🔺صلاه المسافر، از متن تحریرالوسیله امام خمینی
🔹موضوع: الثالث من القواطع
⏰ ساعت ۱۲
📺پخش زنده: www.fazellankarani.com
🆔 @ijtihad
🔺نظریه کفایت در حوزه مشروعیت سیاسی
🎙ارائه: حجتالاسلام محمد قاسمی، عضو شورای علمی گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
🎙ناقد: حجتالاسلام مجید رجبی، مدیر گروه فقه السیاسه موسسه امام رضا(ع)
👤دبیر علمی: حجتالاسلام دکتر ذبیح الله نعیمیان، مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
⏰ زمان: پنجشنبه ۱۴٠۱/۱/۱۸ ساعت ۱۴
📡 حضور مجازی از طریق: https://join.skype.com/LkYXIOVg9feO
🆔 @ijtihad
🔺نظام مسائل و چالشهای فقه حکمرانی
👤سخنران: استاد محسن اراکی
⏰ زمان: پنجشنبه، ۱۸ فرودین ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۰
🖇 لینک جلسه: vc.isu.ac.ir/ch/4002-511273301
🆔 @ijtihad
🔷افزایش ساعات پاسخگویی «مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» در ماه مبارک رمضان
🔹پاسخگویی آنلاین بخش فضای مجازی بصورت ۲۴ ساعته از دو طریق
📱 "اپلیکیشن پاسخگو":
app.mmpd.ir
💻 نسخه "وب پاسخگو":
My.pasokhgoo.ir
🔶 همچنین امکان پاسخگویی متنی آفلاین و دسترسی به بانک سوالات و نرم افزارهای مرکز از این طریق فراهم میباشد.
🆔 @ijtihad
🔳مراسم تشییع روحانی مجاهد و مردمی، شهید حجتالاسلام والمسلمین اصلانی امروز پنجشنبه 5 رمضان ساعت 14 از عرصه میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی برگزار میشود.
♦️به پاس یک عمر مجاهدت و خدمت خالصانه شهید اصلانی، در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر این شهید حریم رضوی حضور به هم رسانیم.
🆔 @ijtihad
اجتهاد
💢زن؛ «ریحانه» یا «قهرمانه»؟؛ نقدی بر برداشت علامه طهرانی از حدیث امام علی(ع) ✍️حجتالاسلام احمدحسین
🔴 نقد وارده
✍️احمد مومیوند: بر اهل فضل پوشیده نیست که از اولیات امر تحقیق در صورت امکان رجوع به منابع دسته اول است نه منقولات و محکیات افراد چه رسد به رجوع به ترجمه کلمات بزرگان که امر مستهجنی در باب تحقیق شمرده می شود...
روشن است ناقد محترم با توجه نقدی که دارند،به اصل کلام مرحوم علامه در رساله بدیعه رجوع نداشته اند بلکه کلام ایشان را از ترجمه اخذ کرده که متاسفانه مترجمین این اثر در ترجمه عبارت(قهرمانه) اضافه ای داشته اند که عبارت است از( رویین تن و پهلوان) ناقد هم همین عبارت را دست خوش نقد خویش قرار داده وحال آنکه عبارت رساله بدیعه اصلا شامل این کلمه نیست و با توجه به اصل عبارت روشن می شود مولف محترم رساله بدیعه کاملا آگاه به ترجمه صحیح عبارت( قهرمانه)بوده اند
اما عین عبارت از کتاب رساله بدیعه: فکذلک المراة حیث لم تخلق قهرمانة حتی تتحمل الشدائد و تحکم فی الامور و تتصرف فیها بامرها فلابد .... فاذا ادخلت فی اندیة الرجال او جعلت متصدیة لمهام الامور...(رسالة بدیعة.ص ١٣٩).
تحکم فی الامور و تصرف فی الامور بامرها و تصدیتها للامور.... دقیقا ترجمه صحیح قهرمانه است، در لغت عرب، باتوجه به لغت نامه های معتبر، باذعان خود ناقد.
آنچه انسان را به تعجب وا می دارد آن است ایشان با آنکه در تیتر نقد خویش فرموده اند: نقد بر ترجمه، اما اولا به اصل رساله رجوع نکرده اند با انکه ضروری بوده است ثانیا نقد را متوجه مرحومه علامه دانسته اند با انکه در رساله چنین تعبیری اصلا وجود ندارد.
