💢اگر کسی نظام اجتماعی اسلام را متوجه نشود، فقه را هم خوب متوجه نمیشود!
✔️استاد سید منذر حکیم:
🔸شهید صدر در کتاب «المدرسه القرآنیه»، «نظریه اجتماعی اسلام» که نظریه خلافت انسان برای خدا است را مطرح میکند. بعد، ایشان یک حرف مهم میزنند: نظریه اجتماعی، خاستگاه یک نظام اجتماعی است. اگر کسی این نظریه خلافت که قرآن مطرح کرده است را خوب متوجه نشود، نمیتواند نظام اجتماعی اسلام را خوب دریابد و اگر نظام اجتماعی اسلام را متوجه نشد، فقه ما را هم خوب متوجه نمیشود.
🔹ایشان مثالهایی میآورد که فقه اجتماعیِ نص، فراتر از فهم لغوی خواهد بود و این در مدلول یابی و فهم دلالت آن نص میتواند مؤثر باشد. همانطور که توجه به ضروریات دین به ما چارچوب میدهد، فهم اجتماعی نص هم به ما چارچوب میدهد.
🔸اگر ما قائل شدیم به این که نظام اجتماعیِ کاملی داریم، بررسی تک تک مسائل و هر مسأله فقهی چه مستحدث و چه غیرمستحدث، بدون در نظر گرفتن این چارچوب، به تعبیر شهید صدر، نه فقط یک نگاه فردی بلکه حتی یک نگاه جزءنگرانه است.
🔹ما برای حرکت فقهی، شاقول و یک نظام استنباط داریم. ما بدون نظام استنباط نمیتوانیم استنباط کنیم. در نظام استنباط، هدف استنباط، کشف احکام الهی است.
👈 بخوانید: روش استنباط در مسائل مستحدثه: https://b2n.ir/f82885
🆔 @ijtihad
💢پشت پردهی دیدار پاپ با آیتالله سیستانی
✔️حجتالاسلام سیدجواد خوئی:
🔹برنامه اولی که واتیکان اعلام کرد، اسم نجف درونش نبود و من واقعیتش دوست نداشتم درباره این موضوع صحبت کنم. وقتی دیدم اسم نجف نیست، خیلی ناراحت شدم. شروع کردم به شاید ده نفر از این مسیحیهایی که میشناسم -چه در واتیکان و چه در عراق هستند- به عنوان شخصیام، فقط به عنوان جواد خوئی، نه دارالعلم، نه حوزه و نه مرجعیت؛
🔸نامه نوشتم به عنوانی که من ۱۵ سال است که با اینها رفیق هستم منطقی با ایشان حرف زدم و نامه را هم دارم.من نه نماینده کسی هستم و نه به اسم کسی صحبت کردم. گفتم: بنده به نظرم اگر میخواهید زیارت پاپ موفق بشود، شما باید نجف بیایید.
🔹انصافا دو نفر خیلی نقش خوبی داشتند یکی خود رئیس جمهور عراق، آقای دکتر برهم صالح که خیلی اصرار روی نجف داشت و خیلی تعصب داشت و خیلی نقش داشت، یکی هم کاردینال ساکو که خودش مرجع کِلدان جهان است. تنها کاردینال عراق است که او هم الحق و الانصاف خیلی مؤثر بود.
