طلبهها و معیشت طلبهها به هیچوجه ربطی به دولت ندارد.
🔹اخیراً یک جایی دیدم که بودجهی مجمع تشخیص مصلحت، مجلس خبرگان و… هم در نهادهای دینی به حساب آورده بودند. اینها که نهادهای حاکمیتی است و ربطی به ما ندارد. اما این را هم در این بودجه آورده بود. مثلاً بودجهی عزاداریها و … که بودجهی دینی است را که مردم میدهند، فقط دولت یک پول بسیار کم برای سازماندهی آن میدهند.
🔸دانشگاه صنعتی اصفهان، ۵۰۰ هکتار زمین را ۵۰ سال قبل، زمان تأسیس برایش بلوکه کردند، کسی هم نگاه چپ به آن نمیکند. آنوقت برای کلِ حوزههای علمیه، ۱۰۰ هکتار که زمین در نظر میگیرند، همه روی آن علامت سؤال میگذارند.
🔹دولت حتی یک ریال بابت هزینه جاری مرکز خدمات پول نمیدهد و این مخارج منبع دیگری دارد. بنابراین هرچه مرکز خدمات از دولت پول میگیرد فقط خرج برنامه میشود. عمدتا هم برنامه درمان است و تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی، صندوق قرضالحسنه و کارهای رفاهی برای طلاب.
🔸الان ما نمیتوانیم همه طلاب محروممان را از این پرداختی دولت بهرهمند کنیم. برای این موضوع ما که سازوکار درستی پیدا نکردیم، دولت هم پیدا نکرد! بنابراین الان زندگی طلاب با شهریه و کارهای خودشان اداره میشود. با نوشتن کتاب، منبر، تدریس و خدمت در نهادها. آنها هم که فقط اشتغال به روحانیت دارند با کمکهای مردمی اداره میشوند. بنابراین معیشت روحانیت دست دولت نیست.
🔹حق حوزه و روحانیت است موقوفاتی که مردم برای روحانیت در طول تاریخ قرار دادهاند به روحانیت برگردد. حاکمیت در این صورت میتواند همه بودجه پرداختی خود را قطع کند. یعنی سازمان اوقاف بیاید تمام موقوفاتی که برای روحانیت وقف شده را بهدرستی، تنقیح و منظمشده از چنگ متصرفان درآورده و به دست خود روحانیت بدهد تا این غائله ختم شود.
🔸آن رقمی که ازسوی وجوهات مردمی به حوزه میرسد حداقل چند برابر بودجه دولت است. من از این موضوع اطلاع دارم. مثلا شهریه مقام معظم رهبری وجوهات است دیگر، میدانید که ایشان حتی یک ریال از غیر وجوهات شهریه نمیدهد. تنها شهریه خود مقام معظم رهبری برابری میکند با کل بودجهای که دولت به نهادهای حوزوی میدهد.
🔹الان واتیکان از ثروتمندترین مراکز دنیاست. من یک بار به واتیکان رفته بودم؛ به صومعه(قسمت داخلی واتیکان) رفتم. چون واتیکان یک دولتشهر کوچک است و عین دانشگاه تهران است و نرده سبز هم دارد. حالا مقداری زمین بزرگتری دارد. من داخل رفتم که کسی را آنجا راه نمیدهند. سفارتخانهها هم بیرون است. داخل صومعه رفتم. یک جایی بود که نزدیک بانک مرکزی واتیکان بود. یک زیرزمینی بود که من آنجا ایستاده بودم. یک نفر گفت زیر پای تو بزرگترین مرکز ثروت جهان است. گفت اینجا خزانه مرکزی بانک مرکزی واتیکان است که پولدارترین مرکز دنیاست. دولت هم هیچ کمکی به آن نمیکند. ولی شرکتها حمایت کامل دارند.
