eitaa logo
اجتهاد
6.9هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
641 ویدیو
282 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢واکنش مدیران حوزه علمیه قم و خراسان به جنایت اخیر در افغانستان ✔️مدیران حوزه‌‌های علمیه قم و خراسان طی بیانیه‌ای‌ جنایت هولناک در مزار شریف افغانستان را محکوم و بر شناسایی و مجازات عاملان تاکید و از وزارت امور خارجه خواستند واکنش قاطعانه‌، اهتمام و پی‌گیری لازم و کافی را نسبت به این امر از خود نشان دهد. در این بیانیه‌ها امده است: 🔹بدون شک دفاع و صیانت از جان و مال و نوامیس مردم عزیز افغانستان مسئولیت مهمی است که نهادهای متولی و مدعی آن کشور باید به دقت و حساسیت آن را پی‌گیری کنند و این مهم جز با دولتی فراگیر و همراه با مشارکت مدنی آن ملت سربلند و برآمده از عزمی ملی محقق نخواهد شد. 🔸جریانات سلفی و تکفیری به منظور ضربه زدن به امر اخوت و زندگی مسالمت آمیز میان مسلمانان، جنگ و کشتار مذهبی را در میان امت اسلام برنامه ریزی کرده و این‌گونه پلیدی‌ها و کشتار مردم بی‌دفاع را رقم زده اند. 🔹از مسؤلان آن کشور و مجامع بین المللی خواهان شناسایی و مجازات آمران، عاملان و مباشران این داستان غمبار و مصیبت عظمی هستیم و از وزارت خارجه انتظار می‌‌‌رود اهتمام و پی‌گیری لازم و کافی را نسبت به این امر از خود نشان دهد. 👈 متن کامل: https://b2n.ir/g81692 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرجعیت قرآن در حوزه قانون‌گذاری از دیدگاه علامه طباطبایی ✍️حسن عبدی‌پور 🔻مرجعیت علمی قرآن در قلمرو قانون گذاری عنوان نوپدیدی در مطالعات قرآنی است و به این معناست که قرآن دارای بالاترین شایستگی‌‌های علمی دربیان حقوق انسان و رفع نیاز‌‌ها و انتظارات حقوقی به نسبت دیگر منابع بشری می‌‌‌باشد. اعتقاد به مرجعیت علمی قرآن در حوزه قانون گذاری تابعی از پذیرش اصل جامعیت قرآن است؛ اما اعتقاد به جامعیت در همه ابعاد آن لزوماً به معنای اعتقاد به مرجعیت علمی قرآن نیست. از بررسی‌‌های انجام شده در آثار علامه طباطبایی پیرامون مسئله مرجعیت علمی قرآن، به دست می‌‌‌آید که وی به مرجعیت نسبی علمی قرآن کریم معتقد است. در نوشته‌‌های علامه طباطبایی بحث مستقلی در موضوع جامعیت و مرجعیت علمی به چشم نمی‌‌‌خورد، اما اهمیت مسائل و موضوعات مرتبط با جامعیت و پاسخگویی قرآن موجب شده است علامه همچون دیگر مفسران ناگزیر در ذیل دیگر مباحث تفسیری، دیدگاه خود را با ادبیات نوین دراین باره روشن کند. 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/w37289 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 تصاویر مراسم تشییع آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی بجنوردی با حضور علما و فرزندان رهبر انقلاب 👈 مشاهده گزارش تصویری: https://b2n.ir/g89372 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چند نکته درباره زمان اذان صبح ✍️مرتضی سعیدی نجفی 🔻چند سالی است که تعیین زمان اذان صبح بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. طبیعتاً با توجه به شرایط کنونی زندگی و بزرگ شدن شهرها، افزایش آلودگی‌‌های جوی و غبار و همچنین آلودگی‌‌های نوری این امکان وجود ندارد که هر مکلفی هر روز صبح به رصد فجر صادق بپردازد و سپس نماز خود را اقامه کند. در نتیجه عموم جامعه به اوقات شرعی اعلامی از صدا و سیما، تقویم‌‌ها یا نرم‌افزارهای موبایلی اعتماد می‌‌‌کنند. اختلاف اوقات شرعی در این منابع (صدا و سیما، تقویم‌‌ها یا نرم‌افزارهای موبایلی) از یک سو و تمایل برخی متدینین به رعایت حداکثر احتیاط از سوی دیگر سبب ایجاد برخی پرسش‌ها شده است. دو سال قبل نیز اطلاعیه‌ای از طرف موسسه موضوع شناسی احکام فقهی منتشر شد که مکلفین را به رعایت احتیاط حدود هشت دقیقه بعد از اذان صبح صدا و سیما دعوت می‌کرد. از سوی دیگر در ماه مبارک رمضان تعیین دقیق زمان اذان صبح به جهت امساک و پایان فرصت خوردن و آشامیدن و سپس اقامه نماز صبح اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در ادامه به چند نکته در این زمینه اشاره می‌شود: 👈 بخوانید: https://b2n.ir/g40764 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا با تراث این طور می‌کنیم! