🔔جریان شناسی فقه حکومتی
👤ارائه: استاد علیرضا پیروزمند، قائم مقام و عضو هیئت علمی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم
📅 زمان: چهارشنبه ۲۷ بهمن ساعت ۱۵
🔻یکی از مهمترین مسائل مسلمانان در تمام اعصار اداره حکومت به روش اسلامی است و این مساله، موضوع اساسی فقه حکومتی است. فقه حکومتی، رویکردی در فقه است که به تمامی مسائل در سرتاسر ابواب فقهی با نگاهی حکومت محور نگاه میکند و احکام فقهی را ناظر به حکومت اسلامی استنباط و استخراج مینماید.
تاریخچه فقه حکومتی بیانگر این است که همیشه میان دین و حکومت ارتباطی برقرار بوده است و سه گانه مردم، فقها و حکومت خود را مستثنی از این امر نمیدانستند. نیاز به این رویکرد در عصر ما دوچندان شده است؛ زیرا از سویی حکومتی به عنوان اسلام و دین براساس فقه شیعه برپا شده است و انقلاب اسلامی داعیهدار تمشیت عرصه های مختلف بر اساس موازین اسلامی است. از طرف دیگر با تمدنی به عنوان تمدن غربی بر محور سکولاریسم روبه رو هست که خود به عنوان دین و یک مذهب عمل میکند و داعیهدار به دست گرفتن تمامی جوانب زندگی بشری است.
در سالهای اخیر رویکردهای مختلفی در فقه حکومتی به وجود آمده است که بر اساس تفاوت در فهم و تفسیر مباحثی همچون گستره دین، جایگاه حکومت، جایگاه مردم، حدود تصرفات دین، جایگاه ولایت فقیه و منطقه الفراغ شکل گرفته است. از این رو بررسی نظریات و جریانهای فقه حکومتی بسیار حائز اهمیت مینماید.
👈 در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان: https://instagram.com/canoon_org_?utm_medium=copy_link
🆔 @ijtihad
💢آیتالله صافی با خواب و خرافه در تبلیغ دین مخالف بود و میانه خوبی با عرفان و فلسفه نداشت
✔️استاد محسن فقیهی در گفتگویی مطرح کرد:
🔹آیتالله صافی با ترویج دین از طریق خواب و خرافه و سخنان غیرمستند مقابله میکردند و میانه خوبی با این مسائل نداشتند. برخی افراد کراماتی را نقل میکنند که مثلاً کفش جلوی پای فلانی جفت میشود و فلان فرد با امام زمان(عج) ملاقات میکند، ولی ایشان بهایی به این سخنان نمیداد، زیرا کسانی که اهل معنا و معرفت و ملاقات با امام زمان(عج) هستند بیان نمیکنند و جار نمیزنند و مخفیانه شهوداتی دارند که دیگران ندارند و معمولاً بعد از وفاتشان توسط اصحاب سر آنها بیان میشود.
🔸بسیاری از فقها با فلسفه مخالف بودند و الان هم کسانی با همین خط مشی وجود دارند و گاهی مخالفت شدیدی میکنند. کسانی مانند آیتالله حکیم و آیتالله خویی به قدری با فلسفه مخالف بودند که فلاسفه را متهم به کفر میکردند. از منظر این فقها، بحث وحدت وجود که برخی فلاسفه از جمله ملاصدرا آن را بیان میکنند و به معنی یکی بودن وجود خدا با انسان و موجودات و حیوانات و همه آفرینش است، در حقیقت کفر به خداست. البته فلاسفه برداشت خود را متفاوت از فلسفه میدانند و آن را توجیه میکنند و در مخالفت با دین نمیدانند، ولی به هر حال بسیاری از فقها آن را نمیپذیرند.
🔹آیتالله حکیم در کتاب مستمسک خود آورده است؛ کسی که دم از وحدت وجود بزند، کافر است. البته فلاسفه هم میگویند که این آقایان چون فلسفه نخواندهاند و با آن آشنا نیستند علیه آن موضع میگیرند. کسانی مانند امام(ره) هم چون فقیه و اصولی و حکیم و فیلسوف بودند، تضادی بین فلسفه و عرفان با فقه و سیاست قائل نبود.
🔸فقها حرف و سخنان متقن و مستند را شامل آیات و روایات معتبر میدانند و رابطه خوبی با فلسفه و فلاسفه ندارند؛ آیتالله صافی هم در زمره کسانی بود که با فلسفه مخالفت میکرد و در مدرسه آیتالله گلپایگانی، که مدیریت آن بعد از وفات ایشان برعهده خودشان بود، اجازه تدریس فلسفه نمیدادند. درباره عرفان هم اگر بخواهیم به عنوان یک رشته بنگریم، مخالف بود و حتی آن را در حد خرافات میدانست، ولی عرفان به معنای معرفت به وجود خدا و توحید و نبوت و معاد و ارادت به اهل بیت(ع) را قبول داشت. عارفی که گوشه انزوا را برمیگزید و کاری به کار مردم و تحولات اطراف خود نداشت، مورد تأیید ایشان نبود. به همین دلیل رشته عرفان در مدرسه ایشان تدریس نمیشد.
👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/u04836
🆔 @ijtihad
📸 ۱۲۰ قاب ماندگار از «شیخ الفقهاء» آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی
✔️این تصاویر شامل ۱۲۰ قطعه عکس به انتخاب «اجتهاد» از دیدارهای رسمی و شخصی، دیدارهای مراجع و علما، سخنرانیها، مراسمات و کرسی درس خارج فقه این مرجع بصیر در برهههای مختلف است که برخی از تصاویر برای اولین بار منتشر میشود.
👈مشاهده کنید: https://b2n.ir/e61595
🆔 @ijtihad
💢مخالفت آیتالله صافی با «فلسفه» از روی تدین ایشان است/ ایشان بهتمام معنا سیدجلال آشتیانی را دوست داشت
✔️استاد احمد عابدی مطرح کرد:
🔹آیتالله صافی همانند مرحوم آیتالله سید محمدرضا گلپایگانی بسیار بسیار متدین بود. میدانید که متدین بودن یک امر تشکیکی است؛ زمانی ایشان فتوایی درباره درس و بحث فلسفه داد و مخالف با این موضوع بود؛ ولی با این وجود خدمت ایشان میرفتم و از عمق جان دست ایشان را میبوسیدم و افتخار میکنم، چون واقعاً ایشان خیلی متدین بود.
🔸در دوران اخیر فکر نمیکنم کسی بیشتر از مرحوم آقای سید جلال آشتیانی در فلسفه کار کرده و از همه بیشتر در این موضوع تسلط و اصرار داشته باشد؛ آیتالله صافی با اینکه مخالف فلسفه بود و آن را قبول نداشت ولی به تمام معنا آقای آشتیانی را دوست داشت و این از روی تدین آیتالله صافی گلپایگانی بود.
🔹مرحوم آقای محمدتقی جعفری یک فیلسوف بود؛ اما رابطه آیتالله صافی با ایشان چقدر خوب بود. اگر آیتالله صافی با مطلبی مخالفت میکند از روی تدین است و اگر موافقت هم دارند از روی تدین است.
🔸آقای صانعی رحمه الله علیه خیلی زیاد به آیتالله صافی ارادت داشت و میگفت: «علت ارادت من این است که آیتالله صافی مدتی که در شورای نگهبان بود، میدیدم که ایشان چقدر متدین است، یعنی در فعالیت و کارهای سیاسی و مربوط به حکومت و نظام ذرهای هوای نفس وجود ندارد.
👈گزارش اجتهاد را بخوانید: https://b2n.ir/s77620
🆔 @ijtihad
💢آیتالله صافی گلپایگانی بهمثابه سندی برای نظام، حوزه و مردم
✔️ نگاهی به سبک مرجعیت و پاسخ به برخی ابهامات در گفتگوی «اجتهاد» با استاد مجتبی الهی خراسانی🔻
🔹فقدان آیتالله صافی گلپایگانی، نه فقدان یک شخص بلکه فقدان سرمایه و میراثی عظیم است. ایشان علاوه بر شیخوخیت، سند فقها و مجتهدین و سندی متقن برای نظام، حوزه علمیه و مردم بودند.
🔸آیتالله صافی دیپلماسی عمومی را در خیلی از مجموعههای نظام پیش بردند. در بحثهای مربوط به درگیری هند با مسلمانان، مسئله شیعه ستیزی در پاکستان، مسئله کشمیر، مسئله بوسنی، مسئله آذربایجان و بحرین؛ عملاً بخشی از دیپلماسی عمومی تشیع را بدون هزینههای دستگاه دیپلماسی دولتی پیش بردند.
🔹در مسئله طالبان موضع ایشان اصلاً تغییر نکرد. وقتی نظام میتواند به طالبان بگوید «همینقدر که شما را تحمل میکنیم باید خدا را شکر کنید»، که یک دیپلماسی فعالتر همانند واکنشهای مراجع جلوتر رفته باشد.
🔸در فضایی خاص که اساتیدی نشستهایی را اعلام کردند، ایشان حاضر شدند جلسات نشست دورهای اساتید در بیت ایشان برگزار شود و در عین حال آیتالله صافی تأکید کردند که باید بر انقلاب و مسائل حوزههای علمیه تحفظ شود. حمایت ایشان در حفظ استقلال نسبی اساتید در نظام آموزشی حوزه مؤثر بود.
🔹عزت و استقلال حوزه برای ایشان خیلی مهم بود. میفرمودند: «امام تأکید میکردند حوزه باید مستقل باشد و این حوزه مستقل است که میتواند انقلاب را حفظ کند. حوزه اگر وابسته به حکومت باشد، دیگر حکومت را نمیتواند حفظ کند؛ لذا حوزه مستقل میتواند انقلاب را حفظ کند.»
🔸در دیدارها پشتیبان معنوی مربیان و مبلغان بودند. اگر دقت کرده باشید نوع پشتیبانی ایشان هم طوری نبود که ادعای راهبری داشته باشند در حالی که برخی با پشتیبانی و مداخلات خیلی کمتر، ادبیاتشان طوری است که گویی صاحب حوزهها هستند!