🔸من رفته بودم در یکی از دانشگاههای وابسته به واتیکان در کتابخانه آنجا. یک تجهیزاتی داشت برای حملونقل کتاب که بسیار گرانقیمت بود! شما کتاب که انتخاب میکردی یک دست الکترونیکی میرفت کتاب را میآورد. میگفتند این را یک شرکتی به اصطلاح شما تبرعا داده به اینجا. این کارتلها مثل شرکت زیمنس، حالا شرکتهای بزرگی مثل مایکروسافت را نمیدانم. ولی اینها یک تبرعات چندین میلیارد دلاری میکنند. الان شما میدانید دانشگاههاروارد چگونه اداره میشود؟ تبرعا. الان مجموعه تبرعات این دانشگاه حدود بیست تا سی میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد! ذخیره!
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/w22601
🆔 @ijtihad
اجتهاد
◾️پیکر آیتالله گرایلی در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد ▪️صبح امروز مراسم تشییع پیکر عالم ربانی و ا
🎥 فیلم و تصاویر مراسم تشییع و بزرگداشت آیتالله گرایلی در حرم مطهر رضوی
📸مشاهده کنید: https://b2n.ir/e18063
🆔 @ijtihad
💢تکالیف حاکمیت در قبال واکسیناسیون عمومی
✔️در مراحل حل مسائل فقهی مرتبط با موضوعات جدید، توجه به مبادی حِکمی، موضوعشناسی و حکمشناسی سه عنصر تعیینکننده هستند که در یکدیگر تنیدهاند. به همین جهت غفلت از هریک موجب نقصان در کل فرایند حل مسئله است. مبادی حکمی چالشهای فقهی حاکمیتی به ماهیت جامعه و حاکمیت میپردازد و سازوکارهای بنیادین آن را مورد مداقه قرار میدهد.
حجتالاسلام مهدی توسلی در مقدمه بحث خود به تفاوت فقه فردی و اجتماعی از منظری حکمی میپردازند. ایشان در ادامه به دلایل ساخت واکسن داخلی و ادله ضمان دولت در قبال صدمات دریافتکنندگان واکسن پرداخته و حکم رسانههایی که در واکسیناسیون اخلال ایجاد میکنند به صورت اجمالی مورد بررسی قرار میدهند.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/p66562
🆔 @ijtihad
⚡️جای خالی درس خارج «تفقه در دین» و «فلسفه فقه» مشهود است
⚡️ همه مشکلات عالَم را با درس خارج نمیتوان حل کرد
⚡️نیازی نیست فقه متکفل همه مسایل باشد
✔️حجتالاسلام مهدی مهریزی:
🔹اگر خلاءهایی از جمله اینکه درسهای خارج به «تفقه در دین» و مسایل «فلسفه فقه» بپردازند، از دانشهای تجربی بشری استفاده کنند، با مراکز پژوهشی و پژوهشگاههای حوزههای مطالعات دینی ارتباط داشته باشد و خروجیهای علمی افزایش یابد، در این صورت میتوان گفت که دروس خارج در وضعیت مطلوبی قرار دارند. البته من معتقدم همه مشکلات عالَم را با درس خارج نمیتوان حل کرد، نیازی نیست که فقه متکفل همه مسایل باشد. فقه کارکرد خاص خود را دارد و نباید با افراط و تفریط به آن نگاه کرد بلکه باید یک طریق میانه و معقول داشت.
🔹حوزههای علمیه آینده روشنی خواهند داشت، اگر به دو مساله مهم توجه داشته باشند؛ اولین مساله اینکه از فقه خارج از توانش توقع نداشته باشند. بسیاری از مسایل، انسانی و بشری است و با فطرت و تجربههای عقلایی پاسخ داده میشود به همین دلیل نباید گمان کرد که فقه میتواند پاسخگوی همه مسایل باشد بلکه باید فقط در حوزههای مرتبط با فقه از آن استفاده شود. دومین مساله اینکه حوزه و دروس سیاست زده نشوند.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/u99226
🆔 @ijtihad