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔷سوال می‌شود چرا در جمهوری اسلامی این مسائل هست و بعد از چهل سال از شعار رهبران فاصله گرفته است؟ این پاسخ را می‌شنویم که فاصله بین آرمان‌ و واقع در زمان‌های گذشته هم بوده است. در زمان پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) نیز بوده است و می‌گویند ثلث نهج‌البلاغه از فساد کارگزاران امیرالمومنین(ع) خبر می‌دهد! 🔸برخی با ذکر این مشابهت می‌خواهند از عملکرد خود، دفاع کنند! در این سخن چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. 🔹مبالغه‌ای است که در اینجا در انعکاس حجم فساد(در زمان امیرالمومنین) صورت می‌گیرد تا جایی که قضیه ملحق به دروغ می‌شود. می‌گویند ثلث نهج‌البلاغه در ارتباط با فساد کارگزاران است، وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم کلا هفت نامه که برخی هم در نهج البلاغه نیست، راجع به فساد کارگزاران است. 🔸ما هشتصد نامه و کلام و سخن در نهج‌البلاغه داریم، آیا این هفت نامه می‌شود ثلث نهج‌البلاغه؟ چرا با تراث این طور می‌کنیم؟ بعد سنخ فساد را ببینید. عثمان بن حنیف بر سر یک سفره نشسته است. یا یکی از کارگزاران ملحق به معاویه شده است. برخی مبالغه در حد الحاق به دروغ می‌کنند. 🔹وقتی از فساد در دوره حضرت یاد می‌کنید، نوع برخورد را هم بگویید.... دقت کنیم حضرت وارث ۲۷ فسادی است که از قبل در حکومت بوده است. این فساد مال حکومت نیست. پس اگر فسادی میراث گذشتگان بود، ارتباطی به امام ندارد و نباید به عنوان فساد موجود در حکومت مولا تلقی شود. اگر ما چیزی را اصلاح نمی‌کنیم مشابهت سازی نکنیم. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/f08384 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
30.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ دیدار و جلسه هم‌اندیشی جمعی از فضلا و روحانیون با رئیس جمهور 🔺این دیدار در شامگاه روز ۲۷ فروردین صورت گرفت و تعدادی از حضار به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند که بخشی از نظرات مطرح شده تقدیم می‌شود./ مباحثات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 فراخوان مقاله نخستین همایش ملی «فقه نظام ساز (چیستی، ساختار و رویکردها)» 🗓 مهلت ارسال مقالات: 1401/02/31 🕛 زمان برگزاری همایش: پنجشنبه 1401/03/26 🔻محورهای همایش: ▫️تعریف فقه نظام ساز ▫️ضرورت فقه نظام ساز ▫️ امکان سنجی فقه نظام ساز ▫️ پیشینه شناسی فقه نظام ساز ▫️ فقه نظام ساز در مکاتب اهل سنت ▫️غایت شناسی فقه نظام ساز ▫️موضوع شناسی فقه نظام ساز ▫️رویکردشناسی فقه نظام ساز ▫️ساختار فقه نظام ساز ▫️ نظام مسائل فقه نظام ساز ▫️ مولفه های فقه نظام ساز ▫️چالش های فقه نظام ساز 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکم رفت و آمد زنان به مساجد ✍️استاد علی نصیری: مراد از نوع تعاملات بازدارنده درباره زنان، مواردی و مصادیقی است که خروج آنان از خانه و برخورد آنان با نامحرمان، زمینه آلوده دامنی آنان را فراهم می‌آورد و جامعه و خانواده را در معرض تباهی و فساد قرار می‌دهد. گذشته از مخالفت اطلاق مورد ادعا ممانعت‌‌ها در روایات با واقعیت جاری جامعه سازگاری ندارد. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/u71341 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«شب قدر» از نگاه علامه طباطبایی ✔️شب قدر در ماه رمضان است؛ اما این که کدام یک از شب‏هاى ماه رمضان شب قدر است، در قرآن کریم چیزى برآن دلالت ندارد؛ و تنها از راه اخبار‌ می‌‏توان آن شب را معین کرد. در بعضى از روایات منقول از ائمه اطهار علیهم‌السلام شب قدر مردد بین نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است و در برخى دیگر از آنها مردد بین شب بیست و یکم و بیست و سوم و در روایات دیگرى متعین در شب بیست و سوم است. و عدم تعین یک شب به جهت تعظیم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نکنند. اما روایات منقول از طرق اهل سنت‏ به طورعجیبى با هم اختلاف داشته و قابل جمع نیستند ولى معروف بین اهل سنت این است که شب بیست و هفتم ماه رمضان شب قدر است و در آن شب قرآن نازل شده است. 👈 شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالى که قرآن درآن نازل شد نیست ‏بلکه با تکرار سالها، آن شب نیز تکرار‌ می‌شود. یعنى درهر ماه رمضان شب قدرى است که درآن شب امور سال آینده تقدیر مى‏شود. دلیل براین امر این است که: https://b2n.ir/g98448 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔘 توسل به امام زمان(عج) ☑️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: امشب را که شب قدر است، قدر بدانید. مشکلات عمومی مسلمین، مشکلات کشور، مشکلات شخصی‌تان و مشکلات دوستان و برادرانتان را با خدای خودتان مطرح کنید. به ولیّ‌عصر، ارواحنافداه، توجّه کنید؛ به در خانه خدا - مسجد - بروید و به برکت امام زمان از خدای متعال خواسته‌هایتان را بگیرید. بنده هم از همه شما ملتمس دعا هستم. ۷۱/۱/۷ 🌙 رهبر انقلاب: از هنگام غروب آفتاب شب بیست وسوم، سلام الهی شروع میشود، تا اذان صبح. این چند ساعت، سلام و امن الهی و خیمه رحمت خداست. شب عجیبی است؛ هزارماه زندگی انسان، چقدر میتواند برکات بوجود آورد؛ این شب، بهتر از هزارماه است. این، را قدر بدانید... عزیزان من! لحظه جان دادن، ما وارد عالم دیگری میشویم. برای آنروز، خود را آماده کنیم. ۷۵/۱۱/۱۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 پیام تصویری آیت‌الله‌ مکارم شیرازی به مناسبت شب قدر: برای حل مشکلات جهان اسلام دعا کنید ✔️آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در آستانه شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در پیامی تصویری: 🔻امشب آخرین شب از شب های قدر است. یعنی آخرین فرصت برای آمرزش گناهان و برآمدن حاجات است. همه مومنین و مومنات مخصوصا جوانان عزیز بیایند و این فرصت باقی مانده را غنیمت شمارند زیرا معلوم نیست تا سال آینده چه اشخاصی می‌مانند و چه کسانی می‌میرند. تا فرصت در دست است استفاده کنید. به خصوص اینکه مشکلات در عصر ما برای ما به خصوص جوانان فراوان است. حل این مشکلات جز به نیروی پروردگار ممکن نیست، بسیارند کسانی که دم از حل مشکلات می‌زنند، ولی وقتی به سراغ مشکلات می‌روند خود را ناتوان می‌بینند. تنها خداوند متعال است که می‌تواند آن مشکلات را حل کند. همگی دست به دامن لطف خدا بزنیم و با تضرع از درگاهش حل مشکلات در همه جهان اسلام را بخواهیم. از صمیم دل به همه شما عزیزان دعا می‌کنم امیدوارم شما هم این بنده عاصی را از دعای خویش فراموش نفرمایید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
4_5807757740902189728.mp3
4.25M