🔹گاهی اشخاص، خاطرات و وصایای خاصی از برخی علما را به عنوان کرامت بازگو میکردند، ایشان با خندهی صریح و نرم میفرمود: این که گفتید کرامت نیست و خلاف سیره اهلبیت (ع) است، لذا شما هم جایی نقل نکنید. ایشان نسبت به معارف اهلبیت (ع) بسیار اهتمام داشتند، اما هرگز ندیدم که عوامگرایی را ترویج کنند.
🔸برای ایشان درد مردم مهم بود؛ از مراجعی بود که طی هفته، دو روز دیدار عمومی داشت، همه میآمدند و اصلاً وقت قبلی نمیخواست و محصور نبود. استفتائات را شخصاً میدیدند؛ ایمیلها را شخصاً رؤیت میکردند و اصرار داشتند بر اینکه اگر کسی ضدیت با روحانیت دارد و ایمیلی اهانتآمیز ارسال میکند، همانها را هم بخوانند.
🔹آیتالله صافی از پرنفوذترین مراجع معاصر بودند؛ سبک مرجعیت همین است. ما از زاویه خودمان نمیتوانیم همه مسائل و ارتباطات را تحلیل کنیم. مراجع چون جنبه پدری دارند طبعاً باید سماحت پدری داشته باشند. مثل جایگاهی که رهبر انقلاب نسبت به دیگر مسئولان دارند.
🔸بعضی از مواقع یادمان میرود که برخی از کارها، کارویژه ولیفقیه است. نباید خیلی راحت هر صحبتی کرد. مگر ما چقدر ارتباط داریم که منظور همه را متوجه میشویم و همه مصالح انقلاب را درک میکنیم و تشخیص میدهیم! سخن آخر را رهبری فرمودند که ایشان را مرجع بصیر نامیدند.
👈متن کامل این گفتگوی صریح را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/a61777
🆔 @ijtihad
💢از استناد به سیره سیاسی امام علی (ع) تا ارائه تصویر چپگرایانه از آن
✔️توجه و استناد انقلابیون به سیره سیاسی امام علی علیهالسلام، از جنگ جمل به این سوی، همواره در منابع تاریخی منعکس شده است. از قرن سوم، از عهد نامه اشتر به عنوان یک متن سیاسی یاد و مورد استفاده قرار گرفته و بعدها در دوره صفوی و قاجار تا انقلاب اسلامی و پس از آن، چندین ترجمه و شرح برای آن نوشته شده است. در آستانه انقلاب، تصویر سیاسی تازهای از امام ارائه شد که تا اندازهای تحت تأثیر افکار افراطی و چپ قرار داشت.
👈در این مقاله استاد رسول جعفریان مروری بر این مسائل کرده است: https://b2n.ir/f42310
🆔 @ijtihad
💢محورهای ۲۰گانه مشترک میان شیعه و سنّی درباره اعلمیت و افضلیت امیرالمؤمنین علی (ع)
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی، استاد حوزه علمیه قم در نوشتاری به «محورهای ۲۰ گانه مشترک میان شیعه و سنّی درباره اعلمیت و افضلیت امیرالمؤمنین علی (ع)» پرداخته است.
👈بخوانید: https://b2n.ir/p69066
🆔 @ijtihad
💢احیای امر اهلبیت(ع) با «جهاد تبیین»؛ پاسخ به سه سؤال اساسی
✍️براتمحمد هدایتی
🔻«احیای امر»، یکی از مهمترین دستورات ائمه علیهمالسلام به شیعیان است که در دورهای از تاریخ نسبت به آن تأکید بیشتری داشتند و روایات فراوانی را غالباً با تعبیر «اَحیُوا اَمرَنا» و «رَحِمَ اللَّهُ مَن أَحیا اَمرَنا» بیان فرمودهاند. آیتالله خامنهای در بیانات اخیر خود، با ذکر بستر تاریخی صدور این روایات، «جهاد تبیین» را تفسیر آن بیان کردند و فرمودند: «هیئت، محل جهاد تبیین است. به نظر من از این «اَحیُوا اَمرَنا» این نکته بسیار مهم استفاده میشود.»