علاوه بر این تمام این عبارات که ترجمه صحیح واژه قهرمانه است، در ترجمه امده و ناقد بدون توجه به هیچکدام صرفا به کلمه رویین تن توجه نموده و بدور از انصاف صاحب رساله بدیعه را متهم به خلط بزرگ کرده اند...
بله اجتهاد و فهم دین علاوه بر هشتک، محتاج انصاف در برخورد با کلام دیگران است چه رسد به اینکه فرد مورد نقد، سید الطائفتین باشد که خود استاد فن در لغت عرب و سایر علوم اسلامی است.
والسلام علی من اتبع الهدی.
🆔 @ijtihad
🔻بسته ویژه
🔹گزارشی از هتک حرمت حریم قدس رضوی و شهیدان رمضان حرم رضوی + محکومیتهای گسترده علمای شیعه و سنی: https://b2n.ir/j47076
🔹حادثه حرم رضوی، نمادی دیگر از مظلومیت روحانیت شیعه: https://b2n.ir/f90832
🔹قصه عمامه و خون! : https://b2n.ir/k80907
🔹روحانیت شیعه، جهاد مداوم و مظلومیت تاریخی: https://b2n.ir/e05429
🔹چند خط درباره «روحانی محبوب مردمی»: https://b2n.ir/s46132
🔹ابعاد امنیتی و استکباری حادثه تروریستی مشهد: https://b2n.ir/w69372
🔹امام محلهای که شهید بود و شهید شد: https://b2n.ir/g57052
🔹۴۰ تصویر برگزیده از تشییع باشکوه پیکر شهید جهادگر حجتالاسلام محمد اصلانی: https://b2n.ir/s48922
🆔 @ijtihad
اظهارنظر فقهی پیرامون طرح حمایت از افشاگران فساد.00.11.04.pdf
2.38M
🔖اظهارنظر فقهی پیرامون طرح حمایت از افشاگران فساد
🔷مفهوم فساد در فقه معانی مختلفی دارد. گاهی فساد در مقابل صحت بکار میرود. مانند عقدی که واجد همه شرائط باشد، عقد صحیح و اگر واجد شرائط نباشد، عقد فاسد خواهد بود.
🔹فساد در این معنا به معنای عدم ترتب اثر است. گاهي مقابل صلاح به معنای تباهی است، مانند شرط عدم مفسده در تصرفات ولی قهری. مفهوم فساد بکار رفته در طرح فوق، متمایز از مفهوم فساد در فقه است.
🔶عناصر و مقومات مفهوم فساد در تعریف مذکور در این طرح عبارتست از:
1. فعل یا ترک فعلی که منتهی به نقض قانون و مقررات شود.
2. مرتکب از کارکنان نهادهای عمومي يا دولتي يا مأموران به خدمات عمومي باشد.
3. با هدف کسب وجه، مال، منفعت یا امتیاز مستقیم یا غیرمستقیم برای خود یا دیگری صورت گیرد.
4. منجر به ورود ضرر و زیان قابل توجهی به اموال، منافع، منابع، سلامت يا امنیت عمومی مردم یا جمعی از آنها شود.
🆔 @ijtihad
📚«فیض العترة في فقه زكاة الفطرة»، تقریرات درس خارج فقه آیتالله شیخ محمد اسحاق فیاض در ۳۲۴ صفحه به کوشش علی آلمحسن چاپ و از سوی نشر زین در قم بهتازگی منتشر شد. علاقهمندان برای تهیه اثر به آدرس: https://b2n.ir/z48262 مراجعه و یا با شماره تلفن 09127481586 تماس حاصل نمایند.
🆔 @ijtihad
🎥 انتشار نخستینبار/ بیانات آیتالله خامنهای در خطبههای نمازجمعه درباره شهید سید محمدباقر صدر
✔️ به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله شهید سیدمحمدباقر صدر، گزیدهای از بیانات آیتالله خامنهای در خطبههای نمازجمعه ۲۱ فروردین ۱۳۶۶ برای نخستین بار منتشر میشود.
