eitaa logo
اجتهاد
6.9هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
640 ویدیو
281 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔روش شناسی اعتبارسنجی حدیث با تاکید برتوقیعات 🎙استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی ⏰ زمان: ۳٠ فروردین، ساعت ۱۳:۲٠ 🔗لینک مستقیم وبینار: https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/ti5eqa8ra43 📜از بهترین نوشتاری که در قالب یک مقاله علمی به تقریر یا نقد این نشست بپردازد، تقدیر می‌شود و جوائز نفیس اعطاء خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅فراخوان جشنواره آثار موضوع شناسی احکام فقهی در جهان اسلام؛ نیم قرن اخیر 1351 - 1400 ✔️کتاب - پایان‌نامه - مقاله - صوت 🔹 مبانی نظری موضوع شناسی 🔸روش شناخت موضوعات 🔹موضوعات فقه مضاف 📎 ثبت نام و ارسال آثار: https://b2n.ir/k33809 ☎️ تلفن: 32936045-025 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راه‌اندازی کانال «دروس فقهی آیت‌الله سید محمدهادی میلانی(ره) ✔️مدرسه مبارکه امام صادق (ع) مشهد و مؤسسه «الميلاني لإحياء الفكر الشيعي» در راستای یاد و بزرگداشت مقام شامخ فقیه وارسته مرحوم آیت‌الله سید محمدهادی میلانی (رحمه الله علیه) و جامه عمل پوشاندن به حفظ و نشر آثار این مرجع فقید، كانال «دروس فقهی آیت‌الله میلانی(ره)» را برای بهره‌برداری طلاب مستعد و علاقه‌مند در فضای پیام‌رسان ایتا و تلگرام راه‌اندازی کردند. 📖مجموعه دروس خارج فقه به‌جا‌ مانده از این فقیه مبرز به همراه فهرست هر درس، مجموعاً ۱۲۷۷ جلسه است که به تدریج و مستمراً در کانال‌ها بارگذاری می‌شود. 👈 علاقه‌مندان می‌توانند برای عضویت در کانال ایتا به آدرس https://eitaa.com/dorosefeghhemilani و در کانال تلگرام به آدرس https://t.me/almilani_lectures مراجعه کنند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حل مسئله فقهی زیارت امام حسین (ع)، استحباب یا وجوب؟ ✔️استاد سیدمحسن حسینی‌فقیه: 🔻در مساله زیارت امام حسین(ع) حداقل چهار محتمل وجود دارد؛ اگر نگویم قول که بعضی قائل هم دارد. 🔹اول: زیارت حضرت وجوب عینی دارد، بر هر فردی واجب است حداقل در تمام عمرش یک‌بار زیارت حضرت مشرف بشود، چیزی شبیه حج تمتع. 🔹دوم: زیارت حضرت وجوب کفایی می‌‌باشد. 🔹سوم: استحباب مؤکد است. 🔹چهارم: وجوب است علی الاحوط. 🔻ادله موجود در مساله عمدتاً روایات هست که به شش دسته از روایات اشاره می‌شود. 🔸اول: روایاتی هست که این زیارت را تعبیر به واجب فرض کرده‌اند. 🔸دوم: روایاتی که می‌‌گویند حتی در حال خوف و تقیه هم این زیارت تعطیل نشود. 🔸سوم: روایاتی که وعید در ترک زیارت داده‌اند مثلاً می‌‌گویند اهل النار است یا تعبیری از امام صادق(ع) داریم: مُنتَقَصَ الدِّینِ، مُنتَقَصَ الإیمانِ. 🔸چهارم: روایاتی که ترک زیارت حضرت را جفای در حق ایشان دانسته‌اند. 🔸پنجم: روایاتی که بین غنی و فقیر تفصیل‌های مختلفی داده‌اند. 🔸ششم: روایاتی که در زیارت ترغیب و ثواب عظیم زیارت را بیان کرده‌اند. ✂️آیت‌الله سید عبدالأعلی سبزواری، می‌گوید: بعضی از روایات حتماً دال بر وجوب زیارت دارد اما چه کنیم مشهور اعراض کردند و فتوی ندادند، ولی اگر ما باشیم و برداشت خودمان باشد، وجوب است. علامه مجلسی در بحارالانوار می‌گوید: «ان زیارته صلوات الله علیه واجبه مفترضه مامور بها» بعد ایشان در ملاذ الاخیار می‌گوید: ممکن است بگوییم وجوب عینی، ولی چه کنیم، لم یقل له احد. 