🔸بنده خوشحالی یا استقبال که در آقایان قم از این دیدار نجف دیدم شاید در نجف ندیدم. آقایان نجف میگفتند خب آمده، اهلا و سهلا. یعنی طبیعی بود برایشان، ناراحت هم نبودند؛ اما من اینجا هر مجلسی که میروم تعریف میکنند. حالا اگر بقیه میخواهند سوء استفاده کنند ما نباید اجازه بدهیم. بعضی از نادانان متأسفانه این اجازه را به آنها دادند، با این برخورد بدشان. اما اصلا حوزه نجف حوزه قم را تکمیل میکند و حوزه قم هم حوزه نجف را. اصلا بنده گفتم این دوگانگی و دوتایی اصلا نمیبینم.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/t35178
🆔 @ijtihad
💢نماینده آیتالله سیستانی دلیل تعلیق خطبه مرجعیت را بیان کرد
✔️در طی سالهای پس از سقوط پیامهای سیاسی آیتالله سیستانی تنها از طریق خطبههای دوم نماز جمعه کربلا بیان میگردید تا به نوعی نماز جمعه کربلا به تنها مرکز رسمی نشر بیانیههای سیاسی آیتالله سیستانی بدل گردد؛ از درخواست از مردم جهت شرکت فعال در انتخابات مجلس قانون اساسی پس از سقوط گرفته تا اعلام فتوای دفاع کفایی که مقدمهای برای شکلگیری حشد الشعبی در عراق گردید.
🔷حجتالاسلام والمسلمین سید احمد الصافی، نماینده آیتالله سیستانی، درباره توقف قرائت خطبه دوم نماز جمعه کربلا معروف به خطبه مرجعیت گفت: بعضی اوقات متن خطبه به دلیل اهمیت موضوع به دست حضرت آیتالله سید علی سیستانى نگاشته میشود و برخی از مواقع کلیات مطلب توسط او گوشزد میشود و در مورد سوم هم خطیب خطبه را نوشته و برای مرجع عالی ارسال میکند تا ایشان حذف و اضافاتی را که در آن لازم است، اعمال کنند.
🔹امام جمعه حرم حسینی در این باره تاکید کرد: برخی گروههای سیاسی به خیلی از توصیههای مرجع عالیقدر عمل نمیکنند در حالی که آیتالله سیستانی قصد ندارد که فقط سخنرانی کند، بلکه میخواهد این سخنرانی تاثیر داشته باشد با این وجود برخی پاسخ بسیار ضعیفی دادند با وجود اینکه محتوای خطبه بیش از یک بار تکرار شده بود.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/r21985
🆔 @ijtihad
📣 فراخوان پذیرش دانش پژوه در مرکز تخصصی فقه و حقوق / سال تحصیلی 1402-1401
📅 مهلت ثبت نام: 15 اردیبهشت 1401
🌐 سامانه پذیرش: www.paziresh.isme.ir
🆔 @ijtihad
🔔 نشست علمی «حکم حاکم به ثبوت هلال»
🎙باحضور اساتید محترم: محسن فقیهی و رضا مختاری
⏰ زمان: دوشنبه ۲۹ فروردین، ساعت ۲۲
📎لینک ورود به جلسه: http://adcserver.mozooshenasi.ir/hh
🆔 @ijtihad
💢استفتائات جدید از رهبر انقلاب + احکام رمضانیه
✔️جدیدترین استفتائات (اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱) مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای در موضوع عبادات و معاملات توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری منتشر شد.
🔹حق طلاق
🔸خمس ابزار کسب و کار
🔹وقف سهام
🔸محروم کردن از ارث
🔹فروش لایک و فالوور
🔸تاکسی اینترنتی
🔹خمس پول پیش
🔸خمس واحدهای اضافی منزل
🔹خمس فروش هدیه و ارث
🔸معاوضه طلا با طلای دیگر
🔹روزه پیرمرد و پیرزن
🔸روزه با وجود ضرر یا خوف ضرر
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/t15333
🆔 @ijtihad
💢فقه و تحلیلهای علمی اقتصاد؛ نقد و بررسی
✔️پس از برگزاری نشست اساتید اقتصاد اسلامی با رئیسجمهور، حجتالاسلام دکتر محمدرضا یوسفی، یادداشتی با عنوان «فقه و تحلیلهای علمی اقتصاد» نگاشت و تصریح کرد: روش بررسی علم فقه نیز بهرهگیری از روشهای عقلی، نقلی، زبانی با اتکاء از منابع در دسترس است در حالیکه علم اقتصاد بر روشهای تجربی متکی است. بنابراین فقه و علم اقتصاد دو علم کاملاً متمایز به لحاظ هدف، موضوع، روش و کارکرد هستند لذا انتظار از دانش فقه باید با توجه به نکات چهارگانه باشد در غیر این صورت باری بر دوش فقه گذارده شده که از تحملش خارج است و در نهایت به دلیل بر نیاوردن انتظارات به تخریب ذهنیت عمومی نسبت فقه منجر میشود.
