eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
750 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نظارت شرعی بدون سلب قدرت خلق پول صرفاً سرپوشی بر عملکرد بانک‌هاست 🔹حجت‌الاسلام علی نعمتی، عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران گفت: تا زمانی‌که ماهیت بانک در ایران تغییر نکند و قدرت خلق پول از بانک‌ها سلب نشود، نظارت شرعی سرپوشی بر عملکرد بانک‌ها خواهد بود، البته نمی‌توان تأثیرات مثبت نظارت شرعی را نفی کرد، اما باید ابتدا ماهیت نظام بانکی در ایران به کل تغییر کند و فرقی هم میان بانک خصوصی یا بانک دولتی وجود ندارد. 🔹نعمتی تأکید کرد: حضور ناظران شرعی در بانک‌ها همانند مسکن موقتی است که می‌تواند جراحی نظام بانکداری کشور را به تعویق بیندازد. اگر ما در یک الگوی مطلوب مؤسسات تأمین مالی اسلامی را داشتیم و اجازه می‌دادیم این مؤسسات تکثیر شوند، آن وقت حضور ناظران شرعی می‌توانست تأثیرگذار باشد، چون به حضور ناظران شرعی برای آگاه‌سازی مشتریان نسبت به کم و کیف عقود نیاز حداکثری خواهند داشت، اما در نظام بانکی موجود خیلی تأثیرگذار نیست. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/u38478 🆔 @ijtihad
💢از نظام اقتصادی حوزه تا شفافیت مالی بیوت مراجع ✔️حجت‌الاسلام وحید نجفی نویسنده کتاب نظام اقتصادی سازمان روحانیت: 🔹حفظ اسرار سازمان روحانیت؛ باور روحانیت بر وجود یک نظام خیلی پیچیده‌ در درون خود که همه مسائل‌اش اسراری را شامل می‌شود که باید مکتوم و ناگفته بماند و چیزی از آن به بیرون از بدنه این نظام درز نکند. این باور موثر موجب شده است که حتی اگر سخن و بحثی راجع به مسائل اقتصادی حوزه نیز وجود دارد در یک حلقه بسته یا جمع محدودی مطرح شده و سعی شود که این مسائل به میدان عمومی کشیده نشود. 🔸یکی از ابعاد مسأله اقتصادی حوزه که باید امروز مورد توجه قرار گیرد بحث شکاف بین طلاب و بزرگان حوزه و روحانیت است. احساسی که با کمی کنکاش در کف حوزه به خوبی قابل لمس است. 🔹هجمه سالیانه به بودجه حوزه توسط دولت یکی دیگر از مسائلی است که در موضوع اقتصادی حوزه باید مورد بررسی قرار گیرد. البته شبهات عمومی نسبت به امور مالی روحانیت فقط در بحث بودجه دولتی خلاصه نمی‌شود بلکه حتی در ابعادی که مردم قرار است به روحانیت کمک بکنند یا انواع دیگری از گردش‌های مالی، نیز شبهات متعددی وجود دارد که گویی حوزه نمی‌خواهد به آن‌ها توجه کند. 🔸درباره شفافیت گردش وجوه مالی که در اختیار بیوت قرار دارد می‌توان گفت، اولا در منابع متولی مطالعات آینده‌پژوهی این مسأله مهم مطرح شده است که به زودی روحانیت مجبور به ارائه بیلان کاری خود است، یعنی بیوت حتما باید این کار را انجام دهند. 👈متن گفتگو: https://b2n.ir/w22288 🆔 @ijtihad
💢تقریر سکولار از تاریخ حوزه ✔️حجت‌‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی، استاد حوزه و تاریخ‌پژوه در اینکه موسس حوزه، توجه خاصی به «فضیلت» و «اخلاق» داشته جای تردید نیست، ولی اینکه حاج‌شیخ مطلقا و کاملا می‌خواست حوزه از سیاست بیگانه و برکنار باشد، قابل‌بحث است. آیا آموزش زبان فرانسه برای طلاب ۱۰۰ سال قبل، بیشتر به جدایی حوزه از سیاست می‌خورد یا به آشنایی با سیاست روز و دخالت در تحولات ملی و جهانی؟! آیا افرادی مثل سیدجمال‌الدین اسدآبادی و شهیدبهشتی و شهیدصدر که در حوزه به روشنفکری معروف شده بودند، لزوما از سیاست برکنار بودند یا روحیه سیاسی داشتند؟ اگر آیت‌الله حاج‌شیخ عبدالکریم حائری از نظر درک سیاسی از آیت‌الله مدرس قوی‌تر نباشد، هرگز کمتر از ایشان نیست.... مواضع و عملکرد شیخ‌عبدالکریم در قبال حکومت و مسائل سیاسی، نه به دلیل عدم‌اعتقاد به سیاست‌ دینی و عدم‌دخالت روحانیت در سیاست، بلکه نشات‌گرفته از اقتضائات و محدودیت روزگار بود. به تعبیر دیگر روش سیاسی موسس حوزه، براساس تقیه و در نظر گرفتن «قدر مقدور» بوده است؛ نه «قدر مطلوب» می‌توان نسبت دین و سیاست را خیلی عمیق‌تر در اتمسفر ذهنیِ آقای محقق داماد به نقد کشید؛ چون ایشان برای اثبات جدایی حکومت از دیانت، حتی قائل به جدایی امامت از خلافت شده است؛ با این پیش‌فرض که: «خلافت امری دنیوی و غیرمقدس است، ولی امامت امری دینی، اخروی و مقدس» 👈 متن گفتگو را بخوانید: https://b2n.ir/b10591 🆔 @ijtihad
💢تدوین الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت بر مبنای قواعد فقهی ✍️استاد قربانعلی دری نجف آبادی 🔻الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت به منزله سندی بالادستی برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در سطوح کلان مدیریت کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ازآنجاکه الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، در مرحله طراحی و تدوین باید هم بر مبنای شاخص‌های اسلامی طراحی می‌شد و هم به منابع موجود کشور توجه می‌کرد از قواعد فقهی (که از منابع ناب مکتب اسلام یعنی کتاب، حدیث و سنت، اجماع و عقل استخراج می‌شود) برای راهنمایی ابعاد اسلامی و ایرانی آن استفاده شد. عمده‌ترین الزامات و شرایطی که الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت در زمینه قواعد فقهی -مستقیم یا غیر مستقیم- به ‌‌آن‌ها پرداخته است عبارت‌اند از: قاعدۀ ولایت، قاعدۀ عدالت، قاعدۀ لاحرج، قاعدۀ لاضرر، قاعدۀ نفی سبیل، قاعده تزاحم و واولویت حقوق عامه و منافع و مصالح عمومی و قاعده امانتداری قاعدۀ اتلاف و تسبیب، قاعدۀ تسلّط، قاعدۀ سوق، قاعدۀ غرور، قاعدۀ استصلاح، قاعدۀ المؤمنون عند شروطهم، قاعدۀ احترام، قاعدۀ میسور و قاعدۀ ملازمه اذن در شیء با اذن در لوازم آن و کرامت و آزادی، آزادگی انس‌‌آن‌ها و مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری، تدبیر و تقدیر حکیمانه و اخلاق کریمانه و مانند آن. 👈 موارد پیشرو درباره الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، قابل بیان است: https://b2n.ir/t99319 🆔 @ijtihad
💢شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف مخالف است، نه با شادی حلال ✔️آیت‌الله شبیری زنجانی: 🔹اگر کسی گفته شریعت با شادی مخالفت است، اشتباه کرده است. شریعت با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد و بلکه با دورِ هم بودن، میهمانی رفتن و هدیه به یکدیگر دادن و سفر کردن تشویق هم می‌کند. شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف و این شکل مسائل مخالف است. 🔸اینکه خرافات وارد این مراسم‌ها شود کار صحیحی نیست با دورِ هم بودن، میهمانی رفتن و هدیه به یکدیگر دادن و سفر کردن نه تنها مخالف نیست بلکه به آن تشویق می‌کند. 🔹طلبه‌ها هم با مردم همراه‌اند. طلبه باید هم در غم و هم در شادی کنار مردم باشد. آنها هم مثل بقیه نیاز به تفریح و مسافرت دارند. من از طلبه‌ها می‌خواهم مردم را به انجام صله رحم تشویق کنند و خودشان هم عامل به این فریضه الهی باشند. 🔸اگر قرار است مسافرت بروند توصیه می‌کنم که مکانهای زیارتی و معنوی را برای مسافرت انتخاب کنند. سعی شود به سفری که در معرض گناه قرار گرفتن در آن است نروند. از این فرصت برای اصلاح بین مومنان استفاده کنند و تلاش کنند که دلها به هم نزدیکتر شود. به شکرانه این شادی سهمی را هم برای فقرا در نظر بگیرند که رسیدگی به امور فقرا از عبادات تراز اول است. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/x55557 🆔 @ijtihad