در این یادداشت به تبیین این روایات پرداخته و به سه سؤال اساسی زیر پاسخ میدهیم:
۱. منظور از امر و احیای آن چیست؟
۲. احیای امر چگونه انجام میپذیرد؟
۳. آیا امروز هم امر ائمه علیهمالسلام نیاز به احیا دارد؟
شایان ذکر است، مجموع این روایات از جهت سندی، معتبرند و در جای خود مورد بحث قرار گرفته است.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/z92690
🆔 @ijtihad
💢عدالت اجتماعی و انقلاب اسلامی؛ چه باید کرد؟
✍️دکتر محسن اسماعیلی
🔻انقلابی که این روزها را به عنوان سالگرد پیروزیاش گرامی داشتهایم خجسته و پر برکت تر از آن است که بتوان توصیف کرد. امام عزیز و به حق پیوسته ما در آغاز وصیت نامه سیاسی- الهی خود شهادت دادهاند که: «اهمیت انقلاب شکوهمند اسلامی که دستاورد میلیونها انسان ارزشمند و هزاران شهید جاوید آن و آسیب دیدگان عزیز، این شهیدان زنده است و مورد امید میلیونها مسلمانان و مستضعفان جهان است، به قدری است که ارزیابی آن ازعهده قلم و بیان والاتر و برتر است» و البته معلوم است که مسئولیت ماهم برای قدرشناسی و پاسداری ازآن به همین اندازه سنگین است. برای ادای این تکلیف دشوار چه باید کرد؟
👈بخوانید: https://b2n.ir/b23383
🆔 @ijtihad
💢تشخیص موسیقی حرام بر عهده مکلف است یا فقیه؟/ دیدگاه آیتالله خامنهای درباره غنا
✔️در نشست «فقه موسیقی» تبیین شد؛
🔹تشخیص مصالح و مفاسد بر عهده مکلف است یا فقیه. در خود این مسئله یک اتفاق نظر وجود ندارد که تشخیص موضوع بر عهده مکلف است یا فقیه و تشخیص مکلف امری شخصی است یا نوعی است مثلا یک نفر زود به طرب میآید، یک نفر دیر به طرب میآید. در تشخیص موضوعات خصوصا مصادیق موضوعات عرفی خود مکلف مسئولیت دارد ولی مکلف به دلایل مختلف توانایی این کار را ندارد، مثل اینکه مفهوم موسیقی را کشف کند و نظر عرف را بگیرید و بعد خودش تشخیص دهد این موسیقی مصداق غنای حلال است یا حرام. این کار، کار سختی است. از اینجا به تشخیص نوعی میرسیم. تشخیص نوعی معیار خوبی باشد. ضمنا ما در حوزه تشخیص موضوعات قائلیم به دلیل شرایط سخت تشخیص موضوعات نیازمند دستیارانی هستیم که هم میتوانند فقیه را یاری کنند و هم مکلف را.
🔸رهبری درباره موسیقی حدود هفتاد جلسه تدریس کردند. ایشان از پراندگی حرفهای لغتشناسان به این نتیجه میرسند که غنا یک معنای عام دارد و یک معنای خاص. معنای عام غنا همان صوت آوازخوانی انسان است که مشتمل بر ترجیع باشد ولو اینکه آن ترجیع و تحریر با صدای بدی بیان شود و به مذاق یک نفر خوش نیاید. به معنای خاص غنا صوت موزون دارای ترجیع و تحریر و لذتبخش است. وقتی ما به متون روایات نگاه میکنیم باید غنا را بر کدام معنا حمل کنیم؟
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/p95800
🆔 @ijtihad
🔔 نهاد دین و حکمرانی در ایران
🎙حکمرانی فقهی و ادراک عدالت جنسیتی/ ارائه: حجتالاسلام مهدی شجریان
🎙مصلحت در حکمرانی؛ دیدگاه اهل سنت/ ارائه: مختار جعفری
🎙مشارکت سیاسی در حکومت اسلامی، مبانی و گونهها/ ارائه: حدیثه داودی
🎙حکمرانی ملی؛ حلقه مفقوده حکمرانی ایرانی/ ارائه: دکتر احمد بستانی
⏰ زمان: 28 بهمن 1400، ساعت 11 تا 12:40
🖇لینک ورود به نشست: https://xn--vc-ube.khu.ac.ir/govern-%DB%B4/
🆔 @ijtihad
💢تأملی در حکم قتل فرزند توسط مادر از منظر فقه اهلبیت(ع)
✔️حجتالاسلام دکتر غلامرضا پیوندی
اگرچه اکثریت فقهای امامیه قائل به قصاص مادر در قتل عمدی فرزند هستند لکن ضمن رد ادله ابراز شده از جانب آنان میتوان دیدگاه مخالف قصاص را برگزید و آن را موافق احتیاط دانست که بر این مدعا میتوان از دو راه بهره جست:
الف. استناد به روایات باب «لایقاد الوالد بولده» از آنجا در بسیاری موارد واژه «والد» شامل پدر و مادر میشود مگر این که قرینهای در بین باشد. ضمن این که اکثریت فقهای اهل سنت روایت مذکور را که از پیامبر نیز نقل شده را شامل مادر نیز میدانند. ضمن این که استعمال لفظ مذکر (مثل «والد») در زبان عربی در مورد مونث نیز حقیقت است و نه مجاز.
ب. تمسک به قاعده درء و قاعده احتیاط در دماء و نفوس البته در قاعده علی المبنی که قاعده درء شامل موارد شبهه حکمیه و قصاص هم میشود.
👈 گزارش کرسی ترویجی «قتل فرزند توسط مادر در فقه امامیه»: https://b2n.ir/w97729
🆔 @ijtihad
💢نقدی به یادداشت «انقلاب اسلامی و رهبری کاریزماتیک»
✍️محمدجواد استادی، پژوهشگر مطالعات فرهنگی
🔻برادر گرامی جناب آقای مهدی نصیری در یادداشتی با عنوان «انقلاب اسلامی و رهبری کاریزماتیک» چنان شتابزده و از روی هیجان نکتههایی را پیرامون انقلاب اسلامی و سازوکار رهبری آن عنوان کردهاند که مخاطب ناآشنا و عمومیتر را دچار کژفهمی میکند. به همین مناسبت نگارنده این یادداشت نکتههایی را پیرامون ادعاهای طرحشده در این یادداشت بازبینی میکند تا شاید زمینه اصلاح را فراهم آورد.