✔️از اینسو حجتالاسلام دکتر غلامعلی معصومینیا، نقدی نوشت و این پرسش را مطرح کرد که کسانی که همت خود را مصروف به اثبات ناتوانی فقه در پاسخگویی به نیازهای جامعه امروز و بهویژه اقتصاد کرده و میکنند باید توضیح دهند که این همه اقتصاددان و دانشکده اقتصاد چرا نتوانستهاند تاکنون یک مدل بومی برای اقتصاد ایران که مبتنی بر روش علمی مورد نظر خود این آقایان است ارائه دهند؟
این استاد حوزه معتقد است: بخش عمدهای از هجومها از سوی داعیهداران لزوم طراحی مدلهای علمی به فقه صورت گرفته در حالی که در قسمت عمده برنامههای کشور تاکنون نظرات همین افراد مبنای سیاستگزاری بوده و متأسفانه ثمربخش هم نبوده است.
سپس دکتر یوسفی به نقد استاد معصومینیا پاسخ داد که در ذیل متن آن و نیز دو یادداشت اولیه را میخوانید.
👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/t20559
🆔 @ijtihad
🔔جستجوی اخلاق و معنویت در فقه
🎙ارائه: استاد مجتبی الهی خراسانی
📅 زمان: امروز دوشنبه، ۲۹ فروردین، ساعت ۲۲
🌐پخش زنده از اینستاگرام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔روش شناسی اعتبارسنجی حدیث با تاکید برتوقیعات
🎙استاد: حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی
⏰ زمان: ۳٠ فروردین، ساعت ۱۳:۲٠
🔗لینک مستقیم وبینار: https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/ti5eqa8ra43
📜از بهترین نوشتاری که در قالب یک مقاله علمی به تقریر یا نقد این نشست بپردازد، تقدیر میشود و جوائز نفیس اعطاء خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅فراخوان جشنواره آثار موضوع شناسی احکام فقهی در جهان اسلام؛ نیم قرن اخیر 1351 - 1400
✔️کتاب - پایاننامه - مقاله - صوت
🔹 مبانی نظری موضوع شناسی
🔸روش شناخت موضوعات
🔹موضوعات فقه مضاف
📎 ثبت نام و ارسال آثار: https://b2n.ir/k33809
☎️ تلفن: 32936045-025
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راهاندازی کانال «دروس فقهی آیتالله سید محمدهادی میلانی(ره)
✔️مدرسه مبارکه امام صادق (ع) مشهد و مؤسسه «الميلاني لإحياء الفكر الشيعي» در راستای یاد و بزرگداشت مقام شامخ فقیه وارسته مرحوم آیتالله سید محمدهادی میلانی (رحمه الله علیه) و جامه عمل پوشاندن به حفظ و نشر آثار این مرجع فقید، كانال «دروس فقهی آیتالله میلانی(ره)» را برای بهرهبرداری طلاب مستعد و علاقهمند در فضای پیامرسان ایتا و تلگرام راهاندازی کردند.
📖مجموعه دروس خارج فقه بهجا مانده از این فقیه مبرز به همراه فهرست هر درس، مجموعاً ۱۲۷۷ جلسه است که به تدریج و مستمراً در کانالها بارگذاری میشود.