🎙 بشنوید: صوت مراسم قرآن به سر گرفتن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در شب ۲۳ رمضان، سال ۱۳۵۳ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚ملاحظاتی درباره منطق سنجش حدیث 📖کتاب «ملاحظاتی درباره منطق سنجش حدیث؛ تأملاتی حول شیوه اعتبارسنجی رجالی در مواجهه با احادیث توحیدی و اخلاقی» به قلم سید حمیدرضا میررکنی بنادکی با مقدمه استاد محمدتقی فیاض‌بخش از سوی انتشارات فیض فرزان‏ روانه بازار شد. ✂️نحوه مواجهه با احادیث یکی از مسائلی است که همواره بر سر آن مناقشات و مطارحاتی وجود داشته، خصوصاً درباره احادیث اخلاقی و سلوکی که بسیاری از آن‌ها فاقد اسناد صحیح‌اند، شیوه مواجهه و نحوه اعتبارسنجی همواره محل پرسش بوده است. کتاب منطق سنجش حدیث کوشیده است با تأکید بر مضمون احادیث اخلاقی و با استناد به تاریخ احادیث شیعه و نیز سیره علمای سلف در برخورد با احادیث، راهی به حلّ این مسئله باز کند. 👈 معرفی اثر + لینک خرید: https://b2n.ir/r76503 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚فقه خلافت داعش، تلاش پرچالش 📖کتاب «فقه خلافت داعش، تلاش پرچالش» تألیف حجت‌‌ا‌لاسلام ذبیح‌الله نعیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام، به همت پژوهشگاه مطالعات تقریبی منتشر شد. 👈معرفی: https://b2n.ir/p21691 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هر انسان آزاده‌ای لازم است به هر طریق ممکن انزجار خود را نسبت به جنایات رژیم کودک کش و نامشرع صهیونیست اعلام بدارد ✔️پیام آیت‌الله حسین نوری همدانی به مناسبت «روز قدس»: ✍️بسم الله الرحمن الرحیم سالیان متمادی است که بشریت شاهد ظلم وستم عده‌ای غاصب نسبت به مردمی مظلوم می‌باشد و هر روز این ستم‌ها افزایش می‌یابد و سکوت مجامع بین‌المللی مرگبارتر و زجرآورتر است و همانطورکه امام راحل رحمت الله علیه فرمودند، مسئله محوری و اول جهان اسلام مسئله قدس شریف است. بر هر انسان آزاده‌ای لازم است به هر طریق ممکن انزجار خود را نسبت به جنایات رژیم کودک کش و نامشرع صهیونیست اعلام بدارد و با حضور پرشور این جنایت را محکوم نماید و در موضوع راهپیمایی که نماد یک حرکت اعتراضی نسبت به این جنایت است طبق نظرمسئولان بهداشت و درمان و رعایت مسائل مربوط به وضع بیماری موجود در کشور عمل شود. ان شاءالله ملت ایران بار دیگر این تجاوز و ظلم را محکوم خواهند نمود و شکی نیست با اراده خداوند متعال وهمبستگی ملت های آزاده دنیا رژیم نامشروع صهیونیستی از بین خواهد رفت. ان شاءالله حسین نوری همدانی- ٥اردیبهشت ١٤٠١ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 مبانی فقهی دفاع از فلسطین به عنوان بخشی از دارالاسلام 🎙ارائه: استاد محمدحسین ملک‌زاده ⏰ زمان: چهارشنبه هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱؛ ساعت ۱۸الی ۱۹ 🖇 لینک حضور در وبینار: https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=25386 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله‌ نشست‌های اقتصادنا در سال ۱۴۰۱ 🔖«تولید در الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت» 💠اقتصادنا ۴۵ 🔸ماهیت و ابعاد نظریه تولید در اقتصاد اسلامی 🎙دکتر علی سعیدی (عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم) 📆 زمان: چهارشنبه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۶ 💠اقتصادنا ۴۶ 🔹کدام اقتصاد دانش‌بنیان؟ الزامات و راهکارها 🎙دکتر عادل پیغامی (عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) 📆 زمان پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۵ 💠اقتصادنا ۴۷ 🔸تولید دانش‌بنیانِ اشتغال آفرین در مکتب اقتصاد مقاومتی 🎙دکتر حمیدرضا مقصودی (عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم) 📆 زمان: ذدوشنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۱۷ 📡 شرکت در نشست از طریق سامانه آموزش مجازی: https://eqtesad.lms2.hozehkh.com/ws/olgoo 📱صفحه اینستاگرام هیئت به نشانی eghtesadhozehkh@ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