این نقد را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/d60019
🆔 @ijtihad
💢پنج دلیل برای آدرسدهی غلط در خصوص تجویز فقهی قتلهای ناموسی
✔️اخیراً استاد سید مصطفی محقق داماد، حقوقدان و استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی با عنوان «دریغا اخلاق، دریغا اجتهاد!» پیرامون این حادثه دلخراش نوشته و معتقد است قوانین برگرفته از برداشتهایی فقهی، قتلهای ناموسی را بهاندازه کافی جرمانگاری نمیکنند و حتی به آنها جواز هم میدهند!
از اینسو، دکتر محسن برهانی، استاد و عضو هیات علمی حقوق جزا و فقه دانشگاه تهران و دانشآموخته حوزه علمیه قم در استدلالی پنجگانه، تحلیل نموده است که در خصوص ارتباط بخشی بین قتلهای ناموسی و تجویز فقه آدرس غلط داده شده و فقه هیچگونه تجویزی در این خصوص ندارد.
👈متن گزارش: https://b2n.ir/f51596
🆔 @ijtihad
💢بانوان فرهیختۀ مصر، از زینب علیها السلام مینویسند
✍️حسین عاملی
سرزمین مصر از همان قرون اولیه، محل زندگی بسیاری از دوستداران خاندان رسالت بوده است. با روی کار آمدن فاطمیان، بستر رشد محبت اهل بیت در دل مصریان فراهم تر شد. این عرض ارادتها تاکنون در این سرزمین باستانی به وفور مشاهده میشود.
پیرامون محبت ساکنان این دیار به حضرت زینب علیها السلام سخن زیاد است. وجود مقبره ایشان در قاهره بنا بر اعتقاد ساکنین آن بلاد، مانع از خاموش شدن یاد «سیده زینب» است. اما توجه به نمود این محبت در میان بانوان فرهیختۀ اهل سنت مصری، لطف دیگری دارد.
عایشه عبد الرحمن بنت الشاطی (۱۹۱۳-۱۹۹۸ م) را بیشتر با تالیفاتش در حوزۀ ادبیات عرب و علوم قرآن و کتاب «التفسیرالبیانی للقرآن الکریم» میشناسیم. او که در الازهر تحصیلات دینی خود را میگذراند، با وجود مخالفت پدرش در دانشگاه قاهره به تحصیلات غیر دینی نیز اشتغال ورزید. عایشه برای مخفی ماندن این ماجرا از پدر، از نام مستعار بنت الشاطی (دختر ساحل) در تالیفاتش استفاده میکرد.
توجه عایشه به احیاء جایگاه زن در جامعه، سبب تالیفاتی در این عرصه از جانب وی شد. او مکتوباتی در حوزۀ اهمیت نقش زن در جامعه با نگاه اسلامی و البته ضد فمینیستی دارد. این نگاه در کنار ارادت وافرش به سیده زینب سلام الله علیها، سبب تالیف اثری پیرامون آن بانوی بزرگ اسلام گردید.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/w31212
🆔 @ijtihad
💢نذر کردم همپای زینب(س) باشم
✔️دکتر آنطوان بارا نویسنده، روزنامهنگار و متفکر مسیحی اهل سوریه، از جمله شیفتگان سیدالشهداء (علیهالسلام) است و تا کنون دو کتاب دربارۀ نهضت امام حسین (علیهالسلام) به نامهای “الحسین فی فکر المسیحی (حسین در اندیشۀ مسیحیت)” و “زینب صرخه اکملت المسیره (زینب فریادی برای ادامه نهضت)” نگاشته است.
جملۀ مشهور آنطوان بارا “أنا حسینی … شیعی … مسیحی … عربی، و معرفه الحسین (ع) تحتاج إلى الإنصاف فقط” آن چنان در رسانههای عربی شهرت دارد که برخی از اصحاب رسانههای عربی او را شیعه دانسته و با مسیحی بودن او را تقیه میدانند!
او در سن ۷۰ سالگی در سال ۲۰۱۳ مسیر پیاده روی نجف تا کربلا را پیموده و در پاسخ به سوال از انگیزۀ او برای حضور در این راهپیمایی، گفته بود: نذر کردم که همپای زینب در مسیر کربلا شوم و حسین را آنچنان که شایسته است بشناسم.
👈گفتگوی انطوان بار با «اجتهاد» را بخوانید: https://b2n.ir/a73904
🆔 @ijtihad
🔔 دوره پودمانی «معماری و شهرسازی اسلامی»
🔺اساتید حوزه و دانشگاه در این دوره مباحثی چون اهمیت و ضرورت معماری و شهرسازی، فقه شهر و فلسفه شهر، تعامل فقه و موضوع و... ارائه میدهند.