👈 بخوانید: بررسی روایات: https://b2n.ir/u95148 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اخباری‌گری شکاف عمیقی بین شیعه و سنی ایجاد کرد ✔️حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی: 🔹با تلاش و قدرت نادرشاه جلسه‌ای با عنوان وحدت میان شیعه و سنی برپا و نماز جمعه‌ای در صحن حضرت امیرالمؤمنین (ع) برگزار کردند و مردم مراسم جشن و سروری برای وحدت و تقریب نادری گرفتند. 🔹در دوره قاجار نیز تلاش‌هایی برای ادامه تلاش‌های تقریبی نادرشاه صورت گرفت و البته به نتیجه مطلوب نرسید اما باعث شد فقهای شیعه مطالعه کنند و به نقاط ضعف و قوت یکدیگر بنگرند و ببینند چه شد که تقریب نادری مورد توافق واقعی قرار نگرفت و شیعه و سنی فقط به شکل ظاهری جشنی برپا کردند. 🔹این باعث شد نهضت علمای اصولی در برابر فقهای اخباری شکل گیرد و این نهضت یک گام بسیار مهم و بلندی برای تقریب میان مذاهب بود و توانستند با قدرت استدلال مذهب شیعه را از حالت اخباری‌گری به اصول‌گرایی تغییر دهند. 🔹امروزه نیز دارالتقریبی که در کشور مصر پیدایش یافته در واقع نهادی در برابر فقه اخباری‌گری است چراکه این اخباری‌گری بود که شکاف عمیقی در میان مسلمانان شیعه و اهل سنت ایجاد کرد. 👈 حافظه تقریبی: https://b2n.ir/f12076 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚روش نقد لفظی احادیث در جواهرالکلام 📖کتاب «روش نقد لفظی احادیث در جواهرالکلام» از سوی مرکز پژوهش‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد. نویسندگان کتاب «روش نقد لفظی احادیث در جواهرالکلام» کوشیده‌اند با بررسی تمام مجلدات جواهر الکلام، روش مرحوم نجفی در نقد لفظی احادیث را شناسایی و تحلیل کنند. اینان پس از بیان مقصود خود از «روش» و نیز تبیین جایگاه نقد متن حدیث، اهمیت نقد لفظی را یادآور می‌شوند و شیوه‌های این‌گونه نقد را در کتاب جواهر الکلام می‌جویند و روش مرحوم نجفی در نقد لفظی احادیث و مبانی آن را می‌شناسند. 👈 معرفی: https://b2n.ir/a67349 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دستکاری فقه به اسم «فقه نو» درست نیست ✔️استاد محمدمهدی شب زنده دار: 🔹فقه ما همان فقهی است که از رسول خدا (ص) وائمه هدی (ع) به دست ما رسیده است، اینکه در راه رسیدن به این احکام نوآوری و تسریعی صورت بگیرد خوب است، اما نباید فقه را به عنوان یک فقه جدید دستکاری کرد. 🔸فقه نو اصلا معنا ندارد، فقه همانی است که وحی شده، روش‌های رسیدن به فقه قدیمی و اصیل بجاست، اما اینکه دستکاری کنیم، درست نیست. 🔹مقام معظم رهبری توصیه کردند، باید از فقه و احکام دینی تبعیت کنید و در برابر مسائلی که خلاف دین و فقه است هیچ ملاحظه‌‌ای نکنید و وظیفه خودتان را عمل کنید و در شورای نگهبان نسبت به احکام فقهی و دینی تعصب داشته باشید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظریه کفایت در حوزه مشروعیت سیاسی ✔️حجت‌الاسلام محمد قاسمی، عضو شورای علمی گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در نشستی به بیان دیدگاه خود با موضوع «کفایت مردمی تفسیری نو از نظری نصب الهی در حوزه مشروعیت سیاسی» پرداخت و پس از مفروض دانستن عدم نقش مردم در اعطاء مشروعیت سیاسی (باطل بودن نظریه انتخاب)، در صدد است توضیح دهد در این صورت مردم چه نسبتی با حاکم می‌توانند داشته باشند؟ او ضمن بررسی تفاسیر یاد شده از نظریه نصب الهی، تفسیر تحقیق یعنی نظریه کفایت را به بحث می‌گذارد. 👈 گزارش را بخوانید: https://b2n.ir/x97945 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه آرمانشهر مهدوی ✔️استاد عبدالحمید واسطی 🔹بحث ما این است که آیا می‌توان از مدالیل ادله عصر ظهور برای تدوین نظامات اجتماعی فعلی استفاده کنیم. آیات و روایاتی داریم که توصیفی هستند و البته برخی مواردی هم تجویزی و بیانگر مستحبات و مکروهات و باید و نبایدها؛ آیا می‌توانیم از اینها برای ساخت تمدن نوین اسلامی در دوره کنونی استفاده کنیم و اگر بله آیا حجیت فقهی و شرعی دارد؟ 🔸روایات مربوط به قبل، حین و بعد از ظهور است، یک‌سری باید و نبایدهای کلان فقط به ما جهت را نشان می‌دهند و ما نیازمند راه‌های عملیاتی جزئی هستیم و باید مدل تعریف کنیم و در مدل شبیه‌سازی تحقق عینی با بیان کمیت و کیفیت و اجزاء و روابط زمان و مکان مشخص می‌شود. 🔹آرمانشهراندیشی و آرمانشهرنویسی حوزوی کاملا مغفول است. فقه آرمانشهر با فقه‌های مضاف دیگر مانند فقه بورس و فضای مجازی و فرهنگ و … متفاوت است و حالت رویکردی دارد و باید بتوانیم از تدوین ادله برای تعریف مدل استفاده کنیم. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k87494 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 دیدار رمضانی آیات شیخ بشیر النجفی و شیخ اسحاق فیاض 🔻آیت الله شیخ اسحاق فیاض با حضور در دفتر آیت‌الله شیخ بشیر النجفی با ایشان دیدار کرد. دیدار در چارچوب دیدارهای معمول مراجع تقلید در ماه مبارک رمضان انجام شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راهکار رهایی از قرض ربوی در وام بانکی ✔️استاد محمدتقی شهیدی: 🔹 آیا از روایاتی که می‌گوید مشتری هنگام خرید کالا از بایع باید مختار باشد و بایع نیز هنگام بیع باید مختار باشد، می‌توان قاعده عامه استنباط کرد که بر اساس این قاعده عامه مثلا ریپو هم اشکال داشته باشید یا خیر؟ 🔹 برای نمونه بنده امروز یک کالایی را به شما نقدا می‌‌فروشم شرط می‌‌کنم که یک سال دیگر نقدا به من بفروشید، بیع دوم ناشی است از لزوم وفاء ‌به شرط طبعا نیست. 🔹 ما ادعایمان این است که از این روایات قاعده عامه استفاده نمی‌شود؛‌ بلکه محتمل است این روایات مفادش بیان و تاکید بر این باشد که انسان چیزی را که می‌‌فروشد اول خودش باید مالک بشود و بعد به مشتری بفروشد. 🔹 برای نمونه اگر شما پول می‌‌دهید به زید که برود ماشین بخرد و نسیه بردارد، اول باید ماشین را برای شما بخرد نقداً و بعد به خودش نسیه بفروشد نه این‌که برود اول ماشین را برای خودش بخرد که در حقیقت می‌‌شود قرض ربوی. پول را از شما گرفت برای خودش ماشین خرید اقساط آن پول را با مبلغ اضافی به شما بر می‌‌گرداند، ‌این می‌‌شود قرض ربوی. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t34078 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عیار ایمان در سنجه فقه ✔️حجت‌الاسلام سیدمحمدصادق قادری در نشستی، عیار و شاخص ایمان در ترازو و سنجه فقه را به بحث می‌گذارد و مباحث خود را در چهار فصل ارائه می‌دهد: 🔹فصل اول: واژه‌شناسی 🔸فصل دوم: عیار مسلمانی و نامسلمانی، ایمان و بی‌ایمانی در فقه 🔹فصل سوم: شروط و اسباب تکفیر 🔸فصل چهارم: کاربردهای واژه «کفر» در ادبیات دینی ✂️از متن: به جای دوگانه «مؤمن و کافر»، «اسلام و کفر»، «دار الحرب و دار الاسلام» باید قائل به سه‌گانه «مسلمان، کافر و نامسلمان غیرکافر» بشویم و آقایان در باب انکار ضروری دین، معتقدند که ضروری دین –که اسلام است- بقائیه مسلمانند، آنگاه شک می‌کنند که آنچه او انکار کرده، ضروری است و کافر شده یا نه، ۹۹ درصد فقها قائلند که در اینجا انکار ضروری باید عامدانه و جاحدانه باشد، اما در کفر حدوثی یا اسلام حدوثی، به چنین نظری قائل نیستند. در اینجا سؤال، این است که: چه فرقی میان این دو وجود دارد؟ 🔻روایت زراره از امام باقر (ع) که روایتی زیباست و بحث ازدواج وی در ایام جوانی را از امام (ع) سؤال می‌کند و ازقضا متن روایت این است که زراره می‌گوید: چنانکه شما می‌فرمایید، بر اساس آیه قرآن، مردم یا مسلمانند و یا کافرند؛ «منهم کافر و منهم مسلم»، اما امام (ع) می‌فرماید: با این حساب، «اصحاب الاعراف» چه شدند؟ «مرجون لامر الله» کجا هستند؟ «مستضعفون» چه جایگاهی دارند؟ یعنی امام قصد دارد این دوگانه «مؤمن و کافر» را بشکند و عنوان سومی درست کند که نه مسلمان است و نه کافر؛ و آن احکامی فقهی مانند نجاست، در حق آنان جریان ندارد. 👈بخوانید: https://b2n.ir/y73596 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکومت دینی منهای روحانیت و فقاهت! ✍️حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی 🔻جریانی اخیراً در لباس روحانیت و فعال در عرصۀ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، ایدۀ حکومت دینی منهای روحانیت را طرح‌ می‌کند. البته حرف‌هایی که در این باره نوشته شده غالبا در قالب یادداشت‌های تلگرامی و توییتری است با طعم سیاسی است! تعلیق رابطه دین و سیاست از آفات قابل توجه این جریان است. نه دلشان به دین در عرصه سیاسی آنقدر قرص و محکم است که به دین نقش اساسی بدهند و ساختار دینی تعریف کنند و نه از دین آنقدر گریزانند که قیدش را بزنند و یکسره حکومت دینی را رها کنند. آنان مذبذب بین «دین غیر سیاسی» و «سیاست غیر دینی» به گمان خود راه میانه‌‌ای برگزیده‌اند. هم باور به حکومت دینی دارند و هم نقش روحانیت و بویژه نقش رهبری دینی و فقهی آن را در حکومت دینی رد می‌کنند! طرف سخن این یادداشت، کسانی است که در این میان، تکلیف خود را نیافته‌اند. دقیقا‌ نمی‌دانند به کجا‌ می‌روند و باید طرف چه کسی را بگیرند؟ ایدۀ حکومت دینی منهای روحانیت و فقیه از همین مصداق‌هاست. جوهر این ایده این است که مهمترین دلیل امام خمینی برای ولایت فقیه قوت و مزیت نسبی فقیه در برون رفت از تزاحمات است! امروزه این تزاحمات از جنس آن تزاحمات فقهایی نیست. در نتیجه فقیه هیچ امتیازی در این باره ندارد. سپس نتیجه می‌گیرند که نیازی و ضرورتی به حضور فقیه در حکومت دینی نیست! 👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/s99421 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید کتاب‌ها راجع به روش اجتهادی امام (ره) نوشت ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹امام شخصيتی است که در هر بُعدی ابعادی و در هر فنی فنونی دارد. در مورد فقاهتش باید کتاب‌ها راجع به روش اجتهادی امام نوشته شود. هنوز روش اجتهادی امام روشن نشده حتی به برکت پیروزی انقلاب و تشکيل حکومت اسلامی و ده سال رهبری امام باز آن مبانی فقهی امام در تمام فقه، روش اجتهادی امام، مبانی اصولی امام منقح نشده و لازم است اینها در یک میدان پژوهشی قوی قرار داده شود و آثار و ثمرات هر يک از اين مباني بيان شود. 