‏◾️مراسم گرامیداشت چهلمین روز ارتحال آیت‌الله محمدی ری‌شهری 📅زمان: پنج شنبه ۸ اردیبهشت، ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸ 🏢 مکان: تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 واکنش مردم به حضور فرزند مقام معظم رهبری در حاشیه مراسم تشییع مرحوم آیت‌الله موسوی بجنوردی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻نقد وارده و نظر یکی از مخاطبان به سخنان استاد عندلیب همدانی ۱- اینکه ایشان می‌گوید “از نظر عقل و عقلا قابل قبول نیست”، درست نیست زیرا پاسخ به این پرسش وابسته به این است که این پرسش در کدام جامعه پرسیده شده باشد. عٌقلای برخی از جوامع غربی یا شرقی، به پذیرفتنی نبودن تغییر جنسیت انسان سالم حکم نمی کنند. در جامعه ما البته به خاطر نوع تعلیمات دینی که به جامعه تزریق و ترویج شده و می‌شود، انسان عاقل فکر می‌کند که این کار، قبیح و غیرعقلایی است. ۲- اینکه ایشان می‌گوید “روح حاکم بر شریعت نیز اجازه چنین کاری را نمی‌دهد” نیز نادرست است زیرا اولا، از فقیهان و اصولیین بزرگ در طول تاریخ تفقه، معهود نیست که به یک حکم الهی را بر اساس امر موهومی به نام روح حاکم به شریعت نسبت داده باشند. تمسک به روح حاکم بر شریعت در مقام ادعای یک حکم شرعی را باید نشانۀ تهی بودن فتوا از دلیل مقبول دانست. ثانیا، روح حاکم بر شریعت به اختلاف آرای صاحب نظران اسلامی در فرق مختلف متفاوت است و حتی یک نظر واحد را نمی‌توان به تمامی صاحب نظران شیعه نسبت داد. ثالثا، چه بسا این «روح حاکم»، ناشی از همان تلقی عقلایی ادعایی باشد نه اینکه واقعا در شریعت چیزی بتوان یافت که ادعای یادشده را اثبات کند. رابعا، بعد از تردید در این روح، و بعد از فقدان آیات و روایات دال بر عدم مشروعیت تغییر جنسیت فرد سالم، طبق رسم تفقه اصولی، و بر اساس استناد به اصل برائت، تغییر جنسیت فرد سالم، مجاز خواهد بود. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که تغییر جنسیت چه بسا یکی از حقوق اساسی انسان‌ها است نه اینکه منحصر به فرد دارای اختلال جنسی باشد. ☆(بدیهی است، انتشار نظرات به‌منزله تایید آن نیست و صرفا از باب تعاطی افکار منعکس می‌گردد.) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ویژه‌نامه استهلال 2.pdf
6.67M
🔖دانلود ویژه‌نامه «استهلال» افق حوزه 🌙«استهلال» دومین شماره وِیژه نامه بررسی مبانی فقهی رویت ماه با چشم مسلح یا غیر مسلح و اختلاف افق‌ها در 8 صفحه از سوی هفته نامه افق حوزه منتشر شد. 🔻فهرست مطالب: 1️⃣ چند نکته مهم درباره رؤیت هلال / آیت‌الله‌ مکارم شیرازی 2️⃣ رؤیت هلال با چشم مسلح/ نوشتاری از استاد سیفی مازندرانی 3️⃣ وفاقی ممکن، مبارک و بس ضرور / نوشتاری از استاد علیدوست 4️⃣ چشم مسلح و رؤیت هلال / استاد رضا مختاری 5️⃣ رؤیت هلال در گذر تاریخ / رؤیت هلال، ج1، ص38 و ج5، ص27 6️⃣ فتاوا و احکام رؤیت هلال / برگرفته فتاوا و مبانی مراجع تقلید 7️⃣ ثبوت الهلال في الأماكن المتباعدة / استاد محسن اراکی 8️⃣ رسالة حول مسألة رؤية الهلال/آيت‌الله سيد محمدحسین حسينى تهرانى ⬅️ و... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
helal-taghrirat.net.pdf
300.4K
📝أسئلة حول رؤیة الهلال مع أجوبتها، وفق ما أفاده سماحة السید السیستانی (مدظله العالی) / 1431ه/ 2010م 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