👈 علاقهمندان میتوانند برای عضویت در کانال ایتا به آدرس https://eitaa.com/dorosefeghhemilani و در کانال تلگرام به آدرس https://t.me/almilani_lectures مراجعه کنند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حل مسئله فقهی زیارت امام حسین (ع)، استحباب یا وجوب؟
✔️استاد سیدمحسن حسینیفقیه:
🔻در مساله زیارت امام حسین(ع) حداقل چهار محتمل وجود دارد؛ اگر نگویم قول که بعضی قائل هم دارد.
🔹اول: زیارت حضرت وجوب عینی دارد، بر هر فردی واجب است حداقل در تمام عمرش یکبار زیارت حضرت مشرف بشود، چیزی شبیه حج تمتع.
🔹دوم: زیارت حضرت وجوب کفایی میباشد.
🔹سوم: استحباب مؤکد است.
🔹چهارم: وجوب است علی الاحوط.
🔻ادله موجود در مساله عمدتاً روایات هست که به شش دسته از روایات اشاره میشود.
🔸اول: روایاتی هست که این زیارت را تعبیر به واجب فرض کردهاند.
🔸دوم: روایاتی که میگویند حتی در حال خوف و تقیه هم این زیارت تعطیل نشود.
🔸سوم: روایاتی که وعید در ترک زیارت دادهاند مثلاً میگویند اهل النار است یا تعبیری از امام صادق(ع) داریم: مُنتَقَصَ الدِّینِ، مُنتَقَصَ الإیمانِ.
🔸چهارم: روایاتی که ترک زیارت حضرت را جفای در حق ایشان دانستهاند.
🔸پنجم: روایاتی که بین غنی و فقیر تفصیلهای مختلفی دادهاند.
🔸ششم: روایاتی که در زیارت ترغیب و ثواب عظیم زیارت را بیان کردهاند.
✂️آیتالله سید عبدالأعلی سبزواری، میگوید: بعضی از روایات حتماً دال بر وجوب زیارت دارد اما چه کنیم مشهور اعراض کردند و فتوی ندادند، ولی اگر ما باشیم و برداشت خودمان باشد، وجوب است. علامه مجلسی در بحارالانوار میگوید: «ان زیارته صلوات الله علیه واجبه مفترضه مامور بها» بعد ایشان در ملاذ الاخیار میگوید: ممکن است بگوییم وجوب عینی، ولی چه کنیم، لم یقل له احد.
👈 بخوانید: بررسی روایات: https://b2n.ir/u95148
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اخباریگری شکاف عمیقی بین شیعه و سنی ایجاد کرد
✔️حجتالاسلام عبدالکریم بیآزار شیرازی:
🔹با تلاش و قدرت نادرشاه جلسهای با عنوان وحدت میان شیعه و سنی برپا و نماز جمعهای در صحن حضرت امیرالمؤمنین (ع) برگزار کردند و مردم مراسم جشن و سروری برای وحدت و تقریب نادری گرفتند.
🔹در دوره قاجار نیز تلاشهایی برای ادامه تلاشهای تقریبی نادرشاه صورت گرفت و البته به نتیجه مطلوب نرسید اما باعث شد فقهای شیعه مطالعه کنند و به نقاط ضعف و قوت یکدیگر بنگرند و ببینند چه شد که تقریب نادری مورد توافق واقعی قرار نگرفت و شیعه و سنی فقط به شکل ظاهری جشنی برپا کردند.
🔹این باعث شد نهضت علمای اصولی در برابر فقهای اخباری شکل گیرد و این نهضت یک گام بسیار مهم و بلندی برای تقریب میان مذاهب بود و توانستند با قدرت استدلال مذهب شیعه را از حالت اخباریگری به اصولگرایی تغییر دهند.
🔹امروزه نیز دارالتقریبی که در کشور مصر پیدایش یافته در واقع نهادی در برابر فقه اخباریگری است چراکه این اخباریگری بود که شکاف عمیقی در میان مسلمانان شیعه و اهل سنت ایجاد کرد.