🔸نظير بحث خطابات قانونیه که از جمله بحث‌هایی است که من در موردش مفصل بحث کردم و چاپ هم شده است. در بُعد علمی بايد کتاب‌ها راجع به روش علمی امام نوشته شود و آراء و نظرات امام در فقه، فلسفه، تفسیر، اخلاق، عرفان، و حتّي مسائل سیاسی و اجتماعي تبيين شود که خیلی نیاز به کار دارد. 🔹امام خمینی یک شخصیت کم‌نظیر و در خیلی از ابعاد و مباحث علمی بی‌نظیر بود. یک چنین شخصیتی که ابعاد منحصر بفرد و وسيع دارد، باید به مراکز علمی نسل امروز و آینده معرفی شود و بايد بدانيم بقای حوزه علمیه از امام است. اگر امام نبود اثری از این حوزه‌ها و این مراکز علمی و پژوهشی که در حوزه‌ها ايجاد شده نبود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زبان فقاهت ما زبان معاصر نیست/ امام خمینی را در لایه‌های اجتهادی خودمان قبول نکرده‌ایم! ✔️حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار: 🔹هنوز بخشی از حوزه علمیه مبانی دین شناختی امام را نپذیرفته است. اگر مبانی دین شناختی حضرت امام مورد پذیرش قاطبه علمای بزرگ ما قرار می‌گرفت، حوزه وضعیت بسیار متفاوتی را پیدا می‌کرد.متأسفانه امام محور بحث فقه اجتماعی نیست. به تبع مفاهیمی که نظام حوزوی را معنا دار می‌کند، مفاهیم امام (ره) نخواهند بود. 🔸امام می‌فرماید که اگر فقیه، طلبه یا روحانی در مسأله اجتماعی ورود نکند و از نزدیک مطالعه و موضوع شناسی نداشته باشد، در مسائل اجتماعی به اجتهاد نمی‌رسد... مسأله این است که ما امام خمینی را در لایه‌های اجتهادی خودمان قبول نکرده‌ایم. 🔹امروزه فقهای ما در مسائل اجتماعی ورود نمی‌کنند و فقه را ورود نمی‌دهند؛ نه اینکه دغدغه نداشته باشند؛ اما چنین فقهایی در این مسائل اجتماعی که ۹۹ درصد اسلام است مجتهد نیستند. 🔸فقها نمی‌خواهند از دایره احکام فراتر بروند و نظریه فقهی و مقاصد دین را فهم کنند. انگیزه‌ای ندارند؛ چون و در این صورت فقه یک فقه حداقلی کوچکی می‌شود که متأسفانه نهاد فقاهت به دلیل چنین مشکلاتی زبان معاصر خود را از دست داده است. زبان فقاهت ما زبان معاصر نیست حتی نمی‌تواند با لایه دیندار جامعه نسبت برقرار کند. 👈 متن گفتگو: https://b2n.ir/e05376 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاه غلط به حقوق بشر، ناشی از مغفول‌ماندن فلسفه تربیتی عفاف و حجاب در فضای جامعه است ✔️استاد سیدمنذر حکیم: 🔻اگر بنا باشد ما نگاه خود را به مسأله حجاب و عفاف تصحیح کنیم، به اینجا می‌رسیم که ما باید رابطه حجاب را با پشتوانه آن خیلی خوب ببینیم. حال می‌توانیم وضع خود را در این حالت در چهار بخش مطرح کنیم. ۱- نگاه حقوقی به حجاب ۲- نگاه سیاسی به حجاب ۳- نگاه اجتماعی به حجاب ۴– نگاه تربیتی به حجاب 🔻اگر کسی این چهار نگاه را به تفکیک متوجه شد به‌راحتی خواهد فهمید که چرا از مسأله حجاب بهره‌گیری سیاسی می‌شود. استکبار از این مسأله در جهت تحقق منافع خودش بهره‌گیری سیاسی می‌کند. با چه پشتوانه‌ای؟ با آن نگاه غلطی که به حقوق بشر دارد و آن را نهادینه کرده است. این نگاه غلط به حقوق بشر ناشی از مغفول‌ماندن فلسفه تربیتی عفاف و حجاب در فضای جامعه است. حال ما برای حل این مسأله باید نگاه خود را به انسان و حقوق بشر تصحیح کنیم. در این نگاه موجود به حقوق بشر، رابطه و تلازم حقوق انسان و وظایف انسان را از میان برده‌اند. ما حقوق بشر را ناقص معرفی می‌کنیم، چون وظایف انسان را تعریف نکردیم و لذا تعریف ما از آن ناقص و غلط خواهد شد. بنابراین در ابتدا باید وظایف بشر را معنا و تعریف کرد و بعد حقوق بشر را در پرتو این وظایف ببینیم. نگاه حقوقی زمانی تصحیح می‌شود که ما یک نگاه تربیتی و اجتماعی صحیح را برای بحث عفاف و حجاب به دست بیاوریم. 👈متن گفتگو با رئیس پژوهشکده الذریه النبویه: https://b2n.ir/f10473 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تقسیم‌بندی هشت‌گانه اختلالات جنسی براساس نگاه فقهی ✔️استاد محمد عندلیب همدانی با تاکید بر حرمت تغییر جنسیت در بیشتر موارد، به تقسیم‌بندی هشت‌گانه اختلالات جنسی براساس نگاه فقهی پرداخت و گفت: ناکارآمدی در اعمال جنسی یا انحراف جنسی و یا اختلال در هویت جنسی، سه عنوانی است که نباید با همدیگر خلط شود. استاد سطح خارج حوزه علمیه با طرح این پرسش که آیا انسان سالم بدون ملال جنسی، می‌تواند بدون هیچ توجیه و حکمتی، تغییر جنسیت بدهد، گفت: پاسخ قطعا خیر است زیرا چنین تغییر جنسیتی هم از نظر عقل و عقلا قابل قبول نیست هم روح حاکم بر شریعت مقدسه اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. وی با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر کسی اختلالات جنسی و جنسیتی دارد ولی این اختلالات با مشاوره روان‌شناسانه و تدبیر روان‌پزشکان قابل رفع است آیا در چنین وضعی در حالی که هیچ ضرورت و اضطراری نیست، می‌تواند تغییر جنسیت بدهد؟ اضافه کرد: جواب این است که حق تغییر جنسیت را از نظر شرعی ندارد و باید مشکل را از طریق روان‌شناسی و روان‌پزشکی برطرف کند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/n06309 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شواهدی از رشد مجدد سلفیت در کردستان ایران ✔️سلفیت در استان کردستان ایران، پدیده‌ای تقریباً نوظهور است که سابقه آن به ۱۵ سال می‌رسد. سلفیت ابتدا در اکراد عراق در دهه ۱۹۹۰ میلادی رواج یافت. در جنگ گروهک اتحادیه میهنی کردستان «P.U.K» با جنبش اسلامی کردستان «I.M.K» در سال ۱۹۹۳ اسلاف کُرد به کشورهای دیگر از جمله سوریه و یمن فرار کردند. در خلال تجاوز آمریکا به خاک عراق و سقوط «صدام حسین» به کردستان عراق بازگشتند. بعد از تجاوز ائتلاف آمریکا به عراق، گروه «انصارالاسلام» به ایران آمده و اقدام به گسترش ایدئولوژی سلفی-تکفیری خود در میان اکراد ایرانی کرد. در سپتامبر ۲۰۰۹، سلفی‌ها چندین چهره برجسته مذهبی در کردستان، از جمله ماموستا «شیخ الاسلام» و ماموستا «برهان علی» را کشتند. شهرهای «مریوان»، «سنندج»، «سقز» و «جوانرود» مرکز عملیات آنها بوده‌اند. سلفی‌ها علناً جلسات خود را برگزار کرده، ریش‌های خود را بلند می‌کنند و در شهرها با ظاهری متمایز ظاهر می‌شوند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/z39303 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه و جلوه‌های بارز از رفتار انسانی با غیرمسلمانان ✔️حجت‌الاسلام سیدضیاء مرتضوی: 🔹فقه در ابعادی انسانی، مدافع تقویت پیوندهای انسانی است و ما پیش از آن‌که مسلمان باشیم؛ انسانیم و چون انسانیم، اسلام را انتخاب کرده‌ایم و به دین خاتم، باورمند شده‌ایم و مقدساتی داریم. بنابر این اگر پیش از آن‌که مسلمان باشیم، انسان هستیم، باید ببینیم الزامات انسانی و کمالاتی که خود انسان به عنوان انسان، بدان‌ها فرا می‌خواند، چیست؟ 