🔺از جمله شرایط ثبت نام اتمام سطح اول حوزه میباشد و زمان ثبت نام از ۶ تا ۱۵ اسفندماه اعلام شده است.
🔺علاقه مندان برای شرکت در این دوره میتوانند به تارنمای نجاح به نشانی login.ismc.ir مراجعه نمایند.
🆔 @ijtihad
💢بررسی «جریان الصرخی» در عراق؛ مدعیات و حاشیهها
✔️دکتر عبدالوهاب فراتی:
🔹بعد از شهادت صدر دوم در تاریخ ۱۹۹۹ در این دوره یک نسلی از طلاب وارد حوزه میشوند که ورود برخی از این طلبهها به حوزه نجف مشکوک یعنی تهدید اینگونه است که برخی از این افراد با هدایت حزب بعث وارد حوزه شدند که شاید مهمترین فردی که متهم شده که تو این دوره وارد حوزه نجف شده الصرخی است؛ در اینکه آیا این عرض بنده سند معتبری داره یا نداره من خیلی دنبال کردم ولی سند موثقی که تأیید بکنه این اتهام را و این تحلیلها را من پیدا نکردم.
🔹به تدریج وقتیکه وارد سالهای بعد از سقوط صدام میشویم ما با یک پدیدهای در نجف مواجه میشویم به نام مراجع خود خوانده که شما اگر در برخی از کوچهها و شوارع نجف بهاصطلاح تشریف ببرید مرتب میبینید با بنرهای بزرگ نوشتن مثلاً فرض کنید المکتب المرجع الدینی مثلاً سماحه شیخ الفاضل البدیری یا قاسم مناعی یا مثلاً فرض کنید عدی الاعصم و امثال اینها زیاد بود این پدیده بیشتر در خیل شاگردان مدرسه صدر دوم شکلگرفته که به تدریج دروس خارج شروع کردن و بهتدریج مدعی مرجعیت شدن.
🔹المنهاج الواضحه (که در واقع رساله فقهی وی است.) و مسائل و ردود فی ابواب مختلفه دو اثر الصرخی است. وی در کتاب خود مباحثی را بیان میکند که بر اساس منهج و راه حوزه ننوشته و از الفاظ عجیبی بکار میبرد که نمیتوان از آن چیزی فهمید تا ثابت شود اما وی این روال استدلالهایی میکند؟
🔹معتقد است که مرجع دینی است و چون در مرجعیت اعلمیت را شرط میداند پس معتقده که اعلم است از همه ی مراجع کنونی در ایران و عراق (که وقتی حرف از ایران و عراق میشود یعنی منظورش اینه که اعلم از آقای سیستانی در نجف و اعلم از سید کاظم حائری در قم است)
🔹ادعای بزرگ دیگرش بحث ولایتفقیه است چون معتقد به اسلام و شرایط و صلاحیت افتاء دارد و اعلم از دیگران و از طرفی هم معتقد مرجع اعلم صلاحیت ولایت داره و اعلمیت را هم از شروط ولایتفقیه میداند خودش را ولیفقیه مسلمین میداند.
🔹الصرخی در کتاب به اصطلاح فقهی خودش علیه شیخ محمد یعقوبی (باجناق خود) که وی وصیت دوم صدر را دارد میگوید: وصیت دوم صدر دوم، فقط نشان میدهد که شیخ محمد میتواند فتوا بدهد، اما دلیلی بر اینکه شیخ محمد اجتهاد دارد و میتواند در مسیر مرجعیت قرار بگیرد ندارد. الصرخی آدم توانمندی در تولید حاشیه و شکاندن ساختار است. بههمین دلیل این جریان، جریان منحرفشدهای است و به ترویج یک سری عقاید میپردازد که در عراق منشأ ظهور جریانی میشود که امروز شما اسمش را میگذارید جریان انحرافی الصرخی.
👈ادامه مطلب را در اجتهاد بخوانید: https://b2n.ir/p89882
🆔 @ijtihad
💢بررسی انتقادی مواضع محقق داماد در خصوص رابطه روحانیت و سیاست
✍️دکتر علیرضا جوادزاده
🔻اگر بخواهیم خلاصهای گویا از سخنان دکتر محقق داماد را بیان کنیم، میتوان چنین گفت: روحانیت پس از نهضت مشروطیت، بدلیل دخالت در سیاست و اختلافات بوجود آمده (و اعدام شیخفضلالله نوری)، جایگاه و اعتبار اجتماعی خود را از دست داد. افول اعتبار و محبوبیت روحانیت، زمینه فاصلهگیری مردم از معنویت و دیانت، و تباهی جامعه ایران را بوجود آورد. شیخعبدالکریم برای رفع تباهی و بازگردان جایگاه و اعتبار سابق روحانیت، حوزهای علممدار و اخلاقمحور و بدور از دخالت در سیاست تأسیس نمود. اقدام ایشان مقرون به موفقیت بود و همین رویکرد ایشان بعدها در دوره آیتالله بروجردی نیز ادامه یافت. اما با وقوع انقلاب اسلامی و پیروزی در آن، مجدداً روحانیت وارد سیاست شد. عملکرد روحانیت در طول بیش از چهل سال، عملاً موجب دوری و فاصله گرفتن مردم از آنها گردید. بنابراین، بازگرداندن مقبولیت و محبوبیت روحانیت در میان مردم، در گرو فاصله گرفتن آنها از دخالت در سیاست است.