💢بسیاری از روایات مخالف با نوروز، به دلیل دعوای عرب و عجم جعل شده‌اند/ شرایط سیاسی موجب شده مجلسی، روایت معلّی بن خنیس را معتبر بداند/ روایت مخالفت پیامبر با نوروز و مهرگان، جعلی است ✔️مهدی مهریزی در گفتگو با اجتهاد: 🔹حدود ۱۵ روایت در مورد نوروز واردشده است. در بحث کلامی دو سؤال مطرح ست: اصلاً جزء رسالت دین هست که وارد این مقوله بشود؟ قلمرو دین تا کجاست؟ پرداختن به سعد و نحس بودن روزها، بر عهده دین است؟ مرحوم مجلسی در بحار یک جلد را به مسائل این‌چنینی اختصاص داده است. آیا این مقولات در حوزه دین‌داری است؟ سؤال دوم این است که دینی که ادعای جهانی بودن دارد، می‌تواند همه این فرهنگ‌ها را نفی کند یا نمی‌تواند؟ 🔸در مورد روایات موافق نوروز که از معلی نقل‌شده است، اطمینان به صدور نداریم بلکه اطمینان به خلاف آن داریم. روایات مخالف نیز همین‌طور است. آنچه می‌توان بر آن اعتماد کرد این است که بخاری در کتاب تاریخ کبیرش نقل کرده که برای امیرالمؤمنین (ع) هدیه‌ای آوردند و ایشان سؤال کردن به چه مناسبت است؟ گفتند به مناسبت عید نوروز. حضرت فرمودند هرروز را برای ما عید کنید. این روایت هم به حضرت رسول (ص) و هم به امام علی (ع) نسبت داده‌شده است و می‌فهماند که ریشه نوروز از دیرباز وجود داشته است. 🔹بخشی از این روایت‌های مخالف، به جهت دعوای عرب و عجم است. مثلاً سید مرتضی هفت قصیده مفصل در تبریک نوروز به خلیفه وقت دارد. مرحوم علامه مجلسی می‌فرماید روایت معلی اقوی سنداً و اشهر بین الاصحاب است.... 👈 متن گفتگو: https://b2n.ir/e89485 🆔 @ijtihad
💢اسلام نمی‌تواند نگاه حذفی حداکثری به آیین‌ها داشته باشد/ وجود سیره و روایات مشروعیت‌ساز فرهنگ‌ها نیست 🔻اسلام دینی است که تاریخ تولد دارد و تاریخ تحول و تکامل دارد و تاریخی پرفرازونشیب دارد و… اما آیا اسلام آمده است تا هویت ملی و عرف‌ها و آیین‌های مخاطبانش را به‌کلی پاک کند و تلاش کند همه را از صفر سامان دهد؟ به‌عبارت‌دیگر آیا اسلام برای ورودش در فرهنگ‌ها و اقوام و نژادها ابتدا دست به تخریب می‌زند و پس‌ازآن بر خرابه‌ها بنیانی آسمانی بنا می‌کند یا خیر؟ پاسخ مثبت به این سؤال پیش‌فرض کسانی است که تلاش می‌کنند در تاریخ اسلام دنبال مؤیدی برای نوروز و چهارشنبه‌سوری و…باشند که برخی با استناد به کمترین ادله به اثبات آن می‌پردازند و برخی هم با تردید در آن‌ها به نفی این آیین‌ها و فرهنگ‌ها و… می‌پردازند. اما سؤال اصلی این است: اصلاٌ این تفکر که دین اسلام آمده است تا بر هیچ استوار شود و داشته‌های فرهنگ‌های دیگر را به‌صورت حداکثری نفی و حذف و تعطیل کند چقدر منطقی عقلانی و قابل دفاع است؟ 👈 «نوروز و مسلمانی» به قلم علی شفیعی؛ بخوانید: https://b2n.ir/j01877 🆔 @ijtihad