🔸به بسیاری از ابواب فقه، مراجعه کردم تا ببینم آیا فقهای ما از این پنجره، انگشت روی نکاتی به عنوان «عناصر مشترک انسانی» گذاشته‌اند که امری فراتر از شیعی و سنی؛ مسلمان و غیرمسلمان؛ و حتی اهل کتاب و غیر اهل کتاب؛ موحد و مشرک و ملحد؛ خداپرست و غیرخداپرستت و حتی کافر حربی (کافری که فقهای ما طبق تعاریفشان، با شرائطی، برای جانش ارزش قائل نیستند)؟ آیا با حفظ همان احکام، فقهای ما این نگاه‌های انسانی را هم داشته‌اند یا نه؟ 🔹جالب است که از مجموع سخنان فقها در ابواب و مسائل مختلف، تقریباً نُه عنوان و عنصر کلی که قابل اشتراک‌گذاری و تأثیر در روابط انسانی و جهانی ما با دیگرانند، به دست آمد... 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/n02926 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظریه تواتر نظام‌ مند در روش شناسی فقه نظام ✔️حجت‌الاسلام یحیی عبداللهی: 🔹«تواتر نظام مند» را می‌توان روشی در مسیر توسعه و ارتقاء روش‌های استنباط از شریعت به منظور دستیابی به معارف کامل تر دانست که بر پایه روش‌های متقن و یقینی پیشین استوار می‌گردد. 🔸در تواتر نظام مند چنین نیست که همه اخبار، دلالت یکسانی داشته باشند، بلکه دلالت‌ها متفاوت و متنوع است و از این جهت به تواتر اجمالی شبیه می‌شود، اما این دلالت‌ها، پراکنده، متشتت و بی ربط نیستند، بلکه در عین تنوع، منظومه‌‌ای منسجم است که مکمل یکدیگرند و پس از ترکیب، در کنار یکدیگر دلالت واحدی پیدا می‌کنند که محصول کل است. 🔹کبرای نهفته در تواتر نظام مند، شبیه کبرای برهان نظم است که این نظم و هماهنگی نه می‌تواند صدفه و اتفاق باشد و نه خلق جاعلان و کذابین، بلکه همان گونه که از نظم این عالم به وجود ناظمی حکیم پی می‌بریم، از نظم و نظام روایات نیز به مصدری معصوم و حکیم یقین پیدا می‌کنیم. 👈تبیین نظریه «تواتر نظام مند»: https://b2n.ir/q49667 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺۱۲ توصیه برای استفاده بهتر از لیالی قدر در کلام رهبر معظم انقلاب 🔗پیوند دریافت تصویر با کیفیت بالا: b2n.ir/r09924 🔗پیوند دریافت متن بیانات: khl.ink/f/26977 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ShabeGhadr, HazrateAli __1400_02_09.mp3
3.46M
🎙بیانات ارزشمند استاد احمد عابدی درباره امیرالمومنین (علیه‌السلام) و اهمیت شب قدر👆 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📜 پیام آیت‌الله نوری همدانی در محكومیت اهانت به قرآن كریم و هتك حرمت قدس شریف و كشتار مردم افغانستان 🔻متن پیام معظم‌له بدین شرح است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ «وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ» در ایام لیالی قدر و شهادت مولی متقیان و امام آزادگان امیرالمؤمنین علی علیه السلام متأسفانه شاهد حوادث غمبار هستیم. مدعیان دروغین حقوق بشر بار دیگر حیثیت خود را با توجیه كردن اهانت به قرآن کریم و سكوت در برابر جنایات صهیونیست غاصب و عملیات انتحاری در افغانستان بر باد