👈مشاهده کنید + متن کامل بیانات: https://b2n.ir/s13939
🆔 @ijtihad
💢نشستِ شاه و شیوخ
✍️مصطفی قناعتگر
🔻عصر صفوی، عصر همنشینی و تعامل عالمان محدّث و اخبارگرا و نیز اصولیان با سیاستمداران است. ما نمیتوانیم به کنشهای فقهالحدیثی و عملی دانشمندان روایتدان بیاعتنا باشیم. گرچه ممکن است برداشتها و رفتارهای سیاسی یک عالم از تراث حدیثی متفاوت از عالمی دیگر باشد، اما وقتی در دو سوی این جدال نامدارانی ایستاده باشند، با اختلافی وجیه و وزین مواجه هستیم.
عالمان عصر صفوی در ستایش/نکوهش سیاست و دینِ سیاسی یکدست نبودهاند. از اکتفا به چند دیدار ساده با شاه مانند شیخ حر عاملی، تا پذیرش پستهای حکومتی مانند مجلسی دوم، از ترک ایران به جهت آلوده نشدن به سیاست مانند پدرِ شیخ بهایی تا همراهی با شاه در سفر و حضر مانند شیخ بهایی و دیگر رویکردهای متضاد، همه و همه نمونههای چنین خوانشهای گوناگون است.
اینک و به مناسبت فصل بهار و نیز ماه رمضان الکریم، به مجلس/مجالس شاه عباس دوم و سه محدث سترگ آن دوران که در شبهای بهاری رمضان و در دارالسلطنه قزوین برگزار شد اشاره میکنم.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/h05010
🆔 @ijtihad
💢پژوهشی پیرامون «اجماع»
✍️حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی
🔻میزان استفاده از کلمه «اجماع» و ترکیبهای دیگر آن، در کتب فقهی و اصولی فراوان است. دستهبندی این حجم که بالاتر از صدهزار استعمال را شامل میشود، کار یک گروه تحقیقاتی است. اما این مسیر صعب، سبب نمیشود که مسئله اجماع مورد پژوهش و کاوش قرار نگیرد. در یک کار پژوهشی پیرامون «اجماع مدرکی» به بررسی اجماعات مورد ادعا و استناد فقها از شیخ صدوق تا فیض کاشانی پرداخته که شامل ۹۰۰۰ فیش تحقیقاتی میگشت.
گزارش اولیهای از این حجم استعمالات به دست آمد و در نهایت جمعبندی مختصری پیرامون «حجیت اجماع مدرکی» نیز انجام شده است. این گزارش و جمعبندی، یک «مقاله» تلقی نمیشود بلکه صورتبرداری از یک پژوهش است که، به نظر میآید برای فضلای محقق کارآمد باشد...
👈 بخوانید: https://b2n.ir/q26215
🆔 @ijtihad
💢اراکی: شهید صدر فقه را در عرصه مدیریت جامعه وارد کرد/ سبحانی: شهید صدر بهدنبال نوسازی دستگاه کلامی بود
🔷استاد محسن اراکی: اگر فقه ساختارمند نداشته باشیم، حاکم جامعه در مدیریت صحیح خود با چالش روبه رو خواهد شد، لذا فقیه باید برای اداره جامعه چالشهای موجود حکومت را براساس فقه ساختارمند برطرف کند. براساس نظام ساختاری میتوانیم نظام بانکی، بورس، بیمه و … را حل کنیم، سیاستهای توزیع و اقتصاد باید براساس فقه نظام مند مرتفع شود، این کار بزرگ را شهید صدر آغاز کرد
🔹شهید صدر فقه را در عرصه مدیریت جامعه وارد کرد. ایشان نه تنها در فقه اجتماعی بلکه در فقه خرد نیز بی نظیر بود و در کمتر مسئلهای بود که وارد شوند و تحولی را به وجود نیاورد. همچنین شهید صدر مرجعیت و حوزه را فرا حزبی میدانست اما در عین حال معتقد بود حوزه نیز باید کاری منسجم انجام دهد و مرجعیت باید محور حوزه باشد.
🔶استاد محمدتقی سبحانی: جهت اندیشه شهید صدر فلسفی است اما شهید صدر با نوع مسئلههایی که بیان کرده باید سنت آن را در عالمان کلامی جستجو کرد، مرحوم شهید صدر جانب متکلمان را گرفته و به شدت از آن دفاع کرده است.