💢اصل عید نوروز نزد شارع مقدس امضاء شده است ✔️آیت‌الله حسین مظاهری: 🔹 عید نوروز را دین اسلام تأیید کرده است که در مفاتیح اعمال و دعایی برای این عید آمده است، در این دعا آمده است که خدایا تو این روز را گرامی و مکرم داشته‎ای و در این روز حاجات من را در دنیا و آخرت عنایت بفرما، پس اصل عید نزد شارع مقدس امضا شده است. 🔸مرحوم محدث قمی از معلی بن خنیس و او از امام صادق(ع) نقل می‌کنند که روز عید نوروز غسل عید نوروز کن و لباس نو بپوش، مثل مردم که لباس نو می‌پوشند و روزه باش برای اینکه نزدیک به خدا شوی. 🔹اگر انسان در عید نوروز یا عید پانزدهم شعبان یا عید غدیر گناه بکند، آن روز عید نیست، بلکه روز عزا و بدبختی انسان است و متأسفانه در اعیاد مختلف ما خیلی گناه می‎کنیم، در عید نوروز این بی‎بندوباری‎ها و رو نگرفتن زن‎ها و اختلاط‎ها و خنده‎ها و شوخی‎ها با یکدیگر و رفت‎وآمدها و جلف‎بازی‎ها گناهش بسیار بزرگ است و برای ما عادی شده است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/a44404 🆔 @ijtihad
💢نوروز در فرهنگ شیعه ✍️استاد رسول جعفریان 🔻بحث از نوروز در فرهنگ شیعه، از قرن پنجم به بعد مطرح شد و تا آنجا که به منابع برجاى مانده مربوط می‌شود، نخستین بار در مختصر مصباح شیخ طوسى از آن یاد شد. پس از آن در منابع دیگر هم وارد گردید. در این مقاله سیر ورود آن در منابع شیعه و موضع‌گیرى فقهاى شیعه در باره آن را توضیح خواهیم داد. 🔹مبناى محاسبه روز نوروز 🔹نوروز در منابع کهن شیعى 🔹نوروز در منابع شیعىِ قرن هفتم به بعد 🔹نوروز و نوروزیه‌هاى دوره صفوى 👈 بخوانید: https://b2n.ir/e38161 🆔 @ijtihad
💢تشخیص مشروعیت بزرگداشت مناسبتهای ملّی، با مجتهد است ✔️در هر ملیت و قومی، گذشته از مناسبت‌های مذهبی، یک سری مناسبت‌های ملی، نیز وجود دارد، در کشور ما، نوروز که نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نو ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به‌ جامانده از دوران ایران باستان است، از مناسبت‌هایی ملی به ‌حساب می‌آید. خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز هم مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را جشن می‌گیرند. از آیین‌های این جشن می‌توان به خانه‌تکانی، دید و بازدید و سفرهای نوروزی و سفره هفت سین اشاره کرد. با توجه به این مطلب، ممکن است این سؤال در ذهن بعضی از افراد شکل بگیرد که اهل‌بیت علیهم‌السلام در برخورد با مناسبت‌های ملی سایر ادیان چگونه برخورد می‌کردند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال به محضر استاد حاج شیخ فاضل مالکی از شاگردان شهید محمدباقر صدر و دکترای حقوق از داشگاه سوربن پاریس رسیدیم و در خصوص این مطلب، نظر ایشان را جویا شدیم. 👈گزیده سخنان وی در گفتگوی اختصاصی با اجتهاد به قرار زیر است: https://b2n.ir/m14343 🆔 @ijtihad
🔺مراسم ترحيم و بزرگداشت مرحوم آیت‌الله محمدی ری‌شهری از سوی دفتر رهبر انقلاب اسلامی، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و سایر نهادها برگزار می‌شود. ⏰ زمان: شنبه ۶ فروردین ١۴٠١، بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌مکان: قم، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها(مسجد اعظم) 🆔 @ijtihad
🔔دوره آموزش پودمانی «بازخوانی قواعد فقه با تطبیق بر پرونده‌های قضایی (حل مسئله قضایی با قواعد فقهی)» 👤 ارائه دهنده: دکتر احمد حاجی ده آبادی 🔷 زمان برگزاری: 15، 17 و 20 فروردین ماه سال 1401 از ساعت 16:30 الی 18 🔷 مزایا: صدور گواهی شرکت در دوره منوط به رعایت شروط ذیل: 🔸 تکمیل فرایند ثبت نام در دوره 🔸حضور مستمر و منظم 🔸 ارائه تقریرات مربوط به هر سه جلسه 🔷 نحوه ثبت نام: از طریق لینک ذیل اقدام فرمایید (پس از تکمیل فرایند حتما بر روی دکمه ثبت کلیک فرمایید تا ثبت نام شما انجام شود): https://formaloo.com/8ve8n?utm_source=linkdin 🔷 نحوه برگزاری: صرفا به صورت مجازی از طریق سامانه قرار: https://room.gharar.ir/a19f4a37-3386-46d4-934b-ac14a104ea85 🆔 @ijtihad