چکیده سخن دکتر محقق را میتوان در این جمله خلاصه کرد: «روحانیت جهت حفظ اعتبار و محبوبیت مردمی خود، باید از سیاست دوری گزیند».
📌نقدهای متعددی به بخشهای گوناگون تحلیل جناب دکتر محقق داماد قابل طرح است که به اختصار ذکر میکنیم:
۱. ابهام و تضاد
۲. تصویرسازی نادرست از تاریخ
۳. اجتهاد در مقابل نص
۴. خلط «قدر مطلوب» با «قدر مقدور»
۵. تالی فاسد (غفلت از یک اصل بدیهی)
👈متن کامل این نقد مفصل را در «شبکه اجتهاد» مطالعه کنید: https://b2n.ir/x28907
🆔 @ijtihad
18.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پیام تصویری آیتالله جوادی املی به همایش ملی هزاره شیخ طبرسی
🖇۲۷ بهمن ۱۴۰۰، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر
🆔 @ijtihad
📚موسوعة الأصول الرجالية الأربعة مع تعليقات آيةالله البروجردي
✍️تأليفِ: الشّيخِ محمود دُرياب النجفي
📖 مصادر اولیه رجال؛ رجال طوسی- نجاشی، الفهرست طوسی و... با تعلیقات آیتالله بروجردی از سوی عتبه عباسیه به چاپ رسیده است.
👈معرفی اثر: https://b2n.ir/e37823
🆔 @ijtihad
🔔 آئین تکریم آیتالله سید محمد حسینی زنجانی
📅 زمان: شنبه، 30 بهمن 1400، ساعت 9 الی 11
📎 لینک ورود به عنوان مهمان: https://vc.bmn.ir/ch/zanjan
🆔 @ijtihad
🔔گرامیداشت شیخ آقا بزرگ تهرانی
🎙سخنرانان: رضا استادی، رضا مختاری، محمد برکت، اکبر ثبوت، ابوالضل حافظیان بابلی، محمدحسین حکیم، محمدابراهیم ذاکر، عبدالحسین طالعی، سید محمد طباطبایی بهبهانی، سید علی طباطبایی یزدی و ناصر گلباز
👤شیخ آقابزرگ تهرانی (18 فروردین 1255 ـ 12 اسفند 1348) مؤلف الذریعه الی تصانیف الشیعه (در 29 جلد) بزرگترین و مهمترین دائرة المعارف کتابشناسی شیعه است. کتاب طبقات اعلام الشیعه (در 17 جلد) از دیگر آثار مهم و ارزشمند اوست. وی با این آثار گام بزرگی در شناسایی آثار و نسخ خطی اسلامی و احوال عالمان در حوزههای مختلف علوم برداشت.
⏰ زمان: یکشنبه، اول اسفندماه 1400، ساعت 18
📌 این سخنرانیها به صورت ظبط شده در صفحه اینستاگرام موسسه به نشانی @mirasmaktoob و صفحۀ آپارات به نشانی www.aparat.com/mirasmaktoob پخش خواهد شد.
🆔 @ijtihad
💢به چه وجه روحانیون را مفت خوار قلمداد میکنی؟/ مفت خوار تو هستی یا آنها!
✍️مرحوم آیتالله العظمی سید احمد شبیری زنجانی مینویسد:
🔻سلسله روحانیون که احکام دینیه را به شما مجانی تعلیم میدهند و عارضه روحی شما را مجانا دفع و رفع میکنند و در معاش خودشان به نان فقرا شرکت مینمایند آیا آنها از شما طلبکارند یا شما از آنها؟
از خود شما انصاف میطلبم؛ پس با این حساب تو به چه وجه آنها را مفت خوار قلمداد میکنی؟ حقوق فقرا را نباید تو بر آنها مزد حساب کنی برای اینکه آنها فريضه ذمه توست، چه از آنها فرایض دینی را یاد بگیری یا یاد نگیری، باید از بین مال خودت آنها را بیرون کنی. پس تو به اطباء روحانی مجانی مراجعه میکنی منتها این است که آنها به ملاحظه فقرشان از مالی که تو باید به فقرا بپردازی ارتزاق مینمایند، پس اگر حسابگر هستی حساب کن ببین باقی کار تو هستی یا آنها؟! مفت خوار تو هستی یا آنها؟!