🔸شهید صدر یکی از نقطههای عطف کلام است؛ اگر عمر ایشان فرصت میداد بی شک امروز با یک دستگاه کلام نوین در اندیشههای شهید صدر مواجه بودیم، اعتقاد دارم شهید صدر در حوزه روش به دنبال پایه گذاری یک روش جدید در کلام بود.
👈 گزارش نشست «یاد صدر»: https://b2n.ir/g68361
🆔 @ijtihad
💢هیچکس حق ندارد از مرجعیت من تقلید کند!
✔️ استاد عباس کعبی:
🔹آیتالله شاهرودی برای من تعریف میکرد هنگامی که امام خمینی بحث ولایت فقیه را در نجف شروع کردند، من سر درس امام حاضر میشدم و بحث ولایت فقیه را مینوشتم، با اینکه جزوههای درس ولایت فقیه به آنهایی که حاضر میشدند، داده میشد. بعد میگفت من نوشتههای خودم را هر روز تقدیم شهید صدر میکردم، شهید صدر با دقت میخواند و تحسین میکرد و به ما میگفت که حتماً بحث ولایت فقیه را تا آخر با امام خمینی پیگیری کنید؛ چون روش ارائه بحث ولایت فقیه امام روش حکومتی است و از دل بحث ولایت فقیه امام، تشکیل حکومت اسلامی برمیآید و تا حالا از فقهای شیعه کسی با این رویکرد تشکیل حکومت به ولایت فقیه نگاه نکرده است.
🔸شهید صدر روز پیروزی انقلاب در درس وارد میشود و به شاگردانش اشاره میکند که دیگر انقلاب اسلامی پیروز شد، هدف از مرجعیت پیروزی اسلام است، نه پیروزی اشخاص؛ از امروز همه ما باید مرجعیت امام خمینی را تبلیغ کنیم و کسی حق ندارد مرجعیت من را تبلیغ کند. بعد این را در قالب نامهای با امضای ابوکم (پدر شما)، فرستاد و اطرافیان شهید صدر گفتند که اجازه بدهید که ما شما را شخص دوم مطرح کنیم. شهید صدر فرمود نه، شخص دوم بعد از امام خمینی باید یکی از شاگردان امام خمینی باشد و در تهران هم زندگی کند که مرکز دولت اسلامی است.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/u07311
🆔 @ijtihad
💢نظریه عاملیت جمعی در اندیشه سیاسی شهید صدر
✔️دکتر مسعود پورفرد:
🔹نگاه شهید صدر در حوزه سیاست میتواند تحول آفرین باشد؛ نگاه شهید صدر در قلمروهای مختلف علوم انسانی به ویژه سیاست، بسیار کاربردی و کارآمد است. شهید صدر ثابت کرد عاملیت جمعی بر پایه اسلام میتواند ساختارهای متصلبی مانند ساختار سیاسی صدام را در هم بشکند.
🔸شهید صدر به این مشکلات پاسخ میدهد که مشارکت جمعی را در نظام خود استفاده کنید و هیچ نگران نباشید؛ ما با این دیدگاه میتوانیم در جمهوری اسلامی و حتی در جهان اسلام تحول ایجاد کنیم. در کتاب مدرسه القرآنیه شهید صدر، ویژگیهای امت که همان ویژگیهای عاملیت جمعی است بیان شده است
🔹دیدگاههای شهید صدر راهگشای جمهوری اسلامی و جهان اسلام است. در جمهوری اسلامی هم نظریات مختلفی داریم که البته قوی نیستند؛ در نظریات نخبگانی یک عده خاص تصمیم میگیرند و تصمیمساز و همه کاره هستند و مردم هیچ کاره هستند؛ اما در دیدگاه شهید صدر حتی نخبگان هم مجبور هستند در تشکلهای مردم حضور پیدا میکنند.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/y07369
🆔 @ijtihad
💢شهید صدر توانست پیام دین را برای انسان امروز بیان کند/ آثار امام موسی صدر مکمل آثار شهید محمدباقر صدر هستند
✔️حجتالاسلام محمدرضا زائری
🔹شهید محمدباقر صدر توانست پیام دین را برای انسان امروز بیان کند؛ این مهمترین جنبه شهید صدر است و دریغ و افسوس از اینکه جنایت وحشتناک صدام فرصت نداد که این شخصیت بینظیر بتواند این دستگاه فکری را بیشتر تبیین کند.