46.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓علت اختلاف فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان چیست؟ ❓چرا فقهاء با تشکیل جلساتی اختلاف خودشون را رفع نمی‌کنند؟ ❓آیا نمی‌توان با نرم افزارهای کامپیوتری ابتدا و انتهای ماه‌های قمری رو به شکل دقیق تعیین کرد؟ ❓چرا فقهاء از این نرم افزارها استفاده نمی‌کنند؟ ❓چرا بین ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در اعلام ابتدا یا انتهای ماه رمضان اختلاف وجود دارد؟ ❓چرا بین تقویم و زمانی که از سوی فقهاء به عنوان عید فطر اعلام می‌شود گاه اختلاف به وجود می‌آید؟ 👆 پاسخ علمی به همه این سوال‌ها را در این کلیپ مشاهده کنید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علامه محمدحسین فضل‌الله و تعامل «فتوا» و «واقعیت» ✍️استاد حیدر حب‌الله تجربۀ علامه فضل‌الله و دیگران، شرط دیگری را برای اجتهاد و مرجعیت روی میز گذاشته که عبارت است از شرط زیستن در واقعیت و مطالعۀ متون دینی در همان حال که در بطن واقعیت پیش می‌رود. این مسئله بر نتایج فقهی نهایی در مقام صدور فتوا – که موقعیت قضاوت دربارۀ واقعیت به شکل منفی یا مثبت، سکون یا تغییر است – سایه افکنده است. این تجربه به ما آموخت که فتوا و واقعیت، دو روی یک سکه هستند و دیگر برای فقیه کافی نیست که مبانی و شواهد را زیرورو کند... می‌توان آقای فضل‌الله را به اصطلاح مکتب خراسان، تفکیکی دانست؛ زیرا وارد کردن فلسفه و طرز تفکر آن را در تفسیر متن دینی نمی‌پذیرفت، بلکه موضع محافظه‌کارانه‌ای در قبال درس فلسفۀ رایج در حوزه‌های علمیه داشت. فضل‌الله در مواجهه با متون دینی، بیشتر یک خوانندۀ زبانی، ادبی و عرفی است تا یک خوانندۀ فلسفی، عرفانی و اهل تأملات عقلی. علامه فضل‌الله نقدهای زیادی به تراث حدیثی اسلامی داشت که در ساخت نگاه ایشان به برخی از نصوص حدیث و منابع آن تأثیر داشته است. ایشان منکر حجیت سنت یا حجیت حدیث نبود، بلکه به حجیت خبر ثقه معتقد بود که البته در اواخر عمر، نظرش به حجیت خبر موثوق‌الصدور تغییر کرد؛ اما فضل‌الله از انجام عملیات نقد متنی حدیث هیچ واهمه‌ای نداشت، چه رسد به نقد سندی. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/j05925 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«فقه نظریه» شهید صدر صرفاً اکتشافی است/ تلاش شهید صدر برای ارتقای دستگاه فقاهت از رویکرد خرد به رویکرد کلان ✔️حجت‌الاسلام سید امید مؤذنی 🔹فقه نظام ساز؛ فهم نظام‌مند احکام اسلامی است یعنی ما احکام اسلامی رو به شکل سیستماتیک به شکل نظام‌مند، به شکل منسجم با هم بفهمیم و احکام را به شکل مجزا و منفصل از هم دیگر نبینیم، یعنی این‌ها ارتباطاتی دارند و این ارتباطات را باید کشف کنیم و در حوزه‌ی افتاء و قانون‌گذاری و تفقّه، حواسمان به این نسبت‌‌ها و انسجام باشد. حال اگرچه فهم نظام‌مند قوانین اسلامی از دغدغه‌های شهید صدر است امّا کار شهید صدر در فقه نظریه نیست، تفاوت است بین فهم نظام‌مند احکام و شریعت اسلامی با فهم نظام احکام اسلامی... ایشان حوزه‌ی دلالت خردنگری رو به کلان‌نگری تبدیل می‌‌‌کنند و ساختار رویکرد و روش را مورد توسعه قرار می‌‌‌دهند. 🔹نظام سازی را ما مسامحتاً می‌‌‌توانیم درباره‌ی کاری که شهید صدر می‌کنند بپذیریم امّا تمام تلاش و تمرکز شهید صدر بر این نکته است که فرایندی که او طی می‌کند دلالت یابی کلانی دارد، به عبارت دیگر فقه نظریه‌ای او صرفاً اکتشاف است و هیچ گونه ابداع در آن نیست و به هر اندازه که ابداع وارد این فرایند بشود به همان میزان از فقاهت بیرون می‌‌‌رود. شهید صدر هرگونه ساخت و ساز و هرگونه دخالت عنصر شخصی و شخصیتی فقیه در دلالت را، در فقاهت نفی می‌کند. 👈 مفهوم شناسی فقه نظام ساز در اندیشه شهید صدر: https://b2n.ir/g39336 🆔 https://eitaa.com/ijtihad