👈 حافظه تقریبی: https://b2n.ir/f12076
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚روش نقد لفظی احادیث در جواهرالکلام
📖کتاب «روش نقد لفظی احادیث در جواهرالکلام» از سوی مرکز پژوهشهای دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد. نویسندگان کتاب «روش نقد لفظی احادیث در جواهرالکلام» کوشیدهاند با بررسی تمام مجلدات جواهر الکلام، روش مرحوم نجفی در نقد لفظی احادیث را شناسایی و تحلیل کنند. اینان پس از بیان مقصود خود از «روش» و نیز تبیین جایگاه نقد متن حدیث، اهمیت نقد لفظی را یادآور میشوند و شیوههای اینگونه نقد را در کتاب جواهر الکلام میجویند و روش مرحوم نجفی در نقد لفظی احادیث و مبانی آن را میشناسند.
👈 معرفی: https://b2n.ir/a67349
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دستکاری فقه به اسم «فقه نو» درست نیست
✔️استاد محمدمهدی شب زنده دار:
🔹فقه ما همان فقهی است که از رسول خدا (ص) وائمه هدی (ع) به دست ما رسیده است، اینکه در راه رسیدن به این احکام نوآوری و تسریعی صورت بگیرد خوب است، اما نباید فقه را به عنوان یک فقه جدید دستکاری کرد.
🔸فقه نو اصلا معنا ندارد، فقه همانی است که وحی شده، روشهای رسیدن به فقه قدیمی و اصیل بجاست، اما اینکه دستکاری کنیم، درست نیست.
🔹مقام معظم رهبری توصیه کردند، باید از فقه و احکام دینی تبعیت کنید و در برابر مسائلی که خلاف دین و فقه است هیچ ملاحظهای نکنید و وظیفه خودتان را عمل کنید و در شورای نگهبان نسبت به احکام فقهی و دینی تعصب داشته باشید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظریه کفایت در حوزه مشروعیت سیاسی
✔️حجتالاسلام محمد قاسمی، عضو شورای علمی گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در نشستی به بیان دیدگاه خود با موضوع «کفایت مردمی تفسیری نو از نظری نصب الهی در حوزه مشروعیت سیاسی» پرداخت و پس از مفروض دانستن عدم نقش مردم در اعطاء مشروعیت سیاسی (باطل بودن نظریه انتخاب)، در صدد است توضیح دهد در این صورت مردم چه نسبتی با حاکم میتوانند داشته باشند؟ او ضمن بررسی تفاسیر یاد شده از نظریه نصب الهی، تفسیر تحقیق یعنی نظریه کفایت را به بحث میگذارد.
👈 گزارش را بخوانید: https://b2n.ir/x97945
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه آرمانشهر مهدوی
✔️استاد عبدالحمید واسطی
🔹بحث ما این است که آیا میتوان از مدالیل ادله عصر ظهور برای تدوین نظامات اجتماعی فعلی استفاده کنیم. آیات و روایاتی داریم که توصیفی هستند و البته برخی مواردی هم تجویزی و بیانگر مستحبات و مکروهات و باید و نبایدها؛ آیا میتوانیم از اینها برای ساخت تمدن نوین اسلامی در دوره کنونی استفاده کنیم و اگر بله آیا حجیت فقهی و شرعی دارد؟
🔸روایات مربوط به قبل، حین و بعد از ظهور است، یکسری باید و نبایدهای کلان فقط به ما جهت را نشان میدهند و ما نیازمند راههای عملیاتی جزئی هستیم و باید مدل تعریف کنیم و در مدل شبیهسازی تحقق عینی با بیان کمیت و کیفیت و اجزاء و روابط زمان و مکان مشخص میشود.