لكن طرف حساب در این محاسبه کسانی هستند که احتیاج به روحانی و علاقه به معارف اسلامی دارند برای اینکه آنها اگر مفت خوار باشند از وجوهاتی که اینها میپردازند میخورند والا آنهائی که با معارف دینی ارتباط ندارند، در این موضوع طرف حساب نیستند برای اینکه آنها نه چیزی از روحانیون یاد گرفتهاند و نه چیزی به آنها پرداختهاند حساب آنها در يوم الحساب است نه دراین دفتر، پس آنها حق ندارند خودشان را داخل این حساب کرده اهل علم را مفت خوار بخوانند چون ارباب دیانت که در مسائل به آنها رجوع میکنند آنها میدانند که چه قدر از آنها خدمت دریافت میکنند خود آنها میتوانند قضاوت نمایند که گذران آنها مفت است یا نه، ولكن اینها بدون مطالعه پیرامون مذهب نگشتهاند تا خدمت اهل علم را بدانند و آنگاه قضاوت کنند که آیا اینها مفتخوارند یا نه».
📚الکلام یجرّ الکلام، جلد اول، ص ۱۲۲
🆔 @ijtihad
💢استقلال حوزه به معنی کمک مالی نکردن به آن نیست
✔️استاد رضا استادی در مراسم بزرگداشت آیتالله صافی:
🔻بعضی این استقلال حوزه را بد معنی میکنند، استقلال حوزه به این معنا نیست که به حوزه علمیه قم کمک مالی نشود، کمک مالی به حوزه صرفا برای اداره آن است؛ مستقل بودن به این معنا است که حوزه علمیه به این طرف و آن طرف وابسته نباشد، وابستگی به این دولت و آن دولت نداشته باشد.
🔻در یک جلسه آیتالله صافی تصریحاً فرمود: وقتی ما به این طرف و آن طرف وابستگی نداشته باشیم روزهایی که از نظام حمایت میکنیم مردم حرف ما را قبول میکنند. اگر کار خوبی کردند حمایت کنیم و اگر کار بدی کردند انتقاد کنیم.
🔻معنی استقلال همین است، یعنی حوزه باید فکراً مستقل باشد، اما اگر کمکی به حوزه شود به طلاب داده نمیشود و فقط برای اداره حوزه است و اینهای که میگویند، مستقل شوید منظورشان مالی نبوده معنی استقلال این است که به جناحی وابستگی ایجاد نشود و این سبکی است که عقل و منطق میپذیرد.
🔻ما باید ناظر بوده و مترصد این باشیم، خوب را خوب بگوییم و بد را بد. در جای خود تعریف و در جای خود انتقاد و راهنمایی این طور حمایت از دولت، نظام و رهبری است.
🆔 @ijtihad
🔺آیتالله علوی گرگانی در یکی از بیمارستانهای تهران بستری شدند
✔️آیتالله سیدمحمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید قم به خاطر ضعف جسمانی در بیمارستان بستری شدند. وضعیت عمومی معظمله مناسب گزارش شده است.
👤حجتالاسلام محمدرضا طالبی، مسئول روابط عمومی دفتر معظمله اطلاع داد: حضرت آیتالله علوی گرگانی به خاطر ضعف در بیمارستانی در تهران بستری شدند. وضعیت عمومی و حال جسمانی ایشان مناسب است و تحت نظر پزشکان قرار دارند و به لطف خدا روند درمان به خوبی در حال انجام است. از عموم مؤمنین و ارادتمندان و مقلدان میخواهیم که برای شفای این مرجع تقلید دعا و سوره حمد قرائت نمایند.
🆔 @ijtihad
💢اختلاف اساتید الازهر بر سر مسئله «رحم مصنوعی»
✔️احمد کریمه استاد فقه تطبیقی دانشگاه الازهر مصر به ایده ایجاد «رحم مصنوعی» حمله کرد. این واکنش، در پاسخ به انتشار مطالبی با این مضمون بود که دانشمندان چینی به فناوری دست یافتند که زن را از دوران حاملگی و نگهداری جنین در رحم بی نیاز میکند.
از سوی دیگر «سن الجناینی» از علمای الازهر، از ایده «رحم مصنوعی» دفاع کرده و گفت: اگر این امر به خاطر وجود مشکلات تولید مثل باشد، مباح است و اگر این مسئله حرام باشد، لقاح مصنوعی و باروری خارج از رحم نیز حرام است.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/n48564
🆔 @ijtihad
💢واکاوی برخی روایات حجاب منسوب به حضرت زهرا(س)
✔️زهره اخوان مقدم، دانشیار دانشگاه علوم قرآن کریم، معقد است: برخی روایات حجاب منتسب به فاطمه(س) جعلی یا در منابع غیر معتبر نقل شده و محتوای آن ضعیف، مضطرب و غیر قابل اعتماد است؛ پیامبر(ص) بر حضور زنان در اجتماع تاکید فرموده است ولی سنت خلفا سبب شد تا این مسئله کمرنگ شود.
👈بخوانید: https://b2n.ir/b57713
🆔 @ijtihad
🔔 روش قاعده سازی درمسائل مستحدثه
👤ارائه: حجتالاسلام مصطفی دُرّی، قائم مقام پژوهشگاه فقه معاصر
👤ناقد: حجتالاسلام علی الهی خراسانی، عضوهیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی
👤 دبیر علمی: حجتالاسلام علی شریفی، استاد جامعة المصطفی العلمیه
⏰زمان: یکشنبه، یکم اسفند ماه 1400، ساعت 18 الی 19:30
📎لینک:http://vcpro.ir/riicj1
🆔 @ijtihad