🔸شهادت خواست شهید صدر بود. شهید صدر میتوانست با سفر به کشورهای اروپایی خود را از مهلکه نجات دهد، اما ایستادگی و شهادت را برگزید و جهان معاصر ما از ایشان محروم شد؛ هرچند آثار ایشان به صورت منسجم در اختیار همگان قرار دارد.
🔹برای ترویج اندیشه شهید صدر، ابتدا باید شخصیت خود شهید صدر را به درستی تبیین کرد؛ حتی مخاطبان نخبه و متخصص با شخصیت شهید صدر آشنا نیستند؛
🔸آثار امام موسی صدر مکمل آثار شهید محمدباقر صدر هستند. این دو در کنار هم چشمانداز روشنتری را ارائه میکند؛ اول اینکه امام موسی صدر ارتباط بینالملل بیشتری داشت؛ دوم اینکه شهید محمدباقر صدر تجربیات اجتماعی، علمی و فرهنگی محدود به جامعه شیعه و حوزه نجف داشت اما امام موسیصدر با عمر طولانیتر و فعالیتهای بیشتر توانست آن اندیشهها و افکار را با شرایط روز تطبیق کند؛ تلفیقی از امام موسی صدر با شهید محمدباقر صدر بسیار سودمند خواهد بود.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/a36765
🆔 @ijtihad
💢مکتب اقتصاد اسلامی شهید صدر و چالشهای اقتصاد جهانی
✔️دکتر عادل پیغامی
🔹شهید صدر مشکلات اقتصاد جهان را به صورت مبنایی مطرح کرده است و به دنبال ارائه راه حل از مبانی اسلامی برای آنها بوده است؛ در حالی که دیگران اخلاق اقتصادی، حقوق اقتصادی و فلسفه اقتصادی اسلام را بیان کردهاند.
🔸«سهمبری عادلانه عوامل تولید» یکی از مسائلی است که شهید صدر در صدد پاسخ به آن از مبانی اسلامی بوده است. شهید صدر فرآیند تولید را همگن فرض نمیکند؛ اگر این اندیشه امروز به خوبی و به زبان انگلیسی در محافل علمی خارجی مطرح شود خریدار خواهد داشت؛ متأسفانه دیپلماسی علمی ما به گونهای نبوده است که این اندیشهها را بتواند صادر کند.
🔹شهید صدر خلاف همه اقتصاددانان جهان انواع تولید را همگن فرض نکرده است؛ اسلام در برداشت از منابع طبیعی و مباهات عامه به کنشگری صاحب کار اصالت میدهد؛ یعنی صاحب سرمایه و ابزار اصالت ندارد؛ متأسفانه از این اندیشه در شیلات ایران و دیگر کشورهای اسلامی مدلسازی نشده است؛ شهید صدر در فلاحت نیز قائل به اصالت نیروی کار است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h12977
🆔 @ijtihad
📚انتشار ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث»
🔻ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث» اثر استاد علی نصیری توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
🔹«روش شناسی نقد احادیث» حاوی بازکاوی روش نقد و تبیینِ فهم روایات است. بخشی از مباحث کتاب در حوزهی حدیث به دو بخش «روش شناسی نقد روایات» و «مبانی و قواعد فهم روایات» اختصاص دارد.
👈 معرفی + لینک خرید: https://b2n.ir/a51480
🆔 @ijtihad
💢نگاهی به شماره جدید مجله تقریرات
📖جدیدترین شماره دوماهنامه فرهنگی «تقریرات» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی علی اشرف فتحی، در ۵۲ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان روانه بازار مطبوعات شد.