🔹آرمانشهراندیشی و آرمانشهرنویسی حوزوی کاملا مغفول است. فقه آرمانشهر با فقههای مضاف دیگر مانند فقه بورس و فضای مجازی و فرهنگ و … متفاوت است و حالت رویکردی دارد و باید بتوانیم از تدوین ادله برای تعریف مدل استفاده کنیم.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k87494
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 دیدار رمضانی آیات شیخ بشیر النجفی و شیخ اسحاق فیاض
🔻آیت الله شیخ اسحاق فیاض با حضور در دفتر آیتالله شیخ بشیر النجفی با ایشان دیدار کرد. دیدار در چارچوب دیدارهای معمول مراجع تقلید در ماه مبارک رمضان انجام شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راهکار رهایی از قرض ربوی در وام بانکی
✔️استاد محمدتقی شهیدی:
🔹 آیا از روایاتی که میگوید مشتری هنگام خرید کالا از بایع باید مختار باشد و بایع نیز هنگام بیع باید مختار باشد، میتوان قاعده عامه استنباط کرد که بر اساس این قاعده عامه مثلا ریپو هم اشکال داشته باشید یا خیر؟
🔹 برای نمونه بنده امروز یک کالایی را به شما نقدا میفروشم شرط میکنم که یک سال دیگر نقدا به من بفروشید، بیع دوم ناشی است از لزوم وفاء به شرط طبعا نیست.
🔹 ما ادعایمان این است که از این روایات قاعده عامه استفاده نمیشود؛ بلکه محتمل است این روایات مفادش بیان و تاکید بر این باشد که انسان چیزی را که میفروشد اول خودش باید مالک بشود و بعد به مشتری بفروشد.
🔹 برای نمونه اگر شما پول میدهید به زید که برود ماشین بخرد و نسیه بردارد، اول باید ماشین را برای شما بخرد نقداً و بعد به خودش نسیه بفروشد نه اینکه برود اول ماشین را برای خودش بخرد که در حقیقت میشود قرض ربوی. پول را از شما گرفت برای خودش ماشین خرید اقساط آن پول را با مبلغ اضافی به شما بر میگرداند، این میشود قرض ربوی.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t34078
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عیار ایمان در سنجه فقه
✔️حجتالاسلام سیدمحمدصادق قادری در نشستی، عیار و شاخص ایمان در ترازو و سنجه فقه را به بحث میگذارد و مباحث خود را در چهار فصل ارائه میدهد:
🔹فصل اول: واژهشناسی
🔸فصل دوم: عیار مسلمانی و نامسلمانی، ایمان و بیایمانی در فقه
🔹فصل سوم: شروط و اسباب تکفیر
🔸فصل چهارم: کاربردهای واژه «کفر» در ادبیات دینی
✂️از متن: به جای دوگانه «مؤمن و کافر»، «اسلام و کفر»، «دار الحرب و دار الاسلام» باید قائل به سهگانه «مسلمان، کافر و نامسلمان غیرکافر» بشویم و آقایان در باب انکار ضروری دین، معتقدند که ضروری دین –که اسلام است- بقائیه مسلمانند، آنگاه شک میکنند که آنچه او انکار کرده، ضروری است و کافر شده یا نه، ۹۹ درصد فقها قائلند که در اینجا انکار ضروری باید عامدانه و جاحدانه باشد، اما در کفر حدوثی یا اسلام حدوثی، به چنین نظری قائل نیستند. در اینجا سؤال، این است که: چه فرقی میان این دو وجود دارد؟
🔻روایت زراره از امام باقر (ع) که روایتی زیباست و بحث ازدواج وی در ایام جوانی را از امام (ع) سؤال میکند و ازقضا متن روایت این است که زراره میگوید: چنانکه شما میفرمایید، بر اساس آیه قرآن، مردم یا مسلمانند و یا کافرند؛ «منهم کافر و منهم مسلم»، اما امام (ع) میفرماید: با این حساب، «اصحاب الاعراف» چه شدند؟ «مرجون لامر الله» کجا هستند؟ «مستضعفون» چه جایگاهی دارند؟ یعنی امام قصد دارد این دوگانه «مؤمن و کافر» را بشکند و عنوان سومی درست کند که نه مسلمان است و نه کافر؛ و آن احکامی فقهی مانند نجاست، در حق آنان جریان ندارد.