دادند. امروز بر همه مسلمانان و آزادیخواهان عالم لازم است اهانت به قرآن كریم را محكوم كرده و همچنین از عملكرد رژیم جعلی صهیونیستی اعلام انزجار نمایند و حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اظهار كنند. كشتار مردم افغانستان و خصوصاً شیعیان حادثه اخیر نیز بسیار دردناك است و باید محكوم شود. اینجانب ضمن اظهار تأسف از این حوادث، جریانات اخیر اهانت به قرآن كریم و هتك حرمت بیت المقدس توسط رژیم جلاد صهیونیست و كشتار مظلومانه مردم افغانستان را محكوم می‌نمایم. حسین نوری همدانی ٣١ فروردین ١٤٠١ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📲نرم‌افزار رساله «توضیح المسائل» آیت‌الله شبیری زنجانی به‌روزرسانی شد این نرم‌افزار مطابق آخرین چاپ رساله عملیه معظم له (چاپ سی و یکم) ویرایش شده است و علاوه بر کتاب «توضیح المسائل» و دو جلد از کتاب «استفتائات»، کتاب «احکام کاربردی» را نیز در بردارد. این نرم‌افزار را می‌توانید از طریق اپلیکیشن «بازار» دریافت نمایید. 🔗لینک دانلود نرم‌افزار: https://cafebazaar.ir/app/ir.yasin.books.zanjaniapp.resale 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استاد علیرضا اعرافی: باید بین کتاب مکاسب و کتاب بیع تفکیک صورت گیرد ✔️نسبت میان عناوین مکاسب و بیع 🔻تبویب مباحث مکاسب و بیع در کتب فقهی رایج بیشتر به دو روش ذیل تدوین شده است: الف) در کتب فقهای پیشین و قدما، مکاسب و بیع را به صورت مشترک در یک کتاب و یا باب واحدی ذکر می کردند. شاید بتوان گفت دلیل اصلی برای جدا نکردن آن‌ها از یکدیگر اختصار کتب فقهی و همچنین اشتراک زیاد میان مکاسب و بیع بوده است. مثلا در کتاب فقه الرضا علیه‌السلام عنوان بحث این گونه آمده است: «باب التجارات و البیوع و المکاسب»؛ همچنین در کتاب مقنعه شیخ مفید رحمه الله عنوان بحث این‌گونه ذکر شده است: «کتاب التجاره»؛ و در کتاب مبسوط شیخ طوسی رحمه الله، عنوان «کتاب البیوع» آمده است. ب) روش استقلال و تفکیک میان مکاسب و بیع بیشتر از زمانی آغاز شد که دامنه مباحث فقه گسترده گشت و پیشرفت‌های زیادی در کتاب‌های فقهی، به مناسبت پیدایش مسائل مستحدثه و احکام جدید و الحاق فروعات متنوع به آن‌ها، صورت گرفت. اکثر کتب فقهی متاخرین و معاصرین بر مبنای این روش تدوین شده است؛ مانند کتاب «مکاسب محرمه» شیخ انصاری رحمه الله. 🔰 نظر مختار: به نظر می‌رسد به دلایل زیر باید بین کتاب مکاسب و کتاب بیع تفکیک صورت گیرد: 1️⃣ محور بحث در کتاب مکاسب احکام تکلیفی است؛ اما در کتاب بیع بحث از احکام وضعی است؛ چون در بیع عمدتاً سخن از مباحث مربوط به ثمن و مثمن و شرایط بایع و مشتری است که به احکام وضعی برمی‌گردد. 2️⃣ مباحث کتاب مکاسب محرمه اعم از مباحث در بیع است؛ زیرا مکاسب دارای احکام و قواعد عامه‌ای است که علاوه بر بیع، شامل مباحث فقهی دیگری همچون اجاره، مضاربه و ... است که نقش مقدمی برای مباحث بیع دارند. به عنوان مثال یکی از موارد تکسبی را که فقها ذکر کرده‌اند، اجاره دادن خانه برای کار حرام است که این نوع تکسب، حرام می‌باشد؛ بنابراین نیکو نیست که مکاسب و بیع در کنار یکدیگر و در یک کتاب به صورت مشترک باشند؛ بلکه شایسته است که هر یک به صورت مستقل طرح شوند؛ زیرا بیع یکی از مصادیق و افراد مکاسب است. 📚مکاسب محرمه، جلد 1، صفحه 50 🆔 https://eitaa.com/ijtihad