🔻این شماره موضوعات ذیل را مورد بررسی قرار داده است:
🔹تقریر اول: «نجف و قم؛ تداوم و تکامل پروژه نائینی»
🔹تقریرات حوزوی؛ پیر بیپروا: «شهید آگاه، ضد روایت شهید جاوید»، «گفتگو با حجتالاسلام معراجی»
🔹تقریرات فکری؛ ارسطو در فیضیه: «گفتگو با سید ضیاء موحد»، «جدل با برهان/ دکتر سعید رضوی فقیه»، «گفتگو با دکتر غلامرضا زکیائی»، «آن سوی ذهنیت ارسطویی»
🔹تقریرات سیاسی؛ اوجگیری اسلام سیاسی: «جهاد علیه ملیتناپذیری»، «خوارج جدید»، «آیا طالبان تغییر کردهاند؟»، «زنان در افغانستان پسا جمهوریت»، «بنیادگرایی در کردستان ایران»
🔹تقریرات تاریخی؛ از دیروز و امروز زیدیگری: «شمشیر یا نصیحت؟ رسول جعفریان»، «زیدیگری کسروی»
🔹تقریرات حوزوی؛ جنسیت و فقه: «گفتگو با دکتر رحیم نوبهار»
👈 گزارش تفصیلی + لینک خرید آنلاین: https://b2n.ir/y73984
🆔 @ijtihad
💢سوژگی فقه در ابژه سکولاریزاسیون!/ نقدی بر یادداشت میلاد دخانچی
✍️ حجتالاسلام محسن قنبریان
🔻اصلاً فقه، همان که شما میگویید! گرایش سلطهگر نسبت به زن! زن گریز یا حتی زن ستیز! گریز از سوژگی و هیاهو و تشویقهای زنانه تا همه آنچه شمردهاید! بحثش بماند برای بعد.
به تصریحتان از ورزشگاه تا اقتصاد و فرهنگ و سیاست هم زیر چتر این فقه است که خسارت همه را برای او فاکتور کردهاید! و نوشتهاید: «برای دفاع از الهیات خود دست به دامن فلفل میشود؛ بنابراین ماجرای فلفل، نه نتیجه عملکرد سهوی فلان کارگزار و یا بدسلیقگی در اجراست. فلفل اسلحه ایست که فقه زن گریز (اگر نگوییم زن ستیز) برای دفاع از کیان خود در دست میگیرد!»
بنظرتان: فقه و بانیان آن مقصرند چون عقب ماندگی خود را با توسل به قوه قهریه دولت مدرن جبران میکنند، اینجاست که “فلفل” متولد میشود!
از خود نپرسیدید: این فقهِ فهم شده شما با آن تسلطش بر فرهنگ و سیاست در ایران، چطور با اینهمه سوژگی زنان در رسانه ملی کاری ندارد و فقط به دیدن چند سانت ساق پای لخت مردان در نمای دور ورزشگاه و احیانا استماع چند فحش گیر داده است؟!
با یک دست در اصلی ترین ابزار سوژگی (رسانه) فقه زدایی میکند و تماشاگر میلیونی میافزاید و با دستی دیگر پشت درب ورزشگاه، زنان را به جنگ فقه و مرجعیت فقهی میکشاند!
👈 ادامه یادداشت: https://b2n.ir/g52891
🆔 @ijtihad
💢از «روایت» تا «فَرا روایت»؛ منزلت اجتماعی روحانی
✍️عبدالحسین مشکانی: بهنظر میرسد قاطبه روحانیون، متدینین و مخالفین و معاندینِ روحانیت، درباره روحانیت، به یک باور مشترک در طیفهای گوناگون رسیدهاند و آنهم «کاهش منزلت اجتماعی روحانیون» است. در این مرقومه، تلاش دارم تا نگاهی به نسبت بین این «روایت» و «سنجشها»ی مستند آن، بیافکنم.
👈بخوانید: https://b2n.ir/j11069
🆔 @ijtihad
💢شمشیر یا نصحیت؛ مساله نهی از منکر مسلحانه در میان فِرَق اسلامی
✍️استاد رسول جعفریان
🔻یکی اختلاف نظرهای رایج میان فرق اسلامی، این است که برخی قائل به استفاده از شمشیر برای اصلاح جامعه هستند و شورش بر حکومتهای فاسد را مجاز میشمرند، شماری دیگر مخالف آن هستند.
انقلابیون در میان فرقههای مختلف، اغلب از دسته اولند. در میان شیعه، گروه زیدیه قائل به خروج با شمشیر است، اما امامیه، از آغاز به موضع عکس آن شهرت داشته است. در اینجا، مروری بر این آراء خواهیم داشت و استدلالهای هر کدام را مرور خواهیم کرد. گفتنی است که بخشی از این مساله به موضوع امر به معروف و نهی از منکر نیز باز میگردد.
👈بخوانید: https://b2n.ir/h70357
🆔 @ijtihad