👈بخوانید: https://b2n.ir/y73596
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکومت دینی منهای روحانیت و فقاهت!
✍️حجتالاسلام محمدعلی میرزایی
🔻جریانی اخیراً در لباس روحانیت و فعال در عرصۀ شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، ایدۀ حکومت دینی منهای روحانیت را طرح میکند. البته حرفهایی که در این باره نوشته شده غالبا در قالب یادداشتهای تلگرامی و توییتری است با طعم سیاسی است!
تعلیق رابطه دین و سیاست از آفات قابل توجه این جریان است. نه دلشان به دین در عرصه سیاسی آنقدر قرص و محکم است که به دین نقش اساسی بدهند و ساختار دینی تعریف کنند و نه از دین آنقدر گریزانند که قیدش را بزنند و یکسره حکومت دینی را رها کنند. آنان مذبذب بین «دین غیر سیاسی» و «سیاست غیر دینی» به گمان خود راه میانهای برگزیدهاند. هم باور به حکومت دینی دارند و هم نقش روحانیت و بویژه نقش رهبری دینی و فقهی آن را در حکومت دینی رد میکنند!
طرف سخن این یادداشت، کسانی است که در این میان، تکلیف خود را نیافتهاند. دقیقا نمیدانند به کجا میروند و باید طرف چه کسی را بگیرند؟ ایدۀ حکومت دینی منهای روحانیت و فقیه از همین مصداقهاست. جوهر این ایده این است که مهمترین دلیل امام خمینی برای ولایت فقیه قوت و مزیت نسبی فقیه در برون رفت از تزاحمات است! امروزه این تزاحمات از جنس آن تزاحمات فقهایی نیست. در نتیجه فقیه هیچ امتیازی در این باره ندارد. سپس نتیجه میگیرند که نیازی و ضرورتی به حضور فقیه در حکومت دینی نیست!
👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/s99421
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید کتابها راجع به روش اجتهادی امام (ره) نوشت
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹امام شخصيتی است که در هر بُعدی ابعادی و در هر فنی فنونی دارد. در مورد فقاهتش باید کتابها راجع به روش اجتهادی امام نوشته شود. هنوز روش اجتهادی امام روشن نشده حتی به برکت پیروزی انقلاب و تشکيل حکومت اسلامی و ده سال رهبری امام باز آن مبانی فقهی امام در تمام فقه، روش اجتهادی امام، مبانی اصولی امام منقح نشده و لازم است اینها در یک میدان پژوهشی قوی قرار داده شود و آثار و ثمرات هر يک از اين مباني بيان شود.
🔸نظير بحث خطابات قانونیه که از جمله بحثهایی است که من در موردش مفصل بحث کردم و چاپ هم شده است. در بُعد علمی بايد کتابها راجع به روش علمی امام نوشته شود و آراء و نظرات امام در فقه، فلسفه، تفسیر، اخلاق، عرفان، و حتّي مسائل سیاسی و اجتماعي تبيين شود که خیلی نیاز به کار دارد.
🔹امام خمینی یک شخصیت کمنظیر و در خیلی از ابعاد و مباحث علمی بینظیر بود. یک چنین شخصیتی که ابعاد منحصر بفرد و وسيع دارد، باید به مراکز علمی نسل امروز و آینده معرفی شود و بايد بدانيم بقای حوزه علمیه از امام است. اگر امام نبود اثری از این حوزهها و این مراکز علمی و پژوهشی که در حوزهها ايجاد شده نبود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زبان فقاهت ما زبان معاصر نیست/ امام خمینی را در لایههای اجتهادی خودمان قبول نکردهایم!
✔️حجتالاسلام دکتر احمد رهدار:
🔹هنوز بخشی از حوزه علمیه مبانی دین شناختی امام را نپذیرفته است. اگر مبانی دین شناختی حضرت امام مورد پذیرش قاطبه علمای بزرگ ما قرار میگرفت، حوزه وضعیت بسیار متفاوتی را پیدا میکرد.متأسفانه امام محور بحث فقه اجتماعی نیست. به تبع مفاهیمی که نظام حوزوی را معنا دار میکند، مفاهیم امام (ره) نخواهند بود.
🔸امام میفرماید که اگر فقیه، طلبه یا روحانی در مسأله اجتماعی ورود نکند و از نزدیک مطالعه و موضوع شناسی نداشته باشد، در مسائل اجتماعی به اجتهاد نمیرسد... مسأله این است که ما امام خمینی را در لایههای اجتهادی خودمان قبول نکردهایم.
🔹امروزه فقهای ما در مسائل اجتماعی ورود نمیکنند و فقه را ورود نمیدهند؛ نه اینکه دغدغه نداشته باشند؛ اما چنین فقهایی در این مسائل اجتماعی که ۹۹ درصد اسلام است مجتهد نیستند.
🔸فقها نمیخواهند از دایره احکام فراتر بروند و نظریه فقهی و مقاصد دین را فهم کنند. انگیزهای ندارند؛ چون و در این صورت فقه یک فقه حداقلی کوچکی میشود که متأسفانه نهاد فقاهت به دلیل چنین مشکلاتی زبان معاصر خود را از دست داده است. زبان فقاهت ما زبان معاصر نیست حتی نمیتواند با لایه دیندار جامعه نسبت برقرار کند.
👈 متن گفتگو: https://b2n.ir/e05376
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاه غلط به حقوق بشر، ناشی از مغفولماندن فلسفه تربیتی عفاف و حجاب در فضای جامعه است
✔️استاد سیدمنذر حکیم:
🔻اگر بنا باشد ما نگاه خود را به مسأله حجاب و عفاف تصحیح کنیم، به اینجا میرسیم که ما باید رابطه حجاب را با پشتوانه آن خیلی خوب ببینیم. حال میتوانیم وضع خود را در این حالت در چهار بخش مطرح کنیم.
۱- نگاه حقوقی به حجاب
۲- نگاه سیاسی به حجاب
۳- نگاه اجتماعی به حجاب
۴– نگاه تربیتی به حجاب
🔻اگر کسی این چهار نگاه را به تفکیک متوجه شد بهراحتی خواهد فهمید که چرا از مسأله حجاب بهرهگیری سیاسی میشود. استکبار از این مسأله در جهت تحقق منافع خودش بهرهگیری سیاسی میکند. با چه پشتوانهای؟ با آن نگاه غلطی که به حقوق بشر دارد و آن را نهادینه کرده است.
این نگاه غلط به حقوق بشر ناشی از مغفولماندن فلسفه تربیتی عفاف و حجاب در فضای جامعه است. حال ما برای حل این مسأله باید نگاه خود را به انسان و حقوق بشر تصحیح کنیم. در این نگاه موجود به حقوق بشر، رابطه و تلازم حقوق انسان و وظایف انسان را از میان بردهاند. ما حقوق بشر را ناقص معرفی میکنیم، چون وظایف انسان را تعریف نکردیم و لذا تعریف ما از آن ناقص و غلط خواهد شد.
بنابراین در ابتدا باید وظایف بشر را معنا و تعریف کرد و بعد حقوق بشر را در پرتو این وظایف ببینیم. نگاه حقوقی زمانی تصحیح میشود که ما یک نگاه تربیتی و اجتماعی صحیح را برای بحث عفاف و حجاب به دست بیاوریم.
👈متن گفتگو با رئیس پژوهشکده الذریه النبویه: https://b2n.ir/f10473
🆔 https://eitaa.com/ijtihad